Awalé Programmeerwedstrijd

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.683 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijs van altvorst
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-11-2022
Bij deze een link naar de sourcecode van mijn programma:
'http://www.mathijsinlonden.nl/zip/Awale v1.3 - Release.zip'

Het heikele punt van mijn programma was de snelheid. Ik heb tot in den treure object georienteerd geprogrammeerd. Dat maakt het programma erg traag vergeleken met de andere programma's.
Vanwege tijdgebrek ben ik aan een heleboel zaken niet meer toegekomen (algoritme verbeteren en de snelheid van het programma verhogen). Ook hield mijn programma geen rekening met de speeltijd.

Enkele dagen voor de wedstrijd kwam ik er achter dat de speeltijd niet veel meer zou zijn dan twee minuten... oei! Ik hoopte maar dat de hardware van TJIP beter zou zijn dan hetgeen ik voor mijn neus heb staan.

Helaas bleek tijdens de finale dat het verhogen van de zoekdiepte de denktijd te lang maakte. En dat het programma zelfs op zoekdiepte 3 wedstrijden verloor omdat de tijd op was :'(

* Mathijs is blij met alle kennis die hij tijdens/na de finaledag heeft opgestoken.

@vdeboer: Tijdens de wedstrijden speelden jullie onder een aparte naam (weet niet precies meer welke). Waar komt de naam van jullie programma vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224115

Ik wil best nog eens tegen de programma's van zaterdag spelen, ben benieuwd of ik met een iets hogere zoekdiepte nummers 3 en 2 (en 1) het lastiger had kunnen maken.

En kan iemand zijn programma zo maken, dat er een stelling ontstaat met een stapel van 32 of meer? Volgens mij draaien wat programma's dan in de soep. :) Die van Soultaker bijvoorbeeld. De mijne neemt ook aan dat zo'n stapel niet voorkomt, maar houdt ook voor de zekerheid het bord bij met een array van 12 ints, dus elke zet begint ie het zoeken met het juiste bord. En na het zoeken returnt ie desnoods een random veld met minimaal 1 zaadje, mocht het veld dat ie wil spelen nul zaden bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224082

Joost Voordouw/Vincent de Boer was een beetje lang als username, dus hebben we lang nagedacht over een naam voor ons programma. Uiteindelijk hebben we gekozen voor Mshindi, in anticipatie op de wedstrijd: Het is swahili voor "winnaar" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijs van altvorst
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-11-2022
Anoniem: 224082 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 16:48:
Joost Voordouw/Vincent de Boer was een beetje lang als username, dus hebben we lang nagedacht over een naam voor ons programma. Uiteindelijk hebben we gekozen voor Mshindi, in anticipatie op de wedstrijd: Het is swahili voor "winnaar" ;)
haha :)

Nu snap ik waarom je dat tijdens de wedstrijd liever (nog) niet vertelde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-03 14:56

Corniel

De wereld is gek!

Anoniem: 224082 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 11:26:
Misschien kunnen ze onze programmas nog eens tegen elkaar laten spelen, ik ben ook wel benieuwd naar een volledige competitie van de top 6 of zo omdat kleurvoordeel nog best wat uit kon maken en de top volgens mij behoorlijk aan elkaar gewaagd was.
Dat lijkt me nog steeds een prima plan, maar we hebben nog van niemand nieuwe code opgestuurd gerkegen met eventuele kleine bugfixes. Hopelijk lukt dat nog deze week?!

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan mijn nieuwe code naar een willekeurig tjip-adres worden opgestuurd? Of naar een speciale?

Ik heb wel een nieuwe methode bedacht die tot een verbetering kan leiden, maar dan moet ik nog even proggen. Ik kan sowieso de zoekdiepte laten afhangen van de tijd die nog rest, dat scheelt al een hoop.
Geldt nog steeds 2 minuten per partij en 1 bonusseconde per zet? Dan hoef ik niet de getTime() functie te implementeren, maar kan ik nauwkeurig genoeg zelf de tijd bijhouden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

Anoniem: 224115 schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 21:56:
Kan mijn nieuwe code naar een willekeurig tjip-adres worden opgestuurd? Of naar een speciale?
voor het adres: dm sjaakie of mij (wegens vakantie opteer ik voor optie 1)
Ik heb wel een nieuwe methode bedacht die tot een verbetering kan leiden, (..)Geldt nog steeds 2 minuten per partij en 1 bonusseconde per zet?
Yep, hoewel flexibileit natuurlijk geen kwaad kan. ;)

Vincent, jij wilde nog een paper schrijven? Laat even weten wat voor informatie je graag zou willen hebben?

[ Voor 15% gewijzigd door Corniel op 11-10-2007 11:07 ]

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is dm eigenlijk?

Trouwens, als ik een verbeterde versie wil kunnen versturen, heb ik toch eerst mijn code nodig van de wedstrijddag. Op die dag was er nogal wat aan veranderd, met name de build.xml ofzo. Dit geldt eigenlijk voor wel meer deelnemers denk ik. Kunnen jullie mij mijn code sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:32
DM is direct message, oftewel dit icoontje in iemands profile: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/dm.gif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zijn er mensen die een verbeterde versie hebben ingestuurd?
Ik was het eerst wel van plan, maar had uiteindelijk te weinig tijd/zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Yep, ik heb de bugfixes die hier in de thread ook besproken waren doorgevoerd en verder niets meer (geloof ik -- het is lang geleden). Het zou me verbazen als de resultaten veel verschillen, hoewel er nu misschien een paar extra programma's zijn die in september niet werkten. Ik ben wel nieuwsgierig in ieder geval.

offtopic:
Wat was dat voor gepruts van jullie bij het NWERC? :'( Een stel Britten laten winnen; dat heb ik nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoe verloopt de wedstrijd eigenlijk?

Wij hebben wel een paar kleine wijzigingen gemaakt, vooral getalletjes veranderd en een betere hashfunctie. Hij is nu iets sneller, maar scheelt niet veel op zich

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

Momenteel hebben we drie updates ontvangen. Vandaag testen we de automatische opstelling, maandag start de echte rematch. Insturen dus tot maandag morgen naar het bekende adres. (Anders gebruiken we de bekende engine)

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oh, updaten kan nog? Dan stuur ik in ieder geval een versie in met een betere zoekdiepte.

offtopic:
Tsja, NWERC verliep niet zoals gehoopt. We gingen slecht en we eindigden op 5 opgaven, 3 minder dan de Britse winnaars, die overigens 3 Slowaken waren. Achteraf zagen we dat we bij 3 opgaven die we WA hadden, stomme foutjes hadden, zoals variabelen voor elke testcase niet op nul zetten etc. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

@mstassen Leuk van je update. We gaan wel zien wat het oplevert.

Anderen moeten snel zijn, maar er is wat te regelen...

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

De rematch is onderweg. Er zijn 1200 partijen ingepland. Alles gaat nu (eindelijk) volledig automatisch. We houden jullie op de hoogte. Inclusief sommige eniges die met twee versies meedoen zijn het er 16. Ik ben benieuwd.

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

is er al een tussenstand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

Er is wat vertraging opgelopen bij het autmatiseren van het proces. Maar nu loopt ie soepel. De tussenstand na 15 van de 15 ronden (iedereen een keer tegen elkaar).

Merk op dat AlterEgo een modificatie van Mathijs is, met tips van Jack en mij. Sebastian heeft een partij gewonnen van Mshindi2! Ook de engine virverus die net op tijd af en en een latere update doen het verrassend goed.

En er zijn nog steeds geen remises, dat vind ik ook wel heel opvallend, aangezien dat de theoretische uitkomst is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
.   Naam                     W   R    V   Pt   #   Perc.
========================================================
 1  Mshindi2                14   0    1   14   15  93,3%
 .  Mshindi                 14   0    1   14   15  93,3%
 3  EMvanDoorn              12   0    3   12   15  80,0%
 .  Sebastian               12   0    3   12   15  80,0%
 5  Soultaker2              10   0    5   10   15  66,7%
 .  Soultaker               10   0    5   10   15  66,7%
 .  virverus2               10   0    5   10   15  66,7%
 8  MishaStassen             8   0    7    8   15  53,3%
 .  virverus                 8   0    7    8   15  53,3%
10  Daan                     6   0    9    6   15  40,0%
11  Gan                      5   0   10    5   15  33,3%
12  AlterEgo                 4   0   11    4   15  26,7%
13  AfterSiX                 3   0   12    3   15  20,0%
 .  Jeroen Bransen           3   0   12    3   15  20,0%
15  jvdb                     1   0   14    1   15   6,7%
16  Mathijs van Altvorst     0   0   15    0   15   0,0%

edit:
Kijk net naar de viewer: de eerste remise: virverus2-Daan

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zo, wel veel meer verassende uitslagen dan in de echte wedstrijd. Toen was het een hele nette crosstable... nu heeft Mshindi verloren van een lagere, maar ook EMvanDoorn en Sebastian hebben punten gemorst tegen lagere programmas lijkt.

Inderdaad opvallend dat er geen remises zijn, dat kwam in onze tests met oudere versies toch regelmatig voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo, ik sta nu wel een stuk lager. Jammer dat mijn laatste update net niet op tijd was. (nadat de eerdere een bug bevatte.) Ik was wel benieuwd hoe een iets betere het deed, met name in het eindspel liet ik veel liggen.
Begrijp ik nu goed dat er 5 hele competities worden gespeeld? Iedereen 5 keer beginnend en als tweede tegen elke andere speler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

Anoniem: 224115 schreef op zondag 16 december 2007 @ 21:13:
Zo, ik sta nu wel een stuk lager. Jammer dat mijn laatste update net niet op tijd was(..)
Troost je: ik heb vannacht een paring gemaakt waarbij Misha2 tegen alle andere engines speelde die in de rematch zaten. Je update wordt dus meegenomen.
Begrijp ik nu goed dat er 5 hele competities worden gespeeld? Iedereen 5 keer beginnend en als tweede tegen elke andere speler?
Inderdaad: iedereen speelt 5 keer met noord en 5 keer met zuid tegen alle deelnemers + updates.

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
.   Speler                     W    R     V    Pt    #     %
==============================================================
 1  Mshindi                   152   4     4  154,0  160  96,3%
 2  Mshindi2                  132   7    21  135,5  160  84,7%
 3  virverus2                 126   2    32  127,0  160  79,4%
 4  EMvanDoorn                119   0    41  119,0  160  74,4%
 5  Sebastian                 110   1    49  110,5  160  69,1%
 6  Soultaker                 108   1    51  108,5  160  67,8%
 7  Maks Verver [Soultaker]   101   0    59  101,0  160  63,1%
 8  virverus                   88   2    70   89,0  160  55,6%
 9  MishaStassen               84   2    74   85,0  160  53,1%
10  Misha2                     77   6    77   80,0  160  50,0%
11  Daan                       71   2    87   72,0  160  45,0%
12  Gan                        66   1    93   66,5  160  41,6%
13  Jeroen Bransen             39   1   120   39,5  160  24,7%
14  AfterSiX                   29   1   130   29,5  160  18,4%
15  AlterEgo                   20   5   135   22,5  160  14,1%
16  jvdb                       18   5   137   20,5  160  12,8%
17  Mathijs van Altvorst        0   0   160    0,0  160   0,0%

Dit is hem dan de eindstand. Misha2 deed het goed, maar ging een aantal keer in gevallen in gewonnen stelling door de vlag. Ook Mshinidi2 overkwam dat een aantal keer. Virverus2 vind ik zelf de revelatie van het de rematch.

Over de winnaar:

Met Noord: 2 maal remise tegen MishaStassen; 2 maal verloren van virverus2
Met Zuid: 1 maal remise en twee maal verloren van Mshindi2; 1 maal remise tegen virverus2

De korste partij (niet gewonnen op tijd, of na een onreglementaire zet):
Mshindi-AlterEgo 23 ply (5 maal gespeeld)

Grootste verschil: Misha2-Jeroen Bransen (36 stenen, 42 om 6) Een verschil van 34 stenen komt al heel veel voor, net als 33 (0 om 33).

Een groot aantal partijen lijkt meerdere malen gespeeld te zijn. Hoeveel dat er zijn weet ik niet, maar dat ga ik nog uitzoeken.

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Leuk om te zien! Inderdaad verassend dat virverus2 nu in de top inbreekt. Wel raar dat Mshindi2 nu zoveel partijen meer verloren heeft. (Alleen op tijd?!)

Als het niet te veel werk is, kun je dan ook een matrix posten met wie hoe vaak van wie won? Of de logs ergens online zetten? Het is sowieso wel leuk om wat partijen na te kijken. ;)

In ieder geval erg leuk dat jullie er nog werk van hebben gemaakt om een nacompetitie op poten te zetten!
Corniel schreef op maandag 17 december 2007 @ 13:13:
Een groot aantal partijen lijkt meerdere malen gespeeld te zijn. Hoeveel dat er zijn weet ik niet, maar dat ga ik nog uitzoeken.
Ik kan me voorstellen dat een heleboel inzendingen in principe deterministisch waren (de mijne wel in ieder geval, hoewel kleine variaties in tijd wel verschil kunnen maken) waardoor een partij tussen twee personen altijd op dezelfde manier gespeeld wordt.

[ Voor 35% gewijzigd door Soultaker op 17-12-2007 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

Soultaker schreef op maandag 17 december 2007 @ 17:14:
Wel raar dat Mshindi2 nu zoveel partijen meer verloren heeft. (Alleen op tijd?!)
Das was een foutje van mijn zijnde. Mshinidi2 is niet door zijn/haar vlag gegaan.
Als het niet te veel werk is, kun je dan ook een matrix posten met wie hoe vaak van wie won? Of de logs ergens online zetten? Het is sowieso wel leuk om wat partijen na te kijken.
Een matrix moet te maken zijn. De partijen heb ik ook. Het is een bestand van 10 MB. Dus de liefhebbers mogen mailen.
Ik kan me voorstellen dat een heleboel inzendingen in principe deterministisch waren (de mijne wel in ieder geval, hoewel kleine variaties in tijd wel verschil kunnen maken) waardoor een partij tussen twee personen altijd op dezelfde manier gespeeld wordt.
Dat blijkt. Zelf zou ik om dit soort redenen een randomizer in mn boek zetten. Dat kan zowel een voor- als een nadeel zijn, maar geeft uiteindelijk wellicht meer inzicht in hoe de engine speelt.

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virverus
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-08-2022
Hoera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

Aangezien wij - de organisatie en onze werkgever - het als een succes hebben ervaren komt er dit jaar een nieuwe challenge. Daarover hebben de deelnemers als het goed is een e-mail ontvangen. We hebben een aantal ideeën, maar zijn ook geintresseerd in jullie input. Dus laat van je horen.

Tot nu toe genoemd:
  • Tetris (2 persoons)
  • TankWars
  • Backgammon
  • Stratego
  • Scrabble
  • Kolonisten van Katan
  • Risk
  • Diplomacy
  • Tangram
  • Poker
  • Boerenbridge
  • Rikken
Zoals je ziet neigen we zelf naar een multi-user probleem, waarbij onbekende informatie een deel van het probleem is.

p.s. We hopen wanneer de nieuwe wedstrijd van start gaat net als over Awale een draad te mogen starten, waar problemen en suggesties besproken kunnen worden.

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-07-2023
Tetris en Poker lijken me wel goed te doen, kolonisten en risk zijn wellicht ook leuk maar ben bang dat daar eventueel de geluksfactor teveel mee gaat spelen. (70% geluk en 30% skill dacht ik).

Poker is helemaal hot tegenwoordig, en daar komt ook wel een geluksfactor bij kijken maar als je maar genoeg potjes/tournooien speelt moet er wel de beste uit komen.

Miscchien ook aardig om die ook tegen echte mensen te laten spelen als in jullie vorige contest. (Man against machine poker battle) Misschien willen Marcel Luske en Noah boeken wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 23:14
Tankwars lijkt mij wel leuk om te programmeren, wanneer start de nieuwe challenge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

Ik weet niet wanneer de eerstvolgende challenge precies is. Maar ik meen het zelfde schema als afglopen jaar (finale ergens in september). Ik vewacht echter niet dat Poker het gaat halen gezien de kruistocht die de overheid tegen internetgokken (lees poker) is begonnen.

Als je de dobbelstenen uitschakelt in Risk (en dat kan prima) wordt het een heel ander verhaal natuurlijk. Daarnaast is de invloed van dobbelstenen op Risk kleiner dan de geluksfactor bij Poker wat mij betreft. En ook bij Risk kan je meerdere potjes spelen. Met of zonder dobbelstenen zal een spel veel minder lang dure, dan wanneer je met je vrienden onder het genot van bier, bitterballen/chips aan een grote tafel bijeen het gure weer buiten probeert te ontlopen. ;)

Ik hoop dat het weer net zo gezellige en leuke challenge wordt als afgelopen jaar. We houden jullie op de hoogte.

Verder zijn we OpenTTD aan het onderzoeken. Ook erg leuk.

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
OpenTTD klinkt inderdaad cool! (Wel lastig coden misschien?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

Soultaker schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:10:
OpenTTD klinkt inderdaad cool! (Wel lastig coden misschien?)
Er is een traject in ontwikkeling dat NoAI heet. Daarmee kan je (op dit moment) alleen met oto's/vrachtwagens in de weer. Dan is het denk ik kwa proggen goed te doen. Nadeel is dat het niet in de main-branch zit op dit moment. Verder weet ik niet hoe af het nu is. Da's een risico.

En op dit moment is het niet duidelijk of het haalbaar is het spel te draaien zonder de officieele/originele graphics. In die zin dat het standaard niet kan, maar al heel veel alternatieve graphics zijn, dus wellicht zouden we daar omheen kunnen werken.

Al met al wat losse eindjes, dus wellicht niet haalbaar. Maar er komt een challenge en ik heb er vertrouwen in dat het een leuke wordt!

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Pagina: 1 2 Laatste