Toon posts:

Ethernet kabel probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 2.997 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb boven een Xbox 360 staan en beneden staat mijn gateway. Bij de gamma heb ik een 25 meter lange ethernet kabel gekocht. Die heb ik onder het huis doorgetrokken, naar de andere kant van de kamer en vervolgens door het plafond getrokken. Bij de gamma had ik ook utp stekkertjes gekocht en vanmiddag heb ik de kabels aan beide uiteinden gesplit en in de stekkertjes geklikt met behulp van een speciale tang. Maar toen ik de kabels aansloot, ging het lampje op mijn gateway niet branden. Toen ik de Xbox beneden haalde en het probeerde met een kant-en-klare stekker ging het lampje wel branden. Het probleem zit 'm dus in de kabel, maar ik zou niet weten wat ik fout heb gedaan. Kan iemand mij misschien helpen of weet iemand misschien een duidelijke tutorial.

Alvast bedankt!

• roxy707
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-07-2025
De kans is groot dat je de aderparen verwisseld hebt. Check het even middels de volgende link: http://www.hardwarebook.i.../1000Base-T_Straight_Thru

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
FAQ - Netwerken succes ;)
De kleurtjes zijn belangrijk omdat ze per tweetal gedraaid zijn.

toch sneller leren tikken / zoeken..

[ Voor 18% gewijzigd door Rigi op 27-12-2007 23:23 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Yep..er is blijkbaar geen connectie tussen de apparaten, en aangezien een andere kabel wel werkt...het schema juist aanhouden, en goed knijpen, dan zou het toch echt moeten werken. De 25m is iig geen probleem :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al deze snelle reacties!
Ik heb het inmiddels al een tweede keer geprobeerd te doen, met alle kleurtjes precies zoals de verpakking zegt. Nog steeds geen signaal. Ik heb nog wel een kant-en-klare kabel liggen. Is het misschien een idee om daarvan de stekkers af te knippen, te strippen en de aders aan elkaar binden.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 10:35:
Bedankt voor al deze snelle reacties!
Ik heb het inmiddels al een tweede keer geprobeerd te doen, met alle kleurtjes precies zoals de verpakking zegt. Nog steeds geen signaal. Ik heb nog wel een kant-en-klare kabel liggen. Is het misschien een idee om daarvan de stekkers af te knippen, te strippen en de aders aan elkaar binden.
Doe dat maar niet... Welke kleurcombinatie heb je nu gebruikt? Lees hem eens op van links naar rechts met het lipje van de RJ45 stekker naar BENEDEN.

• Misluct
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05-2023
Die kabel van de Gamma, heeft die 2 of 4 aderparen?

Verwijderd

Topicstarter
Mishmash schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 10:38:
[...]

Doe dat maar niet... Welke kleurcombinatie heb je nu gebruikt? Lees hem eens op van links naar rechts met het lipje van de RJ45 stekker naar BENEDEN.
oranje/wit, oranje, wit/groen, blauw, wit/blauw, groen, wit/bruin, bruin
zo stond het op het etiketje van de kabel
Misluct schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 10:47:
Die kabel van de Gamma, heeft die 2 of 4 aderparen?
8

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

8 paar ? 16 draadjes

Iperf

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:30
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 11:21:
[...]

oranje/wit, oranje, wit/groen, blauw, wit/blauw, groen, wit/bruin, bruin
zo stond het op het etiketje van de kabel

[...]

8
Ik zou zowiezo aan allebij de kanten een nieuw stekkertje knippen.

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03 23:48

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Mijn ervaring leert dat goedkope krimptangen van de bouwmarkt nogal eens prutswerk afleveren. Zeker bij zo iets cruciaals wil het nog wel eens voorkomen dat de adertjes niet goed in de schoentjes gekenepen worden, of dat ze onderling contact maken. Probeer het anders even met 'n andere krimptang.

HENG HENG

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je stript de draadjes toch niet

en idd wat spacecowboy zegt ...
kijk ook een goed naar je conectoren, en check of er een mooie onbeschadigde gleuf is
(wellicht worden ze beschadigd door je tang)

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
oh ja 4 paar, acht draadjes :)

vandaag nog weer 2 keer geprobeerd, geen resultaat.
ik strip de draadjes niet nee.

en welke onderdelen zijn precies de conectoren, ik heb hier nog geen eerdere ervaringen mee.

en wat de tang betreft. die van mij is van de gamma voor zo'n vijftien euro, zijn er wellicht betere?

• Room42
  • Niet online
Er zijn zeker betere, maar die zijn ook flink duurder, dus voor 1 kabeltje is dat zonde. Let erop dat je de draadjes echt helemaal en allemaal tot het eind doordrukt. Knip ze met een kniptang gelijk zodat er niet 1 maar half in de connector zit. (connector/stekkertje is hetzelfde).
En let goed op dat je het stekkertje niet op de kop hebt :) Met de door jouw genoemde volgorde (=standaard) dient het lipje naar beneden/van je af gericht te zijn.

Koop mijn Nikon 14-24mm f/2.8 en Nikon 24-70mm f/2.8 lensen voor een prikkie! - Meer ads!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb daar bij het monteren wel op gelet, misschien is er daarmee toch iets misgegaan, morgen zal ik denk ik nog een (5e) poging wagen

in ieder geval wel bedankt voor al jullie snelle, hulpvolle reacties!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-03 22:07
Och, die tang doet het wel. Veel belangrijker is een goede kwaliteit connector.
Ik gebruikte vroeger ook eens die plastic utp connector van de Gamma. Wat een troep....

Toen pakte ik de ISDN connectors van de Gamma. Veel betere kwaliteit en nog goedkoper ook.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Als je echt zeker weet dat je de connectors goed op de kabel hebt geknepen dan kan het probleem toch in de kabel zitten.. Een of meerdere aders kunnen gebroken zijn (afhankelijk van het type kabel wat je gebruikt) of niet goed contact meer maken.

Je zou de kabel nog door kunnen meten met een multimeter.

If I can't fix it, it ain't broken.

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 16:50

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Aan BEIDE kanten deze kleuren gebruiken. (Straight)

Afbeeldingslocatie: http://www.flukenetworks.com/NR/rdonlyres/22834B73-F86F-4C48-B2D3-78CE33A03920/0/image002.gif

Houd de kleuren van links naar rechts, en het UTP stekkertje met het lipje naar onderen.

Afbeeldingslocatie: http://www.flukenetworks.com/NR/rdonlyres/EA5EB610-D65C-41FB-BBF6-6174E8E76F5B/0/image003.gif

Oja, de adertje niet strippen, maar gewoon (recht afgeknipt) in de connector schuiven:

Afbeeldingslocatie: http://www.flukenetworks.com/NR/rdonlyres/432ACFC7-70C7-462A-AB8A-1D6EADA36C43/0/image004.gif

[ Voor 60% gewijzigd door The Milkman op 29-12-2007 00:34 . Reden: verduidelijking ]

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Verwijderd

Topicstarter
dat zou inderdaad kunnen. de kabel gaat ongeveer 10 meter onder de grond door en gaat ook nog eens door het plafond. mijn buurman heeft wel een multimeter, hoe meet je de kabel dan door? en zo kan ik te weten komen of mijn kabel dus misschien niet goed is?

Verwijderd

Topicstarter
The Milkman schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 00:20:
Aan BEIDE kanten deze kleuren gebruiken.

[afbeelding]

Houd de kleuren van links naar rechts, en het UTP stekkertje met het lipje naar onderen.

[afbeelding]
ik heb nog eens gekeken en de kleuren kloppen 100%

in een eerder bericht had ik het ook al gezegd, maar is het mogelijk dat de kabel wel contact maakt als ik van een kant-en-klare utp kabel de stekkers afknip en deze aan mijn kabel monteer.

• The Milkman

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 00:21:
dat zou inderdaad kunnen. de kabel gaat ongeveer 10 meter onder de grond door en gaat ook nog eens door het plafond. mijn buurman heeft wel een multimeter, hoe meet je de kabel dan door? en zo kan ik te weten komen of mijn kabel dus misschien niet goed is?
Ga er eerst maar vanuit dat de kabel goed is. Kabelbreuk bij UTP komt niet zo veel voor...

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• The Milkman

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 00:23:
[...]

ik heb nog eens gekeken en de kleuren kloppen 100%

in een eerder bericht had ik het ook al gezegd, maar is het mogelijk dat de kabel wel contact maakt als ik van een kant-en-klare utp kabel de stekkers afknip en deze aan mijn kabel monteer.
UTP stekkertjes zijn maar 1 keer te knijpen :)
En ga niet met plakband kabeltjes aan elkaar plakken, dan weet je zeker dat het niet werkt... :P

[ Voor 0% gewijzigd door The Milkman op 29-12-2007 00:28 . Reden: typo ]

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb het gemerkt ondertussen heb ik al een tweede pakje stekkertjes gekohct :P

maar dat is dus geen goed idee? want dan weet ik in ieder geval wel zeker dat de stekkertjes goed zijn.

• The Milkman

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 00:28:
ja ik heb het gemerkt ondertussen heb ik al een tweede pakje stekkertjes gekohct :P

maar dat is dus geen goed idee? want dan weet ik in ieder geval wel zeker dat de stekkertjes goed zijn.
Echt niet doen. Dan gaat het zeker fout.
Als je echt op safe wilt spelen, koop je een kant en klare kabel van 25 meter.

Maar echt, probeer het gewoon nog een keer. Het lukt je wel. Ga eerst even slapen. Ben je morgen weer helder ;)

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

Die draden aan elkaar plakken/solderen is geen goed plan.
Als het werkt, werkt het brak.. dat moet je gewoon niet doen.

Als ik jou was zou ik gewoon een meter utp pakken, paar connectoren en dan maar oefenen.
Je moet gewoon een paar keer wat utp kabels hebben gemaakt totdat je er handigheid in krijgt.

Ik heb al tientallen kabels geknepen en soms doe ik het nog eens fout, dan ben ik te gehaast.. heb ik de aders op de juiste volgorde maar door ze te snel in de connector te steken zijn er net twee draadjes omgedraaid.
Of ik krimp de aders goed, is er net een draadje te kort en die maakt dan geen contact.

Dus gewoon oefenen. Aders op de juiste volgorde (zoals boven is afgebeeld) leggen, voldoende lengte over houden.. Duim en wijsvinger opelkaar met de aders er tussen. Aders op gelijke lengte afknippen en dan voorzichtig in de connector steken. Kijk nogmaals of de aders nog steeds in de juiste volgorde in de stekker zit.
Als dat zo is pak je het andere uiteinde en doe je daar het zelfde. Testen maar en klaar ben je.

Zorg ervoor dat je ook een deel van het plastic omhulsel mee in de connector steekt. Zo klem je de kabel goed af en weet je zeker dat er niet teveel kracht op de afzonderlijke draadjes komt te staan.

• Big4SMK
  • Laatst online: 10-02 14:12
Been there done that : In mijn geval loste ik het altijd als volgt op...

1) knip 1 van de stekkertjes die er nu opzitten af.
2) Pak een kabel die je makkelijk door je huis van begin naar einde kabel kan leggen
3) meet deze kabel door (multimeter op ohm (weerstand) zetten, als de meter richting de nul gaat zit je goed)
4) Haal een vriend/kennis/broertje (GEEN moeder!) erbij die je bij het einde ZONDER stekker zet, en geef hen een kant van de hulpkabel. Laat ze op commando contact maken met de kleur die jij noemt.
5) ga zelf aan de kant met stekker zitten en pak de multimeter er weer bij.
6) verbind de ene kant van de multimeter met de hulpkabel
7) roep "WIT/ORANJE"
8 ) test of je een weerstand richting de nul hebt als je met de andere kant van de multimeter op het pinnetje drukt waar het wit/oranje adertje mee verbonden is
9) herhaal stap 7+8 voor de rest van de kleuren.

Als ze het allemaal doen zit je ene stekkertje iig goed en is je kabel goed.

Zo niet? Dan stekkertje eraf knippen en op de aders zelf meten, heb je dan wel contact moet je gewoon leren goed stekkertjes eraan te knijpen, heb je dan geen verbinding is er iets fout in de kabel zelf.

Als je stekkertje+kabel eenmaal goed is ga je aan de andere kant een stekkertje zetten en weer doormeten. Net zo lang tot je aan beide kanten een goed stekkertje hebt :) Het kost wat tijd, maar scheelt een hoop zorgen!

Verwijderd

Topicstarter
een kant-en-klare kabel zal juist niet lukken want de stekker is te breed om 'm onder de grond door te halen en door het plafond te doen.

bedankt voor de tips! ik denk dat ik nu maar weer s aan de slag ga!

Verwijderd

Topicstarter
Big4SMK schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 00:43:
Been there done that : In mijn geval loste ik het altijd als volgt op...

1) knip 1 van de stekkertjes die er nu opzitten af.
2) Pak een kabel die je makkelijk door je huis van begin naar einde kabel kan leggen
3) meet deze kabel door (multimeter op ohm (weerstand) zetten, als de meter richting de nul gaat zit je goed)
4) Haal een vriend/kennis/broertje (GEEN moeder!) erbij die je bij het einde ZONDER stekker zet, en geef hen een kant van de hulpkabel. Laat ze op commando contact maken met de kleur die jij noemt.
5) ga zelf aan de kant met stekker zitten en pak de multimeter er weer bij.
6) verbind de ene kant van de multimeter met de hulpkabel
7) roep "WIT/ORANJE"
8 ) test of je een weerstand richting de nul hebt als je met de andere kant van de multimeter op het pinnetje drukt waar het wit/oranje adertje mee verbonden is
9) herhaal stap 7+8 voor de rest van de kleuren.

Als ze het allemaal doen zit je ene stekkertje iig goed en is je kabel goed.

Zo niet? Dan stekkertje eraf knippen en op de aders zelf meten, heb je dan wel contact moet je gewoon leren goed stekkertjes eraan te knijpen, heb je dan geen verbinding is er iets fout in de kabel zelf.

Als je stekkertje+kabel eenmaal goed is ga je aan de andere kant een stekkertje zetten en weer doormeten. Net zo lang tot je aan beide kanten een goed stekkertje hebt :) Het kost wat tijd, maar scheelt een hoop zorgen!
bedankt voor je tips maar een paar dingen zijn mij toch nog niet helemaal duidelijk. wat bedoel je precies met contact maken? en als ik het goed begrijp moet ik er dus een tweede kabel bij halen?

en nog iets. dat kammetje waar je de 8 aders door haalt, daar zit aan een kant een soort verhoging. moet dat verhoginkje naar het lipje wijzen?

Verwijderd

Topicstarter
net weer twee keer geprobeerd en weer niet gelukt, ik ben ten einde raad.
een kant en klare kabel doormidden knippen en onder de grond aan elkaar binden is ook geen goed idee zeker? want het is hetzelfde principe als de stekkertjes aan de kabel monteren. maarja ik zie dit als enige alternatief want zo lukt het écht niet.

• _-_bram_-_
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-03 16:28
Ken je niemand die voor jou de kabel kan knippen?

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-03 08:04
Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 13:02:
net weer twee keer geprobeerd en weer niet gelukt, ik ben ten einde raad.
een kant en klare kabel doormidden knippen en onder de grond aan elkaar binden is ook geen goed idee zeker? want het is hetzelfde principe als de stekkertjes aan de kabel monteren. maarja ik zie dit als enige alternatief want zo lukt het écht niet.
Dat kan prima, maar zorg wel dat je de verbinden soldeert en voorziet van krimpkous. Zorg ook dat je de twist behoud. Heb ik hier ook jaren liggen.

https://f1nerd.nl

Verwijderd

Topicstarter
_-_bram_-_ schreef op zondag 30 december 2007 @ 13:07:
Ken je niemand die voor jou de kabel kan knippen?
nee niet echt maar ik ga daar deze week anders wel naar opzoek.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee niet onder de grond .. en niet solderen

gewoon een stekker afknippen en een nieuwe knijpen

ik vraag me af of je wel hard genoeg knijpt ?

zit het metaal net zo diep in de gleuven als bij het kant en klare kabeltje ?

[ Voor 40% gewijzigd door Fish op 30-12-2007 13:40 ]

Iperf

• cornfed99111
Koop nu gewoon betere utp stekkers. Gebruik die voor ISDN van de Gamma. Zijn ook 8 aderig.
Je gebruikt nu zeker die je met een plastic houdertje over de draden moet schuiven en dan
pas in het stekkertje kan steken zeker? Troep! Op veel plaatsen is de Gamma open op zondag...

Verwijderd

Topicstarter
cornfed99111 schreef op zondag 30 december 2007 @ 14:52:
Koop nu gewoon betere utp stekkers. Gebruik die voor ISDN van de Gamma. Zijn ook 8 aderig.
Je gebruikt nu zeker die je met een plastic houdertje over de draden moet schuiven en dan
pas in het stekkertje kan steken zeker? Troep! Op veel plaatsen is de Gamma open op zondag...
ja klopt die heb ik. kunnen die stekkertjes wel gewoon in de ethernet poort? zoja, dan zal ik die kopen.

en over dat knijpen, ik denk wel dat ik dat hard genoeg doe. maar waarvoor dient dat knijpen precies

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

om die 8 koperen penetjes de stekker in te duwen ..door de isolatie van het draad en dan contact te laten maken met het koper

en de trekontlasting in te drukken

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
oke

maar ik denk dat het probleem is dat niet alle draadjes contact maken. ik ga het dus maar met die isdn stekkertjes proberen, hopelijk lukt dat wel.

• cornfed99111
Je zult zien dat ze beter functioneren. Er is namelijk geen schoentje om de kabels.
De kabels gaan direct in de connector. Via ribbels in de connector worden de kabels
automatisch op het plek geleid. Je ziet direct tijdens het inschuiven of de kabel niet goed gaat.
Gewoon weer terugtrekken en de kabeltje op de juiste plek terugduwen en weer in de connector stoppen. En ze zijn nog goedkoper ook.

Verwijderd

Topicstarter
ik hoop maar dat dát wel werkt anders zou ik het écht niet meer weten. misschien ligt het dan toch aan de kabel:P

Verwijderd

Topicstarter
ik heb bij een speciaal zaak die andere stekkertjes gekocht, en daar raadden ze tevens ook al die spullen van de gamma af.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 09:15
Een goedkoop kabeltestertje kopen kan je ook een hoop tijd schelen als je dit weleens vaker doet. Je ziet dan meteen of de adertjes allemaal goed aangesloten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
dat zal niet meer nodig zijn, het is gelukt!!!

die ISDN-stekkertjes werkten meteen de eerste keer. door die ribbeltjes in de stekker schuif je de aders meteen goed. bedankt voor het aanbevelen van deze stekkers! en allemaal bedankt voor de hulp!
dit was mijn eerste keer op dit forum en ik zal er zeker vaker komen!

bedankt!
Pagina: 1