Anoniem: 457250

Matched: revolut, paypal
Napsju schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 17:31:
...
In Peru wilde ik een rekening in een restaurant betalen met Revolut. We hadden voor 52 PEN gegeten. Er werd echter 62,40 PEN afgeschreven. Gelukkig heb ik het pinbonnetje (duidelijk 52 PEN) bewaard en op basis van dit bonnetje hebben ze de afschrijving binnen een dag gecorrigeerd.

Al met al gaat er nog al eens wat mis, maar dat valt Revolut niet te verwijten. Ik vind het een fijne dienst!
Ik heb afgelopen week 2x iets vergelijkbaars meegemaakt: 2x iets betaald op internet met Paypal (gekoppeld aan mijn Revolut card. Beide bedragen zijn gewoon in euro's. Op Revolut zag ik dat ze omgewisseld in ponden zijn en dan intern weer omgewisseld in euro's. Het gevolg is dat de afgeschreven bedragen in Revolut +/- 4% hoger liggen, dat terwijl ik een bevestiging van Paypal heb met de "gewone" bedragen.
Kan ik dat bij Revolut aankaarten?

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Anoniem: 457250 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 19:53:
[...]

Zojuist via de chat aangegeven van de extra conversie naar GBP en v.v. We wachten af.
Al iets terug gehoord? Ik maak namelijk net het volgende mee:
Aankoop gedaan bij Ebay in USD, vervolgens met Revolut Card betaald. Transactie is in opdracht van Ebay afgehandeld door Paypal, dus zonder Paypal inlog of koppeling.

Resultaat: het bedrag in USD komt met 4,4% opslag al omgerekend in GBP in de Revolut app terecht. Omrekening GBP -> EUR gaat wel goed. Gelukkig gaat het om een klein bedrag.

Op dit moment is de transactie nog pending, ik wacht even tot het definitief is. Soms regelt het zich vanzelf: ik had vorige maand een declined transactie met de Revolut Card bij een bemand INA benzinestation in Bosnië die als gelukte transactie wel in de app stond. De dag erna was deze transactie automatisch verdwenen en was het saldo weer kloppend. De volgende tankbeurt (bij Gazprom :) ) ging wel goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 01:31
Revolut staat bekend om de goede conversie rates die ze hanteren. Maar dan moet je bij Paypal wel er voor kiezen om de creditcard de conversie te laten doen. Geef je aan dat Paypal dit moet regelen, bewust dan wel onbewust, dan krijg je de rates van Paypal. En die zijn over het algemeen al slechter dan die van de standaard creditcards, laat staan Revolut.

Revolut kan daar dan niets meer aan doen. Zij krijgen het bedrag zo door van Paypal. Hetzelfde verhaal geldt trouwens ook voor sommige geldautomaten in het buitenland, waar je als 'service' het opnamebedrag in Euro's kan omzetten. Nooit doen, want je betaalt je blauw aan de conversie rates die ze hanteren.

• U123456
  • Nu online
Anoniem: 457250 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 18:09:
Hij stond inderdaad op PayPal conversie, zojuist aangepast naar creditcard conversie. De chat met Revolut wijst op niets uit: zij zeggen niets te kunnen doen.
Hier ook maar even de settings aangepast. Overigens kun je alleen bij MasterCard of Visa de conversie wijzigen naar Bill me in the currency listed on the seller’s invoice’. Met AMEX gaat het bij Paypal altijd al in de oorspronkelijke valuta en tegen de wisselkoersen van AMEX. ;)

Hier de stappen om dat te veranderen vanuit je (Nederlandstalige) Paypal profiel:
Instellingen > Betalingen > Vooraf goedgekeurde betalingen > Beschikbare betaalbronnen instellen > MasterCard of Visa creditcard XXXX-XXXX-XXXX-XXXX > Omrekeningsopties
> Stuur mij een factuur in de valuta van de verkoper

[Voor 31% gewijzigd door U123456 op 28-07-2018 13:06]

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Hier exact de zelfde ervaringen met Revolut en grotere bedragen. Ik kocht onlangs online in de UK voor 366 GBP en dat wilde ook al niet door een failed address check. Die transactie heeft toen nog twee weken 'pending' gestaan en kon ik dus niks met dat geld. Ook Paypal krijg ik niet aan Revolut gekoppeld.

Lekker!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Napsju schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:05:
Hier exact de zelfde ervaringen met Revolut en grotere bedragen. Ik kocht onlangs online in de UK voor 366 GBP en dat wilde ook al niet door een failed address check. Die transactie heeft toen nog twee weken 'pending' gestaan en kon ik dus niks met dat geld. Ook Paypal krijg ik niet aan Revolut gekoppeld.
Ben je ook verified in de revolut app? Onder 'identity' staat dat.

• U123456
  • Nu online
Napsju schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 11:05:
Ook Paypal krijg ik niet aan Revolut gekoppeld.
Zojuist mijn Revolut bevestigd in mijn Paypal account. Het kan dus wel. Kreeg daarna van Paypal een mededeling in beeld die inhield dat mijn bestedingslimiet met deze kaart was opgeheven. Nog geen grote of kleine uitgaven gedaan om het te testen. Heb even niks nodig .... :)

• Napsju
  • Nu online
U123456 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:24:
[...]
Zojuist mijn Revolut bevestigd in mijn Paypal account. Het kan dus wel. Kreeg daarna van Paypal een mededeling in beeld die inhield dat mijn bestedingslimiet met deze kaart was opgeheven. Nog geen grote of kleine uitgaven gedaan om het te testen. Heb even niks nodig .... :)
Hoe dan? Ik krijg 't niet voor elkaar.

Lekker!

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 01:31
Het is mij net ook gelukt om mijn Revolut kaart aan Paypal te koppelen. In eerste instantie lukte het niet, maar ik was vergeten dat ik in de security settings e-commerce transacties had geblokkeerd. Paypal probeert natuurlijk een bedrag van je kaart te halen, maar Revolut blokkeert die transactie dan. Grappig is dat je dan ook een pushbericht krijgt dat een transactie is geblokkeerd, omdat e-commerce transacties niet zijn toegestaan door de gebruiker.

Heb jij toevallig ook die beveiliging aangezet?

• U123456
  • Nu online
Napsju schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 16:59:
[...]

Hoe dan? Ik krijg 't niet voor elkaar.
[afbeelding]
Okay, jij loopt al vast op de 1e stap (CC koppelen).
Is het adres wat je in de koppel-fase bij Paypal kan kiezen exact gelijk aan je gegevens bij Revolut? Misschien ligt het daar aan.
Als je de CC koppeling voor elkaar hebt, dan op de afbeelding van de bewuste CC drukken. Je krijgt dan de optie om de CC te bevestigen d.m.v. een code via je CC betalingsoverzicht. Er wordt dan 1 GBP afgeschreven en daarna weer teruggestort. Bij Revolut is dit zichtbaar in de app dus.

• kees_1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-06 12:56
U123456 schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 17:59:
[...]

Okay, jij loopt al vast op de 1e stap (CC koppelen).
Is het adres wat je in de koppel-fase bij Paypal kan kiezen exact gelijk aan je gegevens bij Revolut? Misschien ligt het daar aan.
Als je de CC koppeling voor elkaar hebt, dan op de afbeelding van de bewuste CC drukken. Je krijgt dan de optie om de CC te bevestigen d.m.v. een code via je CC betalingsoverzicht. Er wordt dan 1 GBP afgeschreven en daarna weer teruggestort. Bij Revolut is dit zichtbaar in de app dus.
Let verder ook op dat de standaard PayPal currency converter uit staat. Anders gaat elke betaling via GBP ook als je iets in Euro betaald.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:02
Ik heb inmiddels mijn Revolut (fysieke) kaart binnen. Wat een geniaal systeem, je beheert zelfs helemaal zelf de verschillende beveiligingen. Uberhandig.

De ING mastercard houd ik gewoon maar zal ik waarschijnlijk alleen nog gebruiken om de mogelijkheid te hebben de Revolut razendsnel op te waarderen (bank transfer duurt 5 dagen?) en voor zaken waarvoor ik een aankoopverzekering handig vind maar volgens mij, door te koppelen aan Paypal vang je ook dat gebrek redelijk goed op.

De American Express Gold Classic (niet-Flying Blue) is ook goedgekeurd, ontvang ik volgende week dankzij een user op een airline forum (zat mensen daar die je willen introduceren). Start ik gelijk met 10K punten en meld ik mijn partner aan zodat ik naar 20K punten ga.
Zij zal haar punten uiteindelijk besteden, kaart binnen jaar opzeggen en dan een partnerkaart van mij nemen.
En met de Classic kaart spaar je eigenlijk door gewoon te besteden. Dus ik verwacht m veel te gebruiken, zeker voor alles wat met travel te maken heeft.

Dit alles is in gang gezet dankzij de bevindingen in dit topic. Daarvoor dank :)

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:45
Jazco2nd schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 09:23:
De ING mastercard houd ik gewoon maar zal ik waarschijnlijk alleen nog gebruiken om de mogelijkheid te hebben de Revolut razendsnel op te waarderen (bank transfer duurt 5 dagen?) en voor zaken waarvoor ik een aankoopverzekering handig vind maar volgens mij, door te koppelen aan Paypal vang je ook dat gebrek redelijk goed op.
Ik denk niet dat dit gaat werken. Voor Paypal is Revolut de "koper" wanneer je er geld naar overmaakt. Wat je er daarna mee doet hebben ze geen zicht op en hebben ze geen verantwoordelijkheid voor.

Zelfde verhaal wanneer je met je creditcard cash opneemt en er daarna iets voor koopt.

_██_
(ಠ_ృ)

• Jazco2nd
Zr40 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 10:48:
[...]

Houd er wel rekening mee dat Revolut opwaarderen middels een andere credit card niet gratis is.

Bank transfer duurt bij mij (vanuit een bunq rekening) één werkdag, soms is het zelfs 's avonds al verwerkt.
Huh, wie brengt welke kosten in rekening? Revolut FAQ zegt dat het gratis is (GBP en EUR) en ING Mastercard kan je kosteloos betalingen mee doen (in EUR). Revolut FAQ zegt weer dat het als betaling wordt gezien. Dus opwaarderen in EUR is toch gewoon gratis?
Atomsk schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 10:53:
[...]

Ik denk niet dat dit gaat werken. Voor Paypal is Revolut de "koper" wanneer je er geld naar overmaakt. Wat je er daarna mee doet hebben ze geen zicht op en hebben ze geen verantwoordelijkheid voor.

Zelfde verhaal wanneer je met je creditcard cash opneemt en er daarna iets voor koopt.
F*ck je hebt gelijk. Ik probeer net de Revolut card in mijn Paypal Wallet toe te voegen als betaalmethode maar krijg "This card is not accepted. Please use a different card." Dat is erg jammer.

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Jazco2nd schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 11:46:
[...]

F*ck je hebt gelijk. Ik probeer net de Revolut card in mijn Paypal Wallet toe te voegen als betaalmethode maar krijg "This card is not accepted. Please use a different card." Dat is erg jammer.
Geinig, is bij mij wel gelukt. Zorg wel dat er wat credit op je Revolut kaart staat :) Ze doen namelijk een pond of euro reserven op je kaart ter verificatie.

[Voor 8% gewijzigd door bluewalk op 09-09-2016 20:05]

• Jazco2nd
Atomsk schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 10:53:
[...]

cyberde schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 20:04:
[...]

Geinig, is bij mij wel gelukt. Zorg wel dat er wat credit op je Revolut kaart staat :) Ze doen namelijk een pond of euro reserven op je kaart ter verificatie.
Yup bij mij is het ook gewoon gelukt nadat ik credit erop had gezet _/-\o_
Dus perfect! Nu kan ik de Revolut online ook zonder aankoopverzekering als alternatief voor de ING Mastercard gebruiken :)

EN
Ik heb gistermiddag via ING internetbankieren €50 overgemaakt, vanochtend vroeg stond het al op mijn Revolut!! Dat vind ik erg snel! Dus ik vind het niet erg dat er kosten zijn bij opwaarderen via creditcard, dat ga ik toch nooit doen.

• Jazco2nd
Wie Revolut als betaalmiddel in Paypal wil doet er goed aan Paypal's currency conversion uit te zetten (anders is het hele voordeel van Revolut weg). Die optie is echter niet te vinden in je Paypal account. Als je eenmaal bent ingelogd is dit de link:

https://www.paypal.com/us...ile-merchant-pull-funding

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:52
Dw1-nl schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 18:14:
Beste mede tweakers,

Jarenlang heb ik gebruik gemaakt van de prepaid creditcard van 3v (3vcard), maar door hun slecht georganiseerde overstap van 3v naar pay2d ben ik opzoek naar een andere (digitale) prepaid creditcard firma.

Ik heb een aantal Office 365 licenties lopen via mijn 3vcard, vanaf september kon je de kaart niet meer opwaarden en was mijn saldo op. 3 weken geleden hadden ze beloofd dat je de nieuwe pay2d (nieuw bedrijf) kaart zou kunnen aanvragen, maar dit gaat schijnbaar nog 2 weken duren en dat duurt mij te lang.

Ik heb al veel zitten zoeken, maar door de bomen zie ik het bos niet meer.

Weet iemand voor mij een goede (eventuele digitale) creditcard die het liefste per direct actief is welke ik kan opwaarderen via iDeal of PayPal?

Alvast bedank.t
Neteller, Skrill, Revolut (enkel overboeking)?

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:23
Wat ik zelf heb gezien is dat ICS (De Bijenkorf kaart) inderdaad een gunstiger koers hanteert dan PayPal. Maar zoals ik in mijn vorige bericht al aangaf kun je de actuele koers die Mastercard hanteert online terugvinden. Daar moet je dan de koersopslag bij optellen (2% in geval van Bijenkorfkaart). Volgens mij wordt bij valuta-transacties de koers op de transactiedatum gehanteerd.

Er zijn echter twee situaties waar het wellicht toch wenselijk is de transactie in euro te doen:

- Indien de verkoper jouw kaart pas op een later moment gaat belasten (omdat bijvoorbeeld verzending nog even op zich laat wachten) en je verwacht dat GBP in die tijd duurder gaat worden. Dus zoals Jona eerder als voorbeeld de Revolut kaart aanhaalde 'lock' je dus de gunstige wisselkoers door te kiezen voor EUR.

- Bij een eventuele refund zal die ook in GBP zijn, en betaal je weer koersopslag, plus het valuta-risico.

• Hobbykok
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-03-2019
Dw1-nl schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:50:
[...]

Dat is helaas pas mogelijk als je meer als 200 euro p/m aan Office 365 kosten hebt. Onder dat bedrag kun je enkel met cc betalen. Vandaag even gebeld met suport van Office en heb gratis nog een keer 30 dagen trial gekregen zodat ik in de tussentijd mijn nieuwe creditcard in orde kan maken. Toch nette service :)
aha, vandaar de foutmelding die ik al de hele ochtend heb nu ik het probeer te regelen (stom dat het er dan niet bijstaat, ze vragen iban en wat al niet meer en dan een cryptische foutmelding). Ik zal ook even bellen maandag. Ik neem ook maar een Revolut kaart, wat een gedoe. Ik heb ook al paypal genomen, maar dat werkt ook al niet zonder creditcard terwijl ik er zelfs geld op heb gezet 8)7 .

Bedankt voor de tip om te bellen.

Net op aanraden van velen hier een revolut card genomen, in paar seconden aangemaakt en gekoppeld aan mijn office 365 abonnement en het werkt gelijk. Van de week even geld erop zetten zodat ik eind van de maand weer office kan betalen.

Wat een bagger met 3v card, dit is 100 keer zo snel en probleemloos. Stom dat ik die 3v card een paar jaar terug nam, ik ga geen pay2day kaart aanvragen, doe het wel met een gratis virtuele kaart.

[Voor 30% gewijzigd door Hobbykok op 15-10-2016 14:44]

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 13:28

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Hobbykok schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 14:30:
[...]

aha, vandaar de foutmelding die ik al de hele ochtend heb nu ik het probeer te regelen (stom dat het er dan niet bijstaat, ze vragen iban en wat al niet meer en dan een cryptische foutmelding). Ik zal ook even bellen maandag. Ik neem ook maar een Revolut kaart, wat een gedoe. Ik heb ook al paypal genomen, maar dat werkt ook al niet zonder creditcard terwijl ik er zelfs geld op heb gezet 8)7 .

Bedankt voor de tip om te bellen.

Net op aanraden van velen hier een revolut card genomen, in paar seconden aangemaakt en gekoppeld aan mijn office 365 abonnement en het werkt gelijk. Van de week even geld erop zetten zodat ik eind van de maand weer office kan betalen.

Wat een bagger met 3v card, dit is 100 keer zo snel en probleemloos. Stom dat ik die 3v card een paar jaar terug nam, ik ga geen pay2day kaart aanvragen, doe het wel met een gratis virtuele kaart.
Precies. Zelfs heb ik inmiddels een Visa creditcard bij de ANWB aangevraagd en ontvangen. Deze kan ik tot 1500 euro gebruiken en betalen via automatisch incasso. Stuk fijner als dure prepaid kaarten.

• Napsju
  • Nu online
Paypal rekent een nog hogere wisselkoersopslag dan ICS. Gelukkig is er Revolut.

Lekker!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Napsju schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 22:27:
Paypal rekent een nog hogere wisselkoersopslag dan ICS. Gelukkig is er Revolut.
Ja dat dacht ik ook. Ik was deze link van een paar pagina's terug vergeten, maar die bevestigd dat ook zo te zien. Alleen de reservering die nu op mijn bijenkorf Mastercard staat is hetzelfde euro bedrag wat de PayPal koers vraagt (misschien omdat ik via Paypal betaald heb), aangezien het een reservering is zal het neem ik aan nog naar beneden aangepast worden. Anders weet ik dat ook weer voor volgende keer dat het met deze kaart geen verschil uit maakt.

• Jazco2nd
xileS schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 21:13:
[...]

Dat blijkt idd. Iig als je kiest voor PayPal koers weet je gelijk waar je aan toe bent en kiezen voor Cc koers is dus niet altijd gunstiger in de praktijk. Dus ja kiezen is toch niet zo makkelijk.
Behalve bij Revolut dan, die zou de meest gunstige koers hanteren.. Ik heb in Paypal voor de gekoppelde Revolut kaart in elk geval gekozen om niet Paypals koers te gebruiken. Voor de normale bankrekening en Amex kaart wel gewoon Paypals koers. Maar niet-Euro betalingen doe ik nu altijd met Revolut via Paypal.

• Wally2002
Revolut hanteert de 'mid-market rate' zonder koersopslag, dus is inderdaad gunstiger. Let er wel op dat Revolut zelf geen aankoopverzekering heeft; maar omdat het via PayPal gaat zit dat wellicht al anders qua voorwaarden.

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Jazco2nd schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:22:
[...]

Behalve bij Revolut dan, die zou de meest gunstige koers hanteren.. Ik heb in Paypal voor de gekoppelde Revolut kaart in elk geval gekozen om niet Paypals koers te gebruiken. Voor de normale bankrekening en Amex kaart wel gewoon Paypals koers. Maar niet-Euro betalingen doe ik nu altijd met Revolut via Paypal.
Als je al een Revolut kaart hebt is dat voor andere valuta's idd altijd een voordeligere optie aangezien ze geen koersopslag berekenen.

Maar je gebruikt(e) voor je Amex kaart ook je PayPal koers zeg je? Heb je ook ervaren dat het met de Amex koers nadeliger uit was dan? Want volgens mij moet de koers van de CC alsnog voordeliger zijn dan de PayPal koers.

Ik heb navraag gedaan bij ICS maar die zegt dat mijn transactie alleen in euro is aangeboden en niet in GBP en er daardoor geen sprake was van een omrekening door ICS. Het lijkt in dit geval iets niet goed te zijn gegaan bij PayPal dan, aangezien ik toch echt voor CC koers heb gekozen, zou het bedrag ook in GBP zou moeten zijn aangeboden neem ik aan.

Heb de vraag ook bij PayPal uitstaan, waarvoor ik een bevestiging kreeg dat ik binnen 24 uur antwoord zou krijgen. Maar na een paar dagen nog geen reactie gehad.

• Jazco2nd
xileS schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 01:17:
[...]

Als je al een Revolut kaart hebt is dat voor andere valuta's idd altijd een voordeligere optie aangezien ze geen koersopslag berekenen.

Maar je gebruikt(e) voor je Amex kaart ook je PayPal koers zeg je? Heb je ook ervaren dat het met de Amex koers nadeliger uit was dan? Want volgens mij moet de koers van de CC alsnog voordeliger zijn dan de PayPal koers.

Ik heb navraag gedaan bij ICS maar die zegt dat mijn transactie alleen in euro is aangeboden en niet in GBP en er daardoor geen sprake was van een omrekening door ICS. Het lijkt in dit geval iets niet goed te zijn gegaan bij PayPal dan, aangezien ik toch echt voor CC koers heb gekozen, zou het bedrag ook in GBP zou moeten zijn aangeboden neem ik aan.

Heb de vraag ook bij PayPal uitstaan, waarvoor ik een bevestiging kreeg dat ik binnen 24 uur antwoord zou krijgen. Maar na een paar dagen nog geen reactie gehad.
Niet 'ook', het is gewoon de default instelling in Paypal, die heb ik voor de gekoppelde Amex kaart niet gewijzigd simpelweg omdat ik niet weet wat beter is. Bij Revolut is dat wel duidelijk.

Wat ik toch echt heel jammer aan Amex vind:
Alleen voor US mensen heeft een Amex kaart echt nut, je spaart dan veel meer punten. Enige manier voor non-US mensen om veel punten te sparen is door alles via Amex Travel te boeken. Maar dan zijn vluchten makkelijk €20-€30 duurder! AMS-DEL, 20-2-17 tot 6-3-17 kost de goedkoopste vlucht bij Amex NL travel €448, zelfde vlucht bij amextravel.com $501 (omgerekend €451).

Terwijl ik dezelfde vlucht op ticketsites voor €422 vind (incl betalingskosten met Mastercard) of zelfs €416 (ideal)!!

Voor 2 personen is het prijsverschil maar liefst €59 euro! Dat prijsverschil is de Rewards niet waard al krijg je dubbele rewards. Jammer!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
oohh schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:23:
[...]

Neem Revolut. Geen kosten bij bankoverschrijving en je krijgt gratis een fysieke kaart :)
Is dat de meest handige/financieel gunstige oplossing als ik het puur wil gebruiken om bijv. apps te kopen (Apple / Google) of software via internet aan te schaffen die alleen met CC betaald kan worden? Voor eBay e.d. heb ik al PayPal, die ik heb gekoppeld aan m'n bankrekening.
Napsju schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:34:
Als je hypotheek rond is kun je gewoon weer een creditcard nemen hoor...
Dat weet ik en gaan we waarschijnlijk ook wel doen, omdat we volgend jaar naar de VS willen en dan is een CC wel weer handig. Maar dat zie ik tegen die tijd wel weer. Ik wil nu gewoon onder de BKR-radar blijven, maar wel gewoon apps in de appstore kunnen kopen :9

[Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 13-11-2016 11:39]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:45

Zenix

BOE!

Ja. Je kan hem ook beter koppelen aan je PayPal omdat de wisselkoersen gunstiger zijn en er geen koersopslag is zoals bij PayPal wel is. Had laatst bijvoorbeeld een euro bespaard door met Revolut te betalen via PayPal door dat. En dat was bij een bedrag van 28 euro.

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
ThinkPadd schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:34:
[...]

Is dat de meest handige/financieel gunstige oplossing als ik het puur wil gebruiken om bijv. apps te kopen (Apple / Google) of software via internet aan te schaffen die alleen met CC betaald kan worden? Voor eBay e.d. heb ik al PayPal, die ik heb gekoppeld aan m'n bankrekening.

[...]

Dat weet ik en gaan we waarschijnlijk ook wel doen, omdat we volgend jaar naar de VS willen en dan is een CC wel weer handig. Maar dat zie ik tegen die tijd wel weer. Ik wil nu gewoon onder de BKR-radar blijven, maar wel gewoon apps in de appstore kunnen kopen :9
Ik denk dat Revolut wel een van de betere prepaid creditcards is. Zoek maar eens op Revolut in dit topic.
Verder is het ook handig dat zij vaak een betere koers hanteren dan andere creditcardmaatschappijen en banken. Dus Revolut is ook handig als je naar de Verenigde Staten gaat ;)
Zenix schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:46:
Ja. Je kan hem ook beter koppelen aan je PayPal omdat de wisselkoersen gunstiger zijn en er geen koersopslag is zoals bij PayPal wel is. Had laatst bijvoorbeeld een euro bespaard door met Revolut te betalen via PayPal door dat. En dat was bij een bedrag van 28 euro.
Moet je alleen wel instellen dat de conversie via je creditcard loopt en niet via PayPal.

[Voor 19% gewijzigd door oohh op 13-11-2016 11:48]

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
U123456 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:09:
Uit de nieuwste versie 3.7 van de Revolut App:
[...]
Een eigen IBAN-nummer voor iedere klant zou inderdaad erg welkom zijn.
Geld overmaken naar de Revolut Debit Mastercard zou daarmee makkelijker worden.
maar zolang dat overmaken nog 1-3 dagen duurt is het voordeel alleen een vast nummer ipv de persoonlijke code waar je vooral niets bij moet zetten.

Ik zoek eigenlijk nog een prepaid card waarbij je net als PayPal via Ideal kan opwaarderen en het er dan ook in een paar minuten op staat.

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
@Kju en Wally2002: dank voor de info. Een ticket met overstap wordt toch wel een stuk interessanter met toegang tot lounges. Ik heb hier naar gekeken en ik zag dat je zowel met Mastercard Black als met AMEX Platinum een priority pass met onbeperkte toegang krijgt. Dankzij jouw (Kju) informatie heb ik de Gold Card aangevraagd en ik ben wel benieuwd hoe de loungetoegang (2x) mij bevalt.

@Wally2002: Op dit moment heb ik 3.893 punten en als ik dat vermenigvuldig met 0,025 kom ik inderdaad aan de waarde die het vertegenwoordigt. Deze informatie is denk ik onvoldoende om te concluderen dat het goed wordt bijgehouden. Immers, het besteed bedrag staat niet vermeld. Zou deze wel genoemd worden, dan kan je nagaan of je 0,5% van je uitgaven aan tegoed hebt ontvangen. Mogelijk bedoelde je dat het genoemd aantal punten correspondeert met het totaal (niet afgerond) uitgegeven bedrag. Als dat zo is, dan wordt er inderdaad niet nadelig afgerond.

Ik heb het inderdaad eerder met je gehad over de koersopslag van ICS die 2% bedraagt. Je had toen aangegeven dat na aftrek van opgebouw Bijenkorftegoed de opslag nog 1,5% bedraagt. Op zich vallen mijn uitgaven in vreemde valuta best mee (denk ik). Aan de andere kant (hardop denkend): stel je hebt zo’n Revolut (of alternatieve kaart). Heeft het dan bv zin om op een site als AliExpress te betalen in de oorspronkelijke valuta? Vanwege heb gemak vink ik eigenlijk altijd euro aan, maar het zou me niets verbazen als dat een stuk ongustiger is. Maar ook hier betreft het geen hoge uitgaven, dus het absolute voordeel is in mijn geval niet heel hoog.

Je hebt gelijk, beide aanhouden is wat betreft acceptatie zeker een groot voordeel. Bovendien is de jaarbijdrage van de Bijenkorfcard ook te verwaarlozen vergeleken bij andere kaarten die hier passeren. Het tegoed maakt inderdaad een hoop goed. Heb toch al een aantal keer het puntenaantal gebruikt. Graag gedaan voor het overzicht. Ik ben dus voor een Gold Card gegaan vanwege de veelzijdigheid. Ik ging gisteren kijken op de site van Transavia waar je kunt betalen met FB points. Een enkele ticket binnen Europa kostte 71 euro. Met FB points was dit 25.000 plus circa 22,50 of zo bijbetalen. Dat zie ik dus echt als een waste of points.

Overigens, als m’n automatische incasso’s konden lopen via m’n cc, dan zou dat ideaal zijn in combinatie met nagenoeg ieder rewardprogramma. Heb jij of wellicht anderen tips om nog meer via cc af te rekenen? Paypal is al gekoppeld aan de cc, maar daar betaal ik zelden mee. Ik zat te denken aan Vodafone Wallet (of een andere Wallet). Deze kan gekoppeld worden aan de Mastercard zodat je met je mobiel via NFC kan betalen. Ik zie het zo: (rekeningen) betalen moet ik toch. Dus waarom niet een heel klein slaatje eruit slaan?

Flickr

• Wally2002
@wilmundo Je hebt natuurlijk gelijk met het terugrekenen van het totaal aantal punten naar Bijenkorftegoed, de vraag is of het totaal aantal punten overeenkomt met je uitgaven.
Ik heb het ongeveer twee jaar geleden wel doorgerekend en toen bleek het wel te kloppen met de uitgaven op m'n kaart, per transactieregel zie je een afgerond aantal punten maar achter de schermen werd er 'achter de komma' gerekend.

Overigens wel een trigger om dat weer eens te checken, een eerste zoektocht naar uitleg hierover op de ICS Bijenkorfcard site leverde vooralsnog niets op.

Grappig dat je de MasterCard Black noemt, daar hoor je weinig over maar is best een interessant product. Inderdaad is de gekoppelde Priority Pass met onbeperkt loungetoegang in geselecteerde lounges zeer interessant, maar ook de verzekeringsvoorwaarden van de reisverzekering zijn beter dan de Amex Gold of Platinum verzekering. Vooral het feit dat je reis niet perse met de gekoppelde kaart hoeft te zijn betaald.
Helaas spaar je verder geen punten dus zul je de jaarlijkse kaartbijdrage moeten afzetten tegen vooral de verzekeringen en loungetoegang.

Wat betreft de wisselkoers, de ICS 2% is bovenop de door MasterCard vastgestelde wisselkoers. En die is niet perse gelijk aan de 'mid-market rate' die Revolut op werkdagen hanteert. De 1,5% is idd als je 2 - 0,5% (zijnde Bijenkorfpuntentegoed) doet, maar dan betaal je nog steeds 1,5% teveel :)
Bij betalingen met Revolut e.d. altijd in de plaatselijke valuta afrekenen, vaak worden door dat soort sites ongunstige wisselkoersen naar euro gehanteerd. Idem voor bijvoorbeeld PayPal en Amazon.

Tickets met FB miles betalen is altijd goed opletten: volgens mij geeft Transavia per definitie weinig waarde voor je punten. Bij KLM komen aan het begin van elke maand promo award-tickets beschikbaar, dan is het veel interessanter, zeker intercontinentaal en/of businessclass.

Wat betreft betalen via cc ipv incasso's: helaas is dit in NL nog zeer ongebruikelijk, eigenlijk begint creditcardacceptatie pas sinds een aantal jaren wat meer van de grond te komen. Creditcards worden m.i. toch al snel geassocieerd met schulden ('Amerikaanse toestanden'), we hebben al heel lang een goedkoop debitcardsysteem (PIN) met zeer lage transactiekosten wat behoorlijk gepushed werd en wordt door banken (is goed gelukt gezien het werkwoord 'pinnen'), in combinatie met iDeal, en de kruideniersmentaliteit bij ondernemers (acceptatie van cc's kost geld).

Tips om je uitgaven via cc te maximaliseren :
- Online kun je meestal altijd wel terecht, sowieso koppelen aan PayPal.
- In z'n algemeenheid accepteren de grote (internationale) ketens eerder creditcard dan de plaatselijke ondernemer. Verder is de kans groot dat je bij 'duurdere'/'luxere' winkels terecht kunt met cc.
- In toeristische gebieden is de kans ook groter dat CC wordt geaccepteerd.
Verder concreet de volgende tips:
- Supermarkten: Dirk, Lidl, Jumbo accepteren Visa en MC, veel Jumbo's ook Amex. AH vrijwel nergens cc, wel MC en Visa bij AH to Go's op treinstations
- Department stores: Bijenkorf (vooral interessant icm Bijenkorfcard) en Hudson's Bay accepteren alle kaarten.
- HEMA alleen MC en Visa
- Openbaar Vervoer/OV-chipkaart: NS kaartautomaten accepteren CC incl Amex, maar let op: er worden nog wel transactiekosten berekend (vanaf volgend jaar niet meer toegestaan ivm EU regelgeving)
- Bouwmarkten; Praxis (en volgens mij ook Gamma) accepteren MC en Visa
- IKEA (alle kaarten)
- Vodafone wallet accepteert MC en Visa, en via Paypal ook Amex
- verder zou je aan constructies kunnen denken met aanschaf van cadeaukaarten/bonnen e.d. die je vervolgens kunt uitgeven op plekken waar geen cc wordt geaccepteerd, maar concrete voorbeelden heb ik daarvan niet.

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik ben een keer €1000 :'( onterecht door Hertz Mexico in rekening gebracht en American Express heeft het voor mij snel opgelost na een telefoontje. Ook een keer problemen met Dell gehad, die American Express in mijn voordeel had opgelost. Helaas heeft American Express mij als klant opgezegd omdat ik niet snel genoeg reageerde op een aanvraag naar mijn persoonlijke bankafschriften, als bewijs van mijn inkomen. Hierdoor ben ik destijds ook veel American Express-punten kwijtgeraakt.

Ik heb hiervan geleerd en zorg dat ik niet snel afhankelijk ben van een enkele financiële leverancier. Bedrijven denken voornamelijk aan winst en dat is geen probleem voor mij.

In 2013 denk ik, heb ik met een ING-creditcard via AliExpress enkele kledingproducten gekocht, maar destijds moest je nog 2 volledig ingevulde formulieren per briefpost opsturen per creditcard-transactie.

Ik ben ICS klant geweest in 2015. Ik heb een keer €80 betaald voor een hotel in Tsjechie, maar ze hebben mij per ongeluk €70 in rekening gebracht, deze terug betaald en vervolgens het correcte €80 in rekening gebracht. Op 1 of andere manier betaalde ik ongeveer €5 per transactie (€15 in totaal) en toen ik hierover klaagde, kon ICS ook niets voor mij betekenen. :/

Dit is dus de reden dat ik naar klantvriendelijke creditcards zoek. Ik ben erg tevreden geweest met American Express, Amazon, Uber en PayPal in het verleden :), maar ik besef me dat deze bedrijven bijna altijd in het voordeel van de klant beslissen en vaak de leveranciers naaien. :/

Ik vind het fijn om €10 of €25 te besparen, maar als je een actief leven hebt, gaan dingen vaak mis en is het soms prettiger om de rust te hebben. Beter iets meer uitgeven aan een leverancier, dan veel uren kwijt zijn aan afhandeling van een transactie terwijl de goedkoopste bedrijven niets om jou geven als klant en vaak hun best doen om niet bereikbaar te zijn.

Ik kan American Express aanraden en dan niet €1000 een American Express punten sparen in je account, terwijl die op een willekeurig moment geannuleerd kan worden. :') :*)
Napsju schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:18:
[...]

In het kader van de transparantie scoort ICS érg slecht. Opeens ontving ik een brief waarin stond dat ze mij niet langer als klant wilden hebben, zonder opgaaf van reden. Omdat ik daar natuurlijk niet zomaar mee akkoord ging heb ik ICS tot wel twintig keer moeten bellen. Niemand bij de servicedesk die mij de waarheid kon vertellen. Uiteindelijk belde een medewerker van iets dieper in de splonken van ICS terug die mij wist te vertellen dat het te maken had met "Revolut". Mevrouw had zelf nog nooit van de dienst gehoord en ook deze medewerker kon mij verder geen informatie verschaffen. Inmiddels dus maar iets anders geregeld, want bij ICS willen ze mij niet meer. 8)7
Ja, dat is mij ook gebeurd bij Nationwide in het VK. Ik had een credit score van 900+ en positieve ervaringen met Lloyds Bank en Halifax, maar er waren bij Nationwide alleen maar problemen en ze besloten vanuit het niets mijn account te sluiten zonder opgaaf van reden.

Alleen maar meer reden voor risicospreiding. Soms gaan dingen eenmaal mis in het leven. Ik heb erg veel financiële accounts en gewerkt bij vele bedrijven. Waar mensen zijn, gaan dingen mis. Beter geen risico's nemen.

[Voor 51% gewijzigd door chronoz op 11-04-2020 20:12]

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Luuk2015 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:50:
Voor de mensen die een AMEX kaart hebben:
Kan je nou op elke manier die punten sparen? Maakt het niet uit waar je de kaart gebruikt?
Als voorbeeld, ik gebruik met vreemde valuta's vaak Transferwise/Revolut omdat dit goedkoper is, hier zet ik dan euro's op via mijn huidige CC en koop er dan en een andere valuta van.
Zou ik bij het storten van dit bedrag ook gewoon die AMEX punten krijgen? Dit is namelijk een redelijk makkelijke manier om die punten te sparen.
Als je je Revolut kaart kan koppelen / opwaarderen met je AMEX kaart zou dit moeten werken. Hetzelfde werkt voor PayPal prima. Iedere uitgave met PayPal wordt uiteindelijk van AMEX afgeschreven en de punten bijgeschreven.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-06 11:26
Luuk2015 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:50:
Voor de mensen die een AMEX kaart hebben:
Kan je nou op elke manier die punten sparen? Maakt het niet uit waar je de kaart gebruikt?
Als voorbeeld, ik gebruik met vreemde valuta's vaak Transferwise/Revolut omdat dit goedkoper is, hier zet ik dan euro's op via mijn huidige CC en koop er dan en een andere valuta van.
Zou ik bij het storten van dit bedrag ook gewoon die AMEX punten krijgen? Dit is namelijk een redelijk makkelijke manier om die punten te sparen.
Nee. Dit werkt niet voor punten. AMEX laat mij niet eens geld overmaken naar Revolut/Transferwise. Geld opnemen uit de muur is ook vrij duur en levert jou geen punten op. Je moet werkelijk "geld uitgeven" voor de punten.

Je AMEX dmv PayPal gebruiken levert jou wel punten op bijv.
Luuk2015 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:05:
[...]

Dan ga ik morgen maar even dat nummer bellen.
Ben benieuwd hoe het zit als je student bent, lijkt me dat ze zonder die inkomenseis een veel groter publiek kunnen bereiken.
Zelf ook student en in bezit van zilveren (Flying Blue) AMEX. Ik heb gewoon m'n stufi opgegeven (jaarlijks). Ik geef niet superveel geld uit dus ik ben (nog?) niet tegen mijn limiet opgelopen.

[Voor 34% gewijzigd door karimmm op 20-11-2020 16:40]

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-06 22:31

Luuk2015

Vires in numeris

Anoniem: 567735 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:21:
En denk eraan: als je met PayPal Friends geld rondpompt, krijg je vrij snel bericht van AMEX... dat ze je kaart opzeggen.
Zeker omdat ze geen inzicht hebben in wat je met het geld doet?
Zou waarschijnlijk ook de reden zijn dat diensten als Curve, Revolut en Transferwise geen AMEX ondersteuning bieden.

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-06 22:31

Luuk2015

Vires in numeris

karimmm schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:38:
[...]

Nee. Dit werkt niet voor punten. AMEX laat mij niet eens geld overmaken naar Revolut/Transferwise. Geld opnemen uit de muur is ook vrij duur en levert jou geen punten op. Je moet werkelijk "geld uitgeven" voor de punten.

Je AMEX dmv PayPal gebruiken levert jou wel punten op bijv.
[...]
Dat is jammer, ik hoopte eigenlijk dat ik d.m.v. Revolut de AMEX kaart vaker kon gebruiken voor bijvoorbeeld boodschappen.

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:20
@willemaq kun je de Amex niet gebruiken om geld in te boeken op een andere rekening of card. Bijvoorbeeld de debit card van Revolut of TransferWise of op PayPal?

• Wally2002
Bulldock schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 07:58:
@willemaq kun je de Amex niet gebruiken om geld in te boeken op een andere rekening of card. Bijvoorbeeld de debit card van Revolut of TransferWise of op PayPal?
Amex werkt niet met revolut. Transferwise weet ik niet maar met Paypal zou je het als Friends &family naar een andere PP rekening kunnen overmaken.
Ik zou daar voorzichtig mee zijn zeker als het om wat grotere bedragen gaat, dit ziet er voor Paypal al snel als een ongebruikelijke transactie uit. De kans is aanwezig dat ze eerst onderzoek doen en de transactie niet gelijk vrijgeven. Of je account blokkeren.

• RoyVeld
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09-2022
Wally2002 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:25:
[...]

Amex werkt niet met revolut. Transferwise weet ik niet maar met Paypal zou je het als Friends &family naar een andere PP rekening kunnen overmaken.
Ik zou daar voorzichtig mee zijn zeker als het om wat grotere bedragen gaat, dit ziet er voor Paypal al snel als een ongebruikelijke transactie uit. De kans is aanwezig dat ze eerst onderzoek doen en de transactie niet gelijk vrijgeven. Of je account blokkeren.
Ik heb wel eens geld op deze manier (met Paypal) van een creditcard afgehaald, naar een vriend gestuurd, die het vervolgens weer terugstuurde naar mij. Dat was ~€700 en ging zonder probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wally2002
Ultrafast schreef op maandag 15 mei 2023 @ 01:18:
[...]

Trouwens je kan ook top up in revolut of bunq gratis zonder 1 euro transactiekosten opnemen alleen opwaarderen kost inderdaad geld.

Bovendien vind ik ICS GO card slecht design kan ze beter verzinnen om laten lijken pro design maar goed wordt sowieso niet geaccepteerd door autoverhuurbedrijven vrees ik en hotels gaat misschien nog wel ok...
De GO kaart is een volwaardige creditcard , zie het woord ‘credit’ op de kaart. Juist bedoeld voor autohuur en hotels.

Het “terugboeken” via een top up van bv revolut is idd een goed alternatief. Evt via een Paypal transactie naar een vriend of familielid zou ook kunnen.

De vraag is of de doelgroep van deze kaart überhaupt weet heeft van deze opties.

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:47
DaannO schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:15:
[...]

Kijk, das nog eens top zeg! Ik lees dat de kosten 60 euro zijn voor het bedrag dat ik moet overmaken _/-\o_ PayPal fees via Amex komen er nog wel boven op van 3.49%, dat maakt het wel weer stuk duurder.

Iemand enig idee of de 10k annuleringsverzekering van AMEX per persoon is van je familie, of voor het gehele reisgezelschap? Ik haal dat niet uit de AV..

Ben dus net de blackcard tegen gekomen van Mastercard en die heeft 18k annuleringsverzekering en is per jaar aanzienlijk goedkoper. Wel airport lounges, verder wel beperkter programma tov AMEX. Hmm, wat is wijsheid...

https://www.yourmastercar...breide-reisverzekeringen/
Ik weet niet hoe het zit met de voorwaarden bij Amex etc..

Wel een kleine tip, reken uit of de Amex Platinum het geld waard is voor jouw eigen gebruik omdat hij met €65 per maand niet goedkoop is en ze de kaart best wel versoberen de laatste tijd.

De Mastercard Black en Visa Platinum hebben beide ook goede verzekeringen en worden beter geaccepteerd. Alleen deze kaarten worden door ICS uitgegeven en hebben een andere service en voorwaarden.

Het loont dan ook om de prijzen en voorwaarden naast elkaar te zetten en te kijken hoe en wat, ook de fintechs N26 en Revolut kunnen interessant zijn omdat hun duurste pakket ook een en ander aan verzekeringen heeft en een lage tot geen wisselkoersopslag in het buitenland.
Pagina: 1

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee