HP Proliant ML150 G3 + hardware RAID1 boot niet

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik moet een HP Proliant ML150 G3 inrichten met hardware RAID1 (twee schijven) en CentOS 5.

Als eerste heb ik een array aangemaakt bestaande uit 2 identieke 250 GB SATA schijven. Deze in RAID1 (mirroring) configuratie gezet en gebouwd als clearing. De status van de array bij boot geeft nu "optimal" aan.

Hierna CentOS 5 van DVD geïnstalleerd. De CentOS installer zag inderdaad één logische schijf met de naam van de array die ik in het RAID controller BIOS had gemaakt. Tevens Grub er op gezet. Zover goed dus. Na installatie uiteraard een reboot. Helaas boot hij niet. Na de POST krijg ik een leeg scherm met een knipperende cursor _ in de linkerbovenhoek. Verder gebeurt er niets.

Eigen evaluatie:
- Ik heb de array bootable ingesteld in het RAID-controller BIOS.
- De instellingen die in het BIOS zichtbaar zijn onder Advanced->Harddisk Configuration zijn als volgt:
IDE Channel 0 [CD-ROM / DVD-ROM]
IDE Channel 1 [CD-ROM / DVD-ROM]
SATA Port 1 [NONE]
   Type: [AUTO]
   Multi-Sector Transfers: [16 Sectors]
   LBA Mode Control: [Enabled]
   32 Bit I/O: [Disabled]
   Transfer Mode: [FPIO 4 / DMA 2]
   Ultra DMA Mode: [Mode 5]
SATA Port 2 [NONE]
   Multi-Sector Transfers: [Disabled]
   LBA Mode Control: [Disabled]
   Transfer Mode: [Standard]
   Ultra DMA Mode: [Disabled]
SATA Port 3 [NONE]
SATA Port 4 [NONE]

Is dit zoals het hoort bij een RAID1 array met 2 disks? De instellingen van de SATA schijven zijn overigens niet in het BIOS te wijzigen. Type kan dus niet veranderd worden van [Auto] naar iets anders.
- Verder zie ik in de POST:
Harddisk 0 : CD-ROM / DVD-ROM
Harddisk 1 : CD-ROM / DVD-ROM
Harddisk 2 : None
Harddisk 3 : None
Harddisk 4 : None
Harddisk 5 : None

Is dit correct bij hardware RAID1? Ondanks dat bij harddisk 2 t/m 5 none staat kon ik wel CentOS installeren.
- Het vreemde is dat hij na de POST niets doet. Er komt ook geen melding van "NO OPERATING SYSTEM FOUND."

Ik ben nog redelijk onbekend met hardware RAID dus wellicht mis ik iets essentieels. Graag jullie inzichten!

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Welke controller staat er als default boot-controller in de setup van het systeem?

Overigens weet ik niet of CentOS een gesupport OS is op een HP. Indien wel, dan zou ik aanraden deze met behulp van de SmartStart CD te installeren.

Verwijderd

Bekijk eens of die raid controller supported is bij CentOS, denk dat het linux gerelateerd is.
Maar toch, enigste andere keer dat bij mij een cursor is blijven steken links boven in beeld.
Zonder een foutmelding, toen had ik een USB apparaat aangesloten. Mocht je dat hebben
USB-Stick/keyboard/muis. Verwijder hem eens en doe eens een rebootje.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het is inmiddels gelukt! Ik kon met de installatie DVD wel CentOS op de array gebruiken middel chroot /mnt/sysinstall. Hier viel mij op dat mount zei dat een regel uit /etc/mtab invalid was:
/dev/mapper/ddf1_MIJN RAID ARRAYp1 on /boot type ext3 (rw)

Dit kan werkt dus niet omdat CentOS bij het mounten de spaties in MIJN RAID ARRAY niet escaped!

Uiteindelijk heb ik in het BIOS de array verwijderd en opnieuw aangemaakt met de naam MIJN_RAID_ARRAY. Hierna opnieuw CentOS geïnstalleerd. Nu staat er in /etc/fstab

/dev/mapper/ddf1_MIJN_RAID_ARRAYp1 on /boot type ext3 (rw)

Nu boot CentOS zoals het hoort... Wel jammer dat dit soort dingen zoveel tijd kosten...

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand