Toon posts:

Mail traag versturen via Kerio

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb het volgende probleem.

De laatste tijd ondervindt ik bij het versturen van e-mail via de Outlook in combinatie met Kerio mailserver een irritante vertraging. Indien ik ervoor kies om een aantal bijlagen (tot max.10 MB) mee te verzenden duurt het erg lang voordat Outlook de mail heeft afgeleverd op de Kerio mailserver.

Als ik op send druk zie ik dat de snelheid waarmee de mail van de outlook cliënt (werkstation) naar de Kerio mailserver verzonden wordt niet boven de 64K uitkomt. Het daarna naar buiten sturen van de mail vanaf de mail server gaat een stuk vlotter (met 2 Mbps). Dus ik verwacht dat de vertraging ergens naar de mailserver zit. Echter heb ik geen idee waar ik dit exact moet zoeken.

Indien ik een mail intern verstuur is het uploaden naar de server traag maar het ontvangen van de mail binnen enkele seconden.

Er is een test mail verzonden vanaf meerdere werkstations, op alle is het probleem gelijk.

Hoe en wat:

Verzenden via MS outlook 2003 (door middel van Imap)
XP Pro
Windows firewall disabled
Geen virusscan

SERVER2003 + alle updates
Kerio mailserver 6.3.1.
McAfee 8.5.1 (test uitgevoerd met McAfee disabled)

Zelf verwacht ik dat server 2003 de vertraging veroorzaakt, klachten zijn min of meer ontstaan de laatste weken. Denk zelf dat het te maken heeft met een van de laatste updates, maar welke?.

Grt,

Erik Jansen

• thund3rball
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-07-2025
als je een bestand van/naar de Kerio server kopieert, wat is dan je doorvoersnelheid?
hoe druk is je server qua cpu gebruik/geheugengebruik?
al een keer gereboot? :X
wanneer heb je voor het laatst wat gewijzigd aan kerio? patches/settings?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Is het niet gewoon de antivirus/spam of iets dergelijks op de mailserver die het enigzins vertraagt? Tenzij McAfee natuurlijk het enige is wat naast Kerio iets met de mail doet :P

[ Voor 28% gewijzigd door sanfranjake op 21-04-2007 20:36 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Bestanden kopieren naar de server gaat op volle snelheid en is dan ook geen enkele probleem. CPU en geheugen is voldoende over. Ik heb het vermoeden dat het na een update is ontstaan.

Alleen McFee draait ernaast voor de rest niets, windows firewall staat ook niet aan.

• thund3rball
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-07-2025
ik begrijp dat je mcafee al uit hebt gezet tijdens testen? server EN werkstation? je kunt binnen mcafee aangeven dat hij bepaalde dirs (kerio dir) niet meeneemt bij online scannen... mcafee 8.x heeft portblocking oid, veroorzaakt veel ellende. al eens uitgezet?

Voor de gein, probeer het eens met een pop-account ipv imap.

Kerio leverancier al eens gebeld of hun forums doorgespit?

wat is je netwerksnelheid? 10/100/1000mbit