Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Heatpipe werking in een AT kast

Pagina: 1
Acties:

• simmayor
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09-07 21:03
Ik heb een oude server kast die ik gebruik voor mijn watergekoelde PC. Het past allemaal prima, maar er is 1 klein detail. De kast heeft de AT fromfactor. Dat betekend dat het moederbord t.o.v. een ATX kast ondersteboven hangt.

Ik ben op zoek naar iets nieuws. Het issue waar ik nu mee zit is of de heatpipes die tegenwoordig veel op moederborden worden gebruikt ook in mijn geval hun werk goed doen?!

Na wat speurwerk op het internet ben ik de volgende informatie tegengekomen :

Werking heatpipe
http://www.cpu-info.com/webpics/Tweakers/heatpipe5.jpg

Er wordt dus uitgegaan van het feit dat het water (na condensatie) steeds weer naar het laagste punt loopt. Daar zit dan ook de warmtebron. Bij mij is dat echter niet het geval, op het laagste punt zit juist de heatsink/fan en bovenin juist de warmtebron.

http://www.cpu-info.com/webpics/Tweakers/board5.jpg

Ik vond op het web nog de volgende informatie :
- How heatsinks and vaporchambers work op TheInquirer.net

Een stukje tekst uit het bovenstaande artikel :
"..... The big secret to heatpipes is that the inside is coated with a wick. No, not a little cloth bit rescued from a candle, but it works in a similar way. The water pooling in the cool spots is wicked back down to the hot spot where it is boiled off. Rinse, wick and repeat. The amount of water in the heatpipe is only enough to wet the wick fully, nothing more. If you are unclear on the concept, get a glass of water, and put one end of a napkin in it. Watch the water climb the napkin. Magic......"

- Heat pipes explained op OCModShop.com

Een stukje tekst uit het bovenstaande artikel :
".... The condensed working fluid then flows back to the hot end of the pipe. In the case of vertically-oriented heat pipes the fluid may be moved by the force of gravity. In the case of heat pipes containing wicks, the fluid is returned by capillary action. Most heatpipes used in heatsinks today have wicks, and are effective in vertical or horizontal orientation."

En dan nog een link naar het forum van HardOCP :
- HardOCP forum topic over "upside down" heatpipes

Een stukje tekst uit het topic :
".... Asus specifically states that they do not recommend running their heatpipe configured mobos in an inverted enclosure....."

8)7 Tja, wat mij betreft geen duidelijkheid. Heeft hier iemand ervaring met een "Upside down" heatpipe? _/-\o_

Processor informatie -> www.cpu-info.com & www.coprocessor.info

• Avalaxy
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19-07 14:30
Op z'n kop? Dat moederbord staat juist op z'n kop :+

• Loekie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:04
Vrij duidelijk toch? Onderste boven werkt het niet, het concept is: warme vloeistof(damp eigenlijk) stijgt, afkoeling(condensatie), koude vloeistof zakt. Die 'veter' is alleen een optimalisatie t.o.v. basisconcept.

specs

• Moning2
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20-07 12:16
Wat mij betreft erg duidelijk..

".... Asus specifically states that they do not recommend running their heatpipe configured mobos in an inverted enclosure....."

Tenminste ik neem aan dat het asus moederbord in dat plaatje ook jouw moederbord betreft?

Moning2 wijzigde deze reactie 01-11-2008 21:32 (22%)

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17:12

Boudewijn

omdat het kan

mja dan zou het dus ook in weinig LL kasten moeten werken?
Want daarin is alles ook omgedraaid ;). (iig de pc2xxx serie)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_

• FinLux
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 04-11-2008
Een heat pipe werkt helemaal niet zo.

Het werkt als volgt:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a3/Heat_Pipe_Mechanism.png

Het maakt niet uit hoe de heat pipe gepositioneerd wordt.

• Avalaxy
quote:
FinLux schreef op zondag 02 november 2008 @ 03:59:
Een heat pipe werkt helemaal niet zo.

Het werkt als volgt:

[afbeelding]

Het maakt niet uit hoe de heat pipe gepositioneerd wordt.
Jawel, warmte gaat omhoog... Dus op z'n kop plaatsen werkt helemaal niet. Overigens is dat plaatje wat jij liet zien precies hetzelfde als wat omschreven is, dus je spreekt jezelf nogal tegen.

• Tomfish
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 09-10-2017
quote:
Avalaxy schreef op zondag 02 november 2008 @ 12:20:
[...]

Jawel, warmte gaat omhoog... Dus op z'n kop plaatsen werkt helemaal niet. Overigens is dat plaatje wat jij liet zien precies hetzelfde als wat omschreven is, dus je spreekt jezelf nogal tegen.
Heatpipe is vacuüm getrokken, dus daar heb je geen last van. Zelf heb ik ook een ASUS boardje en een Lian-li kast; hier zit ook alles omgedraaid. Heb de koeling daarom ook moeten vervangen, omdat de 'heatpipe' van ASUS niet goed werkt. Wat mij betreft mag je het dus geen heatpipe noemen, omdat een 'echte' heatpipe geen invloed van de zwaartekracht heeft. Juist ja.., nu weet ik het ook even niet meer.

Tomfish wijzigde deze reactie 02-11-2008 22:54 (3%)

• Avalaxy
Dus als er (deels) een vacuum is gelden de wetten van de zwaartekracht en opstijgende warmte niet meer :?

• Dark
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 20-07 23:59

Dark

who tweaked the light?

Het is gewoon dat asus een goedkoop 'axial-groove' pijpje heeft gebruikt wat niet geschikt is om met de hete kant boven te gebruiken. De groefjes hebben niet genoeg capillaire werking om de vloeistof tegen de zwaartekracht in over de hele lengte terug naar boven te vervoeren.

edit: ook bij de andere types is er natuurlijk een beperkte opvoer hoogte van het capillair, maar groef is wel de meest beperkte.

Dark wijzigde deze reactie 02-11-2008 17:36 (19%)

»Asus-M5G »I5-2500K-D2-3148C059-4700M-1.36V »ScytheMugen2Rev.B »16G[4x4G-Samsung M378B5273DH0-CH9 1333 @ 2133] »SeasonicM12D/850W »2x 27" Korean IPS »Asus-GTX660-Ti-2G »Samsung840-120G, etc.

• FinLux
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 04-11-2008
quote:
Avalaxy schreef op zondag 02 november 2008 @ 12:20:
[...]

Dat plaatje is helemaal niet hetzelfde. En warmte gaat in het geval van een heatpipe echt niet alleen omhoog hoor. Ervoor zorgen dat de meeste warmte naar boven toe kan worden afgevoerd is wel belangrijk, laat dat gezegd zijn. En ja, ze zijn efficiënter als je ze "rechtop" of verticaal plaatst. Maar jij begrijpt de werking van een heatpipe niet helemaal, denk ik. In een normale situatie gaat warmte omhoog, via de lucht. Maar bij een heatpipe heb je de werking van het systeem zelf en de warmtegeleiding van het materiaal, en dat werkt alle kanten op, hoewel naar boven toe het meest efficiënt.

Lees dit maar eens: Wikipedia: Heat pipe Dan zie je het verschil tussen de plaatjes misschien ook.

Dan nog een vraag/opmerking: Heb je wel eens gezien hoe de koeling van een gemiddelde videokaart is gepositioneerd? ;)

• Avalaxy
Nee, jij zegt dat dit niet is hoe een heatpipe werkt en dat het niet uitmaakt hoe je die positioneert, dat is dus gewoon klinklare onzin want dat maakt wel uit. Tuurlijk zal het koper de warmte ook wel opzij of naar beneden geleiden, maar daar zijn heatpipes niet voor gemaakt. Als dat het doel van een heatpipe was dan hadden ze die dingen wel van massief koper gemaakt, en ze niet opgevuld met een vloeibaar mengsel.

• Phreak
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 20-07 16:19

Phreak

Z750

Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Met een lianli kast die ook omgekeerd is.
Ik had daar een asus moederbord inzitten met een heatpipe.
Destijds nooit over nagedacht over de warmte afvoer.
Het is 1 jaar goed gegaan, daarna kreeg ik vreemde problemen en kort daarna kreeg ik de pc niet meer opgestart.
Moederbord dus kapot, ik heb toen de heatpipe eraf gehaald om de chip te bekijken.
Dit was dus 1 grote blaar geworden, helemaal weg.

Werkt dus niet al te best omgekeerd.

D3 Heroes: Phreak#2151 Noobmeter WoT: Froekie

• GoldenBatt
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 00:04
Mijn Asus M2N32-SLI Deluxe zit al ruim 2 jaar op zijn kop, eigenlijk nooit direct over na gedacht, en gaat altijd nog prima. Temps zijn ook niet echt hoog ofzo, draait prima.

http://www.gatzet.com/WordPress/wp-content/plugins/hot-linked-image-cacher/upload/gatzet.com/WordPress/wp-content/uploads/2007/04/asus-m2n32-sli-deluxe.jpg

Specs!

• Yozzman
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 13-12-2017

Yozzman

meer MAN dan yozz

Bij mijn asus P5B deluxe werkte de heatpipe ook niet echt lekker toen het mobo op de kop hing...

Daarom ben ik niet zon fan fan die heatpipes... Je bent niet zo vrij om het mobo te orienteren zoals je wil als dat je dat met normale heatsinks wel kan :)

http://wotlabs.net/sig/eu/yozzman/signature.png

• simmayor
Ik heb via via een defect moederbord gekregen met een heatpipe. Na wat zaagwerk kunnen we nu het binnenste bewonderen :

http://www.cpu-info.com/webpics/Tweakers/IMG_1119.jpg

En nee er kwam geen vloeistof uit lopen... :+

• Bob
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10:17
quote:
simmayor schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 11:08:
Ik heb via via een defect moederbord gekregen met een heatpipe. Na wat zaagwerk kunnen we nu het binnenste bewonderen :

[afbeelding]

En nee er kwam geen vloeistof uit lopen... :+
Ik dacht eigenlijk al altijd dat heatpipes van puur koper waren ...

• Avalaxy
quote:
Bob schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 11:11:
[...]

Ik dacht eigenlijk al altijd dat heatpipes van puur koper waren ...
Nope :) Er ze zijn hol met een soort vacuum en daarin zit een vloeibaar mengsel waar vaak stoffen zoals water en alcohol in zitten. Door het vacuum is het kookpunt aanzienlijk lager (net zoals wanneer je water gaat koken op een berg... door de lage luchtdruk is het kookpunt lager).

@simmayor, zat er helemaal geen vloeistof in :? Is dat van een Asus moederbord afkomstig?

• simmayor
Er kwam niets uitlopen, helemaal niets. Ik begreep ook uit documentatie dat er net voldoende vloeistof in zit om de wick vochtig te maken.

Nog een leuke site gevonden met meer informatie en links :

http://heat-pipes.bit-byters.net/?t=1

• Yozzman
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 13-12-2017

Yozzman

meer MAN dan yozz

Hoeveelheid gas ik ook minimaal... Is niet voor niets vacuum ;)
Vacuum betekend dat er fikse onderdruk is en dus minder gas aanwezig!

http://wotlabs.net/sig/eu/yozzman/signature.png

Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True