Ik moet een HP Proliant ML150 G3 inrichten met hardware RAID1 (twee schijven) en CentOS 5.
Als eerste heb ik een array aangemaakt bestaande uit 2 identieke 250 GB SATA schijven. Deze in RAID1 (mirroring) configuratie gezet en gebouwd als clearing. De status van de array bij boot geeft nu "optimal" aan.
Hierna CentOS 5 van DVD geïnstalleerd. De CentOS installer zag inderdaad één logische schijf met de naam van de array die ik in het RAID controller BIOS had gemaakt. Tevens Grub er op gezet. Zover goed dus. Na installatie uiteraard een reboot. Helaas boot hij niet. Na de POST krijg ik een leeg scherm met een knipperende cursor _ in de linkerbovenhoek. Verder gebeurt er niets.
Eigen evaluatie:
- Ik heb de array bootable ingesteld in het RAID-controller BIOS.
- De instellingen die in het BIOS zichtbaar zijn onder Advanced->Harddisk Configuration zijn als volgt:
Is dit zoals het hoort bij een RAID1 array met 2 disks? De instellingen van de SATA schijven zijn overigens niet in het BIOS te wijzigen. Type kan dus niet veranderd worden van [Auto] naar iets anders.
- Verder zie ik in de POST:
Is dit correct bij hardware RAID1? Ondanks dat bij harddisk 2 t/m 5 none staat kon ik wel CentOS installeren.
- Het vreemde is dat hij na de POST niets doet. Er komt ook geen melding van "NO OPERATING SYSTEM FOUND."
Ik ben nog redelijk onbekend met hardware RAID dus wellicht mis ik iets essentieels. Graag jullie inzichten!
Als eerste heb ik een array aangemaakt bestaande uit 2 identieke 250 GB SATA schijven. Deze in RAID1 (mirroring) configuratie gezet en gebouwd als clearing. De status van de array bij boot geeft nu "optimal" aan.
Hierna CentOS 5 van DVD geïnstalleerd. De CentOS installer zag inderdaad één logische schijf met de naam van de array die ik in het RAID controller BIOS had gemaakt. Tevens Grub er op gezet. Zover goed dus. Na installatie uiteraard een reboot. Helaas boot hij niet. Na de POST krijg ik een leeg scherm met een knipperende cursor _ in de linkerbovenhoek. Verder gebeurt er niets.
Eigen evaluatie:
- Ik heb de array bootable ingesteld in het RAID-controller BIOS.
- De instellingen die in het BIOS zichtbaar zijn onder Advanced->Harddisk Configuration zijn als volgt:
IDE Channel 0 [CD-ROM / DVD-ROM] IDE Channel 1 [CD-ROM / DVD-ROM] SATA Port 1 [NONE] Type: [AUTO] Multi-Sector Transfers: [16 Sectors] LBA Mode Control: [Enabled] 32 Bit I/O: [Disabled] Transfer Mode: [FPIO 4 / DMA 2] Ultra DMA Mode: [Mode 5] SATA Port 2 [NONE] Type: [AUTO] Multi-Sector Transfers: [Disabled] LBA Mode Control: [Disabled] 32 Bit I/O: [Disabled] Transfer Mode: [Standard] Ultra DMA Mode: [Disabled] SATA Port 3 [NONE] Type: [AUTO] Multi-Sector Transfers: [Disabled] LBA Mode Control: [Disabled] 32 Bit I/O: [Disabled] Transfer Mode: [Standard] Ultra DMA Mode: [Disabled] SATA Port 4 [NONE] Type: [AUTO] Multi-Sector Transfers: [Disabled] LBA Mode Control: [Disabled] 32 Bit I/O: [Disabled] Transfer Mode: [Standard] Ultra DMA Mode: [Disabled]
Is dit zoals het hoort bij een RAID1 array met 2 disks? De instellingen van de SATA schijven zijn overigens niet in het BIOS te wijzigen. Type kan dus niet veranderd worden van [Auto] naar iets anders.
- Verder zie ik in de POST:
Harddisk 0 : CD-ROM / DVD-ROM Harddisk 1 : CD-ROM / DVD-ROM Harddisk 2 : None Harddisk 3 : None Harddisk 4 : None Harddisk 5 : None
Is dit correct bij hardware RAID1? Ondanks dat bij harddisk 2 t/m 5 none staat kon ik wel CentOS installeren.
- Het vreemde is dat hij na de POST niets doet. Er komt ook geen melding van "NO OPERATING SYSTEM FOUND."
Ik ben nog redelijk onbekend met hardware RAID dus wellicht mis ik iets essentieels. Graag jullie inzichten!
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand