Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Uitvindig van de eeuw.

Pagina: 1
Acties:
  • 976 views sinds 30-01-2008

• Apoc2
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12-12-2007
Het zal jullie ongetwijfeld niet ontgaan zijn dat er laatst een bericht op de frontpage stond over een apparaat dat alle ooit uitgebrachte speelfilms op één normale cd kon zetten.

Er werd op tweakers.net zelf een beetje mee omgegaan van "dat kan niet en moet wel grote onzin zijn". Ik zelf dacht dat aanvankelijk ook.

Maar nu zag ik een documentaire op het programma Netwerk wat mijn twijfels toch grotendeels heeft weggenomen.

De man die deze manier van compressie heeft verzonnen heeft daar 20 jaar aan gewerkt. Vele grote bedrijven waren zeer geinteresseerd en hij werd overal ontvangen als een groots man. Hij ging beetje paranoia om met zijn uitvinding en verstopte de broncode in een kluis en niemand weet waar precies. Wel had hij demonstratiekastjes gemaakt waarmee hij zeer veel indruk maakte. De waarde van de uitvinding werd geschat op 250 miljard gulden!!! in 4 jaar tijd. Internet zou er zeker een miljoen keer sneller door kunnen worden.

Het vervelende is dat die man 3 dagen voor de overdracht van zijn utivinding aan een groot bedrijf is overleden aan een hartaanval en nu niemand weet waar de broncode zich bevindt. Die man was overigens een Nederlander. De broncode is ondanks inzet van detectivebureaus etc nog steeds onvindbaar.

Er werd gezegd dat dit coderingssysteem werkte door bv een boek te versleutelen in één getal. Nu vraag ik me af of iemand hier zich iets bij voor kan stellen. Je kan bv het aantal bytes op een HD niet anders zien dat een opeenvolging van het aantal enen en nullen? En dus zijn er evenveel getallen als mogelijkheden voor verschillende configuraties van enen en nullen? Dergelijke getallen worden toch gewoon zo lang dat je er geen moer mee opschiet? Ik bedoel in één getal het aantal verschillende mogelijkheden voor de dat op een cd 650 miljoen bytes = 5,2 miljard bit is toch gewoon 2^5,2*10^6.

Nu weet ik niet of iemand ff een progje wil maken die dat uitrekent maar volgens mij is een dergelijk getal zo lang dat het niet veel opschiet om die 650 miljoen bytes in te korten.

Women think they are so clever at faking orgasms... but only a man can fake a whole relationship | To YOU I'm an atheist. To God, I'm the Loyal Opposition.

• Apoc2
Toch zijn er wel werkende prototypes waarbij op een heel klein schijfje iets van 60 films staan.

Men zegt hier alleen niets mee te kunnen omdat men de broncode mist. Hoe kan zoiets nou? Er zijn toch ook mensen op aarde die machinetaal begrijpen anders konden er toch ook geen compilers gemaakt worden etc.

We kunnen toch gewon stap voor stap uitzoeken wat er in dat apparaatje gebeurt. Zo onmogelijk kan dat toch niet zijn.

(Zo heb ik ook nooit begrepen waarom de broncode van windows zo belangrijk is. Je zou toch gewoon moeten terugcompilen?)

Women think they are so clever at faking orgasms... but only a man can fake a whole relationship | To YOU I'm an atheist. To God, I'm the Loyal Opposition.

• Apoc2
Een van de investeerders was een oud topman van Philips. Demonstraties van het prototype maakte zeer grote indruk waar hij als een vorst ontvangen werd tijdens demonstraties en onderhandelingen.

Het lijkt me dus niet echt een hoax. En als de echte grote jongens er van onder de indruk zijn zal het met de kwaliteit toch ook wel goed zitten?

• Apoc2
Als daar een marktwaarde van 250 miljard tegenover staat dan lijkt me toch wel dat we daar een soort }:O voor kunnen maken.

• Apoc2
Tja toch vraag ik het me af hoor. Er wordt hie zeer sceptisch gedaan en als ik logisch nadenk dan denk ik dat het ook niet kan. Maar waarom zou er dan zo enorm enthousiast gedaan worden door diverse deskundigen mbt deze uitvinding?

Laten we hopen dat de vinding snel gevonden wordt: internet een miljoen keer sneller :P

• Apoc2
quote:
Op zondag 04 februari 2001 17:40 schreef aatos het volgende:
apoc, ik had van jou toch niet verwacht dat je iets aan zou nemen omdat 'de deskundigen' dat zeggen.

naast de totaal onwaarschijnlijke beweringen, is het ook een vaag verhaal: uitvinder bedenkt iets in zn eentje, 3 dagen voordat ie het gaat verkopen gaat ie dood. dan is er wel een demoschijfje, maar daaraan zou je niet kunnen zien hie het werkt?

iemand heeft hier zn duim werkelijk helemaal leeg gezogen
Dat is het hem juist. Dat demonstratiemodel werkt gewoon. Op een creditcard achtige schijfje stonden 32 films.

Juist dat was hetgene waar alle "deskundigen" :) zo van onder de indruk waren.

• Apoc2
quote:
In de cel zit relatief weinig informatie
Dat is niet helemaal waar. Als je totale hoeveelheid DNA in een bevruchte eicel uitrolt (dat is het DNA van een onbevruchte eicel + DNA van een spermacel) dan krijg je een molekuul wat geloof ik lang genoeg is om er een paar keer mee heen en weer naar de zon te gaan.

Enkele honderden miljoenen km's dus !!! Bestaande uit alleen maar opeenvolgingen van A, C, G, en T nucleotiden. Dit zijn er echt miljarden. Dus ook een psermacel bevat extreem veel informatie. Is alleen heeeeel klein verpakt door allerlei ingenieuze opvouwsystemen.

• Apoc2
Pieper was volgens mij de oud directeur van Philips en niet de nu overleden oudvinder.

En dat er mee geknoeid is enzo betwijfel ik. Volgens mij zou hij dat kastje nooit uitlenen. Hij liet vaak zelfs mensen langskomen ipv dat hij bij hun langsging omdat hij bang was dat ze zijn "geheim" zouden ontdekken.

• Apoc2
Tja dat Philips er niets in zag is idd vreemd. Maar een hoop andere bedrijven zagen er wel brood in.

Zo had de bank hem al een lening verstrekt van 50 miljoen gulden om de boel verder op poten te zetten.

Dat doet een bank toch ook niet zomaar?

• Apoc2
quote:
Op zondag 04 februari 2001 23:06 schreef Sandalf het volgende:
Even de dingen die het verhaal onwaarschijnlijk maken op een rijtje:

- De man was een Nederlander.
Nou en?
quote:
- Hij is er al 20 jaar mee bezig en 20 jaar geleden was er niet zo'n brede belangstelling voor het efficient comprimeren van gegevens als nu.
Er zijn wel meer mensen met een vooruitziende blik geweest.
quote:
- Niets sluit uit dat het een hoax is.
Wanneer er grote namen als pieper genoemd worden vind ik dat zoiets uitsluit dat eht een hoax is.
quote:
- Hij heeft het allemaal opgeborgen in een kluisje waarvan niemand weet waar het zich bevindt... (Hoe weten ze dan dat het in een kluisje ligt???)
Hij heeft wel verteld dat hij het opgeborgen heeft maar niet waar omdat hij nogl paranoia was. Iets wat ik me kan voorstellen als de geschatte marktwaarde van je vinding 250 miljard is.
quote:
- Hij stierf 1 DAG voor zijn ultieme voordracht waarmee hij alles naar buiten zou brengen.
Hij stierf 2 of 3 dagen voor zijn ultieme voordracht. En waarom maakt dit het verhaal minder waar? Alsof hij expres doodgaat? Het was bekend dat hij hartpatiënt was.
quote:
- Hij heeft het allemaal alleen gedaan.
Dus? Hij heeft er ook behoorlijk lang over gedaan.
quote:
- Niemand weet er iets van of kan ook maar IETS terugvinden wat duidt op het bestaan van zo'n techniek.
Werkende prototypes waar de technici niets mee zouden kunnen.
quote:
- Alles in 1 getal? Yeah right... (veel te simpel idee voor zoiets extreems)
De maker zei ook dat het heel eenvoudig was. Daarom was hij zo paranoia. Hij zei dat wanneer hij een technicus maar een beetje informatie hoefde te geven en dat die zo in kon zien hoe de technologie werkte.
quote:
- Het kwam nooit in het echte journaal (RLT nieuws is niets echt natuurlijk...) of op de voorpagina's van de grote kranten.
Mijn pa vertelde er over dat het op de radio was geweest. Het stond op tweaker.net (ook niet de minste :) ) en er was een documentaire over op Netwerk. Tevens vind ik het RTL journaal niet onderdoen voor de NOS. Misschien zelfs beter. SBS6 is idd een variant op het kleuterjournaal maar RTL niet.

• Apoc2

• Apoc2
Ik neem aan dat vrouw en familie toch graag meewerken aan een uitvinding die 250 miljard waard is!

• Apoc2
Jacco >

Dit is wel tweakers.net maar het W&L forum schijnt toch iets minder nerd te zijn dan de overige fora.

Zou je daarom iets meer uitleg kunnen geven. Of is het normaal dat je meteen begrijpt hoe je oneindig veel informatie in 256 bytes stopt?

• Apoc2
quote:
Op dinsdag 13 februari 2001 02:27 schreef Apoc2 het volgende:
Jacco >

Dit is wel tweakers.net maar het W&L forum schijnt toch iets minder nerd te zijn dan de overige fora. :)

Zou je daarom iets meer uitleg kunnen geven. Of is het normaal dat je meteen begrijpt hoe je oneindig veel informatie in 256 bytes stopt? :?

Alvast bedankt.

• Apoc2
Het idee van die vent zat hem in een enrom goed werkende encryptietechniek. Niet in een methode om de fysieke opslagcapaciteit te verhogen.

Dit hele verhaal met die creditcard staat er dus volledig los van.

• Apoc2
Hoe meer ik hier over lees hoe geloofwaardiger ik het vind worden.

Echter 1 DVD op 1 kb.

BTW: Deze link is het lezen waard, wel veel overigens.

• Apoc2
quote:
(Maw. heeft hij een nieuwe wiskundige eigenschap van getallen rijen/reeksen ontdekt, die de impact van een natuurwet heeft?)
Je zou er dan toch wel van uitgaan dat Sloot op zijn minst een wiskundige is. Daar heb ik niets over gelezen.

• Apoc2
Eh? Lees iemand hier de Quote en kan die deel 2 van eht vehaal ff inscannen? (of ben ik nu copyright aan het schenden? >:) )

• Apoc2
Waar is dat kastje nu? En hoe kan het dat ze die niet door kunnen meten om te begrijpen hoe het werkt. Daar heb je die broncode toch niet voor nodig.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True