Anoniem: 184635

Topicstarter
http://news.cnet.com/i/bto/20080825/50d_540x457.JPG

De EOS 50D is de perfecte combinatie van snelheid en kwaliteit. Met een 15,1 MP CMOS sensor en DIGIC 4 processor levert deze camera superieure prestaties en een optimale beeldkwaliteit.
Kenmerken

* 15,1 MP (APS-C) CMOS sensor
* 6,3 bps
* DIGIC 4 processor
* ISO bereik tot maximaal 12800
* 3,0” VGA LCD met Live View
* Uiterst nauwkeurige wide area AF
* Body van magnesiumlegering
* EOS Integrated Cleaning System
* Compatibel met EF/EF-S objectieven

http://www.digitalcamerareview.com/assets/20126.jpg

15,1 Megapixel CMOS sensor
De APS-C formaat CMOS sensor van Canon zorgt voor uiterst gedetailleerde beelden met uitzonderlijk weinig beeldruis.

Continu-opnamen met 6,3 bps
Ideaal voor sport-, natuur- en actiefotografie. De EOS 50D registreert op een UDMA kaart continu 6,3 beelden per seconde tot een maximale reeks van 90 JPEG’s.

http://www.digitalcamerareview.com/assets/20124.jpg

DIGIC 4
DIGIC 4 is de krachtige 14-bits processor in de EOS 50D. DIGIC 4 maakt het mogelijk om continu te fotograferen met een snelheid van 6,3 beelden per seconde. Deze processor is ook verantwoordelijk voor het bijna onmiddellijk inschakelen van de EOS 50D en de razendsnelle weergave na het maken van de opname.

ISO bereik
Voor nog kortere sluitertijden bij weinig omgevingslicht heeft de EOS 50D standaard ISO waarden tot 3200 en is dit bereik uitbreidbaar tot de uitzonderlijk gevoelige waarde van 12800.

http://www.digitalcamerareview.com/assets/20108.jpg

Clear View LCD
Het 3,0” VGA LCD-scherm biedt met 920.000 beeldpunten een uitzonderlijke helderheid en is ideaal om zowel de scherpstelling als compositie van uw opnamen te controleren.

Live View mode
De Live View mode stelt fotografen in staat nauwkeurig de compositie te bepalen wanneer het gebruik van de zoeker onpraktisch is. De speciale Live View knop toont real-time beelden op het LCD en biedt drie AF-methoden: Quick AF, Live AF en het nieuwe Gezichtsdetectie Live AF. Deze laatste methode stelt scherp op basis van de gezichten die binnen het beeld zijn gedetecteerd.

Wide-area AF met 9 ‘cross type’ punten
Het uiterst nauwkeurige AF-systeem heeft 9 ‘cross type’ punten. Het middelste AF-punt biedt een gevoeligheid tot maximaal f/2.8. De punten liggen verspreid over het AF beeld om zo ook beter scherp te stellen op onderwerpen die zich niet in het midden bevinden.

http://www.digitalcamerareview.com/assets/20136.jpg

Body van magnesiumlegering
De lichtgewicht en duurzame, van magnesiumlegering vervaardigde body van de EOS 50D is gebouwd voor intensief dagelijks gebruik. De body is voorzien van water- en stofbestendige afdichtingen.

EOS Integrated Cleaning System
Het Canon EOS Integrated Cleaning System combineert speciale materialen om de vorming van stof te reduceren met een fluor coating op het laagdoorlaatfilter en een zelfreinigende sensorunit die stof afschudt bij het in- en uitschakelen van de camera.

Accessoires
De EOS 50D is compatibel met meer dan 60 EF en EF-S objectieven en alle EX serie Speedlite flitsers.

Klik hier voor uitgebreide preview op DPR

Voorbeeld foto's genomen met preproductiemodel

[Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 184635 op 05-09-2008 21:20]

Topicstarter
Tot een paar dagen geleden was ik er ook van overtuigd dat de 50D pas in februari 2009 komt, maar de geruchten zijn de laatste dagen toch wel erg sterk geworden. Dit laatste bericht van canonrumors is toch wel een ijzersterke aanwijzing dat het waar is, het heeft tenslotte op een officiële site van Canon gestaan. Samen met die rare cashback van 1 maand op alleen de 40D gok ik er op dat het waar is.

Het breken met de 18 maanden traditie kan een aantal redenen hebben: de introductie van de Nikon D300, en de aanstaande D90, maar vooral simpelweg het voorhanden hebben van vrij revolutionaire nieuwe technologie, die men zo snel mogelijk te gelde wil maken nu Nikon aan zo'n inhaalslag bezig is. Die 15 megapixels zijn wat mij betreft aanwijzing dat Canon een grote stap vooruit heeft gemaakt, aannemende dat dit de ruisprestaties niet nadelig beïnvloedt. Volgens geruchten zijn de ruisprestaties óók aanzienlijk beter, ondanks de aanzienlijk hogere pixelcount, wat erg indrukwekkend zou zijn.

Ik verwacht trouwens dat de 50D iets hoger geprijsd zal zijn dan de 40D. Met de introductie van de 1000D is er wat ruimte naar boven, en de markt bewijst met de D300 dat er best ruimte is in het 1000 euro + segment. Het zou in mijn ogen een beetje raar zijn 0m in de 500-800 euro range 3 toestellen aan te bieden (1000D, 450D en 40/50D). Ik verwacht een uiteindelijke prijs voor de 50D van rond de 1000 euro.

Topicstarter
Nou ja, totaal geen wijzigingen is overdreven, maar het is inderdaad raar dat er niets verandert aan de AF punten.

Iemand trouwens enig idee wat Auto Brightness Processing en Microadjustment zou kunnen betekenen?

Topicstarter
Ga er maar vanuit dat als Canon zoiets lekt op die site, het niet gaat tegenvallen, het is psychologisch niet zo slim om hoog van de toren te blazen en dan te komen met een firmware update van de 40D en die 50D te noemen. De 50D komt er, en wordt indrukwekkend. :)

Topicstarter
QuestionMarc schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 14:57:
[...]

Indrukwekkend? Dat lijkt me sterk...de D3 en D300 waren bij introductie indrukwekkend, die 50D zal echt geen grote stap voorwaarts zijn hoor!
Als de gelekte specs kloppen vind ik hem best wel indrukwekkend. Het is een grotere stap dan vorige generatie-opvolgingen. Je kan je natuurlijk afvragen wat het nut is van 15.1MP, maar dat is voor mij juist een aanwijzing dat het met de ISO prestaties ook wel goed zit, anders zou het nogal een strategische blunder zijn van Canon. En dan zijn die megapixels toch eigenlijk best fijn, hoe hard ik ook altijd geroepen heb dat 10 meer dan genoeg is. :p

Topicstarter
Verbeterde dynamic range zou inderdaad vele malen waardevoller zijn dan meer megapixels. Het hoeft elkaar trouwens niet uit te sluiten natuurlijk. Meer MP staat een verbeterde DR niet in de weg voor zover ik weet.

Topicstarter
deugtniet schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 22:41:
even ter vergelijking...
om een foto met dezelfde resolutie x keer groter te maken moet je het aantal pixels x2 keer vergroten...
dus 15mp delen door 8mp is een vergroting van 1.875 keer meer pixels.
Als je dan de wortel van 1.875 neemt dan kom je erachter dat je maar een foto kan afdrukken die 1.37 keer groter is...

Die 37 procent vind ik onrelevant. Daarom schiet ik ook nog steeds met een 20d
Je kan die redenering ook omdraaien: Zo erg veel meer op elkaar zitten die pixels dus niet, de nadelige gevolgen van het groeiende aantal megapixels zijn over 3 generaties verbetering in ISO prestaties verdeeld, dat laatste compenseert het eerste ruimschoots. Twee megapixels erbij scheelt immers maar een fractie van een stop, terwijl de technische vooruitgang in ISO gevoeligheid veel hoger ligt.

Bovendien, je kan de foto ook gewoon downsizen indien nodig. Weinig mensen realiseren zich dit, maar dit heeft een vergelijkbaar verminderend effect op ruis als het schieten met een sensor met lagere resolutie. Als je bijvoorbeeld 16MP naar 4MP verkleint (extreem voorbeeld) krijg je het gemiddelde van 4 pixels die 1 nieuwe vormen uit hun gemiddelde waarden -> minder ruis. ;)

Topicstarter
zonoskar schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 12:14:
De link op Canon is weer up, zie hier. Nu alleen nog japans leren, want babelfish bakt er niks van.
Hee nu ook de eerste foto die ik gezien heb. Qua design geen revolutie, maar wat verwacht je ook anders.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 184635 op 24-08-2008 12:20]

Topicstarter
zonoskar schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 12:14:
De link op Canon is weer up, zie hier. Nu alleen nog japans leren, want babelfish bakt er niks van.
EOS 50D, to satisfy the high-end numerical code list counter-camera user to live to the high picture archery target demand. Please heartily understand condenses the Canon unique technology and the rich experience, has the remarkable expressive force high fine image. Uses the Canon independent development production the CMOS image sensor, has approximately 15,100,000 effective picture element Gao Huazhi. The high sensitivity luminosity high clear beautiful image, the nature reappearance is absorbed the object the detail. Provides the new generation DIGIC 4 digit phantom processor, brings exquisitely, the lifelike color performance! The DIGIC technical performance further enhances. Is absorbed from the detail faithful reappearance the object the tone, the shadow. The lens built-in against shake the function, reduces blurring which, because the hand shakes creates, brings the more photography pleasure! Against hand shakes easily, to focus, lays out satisfaction picture EOS synthesis dust removal system, further reduces the dust to the phantom the influence. Unique dust removal countermeasure. On the effective reduced sensor the dust adsorption with accumulates.

Provides approximately 15,100,000 effective picture element APS-C size CMOS the image sensor, the lens focal distance conversion ratio approximately is 1.6. 22.3×14.9 millimeter CMOS size, single picture element size approximately for 4.7μm, not can only present the splendid phantom which exquisitely the lens catch, may realize the beckoning background empty effect.

The performance remarkable DIGIC 4 digit phantom processor brings ISO100~ISO3200 the superelevation photosensitiveness commonly used establishment scope, when night photography may also expand to ISO6400 and 12800. At the same time, has the splendid signal-to-noise ratio, has suppressed when largely the high sensitivity luminosity particularly dark spot noise spot (C.Fn II-2), as well as when long time to make public photography produces noise spot (C.Fn II-1). May divide 4 scales according to the noise reduction degree (standard/weak/strong/closure) to carry on the establishment, “strong” outside three establishments, will not reduce the camera to pat the performance.

Regardless of being the highlight, the shadow may clear gorgeous present. May carry on the high light tone first to photograph, presents splendidly from the shadow to the highlight color transition, suppresses the high light part effectively the detail loss. Through (C.Fn II-3) carries on the menu establishment from the definition function, in the high light tone first photographs in the process, in the liquid crystal monitoring device and the viewfinder will demonstrate

Has the approximately 15,100,000 effective picture elements, the approximately 6.3/second high speed companies to pat the performance. While realizes high speed Lian Pai, guarantees the high resolution, and in instantaneous completes high accuracy focusing! Provides the high accuracy 35 area light measuring sensor, may act according to the photography environment, through 4 kind of light measuring patterns, grasps the optical fiber the subtle difference, photographs a more splendid phantom. Performance remarkable 9 spot wide area cruciform type automatic focusing (AF) system.

Uses magnesium alloy fuselage which firm reliable, is worth trusting; Classical contour design, stimulation photography phantom creativity. The shutter service life achieves the approximately 150,000 times! Splendid dustproof, against water-drop performance, lets the photographic amateur deal with the severe photography environment calmly.

Uses the brand-new 920,000 VGA3.0 inch liquid crystal monitoring device, suppresses the reflection, even if may also with ease glance over under the bright optical fiber. In photography process, but direct-viewing adjusts the photography establishment on the liquid crystal monitoring device, simple convenient. The lens built-in against shake the function, reduces blurring which, because the hand shakes creates, brings the more photography pleasure! Carries on the photography intuitively through the liquid crystal monitoring device “the real time display photography” the function.

:)

Vertaling gepikt van DPR: http://forums.dpreview.co...orum=1019&thread=29056337

Of die site echt is weet ik niet, en ik vind het ook raar dat ze het zo vaak over IS in lenzen hebben, wat heeft dat verder met de 50D te maken?

Topicstarter
http://thw.smugmug.com/photos/357907221_9EUjU-L.jpg

Deze thread staat vol met foto's: http://forums.dpreview.co...19&thread=29056337&page=1

Als dit nep is weet ik het ook niet meer.

Topicstarter
Ik vind 15 MP ook wat overdreven hoor, maar aangezien je ook kan kiezen voor keinere formaten vind ik het niet zo'n probleem. Je profiteert met die kleinere formaten immers net zo goed van een verhoogde ISO gevoeligheid, maar je hebt in ieder geval de mogelijkheid om in 15 MP te schieten.

Edit: weet iemand die een beetje technisch onderlegd is in hoeverre het downsizen van een 15MP foto minder optimaal is dan het maken van de foto met een sensor met minder MP? (wat betreft ISO gevoeligheid dus)

[Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 184635 op 25-08-2008 11:58]

Topicstarter
Meer megapixels heeft ook als voordeel dat je een minder sterk anti-aliasing filter kan gebruiken denk ik (dit voorkomt kartels bij diagonale lijnen enz). Hierdoor win je behoorlijk aan IQ.

Topicstarter
Ik denk niet dat de aankondiging uit China zal komen. Om de een of andere reden worden nieuwe modellen meestal vanuit Amstelveen, the Netherlands gepresenteerd, hoewel dat 'slechts' het European HQ is.

Ik ben sowieso wel nieuwsgierig hoe dat zit met Amstelveen, iemand?

Topicstarter
Henk schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 13:04:
[...]

Daar zouden de Announcements vandaan komen... ik dacht dat het amsterdam was :P

Maar ik denk dat in één van die twee plaatsen gewoon Canon HQ Europe zit oid? :)
Dat hoofdkantoor zit in Amstelveen, ik ben er wel eens geweest voor m'n werk. Je vindt het precieze adres op de canon.nl site, het NL-hoofdkantoor zit weer in Hoofddorp. :s Op DPreview beginnen alle persberichten die ik gezien heb met 'Amstelveen, The Netherlands', kijk zelf maar: http://www.dpreview.com/news/related.asp?keyword=canon

Topicstarter
Henk schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 13:55:
Ik hoorde net van een rokende man in een regenjas achter het fietsenhok dat er vandaag wel degelijk een aankodiging komt.

Ik ben benieuwd :P
Hee ik heb ook een dergelijke man gesproken. :p

Topicstarter
The basterd. Dan wordt het morgen, er zijn morgen iig persconferenties gepland heb ik gehoord.

Topicstarter
Startpost aangepast. Suggesties zijn welkom. :)

Niks meer gehoord over die automatische CA correctie trouwens, terwijl er wel weer over automatische correctie van vignettering wordt gesproken op DPR.

Topicstarter
Remy schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 10:52:
Misschien ook wel handig voor deze of gene:

[...]
Van DPR. Er zal dus nog wel een echte vervanger van de 40D komen blijkbaar, en is deze 50D een 'hires' versie van die upcoming vervanger.

Ze konden voor APS-C de reso zover opkrikken vanwege het volgende:

[...]

Plaatje hier.

Als je deze reso doortrekt qua density naar FF kom je uit op ~38MP trouwens :)
Ik denk dat die opmerking van Canon over een ' zustermodel' gezien moet worden in het licht dat de 40D voor een periode van 18 maanden gepland was, en dat ze er dus nog een hoop op de plank hebben liggen, en misschien de produktielijnen zelfs nog draaien. Ze zullen dus nog een half jaar de 40D niet een obsolete imago willen geven, zodat ze de prijs niet al te ver hoeven laten zakken.

Maar de 40D zal zeker wat gaan dalen in prijs, en misschien ook een vette cashback gaan krijgen. Hij blijft zo een interessant alternatief voor de 50D, die in de eerste maanden zeker niet al te veel zal worden afgeprijsd. Ik heb trouwens al eerder gezegd dat het me niets zou verbazen als de xxD series in de toekomst iets hoger zullen worden geprijsd, nu er twee modelseries onder zitten (1000D en 450D).

Ik ben er zelf nog niet uit wat het wordt, de 50D of de 40D. Eerst even de prijsontwikkeling en praktijktests afwachten. Ik ben niet bereid 500 euro meer te betalen voor alleen 5MP extra die je toch niet echt nodig hebt. Minstens een stop verbetering in ISO performance is toch wel het minste, en het prijsverschil moet ook te overzien zijn.

Topicstarter
Anoniem: 120649 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:15:
[...]

Ik heb dat ook nooit begrepen: 1299 dollar is 880 euro.
Er wordt ons dus zomaar 419 euro door de neus geboord :(
Ik denk het prijsverschil in de praktijk wel mee zal vallen. De 40D kost hier 750 euro en in de VS geen 750 dollar maar 970. Een factor 1,3 verschil dus. Nog steeds niet de 1,5 die het zou moeten zijn maar toch.

Topicstarter
Jammer trouwens dat we het nog steeds moeten doen met die 4 sample pics die al waren gelekt voor de officiële introductie. :(

Topicstarter
RBH schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 16:42:
Ik hoop met je mee Henk. Ben wel erg benieuwd naar een 5D opvolger...
Ik ga er sowieso vanuit dat die ook snel komt. Ben vooral ook erg benieuwd wat de 5D mkII gaat kosten. Het zou me niets verbazen als die helemaal niet zo duur wordt. Misschien komt ie al na een paar maanden in de buurt de prijs van de huidige 5D, zo'n 1500 euro. Voor mij als student nog steeds meer geld dan ik kan verantwoorden voor mezelf, maar ik ben benieuwd wat dit alles voor de tweedehands markt gaat betekenen over een jaartje ofzo. :)

Topicstarter
simon schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 17:27:
DutchVince, 't gaat om 't aantal AF punten.. Je Canon spokesman blijft gewoon voor Canon werken..

5D verhaal:
[...]
Ik kan me best voorstellen dat het waar is en dat Canon het zoekt in de kwaliteit van af punten, niet de kwantiteit. We zullen het zien na de eerste tests.

En in dat 5D verhaal vind ik de opmerkingen van die manager nogal zuinig eigenlijk. 'Nog even geduld hebben' klinkt niet alsof hij binnen een paar weken wordt aangekondigd. Het zou toch wel treurig zijn als het Canon niet lukt na 3 jaar eindelijk met een opvolger te komen. Wellicht is hij terug naar de tekentafels gestuurd toen Canon lucht kreeg van de D3/D700, om er bijvoorbeeld nog zo'n high res beeldscherm in te lepelen. Anders kan ik het ook niet verklaren dat hij er niet allang is.

Edit: Hier nog een stukje dat hint op een snelle autofocus:
Canon breidt haar spiegelreflex-lijn uit met de EOS 50D (1399 euro); een camera die zich bevindt tussen de 40D en de 5D en zich richt op de semi-professional die mooie natuur- en sportkiekjes wil schieten. De snelle autofocus, hoge ISO-waarden en 15 megapixel sensor moeten hier aan bijdragen.
bron

[Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 184635 op 26-08-2008 17:51]

Topicstarter
Die waarde is natuurlijk nihil, al zullen ze dat mag ik hopen niet zeggen als er niets veranderd is tov de 40D. Ik zeg ook niet voor niets we zullen zien. ;)

Topicstarter
mindfreaker schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 11:41:
[...]

Ho ho, rustig maar! Heb ik verteld dat ik de 50D wil aanschaffen? ;) Omdat ze de 50D naast de 40D positioneren vraag ik me gewoon af of er nog een opvolger van de 40D komt, of dat het gewoon een marketing truc kan zijn zodat de verkoop van de 40D nu niet stagneert omdat iedereen tot oktober gaat wachten. ;)
Nee natuurlijk komt er niet nóg een opvolger van de 40D. Hoe zou die er dan uit moeten zien dan denk je? Dat zou natuurlijk dubbelop zijn tov de 50D.

De 50D is gewoon wat eerder uitgekomen dan gepland, en daarom zijn er nog veel 40D's over, en wellicht wordt hij zelfs nog een tijdje doorgeproduceerd. Canon formuleert het natuurlijk anders, maar het is duidelijk hoe het zit.

Topicstarter
Ik ben wel benieuwd naar de eerste reële winkelprijzen, want ik vind 400-500 euro prijsverschil met de 40D toch wel wat fors.

Topicstarter
Ja had hem al gezien inderdaad. :)

Toch vind ik het nog veel geld hoor. Zoals ik al eerder heb gezegd in dit topic lijkt het me een logische move van Canon als ze de xxD serie iets hoger gaan positioneren, nu ze twee ipv één lijnen er onder hebben. Op die manier hebben ze meer financiële ruimte om te kunnen concurreren met een Nikon D300. Voor mij persoonlijk gaat nu wel de vergelijking spelen of ik die meerprijs er voor over heb.

Er zijn een hoop 350D/400D eigenaren zoals ik die nu de keuze moeten maken als ze willen upgraden de komende maanden. Als je er van uit gaat dat je nog 300 euro voor je 400D body krijgt, moet je dus kiezen tussen grofweg 400 euro bijbetalen voor een 40D of 700 voor een 50D. Daarbij ga ik er even vanuit dat beide xxD camera's nog een klein beetje in prijs gaan zakken en dat er op de 40D een cashback komt vanaf oktober.

Ik weet niet of ik de 50D bijna 2x zoveel geld waard vind als de 40D. Op dit moment gok ik er daarom op dat het de 40D wordt, tenzij de 50D toch nog fors in prijs gaat dalen en/of een leuke cashback krijgt toebedeeld. Sowieso wil ik ook nog even praktijktests afwachten van de 50D.

Topicstarter
M a r c o schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 21:52:
[...]

Er is juist op dit moment een cashback op de 40D. 75 euro tot iets van 21 september geloof ik.
Alleen als je hem in de UK koopt ja. Misschien komt hier een soortgelijke actie, maar ik denk dat hij gewoon in de reguliere cashback wordt opgenomen, vanaf oktober ofzo. Ben benieuwd of de 50D ook een cashback krijgt.

Anyway, die 40D gaat echt een koopje worden, nog meer dan hij nu al is. :)

Sorry 40D eigenaars. >:)

Topicstarter
breinonline schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 22:40:
[...]

Boeiend... als je 2 jaar wacht is hij nog veel goedkoper tweedehands te koop. Maar dan heb je in de tussenliggende periode mooi met een andere (waarschijnlijk mindere) camera moeten doen. Ik heb echt geen spijt van mijn aankoop, na de 50D komt de 60D en die is ook nog weer beter en mooier...
Goede instelling kerel. Je hebt volkomen gelijk. Mensen die daar echt van wakker liggen moeten geen nieuwe camera kopen. :)

Topicstarter
Hier nog wat sample foto's, met alleen een nogal gare interface:

http://cweb.canon.jp/camera/50d/index.html

Topicstarter
Nomad schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 14:16:
ben het nu aan het laden, als ze downloadbaar zijn, dan mirror ik ze even, want dit schiet geheel niet op.

schiet geheel niet op, maar kon ook geen plaatjes downloaden geloof ik.
Jammer, maar ze waren toch te klein om er echt iets over te kunnen zeggen.

Als die ISO prestaties echt zo goed zijn zou ik als ik Canon was het web overspoelen met 3200 ISO plaatjes, waar blijven die krengen? :O

Topicstarter
Zandor schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 16:56:
had gewoon graag video gezien...
dan zou ik upgraden van mijn oude 300D ;)
Persoonlijk kan een video-optie mij gestolen worden, maar het is een slimme move geweest van Nikon om die toe te voegen. Het kost nauwelijks meer dan een microfoontje en wat software om video mogelijk te maken op een DSLR met live-view, en de consument vindt het waarschijnlijk geweldig. Ik zal er niet of nauwelijks gebruik van maken, maar voor die paar euro mogen ze het er van mij best in proppen.

De pers is al om lijkt het.

Ik vind zo'n video-optie meer iets voor een instap-DSLR. Als de D90 nu een verkoophit wordt is dat veelzeggend over het type consument dat prosumer DSLR's koopt. Het zal me niets verbazen als de helft niet weet wat een diafragma is. Moeten die mensen verder zelf weten, hoe hoger de volumes hoe lager de prijzen.

Ik wil hier trouwens niet mee zeggen dat iedereen die video in z'n DSLR wil hebben een prutser is. Ik vind het alleen jammer dat verkoopsucces tegenwoordig afhangt van dit soort irrelevante toeters en bellen. :)

Topicstarter
Indrukwekkende foto's als je het mij vraagt. Op 1600 ISO nog geen overduidelijk zichtbare ruis. Op ISO 6400 wél, maar een prettig soort film achtige ruis. Misschien chroma-noise onderdrukking ingeschakeld of is dit een eigenschap van de sensor...

Topicstarter
Het grootste voordeel van de D90 t.o.v. de 50D is in mijn ogen misschien wel de automatische CA correctie. Ik had dit zó graag op de 50D gezien. :(

Uit de Canon platen is verder denk ik inderdaad misschien wel iets meer te halen dan uit die van de Nikon, maar waar hebben we het nog over, de verschillen zijn echt heel klein. Nog maar een fractie van het grote verschil dat er tot een jaar geleden tussen de twee merken was.

Topicstarter
Voor de mensen die niet genoeg kunnen krijgen van sample foto's van de 50D: Hier is nog een aantal plaatjes te vinden gemaakt met de 50D tussen de samples van de EF 50mm 1.4, waaronder ISO 1600...

Topicstarter
Dancing_Animal schreef op maandag 08 september 2008 @ 00:07:
Snap ik niet/ Als ik die foto's op DPReview bekijk, bijvoorbeeld die met dat fruit, is dat onwijs gespikkeld. Anderen zijn niet scherp. Kijk ik op diezelfde site naar foto's van de D90 dan zie ik veel scherpere plaatjes en helemaal niet die ruis.
Ik weet dat de geteste 50D een pre-produktie model is, maar hoeveel kan dat nou van de definitieve versie verschillen? Lijkt me niet dat ze binnen nu en een paar weken ineens belangrijke dingen kunnen verzinnen die het apparaat veel beter maken.
Dat heeft meer te maken met verschil in sterkte van de standaard ruisonderdrukking in beide toestellen. Met de 50D kan je hoogstwaarschijnlijk net zo goede of betere resultaten krijgen als je de ruisonderdrukking anders instelt.

Het preproductiemodel zal inderdaad niet heel veel verschillen van het definitieve model, maar er kunnen wel wat kleine, vooral sofwarematige tweaks zijn. Het 'banding' probleem zou bijvoorbeeld verholpen zijn in de productiemodellen.

Topicstarter
Zie hier een interessante vergelijking tussen de 40D en 50D (en 5DI), de beste die ik tot nu toe heb gevonden:

http://209.85.135.104/tra...z7uCUTVehwp22bY-DGTFvLZ-Q

Topicstarter
Henk schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 10:21:
[...]

wth... Daar lijkt een down-rezzed plaat van een 50D het af te leggen, of niet beter te doen dan een 40D-plaat...

Ik hoop dat dat aan ACR ligt, want anders is er op wat meer resolutie bij lage iso's na weinig reden om zo'n ding te willen :P
Als ik het goed begrijp heeft hij de 40D platen geupsized naar 15MP. Ik zit a een tijdje te twijfelen tussen de 40D en 50D al upgrade maar deze test lijkt 400 euro extra voor de 50D niet te rechtvaardigen. :/

Verspreid over de volgende pagina's van zijn thread staan trouwens meer foto's.

Topicstarter
Ik ben idd ook een beetje teleurgesteld, de verwachtingen waren misschien toch iets te hoog gespannen. Voor alleen een beter scherm, meer megapixels en micro-adjustment vind ik hem het prijsverschil niet waard. Toch nog maar even wachten op de review van DPReview.

Topicstarter
Als ik niet al zoveel had geïnvesteerd in Canon glas zou ik serieus de Nikon D90 overwegen. Die is in veel opzichten misschien zelfs wel beter dan de D300. Zie ook KenRockwell.

Overigens is de Canon 40D nu wel echt een koopje voor 650 euro, de 50D zal dan toch alsnog erg moeten verassen om daar tegenop te kunnen.

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 184635 op 26-09-2008 12:18]

Topicstarter
abrakadaver schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 14:55:
Wat vinden de 50d gebruikers hiervan? Is dit representatief?
http://jlb.smugmug.com/gallery/6201245_hMaLe//390953025
Let wel: zonder NR en zonder sharpening, in ACR 4.6
bron draadje: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/696085
Die banding is iets wat ik bij andere canon's eigelijk maar weinig tegenkom.
Die banding stoort mij ook ontzettend. Het maakt de foto's een stuk minder bruikbaar, ook al zou je kunnen leven met ruis op zich.

Raar dat dit toestel hier opeens zoveel last van heeft, je ziet het bijna nooit zo erg. Misschien ook iets dat met nieuwe firmware te fixen valt? Ik hoorde bij de samplefoto's van preproductie-exemplaren al ergens dat er nog aan de banding gewerkt zou worden.

Topicstarter
mindfreaker schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 11:40:
Als ik dit zo allemaal lees dan krijg ik echt het idee dat je beter met een 30D/40D kan schieten dan met een 50D. Dat kan toch bijna niet? Wordt er (omdat de verwachtingen hoog waren) niet té veel gepixelpeept?
Op zich is de 50D echt wel een verbetering, bijvoorbeeld meer MP zonder kwaliteitsverlies in de meeste omstandigheden. VGA scherm, betere sealing, etc. Maar of het echt hele bruikbare verbeteringen zijn is persoonlijk denk ik.

Dat een 30/40D beter is is dus onzin. Voor dezelfde prijs zou ik zeker de 50D boven de 40D kiezen, maar het huidige prijsverschil wordt voor mij op dit moment niet door de specs gerechtvaardigd.

Topicstarter
abrakadaver schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:22:
[...]

Als je een 40d tegenover een 50d zet, en je vergelijkt ze op 100% inzoomen dan weet je of de 50d beter of slechter is dan de 50d op 100%.
Dat gegeven zegt je nog niks over het verschil tussen die 2 camera's op een a0 afdruk.

Bij 100% pixelneuken met een verschillende hoeveelheid pixels is 't outputformaat variabel, wat je dus juist niet wil bij een vergelijk. Je wil weten welke nou beter presteert bij een gelijk outputformaat. (lijkt mij?)
Pixelpeepers zullen de 40D waarschijnlijk al snel als de betere camera beschouwen, omdat het erg makkelijk is om te vergeten dat je een 50D plaatje op 100% van veel dichterbij bekijkt dan een 40D plaatje, juist door die 50% meer pixels. Hierdoor zullen alle gebreken van de combinatie lens-sensor worden uitvergroot. Waar de chromatische aberratie op een 40D 3 pixels is met een bepaalde lens, zal die bij de 50D meer zijn (de wortel uit 1,5*3 pixels). Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor scherpte. Een 100 megapixel camera zal voor pixelpeepers waardeloos zijn, wat een onscherpte, wat een CA!

De enige manier om de twee camera's te vergelijken is daarom met een 40D geëxtrapoleerd tot 15MP resolutie en een 50D. Wellicht in combinatie met een test met de 40D in native resolutie en de 50D gedownsised tot 10MP, want het zou immers best kunnen dat de 40D op 10MP beter presteert, en 10MP is voor 95% van alle toepassingen meer dan genoeg.

Topicstarter
Neron schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 09:01:
Ik wil ook een 50D kopen. Fotografeer nu ruim 3 jaar met een EOS 350D en wil graag overstappen op een grotere camera. De 40D is ook al een grote verbetering van de 350D maar ik ben van mening dat je 't meest profijt hebt als je 't nieuwere model koopt.

Iemand die mij over het slootje duwt? Prijsverschil is ruim 400,- tussen de 40D en 50D? Ik ben bang dat ik dat nodig heb... :o ;)
Ik zit ook al een tijdje te twijfelen. Het verschil in fotokwaliteit is inderdaad klein, en wat mij betreft zijn er ook geen andere dingen om me over de streep te trekken. Een van de vraagtekens voor mij is nog wat de dynamic range van de 50D is. Mocht die aanzienlijk beter zijn dan zou dat een grote pre zijn. Maar op dit moment neig ik naar de 40D en 400 euro in m'n zak houden (ben student). Als geld niet zo'n punt is zou je voor de 50D kunnen gaan. Misschien nog even de review op DPR afwachten, die zal niet zo lang meer op zich laten wachten denk ik.

Topicstarter
Ok, dat wordt dus duidelijk de 40D voor mij. Ik pieker er niet over om 400 euro meer te betalen voor een camera met meer ruis en minder dynamic range.

Ik ben eerlijk gezegd echt teleurgesteld in Canon dat ze zonodig zoveel megapixels in de 50D moesten rammen zonder het in kwaliteit waar te kunnen maken. Aan de andere kant maken ze met de 40D wel verreweg de meest aantrekkelijke camera wat betreft prijs/kwaliteitverhouding.

Topicstarter
/\/\|) schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:45:
De reviewer in dpreview geeft al aan dat de grenzen van qua resolutie haalbaar is met een APS-C sensor in zicht lijken te zijn (o.a. vanwege het iso/ruisgedrag en optische beperkingen van objectieven).
Ik vraag me af, wanneer de opvolgers van de 40D/50D (en D90/D300) weer full-frame zullen gaan, zoals hun analoge voorgangers ook waren (en alleen de 450D-nakomelingen op APS-C blijven) .

Ik heb altijd gezegd dat de opvolger van mijn 20D een full-frame moet zijn en dat punt ik begin ik te naderen. (Ik ben benieuw of ik de 5DmkII kan weerstaan).
De xxD serie zal nooit fullframe worden, APS-C is nou juist de essentie van die serie. De 5D serie is al de fullframe versie van de xxD serie min of meer. Het heeft geen zin daar nog een van te maken. Er is nog steeds een grote markt voor een semi pro APS-C toestel.

BMW gaat ook niet in een keer hun motorfietsen van twee extra wielen voorzien. Hoeveel voordelen dat ook mag hebben, dat bestaat al en heet een auto, en die maken ze al.

Topicstarter
/\/\|) schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:37:
[...]

In het analoge tijdperk waren zowel de EOS-X serie en EOS-XX serie fullframe en kon de bijv. de EOS-50 prima naast de EOS-5 bestaan . Ik zie niet in waarom dit bij de digitale bodies fundamenteel niet kan . Ik denk dat binnen 5 jaar één van de SLR-fabrikanten (Sony/Nikon/Canon/...) het niet kan nalaten om in het €1000 segment een FF-body op de markt te brengen. Zodra dat gebeurt blijven de anderen niet achter.
Natuurlijk kunnen er meerdere fullframes naast elkaar bestaan, dat is nu toch ook al zo? Waar het om gaat is dat het nogal onlogisch is om een bepaalde reeks opeens naar een ander segment te gaan verplaatsen. De 5D was destijds eigenlijk al een fullframe broertje van de 30D, maar niet de opvolger, want er was markt voor een APS-C 40D, en 50D. Waarom zou je de naamgeving opeens helemaal omgooien? Wordt de xxxD serie vanaf dan opeens het top APS-C model? What's the point?

En natuurlijk komt er binnen afzienbare tijd een fullframe in het €1000 segment. Dat is geen kwestie van het niet kunnen nalaten, maar van het goedkoop genoeg kunnen fabriceren van zo'n toestel. Ik denk (en hoop) trouwens dat dat veel sneller, gebeurt, misschien al over 1 à 2 jaar. :) Misschien komt er wel een model onder de 5D serie, een 7D bijvoorbeeld. Het lijkt me echter heel sterk dat ze hun naamgeving helemaal gaan omgooien en de xxD serie fullframe gaan maken, de xxxD serie opeens promoveren tot wat de xxD serie was enzovoort. Onlogisch en verwarrend.

Topicstarter
sweetdude schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:32:
Nou ik ben er nog niet zo zeker van. Zo is er ook opeens een xxxxD serie gemaakt en maakt BMW wel een motorfiets met een dak. Dus een full-frame camera die wel alle huis tuin keuken functies heeft als point and shoot, protret en landschap modus etc zie ik eigenlijk nog wel zitten.
Zal er ook best komen, over een aantal jaar is fulframe net zo goedkoop als de APS-C instappers van nu.
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:53:
Canon heeft al lang geleden aangegeven alleen de prijsinstappers te willen blijven uitrusten met APS-C formaat sensoren. De rest moet allemaal naar FF.
Daar twijfel ik ook niet aan. Op een gegeven moment zal de meerprijs van fullframe te verwaarlozen zijn, en zullen mensen alleen nog APS-C toestellen kopen wegens de compactheid ervan.

Topicstarter
Ik denk dat de xxxD (en xxxxD) serie misschien zullen verdwijnen, en dat er meer series met fulframe zullen bijkomen, maar ik denk niet dat een serie wordt verplaatst naar het fullframe segment.
djkooij schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 17:14:
[...]

Die boute stelling waag ik te betwijfelen. Ik denk dat er weinig vogelaars staan te trappelen om over te stappen op FF. Tuurlijk, degenen die het kunnen betalen om in hun glaswerk de 1,6 cropfactor te compenseren zullen het vast wel doen / al gedaan hebben.
Voor veel mensen is de "extra tele" een sterk argument om op crop te blijven.
De groothoek kant is inmiddels op crop goed gevuld en daar hoef je het ook niet voor te doen.

Al met al 2 heel verschillende doelgroepen m.i. De een wil VEEL tele, ander FF vanwege de DOF etc. etc.
Beide hebben bestaansrecht.
Het extra telebereik is inderdaad een ander argument om in de toekomst van spotgoedkope fullframes toch voor een cropcamera te kiezen, hoewel je je kan afvragen of een FF dan niet alsnog handiger blijft omdat APS-C en FF allebei dezelfde pixeldichtheid aankunnen. Je kan dus met een FF camera dezelfde vergroting halen als met een APS-C camera, aangenomen dat een FF camera ook navenant meer pixels heeft dan een APS-C. Kwestie van croppen achteraf, maar dan heb je tenminste de mogelijkheid om niet te croppen, en te profiteren van de voordelen van FF.

Topicstarter
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 17:57:
[...]

Nogmaals, het is wel de bedoeling van Canon om deze serie (dus de xxD serie) uiteindelijk FF te maken. Naar wat ik heb begrepen blijft de xxxD (of nog een x-je meer) APS-C.

Wat betreft vogelaars dit argument klopt volledig. De meesten zijn erg blij met de cropfactor. Ik denk echter niet dat Canon rekening gaat houden met een extreem kleine groep gebruikers. Het merendeel van de mensen heeft baat bij een hogere gevoeligheid (die FF kan brengen, evenals andere positieve effecten op de IQ) van FF.
Heb je daar een bron van? Het argument van de vogelaars is zoals djkooij zo vriendelijk beaamt inmiddels ook niet zaligmakend voor APS-C. Je kan dezelfde voordelen uit FF halen met wat croppen. :)
djkooij schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 17:29:
Daar zeg je wel wat idd, maar dan hoop ik dat Canon het wel net zo implementeert als Nikon nu al heeft. Gewoon een APC-C mode op je full frame body zou dat probleem grotendeels teniet doen.
Inderdaad, dat is toch best een handige functie. Nikon moest ook wel omdat ze zoveel hebben geïnvesteerd in crop glas.

Topicstarter
mindfreaker schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 18:59:
Zullen we hier praten over de 50D?

De reviewer geeft duidelijk aan dat hij het over het "per-pixel" detail heeft. Downsize ik een 50D shot nu naar een 40D resolutie, is de 50D dan ook nog steeds slechter als de 40D? Dat vraag ik me af. Ok, dan kun je de crop ruimte niet gebruiken, maar dat had ik ook niet gekund als ze de 50D evenveel megapixels hadden gegeven met een betere output. Dan had niemand geklaagd ;)
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos50d/page18.asp

De plaatjes op de pagina zeggen genoeg lijkt me. Hij ruist zoveel meer, dat los je niet geheel op door te downsizen naar dezelfde 10MP als de 40D lijkt me. En door de vrij rigoureuze ruisonderdrukking in JPEG wordt de hogere resolutie ook nogal tenietgedaan. Die resolutie is sowieso overkill omdat zelfs de scherpste primes niet voldoende oplossend vermogen hebben om van die resolutie te kunnen profiteren, zo stellen de reviewers.

En dan heb ik het nog niet eens over de dynamic range, die is sowieso bijna een stop minder dan de 40D.

Topicstarter
Anoniem: 89521 schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:27:
[...]

Echt waar?
Dan wordt het op z'n vroegst bij de 60D dat m'n 20D met pensioen kan.....
Echt waar. Om precies te zijn 0,8 stops.

Topicstarter
Toff schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 23:16:
Mijn persoonlijke ervaring met de 40D en de 50D geven de 50D toch enig voordeel op de 40D. Toegegeven, het is niet veel, maar 50% meer pixels geeft een beetje meer "kwaliteit". Bij normale gevoeligheden zie ik geen toename in ruis, terwijl er wel meer pixels zijn om mee te werken. Op ISO-3200 lijkt de 40D iets minder ruis te produceren. ISO-6400 is op de 40D niet aanwezig, maar wel "bruikbaar" op de 50D. ISO-12800 "doet het", maar is imo onbruikbaar. Geen idee waarom Canon heeft gemeend dit als optie aan de 50D toe te voegen.

Probleem is, dat men geneigd is, om op pixelniveau te gaan kijken. Dan zit je op de grens van wat een objectief aan scheidend vermogen kan leveren. Gebruik je geen toplens, dan zien de resultaten op pixelniveau er onscherp en contrastloos uit. Met post-proccessing is daar nog wel een stuk verbetering in te vinden, zeker wanneer er ruimte is om te downsizen, maar het blijft behelpen.
Voor mij is m'n 70-300DO door de 50D volledig door de mand gevallen. Op de 40D kon ik de resultaten nog aan mezelf verkopen, maar op de 50D bleven ze achter. De 70-200f/4 levert, zelfs met 1.4 teleconverter, duidelijk meer details en een beter contrast...

Conclusie (de mijne...): Wil je het uiterste van je toplenzen en heb je genoeg geld, dan is de 50D geen slechte koop. Speelt geld een rol van betekenis of zijn je lenzen niet allemaal "top", dan doe je met een 40D absoluut geen slechte aankoop. Ik heb zelf geen spijt van m'n 50D en ik ben eindelijk over de witte drempel, maar m'n 40D blijft net zo goed in gebruik!
Goede post, lijkt me een goede samenvatting. Voor mensen voor wie geld een rol speelt is de 40D een uitstekend alternatief. Maar aangezien hoge ISO performance leuk is, maar lang niet altijd nodig, heeft een 50D zeker zijn voordelen. Op ISO 100 zijn die extra megapixels absoluut een voordeel, als je goed glas hebt. En dat je goed glas hebt lijkt me logisch als je je niet druk maakt om 400 euro prijsverschil. :)

De 50D is absoluut geen slechte camera, maar als je of een beperkt budget hebt, óf disproportioneel vaak in low light situaties schiet is de 40D waarschijnlijk nog steeds de betere keuze, net als wanneer dynamic range erg belangrijk is (hoe het zit met tone-curves weet ik niet, maar het lijkt me sterk dat in RAW schieten alle problemen oplost).

Wellicht was het beter geweest als Canon niet zo overambitieus was geweest wat betreft megapixels, en had gekozen voor 10 of 12 megapixels. Dan had de 50D zijn voorganger waarschijnlijk op elk vlak verslagen. Nu is dat niet zo, en het is misschien wel de eerste keer dat een voorganger niet op elk vlak wordt verslagen. Misschien is de rek er een beetje uit, digitale fotografie is uit de kinderschoenen.

Topicstarter
Nomad schreef op zondag 02 november 2008 @ 13:15:
[...]

Ik verwacht nou geheel NIET dat een 1.3crop in de xxd serie komt.
Er is geen lens voor ontworpen, itt een redelijke stapel lenzen voor 1.6 crop.

De 50d is niet de opvolger van de 40d, maar een hi res versie van de 40d, zo werd hij voorgesteld.
De 60d, die ik over een half jaartje eigenlijk wel verwacht (zodat de 40d 18 maanden cycles gewoon door gaat) zal misschien wel slechts 14mp hebben, maar met een heel stuk fijnere sensor en film mode.
Ik kan me het best voorstellen iig.
Ik verwacht inderdaad zeker niet dat er een grotere sensor in de xxD serie komt. Maar dat er zo snel een opvolger komt lijkt me sterk, hoewel je nu niets meer kan uitsluiten natuurlijk. Maar dat Canon opeens ipv eens in de 18 maanden 1 camera in deze reeks uit te brengen er plots 3 in dezelfde tijd (40D in sept 07, 50D in sept 08 en 60D in het voorjaar van 2009) kan uitpersen zou een olympische prestatie zijn, niet onmogelijk, als je er genoeg pegels tegenaan gooit.

De 60D wordt hopelijk een ca. 12MP toestel met (iets) betere ruis en DR prestaties dan de 40D, en met een (nog) beter AF systeem. En moviemode niet te vergeten. Dat zou een camera zijn waar ik zonder met m'n ogen te knipperen m'n portemonnee voor trek. Dat is zeker niet het geval met de 50D.

Topicstarter
- J.W. - schreef op maandag 03 november 2008 @ 13:40:
Ik ben er vrij zeker van dat er geen sensor van <15 MP in een komende xxD komt. Dat is niet te verkopen aan de massa. Wat wij en anderen op de verschillende (fotografie)fora vinden is totaal niet representatief.

Ik denk dat het volgende bijv. meer representatief is:
"Hmmm... 40D of 50D? OMG 15MP vs. 10MP --> 50D"
"Hmmm... 50D of 60D? OMG 15MP vs. (hypothetisch) 12MP --> er klopt iets niet -> Nikon" :)

Zo snel een 60D zie ik ook niet gebeuren.. ik zie geen reden voor Canon om overhaast zoiets te doen.
Weet niet of ik het met deze redenering eens ben. Als Canon opeens teruggaat in MP worden de consumenten ook een beetje aan het denken gezet natuurlijk. Consumenten weten dat Canon 15 MP aankan, want ze hebben het gedaan, dus als ze teruggaan hebben ze daar misschien wel een goede reden voor zou men kunnen redeneren. Zo is het volgens mij ook gegaan met de Ghz race in de computerwereld. Op voorwaarde dat je helder kan uitleggen dat meer pixels niets toevoegen als je niet extreem groot wil afdrukken, en dat andere eigenschappen zoals dynamic range, ruis en verwerkingssnelheid veel belangrijker zijn.

Topicstarter
Ja misschien hebben jullie gelijk en is de consument gefixeerd op megapixels, zelfs bij semiprofessionele bodies. Tsja, wat kun je dan anders zeggen dan dat de consument krijgt wat hij verdient? :)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee