Toon posts:

Computer achter router benaderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik ben een grote fan van deze site en snuffel hier graag een beetje rond zonder zelf actief te posten, maar nu heb ik een probleem waar ik zelf niet goed uitkom en nu vraag ik me af of jullie me hier misschien mee zouden kunnen helpen. Het probleem is als volgt:

Ik heb 2 computers, een laptop en 2 routers in de voglende setup:

kabelmodem -> draadloze router1 ->laptop + pc1 -> draadloze router2 -> pc2

Ik woon op kamers op de 2e verdieping van een herenhuis en heb geen mogelijkheid om een kabel naar boven te trekken, vandaar draadloze router1.

Pc1 en de laptop kunnen zonder problemen verbinding maken met draadloze router1, pc2 staat echter net buiten het bereik van draadloze router1 en de verbinding is zeer slecht (valt altijd uit enz). Nu had ik toch nog een kabel liggen, maar deze is (ik hoop dat ik het goed zeg) uncrossed, waardoor ik pc2 niet direct aan pc1 kan verbinden en de draadloze verbinding van pc1 kan delen. Nu had ik echter nog een draadloze router liggen en heb deze aan pc1 verbonden en vanuit router2 een kabel naar pc2 gelegd. Deze verbinding is vast een hele grote omweg, maar het werkt zonder problemen en ik heb er niets extra's voor hoeven aanschaffen. Alleen ik heb 1 probleempje, hoe kan ik vanaf pc2 bestanden die op pc1 staan benaderen en vice versa. Aangezien beide pc's op een ander netwerk zitten en ik redelijk weinig ervaring heb met netwerkbeheer krijg ik dit zo niet voor elkaar. Nu is mijn vraag of iemand hier misschien een idee heeft hoe ik over dit beunhazige netwerkje toch bestanden heen en weer kan uitwisselen?

Router1 is een OfficeConnect Wireless 11g Cable/DSL Gateway met de laatste firmware
Router2 is een SMC Barricade Wireless Broadband Router ook met de laatste firmware
Pc1 en Pc2 draaien beide Windows XP

Bijvoorbaat dank en met vriendelijke groet,

Stefan

(Edit: vermeld dat beide Pc's windows XP draaien)

• AKA_ACE
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

(overleden)
DHCP in de tweede router uitzetten en (indien nodig) de tweede router een IP adres in de range van de eerste geven...

Nog even je post goed gelezen en ik zag dat je tweede router aan je eerste PC hangt.
Ik weet nu niet zeker meer of dit zal werken..
Mischien kan je de tweede router een vast IP adres geven dat in de range van de eerste ligt maar ik weet nu ook niet wat je windows firewall (of een firewall van derden die je eventueel gebruikt op PC ) dan gaat doen...

Maar misschien kan je de zaak omdraaien...
Als je nu eens je tweede router draadloos verbinding laat maken met de eerste router en dan gewoon je tweede PC met een kabel aan de tweede router hangt?

Ik heb op de zaak een oude sweex router in gebruik om het draadloos bereik wat te vergroten (een LC00070). Gewoon IP adres dynamisch ingesteld en de DHCP uitgezet... En voila...
Alles is onderling bereikbaar, zowel de draadloze als de bekabelde...

[ Voor 44% gewijzigd door AKA_ACE op 04-03-2008 15:05 ]

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

Verwijderd

Topicstarter
Hallo AKA_ACE,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb er gisteravond een beetje mee gerommeld, maar ik krijg het niet aan de praat. Ik denk dat de functie waar jij op doelt WDS heet toch? Als dat zo is heb ik nog een aantal vraagjes hoe ik dat dan eventuuel aan de praat krijg:

Op router2 (de SMC) kan ik de functie WDS vinden, als ik deze op hetzelfde channel zet als router1 (channel 11) vind hij het netwerk van router1 (Wlan), ik vink router1 aan in dit menuutje en sla de instellingen op. Maar hij geeft aan dat hij nogsteeds geen inkomende verbinding heeft (weet de correcte benaming zo even niet uit mijn hoofd).

Verder heb ik dit ook geprobeerd zonder DHCP op de 2e router, maar zonder succes. Mijn vraag is nu, moet ik de SSID van het draadloze netwerk van router2 dezelfde naam geven als die van router1, of maakt dat niet uit?

Ik kan op router1 de functie WDS nergens vinden, dus misschien dat deze die functie niet ondersteund (ik weet niet of dat er in router1 ook veranderingen toegepast moeten worden).

Als je na het lezen van deze beschrijving ineens ziet wat ik fout doe hoor ik het graag, maar als je verder ook geen idee hebt wat ik fout doe, even goeie vrienden en dan loop ik voortaan gewoon wel weer heen en weer met mn externe hardeschijf :) .

Nogmaals bedankt,

Stefan