Toon posts:

Data transfer laptop - desktop blijkt toch niet zo eenvoudig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Guys, ik zit hier met een ambetant problemeke, dat naar ik denk niet zo moeilijk kan zijn. Toch vind ik het niet echt...

Situatie:
* Access point van men provider (2 IP addressen beginnende met 84.194.xxx.xxx)
* 1 IP voor men Laptop van men werk, waarbij ik aanlog in een domein (Win XP)
* andere IP voor men desktop (Win XP)
* Beide computers zijn draadloos gelinkt aan deze access point

Vraag:
Regelmatig moet ik ettelijke GB's aan data doorsturen van men laptop naar men desktop. Eitje dacht ik zo. Ik ben dus een cross UTP kabel gaan kopen, in de netwerkkaart geplugd van zowel de desktop als van de laptop, maar dit lijkt me toch niet zo schitterend te lukken.

Wat ik reeds geprobeerd heb, en wat niet lukt:
* wizard netwerken van Win XP ==> lukt blijkbaar niet met het domein van de laptop
* puur op IP ==> krijg om de één of andere bizarre reden geen antwoord wanneer ik van men desktop men laptop ping, maar wel wanneer ik met mijn laptop mijn desktop ping
* bovenstaande heb ik geprobeerd, zowel met de cross FTP ingeplugd, als uitgeplugd

Is het niet gewoon mogelijk dat beide PC's draadloos connecteren naar Internet, en dat ik op de één of andere manier een shortcut neem via de crossed FTP, om gewoon files te sturen van de ene naar de andere PC...?

Ik hoor het graag wat de mogelijkheden moesten zijn

Thanks,
Gert

Verwijderd

Ik dacht ook dat dat eenvoudig was, maar wat het inhoud, heb ik begrepen, is dat je dan van de Ad Hoc mode in je netwerk moet gebruiken (draadloos) van apparaat naar apparaat, normaal gebruik je dus de Infrastuctuur mode, (alle apparaten verbinden met de AP/router) anders moet je een pc als server instellen, waarbij je dan de nodige veiligheid moet installeren.
Het blijft dus moeliik, beter gebruik maken van USB deviceses, zoals USB sticks, externe hdd's 2.5" schijven kunnen via USB van stroom voorzien worden... 3.5 schijven hebben (extra) 12 volt nodig, dmv extra stroom adapter.

btw. DVD-RAM media is destijds speciaal voor dit doel ontwikkeld, (uitwisselen data)
maar weinig drives zijn hier geschikt voor, DVD-RAM werkt als een hdd, maar overdracht snelheid is nogal laag.. helaas......

btw2. een 2.5" SATA laptop hdd, kun je ook aansluiten op de SATA aansluitingen in je normale pc...
alleen heb je wel de kans, dat de (bootable) 2.5" hdd van de laptop, ook gaat booten in je pc, wees er zeker van, dat dit niet kan in de PC voordat je dit doet, anders doet de 2.5" hdd het straks niet meer in de laptop..:(

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 03:07 ]

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-03 20:50
Er is mij iets toch niet duidelijk.

Je hebt blijkbaar een laptop van het werk, is die laptop dan niet ook beveiligd door je werk?

• lennartbee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-11-2025
Begrijp ik nou dat je het ook met een cross over cable hebt geprobeert? In vista is het cross over in beide pc's klikken en zoeken naar computers in werkgroepen maar in xp heb ik er ook wel last van gehad.

In xp verbond ik alle netwerkverbindingen op beide pc's altijd met een netwerk brug, dus gewoon in mijn netwerkverbindingen je draadloze kaart selecteren en je lan kaart. Even op beide pc's doen en op dezelfde netwerkgroep zetten en je kan beginnen met bestanden delen.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Het zou gewoon moeten werken als je een crosscable gebruikt, de ene PC een 192.168.x.1 en de andere 192.168.x.2 adres geeft. Firewalls uit voor de zekerheid, en bij de eigenschappen voor het netwerk op beide PC's kiezen voor:

[x] Client voor Microsoft netwerken
[x] Bestands- en printerdeling

Succes!

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt alvast gasten, na het ontbijt ga ik proberen aan de slag te gaan met bovenstaande replies

Het lijkt mij ook het eenvoudigste om gewoon met 192.168.x.1 en 192.168.x.2 te werken, maar Telenet (Belgische provider) voorziet slechts 2 IP adressen voor zijn klanten, en geen router (alleen access point). Dus tot zolang ik geen router heb aangeschaft, zit ik met 84.194.xxx.xxx op beide PC's. Dit geldt trouwens voor heel het Telenet netwerk, dus ik heb schrik dat ik met bestandsdeling en dergelijke mijn PC's iets te ver ga openzetten voor heel België...

Aangaande de beveiliging van mijn laptop, dit zou wel is het probleem kunnen zijn om rechstreeks op IP te zenden, maar geen idee wat dan nog de beveiliging zou kunnen zijn (firewall staat in ieder geval niet actief)

@ LennartBee: je laat het klinken of het heel eenvoudig is, maar ik heb dit gisteren geprobeerd via de wizard in XP, en ik was niet in staat om het gecreëerde netsetup file'tje te runnen op mijn laptop omdat ik daar telkens in een domein moet inloggen (geeft foutmelding). Dus tenzij ik iets over heet hoofd zie, lijkt me dit niet te lukken.

Greetz,
Gert

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 09:32 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 09:31:
(...)
Het lijkt mij ook het eenvoudigste om gewoon met 192.168.x.1 en 192.168.x.2 te werken, maar Telenet (Belgische provider) voorziet slechts 2 IP adressen voor zijn klanten, en geen router (alleen access point). Dus tot zolang ik geen router heb aangeschaft, zit ik met 84.194.xxx.xxx op beide PC's. (...)
Ik denk dat je twee dingen verwart. Op je internetaansluitng (draadloos of met draad) moet je natuurlijk geen ander IP-adres invullen dan je van je provider krijgt. Op de (tijdelijke) crosslink-verbinding kun je invullen wat je wilt! Het gaat er toch om dat je wat bestanden overbrengt? Of begrijp ik het niet goed? Het is toch een extra netwerk (tussen je PC en laptop) naast je internetverbinding en bovendien tijdelijk?

Bestanden delen via SMB/netbios over internet is iets wat nooit aan te raden is, dus dat moet je zeker niet doen.

Probeer trouwens altijd op basis van IP-adres (niet van naam) te pingen. Dat werkt beter.

[ Voor 4% gewijzigd door pinockio op 24-03-2008 12:10 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:58

allure

Titaan fase 2/3

waarom doe je het niet gewoon via het accespoint?
duurt wat langer maar het werkt wel.

Verwijderd

Topicstarter
pinockio schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:16:
[...]

Ik denk dat je twee dingen verwart. Op je internetaansluitng (draadloos of met draad) moet je natuurlijk geen ander IP-adres invullen dan je van je provider krijgt. Op de (tijdelijke) crosslink-verbinding kun je invullen wat je wilt! Het gaat er toch om dat je wat bestanden overbrengt? Of begrijp ik het niet goed? Het is toch een extra netwerk (tussen je PC en laptop) naast je internetverbinding en bovendien tijdelijk?

Bestanden delen via SMB/netbios over internet is iets wat nooit aan te raden is, dus dat moet je zeker niet doen.

Probeer trouwens altijd op basis van IP-adres (niet van naam) te pingen. Dat werkt beter.
Zo eenvoudig was het dus, werkt perfect. Ik wist niet dat je zomaar IP's kon toewijzen

Thanks!!
Pagina: 1