HP Proliant DL380 G5, ik vind hem maar smal.

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
De enige servers die ik gezien heb zijn servers van 6 jaar geleden of iets dergelijks. 12cm fans, redelijk wat herrie, alles dubbel uitgevoerd.

Nu hebben we bij ons op de zaak 2 nieuwe servers binnen gekregen die zo'n beetje alle taken op zich gaan nemen als bankpakketten, IIS, storage, backup etc. Doormiddel van Vmware zijn er dan in eerste instantie 2 maar later 4 servers in één apparaat, redelijk gebruikelijk tegenwoordig.

Het zijn HP DL380 G5 servers, het eerste wat me opviel was dat ze ontzettend smal zijn. Wat is daar nu het voordeel van als we een heel leeg rek vrij hebben voor 2 servers?

Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van SAS voor de storage. Schijfjes van 72 Gb met dezelfde fysieke grootte als een laptop schijf. Ik ken deze techniek niet goed, ik weet dat hij ook door Dell wordt gebruikt dus performance zal geen probleem zijn anders verkopen ze het niet. Maar hoe kleiner je hardware maakt hoe storingsgevoeliger het wordt lijkt mij? Ik vind het leuk dat alles zo klein is, 12x 6cm fans maakt wel ontzettend veel lawaai (je verstaat elkaar nauwelijks naast 2 van die dingen tijdens de bios), waarom niet iets minder fans van 12cm in een wat grotere kast. Het is nou niet zo dat we hier per 1U betalen ofzo.

Zit ik uit mijn nek te kletsen en is dun tegenwoordig net zo betrouwbaar als dik? Sorry als dit niet de vragen zijn die gewenst zijn in professional networking en servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05 15:18

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik zie niet in waarom een server van 5u betrouwbaarder moet zijn als een server van 1u.

Jij hebt dan misschien geen probleem kwa rackspace, maar in veel gevallen kan dit juist wel een probleem zijn. Rackspace is duur, vooral als je je server ergens laat hosten.

De Small Form Factor (SFF) SAS disken zijn inderdaad slechts 2.5" breed.
De SAS techniek (Serial Attached SCSI) is qua performance prima. Omdat de datadichtheid steeds hoger wordt, akn er dus meer data op 1 platter, waardoor de disken kleiner kunnen worden. Hoer kleiner de disken, hoe meer disken je in een server kwijt kan. Er kunnen tegenwoordig wel 6 disken in een DL360R05. Met 146GB disken kan je dan in RAID5 nog altijd ruim 700GB aan data kwijt. En met de optionele P400i controller met 512MB BBWC is dat nog goed snel ook.

Voor wat betreft de fan's. Deze 1u dozen, waar veel hardware inzit die gekoeld moet worden, heeft vanwege het dunne design geen grote airintake. Dus dat moet met power worden gecompenseerd. Veel fan's die veel lucht door het systeem pompen. Dat je tijdens de POST niet hoort wat je denkt is dan jammer. Meestal hangt zo'n ding in een serverruimte. Overigens gaan de fan's al heel snel minder hard draaien..

Deze servers zijn prima geschikt als gewone workgroup server, maar met voldoende geheugen kunnen ze ook prima zwaardere taken aan zoals VMWare ESX.

Wil je 4 Dual of Quad core's in eens erver proppen zal je wel naar een andere server moeten kijken, maar dan heb je het waarschijnlijk ook over andere toepassingen.

Dus IMO: Ja, je lult uit je nek. Of je dat nou wilde horen weet ik niet :+

Edit: Hmm, ik zie dat dit over een 380 gaat.. My Bad.. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Equator op 17-04-2007 15:28 ]

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:07

jep

Je hebt het neem ik aan gewoon over 1U machines? Dat is tegenwoordig vrij standaard. Ik gebruik zelf vrijwel geen andere machines meer dan 1U.

Als je echter een leeg rack hebt en alle ruimte, dan is het wellicht handiger om te kiezen voor 2U of 3U machines. voordeel vanaf 2U is dat je SAS disks verticaal kunnen, dus kan er meer in.

Verder zijn er wat mij betreft niet echt nadelen bij 1U machines. Ze nemen minder ruimte in en kunnen het zelfde. Alleen uitbreiding m.b.t. disks zou een punt kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

jep schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 13:54:
Je hebt het neem ik aan gewoon over 1U machines? Dat is tegenwoordig vrij standaard. Ik gebruik zelf vrijwel geen andere machines meer dan 1U.

Als je echter een leeg rack hebt en alle ruimte, dan is het wellicht handiger om te kiezen voor 2U of 3U machines. voordeel vanaf 2U is dat je SAS disks verticaal kunnen, dus kan er meer in.

Verder zijn er wat mij betreft niet echt nadelen bij 1U machines. Ze nemen minder ruimte in en kunnen het zelfde. Alleen uitbreiding m.b.t. disks zou een punt kunnen zijn.
De DL380 G5 die Pixal bedoelt is denk ik wel 2U waar verticale SAS schijven in kunnen, tenminste zoeentje hebben wij hier op het werk. Prima apparaten verder voor zover ik dat kan beoordelen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep

jep

Ik heb ze ook in beheer, dacht dat 't ook 1U machines kunnen zijn. 2U noem ik namelijk niet echt plat, da's heel erg standaard. En ze zitten erg goed in elkaar van binnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

jep schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 13:57:
Ik heb ze ook in beheer, dacht dat 't ook 1U machines kunnen zijn. 2U noem ik namelijk niet echt plat, da's heel erg standaard. En ze zitten erg goed in elkaar van binnen. :)
Hmm.... volgens mij zijn er geen 1U varianten, tenminste dat zegt HP.nl niet iig

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep

jep

Foutje, dan. ;) Ik zie dat ik zelf ook de G5 2U modellen beheer. Dan hebben we 't inderdaad over de machine met verticale SAS disks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DL380 is altijd 2U idd.

En op kantoor maakt rackspace niet zo veel uit. Rack vol? Kast ernaast. Maar zodra je die dingen in een colo hangt wordt 't opeens heel belangrijk.

[ Voor 76% gewijzigd door CyBeR op 17-04-2007 14:06 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierF
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-05 12:30
De DL360 is wel 1U :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 09:59

mutsje

Certified Prutser

Pixal schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 13:41:
Zit ik uit mijn nek te kletsen en is dun tegenwoordig net zo betrouwbaar als dik?
Ja inderdaad. Misschien moet je eerst wat meer onderzoek doen alvorens een topic hier te openen. Die SAS drives is inderdaad het nieuwste en functioneert prima want je leest niet in fora's dat ze 1 voor 1 het leven laten. De ventilatoren zullen na enige tijd terug schakelen mits de boel goed met firmware's etc up to date gehouden wordt, ze brullen in het begin om de server te koelen en dan slaan de sensors hun slag en melden we zijn koel en dus wordt er minder gekoeld. Maar je vraag kan inderdaad positief beantwoord worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163846

De DL3_8_0 niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05 15:18

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik had me ook vergist. het ging inderdaad over de 380, en die is 2u hoog. Hoe dan ook: Geen reden tot verdere discussie. Er zijn al redenen gegeven waarom 1u of 2u interessant kan zijn.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.