Toon posts:

Internet delen met switch

Pagina: 1
Acties:
  • 2.344 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste computergoden,

Ik ben bang dat de pcboer mij iets fouts in de armen heeft gestopt en ik ben ten einde raad.
Even de situatie schetsen:

Ik heb een telenetmodem(België) en een switch (deze: http://www.topcom.be/fich...ication&p=tsh205&groep=64). De modem verbind ik met de switch en ook m'n beide pc's leg ik aan deze switch. Op beide pc's draait windows xp sp2.

Alles werkte in eerste instantie...tot dat ik de volgende morgen opstond en op 1 pc geen ip adres meer kan krijgen. De andere pc werkt voortreffelijk.

Alle hulp is meer dan welkom want ik krijg m'n internet niet gedeeld over deze switch.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Wat is het IP van de andere pc dan...?

DHCP al eens uitgeschakeld en handmatig IP adressen toegekend aan de clients?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Geef eens een uitdraai van ipconfig/all van beide PCs:
Start > uitvoeren > Cmd (enter) > in het opdrachtpromptvenster tikken ipconfig/all

Ik gok dat je modem alleen als modem optreed, en niet routert. Dat kun je zien aan je IP-adres, dat moet namelijk 192.168.*.*, 10.*.*.* of 172.*.*.* zijn als er wel wordt gerouterd. Alle andere IP-adressen zijn externe IP-adressen, en daar heb je er maar een van.

Waarschijnlijk heb je geen switch maar een router nodig.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
DHCP is op beide pc's ingeschakeld.

Op de 'goede' pc krijg ik een correct ip adres, op de pc waar alles nu in het honderd loopt enkel nulletjes.

Handmatig instellen is alle cijfers overnemen van m'n 'goede' pc behalve de laatste cijfertjes van het ip adres?

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:19
Geen switch direct aan het modem hangen, maar een router? En wat is het correcte IP adres (de eerste twee octets?)

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 23:17:
DHCP is op beide pc's ingeschakeld.

Op de 'goede' pc krijg ik een correct ip adres, op de pc waar alles nu in het honderd loopt enkel nulletjes.

Handmatig instellen is alle cijfers overnemen van m'n 'goede' pc behalve de laatste cijfertjes van het ip adres?
Post eens een screenshot van ipconfig /all, dan kunnen we een stuk meer :)

Verwijderd

Topicstarter
IP op de goede pc is 84.193.124.***(laatste cijfers laat ik onvermeld).

De verkoper verzekerde me nochtans dat deze switch(zie link in openigspost) ook ip's genereerde. Ik geloofde er al niet veel van en blijkbaar waren m'n twijfels terecht.

In m'n modem zit geen router verwerkt denk ik.

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 23:20:
Dat is dus geen LAN IP maar je gewone IP idd. Je modem/switch werkt dus niet als router. Ik snap alleen niet hoe je dan eerst wel op beide computers een IP toegewezen kreeg?

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:19
De genoemde switch is idd alleen maar een switch, geen router. Daar heb je dus niets aan. En dat het eerst wel werkte: Dat was waarschijnlijk alleen maar de eerste dag. Dan worden IPadressen vaak gewoon uitgedeeld. Die situatie zal 's nachts wel aangepast worden...

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 23:21:
[...]

Dat is dus geen LAN IP maar je gewone IP idd. Je modem/switch werkt dus niet als router. Ik snap alleen niet hoe je dan eerst wel op beide computers een IP toegewezen kreeg?
Dat is ook het grote mysterie voor mij. Alles werkte perfect tot ik beide systemen afsloot en ging slapen om daarna de volgende morgen alles naar de vaantjes te zien.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 23:20:

De verkoper verzekerde me nochtans dat deze switch(zie link in openigspost) ook ip's genereerde. Ik geloofde er al niet veel van en blijkbaar waren m'n twijfels terecht.

In m'n modem zit geen router verwerkt denk ik.
Die verkoper heeft er dus zoals gebruikelijk de ballen verstand van. Terug naar de winkel...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de vriendelijke en snelle antwoorden.
Morgen ga ik dus naar de winkel terug ;).

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
telenet deelt 2 ip adressen uit per modem;)

dus eigelijk zou het wel moeten werken

als hun een draadloos modem moeten leveren geven ze er ook een AP bij ipv een router zodat er niet meer als 2 pc's online kunnen beide pc's krijgen dan een wan IP

Verwijderd

Topicstarter
Hardcore-Maniac schreef op zondag 06 januari 2008 @ 23:40:
telenet deelt 2 ip adressen uit per modem;)

dus eigelijk zou het wel moeten werken

als hun een draadloos modem moeten leveren geven ze er ook een AP bij ipv een router zodat er niet meer als 2 pc's online kunnen beide pc's krijgen dan een wan IP
En hoe krijg ik dat aan de praat? :)

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:28
Dat is het hem nu net..

Normaal zou iedere pc daar een IP moeten krijgen.

Probeer eens te releasen en te renewen

Ipconfig /release

Ipconfig /renew

Verwijderd

Topicstarter
HyperBart schreef op maandag 07 januari 2008 @ 00:10:
Dat is het hem nu net..

Normaal zou iedere pc daar een IP moeten krijgen.

Probeer eens te releasen en te renewen

Ipconfig /release

Ipconfig /renew
Ik krijg opnieuw een ip dat begint met 84.193. ... De andere pc is wel uitgeschakeld.
Voor alle duidelijkheid ik ga van m'n modem direct naar m'n switch en op die switch sluit ik ook die pc's aan. Er is dus geen directe verbinding tussen een pc en m'n telenetmodem.

• HyperBart
Ja, klopt, weet wat je bedoeld...

Eigenlijk zou je het nu wel moeten testen met beide pc's...

Edit: nog even voor de duidelijkheid, koop je later een nieuwe pc, dan gaat die met deze opstelling niet op internet kunnen he

[ Voor 40% gewijzigd door HyperBart op 07-01-2008 00:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
HyperBart schreef op maandag 07 januari 2008 @ 00:19:
Ja, klopt, weet wat je bedoeld...

Eigenlijk zou je het nu wel moeten testen met beide pc's...

Edit: nog even voor de duidelijkheid, koop je later een nieuwe pc, dan gaat die met deze opstelling niet op internet kunnen he
Meer dan twee pc's zullen hier nooit in huis komen(hier wonen zeer weinig mensen ;)).

Dus nu moet ik beide pc's inschakelen en dan op beide de ip adressen vernieuwen?

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-03 09:05
Als Telenet inderdaad 2 IP's per abo uitdeelt moet een switch volstaan (voor maximaal 2 PC's, that is). Ik heb geen flauw benul van de gang van zaken bij Telenet, dus ik roep maar wat:

Misschien:
- Is je abo niet duur genoeg voor 2 IPs?
- Moet je de mac adressen laten registreren van beiden pc's?
- Moet je dat 2e IP expliciet aanvragen?
- Bevat het modem welke door Telenet is verstrekt een DHCP server, waardoor je via de switch gewoon interne IP's kunt krijgen (192.16.8.x.y)? Het voordeel daarvan is dat je in theorie een oneindig aantal apparaten kunt aansluiten op dat ene externe IP dat je nu hebt.

Als het dus echt niet gaat werken zou ik gewoon terug gaan naar de winkel en dat ding ruilen (laat je niet te gemakkelijk afschepen).

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

Topicstarter
LB06 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 00:28:
Als Telenet inderdaad 2 IP's per abo uitdeelt moet een switch volstaan (voor maximaal 2 PC's, that is). Ik heb geen flauw benul van de gang van zaken bij Telenet, dus ik roep maar wat:

Misschien:
- Is je abo niet duur genoeg voor 2 IPs?
- Moet je de mac adressen laten registreren van beiden pc's?
- Moet je dat 2e IP expliciet aanvragen?
- Bevat het modem welke door Telenet is verstrekt een DHCP server, waardoor je via de switch gewoon interne IP's kunt krijgen (192.16.8.x.y)? Het voordeel daarvan is dat je in theorie een oneindig aantal apparaten kunt aansluiten op dat ene externe IP dat je nu hebt.

Als het dus echt niet gaat werken zou ik gewoon terug gaan naar de winkel en dat ding ruilen (laat je niet te gemakkelijk afschepen).
M'n abo zou twee IP's moeten hebben(heb het opgezocht).
Over die mac adressen heb ik dus geen flauw benul en ik begin me hier redelijk dom te voelen :+ .

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Deze opstelling moet werken, Telenet zet dezelfde opstelling op als je een digibox/digicorder aankoopt.

Wat je wel eens moet doen, en 99% van de keren de oplossing is:

De modem resetten!

10-15 minuten van de stroom halen, en dan weer de stekker insteken. Probleem zou opgelost moeten zijn.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-03 22:07
Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 00:34:
[...]
M'n abo zou twee IP's moeten hebben(heb het opgezocht).
Over die mac adressen heb ik dus geen flauw benul en ik begin me hier redelijk dom te voelen :+ .
Is niet erg, hebben we allemaal wel eens.
Hier heb je wat achtergrond info over je probleem:
http://forum.loveno.be/showthread.php?t=16611

Normaal zou je opstelling moeten werken. Je hebt immers recht op 2 ip's.
Er kan natuurlijk iets fout zijn op de Telenet server. Ik zou even bellen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag al eens de stekker er uit getrokken voor een tiental minuten(kan wat korter zijn) en op die link van cornfed staat dat tien seconden al voldoende zou zijn.
Ik zal vannacht eens alle stroom van m'n router en modem halen om dan morgenochtend weer deze apparatuur in te schakelen.(al zal het wss niet veel uitmaken)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de macadressen gespoofd en ik heb internet op m'n andere pc en internet op m'n pc die al altijd correct internet kon ontvangen.

Alleen werkt m'n msn nu niet meer naar behoren op de pc die altijd al goed werkte(op die andere pc is nog nooit gemsn'd geweest).

Dus nu heb ik op beide pc's internet, maar msn werkt nu niet meer.
We maken vooruitgang :).

Edit: als ik m'n andere pc uitschakel werkt msn op de tweede pc voortreffelijk. Als ik echter de andere pc weer verbinding met het internet laat maken kan ik niet meer msn'en op m'n tweede pc...dus het internet werkt altijd naar behoren, maar op die ene pc waar ik soms op msn valt msn uit(soms kan ik me aanmelden voor een paar seconden om vervolgens weer van msn gezwierd te worden) als de andere pc verbinding heeft met het internet.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2008 01:57 ]

• Moraxv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-02 17:43

Moraxv

<GoT> Baratudor#2651

Je kan ook maar met 1 pc tegelijk aanmelden bij MSN. Het is normaal dat je sessie beeindigd wordt zodra een andere pc inlogt op datzelfde msn-account.

• HarmoniousVibe
Hmmm, weet je zeker dat die 2 mac-adressen niet hetzelfde zijn? Dat zou wel eens wat problemen kunnen opleveren.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

Topicstarter
LB06 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 10:49:
Hmmm, weet je zeker dat die 2 mac-adressen niet hetzelfde zijn? Dat zou wel eens wat problemen kunnen opleveren.
De twee mac adressen van beide pc's heb ik dus gelijk gezet met mekaar en enkel zo lijk ik internet te kunnen krijgen op beide pc's tegelijkertijd. Enkel msn werkt dus niet als beide pc's verbinding met het internet hebben. Op de ene pc staat msn nooit ingeschakeld dus het is niet zo dat ik daar er wordt afgegooid omdat ik op de andere pc ben aangemeld.

Internet werkt dus prima...msn werkt niet.

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
beide mac adressen hetzelfde zal nooit goed werken.... dan krijg je een soort van conflict...

• HarmoniousVibe
Hardcore-Maniac schreef op maandag 07 januari 2008 @ 14:11:
beide mac adressen hetzelfde zal nooit goed werken.... dan krijg je een soort van conflict...
Inderdaad. Bel gewoon Telenet op en leg uit dat je middels een switch internet wilt op 2 PC's. Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van het registreren van een extra MAC-adres. 2 dezelfde MAC-adressen gaat niet werken op 1 switch.

Verwijderd

Topicstarter
LB06 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 14:18:
[...]

Inderdaad. Bel gewoon Telenet op en leg uit dat je middels een switch internet wilt op 2 PC's. Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van het registreren van een extra MAC-adres. 2 dezelfde MAC-adressen gaat niet werken op 1 switch.
Zullen ze geen oren naar hebben, want zo je internetverbinding delen is illegaal bij Telenet ;).

Ik heb even twee screenies genomen van m'n beide ip's:

http://users.telenet.be/webstekjonas/ipcomputer_A.JPG
http://users.telenet.be/webstekjonas/ipcomputerB.JPG

Alles is dus identiek(ook de ip-adressen die ik deels heb uitgewist)

Op computer B heb ik dus m'n mac adres manueel gelijkgezet met die van computer A. Enkel zo kan ik op beide pc's tegelijkertijd surfen. Als ik m'n modem reset kan ik enkel op 1 van beide surfen.
Alles werkt dus prima zo behalve msn die niet meer wil werken, ik msn enkel op computer A en dit werkt niet zolang computer B ook toegang heeft tot het internet. Sluit ik computer B af van het internet dan werkt msn op computer A perfect.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2008 14:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost...blijkbaar was Telenet vergeten m'n verbinding te 'upgraden' hoewel ik daar al jaren wel voor betaal en zodoende had ik niet die twee ip-adressen.

Nadat ik manueel geüpgrade heb werkt alles prima met twee verschillende ip- en macadressen.

• HyperBart
heb je ook je macadressen terug juist gezet (dus de echte teruggezet ?)

Verder klopt het wat je zegt, zolang een klant daar niet achter vraagt blijf je op de MONO/DUO tarieven zitten, deze zijn identiek hetzelde (tarieven toch) aan de huidige tarieven/namen, enige verschil is dat bij de huidige namen er dus 2 ip's bijzitten en wat meer mogelijkheden.

[ Voor 66% gewijzigd door HyperBart op 12-01-2008 15:32 ]

• HarmoniousVibe
Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 14:30:
[...]

Zullen ze geen oren naar hebben, want zo je internetverbinding delen is illegaal bij Telenet ;).
Hoezo? Wat heb je anders aan 2 ip-adressen?

Verwijderd

Topicstarter
LB06 schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 22:20:
[...]

Hoezo? Wat heb je anders aan 2 ip-adressen?
Toen wist ik nog niet dat dit veranderd was bij Telenet. Vroeger(toen ik m'n aansluiting liet installeren) was dit wel degelijk illegaal en had je slechts 1 ip-adres. 8)7
Pagina: 1