Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Meekoh
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 17:23

Meekoh

a.k.a. [GoT]Meekoh

Ja hoor je kan Linux en Win2008 prima vanaf USB installeren. Gaat nog sneller dan via cd/dvd :P

Ja en?

• Mafketel
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 09:35
quote:
SanderH_ schreef op woensdag 20 april 2011 @ 08:54:
...
Ik heb momenteel enkel nog een PSU te kort. Deze zit nog in mijn nieuwe systeem en wordt ergens deze zomer vervangen zodat ik die voeding dan kan gebruiken. Aangezien ik niet zo lang wil wachten en toch zeer graag eens wat zou experimenteren met een home server dacht ik eraan om vlug even een "tussentijdse" voeding te kopen.

Een 300W voeding zou me iets van een 30 EUR kosten neem ik aan. ...
check meerdere voorgaande posts koop de l7, verder niet over nadenken.

• SanderH_
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 10-02 20:02
Laat dat nu net de voeding zijn die in mijn nieuw systeem zit, en die ik er later dan naar mijn server zou overbrengen. Nu zou ik gewoon even tussentijds (voor een maandje of 2-3) een andere voeding kopen zodat ik hem alvast kan assembleren en opzetten.

Aangezien het aanbod van goede PC-winkels nogal schaars en en niet van zins ben om verzendingskosten te betalen zal ik waarschijnlijk een middelmatige voeding bij mijn lokale PC boer moeten zoeken.

Nog een klein vraagje waar ik nogal wat uiteenlopende antwoorden op terugvind voor ik mijn externe HD sloop. Zijn schijven van gelijke grootte een echte must als ik RAID1 (of later mss RAID5) wil gaan gebruiken?

SanderH_ wijzigde deze reactie 20-04-2011 09:55 (22%)

• Reinman
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 05-01-2012

Reinman

Tunnel Snakes Rule!

quote:
SanderH_ schreef op woensdag 20 april 2011 @ 09:45:
Laat dat nu net de voeding zijn die in mijn nieuw systeem zit, en die ik er later dan naar mijn server zou overbrengen. Nu zou ik gewoon even tussentijds (voor een maandje of 2-3) een andere voeding kopen zodat ik hem alvast kan assembleren en opzetten.
Ook de 300/350 watt?
quote:
Aangezien het aanbod van goede PC-winkels nogal schaars en en niet van zins ben om verzendingskosten te betalen zal ik waarschijnlijk een middelmatige voeding bij mijn lokale PC boer moeten zoeken.
Zit er geen webshop bij je in de buurt/waar je makkelijk in de buurt kan komen? Dan kan je ophalen.
quote:
Nog een klein vraagje waar ik nogal wat uiteenlopende antwoorden op terugvind voor ik mijn externe HD sloop. Zijn schijven van gelijke grootte een echte must als ik RAID1 (of later mss RAID5) wil gaan gebruiken?
Nee, maar je krijgt dan de volume van de kleinste en de prestaties van de slechtste.

All the noobs and users will look up and shout "Help us!"... and I'll look down and whisper "No."

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online

HyperBart

Huge Ego, Sorry

quote:
Mezz0 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 00:49:
[...]

Das een makkie..
The project spring.. of nog ouder.. Totala.. :)..Elk jaar speel ik dat nog.. maar wel leuk idee om je vm's zo te noemen. oja.. je bent big bertha en de mohomine vergeter :) lol
TotalA ;)
quote:
aceke schreef op woensdag 20 april 2011 @ 07:59:
[...]

ik heb hier nog 2 intel nic's die wel ondersteund zijn maar wil de onboard ook gebruiken
dus we wachten allemaal af :)
Perfect... Hou die NIC's maar, die heb je zeker nodig voor de installatie...
Ik ga dit weekend proberen er aan te beginnen :)

4Gb FiberChannel QuadPort kaartjes te koop! Snel en performant storage tussen computers

• SanderH_
quote:
De 300W ja, deze dus.
quote:
Zit er geen webshop bij je in de buurt/waar je makkelijk in de buurt kan komen? Dan kan je ophalen.
Het aanbod aan goede (en goedkope) hardware winkels is hier om van te huilen. En webshops met een fysieke winkel hier in de buurt kan ik al helemaal vergeten :). Net even gekeken bij een winkel in de buurt en daar hebben ze enkel volgende voedingen:
quote:
Logon Powersupply 450Watt ATX CE Low Noise § 29.50
Antec Basiq Power Supply BP350P-EC 350 Watt § 40.00
Antec High Current Gamer HCG-400 400Watt § 72.99
Antec Basiq BP500U-EC 500Watt § 64.99
Antec True Power Quattro 850Watt § 185.00
De enigste interessante om tussentijds te gebruiken tot ik mijn be quiet! PSU erin kan steken lijkt me die BP350P.
quote:
Nee, maar je krijgt dan de volume van de kleinste en de prestaties van de slechtste.
Het gaat om een WD My Book Studio. Hij is wel in HFS (mac file system) geformateerd, maar ik krijg hem wel naar NTFS/FAT32. Ik weet niet direct hoe performant deze schijven zijn. Zou ik deze alvast kunnen gebruiken, en dan later nog 3 1TB harde schijven erbij steken?

SanderH_ wijzigde deze reactie 20-04-2011 11:09 (29%)

• Reinman

Reinman

Tunnel Snakes Rule!

Hmmm ik vind het echt zonde geld, heb je niet ergens een hele oude voeding liggen die het wel even tijdelijk kan doen? Al op marktplaats/V&A gekeken of er in de buurt niet iemand een oude (Aopen) voeding in de aanbieding heeft?

Ja, dat kan wel hoor, dat is geen probleem. Wat voor OS wil je gaan gebruiken? Met Linux kan je met mdadm heel makkelijk software raid opzetten.

All the noobs and users will look up and shout "Help us!"... and I'll look down and whisper "No."

• SanderH_
Ik twijfel nog een beetje. Ik werk eigenlijk dagelijks met Windows Server 2008 (stage) en ken het nu OS al zeer goed. Ik heb ook al wat ervaring met Linux distro's zoals CentOS, fedora, ubuntu.. en daar kan je echt zelf uren lekker aan prutsen. Ik denk dat ik in het begin Linux opzet, en als het me tegenvalt kan ik nog altijd naar Windows Server overschakelen.

Ik heb trouwens nog een oude voeding liggen, maar die komt uit een prehistorisch P4 systeem en het blijkt niet echt een kwalitatieve voeding. Het werd me in het Voedingen topic al afgeraden om deze te gebruiken.

Link: http://cgi.ebay.nl/Netzte...288A-ATX-N5-/180574344361

• Reinman

Reinman

Tunnel Snakes Rule!

Naja, als het voor korte tijd is. Goed stof-vrij maken, checken of er geen bolle caps in zitten. Misschien alle voltages nog ff uit meten of ze goed zijn. Dan zou ik die tijdelijk gebruiken. Nu gooi je geld weg...

Kijk anders op marktplaats voor een Aopen voeding. Die zijn vaak niet duur en van redelijke kwaliteit.

• HyperBart
  • Nu online

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Iemand nog tips voor een 775 socket CPU die wat competitief is met een i3? (kwestie dat ik weet wat bij dat moederbordje hoort :) )

4Gb FiberChannel QuadPort kaartjes te koop! Snel en performant storage tussen computers

• aceke
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 22-03-2013
quote:
HyperBart schreef op woensdag 20 april 2011 @ 13:01:
Iemand nog tips voor een 775 socket CPU die wat competitief is met een i3? (kwestie dat ik weet wat bij dat moederbordje hoort :) )
e6600 reeks?

of quadcores Q reeks

btw ge moet nu niet gaan spele met andere mobo's en cpu's he ge moet u how-to schrijven voor ons :D

• Domba
  • Laatst online: 16:37

Domba

6270 Wp

Ik ben me nog aan het inlezen nu ik weer wat tijd heb, om in stappen alles na mijn IRSA weereens onder de loep te nemen o.a. mijn kleine Via C7 PC2500 te vervangen die inmiddels veel te langzaam is
Ik ben nog maar bij verkrijgbare kandidaat mobo's op een rijtje aan te zetten

Maar bij ťťn type configuratie zoals in de BBG nov2010, ontgaat mij het voordeel/reden van waarom OS op IDE en data schijven op SATA en niet alles op SATA?

Het gebruik van een 2,5" HDD is me duidelijk, maar de grootste verkrijgbare IDE in pricewatch (320 GB) is me een beetje te krap voor mijn gebruik of ik benodig er 2 waarbij ťťn toewijs aan een VM . Ik wil ook niet ver over mijn huidige gemiddelde gebruik uitkomen van 43 Watt.

Voor de indruk, wat loopt erop
-Zoneminder (200-400 GB Ubuntu 10.04LTS benodigd min. 1xPCI + 1-2A 12V supply, nu 2xPCI ingebruik en 1,2A 12V van PSU, geen picopsu meer vanwege 120W te krap was bij reboot en rechtstreeks van laptop voeding naar extra spanningsregelaar voor de captercard 12V maar 1-2 Watt scheelde met een normale PSU)
-zuiver LAN webserver (30 GB, geen www als ook meerdere mailservers, die staan in hosting)
-LAN fileserver SAMBA Raid 5 5-8 TiB ( 4xSamsung EcoGreen F4EG, 2TB)
-Aparte 2e LAN zonder I-net (ruimte voor een 2e NIC)

Wel een servertje met volledige desktop en meerdere heads (heads nu via KVM, verbruik zit niet in de 43 Watt) en wat meer rekenkracht nog.
Ik zit te denken aan, om over te gaan op lokale remote via 2e LAN, zodat mijn VPN met de verschillende RDP's in verschillende browser tab-pagina's van twee RSA's actief blijft op het servertje (de RSA's staan niet om de hoek).
Back-up van Raid wordt simpel extern via USB, ik heb in al die jaren nooit behoefte gehad om terug te grijpen op de data van de back-up SME servertje

• Staatslot
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 16-04 07:38
quote:
HyperBart schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 20:37:
[...]

Als je even geduld heb, kan ik hier op termijn (dit weekend) een howto of een blogpost over schrijven, laat me weten of je dat geduld hebt, anders dan ga ik het niet helemaal uitschrijven en foto's van de [...]
Dan ga ik voor de uitgeschreven versie met foto's ;)
Geen probleem hoor, heb niet de haast dat ik er morgen of overmorgen aan wil beginnen, maar ik ben wel heel erg benieuwd naar je ervaringen en how-to. En zo te zien zijn er nog meer die aan je lippen hangen :P

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15:22
quote:
De C2D E6600 (een 65nm Conroe) bestaat al tijden niet meer, je hebt qua dual cores de Wolfdale (E8x00).

specs

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:44
quote:
HyperBart schreef op woensdag 20 april 2011 @ 00:37:
[...]

Ik probeer er dit weekend werk van te maken. Je gaat zowieso wel een extra ondersteunde nic nodig hebben om makkelijk door de installatie te geraken. Als je die niet hebt kan ik je daar al niet verder mee helpen. De installatie van de onboard nic valt op zich heel goed mee...

Iemand ooit al een ssd in zijn esxi bak gestoken? :+
Ja, al tijden, werkt SUPER! Ubuntu VM's booten in 5-6 seconden :+ Installatie van VM's gaat echt super snel...

Te koop: SSD's tbv SLOG/L2ARC!, FibreChannel kit en meer!

• Reinman

Reinman

Tunnel Snakes Rule!

quote:
Dreamvoid schreef op woensdag 20 april 2011 @ 14:39:
[...]

De C2D E6600 (een 65nm Conroe) bestaat al tijden niet meer, je hebt qua dual cores de Wolfdale (E8x00).
En de lagere wolfdales dan? E3300, E6300 en E6600 onder de pentium dual core naam? Die zijn wel zuinig. Denk dat de E6300 wel in de buurt moet komen van de core i3.

• Staatslot
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 16-04 07:38
quote:
FireDrunk schreef op woensdag 20 april 2011 @ 14:43:
[...]

Ja, al tijden, werkt SUPER! Ubuntu VM's booten in 5-6 seconden :+ Installatie van VM's gaat echt super snel...
hoe los je het gebrek aan TRIM in esxi dan op als ik vragen mag?

• FireDrunk
quote:
Staatslot schreef op woensdag 20 april 2011 @ 14:48:
hoe los je het gebrek aan TRIM in esxi dan op als ik vragen mag?
Niet? De wereld vergaat niet zonder TRIM hoor. Bovendien heb ik een Postville, die heeft een redelijke Garbage Collector... Ik heb nog geen snelheidsverlies gemerkt...

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 17:13

mux

99% efficient!

quote:
Reinman schreef op woensdag 20 april 2011 @ 14:44:
[...]

En de lagere wolfdales dan? E3300, E6300 en E6600 onder de pentium dual core naam? Die zijn wel zuinig. Denk dat de E6300 wel in de buurt moet komen van de core i3.
Ik heb een (fanless) systeem met een E5200 lopen (early wolfdale). De processor zelf is zelfs nog iets zuiniger dan een i3, maar de chipset verbruikt bakken meer. Een systeem met i3 - zonder hdds - krijg je op ~10W DC, waar een wolfdale-systeem ergens tussen de 15 en 20W zal zitten.

BBG zuinige server maart 2014 - BBG zuinige ZFS server (nieuw!) - BBG zuinige all-round computer - @EfficientElec

• HyperBart
  • Nu online

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Goed, dat moederbordje dat ik in de aanbieding heb is dus nog altijd perfect bruikbaar in deze huidige tijden met een E6300 of variant...

Ja kijk, als het niet verkocht geraakt wordt het een tweede ESXi :)
Meer stroom, maar ik heb ineens ook wel een mooi clustertje :P

HyperBart wijzigde deze reactie 20-04-2011 16:22 (33%)

• Dreamvoid
Precies, chipsets zijn het zwakke punt, al staat me wat bij dat de G31 nog relatief goed was? Ik heb zelf een late Wolfdale draaien (Pentium E6300), maar wel op een behoorlijk onzuinige nVidia GeForce 9400.

specs

• Reinman

Reinman

Tunnel Snakes Rule!

Ligt aan het bordje natuurlijk, zoals mux terecht hier boven aan geeft, ligt het aan het totaal plaatje. Dus je mobo is heel belangrijk!

@Dreamvoid, ik dacht dat de nvidia oplossingen juist wel mee vielen? (single chip op een redelijk klein procedee) Oke zon G31/G41 zal misschien zuiniger zijn maar zijn ook minder luxe borden. Om nog maar te zwijgen van verschil in implementatie van dingen als driver mosfetts en andere dingen op het bord.

Reinman wijzigde deze reactie 20-04-2011 16:28 (56%)

• aceke
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 22-03-2013
hmm er bestaan blijkbaar geen drivers voor de Intelģ 82579V netwerk chip op de site van esx?
weet iemand als je gewone drivers ook kan inlezen of moeten ze echt door esx geleverd worden?

• mux

mux

99% efficient!

Ja, niet alleen de chipset maar ook de rest van het moederbord scheelt. Zoals altijd gelden je vuistregels [voor intel-platforms]: MSI en Intel=good, Asus en Gigabyte=bad. Maar soms kan de chipset alle verschil maken; zo is de Gigabyte GA-73PVM-S2H een van de zuinigste LGA775 bordjes die ik heb gebruikt, door de Nvidia 630i chipset. En ja, G31 scoort ook goede punten op zuinigheid. Beiden trouwens chipsets waar nul features in zitten...

Het kost wat research, zowel voor nieuwe als oudere platforms, maar je kunt alles wel aanvaardbaar zuinig krijgen met goede componentkeuze.

BBG zuinige server maart 2014 - BBG zuinige ZFS server (nieuw!) - BBG zuinige all-round computer - @EfficientElec

• Dreamvoid
quote:
Reinman schreef op woensdag 20 april 2011 @ 16:22:
@Dreamvoid, ik dacht dat de nvidia oplossingen juist wel mee vielen? (single chip op een redelijk klein procedee)
Dat 9400 bord was het topmodel met de IGP hoog geklokt, extra verbruikers (firewire chip enzo), en heeft geen onderclock functies in de BIOS :( . En het is een Asus. Ik draai op de mijne een Hackintosh, en dat geeft 49W idle (met 2 x DDR2 RAM, 3 x 3.5" HDD en Antec 350W 80+ psu), maar ik vertrouw Snow Leopard niet zo dat hij alle stroombespaartrucs ook gebruikt, en ik heb geen Windows 7 dual boot, dus het is niet zo makkelijk te vergelijken met alle andere bordjes die hier langskomen. Ik heb dat bord (P5N7A-VM) ook puur gekocht op compatibility met OS X, en helemaal niet op zuinigheid.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 20-04-2011 17:18 (22%)

specs

• arjants
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
quote:
arjants schreef op zondag 17 april 2011 @ 15:25:
Ik gebruik op dit moment als server het volgende:
    ........
Het setje begint iets te krap te worden qua ruimte en verbruikt nog iets te veel.
Mijn oog is gevallen op een compleet nieuwe set maar twijfel tussen twee mobo's:
GA-D525TUD vs D525MW (vergelijking)

Ik heb reeds een picopsu 80W incl adapter gekocht op ebay (37,- :P )
De bedoeling is om 2x2Gb DDR3 erop te zetten en 2x 2Tb schijven in raid 1.

Welk moederbord en schijven zouden jullie aanraden om aan te schaffen om een zo'n zuinig mogelijke NAS te bouwen?
Mijn huidige set verbruikt idle 50Watt en met alle schijven aan en de server in gebruik zo'n 67Watt.
Ik heb inmiddels de Gigabyte D525TUD binnen en 2x2Gb DDR3 geheugen.
De PicoPSU is nog onderweg maar kon het niet laten om het ding alvast te installeren met Windows2008.
Met een noname oude 430W PSU en 2x 2,5" 320Gb in raid1 verbuikt het setje nu 36Watt.
Zodra mijn picopsu binnen is hoop ik dat het verbruik zakt tot onder de 25Watt.
Keep you posted :)

De snelheid van het setje is boven verwachting, de installatie duurde iets langer maar tijdens het draaien werkt alles super.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Darkstone
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 06-04 02:34

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Modbreak:
Discussieert u hier verder: Zuinige ESXi Server

'de sheet' -- Dell Latitude E6520, 1080p, i7-2820QM, X25-M 80GB, 16GB, 97Wh
Gezocht: Baan software development, C++, gave software, omgeving Delft.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14-04 22:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allicht voor anderen interessant: twee weken terug heb ik de hardware voor m'n nieuwe server binnengekregen, maar ben nu pas eraan toegekomen om ermee aan de slag te gaan.

CPU: Intel Core i3 2100
Mobo: MSI H61-E33
RAM: KVR1333D3N9K2/4G (2x 2GB)

Daar heb ik een PicoPSU 120W en een betrekkelijk noname (Powertron Electronics PA1090-120T1A700 84W) externe voeding bij besteld. Het geheel moet in een AOpen uATX low-profile kast komen waar al een AOpen/FSP 200W PSU in zit. Daarnaast heb ik nog een Morex Cubid ITX behuizing + PSU en extern blok (MGP F10903-C 80W) van de oude server liggen, en voor de zekerheid nog een lompe Delta 350W ATX PSU.

Eerste wat ik gedaan heb ik is om even met alle combo's van PSU te testen wat idle verbruik is in BIOS.

Resultaten:
Int PSUExt PSUOpgenomen vermogen
Delta GPS-350EB-200An/a58W
AOpen FSP200-60SAVn/a55W
Morex Cubid PSUPA1090-120T1A70043W
Morex Cubid PSUF10903-C38W
PicoPSU 120WPA1090-120T1A70041W
PicoPSU 120WF10903-C37W

Voor het geval er nog enige twijfel was of een kleine PSU icm externe voeding baat had, de Delta en AOpen/FSP verbruiken doodleuk anderhalf keer zoveel als de Morex en PicoPSU gevallen. Wat ik opzienbarender vind is het verschil tussen de externe blokken. Dat gezegd, 4W verschil 24/7 komt neer op EUR 6 per jaar ofzo. Het loont dus totaal niet om een andere te kopen als je er al een hebt, maar wel om voorzichtig te zijn bij het uitkiezen.

Let wel dat in BIOS vrijwel geen enkele power management aanstaat, dus deze Wattages gaan hopelijk sterk omlaag als ik er een OS op kwak en wel PM activeer. Maar dat is voor later :)

Soittakaa Paranoid!

• karstnl
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18-06-2013
quote:
dion_b schreef op zondag 24 april 2011 @ 22:54:
Allicht voor anderen interessant: twee weken terug heb ik de hardware voor m'n nieuwe server binnengekregen, maar ben nu pas eraan toegekomen om ermee aan de slag te gaan.

CPU: Intel Core i3 2100
Mobo: MSI H61-E33
RAM: KVR1333D3N9K2/4G (2x 2GB)

Daar heb ik een PicoPSU 120W en een betrekkelijk noname (Powertron Electronics PA1090-120T1A700 84W) externe voeding bij besteld. Het geheel moet in een AOpen uATX low-profile kast komen waar al een AOpen/FSP 200W PSU in zit. Daarnaast heb ik nog een Morex Cubid ITX behuizing + PSU en extern blok (MGP F10903-C 80W) van de oude server liggen, en voor de zekerheid nog een lompe Delta 350W ATX PSU.

Eerste wat ik gedaan heb ik is om even met alle combo's van PSU te testen wat idle verbruik is in BIOS.

Resultaten:
Int PSUExt PSUOpgenomen vermogen
Delta GPS-350EB-200An/a58W
AOpen FSP200-60SAVn/a55W
Morex Cubid PSUPA1090-120T1A70043W
Morex Cubid PSUF10903-C38W
PicoPSU 120WPA1090-120T1A70041W
PicoPSU 120WF10903-C37W

Voor het geval er nog enige twijfel was of een kleine PSU icm externe voeding baat had, de Delta en AOpen/FSP verbruiken doodleuk anderhalf keer zoveel als de Morex en PicoPSU gevallen. Wat ik opzienbarender vind is het verschil tussen de externe blokken. Dat gezegd, 4W verschil 24/7 komt neer op EUR 6 per jaar ofzo. Het loont dus totaal niet om een andere te kopen als je er al een hebt, maar wel om voorzichtig te zijn bij het uitkiezen.

Let wel dat in BIOS vrijwel geen enkele power management aanstaat, dus deze Wattages gaan hopelijk sterk omlaag als ik er een OS op kwak en wel PM activeer. Maar dat is voor later :)
Ik ben wel benieuwd naar de resultaten, verder is 37 watt al redelijk netjes. Al gebruikt bios dacht ik alleen 1 core. :/

^^

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 10:58

vanaalten

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
Tja, idle verbruik ik de bios zegt denk ik niet zo heel veel - liever zie ik een idle-meting tijdens het operating system.
En: wat hangt er nog meer aan hardware in? Harddisks, SSD, optische dingen, videokaart?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
vanaalten schreef op zondag 24 april 2011 @ 23:37:
Tja, idle verbruik ik de bios zegt denk ik niet zo heel veel - liever zie ik een idle-meting tijdens het operating system.
En: wat hangt er nog meer aan hardware in? Harddisks, SSD, optische dingen, videokaart?
Nog niets. Dit was puur een meting om te zien welke voeding het meest efficient ging zijn. Antwoord was duidelijk, daar ga ik nu mee verder.

Zit me op dit moment in te lezen over Linux 2.6.38 vs Sandy Bridge, schijnt nogal problematisch te gaan, maar ik wil per se 2.6.38 draaien ivm aanzienlijk betere power management.

Uiteindelijk komt er een OS-schijf in (ws een klein 4GB/8GB CF kaartje) en een 1.5TB dataschijf (WD15EARS). Alleen is de dataschijf vorige week overleden, dus dat moet nog even op orde gesteld worden. Heb een tweede gekocht om te kijken of ik de niet goed gebackupte data er nog af kan krijgen met ander PCB, dan gaat de dode schijf RMA. Allicht hang ik die twee na RMA in RAID 1. Verder komt er een SATA DVD-lezer in, en dat is het dan. Heb de 120W PicoPSU genomen om de optie open te laten om een low-end discrete GPU erin te hangen, maar vooralsnog ga ik dat niet doen.

Soittakaa Paranoid!

• raven22
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 15:55
Ik heb mijn systeem nu ook klaar en in gebruik:
- Core i3-2100
- DH67CF
- 2x Team Elite 4GB 1333 geheugen
- 1x 2,5" Samsung Spinpoint MP4 HM500JJ, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm
- 3x 3,5" harde schijf (500gb, 1 TB en 2TB) verschillende merken
- Picopsu 160XT met 120 watt voeding

Ik wilde graag kunnen virtualiseren.
- Esxi kreeg ik zo niet aan de praat.
- Proxmox wel, maar vind ik niet zo gebruikersvriendelijk met delen van de data op de harde schijven en heeft weinig powersaving features.
- Windows 7 icm Virtualbox kreeg ik de gpu niet uitgeschakeld, ondanks installatie alle drivers (en bij uitzetten gpu in bios startte het systeem niet goed op).
- Debian Wheezy kende de interne nic niet

Toen Ubuntu server (10.10) erop en dat werkte prima. De gpu kun je uitschakelen in de bios (is eventueel heel makkelijk te herstellen zonder de hele bios te hoeven resetten). Start zeer snel op en gebruikt in idle met de 3,5" schijven in spindown 17 watt op mijn cresta meter. Tijdens opstarten zie ik eventjes tussen de 90 en 105 watt.
Virtualbox erop (http://www.howtoforge.com...dless-ubuntu-10.10-server) samen met phpvirtualbox voor een webbased grafische controle over virtualbox.
Ik heb nu 2vm's actief en dan is het verbruik gestegen naar 19 watt idle. Perfect want ik wilde graag onder de 20 watt blijven.
Alleen schiet het verbruik elke 45 seconden of zo richting de 25 watt en dan weer terug naar 19. Ik moet nog eens zien uit te vinden wat dat veroorzaakt.

In de bios heb ik de audio uitgezet en de turbo mode van de cpu, verder geen getweak aan voltages en frequenties.

raven22 wijzigde deze reactie 25-04-2011 08:06 (3%)

• vanaalten

vanaalten

quote:
dion_b schreef op zondag 24 april 2011 @ 23:48:
Nog niets. Dit was puur een meting om te zien welke voeding het meest efficient ging zijn.
Ah, puur daarvoor is dat inderdaad een erg zinnige test! :)
quote:
Zit me op dit moment in te lezen over Linux 2.6.38 vs Sandy Bridge, schijnt nogal problematisch te gaan, maar ik wil per se 2.6.38 draaien ivm aanzienlijk betere power management.
Problematisch, in welk opzicht?
Ik heb m'n systeem nog nauwelijks in gebruik gehad, enkel wat packages geinstalleerd en configureerd (verder ligt 't moederbord klaar voor omruil) maar ben geen problemen met 2.6.38 tegen gekomen. Enkel was het wat lastig om geinstalleerd te krijgen, maar verder niets.
quote:
raven22 schreef op maandag 25 april 2011 @ 08:01:
Ik heb mijn systeem nu ook klaar en in gebruik:
- Core i3-2100
- DH67CF
Al omgeruild voor een B3 versie, of zit je daar nog op te wachten?
quote:
- Debian Wheezy kende de interne nic niet

Toen Ubuntu server (10.10) erop en dat werkte prima.
Beide verbazen mij: Ubuntu gebruikt volgens mij standaard nog 2.6.35 terwijl Debian Wheezy (ondertussen) al 2.6.38 heeft. Die laatste werkt bij mij in elk geval prima.
quote:
De gpu kun je uitschakelen in de bios (is eventueel heel makkelijk te herstellen zonder de hele bios te hoeven resetten).
Nieuwsgierig... vertel, hoe zet je 'm weer aan?
quote:
Alleen schiet het verbruik elke 45 seconden of zo richting de 25 watt en dan weer terug naar 19. Ik moet nog eens zien uit te vinden wat dat veroorzaakt.
Log-files die weggeschreven worden en de disks uit standby halen?

vanaalten wijzigde deze reactie 25-04-2011 09:19 (36%)

• raven22
quote:
vanaalten schreef op maandag 25 april 2011 @ 09:14:

[...]

Beide verbazen mij: Ubuntu gebruikt volgens mij standaard nog 2.6.35 terwijl Debian Wheezy (ondertussen) al 2.6.38 heeft. Die laatste werkt bij mij in elk geval prima.

[...]

Nieuwsgierig... vertel, hoe zet je 'm weer aan?

[...]

Log-files die weggeschreven worden en de disks uit standby halen?
- Ja is omgeruild voor de B3

- ubuntu server heeft inderdaad 2.6.35.26, misschien dat de drivers er wel in verwerkt zijn. Wheezy netinstall iso installeert wel en haalt dus ook bestanden van het net, maar na installatie kan ik met apt-get geen update doen of een pakket installeren want dan krijg ik de melding dat de bronnen niet gevonden kunnen worden. Is inderdaad vreemd maar ik ben verder niet op onderzoek uitgegaan.

- op het moederbord zit een jumper die je een pinnetje opschuift, dan start het systeem automatisch op met het bios scherm en kun je dus de bios aanpassen. Als je de jumper helemaal weglaat worden de default bios instellingen hersteld.

- ik denk niet dat het een disk is die opspint want de 25 watt zakt gelijk weer terug naar 23 en dan 19. Het is dus maar een paar seconden. Ik denk eerder dat de cpu even aan het werk gezet wordt voor iets.

raven22 wijzigde deze reactie 25-04-2011 10:21 (3%)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
vanaalten schreef op maandag 25 april 2011 @ 09:14:
[...]

Ah, puur daarvoor is dat inderdaad een erg zinnige test! :)

[...]

Problematisch, in welk opzicht?
Ik heb m'n systeem nog nauwelijks in gebruik gehad, enkel wat packages geinstalleerd en configureerd (verder ligt 't moederbord klaar voor omruil) maar ben geen problemen met 2.6.38 tegen gekomen. Enkel was het wat lastig om geinstalleerd te krijgen, maar verder niets.
De IGP vergt wat kunst- en vliegwerk om acceleratie goed aan de praat te krijgen (je hebt de xorg-edgers ppa nodig onder Ubuntu), maar ben ondertussen een aanzienlijk groter issue tegen het lijf gelopen:

De H61 chipset heeft optioneel AHCI, en o.a. MSI heeft op de H61-E33 ervoor gekozen om AHCI niet te implementeren. Daardoor ben je aangewezen op de ata_piix driver, en hoewel die de x6xx-reeks PCH's van Intel zegt te ondersteunen lijkt dat broken :X

Gevolg: ik kan onder Linux de hele SATA-subsysteem niet aanspreken :(

Heb meerdere distro's en kernels geprobeerd, maar zelfs een afgelopen week gecompileerde Gentoo LiveCD kon er niets mee :/

Ik ga nu nog even kijken of ik iets anders kan verzinnen (in de categorie: Gentoo base install doen op ander systeem met slechts generic IDE support ingebakken in de kernel en dat dan overzetten), maar lijkt erop dat dit bord, en andere borden met H61 zonder AHCI voorlopig gewoonweg onbruikbaar zijn onder Linux :o
quote:
Ubuntu 11 komt komende week vrijdag uit met 2.6.38, de beta 2 is in alle smaken (Kubuntu, Xubuntu etc) te downloaden en schijnt naar beta-begrippen goed te draaien.

Soittakaa Paranoid!

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16:54

Intel Xeon X3440 @ 4GHz - Biostar Tpower I55 - 8GB RAM - HD7950 en HD6950 - 120GB Samsung 840 - Enermax Pro82+ 625W - Qnix QX2710 Evolution II
HP Elitebook 2540p, Core i7 L640, 2GB, 160GB Intel X18-M SSD, 12,1 inch 1280x800, Windows 8 Pro 64bit

• Dadona
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 16:26
Ik werd er al eerder op gewezen door een aanhanger van Intel, maar wat een lasterlijk artikel zeg. Aangezien de meesten gewoon plaatjes neerzetten en niet de volledige tekst mis je een belangrijke passage:
quote:
The thing is that we used Gigabyte E350N-USB3 mainboard to measure the performance of Brazos platform in our today’s test session. And this mainboard wasn’t designed with power-efficiency in mind, and its power consumption is significantly higher than it could have been, had the developers really paid special attention to this aspect. One of the good examples could be the recently reviewed MSI E350IS-E45 mainboard, which power consumption in idle mode was only 7.3 W. It means that good AMD Brazos mainboards can in fact beat Core i3-2100T in idle mode when it comes to energy-efficiency.
(Ergens halverwege pagina 11 van dat artikel.)
Daarnaast is het niet echt een verrassing dat Gigabyte een mobo neerzet dat niet echt goed is in low power. Het is zo'n beetje een worst case test.

TK: YubiKey Standard (2x)] | TK: GTX285, Kingston 8GB DDR3 SODIMM, ...

• raymonvdm
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 05-04 16:44
Ik ga deze ook weer eens proberen te volgen ik wil namelijk nadat ik nu mn huis uitgebreid heb naar fors meer kamers ook mn storage uitbreiden naar fors meer ruimte (maar wel zuinig blijven)

Ik heb nu het volgende systeem:

- Silverstone LC19B met 120W voeding
- Aopen i915GMm-N
- Intel(R) Pentium(R) M processor 1400MHz
- 1.5TB Samsung Spinpoint
- Soundblaster 128
- CD-rom speler

Als OS gebruik ik Ubuntu Server met VMware server 2.x voor een Windows XP VM. Machine doet verder Samba voor de mediacenter

Volgens de KwH meter doet het beestje rond de 35Watt

raymonvdm wijzigde deze reactie 25-04-2011 13:00 (4%)

• FireDrunk
Wauw, die i3-2100 is wel erg zuinig :) Zotac staat nou ook niet echt bekend om zijn zuinigheid dacht ik zo...
Heeft MSI al een 'echt' energie efficient bordje voor Socket 1155?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Dadona schreef op maandag 25 april 2011 @ 12:54:
Ik werd er al eerder op gewezen door een aanhanger van Intel, maar wat een lasterlijk artikel zeg. Aangezien de meesten gewoon plaatjes neerzetten en niet de volledige tekst mis je een belangrijke passage:

[...]
(Ergens halverwege pagina 11 van dat artikel.)
Daarnaast is het niet echt een verrassing dat Gigabyte een mobo neerzet dat niet echt goed is in low power. Het is zo'n beetje een worst case test.
Tja, het is sowieso totaal appels <-> peren vergelijken.

Brazos is net zoals Atom een low power, low performance platform, i3 is een mid-range mid/high performance CPU die toevallig door goede engineering een krankzinnig zuinige idle toestand heeft, maar onder load veel meer verbruikt. Dat betekent dat je bij het bouwen van een i3 systeem altijd rekening moet houden met potentieel hogere loads tot de TDP van de CPU. Daarmee moet je een PSU nemen die minder efficient is op de lage idle loads dan wat je bij Atom/Brazos kunt nemen. Ik zou een 40W PSU durven nemen bij Brazos, bij i3 zou hij niet eens booten, aangezien bij boot dat naar 60W piekt en ik zelfs bootproblemen had bij het testen met een 60W Morex PSU.
Kortom, je hele systeemdesign moet anders.

Dat ze dan ook nog eens een onzuinige mobo tegen een zuinige zetten is helemaal dom, maar goed, reviewers zijn doorgaans afhankelijk van wat ze ter review krijgen, en als dat enkel een onzuinige GB is, dan is het jammer maar helaas...

Soittakaa Paranoid!

• FireDrunk
Wat let je om het anders te (laten) doen? Je weet vast de ingang bij het Tweakers testpanel wel...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
FireDrunk schreef op maandag 25 april 2011 @ 15:05:
Wat let je om het anders te (laten) doen? Je weet vast de ingang bij het Tweakers testpanel wel...
Tijd en hardware. Ik heb m'n handen al vol aan m'n eigen meuk. En ook T.net kan weinig doen als ze de interessante zaken niet ter review krijgen - de HW-fabrikanten willen alleen maar high-end spullen met hoge marge gereviewed zien, het is echt lastig om low-end zuinig spul te pakken te krijgen.

Soittakaa Paranoid!

• FireDrunk
Tja, ik wil best wat reviewen om eigen kosten, maar het moet niet de spuigaten uitlopen natuurlijk :)

• raymonvdm
Waarom is die i3-2100 zo zuinig dan want in de spec sheet staat TDP 65W

Het is overigens niet handig dat het topic is opgesplits met Zuinige ESXi Server want nu ben ik in beide tegelijk bezig.

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

TDP heeft tegenwoordig nog minder te maken met het idle verbruik dan dat 10 jaar geleden het geval was... Niet op letten.

• raymonvdm
Waar kan ik dan tegenwoordig wel vanuit gaan ik wil gewoon een snel systeempje als vervanger voor mn Mobile 1.4 M machine welke ik kan voorzien van voldoende harddisken om zo een storage te maken. Ik dacht altijd aan een perc5 controller maar die heb ik weer verkocht omdat de machine nogal luidruchtig was. Nu heb ik veel meer mogelijkheden om een machine te plaatsen. Ik zoek nu dus iets snels wat de KwH meter langzaam laat lopen.

raymonvdm wijzigde deze reactie 25-04-2011 15:37 (8%)

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Voornamelijk (moederbord) reviews. Ik raad tegenwoordig nauwelijks laptops aan voordat ik de accuduur heb gecontroleerd op notebookcheck of een andere review site. Met dezelfde processor en scherm kan de accuduur alsnog een factor 2 schelen...

• mux

mux

99% efficient!

quote:
raymonvdm schreef op maandag 25 april 2011 @ 15:37:
Waar kan ik dan tegenwoordig wel vanuit gaan ik wil gewoon een snel systeempje als vervanger voor mn Mobile 1.4 M machine welke ik kan voorzien van voldoende harddisken om zo een storage te maken. Ik dacht altijd aan een perc5 controller maar die heb ik weer verkocht omdat de machine nogal luidruchtig was. Nu heb ik veel meer mogelijkheden om een machine te plaatsen. Ik zoek nu dus iets snels wat de KwH meter langzaam laat lopen.
Definieer 'snel'. Is het puur voor thuisgebruik?

Zuinige systemen maak je van zo weinig mogelijk en zo zuinig mogelijke componenten. Als je een insteekkaart kunt uitsparen, dan scheelt dat zowel in aanschafkosten als in verbruik.

Vertel eens wat je precies gaat doen met je server en hoeveel ruimte je wilt hebben. Harde schijven zijn redelijk fnuikend voor je verbruik; het verbruik van je moederbord, processor en geheugen in rust hoeft bij elkaar niet meer dan 10W te zijn, terwijl een beetje harde schijf 4W per stuk zuipt. Als je dan ook nog eens een hoop overbodige schijven erbij gooit in RAID heb je niet echt meer iets dat het predikaat 'zuinig' mag voeren. Reductie en goede componentkeuze dus.

• Dreamvoid
quote:
dion_b schreef op maandag 25 april 2011 @ 13:11:
Tja, het is sowieso totaal appels <-> peren vergelijken.

Brazos is net zoals Atom een low power, low performance platform, i3 is een mid-range mid/high performance CPU die toevallig door goede engineering een krankzinnig zuinige idle toestand heeft, maar onder load veel meer verbruikt. Dat betekent dat je bij het bouwen van een i3 systeem altijd rekening moet houden met potentieel hogere loads tot de TDP van de CPU. Daarmee moet je een PSU nemen die minder efficient is op de lage idle loads dan wat je bij Atom/Brazos kunt nemen. Ik zou een 40W PSU durven nemen bij Brazos, bij i3 zou hij niet eens booten, aangezien bij boot dat naar 60W piekt en ik zelfs bootproblemen had bij het testen met een 60W Morex PSU.
Kortom, je hele systeemdesign moet anders.
Precies, en daarom is Brazos zo leuk voor netbooks en 1-liter-nettops (deze, deze en deze): het segment waar ook Atom+ION(2) zo goed past. In een normale HTPC (met een case/psu die de warmte van een Athlon II of i3 makkelijk kwijt kan) is de prijs/performance verhouding niet best, en moeten we nog even 2 maanden wachten op Llano.

Wat vooral tegenvalt uit die xbit review is niet het verbruik (dat het verbruik sterk mobo afhankelijk is wisten we al, en dat de 2x zo dure i3 zich in idle prima kan meten met al die low-power cpu's ook), maar hoe teleurstellend weinig beter Brazos presteert tov de toch een jaar oudere D525. Dat viel in de eerste reviews bij Anand en Tom nog niet op omdat de E-350 tegenover de nog oudere (met DDR2 nog) Atom 330 en D510 werden getest. Ik denk dat bijna iedereen op GoT (en in dit topic) meer had verwacht van Brazos. Ik denk niet dat dit de schuld is van AMD's marketing (iedereen hypet zijn eigen spul, doet Intel net zo goed). De verwachtingen en de hoop waren gewoon 'viral' groot gegroeid. Het is een goede low-power cpu/gpu, iets beter dan de D525/ION2, that's it. Als je een D525 te traag vond, is dit niet je alternatief voor een i3, Athlon II, Sempron of Celeron.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 25-04-2011 21:33 (16%)

specs

• mux

mux

99% efficient!

Maar het hele idee van atom-achtige procs is toch dat ze 'snel genoeg' zijn? Ze worden niet sneller gemaakt, want dat ondermijnt het idee achter die chips. En AMD market zijn Brazos ook als 'fast enough' chip met geweldige graphics, waar de vermaledijde Atom zo'n problemen mee heeft.

Als je sneller wil, hebben zowel AMD als Intel liever dat je hun duurdere LV/ULV processoren koopt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Komt bij dat de gekozen benchmarks in dit segment erg weinig zeggen. Brazos/Atom gebruik je niet om high-end te gamen, video te bewerken of andere zaken die regelmatig voorbij komen. Het gaat erom dat het een OS met minimale software soepel kan laten werken. Dat is verdraaid lastig te vatten in een benchmark.

Het verschil tussen Atom en Brazos is vooral dat Atom wel HT heeft, maar verder een erg uitgeklede CPU (in-order processing etc), terwijl Brazos geen HT heeft maar wel out-of-order processing en zo nog wat dingen.

Daarmee lijkt Brazos vooral op een underclockte Athlon X2, terwijl Atom meer gaat richting Sun Sparc Tx, iets wat vooral goed is in veel erg simpele threads afwerken. Dat houdt in dat Brazos waarschijnlijk in desktoptaken beter zal zijn, en Atom in traditionele servertaken. Of dat IRL ook zo is weet ik nog niet. Gelukkig heb ik afgelopen zaterdag een Brazos netbook (de Acer One 522) besteld, als het deze keer daadwerkelijk wel leverbaar blijkt zien we wel hoe dat gaat ;)

Soittakaa Paranoid!

• Dreamvoid
quote:
dion_b schreef op maandag 25 april 2011 @ 22:49:
Komt bij dat de gekozen benchmarks in dit segment erg weinig zeggen. Brazos/Atom gebruik je niet om high-end te gamen, video te bewerken of andere zaken die regelmatig voorbij komen. Het gaat erom dat het een OS met minimale software soepel kan laten werken. Dat is verdraaid lastig te vatten in een benchmark.

Het verschil tussen Atom en Brazos is vooral dat Atom wel HT heeft, maar verder een erg uitgeklede CPU (in-order processing etc), terwijl Brazos geen HT heeft maar wel out-of-order processing en zo nog wat dingen.

Daarmee lijkt Brazos vooral op een underclockte Athlon X2, terwijl Atom meer gaat richting Sun Sparc Tx, iets wat vooral goed is in veel erg simpele threads afwerken. Dat houdt in dat Brazos waarschijnlijk in desktoptaken beter zal zijn, en Atom in traditionele servertaken. Of dat IRL ook zo is weet ik nog niet. Gelukkig heb ik afgelopen zaterdag een Brazos netbook (de Acer One 522) besteld, als het deze keer daadwerkelijk wel leverbaar blijkt zien we wel hoe dat gaat ;)
Ja precies, Brazos ligt in feite qua complexiteit tussen Atom en CULV Penryn, dus je zou verwachten dat-ie ook qua performance ergens er tussenin moet zitten. Eigenlijk nog wel wat beter zelfs, want die twee architecturen zijn ouder dan Brazos. Maar in die niet representatieve benches (gaming, video bewerking, etc) waar inderdaad de i3 zo goed is, zou je ook verwachten dat Brazos de vloer aanveegt met de simpele in-order Atom.

Ben het er wel helemaal mee eens dat Brazos voor een netbook ideaal is, hier gaat AMD echt scoren.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 26-04-2011 10:18 (5%)

specs

• rjw
  • Laatst online: 16-04 18:09

Antec SLK3700AMB,Intel i3 2100,MSI H67MA-ED55,Crucial DDR3 Cas7 2x2GB,OCZ Onyx 32GB,WD EARS 1,5GB GP,Seasonic S12II 330W,Samsung 206BW

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 17:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

quote:
Hmmm. Zij meten de i3-2100T op 9.7W zonder de PSU, maar denk ik met wifi. De Brazos op een MSI bordje komt op 7.3W zonder de PSU.
Nu weet ik niet (mux mogelijk wel?) wat een gemiddeld 80+ voeding nog doet bij dat soort belastingen, maar zelfs bij 60% efficiency vind ik het nog heel netjes klinken: 16W voor de i3 en 12W voor de Brazos. Bij 90% efficiency is het nog leuker natuurlijk: 11W voor de i3 en 8W voor de Brazos.

In een servertje met 4 disken (4W ieder) komt er dan nog in idle 16W bij. Met een i3 en 16W wordt dat samen 32W: net even lager dan het idle verbruik van mijn huidige server ZONDER de 4 disken!

Jammer dat het meteen zo duur is om eea te vervangen: mobo §100, cpu §100, ram §40, terwijl het per jaar maar een verschil van §30 op de energierekening is...

Die 3.5" disken blijven de achillishiel voor een echt energiezuinige server met ruime opslagcapaciteit.

http://www.team-mediaportal.com/

• mux

mux

99% efficient!

@rjw: Ze hebben het verbruik *na* de PSU gemeten met hun sexy meetapparatuur.

En een beetje 300+ W PSU haalt niet eens 50% efficiŽntie op die belastingen. De meeste mensen halen 21-25W AC power consumption op vergelijkbare setups.

mux wijzigde deze reactie 26-04-2011 10:57 (34%)

• Reinman

Reinman

Tunnel Snakes Rule!

quote:
Dreamvoid schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 10:10:
[...]

Ja precies, Brazos ligt in feite qua complexiteit tussen Atom en CULV Penryn, dus je zou verwachten dat-ie ook qua performance ergens er tussenin moet zitten. Eigenlijk nog wel wat beter zelfs, want die twee architecturen zijn ouder dan Brazos. Maar in die niet representatieve benches (gaming, video bewerking, etc) waar inderdaad de i3 zo goed is, zou je ook verwachten dat Brazos de vloer aanveegt met de simpele in-order Atom.

Ben het er wel helemaal mee eens dat Brazos voor een netbook ideaal is, hier gaat AMD echt scoren.
Sja, ik vind brazos idd ideal voor netbooks, maar voor een zuinige server? Die geen media gaat afspelen en andere grafische hoogstandjes gaat doen vind ik ze maar matig. Dan is de qua CPU de in-order Atom toch lang niet zo slecht vergeleken met de Brazos. Ik kijk dus ook echt uit naar de nieuwe Atom waar ze eindelijk wat beloften gaan waarmaken met de Atom. De vooruitzichten zijn zuiniger (32nm vs 45nm), 30% sneller en nu echt een geÔntegreerde geheugencontroller (De huidige gaat nog via de FSB 8)7 ) dat betekend een stap winst op geheugen intensieve dingen. De CPU snelheids winst vind ik niet zo interessant, maar de rest wel!

• rjw
  • Laatst online: 16-04 18:09
quote:
mux schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 10:55:
Oke DC ipv AC dus maakt de voeding niet uit.

Antec SLK3700AMB,Intel i3 2100,MSI H67MA-ED55,Crucial DDR3 Cas7 2x2GB,OCZ Onyx 32GB,WD EARS 1,5GB GP,Seasonic S12II 330W,Samsung 206BW

• SanderH_
Voor mijn linux bak / home server ben op zoek naar een passende oplossing qua opslag. Eerst en vooral de specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Dual-Core E5500 Boxed§ 49,71§ 49,71
1Seagate Barracuda 7200.10 ST380815AS, 80GB§ 27,91§ 27,91
1Cooler Master Elite 333§ 33,46§ 33,46
1Asus P5QPL-AM§ 38,85§ 38,85
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G§ 25,50§ 25,50
1Antec Basiq BP350§ 30,21§ 30,21

Momenteel zit er dus enkel een oude IDE schijf met Debian op die dus dienst doet als systeemschijf. De server zal (ik ben nog wel even bezig met alles in te stellen) instaan voor volgende zaken:
  • Webserver
  • Opslag (NFS / Samba)
  • Downloadserver (sickbeard / couchpotatoe)
  • Streamen naar Windows en Mac clients (720p)
  • ...
Ik heb hier nog twee externe harde schijven die aardig vol geraken en graag zou overzetten naar mijn linux machine. Het gaat om een WD MyBook Studio (1 TB) en een historisch Packard Bell schijfje (250 GB).

Bovenstaande schijven staan respectievelijk in HFS+ en NTFS. Linux gebruikt EXT2/3, dus ik kan de data waarschijnlijk niet behouden als ik het bestandssysteem wijzig aangezien hij alle data weggooit. Ik wil dus nog een extra 2 TB schijf die ik in RAID wil zetten met de 1TB schijf die uit de externe komt (ik neem aan dat ik deze gewoon kan openvijzen en hem aan een molex + sata kabel kan hangen). Dan heb ik wel een RAID met 2 verschillende opslagcapaciteiten.. Of ben ik beter met bijvoorbeeld 2 x 1 TB + de 1 TB uit de externe.

Deze leek me wel ok. Al heb ik geen flauw benul over de prestaties. Aangezien er nogal wat R/W-operaties gaan plaatsvinden tussen de clients en de server zijn de prestaties wel niet onbelangrijk. Ik plan ook al de aankoop van een Gigabit switch en bijgevolg een gigabet netwerkkaart zodat de snelheden over het netwerk optimaal zijn.

In een ander topic kreeg ik te horen dat Linux een paar goede softwarematige RAID voorzieningen heeft. Ik heb dus geen nood aan een RAID controller neem ik aan?

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

Downplayende elitist!

Je kan inderdaad prima met software RAID overweg. Echter je hebt het over RAID met 2TB en 1TB, hoe zie je dat voor je? Gewoon 1TB in RAID1?
Ik zou persoonlijk gewoon kijken naar 3x2TB of 3x1.5TB, dat in RAID5 zetten en dan data overpompen. Hoef je niet moeilijk te doen en heb je gelijk weer wat extra opslag.

• SanderH_
Die 2TB kan ook 2 x 1TB zijn of 1.5TB... maakt me niet echt. Die andere 1TB is de harde schijf die ik uit mijn WD MyBook ga proberen te halen. Deze staat voor 90 % vol en is in HFS+ geformateerd. Ik zou die schijf en de bijhorende data graag in mijn server krijgen.

Qua RAID dacht ik inderdaad aan RAID1, gewoon mirroring.. maar als RAID5 performanter is, dan lijkt me dat misschien een betere oplossing.

SanderH_ wijzigde deze reactie 26-04-2011 13:00 (22%)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

Downplayende elitist!

RAID5 is niet performanter, zeker niet in software RAID, het levert je wel meer opslag voor je geld op. Je kan ook gewoon 3x1TB in RAID5 zetten waarbij je een broken array aanmaakt met twee nieuwe schijven, data overzet en dan de laatste 1TB erbij voegt.
Echter dan heb je effectief 2TB opslag, dat lijkt mij persoonlijk erg weinig. Bovendien zijn 2TB schijven qua prijs/gigabyte een stuk voordeliger.

• SanderH_
2 TB opslag zal inderdaad net iets te krap zijn. Zou het dan niet beter zijn om 3x 2TB schijven te kopen en deze in RAID5 te zetten. Dan heb ik 3.72 GB opslag volgens een RaidCalc (of wordt er in de praktijk gewoon de helft genomen?) en heb ik geen problemen met die 1 TB schijf. Dan verkoop ik die wel ofzo.

Iemand zei me trouwens ťťns op GoT dat je met RAID de snelheid van de traagste schijf en de opslag van de kleinste ofzoiets hebt. Dan laat ik die 1 TB direct achterwege.

Die 3 schijven in RAID5 zullen dus sneller zijn dan de drie apart mag ik toch aannemen. En voor de rest is RAID5 interessant omwille van het veiligheidsperspectief indien er eentje crasht?

SanderH_ wijzigde deze reactie 26-04-2011 13:16 (20%)

• Mars Warrior

Mars Warrior

quote:

En een beetje 300+ W PSU haalt niet eens 50% efficiŽntie op die belastingen. De meeste mensen halen 21-25W AC power consumption op vergelijkbare setups.
:( :( :( :( :( :( :( Droevig zeg. Is er geen dual-psu oid mogelijkheid? Dus de ene PSU (of deel van) voedt het mobo, de andere de disken, of zeg ik nu iets geks :?
Als het hier nl. heen gaat met de steeds zuiniger wordende mobo/cpu's, dan zou het toch wel ronduit belachelijk zijn als de voedingen dit weer totaal verknallen omdat ze niet meegaan in het steeds zuiniger worden van mobo/cpu |:(

Een (oude) Samsung NC10 trekt 7W AC als-tie aanstaat, en dat is met een 60W adapter(tje), dus het kan wel lijkt me als er daarnaast een oplossing komt om de 3.5" disken op de juiste manier van stroom te voorzien, toch?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

Downplayende elitist!

quote:
SanderH_ schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:13:
2 TB opslag zal inderdaad net iets te krap zijn. Zou het dan niet beter zijn om 3x 2TB schijven te kopen en deze in RAID5 te zetten. Dan heb ik 3.72 GB opslag volgens een RaidCalc (of wordt er in de praktijk gewoon de helft genomen?)
Het is heel simpel, je hebt 3 schijven van 2TB, voor pariteit moet je n-1 nemen dus je hebt 3-1 is 2 schijven aan opslag, dat is 4TB. Echter het is het 1000vs1024 verhaal dus vandaar dat ze 3,72TB noemen.
quote:
Iemand zei me trouwens ťťns op GoT dat je met RAID de snelheid van de traagste schijf en de opslag van de kleinste ofzoiets hebt. Dan laat ik die 1 TB direct achterwege.
Dat klopt opzich wel, aangezien je met RAID5 alle schijven aanspreekt kan een enorm trage schijf je pc enorm vertragen. Bovendien is het de opslag capaciteit van de kleinste omdat van alle schijven dezelfde grootte genomen moet worden voor pariteit.
quote:
Die 3 schijven in RAID5 zullen dus sneller zijn dan de drie apart mag ik toch aannemen. En voor de rest is RAID5 interessant omwille van het veiligheidsperspectief indien er eentje crasht?
Sneller... misschien. Vergeet niet dat er complexe pariteitsberekeningen uitgevoerd moeten worden, zeker bij schrijfacties zal een software RAID5 omgeving een stuk langzamer zijn dan losse schijven. Echter zie ik in jou verhaal geen reden voor snelle storage.

• Reinman

Reinman

Tunnel Snakes Rule!

Zijn CPU lijkt me snel genoeg om ook met schrijven redelijke Raid 5 performance te moeten geven. Zeker met iets als geom of mdadm.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:

Inderdaad, dat zag ik ook met m'n testje, een 350W Delta zoop 58W waar m'n PicoPSU 120W 37W verbruikte. Opmerkelijk is dat de PicoPSU 120W ook zuiniger was dan het Morex geval met 60W. PicoPSU is gewoon een verdomd goed ontwerp :)

Ik zit ondertussen op 24W idle onder Windows 7 met m'n H61M-E33 en i3 2100 (+ 2.5" HDD en SATA DVD-drive), maar kom op dit moment niet veel verder...

In BIOS heb ik de ongebruikte seriele en parallelle poorten disabled, en onder Windows heb ik maximum power saving aangezet, maar dat scheelde allemaal minder dan 1W.

Heb nog geprobeerd om RAM te undervolten op 1.3V (enige keuze lager dan 'auto' in BIOS), maar dat leverde random reboots op, en tussen reboots door scheelde het ook niets.

Nog tips voor hoe onder de 24W te komen?

Soittakaa Paranoid!

• SanderH_
quote:
Tsurany schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:29:
Sneller... misschien. Vergeet niet dat er complexe pariteitsberekeningen uitgevoerd moeten worden, zeker bij schrijfacties zal een software RAID5 omgeving een stuk langzamer zijn dan losse schijven. Echter zie ik in jou verhaal geen reden voor snelle storage.
Er zullen nogal vaak bestanden tussen de 500 MB - 5 GB zullen worden overgeschreven. Dus enige performantie is wel welkom.
quote:
Reinman schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:29:
Zijn CPU lijkt me snel genoeg om ook met schrijven redelijke Raid 5 performance te moeten geven. Zeker met iets als geom of mdadm.
Die CPU is eigenlijk pure recyclage uit mijn oud desktopsysteem. Het is wel mooi meegenomen dat hij "zware" taken aankan.. maar gaat hij niet nogal gulzig omspringen met stroom als hij deze zware taken toegeworpen krijgt?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

Downplayende elitist!

quote:
SanderH_ schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:46:
Er zullen nogal vaak bestanden tussen de 500 MB - 5 GB zullen worden overgeschreven. Dus enige performantie is wel welkom.
Daarvoor zal software RAID5 wel snel genoeg zijn lijkt me. 40-50MB/s moet makkelijk haalbaar zijn.
quote:
Die CPU is eigenlijk pure recyclage uit mijn oud desktopsysteem. Het is wel mooi meegenomen dat hij "zware" taken aankan.. maar gaat hij niet nogal gulzig omspringen met stroom als hij deze zware taken toegeworpen krijgt?
Ja, dat denk ik wel. Ik weet niet hoe zuinig die CPU is maar volgens mij geen bijzonder energie efficient model.

• Mars Warrior

Mars Warrior

quote:
dion_b schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:31:
[...]Ik zit ondertussen op 24W idle onder Windows 7 met m'n H61M-E33 en i3 2100 (+ 2.5" HDD en SATA DVD-drive), maar kom op dit moment niet veel verder...
Dan zit je op vergelijkbaar niveau als een DH57DD + i3-530 icm een 300W Bequiet voeding: die haalt met een 2.5"HDD en SATA DVD drive de 26W bij mij. Jij zou het met een PicoPSU toch beter moeten doen??
quote:
Geen idee. Is het MSI bord wel een echt zuinig bord? Als een ZOTAC met Wifi en USB3 op nog net geen 10W exc. PSU uitkomt dan moet het toch beter kunnen. En je zegt zelf dat de PicoPSU beter scoort dan de 60W morex, dus ik ga ervan uit dat je nu aan het meten bent met de beste voeding die je in huis hebt??

Het had leuk geweest als ze ook de AC powerdraw erbij hadden gezet, had je een leuke referentie gehad tegenover de 10W DC (of heb ik niet goed gelezen, en staat dat wel in het artikel?).

En je heb wel van alles de laatste drivers geinstalleerd? W7 heeft wel standaard voor alles ongeveer een driver, maar is niet altijd de zuinigste driver!

• DJ-Promo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 16:07
quote:
SanderH_ schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:46:
[...]

[...]

Ik draai 5 disken in raid 5 met mdadm en dat gaat heerlijk vlot en dat is met een singel core am2 cpu volgens mij 2200 of 2400mhz. Heb alleen nooit de cpu load bekeken als ik iets op die raid5 schrijf ( ga ik eens checken ;) ).

NAS: Debian 6, Notebook: Windows 8.1, HTPC: OpenElec

• SanderH_
quote:
Tsurany schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:49:
Daarvoor zal software RAID5 wel snel genoeg zijn lijkt me. 40-50MB/s moet makkelijk haalbaar zijn.
Die snelheden zijn eigenlijk meer dan voldoende. Zou mooi zijn moest ik dat halen :).
quote:
DJ-Promo schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:56:
Ik draai 5 disken in raid 5 met mdadm en dat gaat heerlijk vlot en dat is met een singel core am2 cpu volgens mij 2200 of 2400mhz. Heb alleen nooit de cpu load bekeken als ik iets op die raid5 schrijf ( ga ik eens checken ;) ).
Mits je een gigabit netwerk hebt.. welke snelheden haal je als je middelgrote tot grote bestanden overschrijft?

• DJ-Promo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 16:07
Ik heb gigabit netwerk. Haal met grootte bestanden 7 a 8GB tussen de 80 en 90MB/sec. Middel grootte bestanden 1GB rond de 50 a 60MB/sec.

NAS: Debian 6, Notebook: Windows 8.1, HTPC: OpenElec

• mux

mux

99% efficient!

quote:
Mars Warrior schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:27:
[...]

:( :( :( :( :( :( :( Droevig zeg. Is er geen dual-psu oid mogelijkheid? Dus de ene PSU (of deel van) voedt het mobo, de andere de disken, of zeg ik nu iets geks :?
Als het hier nl. heen gaat met de steeds zuiniger wordende mobo/cpu's, dan zou het toch wel ronduit belachelijk zijn als de voedingen dit weer totaal verknallen omdat ze niet meegaan in het steeds zuiniger worden van mobo/cpu |:(

Een (oude) Samsung NC10 trekt 7W AC als-tie aanstaat, en dat is met een 60W adapter(tje), dus het kan wel lijkt me als er daarnaast een oplossing komt om de 3.5" disken op de juiste manier van stroom te voorzien, toch?
Je vraagt de ideale PSU voor low idle power systemen? Helaas, er bestaat nog niks dat in de buurt komt. Ik kan hem wel ontwerpen en zou dat heel graag doen maarja... Afstuderen, promotie, gaat allemaal voor hŤ... Zeg, als je nou even ervoor zorgt dat ik daarop mag promoveren (of voor een tweede keer afstuderen), dan zorg ik voor het ideale ontwerp, ok?
quote:
[...]

Inderdaad, dat zag ik ook met m'n testje, een 350W Delta zoop 58W waar m'n PicoPSU 120W 37W verbruikte. Opmerkelijk is dat de PicoPSU 120W ook zuiniger was dan het Morex geval met 60W. PicoPSU is gewoon een verdomd goed ontwerp :)
Naahh.... de PicoPSU heeft ook wel z'n probleempjes. Assemblagekwaliteit is heel mager, er zit een wat verouderde dc/dc controller op, hij verbruikt nog een kleine watt teveel (statisch verbruik)... Maar ja, beter dan de Morex. Ik bedoel, die morex dingen passen niet op je ATX-stekker in een kleine behuizing dus het nut ontgaat me - je hebt nog steeds een giga dradenbos, nog afgezien van de efficiŽntie.
quote:
Heb nog geprobeerd om RAM te undervolten op 1.3V (enige keuze lager dan 'auto' in BIOS), maar dat leverde random reboots op, en tussen reboots door scheelde het ook niets.

Geen ervaring met dat specifieke bord. Lees m'n blogs eens door, misschien krijg je daar nog hints hoe je erachter kunt komen wat nou overbodig vermogen gebruikt. Overigens verwacht ik met dat bord en een picopsu echt wel sub-15W (ex. 3.5" hdd) getalletjes.
quote:
Mars Warrior schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:51:
Geen idee. Is het MSI bord wel een echt zuinig bord? Als een ZOTAC met Wifi en USB3 op nog net geen 10W exc. PSU uitkomt dan moet het toch beter kunnen. En je zegt zelf dat de PicoPSU beter scoort dan de 60W morex, dus ik ga ervan uit dat je nu aan het meten bent met de beste voeding die je in huis hebt??
Die MSI is op het oog een regelrechte copypaste van al hun eerdere budgetbordjes qua power delivery (en layout, en merken van componenten, en...). Verder is H61 een klein beetje zuiniger dan H55. Het moet heel gek lopen als dit bord meer verbruikt dan de welbekende MSI H55 bordjes waar inmiddels vele mensen sub-15W verbruiken hebben neergezet.
quote:
Het had leuk geweest als ze ook de AC powerdraw erbij hadden gezet, had je een leuke referentie gehad tegenover de 10W DC (of heb ik niet goed gelezen, en staat dat wel in het artikel?).

En je heb wel van alles de laatste drivers geinstalleerd? W7 heeft wel standaard voor alles ongeveer een driver, maar is niet altijd de zuinigste driver!
Yup, drivers checken is wel nummer 1. En kijk ook even of IMEI is ingeschakeld. Als je dat niet wil of nodig hebt, kun je het beter uitzetten (scheelt in een slecht geval 2W).

• FireDrunk
quote:
[...]

Ik zit ondertussen op 24W idle onder Windows 7 met m'n H61M-E33 en i3 2100 (+ 2.5" HDD en SATA DVD-drive), maar kom op dit moment niet veel verder...

In BIOS heb ik de ongebruikte seriele en parallelle poorten disabled, en onder Windows heb ik maximum power saving aangezet, maar dat scheelde allemaal minder dan 1W.

Forced PStates? Forced CStates? EIST? ACPI 3.0? DIPM?
DVD drive eruit slopen, fans in toeren verlagen. PFC eruitslopen. (Zie mux :P )

Ideeen genoeg, maar of het helpt en of het het waard is...

• Dreamvoid
quote:
Mars Warrior schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:27:
[...]
Koop gewoon een 80+ Gold of Platinum voeding, dan weet je dat-ie op 20% load nog steeds >88% efficient is. Maar ja, die kosten eurootjes.

specs

• mux

mux

99% efficient!

Dat helpt nog steeds niet als die voedingen 300W of meer zijn, want 20% is dan 60W (DC!). Hoe mooi je het metaaltje van je certificering ook maakt, zelfs een kryptonite 80+ voeding gaat op 3% belasting geen goede resultaten neerzetten.

• Mars Warrior

Mars Warrior

De kleinste die ik daar kan vinden is een Lenovo (HKF1802-3A) van 180W & Platinum.
Maar een DC load van 9W is dus 5% load, en wat deze voeding dan nog doet?????

Voor iets grotere servers is het natuurlijk een mooi ding, als je tenminste een winkel vindt die deze voeding verkoopt, want dat is vaak het volgende probleem...

• Rayures
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16-04 10:20
kan iemand mij vertellen van welk merk / type deze voeding is?

http://www.picco.nl/produ..._176&products_id=3709

momenteel heb ik de luxe om een geheel nieuwe server in elkaar te kunnen gaan knutselen, idee gaat uit naar een i3-2100, mitx intel/msi, etc. nu ben ik mij een beetje aan het oriŽnteren op picopsu oplossingen. Nu is bovenstaande adapter mij aangeraden, deze zou een aardige efficiŽnte hebben. Echter zie ik geen specs op de website.

• FireDrunk
Ik zou met een i3-2100 niet voor een PicoPSU gaan, als je een beetje disks hebt en een je belast je server een beetje, zit je snel over het vermogen van een gemiddeld power brick heen (>75W). Paar posts geleden heeft iemand dat ook al gezegd in de vergelijking met Brazos.

• Rayures
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16-04 10:20
qua disks valt het zeer mee. Het zou op 1x 2,5" BEVT en 1x 3,5 WD EARS komen.

Ik denk(?) dat ik dan aan een 80w / 90w oplossing dan voldoende zou moeten hebben. Echter ben ik nog op zoek naar een goede efficiŽnte 12v adapter. Info hierover is redelijk schaars.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Rayures schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 16:55:

momenteel heb ik de luxe om een geheel nieuwe server in elkaar te kunnen gaan knutselen, idee gaat uit naar een i3-2100, mitx intel/msi, etc. nu ben ik mij een beetje aan het oriŽnteren op picopsu oplossingen. Nu is bovenstaande adapter mij aangeraden, deze zou een aardige efficiŽnte hebben. Echter zie ik geen specs op de website.
L01030 doet mij heel erg aan MGP denken. De MGP F10903-C (die nu ik erbij stilsta ook bij Picco vandaan kwam) is de zunigste blok die ik getest heb, maar het trekt wel 4W onbelast. Het is dus prima voor een server, maar allicht niet de beste keus voor een PC die uitgezet wordt.

Soittakaa Paranoid!

• FireDrunk
quote:
dion_b schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 17:16:
[...]

L01030 doet mij heel erg aan MGP denken. De MGP F10903-C (die nu ik erbij stilsta ook bij Picco vandaan kwam) is de zunigste blok die ik getest heb, maar het trekt wel 4W onbelast. Het is dus prima voor een server, maar allicht niet de beste keus voor een PC die uitgezet wordt.
Tenzij je hem daarna gewoon _uit_ zet met de rode knop :+

• raven22
quote:
FireDrunk schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 17:05:
Ik zou met een i3-2100 niet voor een PicoPSU gaan, als je een beetje disks hebt en een je belast je server een beetje, zit je snel over het vermogen van een gemiddeld power brick heen (>75W). Paar posts geleden heeft iemand dat ook al gezegd in de vergelijking met Brazos.
met een 120 watt adapter kan dat makkelijk, ik heb ook die 120 watt adapter samen met een picopsu en haal met mijn i3--2100 en 1x2,5 en 3x3,5 schijven ongeveer 90 watt piek, idle 18 watt met alleen ubuntu server draainend, dus die adapter is best ok denk ik.

• vanaalten

vanaalten

quote:
[...]
[...]
Ik had met m'n DH67CF, i3-2100, 2.5"HDD en iets van 80W pico-PSU onder windows-7 al iets van 14W geloof ik, dus vind jouw 24W eigenlijk wel veel. Die SATA-drive, als je die los gooit zal 'ie vast geen 10W schelen, toch?

Enige wat ik mij afvraag: heb je de Intel chipset drivers, met name voor video, geinstalleerd?
Zo ja, dan ga ik mij afvragen of dat MSI bordje wat teleurstellend is qua verbruik.

• mux

mux

99% efficient!

quote:
Rayures schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 16:55:

Als het plaatje daadwerkelijk klopt, is dat een adapter uit de EDAC EA1135-familie, en dat zijn uitstekende adapters. Ik... eh... heb 'm zelf ook!
quote:
dion_b schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 17:16:
[...]

Heb je dat met iets liefs gemeten? De power factor bij nul belasting is meestal zeer slecht en de vervorming heel hoog, waardoor je meetinstrumenten iets totaal verkeerds zeggen als ze niet true rms zijn met een flinke bandbreedte.

• sloth
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
quote:
Dreamvoid schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 16:39:
[...]

Koop gewoon een 80+ Gold of Platinum voeding, dan weet je dat-ie op 20% load nog steeds >88% efficient is. Maar ja, die kosten eurootjes.
Precies.

En t.o.v. een BeQuiet L7 verdien je het gewoon nooit aan stroomkosten terug. Die berekeningen staan ergens in deze draad.

gezocht: picoPSU

• -The_Mask-
quote:
mux schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 18:37:
[...]
Als het plaatje daadwerkelijk klopt, is dat een adapter uit de EDAC EA1135-familie, en dat zijn uitstekende adapters. Ik... eh... heb 'm zelf ook!
Heb je dan een review waar ze er wel erg goed uitkomen?

Intel Xeon X3440 @ 4GHz - Biostar Tpower I55 - 8GB RAM - HD7950 en HD6950 - 120GB Samsung 840 - Enermax Pro82+ 625W - Qnix QX2710 Evolution II
HP Elitebook 2540p, Core i7 L640, 2GB, 160GB Intel X18-M SSD, 12,1 inch 1280x800, Windows 8 Pro 64bit

• mux

mux

99% efficient!

'k heb hem zelf opengemaakt en geanalyseerd tot ik doodviel :)

• -The_Mask-
Met analyseren weet je alleen nog vrij weinig over de prestaties en de enige review die ik ken is van Jonnyguru en daar kwamen ze er niet uitstekend uit, dan kwam alleen de FSP.

• FireDrunk
quote:
mux schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 20:30:
'k heb hem zelf opengemaakt en geanalyseerd tot ik doodviel :)
Hoe vertel je dit dan? Van boven? Hoe is het daar? :+

Ontopic: is die prijs van Pico ook wel redelijk mux, of heb jij hem goedkoper gevonden?

• mux

mux

99% efficient!

quote:
-The_Mask- schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 20:42:
Met analyseren weet je alleen nog vrij weinig over de prestaties en de enige review die ik ken is van Jonnyguru en daar kwamen ze er niet uitstekend uit, dan kwam alleen de FSP.
Da's waar, maar het grote vacuum aan adapterreviews maakt het niet beter. De enige manier dat ik een adapter kan aanraden is op z'n interne constructie, en die is vergeleken met de meeste andere meuk die ik heb opengehad heel goed te noemen.

Bij johnny was de vergelijking ook niet helemaal eerlijk, want daar werd een 19V FSP tegen een aantal 12V EDACs gezet. Zelfs met de interne constructie van de edac (quasiresonante topologie) die ripple zou moeten minimaliseren is het moeilijk om je ripple een beetje binnen de perken te houden bij zulke hoge stromen (en relatief weinig ruimte om je filtercomponenten kwijt te kunnen, en hoge temperaturen).

De voltage regulation is ook zoiets dat meer aan de DC kabel dan aan de adapter zelf ligt; als je 2x zoveel stroom door een kabel moet pompen, is het logisch dat je meer spanningsval hebt als je de kabeldikte enigszins redelijk wil houden.

Dus, bij gebrek aan betere middelen houd ik het bij aanbevelingen op basis van interne kwaliteit. Ik heb op dat punt geen probleem om een edac aan te bevelen. Het is absoluut een stuk betere kwaliteit dan bijvoorbeeld de adapters die Morex bij hun dc power kits levert (totale no-name merken), of die je elders op ebay een hoop voorbij ziet komen.

@Firedrunk: redelijk?! Een kwart van de onderdelen die in een be quiet zitten voor dezelfde prijs :P

Maareh, ebay hŤ. Als je het aandurft. http://cgi.ebay.co.uk/102...5d27d8a989#ht_1472wt_1139

mux wijzigde deze reactie 26-04-2011 21:28 (8%)

• MadMike261
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12-03 17:08
Misschien een beetje offtopic, maar toch zeker wel gerelateerd...

Ben op zoek naar een energie meter om te kijken hoeveel mijn PC en Server gebruiken.
Heb wel het een ander gezocht, maar kwam op veelal oude reviews terug.

Daarom de vraag: Wat gebruiken jullie? En is dit een beetje goed :)

Persoonlijk zie ik er het liefst een die het huidige gebruik kan laten zien en daarnaast het totale verbruik tot nu toe. En voor minder als 50 euro.

Volgens deze review kwam deze Cresta er goed uit. En ik was dan ook van plan deze goedkope meter te bestellen tenzij goed commentaar vanuit hier :)

• Dadona
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 16:26
Die niet nemen en even wachten tot mix zegt waarom en vast terloops ook nog hw.info een veeg uit de pan geeft. In een van zijn eerste voedingsblogs is er een vergelijking met de em3000 die betere resultaten neerzette. De Cresta was af en toe onnavolgbaar en gaf af en toe onrealistisch waarden, het is ook geen true rms en mix typt de rest wel verder :+

TK: YubiKey Standard (2x)] | TK: GTX285, Kingston 8GB DDR3 SODIMM, ...

• sloth
  • Niet online
Voltcraft energy check monitor / logger 3000 moet je hebben:
quote:
mux schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 14:25:
[...]

Het lijkt erop dat de cresta toch eigenlijk een baggermeter is; ik heb een meter die er bijna hetzelfde uitziet, die heb ik onlangs opengemaakt en intern is hij (zoals ik al dacht) identiek aan de cresta. Vergeleken met de Voltcraft-dingen is het een hele slechte meter, die bij de meeste belastingen veel minder aangeeft dan er daadwerkelijk verbruikt wordt, en ook de power factor helemaal niet correct weergeeft.

De voltcrafts zijn de enige waar je eigenlijk iets op kunt baseren, gezien ze iig true rms meten. Alle afwijking die er dan in zit is lineair (aangenomen dat tijdens het testen de temperatuur ruwweg gelijk blijft).
Maar daar kan mux je zonder twijfel meer over vertellen :)

gezocht: picoPSU

• haarbal
  • Laatst online: 15:31
die energy check was toch juist kut? De energy monitor 3000 was wel goed, maar duurder.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• mux

mux

99% efficient!

Niet de energy check, maar de energy monitor of logger :). Anyway, ik zal even mijn entree maken:

Nooooooooooooooooooooooooo curse you hardware.info! Bijna nog iemand het hellevuur ingetrokken!

[/entree]

Wat Dadona zegt is de kern van mijn kritiek op consumenten-energiemeters. De meeste goedkope meters zijn niet True RMS, en zelfs als ze dat wel zijn is de meettechniek die ze gebruiken lang niet altijd even goed. Om eerlijk te zijn is geen enkele consumer-grade energiemeter echt precies en accuraat. Wat ik wel weet is dat de Voltcraft Energy Logger en Energy Monitor (gebaseerd op Arch Meter chips), alsmede Prodigit-meters (worden verkocht onder de naam Kill-A-Watt in de V.S.) het dichtste bij een goede meter komen.

Maar dat is niet altijd even nuttig. Als je apparaten gaat meten met een goede power factor en een verbruik boven de pakweg 30W (de meeste computers) is het verschil tussen een elcheapo meter en een van de 'betere' meters niet noemenswaardig. Als je echter van plan bent bijvoorbeeld standbyverbruik, hele zuinige computers of meuk die aan adapters hangt te meten, doe je er goed aan een van de betere versies te kopen. In NL is volgens mij Voltcraft je beste optie dan. In Duitsland zijn ook nog een aantal goede opties te koop (waaronder een prodigit-afgeleide), hoewel ik kwijt ben hoe die nou precies heetten...

• FireDrunk
ZO, maar even kwaad gemaakt omdat er wat vragen waren of mijn 'oude' server setje wat te koop staat en eens uitgebreid aan het meten geweest:

Ik heb de L7 uit mijn desktop weer terug in mijn server gezet, resultaat: 103W idle (ten opzichte van 113W met de Nexus 430 Value). Ik heb ook even gemeten zonder alle disks en controller eraan, en dan kom ik op ~39W idle! En dat vind ik toch een hele goed prestatie voor een Tyan bord met KVM-over-IP, een Xeon 3430 en 12GB RAM!

Mijn i3-530 setje met het Intel bord kwam op ~30W idle met een CF kaartje als bootschijf!

Dat zijn toch allemaal resultaten waar ik wel vrolijk van word. Het is wel duidelijk dat mijn disks in verhouding echt ruimschoots het meeste verbruik opleveren...

Wat mij opvalt is dat een Xeon 3430 maar ~9W meer verbruikt dan een i3-530, en dat vind ik best een prestatie voor een quadcore met best een hoop features!

FireDrunk wijzigde deze reactie 26-04-2011 22:09 (9%)

• vanaalten

vanaalten

quote:
Ik had, ook bij Picco, de 80W (of 70, of 90, in elk geval wat lichter) versie van die adapter besteld. Plaatje zag er inderdaad ook zo uit, met die specifieke zigzag op de behuizing.

Echter: de geleverde adapter zag er niet zo uit, die had gewoon een strak gladde bovenkant. Ofwel, qua uiterlijk was de geleverde niet hetzelfde als die op het plaatje, en dus niet gelijk aan die van mux.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
vanaalten schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 18:27:
[...]

Ik had met m'n DH67CF, i3-2100, 2.5"HDD en iets van 80W pico-PSU onder windows-7 al iets van 14W geloof ik, dus vind jouw 24W eigenlijk wel veel. Die SATA-drive, als je die los gooit zal 'ie vast geen 10W schelen, toch?
Niet eens 1W.
quote:
Enige wat ik mij afvraag: heb je de Intel chipset drivers, met name voor video, geinstalleerd?
Zo ja, dan ga ik mij afvragen of dat MSI bordje wat teleurstellend is qua verbruik.
Yup, en idd video drivers waren goed voor zeker 10W verschil.

Maar mogelijk grootste probleem al te pakken:
quote:
[...]

Heb je dat met iets liefs gemeten? De power factor bij nul belasting is meestal zeer slecht en de vervorming heel hoog, waardoor je meetinstrumenten iets totaal verkeerds zeggen als ze niet true rms zijn met een flinke bandbreedte.
1) verschil 4W vs 0W was erg consequent, maar...
2) :X

Ding wat ik heb liggen is een Peaktech 2024 Energy Meter. Eerste hit bij het googlen erover:
quote:
Mein Peaktech 9024 Strommessgeršt liefert vŲllig falsche Ergebnisse. Eine 11W Energiesparlampe wird mit 28 Watt Stromverbrauch angezeigt. Die Energiemessung mit meinem Voltcraft Energy Check 3000 war hingegen deutlich genauer. Hier wird die 11W Lampe mit 11,5W angezeigt.
Als mijn afwijking vergelijkbaar is, is er nog hoop :P

Ik heb een plan B - ivm een "Climate Challenge" actie heb ik een zgn Wattcher hangen. Dat is een apparaat wat de pulsen van de stroommeter registreert en zo het verbruik bijhoudt. Ik weet dat als ik alles in huis uit heb staan, er momenteel nog 70W sluipverbruik is. Vannacht bij het slapen gaan ga ik kijken hoeveel hoger dat is met deze PC eraan vast. Een meting duurt bij dergelijk lage vermogens erg lang, maar is des te betrouwbaarder lijkt me.

Soittakaa Paranoid!

• MadMike261
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12-03 17:08
quote:
Ok thx :)
Was eigenlijk van plan je een berichtje te sturen, maar dacht.. als ik het hier doe heeft iemand anders er misschien ook nog wat aan :)

Morgen even eentje bestellen / halen dan maar. Eens kijken wat mijn pc en servertje gebruiken...
Pagina: 1 ... 69 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
In LA loopt nu een discussie waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals Zuinige ESXi Server.