Stille krachtige slimline PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Heb de Best-Buys al doorgekeken, maar zie daar geen computer die aan mijn eisen voldoet of het juiste uitgangspunt heeft.

Ik wil een no-nonsense PC, die niet voor gamen gebruikt gaat worden, maar eigenlijk alleen voor al het andere ;). Dat wil zeggen:
- Ontwikkeling
- Muziekproductie (veel VST's kunnen draaien, veel plugins kunnen draaien)
- VMware om verschillende Windows omgevingen te kunnen draaien. Ik gebruik nu VMware Fusion op mijn Mac. Volgens mij is VMWare Workstation het PC-equivalent.
- Matlab en Pro/Engineer of Catia
- HD-films naar mijn TV sturen.

Belangrijkste eisen voor mij zijn:

- Klein
- Niet oerlelijk. Hij gaat op mijn bureau staan.
- Stil
- Krachtig
- Redelijk veel opslag

Na wat uitzoekwerk ben ik op het volgende systeem gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec New Solution NSK1480€ 96,21€ 96,21
1Asus EAH4350 SILENT/DI/512MD2€ 38,45€ 38,45
1Asus P5Q-EM€ 108,60€ 108,60
1Intel Core 2 Duo E8500€ 178,-€ 178,-
1OCZ Platinum OCZ2P8008GQ€ 96,88€ 96,88
1Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB€ 88,50€ 88,50
ImporterenTotaal€ 606,64

En dan nu mijn verantwoording ;) :
- De kast: is gekozen omdat ie slimline is en op z'n kant kan. Hij ziet er niet onaardig uit en de voeding zit ingebouwd.
- Het mobo: Belangrijkste is is dat ie Firewire standaard heeft. Voor de rest heb ik erg weinig over te zeggen.
- Videokaart: Stil, klein en HDMI-output.
- CPU: Zit dus te twijfelen tussen deze Dual-Core of een Quad-Core 8200. Reden dat ik deze heb gekozen is dat ie een lager Thermal Design Power heeft (minder hitte, minder herrie). En ik heb niet de indruk dat ik de komende 2 jaar nu veel nut ga hebben van die 2 cores extra. En de quad-core is per core langzamer. De reden dat ik voor Intel kies is dat ik eventueel nog wat met OSX wil rommelen (sssst...) aangezien ik al een Mac heb vind ik dat wel fijn. En Intel maakt dat wel een stuk makkelijker.
- Mem: 8GB... tja, waarom niet eigenlijk. Vooral met samples en VST-instrumenten erg handig.
- HDD: 1 TB is nu meer dan genoeg. Kan er eventueel later dan nog 1 TB bijzetten.

En dan nu mijn vraag:
Ik ben vroeger erg fanatiek bezig geweest met onderdelen, maar eigenlijk de afgelopen 4 jaar niet meer. Kan dus zijn dat ik sommige dingen gruwelijk over het hoofd zie.
Daarnaast vraag ik me ook af of het allemaal wel past? De stock cooler van Intel lijkt me voldoende en die is volgens mij niet erg hoog.

Kan ik op bestellen drukken of heeft iemand een handige tip of aanmerking of gaat het uberhaubt niet passen?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 09:56
Voor de grafische kaart die passief gekoeld moet worden zou ik toch even kijken naar deze:
pricewatch: Asus EAH4350 SILENT/DI/512MD2

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Heuh!? Dat is lollig. Die wilde ik ook, maar ik heb me verkeken.
In ieder geval bedankt :) Dat is een veel betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- De kast: is gekozen omdat ie slimline is en op z'n kant kan. Hij ziet er niet onaardig uit en de voeding zit ingebouwd.
Niets mis mee.
- Het mobo: Belangrijkste is is dat ie Firewire standaard heeft. Voor de rest heb ik erg weinig over te zeggen.
Volgensmij zijn er goedkopere bordjes van MSI met firewire.
pricewatch: MSI P43 NEO-F
- Videokaart: Stil, klein en HDMI-output.
Nieuwere serie vidkaart nemen?
pricewatch: Sapphire HD 4350 256MB DDR2 PCI-E
- CPU: Zit dus te twijfelen tussen deze Dual-Core of een Quad-Core 8200. Reden dat ik deze heb gekozen is dat ie een lager Thermal Design Power heeft (minder hitte, minder herrie). En ik heb niet de indruk dat ik de komende 2 jaar nu veel nut ga hebben van die 2 cores extra. En de quad-core is per core langzamer. De reden dat ik voor Intel kies is dat ik eventueel nog wat met OSX wil rommelen (sssst...) aangezien ik al een Mac heb vind ik dat wel fijn. En Intel maakt dat wel een stuk makkelijker.
Sja als je al die dingen die je op noemt tegelijk doet, zou ik toch een quadcore nemen. Zeker die muziek programma's met al die plugins schalen goed over een quad cor(cubase). Ik zou zelfs een stap hoger nemen en een Q9300 er in doen. TDP != aanverbruik of warmte ontwikkeling. Ze worden niet erg warm en het verbruik is ook niet erg hoog.
- Mem: 8GB... tja, waarom niet eigenlijk. Vooral met samples en VST-instrumenten erg handig.
Geheugen kan ook goedkoper:
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G 2x :)
- HDD: 1 TB is nu meer dan genoeg. Kan er eventueel later dan nog 1 TB bijzetten.
Je hebt nu ook een seagate 7200.12 met 2x een 500GB platter(inplaats van 3x 333GB). Zijn snel en zuinig. :)
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23
Permission granted voor dit stand-alone topic. Normaal niet namelijk, maar het slimline idee maakt het afwijkend en stelt andere eisen. Ook een mooi uitgangstopic voor anderen.

Ik denk eigenlijk dat een AMD Phenom II constructie met AMD 780G beter is. Dan heb je geen videokaart nodig en je zult wel een slimline videokaart moeten hebben die past, daar mis je namelijk de ruimte! Wellicht is er zelfs een 790GX bord met 128MB dedicated VRAM en HD 3300 op mATX formaat.

Mac OS X blijft toch kloten en draait ook wel op een AMD. Daarnaast meot je dan toch spul hebben dat compatible is zoals de videokaart als je echt gebruik wilt maken van Mac OS X. Zelf had ik niet heel erg negatieve ervaringen met Mac OS X op mijn AMD bak, maar heb het er toch afgegooid omdat het OS niet mijn ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:00
Videokaart: Stil, klein en HDMI-output.
Er zit ook al een graka op je mobo. Er zullen ook wel mobo's zijn met HDMI-output. Dit scheelt weer stroomverbruik, geld en hitte :) Zoals bijvoorbeeld pricewatch: Asus P5E-VM HDMI :) (Wel met G35 chipset ipv G45)
- CPU: Zit dus te twijfelen tussen deze Dual-Core of een Quad-Core 8200. Reden dat ik deze heb gekozen is dat ie een lager Thermal Design Power heeft (minder hitte, minder herrie). En ik heb niet de indruk dat ik de komende 2 jaar nu veel nut ga hebben van die 2 cores extra. En de quad-core is per core langzamer.
Afhankelijk van je software kan een quadcore toch wel meerwaarde bieden. Zeker VMWare en multimedia toepassingen kunnen vaak al gebruik maken van quadcores. Zeker omdat je aangeeft er nog 4 jaar mee te willen doen zou ik eens kijken naar een Q9550.
Ik zou voor meer dan 1 hdd gaan. Je VM's op een losse hardeschijf is toch wel erg lekker.

[ Voor 5% gewijzigd door asfaloth_arwen op 04-03-2009 11:31 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@Reinman: Ik ga die dingen niet echt tegelijk doen. Cubase draai ik voornamelijk stand-alone. Ik draai overigens Cubase SX3. Die heeft geen multi-core ondersteuning. Althans... geen goede. Ik heb nu geen geld om Cubase 5 oid te kopen. Maar ik zal het meenemen in mijn achterhoofd.

@Genetx: Bedankt! Ik zal daar naar kijken. Had ook al vernomen dat OSX gewoon op AMD kon draaien. Aangezien ik al een native-mac heb is dat misschien ook wel goed. En het OS is a matter of taste ;) (moet zeggen dat ik het ook niet geweldig vind overigens....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Btw, de TDP van de Q8200 en Q9300 zijn gelijk hoor ;).
pricewatch: Intel Core 2 Quad Q9300

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2009 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Uitgaande van Phenom II X4 en een 780G chipset kom ik op het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 920€ 178,80€ 178,80
1Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H€ 84,06€ 84,06
ImporterenTotaal€ 544,45

Stuk goedkoper en stiller waarschijnlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Armageddon, mis jij geen videokaart?

Sorry TS, maar ik ga ook even gebruik maken van jou topic.
Ook ik zoek een slimline of gewoon KLEINE kast. De kast moet prachtig zijn en mag daarvoor ook wel wat kosten (max 200 euro). Naar barebones heb ik al gekeken, maar die shuttles vind ik niets. Dezelfde ontwerpen zijn hetzelfde als 5 jaar terug zo een beetje.

Ik ga er wel een betere videokaart instoppen dan de TS, dus als het een TE kleine kast wordt, gaat het denk ik ook neit goed.

Iemand een idee met een glimmende liefst klein vierkante kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:33
Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 12:49:
Armageddon, mis jij geen videokaart?
Onboard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Het mobo heeft een onboard videokaart. Ik heb dus geen videokaart nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

armageddon_2k1 schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:59:
Uitgaande van Phenom II X4 en een 780G chipset kom ik op het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 920€ 178,80€ 178,80
1Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H€ 84,06€ 84,06
ImporterenTotaal€ 544,45

Stuk goedkoper en stiller waarschijnlijk :)
Is goedkoper, stiller, minder hitte ontwikkeling door videokaart en zal HD prima afspelen die chipset :) . Plus heb je voor minder geld meer power aangezien een PII 920 het duidelijk wint van een E8500 - al helemaal bij meerdere VM's of VST's tegelijk open en draaiende. Daarbij is 8GB denk ik ook een goede keuze!

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Dan lijkt het me duidelijk, dan ga ik deze maar bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Update:

Ik heb het volgende uiteindelijk besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 920€ 172,45€ 172,45
1Antec New Solution NSK1480€ 90,87€ 90,87
1Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H€ 84,91€ 84,91
1OCZ Platinum OCZ2P8008GQ€ 80,61€ 80,61
2Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB€ 80,85€ 161,70
ImporterenTotaal€ 590,54

Dus 2 schijven i.p.v. 1.
Hierbij mijn ervaringen:

Toen ik hem binnenkreeg viel me op dat de kast echt veel groter is dan ik had verwacht, maar op een of andere manier is ie zo ingericht dat het toch erg krap werken is. Er zitten 4 fans in welke allemaal een schakelaar hebben (low, middle, high). Toen ik aan het inbouwen was viel me op dat er echt niet goed over nagedacht was:
- reset knopje is niet in te drukken zonder een pen oid. Te klein, en je moet hem te ver indrukken.
- powerknopje idem dito. Gelukkig is die iets groter.
- speciale uitschuifbare bay waar je een DVD speler in kan monteren. Heel erg leuk, maar die bay valt dus mooi half over het moederbord heen waardoor ik de dikke stroomkabel naar het mobo niet kon bevestigen. Uiteindelijk dus geen DVD-speler geinstalleerd omdat het niet past. Heb even bij andere schema's gekeken van andere mobo's en daar viel het me op dat de meeste op dezelfde locatie de groter powerconnector hebben zitten. Erg stom.
- Mooie compartimenten, maar ze zijn niet te verwijderen. Dat houdt dus in dat als je het mobo erin wil zetten je aan alle kanten maar 1 a 2 cm speling hebt. Erg lastig om zo een mobo erin te zetten en hem op 4 schroefjes terecht te laten komen. Mijn vingers pastten in ieder geval niet tussen het mobo en de kast.

Voor de rest is het een prima kast (uitneembare hdd-bays, goede bekabeling etc.), maar bovenstaande vond ik heel hinderlijk. Vooral de knopjes. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die goedgekeurd heeft.

Uiteindelijk alles goed en wel erin gekregen en Vista Business erop gezet (via usb). De computer start niet razendsnel op en dat komt vooral doordat ie eigenlijk een 5 seconden helemaal niks doet (behalve herrie maken) voordat je het eerste beeld krijgt (tellen van memory en cpu herkenning). Ook de SATA-herkenning duurt erg lang voor mijn gevoel.

In Vista is ie wel bloedjesnel en de meegeleverde driver-disc is prima. Die installeert in no-time alle benodigde drivers en ik kan meteen een performance check doen. Alles op 5,9, behalve de videokaart en 3d-prestaties. Deze zijn 'maar' 4,1. Dat is natuurlijk prima voor een onboard-chip.

De HD-audio-ports in de Antec werken perfect met het mobo. Niets dan lof. Prima!

De hitte is ontzettend weinig. Na flink wat Matlab crunchen en stress tests is de temperatuur in de kast niet boven de 38 graden gekomen. Ook de CPU werd niet warmer dan 43 graden. Dus ik heb de fans op low gezet. Ik denk dat ik 3 v/d 4 wel uit kan doen, aangezien het hele mobo sowieso bijna passief gekoeld is en alles eigenlijk 'silent' en 'cool' ontworpen is.

1080p performance is ook prima. Geen enkel probleem mee. Alleen het aansluiten van mijn tv via HDMI was even lastig. Herkenning ging niet helemaal vlot. Uiteindelijk ging dat goed en zonder problemen een 1080p film gedraaid. Ook geen noemenswaardig performance verlies in Vista.

Al met al ben ik erg tevreden met de computer, maar de kast laat wel te wensen over. Over sommige punten is echt niet nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is 43 graden niet wat veel voor een "desktop"?
Mijn komt niet boven de 28 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Volgens mij is dat echt niet veel voor een passief gekoelde PC. Helemaal als alles zo dicht op elkaar zit in een slimline pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Tof dat je laat weten hoe het afgelopen is! Zoveel topics verdwijnen zonder goed slot / oplossing. Nu hebben mensen er echt wat aan.

Die temperaturen zijn prima, niet druk over maken. Ik zou alleen niet 3vd4 fans uitzetten in de zomer. Verder jammer van de kast details, maar die kom je gelukkig niet elke dag tegen :) !

De meeste mensen deugen!

Pagina: 1