Toon posts:

XMS Glasvezelinternet voor particulieren (Portaal/Dudok/SCW) Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4
Acties:
  • 57.191 views sinds 30-01-2008

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 14:28
Saboteur schreef op woensdag 27 december 2006 @ 19:31:
Denan, heb je mijn vraag nog gelezen op pagina 9?
Zou je me hier meer info over kunnen geven?

Alvast bedankt.
1) zie XMS Glasvezelinternet voor particulieren (Portaal/Dudok/SCW)
2) zie 1 :)
3) Helaas niet te zeggen.. het kan een aantal weken zijn.. het kan ook helemaal niet gebeuren. Het aansluiten van koopwoningen in de buurt van de vezel heeft momenteel een minder hoge prioriteit dan het aansluiten van portaal/scw/dudok woningen.

• denan
Anoniem: 80272 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 00:29:
[...]

De lease-time kan ik niet instellen. Overal lees ik dat het een server side instelling is, die bepaalt ook per slot van rekening wie de ip-adressen krijgt. Ik heb toch een mailtje naar Sitecom gestuurd dus wacht toch op antwoord van hen, maar vind het vrij irritant. Ben het bij gaan houden en moet op een dag 8 keer handmatig refreshen.
De DHCP server deelt de adressen uit maar heeft in principe een onbeperkte leasetime. Laat je je router aan staan dan zul je hetzelfde IP-adres behouden. Elke (gangbare) router heeft ook een DHCP lease (refresh) time waarmee men in kan stellen om de hoeveel tijd de router het IP adres moet verversen. meestal staat dit op 3600 of 36000 seconden, maar de default optie is 0 (onbeperkt).

• denan
michelc85 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 09:05:
[...]

Heb de fax verstuurt, hoop dat het vandaag nog gaat lukken, kan ik vanavond even een kabel trekken
Hij ligt inderdaad al op mijn buro, ik zal eens kijken of ik hem direct kan laten invoeren.
Note: Nummerbehoud moet men aanvragen via het klantenportal http://mijn.xtramediaservices.nl.

• denan
Anoniem: 80272 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 14:02:
[...]

Nou ik heb mijn pc maar eens rechtstreeks aangesloten om een en ander te controleren. Deze blijkt ook slechts een lease-time van 1 uur te krijgen. Ik ben er dus nu echt van overtuigd dat het niet aan de router ligt, want ik heb het op 3 computers geprobeerd plus de router en die krijgen allen een lease van 1 uur. Ik heb ook de helpdesk van sitecom aangeschreven en die zeggen ook dat het probleem niet bij hen ligt. Ik denk toch echt dat er bij jullie iets fout zit met de lease-time.
Ik neem toch aan dat hij op poort 8 van het CPS zit en niet in de DRG of zo?? Als dat het geval is: stuur even je adres (en het IP-adres) naar support@xtramediaservices.nl dan zal ik eens kijken hoe en wat.
Het lijkt me sterk dat het aan onze DHCP server ligt want dan zou je de eerste zijn met dit probleem...

• denan
michelc85 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 15:02:
@denan , zou je voor mij willen kijken of telefonie en radio/tv al geactiveerd is?

Krijg je daar een email van of zoiets ?
Gefeliciteerd, bij hoge uitzondering is hij tussentijds aangemaakt. TV zou al moeten werken, telefonie zal in de komende paar uur gaan werken. (normaal gaat dit alleen per de 1e van de volgende maand)

• denan
Netwerkstoring 15:15 uur - XMS 28/12/2006
Wegens een storing in een netwerkcomponent is het momenteel voor een groot deel van onze gebruikers niet mogelijk om gebruik te maken van onze internet & telefoniediensten. Technici zijn momenteel bezig om de storing te herstellen.
Onze excuses voor de overlast.

• denan
Ja, bij de vervanging van een redundant element in de core routers bleek er een routeringsprobleem te onstaan in een deel van het netwerk. Hierdoor had een deel van het netwerk geen connectiviteit meer met internet en werkten de Internet en Telefonie diensten niet meer. Uiteindelijk zijn technici bezig geweest om handmatig alle routeringen na te lopen en aan te passen.
Wij zijn ons nog aan het beraden op vervolgacties, een van de nieuwe punten is in ieder geval dat ook operaties aan redundate netwerkelementen alleen nog maar tijdens de onderhoudswindows plaats mogen vinden (tussen 02:00 en 06:00 met een melding minimaal 1 week vooraf via de werkzaamheden website). Ook loopt er nog een onderzoek hoe het routeringsprobleem kon ontstaan terwijl het netwerkelement redundant was.
Onze excuses voor de overlast.

• denan
Een gewone "analoge" telefoon zelfs.. :)
Wat wel belangrijk is, is het nummerherkenningsprotocol. Wij geven de callerID informatie door via het DTMF t11/t12 (bellsouth) protocol, dus als je een telefoon hebt die alleen het FSK protocol kent zal nummerherkenning niet werken.

enne.. de beste wensen :*)

• denan
inXs schreef op zondag 31 december 2006 @ 21:32:
Jups jullie beste wensen idd. Maarehh dat DTMF t11/12 protocol, hoe zie ik dat? Is dat standaard bij de nieuwe telefoon? Niet dat ik nummerherkenning zo heel erg belangrijk vind, maar het kan handig zijn idd. Naja dan ga ik daar ook maar eens voor speuren....
De meeste telefoons hebben op de doos staan welk type nummerherkenning ze ondersteunen. Ook zijn er telefoons die zowel FSK als DTMF ondersteunen, vaak zit er dan een knopje op de zijkant of is er een menu optie om het nummerherkenningsprotocol te switchen. Belangrijk is hierbij dat het DTMF t11/t12 (bellsouth) is. Er zijn namelijk ook DTMF "dialecten" die de DTMF t11/t12 (bellsouth) nummerweergave niet juist weergeven.

• denan
Anoniem: 111132 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:13:
Zeg Denan,

Kun jij de vestiging in Utrecht even wakker maken?!

Ik heb nou al 4 keer gebeld vandaag, maar hij gaat net zo lang over totdat het niet meer kan.

Ik krijg dus gewoon niemand aan de lijn!

Net stond er een meneer voor de deur, die vertelde dat hij de glasvezel modem komt installeren..
Dus ik denk Ah..mooi ! (Werd eens tijd).
Bijna alle aannemers zijn op vakantie tussen kerst/nieuwjaar en de eerste week van januari vandaar dat er slechts een klein aantal monteurs rondlopen die werkzaamheden verichten. Mij was ook al opgevallen dat Utrecht niet reageerde maar ik heb uiteindelijk iemand van de servicedesk daar weten te bereiken. Momenteel zijn zij weer telefonisch bereikbaar, de hoofdaannemer in Utrecht (die op vakantie is) bleek een doorschakeling verkeerd te hebben staan.

• denan
Anoniem: 111132 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 15:59:
[...]

Inmiddels is het al opgelost.
Vanochtend is het modem geplaats. Maar nou vroeg ik me toch af wanneer het dan zou moeten werken? Krijg ik nog een gebruikersnaam en mailadres en dergelijke..?
Nadat de monteur zijn laptop heeft aangesloten zou het ongeveer 24 uur moeten duren voordat alle diensten geprovisioned zijn. Televisie zal wel direct werken.
Zodra de diensten geprovisioned zijn genereren wij een loginbrief en deze versturen wij via de post. Deze logingegevens zijn echter niet nodig om gebruik te maken van de internet verbinding.

• denan
Vakantie!
De komende 2 weken ben ik op (verbouwings)vakantie dus ik zal hier waarschijnlijk niet actief zijn. Voor vragen kun je natuurlijk altijd terecht bij support@xtramediaservices.nl of bij 0800 555 2 555.

Af en toe zal ik hier waarschijnlijk wel even kijken, maar voor gerichte vragen waarbij ik toegang nodig heb tot de database zul je toch echt contact moeten zoeken met XMS :)

Vanaf 23 jan zal ik weer aan het werk zijn.

• denan
lethargy schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 12:40:
Eindelijk ben ik aangesloten! Het duurde even, maar het is toch gelukt. Voorlopige snelle meting.
Download 1,5 MB/s, Upload 1,2 MB/s. 8)
Kwaliteit van de TV en radio valt wat tegen, iets minder dan Casema. Telefoon is wel een beetje ruis hoorbaar. Binnenkort laat ik nog wel meer weten.
De kwaliteit van televisie zou nu overal perfect moeten zijn. Het hele netwerk is nagemeten door een extern bedrijf... Mocht je nog steeds problemen hebben check dan je kabels/splitters/versterkers/randaarde. Check het signaal ook altijd direct op ons aansluitpunt, dus zonder splitters/versterkers of 30 meter coax. Mocht het nog steeds niet goed zijn email de symptomen dan naar support@xmsnet.nl.
Geloof het of niet, maar de ruis bij je telefoon genereren wij. Het bleek namelijk dat de absolute stilte bij digitale telefoongesprekken als zeer onnatuurlijk gezien werd. Testers dachten steeds dat de lijn uitviel als een van de 2 partijen niets meer zei. (kwestie van wat men van al die jaren KPN gewend was). Daarom zit er een ruisgenerator in de voip-adapter.

• denan
Inflatable schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 21:08:
Te vroeg gejuicht, het is weer terug, en nu nog "mooier" dan eerst.. Ping 180 jaja.. |:(

Traceroute naar www.chello.nl:

2 <1 ms <1 ms <1 ms 172.23.161.170
3 <1 ms <1 ms <1 ms 172.23.161.169
4 <1 ms <1 ms <1 ms 172.23.161.165
5 <1 ms <1 ms <1 ms 172.23.161.161
6 <1 ms <1 ms <1 ms 172.23.161.157
7 <1 ms <1 ms <1 ms 172.23.161.153
8 1 ms <1 ms <1 ms 10.254.2.2
9 1 ms <1 ms <1 ms ge4-0-5.xr1.nik-asd.internl.net [217.149.196.41]
10 1 ms <1 ms 1 ms adm-tc1-i3-feth0-0.telia.net [195.69.144.46]
11 185 ms 184 ms 187 ms nl-ams04a-ri1-pos-1-1.aorta.net [213.46.183.49]
12 178 ms 180 ms 178 ms nl-ams02a-ra1-ge-0-0-0-0.aorta.net [213.46.183.77]
13 175 ms 178 ms 181 ms 213.46.161.190
14 173 ms 179 ms 175 ms 213.46.242.72

Damn wat baal ik dat Denan er nu niet is, zal je net zien he.. De XMS helpdesk wordt ik niks wijzer van, die begonnen over of ik soms een firewall etc had draaien.. Tja, dat is dus het probleem niet he, het probleem zit tussen die telia en aorta routers, waarschijnlijk op de AMS-IX..

Vergelijk je het b.v. met www.demon.nl, dan ziet dat er een stuk gezonder uit:

7 1 ms <1 ms <1 ms 172.23.161.153
10 1 ms 1 ms 1 ms ams-ix-nkf-1.router.nl.demon.net [195.69.144.99]
11 4 ms 1 ms 1 ms tc1-core-1-ge-1-0-1-0.router.nl.demon.net [82.161.255.9]
12 1 ms 1 ms 1 ms www-3.www.nl.demon.net [194.159.73.70]

Kijk, zo hoort het dus.. Het is echt alleen een probleem naar het Chello netwerk.. Wat me ook opvalt is dat naar Demon toe die Telia router er niet tussenzit.. Is die soms het probleem?

Morgen maar ff bellen i.p.v. e-mailtjes sturen, want dit schiet niet op..
Het ziet er inderdaad uit alsof er ergens in het routeringspad iets verkeerd gaat. Telia gebruiken wij alleen als uplinkprovider als er geen directe peering vanaf de ams-ix mogelijk is. Wellicht heeft chello iets in haar routering/netwerk aangepast? (dat zou niet de eerste keer zijn)
Maandag ben ik in ieder geval weer op mijn werk, dan zal ik hier eens iets dieper in duiken.. al zal ik waarschijnlijk de eerste 2 dagen druk bezig zijn om mijn mailbox/lopende zaken bij te werken.. :'(

Add: Aorta.net is het core netwerk van chello als ik het me goed herinner.. Als er tussen een router van telia en een router van chello een vertraging is dan ligt dat 99.9% zeker aan de router van chello.
Telia is een van de grootste (en beste) uplink providers momenteel en gezien het verleden van chello zou ik eerst naar hun routers wijzen. De AMS-IX link kan het in ieder geval niet zijn, als je langs telia komt dan ben je al voorbij de AMS-IX.

[Voor 7% gewijzigd door denan op 19-01-2007 11:00]

• denan
Ik ben wel op vakantie he :)
sPENKMAN schreef op zondag 21 januari 2007 @ 11:43:
[...]

Ik heb geen antwoorden specifiek op de digitale dienst van XMS maar meer in het geheel. Bij digitale TV zal je per TV een receiver nodig hebben. Sommige receivers hebben 2 tuners zodat je kan opnemen en kijken naar 2 verschillende zenders.

Je kan niet zoals nu het geval is 10 TV's aansluiten en daarop allemaal naar een aparte zender kijken, hier zal je een evenredige hoeveelheid aan receivers voor nodig hebben.

De receiver zelf zal het signaal waarschijnlijk via coax ontvangen waarbij er een scart kabel naar je TV zal lopen.

Denan zal even moeten bevestigen dat dit ook het geval is bij hun digitale dienst, maar ik ben er bijna zeker van dat dat zo zal zijn :)
Het bovenstaande verhaal klopt inderdaad. Het signaal komt echter niet over de coax binnen, maar over de glasvezelkabel en gaat dan via utp (netwerkkabels) naar de settopbox. De versie die wij momenteel piloten heeft een scart/comp/svideo uitgang en de laatste versie ook HDMI(mpeg4)

Op ons analoge signaal kun je echter gewoon meerdere tv's en splitters aansluiten, net zoals op je huidige tv-aansluiting.

• denan
sPENKMAN schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 21:27:
[...]

Ik moet hier toch even om gniffelen, kan je een dienst ruisloos in perfecte kwaliteit leveren plaats je moedwillig ruis op de lijn.

Kan dit voor een bepaalde lijn uitgeschakeld worden want ik vind het best irri :+
Toch heeft het toevoegen van ruis een groot aantal voordelen.. ten eerste hebben mensen dan door dat "iets" werkt, want ze horen een ruis-toon. Ten tweede zijn de hersenen door de toevoeging van ruis veel beter in staat om eventuele "glitches" in het geluid te compenseren waardoor het niet opvalt voor de luisteraar. De ruisgenerator staat echter wel erg zacht ingesteld.. als je echt last hebt van een hoorbare ruis dan zou het een probleem met de bekabeling kunnen zijn of eventueel met je telefoon. Wat ook een mogelijkheid is, is dat de software in de voip-adapter ontregeld is waardoor de ruisgenerator te hard staat. Stuur anders even een email naar support@ tav mij dan zal ik er maandag even naar kijken.

• denan
Inflatable schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:15:
[...]

Hey Denan, je bent er weer (hoe was de verbouwing?).. *O*

Als je het ff uit wilt zoeken voor mij zou ik dat zeer op prijs stellen.. Ik heb de XMS helpdesk net geprobeerd te bellen maar kreeg helaas niemand te pakken.. De latency loopt inmiddels zo tegen de avond alweer op naar Chello, dus het lijkt op een typisch gevalletje overbelasting.. En ookal zou het een Chello probleem zijn ik neem aan dat XMS er ook wel prijs op stelt dat hun klanten ook een goede verbinding hebben naar het Chello netwerk (en andersom).. Dus als jullie dan ff aan de bel willen trekken bij Chello zou fijn zijn..
Het probleem lijkt toch echt bij chello te zitten (zo te zien op hun border-router).. Als wij bij chello gaan klagen zal dat weinig effect hebben. Ervaring leert dat het het snelst gaat als klanten van chello bij hun provider klagen.
Ik neem aan dat de persoon die je probeert te bereiken een kennis van je is? Laat hem/haar dan die traceroute eens chello support sturen, dat zal meer effect sorteren als dat ik of een van mijn collega's bij chello gaat klagen.
Wat wel belangrijk is, is dat er ook werkelijk een hoge latency/vertraging naar je doelhost is. Een traceroute zegt namelijk niet zo heel veel aangezien veel core-routers zo ingesteld staan dat ze het traceroute verkeer een lagere prioriteit geven. Ik heb al vaker meegemaakt dat ik een ping van 1-3 ms naar een doelhost had, maar dat de afzonderlijke hops een ping van 30 ms konden hebben. Dat is ook de vertraging die je in een traceroute kunt tegenkomen.

• denan
Phaerion schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:38:
[...]
Twee jaar later kreeg ik gewoon een stel forumulieren die ik in moest invullen. Toen ik daar contact over had met XMS deden die het nog steeds af alsof de installatie gratis was. Ook toen ik vroeg wat ik met dat formulier moetst voor die monteur, waarbijik al aangaf dat ik me al had aangemeld voor de gratis installatie. En wat zegt die dame...ja die kunt U gewoon invullen en opsturen. Zonder verder te zeggen dat dit inderdaad een andere installaties is. Wat wél de reden van mijn telefoontje was...omdat ik het al vreemd vond dat ik twee keer dezelfde monteur moest bestellen. WAt ik ook zo heb uitgelegd.

Bij Chello betekende de installatie...Modem installeren, kabeltjes maken, pc aansluiten op het netwerk. Waarbij ik destijds zelfs de netwerkkaart van Chello erbij kreeg. En dat was de installatie. Méér was er gewoon niet. Als je er voor koos, om het zelf aan te sluiten, dan moest je ook zelf het modem aansluiten.

XMS heeft er op geen enkele wijze moeite voor gedaan, ommij duidelijk te maken dat zij er een heel andere procedure op na houden dan doorgaans gebruikelijk is...en dat het leggen van kabeltjes waarmee je opratief bent, niet bij de installatie hoort.

Als dat zo is, dan lever je ook geen werkend product af, zoals er reclame mee gemaakt wordt. Die verwarring is niet aan mij te danken. Ik ben hier niet over benaderd, enmeerdere mensen,zoals montuers en telefonistes., hielde me steeds voor ogen dat de installatie gratis was.

Wat moet ik dan denken?
Zonder hier een welles/nietes verhaal van te maken:
De "gratis installatie" die portaal bewoners krijgen heet al tijden een 'gratis aansluiting'.
In het verleden (voordat XMS bij het project betrokken was) heeft portaal inderdaad tegen haar bewoners gezegd dat de installatie gratis was en dat klanten een monteur thuis zouden krijgen die alles zou aansluiten. In die tijd zijn echter ook heel veel andere dingen ter sprake gekomen die XMS nu nog niet eens levert.

Om wat licht in de duisternis te brengen, en om duidelijk te maken wat nu wel/niet mogelijk(of gratis) was heeft XMS samen met portaal een informatiebrief verstuurd aan alle portaalbewoners vanaf het moment dat de eerste glasvezelaansluitingen mogelijk waren.
Wat krijgt een portaalbewoner:
- een gratis aansluiting op het glasvezelnetwerk. Deze aansluiting kost normaliter 150,- euro maar portaal neemt deze kosten voor haar bewoners voor haar rekening.

Wat krijgt een portaalbewoner niet:
- Een monteur die alle kabels in zijn huis komt aansluiten op onze glasvezelaansluiting. Hiervoor schakelt XMS een extern bedrijf in (nacap telecom) dat een monteur op pad stuurt. De kosten van deze monteur bedragen 135,- euro voor een complete aansluiting (note: dit was 195,- maar XMS kon nieuwe afspraken maken met nacap telecom).

Ik heb geen idee met wie je gesproken hebt bij ons maar op de servicedesk is men continu bezig om klanten hierover te informeren. Het staat dan wel in de brochures, maar klanten hebben nog steeds het oude portaal verhaal in hun hoofd (je krijgt alles gratis!).

Op de aanvraagformulieren staat echter ook duidelijk vermeld dat de binnenhuistinstallatie (het aansluiten/configureren van de computer/televisie/telefoon) NIET gratis is. Ik vermoed dan ook dat het hele 'de aansluiting is gratis'-verhaal een verwarring is tussen de monteurs die het glasvezel komen aansluiten of een eventuele binnenhuisinstallatie.

Wat krijgen alle klanten:

Om een doe-het-zelf installatie mogelijk te maken heeft iedereen toch kabels nodig. Hiervoor liggen er bij de XMS-huizen in de verschillende steden een aantal kabelsetjes in standaardmaten klaar. Indien iemand klant is heeft hij recht op 1 zo'n setje.

Note: de servicedesk heeft ook de instructie om de klanten aan te raden om de aansluiting van de tv/telefoon/computer zelf te doen. Het is in 99% van de gevallen slechts een kwestie van het trekken van wat kabels en een stekker ergens in steken. Mochten klanten er zelf niet uitkomen dan kan men alsnog een monteur bestellen. (en heb ik die mooie handleiding ook niet voor niets geschreven ;))

[Voor 3% gewijzigd door denan op 21-01-2007 16:22]

• denan
Inflatable schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:09:
[...]

Dat klopt, en hij heeft al bij Chello geklaagd erover met o.a. die traceroute van mij, en ze hebben er een case voor geopend.. Maarja, of dat wat zegt bij Chello? Ik vrees dat dit erg lang gaat duren.. Daarom had ik gehoopt dat jullie van XMS er misschien wat aan konden doen, want het is dus alleen maar de verbinding tussen de netwerken van XMS/InternNL en Chello.. Voor de rest hebben we allemaal prima verbindingen, zowel ik, als die anderen op Chello.. :/
De link die vertraging heeft is vanaf telia naar de chello border-router. Aangezien telia een uplink provider is zal elke provider die geen directe ams-ix link met chello heeft hetzelfde probleem hebben (wereldwijd). De vertraging ligt buiten het XMS-netwerk dus heeft weinig met ons te maken. Dat je aangeeft dat niemand anders er last van heeft zal toeval zijn, aangezien de rest van de wereld wel een hoge latency zal hebben in de avonduren. :)
En wat betreft doelhost, het probleem is dat ik een eigen gameserver draai op mijn XMS verbinding en daarop samenspeel met wat vrienden waaronder dus een paar die op Chello zitten.. En die hebben nu s'avonds dus ping 100+ op mijn server, wat dus gewoon onspeelbaar is.. Het samen gamen gaat nu dus niet meer tenzij we samen op een andere server gaan spelen, maar we willen gewoon op onze eigen server kunnen spelen bij mij.. We balen er enorm van want onze vaste gamingavondjes zijn nu grotendeels verpest daardoor.. Dus ja, het is echt een probleem naar de doelhost zowel van XMS -> Chello, als andersom dus..
Dat je hier aangeeft dat de problemen alleen 's avonds optreden lijkt me een duidelijk voorbeeld van een capaciteitsprobleem bij chello (na 19:00 zijn alle pappa's klaar met eten en gaat de computer aan :)). Laat al je vrienden goed klagen bij chello (of naar XMS overstappen :)). Glasvezel is allemaal mooi en aardig, maar als het netwerk waarmee je een verbinding opzet slecht in elkaar zit heb je weinig aan die mooie hoge snelheden en lage latency.

add: Dit soort dingen heb ik in het verleden ook wel eens zelf meegemaakt. Chello is contractueel verplicht om dit soort problemen op korte termijn op te lossen (binnen 30 dagen na tenminste 2 meldingen) aangezien het hier een slecht presterend deel van hun netwerk betreft. Laat je vrienden goed klagen bij chello en stuur de traceroutes mee. Mijn vrienden hebben uiteindelijk hun chello contracten laten ontbinden en zijn toen op adsl overgestapt..

add2: en nu ga ik genieten van de laatste uren van mijn vakantie :P

[Voor 10% gewijzigd door denan op 21-01-2007 16:29]

• denan
inXs schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:30:
[...]

Maar zit dat analoge signaal ook bij die 50euro inbegrepen? Of gaat dat weer apart? Over dat digitaal, dan zet je gewoon je box bij je TV neer en daar heb je dan digitaal dus. En dat analoog komt ook via glasvezel binnen? Of ligt er dan apart een coax kabel naast? (sorry ik wist niet dat je nog op vakantie was :P )

(edit: waar ik dus een beetje mee zit is dus eigenlijk of we voor die 50euro er ook meerdere TV's op kunnen sluiten, of dat er dan weer kosten bij komen? Of als we een 2e settopbox kopen (kan dat?) Of we dan ook een 2e TV digitaal signaal kunnen geven.)
Bij die 50,- euro zit analoge televisie inbegrepen, deze komt binnen over een 2e fiber en komt uit op een coax-aansluitpunt(f-connector) dat in ons kastje zit. Alleen digitale televisie zal voor een meerprijs geleverd (gaan) worden. Bij digitale televisie is het inderdaad zo dat je een 2e netwerkkabel moet trekken vanaf ons aansluitpunt naar de settopbox die op de tv komt te staan.

Ons analoge signaal zal echter gewoon leverbaar blijven zodra wij digitaal kunnen leveren. Er zijn gewoon veel voordelen aan een analoog televisiesignaal (zap-snelheid, geen extra settop-boxen, makkelijk te verdelen.. etcetc) waardoor het voor veel klanten aantrekkelijk zal zijn om geen digitaal signaal te nemen maar alleen analoge televisie.

• denan
Inflatable schreef op zondag 21 januari 2007:
P.s. wat me ook een beetje verbaast is dat Chello en InterNL geen direct peering hebben..
Ligt eraan of chello op de AMS-IX zit.. aangezien deze problemen pas kort ontstaan zijn vermoed ik dat men bij chello iets aan het core-netwerk heeft aangepast waardoor de AMS-IX connectie niet lekker loopt.
Inflatable schreef op zondag 21 januari 2007 @ 18:36:
Dit is een trace naar een ander persoon die ook op Chello zit:

7 <1 ms <1 ms <1 ms 172.23.161.153
10 1 ms 1 ms 1 ms adm-tc1-i3-feth0-0.telia.net [195.69.144.46]
11 130 ms 131 ms 129 ms upc-119203-adm-b2.c.telia.net [213.248.72.254]
12 133 ms 131 ms 133 ms nl-ams02a-ra1-ge-0-0-0-0.aorta.net [213.46.183.77]
13 126 ms 127 ms 125 ms ad00cat01-ae-1.aorta.net [213.46.183.58]
14 125 ms 124 ms 125 ms p14232130.net.upc.nl [212.142.32.130]
15 125 ms 125 ms 119 ms p14232066.net.upc.nl [212.142.32.66]
16 127 ms 124 ms 125 ms p21061.net.upc.nl [212.142.21.61]
17 131 ms 135 ms 130 ms am08rt01.brain.upc.nl [62.108.0.10]
18 133 ms 135 ms 136 ms 212.142.44.43

Hier zit dus een extra hop tussen.. Hop 11 is UPC en Telia, en dus anders dan de eerdere traceroute naar www.chello.nl.. Het lijkt dus niet 1 bepaalde router te zijn..
Afhankelijk van de drukte bij een upstream provider, en van de uiteindelijke route naar een eindpunt, kunnen er natuurlijk andere routes ontstaan. Zoals ik al eerder aangaf geeft een vertraging in een traceroute niet echt een eenduidig beeld van de uiteindelijke vertraging in de route.
Een snelle (grove) test is het opzetten van een aantal duurpings naar elk IP-adres in de route. De router met de vertraging zou het traagst moeten reageren.

• denan
Anoniem: 205768 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 14:09:
Hey,

ik woon in Nijmegen (Bloemerstraat) en dat is volgens mij wijk 4. Als het goed is beginnen de werkzaamheden bij mij in de wijk rond 19 februari en is het klaar rond 23 maart.
Moet ik dat via de website in de gaten blijven houden? Of krijgt de buurt bericht van XMS wanneer de werkzaamheden beginnen?

Ik woon in een flatje van 3 verdiepingen hoog en alledrie zijn van dezelfde privé-verhuurder. Kan ik zelf besluiten om aan glasvezel te gaan? Of maakt de verhuurder die keuze? Wat zijn de gevolgen voor het pand? Want misschien is de verhuurder daar niet zo blij mee, dat weet ik niet.
In principe sluiten wij momenteel alleen portaal-woningen aan in Nijmegen. Indien de vezel langs de flat komt is het (waarschijnlijk) mogelijk om hem aan te sluiten, maar dan zal de verhuurder hiervoor een afspraak moeten maken met ons. Per actieve aansluiting in de flat zal het dan eenmalig 150,- euro kosten.

• denan
Dat staat open bij de vrijwilligers in die regio. Momenteel zijn zij bezig met wat acties om meer aanmeldingen te krijgen.

• denan
Sa1 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 17:19:
[...]
:)

ps. welkom terug van vakantie :)
Dat zou eventueel mogelijk zijn, maar dat zal de aannemer ter plaatse moeten uitzoeken. De schoonmaakkast zal echter niet je eigendom zijn(neem ik aan), dus de verhuurder/eigenaar zal hier toestemming voor moeten geven.

Verder is het maar de vraag hoe veilig de apparatuur hangt in een kast die niet je eigendom is en die niet goed afgesloten kan worden. Uiteindelijk zul je dan zelf bij misbruik/vernieling verantwoordelijk zijn voor de hardware die wij ophangen. Reparaties zijn niet goedkoop als ze voor de rekening van de klant komen.

• denan
Anoniem: 120741 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 17:39:
[...]

wat houden die acties in? aangezien behalve een brief met informatie heb ik niks van de acties gemerkt.

die brief moest overgens uiterlijk 15 januari op de post gedaan worden.
Volgens mij waren ze van plan om van deur tot deur te gaan.

• denan
Han schreef op maandag 22 januari 2007 @ 20:18:
Ik kom er even niet meer uit... Ik ben bij een collega die net is verhuist naar Amersfoort. Hun nieuwe huis is voorzien van XMS glasvezel, telefoon, tv en internet. Nu wil ik het volgende:

Packetfront CPS -> Linksys 54G wireless router -> PC's (wireless).

Ik krijg (natuurlijk) wel verbinding met de Linksys, echter geen internet. Wat moet ik instellen bij die Linksys? Welk protocol? Iemand dit werkend? :)
Gewoon DHCP zou moeten werken *tenzij men een static ip heeft aangevraagd*.. maar is het niet sneller om even de helpdesk te bellen? Dat is gratis tenslotte :)

• denan
Han schreef op maandag 22 januari 2007 @ 21:37:
Gedaan :)

Geen static IP. Maar de helpdesk vertelde ons dat we een uurtje moesten wachten ivm het MAC adres. Dus ik hoor morgen wel of het werk of niet :)

Maar ik vertrouw de aansluitingen niet. Ook de telefoon gaat via dat routertje die aan de packetfront zit aangesloten. En wanneer ik de WAN er uit haal, het internet dus, valt de telefoon uit. De telefoondraad is sowieso al in het midden losgeknipt en verbonden met een andere telefoondraad die naar boven gaat. De vorige bewoner had volgens hem internet op de derde verdieping, maar daar gaat enkel die telefoondraad heen, geen UTP. Het lijkt wel of die vorige bewoner internet had via die telefoonlijn, heel raar.
Dat "routertje" is de VOIP/Telefonie-adapter. Daar moet je geen computers op aansluiten (poort 8 van het Packetfront CPS is daarvoor wel geschikt).
Zo te horen kunnen de bestaande kabels gewoon blijven hangen en kun je een draadloze router installeren.

• denan
Anoniem: 111132 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 13:49:
[...]

Later bleek het toch ineens analoge tv te zijn, maar nu moet je dus een meerprijs betalen bovenop de 50 euro per maand voor digitale t.v.?

Klopt dit?
Dat klopt inderdaad. Voor het afnemen van digitale televisie zal er een extra bedrag gevraagd worden boven de geldende abonnementsprijzen. Inwoners van soest/soesterberg krijgen echter andere voorwaarden.
Wat het precies gaat worden en wat het gaat kosten is nog niet bekend, wij zijn nog aan het pilotten.

• denan
Anoniem: 26203 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 19:21:
Even tussen door. Denan ik krijg een vordering van 27,45 voor het vast zetten van m'n ip adres.
Heel leuk maar ik heb niet eens een eerste rekening gehad.
Afgezien dat zit er geen acceptgiro bij en of andere informatie.
Kan wel leuk geld overmaken maar dan weet nog niemand daar dat het vanmij afkomstig is
Of moet ik het factuur nummer in de omschrijving zetten van een overboeking?

Administratie daar niet helemaal in orde? Of zie ik het verkeert.
Waarschijnlijk heb je een vast IP adres aangemaakt een tijdje terug waardoor dit geld in rekening gebracht is. Er zat idd een "bug/feature" in het klantenportal waardoor klanten al een vast-IP aan konden vragen voordat de lijn actief was. Hierdoor kon het voorkomen dat klanten gefactureerd werden voordat de lijn actief was. Stuur anders even een email met je klantgegevens naar support@xtramediaservices.nl dan zal ik de facturatie oppoetsen.

• denan
Sa1 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 11:57:
Nog ff een ander vraagke, digitale tv via jullie is dat (wordt dat) DVB-C of een andere varriant? ik ga er bijna vanuit dat het C zal zijn... Dit omdat ik graag glas wil, maar nog niet beschikbaar is, maar wel digitale tv via m'n media centert wil hebben :)
We starten binnenkort met de pilot, dus hier kan ik nog geen uitspraken over doen.

• denan
michelc85 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:29:
[...]

Kan je je nog ergens aanmelden voor deze pilot
Nee, de pilotdeelnemers zijn al voorgeselecteerd uit de klankbordgroep-leden van soest/soesterberg.

• denan
sPENKMAN schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 17:27:
[...]

Als Denan me even wil upscalen voor een paar uurtjes wil ik best wat benchmarks voor je doen hoor ;)
Je kunt het ook zelf doen via het klantenportal.. Een maandje 50Mbit proefdraaien en dan weer uitzetten :)
Wij hebben een aantal klanten met 50 en 100Mbit abonnementen en deze halen allemaal de snelheden (afhankelijk van de host).

• denan
benjenkins schreef op zondag 28 januari 2007 @ 15:59:
[...]

Zou inderdaad fijn zijn als hier wat meer info over zou komen. Ben zelf in het XMS-huis geweest en meer dan de periode die al op de site staat (ergens tussen oktober 2006 en april 2007.. ;( ) konden ze me niet zeggen...

Nogal ruime planning lijkt me. Ondetussen is het bijna februari en heb zelfs nog niet eens iemand hier in de buurt bezig gezien!

:'(
Bel 0800 555 2 555 optie 3 (planning) en je komt bij de aannemer uit die in je regio bezig is. Zij weten wel wat de planning is per wijkdeel.

• denan
Anoniem: 143924 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 13:14:
@denan, komen er in de nabije toekomst nog snelheidsverhogingen, laat zeggen van 10 -> 24Mbps zonder extra kosten? :)
Daar zijn momenteel geen plannen voor. In de praktijk blijkt trouwens dat de meeste klanten de 10Mbps lijn nog lang niet ten volle benutten, dus een 24Mbit upgrade zou voor ons heel duur zijn en voor de meeste klanten weinig opleveren.

• denan
WEBsel schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:00:
Ik hoor net dat XMS niet in mijn wijk gaat komen omdat mijn woningcorporatie Mitros hier geen zin in heeft. Kan ik niet op een andere manier glas krijgen, of woon ik gewoon in een pauperwijk? (3552)
Helaas, de enige mogelijkheid om bij ons een aansluiting te krijgen is in de buurt van de vezel te wonen. Als dat niet het geval is dan zou je nog zelf een vraagbundellingstraject op kunnen zetten. (aka: zelf zo veel mogelijk aansluitingen verzamelen en ze als 1 bulk bij ons indienen).

• denan
kubi55 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:22:
Geen glas in Amsterdam? Dat krijg ik tenminste als reactie van de website.. Misschien heeft Denan wat meer info voor me. Ik was toch wel erg geinteresseerd:p
Niet als XMS nee, maar als InterNLnet werken wij wel mee met Citynet in Amsterdam:
www.internl.net/citynet

• denan
bobje1986 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 16:02:
[...]

Hier ben ik ook erg benieuwd naar, er zijn nieuwsberichten geweest dat binnen nu en 2 jaar geheel arnhem op glas zou moeten zitten (of in iedere geval de aanbiedingen er voor alle huishoudens er zijn) Gaat XMS dit ook verder regelen of..?
Ik ben het aan het uitzoeken... Er liepen inderdaad wat gesprekken met de gemeente in Arnhem, maar volgens mij is daar (nog) geen resultaat uit gekomen.

• denan
H_Indewarrie schreef op maandag 29 januari 2007 @ 16:27:
Sinds vanochtend een IPadres en dus een beetje aan het testen met m'n pc direct op de lijn.
Via FTP met enige moeite 950kB/s upload gehaald; niet slecht:)
Download ook zoiets, maar nog niet echt heftig getest.
Maak anders eens een webruimte aan en upload het naar je XMS net FTP-server. Dan blijf je binnen het netwerk en kun je de volle upspeed mooi testen. Het zou toch zeker tussen de 900Kbit en de 1.3Mbit/sec moeten liggen.
Het valt me vooral op dat tegelijk downloaden en uploaden (zelfs via FTP) de snelheid omlaag haalt.
Kan dit aan bekabeling liggen? (die lijkt me prima)
Kan dit aan netwerkkaart liggen? (niet zo full-duplex als mogelijk?; broadcom gigabit onboard op asus a7v8x)

Torrents gaan nog niet zo lekker, want blijkbaar kan de verbinding niet zoveel connecties tegelijk aan ofzo. Ik gebruik uTorrent 1.6.
De torrent uploadsnelheid zakt langzaam in tot zo'n 130 kB/s na iets van een half uur. uTorrent opnieuw opstarten en hij doet het weer op hogere snelheid 200-300kB/s.
De uploadsnelheid van m'n ftp-server daalt bij torrentgebruik naar 5-25 kB/s t.o.v. 200-300 kB/s zonder torrents, terwijl ik de verbinding toch echt niet strak trek (200 up en 150 down met torrents).
Waar ligt dit aan? Hoe krijg ik hierin verbetering?
Klinkt eerder als een software/router probleem. Het kan zijn dat de router 'saturated' is door teveel open threads. Hierdoor kan het zijn dat er teveel requests binnen komen die de router niet meer kan verwerken (meestal router-CPU probleem) en discard hij de rest.
Ook kan de client voor problemen zorgen, of de computer. Wat mij vaak opvalt bij torrents is dat het geheugen van een computer erg snel volloopt met de meeste clients. Als de computer niet genoeg geheugen meer heeft, of als de torrent client 99% van de CPU-cycles opslokt, zakt de snelheid hard in.

Ik gok eigenlijk op de 2e.. dus probeer eens een andere client of check het geheugen/cpu verbruik als de snelheid inzakt.
(mijn azureus versie had bvb een memoryleak die hetzelfde gedrag veroorzaakte)

• denan
Inflatable schreef op maandag 29 januari 2007 @ 19:08:
[...]

Ok, nu heb je mijn aandacht!! :P Kan ik echt tijdelijk 50 of 100Mbit aanzetten zonder dat het me geld kost? Ik wil namelijk niet voor onaangename verrassingen komen te staan dat er opeens toch 99,95 euro van m'n rekening is afgeschreven.. En ik neem aan dat dit alleen werkt zolang je nog in je gratis proeftijd zit wat betreft internet? En hoevaak kun je dit dan doen in die periode? :7
Het is niet gratis, maar je kunt het aanzetten en na een maand weer uitzetten. :)

• denan
lethargy schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:49:
[...]

Torrents haal ik met 1,3 MB/s binnen, urenlang achter elkaar. Mijn upload wordt dan niet volledig benut. Die haalt dan max 500 kB/s. Als ik alleen seed, dan haal ik 1,2 MB/s. Ik gebruik ook uTorrent.
De snelheid hangt wel af van aantal seeds en peers.

Ik heb wel een probleem dat bij mijn emailinstellingen al 2 weken lang "wordt verwerkt" staat. Ik kan die dus niet wijzigen. Net zo als mijn webspace, daar staat ook al 2 weken "wordt verwerkt".
Heb al gemaild naar de helpdesk wanneer dat dan eindelijk verwerkt wordt, maar ik krijg daar geen reactie op.
Stuur anders even een email naar support@xtramediaservices.nl tav martijn sanders, dan zal ik er eens naar gaan kijken.

• denan
Inflatable schreef op maandag 29 januari 2007 @ 21:47:
[...]
Dus het kost je gewoon 99,95 euro extra per maand (voor 100Mbit)? Je kan het alleen een maand aanzetten en daarna weer uit etc..

Laat dan maar.. Ik dacht dat je het zonder extra kosten even kon proberen..
Nee dat niet (het kost ons ook geld namelijk).

• denan
Anoniem: 181983 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:44:
Zit heel erg te twijvelen of ik de overstap wel moet maken heb nu een ADSL Lite 3000/512 abbo van xs4all kost me € 39,95 en dan de kosten van het tel abbo van kpn wat je verplicht nodig hebt kom ik ook rondt de 50,- uit wat zouden jullie doen en waarom?

alsvast bedankt voor de info

groeten
Niels
Bij XMS heb je voor dat bedrag een snellere verbinding 10.000/10.000 en ook nog eens televisie erbij.. Maar mijn comments kun je beter negeren.. ik werk voor XMS ;)

• denan
Anoniem: 207005 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 14:57:
Ik had ook een vraagje, ik heb laatst het downloaden via newsservers ontdekt. Dit bevalt mij heel goed, ik doe het met tweaknews. Maar goed ik kan ook XMS bestellen en wil dit graag doen, maar zijn er al ervaringen met het downloaden via newsleecher, en kan dit uberhaupt met de volle 10Mbit snelheid. Moet je extra betalen? word de snelheid afgeknepen? En is de retentie ook goed???
Iemand een idee?
bvd
Bij XMS ondersteunen wij momenteel alleen de text-newsgroups, dus geen alt.binaries. Er zijn wel plannen om hier eventueel een (betaalde) extra dienst van te maken (zoals eweka), maar tot die tijd zul je voor je alt.binaries toegang een abonnement bij een newsgroup-acces provider moeten nemen (zoals eweka.nl).

• denan
Anoniem: 207136 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 14:39:
Ik heb laatst een brief gekregen waarin stond dat mijn wijk nog geen glasvezel krijgt (de Meern). Omdat er te weinig aanvragen zijn. Maar hoeveel moeten er dan zijn? en hebben jullie iets van reclame dat ik dan in de buurt kan uitdelen?
Wij hebben niet echt reclame materiaal voor vraagbundelling, maar als je hier serieus mee aan de gang wilt kun je het beste een opzetje maken en dit emailen naar support@xtramediaservices.nl. Ik zal het dan doorzetten naar de projectleider van de desbetreffende stad.

• denan
freekweb schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 15:54:
hoeveel aansluitingen wil XMS minimaal in een wijk zien voordat zij hun netwerk gaan uitbreiden en glas in een wijk gaan aanbieden?
Dit is helaas niet van te voren te zeggen. Het hangt af van de wijk en de afstand tot de glasvezelring. In sommige steden is men zelfs al in gesprek over het 100% verglazen van de stad zodat alle woningen (ook Non-Portaal/Dudok/SCW) standaard een vezel krijgen.
Of dit in die steden doorgaat hangt echter van zeer veel factoren af dus momenteel kan ik daar nog weinig over zeggen.

• denan
fast-server schreef op maandag 29 januari 2007 @ 13:49:
denan,

Is er ondertussen al een besluit genomen over het verglazen van Arnhem?
En zo ja wat is de uitkomst hiervan?
De gesprekken hierover lopen nog steeds. Het 100% verglazen van een stad is ook een zeer kostbare operatie dus ik verwacht hier het eerstkomende half jaar zeker nog geen uitspraken over. Zodra er duidelijkheid is over deze situatie zal het zeker richting de bewoners gecommuniceerd worden.

• denan
Inflatable schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 20:57:
[...]

Die vraag kan ik als XMS gebruiker ook wel beantwoorden.. Ja, XMS doet aan MAC-adres herkenning via DHCP, je zult ongeveer een uur moeten wachten voordat je met een andere netwerkkaart (met een ander MAC-adres) een IP zult krijgen..

Als je meerdere PC's wilt aansluiten zou ik gewoon gebruik maken van een router..
Als je een static-ip aanvraagt (eenmalig 24,95 via het klantenportal) is dit niet meer het geval.

• denan
ari3 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 09:19:
Heehee... Ik lees net in het Vathorst.nu huis-aan-huis krantje dat XMS de snelheid per maart 2007 verhoogt van 10Mbps naar 24Mbps (krantje zegt 24, maar moet wellicht 25 zijn?). Goed nieuws in ieder geval!
Nee, het is wel degelijk 24Mbit.. maar die ene megabit zal wel niet zoveel verschil uitmaken. Dit voeren wij uit als pilot in Vathorst omdat het produktaanbod in Vathorst afwijkt van de XMS producten in de rest van het land.
Let op: Dit wil dus niet zeggen dat wij het hele XMS netwerk op 24Mbit gaan plaatsen.

En voor de mensen die willen weten 'waarom Vathorst wel en wij niet?':
De inwoners van vathorst hebben zelf een vraagbundelingstraject opgezet voor de aanleg van het vezelnetwerk. Zij krijgen/kregen dus ook de aansluitingen niet gratis zoals de rest van onze klanten.

Het kan zijn dat wij in de rest van ons netwerk in de toekomst ook een soortgelijke actie gaan uitvoeren, maar hier zijn op dit moment geen plannen voor.

[Voor 6% gewijzigd door denan op 02-02-2007 11:10]

• denan
granddad schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 20:50:
Wij betalen toch ook de aansluiting al is dat via portaal?
Nee, portaal neemt de kosten voor de aansluiting (let op: de aansluiting is dus de montage van de glasvezel en de kosten voor het Packetfront CPS en de DRG-22) voor haar rekening. Die 150,- euro berekenen zij niet door naar de portaal-bewoners.

• denan
Inflatable schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 21:07:
[...]

Dus in Vathorst krijgen ze straks 24Mbit omdat ze die 150 euro aansluitkosten zelf betaald hebben? Nou, ik wil ook best wel die 150 euro eenmalig betalen als ik vanaf dat moment ook 24Mbit krijg.. :7
Zo simpel zit het niet in elkaar ;)
Vathorst is net als soest/soesterberg een 'testbed' voor nieuwe projecten en Pilots. In Soest/Soesterberg speelt men bijvoorbeeld al met de eerste versies van het DigitaleTV produkt.
Ik sluit niet uit dat in de nabije toekomst soortgelijke acties voor de rest van het netwerk zullen volgen, maar het omschalen van een compleet sub-netwerk van 10 naar 24Mbit is natuurlijk een leuke test qua up/downstream verbruik en netwerkcapaciteit.

• denan
sPENKMAN schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 23:35:
Ik denk dat de meeste mensen zich verkijken op hoe diep een vijver kan zijn maar wel aardig lomp dat ze er alsnog doorheen gaan terwijl ze gewaarschuwd waren :+
Erg handig was dat inderdaad niet :)
De aannemers die wij gebruiken zijn in ieder geval allemaal goed verzekerd, en zij hebben met ons de afspraak dat zij alle problemen/klachten oplossen die naar voren komen tijdens het graaf/installatieproces. Mocht dit niet snel genoeg gaan of ben je het ergens niet over eens, neem dan even contact op met onze servicedesk op 0800 555 2 555.

• denan
Anoniem: 91531 schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 12:45:
We hebben direct contact gehad met xms. En na een tiental minuten stond er een opzichter van de BAM.
De vijverspecialist is de schade op komen nemen. Dus alles is al in werking. En ik vertrouw er op dat alles goed komt. Maar een vrije dag kan ik beter besteden dan alle troep van de graafwerkzaamheden op te lossen. :?
Begrijpelijk.. maar ik hoop dat je ook begrijpt dat over het algemeen de voorbereidende werkzaamheden geen enkel probleem opleveren. Als dit iedere keer zou gebeuren zou de aannemer denk ik snel stoppen met het aanleggen van ons netwerk. Op een 1000-1800 nieuwe aansluitingen per week zal er altijd een percentage zijn dat voor onverwachte problemen zal zorgen. Aan XMS de taak om deze, zonder al te veel frustraties voor de betrokken personen, op te lossen.

• denan
Als je de prijzen van de verschillende abonnementen naast elkaar ligt zul je zien dat wij in de meeste gevallen toch voordeliger zijn of meer service bieden. Onze telefonieservice heeft bvb gratis nummerherkenning, voicemail, configuratieopties, realtime cost-tracking etcetcetc. Ook leveren wij support op onze diensten, iets wat je bij de meeste prijsvechters niet zult vinden :)
Anyway, ik zit hier niet om onze produkten te verdedigen maar ik raad je aan om toch eens onze produktportfolio te bekijken als je ADSL/Kabel contract af dreigt te lopen. Wij moeten meegroeien met de markt dus onze pakketten zullen dat ook doen.

Vergeet btw niet dat een 10Mbit fiberconnectie geen peanuts is. Het is wel symmetrisch en alle afgenomen diensten gaan NIET van die 10Mbit af. Dit is bij kabel/adsl wel het geval. Neem je bij ons 10Mbit, dan krijg je ook 10Mbit.. onafhankelijk van je telefoon/televisie. Ook is onze latency een stuk lager dan bij traditionele netwerken. (1-15ms naar de meeste hosts binnen nederland).

[Voor 20% gewijzigd door denan op 05-02-2007 12:31]

• denan
H_Indewarrie schreef op maandag 05 februari 2007 @ 22:32:
Mijn 42networks DRG heeft maar 4 poorten...
Poort 4 voip dus
De nieuwe versie van het CPS (met voip geintegreerd-DRG-22) heeft inderdaad maar 4 poorten. In dat geval moet de computer op poort 1 aangesloten worden, op 2,3 of 4 zal de bandbreedte slechter zijn.. Ik zal binnenkort de handleiding aanpassen voor de nieuwe hardware.

• denan
Radio werkzaamheden
Vanaf aanstaande donderdag zal de RTV leverancier gedurende anderhalve week het radio signaal in alle headends nalopen. Tijdens deze controles/werkzaamheden kan het zijn dat bepaalde zenders voor korte tijd uitvallen.

Nieuwe handleiding
Er komt een nieuwe handleiding aan met daarin de omschrijving van het nieuwe CPS (4 poorts ipv 8 poorts). Waarschijnlijk zal ik de handleiding eind deze week af hebben. In de tussentijd heb ik het verzoek om de huidige handleiding eens na te lezen en opmerkingen in deze thread te posten.
De "oude" handleiding staat op het volgende adres:
http://www.xtramediaservi...nstallatiehandleiding.pdf

Beste emailprovider -uitslag
http://www.nu.nl/news/967...te_e-mailprovider%27.html
We worden niet als XMS genoemd, maar de servers van InterNLnet voor mail/spamfiltering zijn gelijk aan de servers voor XMS. De nieuw geintroduceerde spamfilters (sinds een week of 3) vertragen de mail-afhandeling iets, dus dat zou de 2e plaats kunnen verklaren ;)

• denan
cyctech schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 09:24:
Nu woon ik in Regio Nijmegen ( oost nederland )
Hier ligt al glasvezel in de grond, hebben ze 2 jaar geleden al gedaan.
En er ligt zelfs al een losse gals leidiging in mijn meterkast.

Niet dat ik denk dat ik recht streeks wordt aangesloten, dus ik vermoedt dat het gaat om gals in het KPN hokje.

Dus alles is er en aangesloten, dus wanneer mogen wij genieten van Glas? KNW
Voor planningsvragen is er het telefoonnummer 0800 555 2 555. Kies daar voor optie 3 (planning) en je zult, na het intoetsen van je postcode, doorverbonden worden met de aannemer die in je regio bezig is. Zij kunnen de meeste planningsvragen beantwoorden.

• denan
bobje1986 schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 17:08:
Tja, dit heb ik al diverse malen geprobeerd maar zoals ik al zei ben ik geen 'bezitter' van een portaal woning of iets dergelijks en word nu dus niet uitgerold.. daarom is mijn vraag ook of er genoeg animo in de wijk is en wij ook mee mogen genieten van de glasvezel.. deze zou namelijk tussen half februari en half maart worden uitgerold maar ik zie nu allemaal al glas uit de leidingen komen dus die zijn al geblazen.. XMS gaat hier dus nog in eerste instantie over OF we het uberhaupt krijgen.. dan kan ik wel bij de aannemer aankomen, tja ik weet nog niet of ik het krijg maar weet je wanneer je komt graven..? beetje onlogisch dus..
Je verzoek ligt dan nog bij de projectleider van de netwerkeigenaar (GNEM). Email even je gegevens en de vraag naar support@xtramediaservices.nl en ik zal checken wat de status is.

• denan
Momenteel is mijn to-do list zeker 2 a4tjes lang dus de kans is klein dat ik dit forum ga checken. Stuur deze week een email als reminder naar support@xtramediaservices.nl met deze vraag en ik zal er achter aan gaan.

• denan
djtrustno1 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 19:42:
[...]

Bij mij was het al binnen 24 uur
In principe verlopen de opleveringen via het volgende stramien:
- Monteur hangt kastjes op
- Monteur 2 test de lijn met een laptop en levert de verbinding op
- Wij provisionen alle diensten en na 24-48 uur is de glasvezelverbinding "gebruiksklaar" (maar nog niet aan).
- Klant stuurt een aanvraag op en wij zetten binnen een uur de verbinding "aan". Indien men al een aanvraag had verstuurt voordat de monteur ging testen zetten wij de verbinding automatisch aan na die 24-48 uur.

• denan
martdj schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 13:19:
Met de aannemers heb ik dezelfde soort ervaringen. 3 weken geleden zou bij ons de apparatuur worden aangesloten. 's Ochtends kwam iemand om een stopcontact in de meterkast te maken, want dat zat er niet. 's Middags zou de apparatuur worden aangesloten. 's Middags werden we echter via de Intercom "gebeld" om te melden dat er problemen waren met het blazen van de vezel en dat die apparatuur vandaag niet meer geplaatst ging worden. Ze zouden de volgende dag bellen om een afspraak te maken.

Dat bellen gebeurde dus niet, dus ben ik zelf maar gaan bellen. Na 3x beloofd te zijn dat ik teruggebeld zou worden wat dan weer niet gebeurde, zeiden ze de 4e keer dat er volgende week iemand langs ging komen waar we deze week een brief over gingen krijgen. Tot nu toe nog geen brief gehad, dus maar hopen dat die nog komt. Ik hou inmiddels mijn hart vast. Vanaf 1 maart ben ik mijn huidige internetverbinding kwijt en als het voor die tijd niet geregeld is, heb ik dus geen Internet meer :(

Ik heb gisteren alvast maar een router besteld (Asus RH3041). Leek me toch handiger dan een software router, ook omdat het me 10 meter UTP kabel scheelt (tussen de meterkast en de server zit zo'n 20 meter. Tussen de meterkast en mijn xbox waar ook een utp kabel naartoe ligt maar 10).

Wat voor routers hebben anderen eigenlijk?
*Meteen ook een reactie voor goldielox*
Wij gaan er van uit dat de aannemers die wij inhuren goed werk afleveren. De enige controle die wij hebben op dit werk zijn de klachten van klanten over de werkzaamheden of werk-methode van de aannemer. Het is voor XMS niet te doen om dit vanuit het hoofdkantoor in Nijmegen over heel Nederland bij te houden, dus mocht je ergens tegen aan lopen en de aannemer reageert niet (of slecht), zet dit dan even door naar support@xtramediaservices.nl. Ik zal de zaak dan opnemen met de projectleider van die regio en die zal op zijn beurt weer de aannemer aanspreken.
Vermeld wel duidelijk je klacht/probleem en je NAW-gegevens (naam/adres/woonplaats).
Belangrijk:
De aannemers van XMS zijn alleen voor het aansluiten van de glasvezel en de hardware. In een aantal woningen ligt er geen stopcontact in de meterkast dus kan onze hardware niet van stroom worden voorzien. Is dat het geval dan dient de bewoner zelf de aannemer van Portaal (technische dienst) te bellen. Onze ervaring is dat de Portaal klantenservice hiervan niet op de hoogte is dus neem dan even contact op met de XMS servicedesk op 0800 555 2 555 en vraag naar het nummer van het electra installatiebedrijf van Portaal in je regio. Zijn er klachten over dit installatiebedrijf dan dient men dit met Portaal op te nemen of met het installatiebedrijf zelf. Zij hebben geen banden met XMS.

Note: Klanten die geen portaal huurder zijn dienen dit zelf met hun woningcorporatie op te nemen of zelf een stopcontact te plaatsen/regelen.

[Voor 16% gewijzigd door denan op 14-02-2007 16:17]

• denan
sPENKMAN schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 08:03:
Daarnaast hoeft een timeout geen timeout te zijn, soms antwoorden de routers gewoon niet op ICMP verkeer ;)
Niet alleen dat, vaak heeft het ICMP verkeer een lage prioriteit op dit soort routers waardoor ping results niet altijd even betrouwbaar zijn.
Blizzard heeft deze problemen in ieder geval al een flinke tijd. Het heeft wel iets te maken met de uplink van hun datacenter in Parijs. Persoonlijk heb ik het vermoeden dat cogentco en blizzard onderling problemen hebben. Een tijdje terug heb ik dit ook al aangegeven bij onze netwerk-admins en dat is de reden dat wij een deel van het verkeer over Telia routeren. Al het verkeer is niet mogelijk aangezien de ontvangende partij (blizzard) voor een deel kan bepalen welke uplinkprovider het dataverkeer gebruikt.
Ping hier: 13MS
(69 Undead warrior-Silvermoon EU ;))

Note: Dit soort zaken bij cogentco aanmelden heeft in ieder geval weinig zin. Zij leveren geen support aan eindgebruikers en ook providers lopen vaak tegen een bureaucratische muur aan. Het is af en toe net de 1e lijn van KPN :?

[Voor 10% gewijzigd door denan op 15-02-2007 10:42]

• denan
Heb je deze problemen altijd of alleen tijdens wow-peek tijden? (17:00-24:00).
Zou je anders eens een continue-ping kunnen opzetten naar de cogentco server die de vertraging veroorzaakt?
Als je wat meer gegevens hebt kan ik dat eventueel bij cogentco laten aankaarten. Zoals ik hierboven al zei hebben we dit soort problemen al vaker bij cogentco gezien, maar toen was het buggende hardware in hun domein.

Zijn er toevallig nog meer wow-spelers met dit soort problemen?

PS:
69 Undead warior (main)
60 Tier 2 human paladin
50 Human lock
52 Orc hunter
43 Undead warlock
25 bloodelf paladin
43 troll priest
32 orc shaman
en nog wat ander restmateriaal op pvp-servers...
(krijg je ervan als je sinds beta dit spel speelt :))

Add: Ik heb het 1e lijns ticket trouwens gesloten. Ik zag dat er al een aantal terugbelpogingen gedaan waren maar men trof je steeds niet thuis. In het ticket had ik het bovenstaande verhaal ook al gezet. (indien je in nieuwegein woont tenminste.. zo niet.. roep dat even)

[Voor 13% gewijzigd door denan op 15-02-2007 11:34]

• denan
Anoniem: 207306 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 13:48:
[...]

Jazeker, is ondergetekende in Nieuwegein :) Het is structureel, alle uren, en ik persoonlijk heb er last van sinds de woensdag dat er de emergeny patch uitgevoerd is door Blizz, die zo rond 18.00 - 20.00 uur. Mede spelers op dezelfde server uit Noorwegen en 1 uit Denemarken hebben er ook last van. Hun advies gegeven ook een latency repoert op blizz forum te posten.

LOl, niet thuis, tja, daar heb iktijdens mijn werk dus mijn GSM voor bij me ;) Geeft niet, nogmaals ik kan bijna niet geloven hoe goed de helpdesk daar werkt bij jullie. Geen geslijm, geen aandelen XMS, gewoon een tevreden klant die beseft dat bepaalde problemen kunnen voorkomen die voor een bedrijf overmacht zijn.

Jammer dat de gemiddelde Nederlander daar de laaste jaren niet over meer wil nadenken en gelijk begint te brullen en vooral als het ff kan gaat claimen.
(ja, ik zit inderdaad in de particuliere verkoop) :)
De emergency patch heeft ook een berg ui-commands gesloopt die door een aantal addons gebruikt worden. Uit die traceroute van je haal ik niet echt een latency van 500-1000ms dus mijn eerste reactie zou zijn 'lokaal probleem'. Ik heb soortgelijke addon problemen gehad na elke patch-push en dat is de reden dat ik al tijden addon-free speel (op ct_raid na.. en die zorgt ook voor spikes na elke patch.. dus na een patch staan ze uit tot de nieuwe stable version uit is).
Probeer anders eens het volgende:
Gooi je hele interface-addons map weg
Verwijder je wtf/ en wtb/ directory's in de wow-root
Start het spel op..
Grote kans dat de latency dan weg is..
(het kan btw ook aan de drivers van je gfx kaart liggen.. voor ati-kaarten raad ik persoonlijk omega-drivers aan -http://www.omegadrivers.net.. de develloper hiervan is een fanatieke wow-speler)
Tot zover het wow-support in dit forum :)

• denan
Anoniem: 207306 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 14:08:
Pingen gaat me goed af, maar een continu ping? ehhhh, kan je een voorzetje geven? :)
Probeer eerst maar eens het bovenstaande verhaal uit. Dat hielp bij mij altijd.

• denan
voorstad schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 16:28:
Als in mijn wijk glasvezel ligt (om de hoek bij de huurwoningen van portaal), hoe groot is dan de kans dat ik aangesloten zou kunnen worden?

De postcodecheck is negatief, en ik heb een aanvraag gedaan (paar dagen geleden).
Momenteel heel klein schat ik. De prioriteit ligt echt bij het opleveren van de Portaal/Dudok/Scw/Alliantie woningen. Voordat je iets hoort ben je in ieder geval al snel een maand verder.

• denan
voorstad schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 16:39:
[...]

;( Waarom inventariseren ze dan niet eerst of de rest van de straat ook interesse heeft :? , de straten om ons heen lagen open. Achteraf weet ik dat het de glasvezel was. (En weet ik exact waar de huurwonongen ophouden en de koopwoningen beginnen.)

Maar niet getreurd, ik zit ook nog vast aan m'n ADSL jaarcontract.... zo'n overgang zal ook wel feest zijn. 8)7

Denan, bedankt voor je antwoord!
Omdat we daar momenteel weinig mee kunnen doen. Wij hebben eerst de verantwoordelijkheid voor het aansluiten van alle Portaal/Dudok/SCW/Alliantie woningen aangezien wij hier een contract voor hebben. Het aansluiten van tussenliggende koopwoningen komt op de tweede plaats.

• denan
supernova schreef op maandag 19 februari 2007 @ 11:40:
@denan.

Weet jij misschien of er al iets bekent is over Hoogland (Amersfoort).

Krijg geen enkele reaktie verder van de stuurgroep en ben toch wel nieuwsgierig of het nog door gaat.
:z
Ik zit ook nog op verdere informatie van de stuurgroep te wachten, maar ik zal het balletje nog eens opgooien. Verder kan ik je aanraden om http://forum.vathorst.nu/index.php/board,163.0.html goed in de gaten te houden. Daar gaat men vanuit de stuurgroep ook dieper in op het wel of niet aansluiten van Hoogland.

• denan
Start fibergaming pilot
De XMS Fibergaming pilot is vanaf heden officieel begonnen. Op de website
http://fibergaming.xmsnet.nl is het gaming forum geactiveerd. Om actief mee
te doen aan de pilot is het aan te raden om je op dit forum aan te melden.
Op dit forum is ook meer informatie te vinden over de server en heb je de
mogelijkheid om mee te praten over de pilot en eventuele uitbreidingen
van de server voor andere spellen.
Om jezelf aan te melden op het forum en actief mee te praten over de pilot
kun je jezelf registreren via de ‘register’ optie rechtsboven op het scherm.
Welk spel heeft XMS momenteel draaien?
Vanwege de enorme populariteit hebben wij in eerste instantie gekozen voor
een server van Battlefield2-modern combat. De versie die wij draaien is
geupdate naar de nieuwste versie (v1.1.2965-797.0) en draait op een dedicated
server op ons glasvezelnetwerk.
Zijn er ook plannen voor het opzetten van andere game-servers?
Die zijn er inderdaad, maar er is bewust gekozen om met één spel te starten.
De dedicated server die wij hebben geplaatst (core2duo-2.13 ghz, 2GB geheugen)
heeft capaciteit genoeg voor het draaien van meerdere servers. In de nabije
toekomst zullen wij het aanbod zeker uitbreiden. Indien de pilot goed loopt
zijn er ook plannen om het serveraanbod in de toekomst uit te breiden
met extra dedicated servers en geheugen.
Indien je graag een bepaald spel wilt laten hosten op het XMS netwerk kun je
dit het beste aangeven via het forum op http://fibergaming.xmsnet.nl.
Is deze pilot alleen bedoeld voor XMS klanten?
In eerste instantie wel, maar om de servers echt goed te kunnen testen zouden
er zo veel mogelijk mensen in moeten loggen. De Battlefield 2 server die wij
opgezet hebben, heeft een capaciteit van 52 spelers. Met alleen de pilot-
deelnemers is dit niet vol te krijgen. Nodig dus al je vrienden en bekenden met
een officiële Battlefield 2 versie uit om samen met jou te spelen op onze
server. Een van de grote redenen van het opzetten van deze pilot is namelijk ook
het verschil in latency tussen een XMS klant en een externe klant meten.
Wat vragen wij van je?
Ten eerste natuurlijk dat je met plezier speelt op onze server, maar wij zijn vooral
benieuwd naar de resultaten van deze speelsessies.
- Reageert de server snel of langzaam?
- Wat is je latency naar de server?
- Wat is de latency van je vrienden die niet op XMS zitten naar de server?
- Treden er vertragingen op naarmate er meer spelers online komen?
- etc. etc..
Hoe meer je kunt vertellen over je speelervaring, hoe beter wij deze pilot
kunnen omvormen tot een dienst die door alle XMS gebruikers te gebruiken is.
Belangrijk: Vragen? Opmerkingen? Verzoekjes? Plaats deze dan in het forum op
http://fibergaming.xmsnet.nl

[Voor 18% gewijzigd door denan op 19-02-2007 13:52]

• denan
supernova schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:25:
Bedankt... Ben benieuwd of het goed gaat komen ....

Edit: Helaas komt in die database Hoogland niet voor.. Ja hooglanderveen, maar dat is helaas anders en dat ligt vlak naast Vathorst.

Ben dus bang dat het niets wordt.

[...]
Hoogland/hooglanderveen valt onder 1 paraplu in onze klantendatabase dus je kunt gewoon die threads bij houden. Ik weet dat men momenteel nog bezig is met het krijgen van extra aanmeldingen, maar het traject loop in ieder geval al.

• denan
Inflatable schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:54:
Ik zat net even bij Citynet Amsterdam te kijken (een project waar XMS/InterNL kennelijk ook bij betrokken is), en daar zag ik dat men 20Mbit krijgt voor de prijs waar wij hier in Hilversum (Dudok) 10Mbit voor krijgen.. Mijn vraag is dus deze, is er een kans dat in de nabije toekomst alle glasvezel abbonementen van XMS/InterNL gelijk worden getrokken? Dus iedereen landelijk dezelfde snelheid voor dezelfde prijs? Of blijven we deze verschillen houden?
Citynet is een compleet ander netwerk dan XMS. Andere hardware, andere diensten, andere prijzen, andere provider en andere netwerkeigenaar(bbned). De bedrijven XMS en InterNLnet hebben op dit glasvezelgebied ook weinig met elkaar te maken, al leveren wij wel diensten aan XMS (het zijn meer zusterondernemingen, al zit XMS zelf een verdieping onder ons).
Om een lang antwoord kort te maken: Nee dus. :)
(al zal in de toekomst natuurlijk het XMS aanbod getoetst worden aan andere vezeldiensten.)

• denan
ijdod schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 12:49:
Ik hoor hier wat potentieel verontrustende berichten over het aansluiten van koopwoningen in huurwijken. Nu bevind ik me in diezelfde positie (antilopespoor, maarssen); ik heb me echter al vroeg aangebeld, en heb een bevestigingsbrief met login code e.d. ontvangen. Is dat een 'garantie' dat ik ook daadwerkelijk wordt aangesloten als ze het daadwerkelijk naar binnen blazen van de vezels gaan beginnen?
Dit is een afwijkend traject aangezien men hier werkt met vraagbundeling. Ook is het vaak zo dat een woning die gekocht is van een woningcoop vaak op de 100% aansluitlijst staat. Indien dat het geval is hoef je je geen zorgen te maken dus.
Voor de planning kun je het beste 0800 555 2 555 optie 3 bellen, zij kunnen je waarschijnlijk meer vertellen.

• denan
Anoniem: 111132 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:48:
Heb sinds gister Vista draaien hier op mijn pc. Alles loopt super en lekker soepel!

Alleen het internet is trager geworden, ik weet hiervoor op mijn XP pro installatie haalde ik gemiddeld 1.8Mbyte per sec.
Nu heb ik gemiddeld 1.2Mbyte per sec. en soms nog onder de 1Mbyte.

Dit heb ik getest bij de speedtest van BBNet door daar het bestandje van 100 of 32 MB te downloaden en andere testen blijken ook trager te zijn.

Ook merk ik het met downloaden van bestanden vanaf websites en met winamp kon ik met mijn XP setup zonder onderbrekingen de hoogste bitrates films bekijken. Nu met Vista kan dat niet eens meer (Edit: ook minder hoge bitrates), krijg af en toe onderbrekingen waardoor het weer moet gaan bufferen.

Waar ligt dit aan?
Vista "doet wat dingen" met de firewall en de securitysettings. Speedtest het altijd met alle security's uit (geen firewall/virusscanner/secure proxy's). Verder vraagt vista natuurlijk meer van je systeem resources dan een kale XP bak. Zet om te beginnen maar eens die mooie transparante gui uit :)
Wij hebben hier een testbak staan waarop vista stond, maar persoonlijk moet ik zeggen dat ik er niet echt weg van was. De noodzaak tot een upgrade zag ik in ieder geval niet :)

• denan
GoldieLox schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 11:18:

Helaas krijgt mijn PC nog geen IP adres... Hopelijk gaat dat vandaag nog wel lukken. Ik ben nu toch op de universiteit tot eind van de middag, dus we zien dan wel weer.
Het provisionen van alle diensten gebeurt automatisch en duurt 24/48 uur. Die tijd gaat in vanaf het moment dat de monteur de tests met zijn laptop heeft uitgevoerd.

• denan
Anoniem: 209689 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:39:
Sinds een maand of drie heb ik een alles uit de kast abonnement op het XMS-netwerk: ik voel me hiermee nog steeds de koning ter rijk. :)
Nu heb ik echter wel een vreemd probleem met mijn internetverbinding, en ik weet niet waar de fout zit. De pc is al die tijd met XMS. Verboden geweest via een Sitecom WL-160 router: dit werkte tot afgelopen week (13 feb.) uitstekend. Maar nu wil het geval, dat na ongeveer 90 minuten de internetverbinding vanzelf wordt verbroken: de verbinding tussen de pc en het router blijft echter wel actief. Ik heb het router al gerecet firmware geupdate maar dit mocht niet baten. Heb deze router omgeruild voor een nieuwe en helaas, heb dit probleem nog steeds. :( Als ik deze nieuwe router aansluit op een ander netwerk doet dit probleem zich niet voor.
Kan het zijn dat sommiger type routers niet goed samen werken met het XMS-netwerk? En zo ja, waarom treed dit probleem nu dan pas op?
Of welke instellingen zou ik nog eens na kunnen lopen?

Hopende via deze weg een oplossing te vinden voor dit vreemde robleem.

Al vast bedankt.
Bel vandaag (tot 22:00) de servicedesk even en vraag naar martijn S, ik moet vandaag een late dienst draaien en ik kan de lijn wel even uitmeten voor je. Bel wel pas als de lijn weggevallen is, anders heeft het geen nut.

• denan
bobje1986 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:41:
Wat een service desk, Zelfs tot 22:00 open :+
Kan echt niet wachten tot ik ook glasvezel krijg... Nu nog even wachten tot dat mijn huis aangesloten word :)

@Denan
is hier overigens al meer over bekend..?! -> ik heb eerder email contact met jou (Denan) gehad over de aansluiting van een particuliere woning in Arnhem Zuid, Ik zag toevallig op de planning site dat alles naar voren is gehaald..? betekend dat dat medio Maart er bekeken word of er verder gegaan word met uitrollen of ...?
Kan ik nog weinig over zeggen. Dit soort planningsvragen gaat altijd via het projectbureau.

• denan
xms & WorldOfWarcraft
Het lijkt er inderdaad op alsof er in het domein van de upstreamprovider cogentco iets mis gaat. Wij hebben lokaal wat zaken aangepast die, op korte termijn, de problemen verholpen hebben.
De latency zit nu ergens tussen de 20 en de 40ms.
Uiteindelijk zal cogentco echter de problemen in haar domein zelf op moeten lossen.

[Voor 22% gewijzigd door denan op 22-02-2007 08:37]

• denan
Inflatable schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 16:30:
Het wordt dus steeds drukker bij XMS.. Ik vraag me af hoeveel aansluitingen ze nu al hebben draaien? Hier in Hilversum nog niet zo heel veel denk ik, bij mij in het gebouw zijn er iig niet zo heel veel die er gebruik van maken volgens mij (hun verlies).. :7
Het aantal aansluitingen stijgt met de week sneller, maar ik kan helaas geen specifieke cijfers geven gezien de vertrouwelijke natuur van zulke data. Als ik naar de grafiek kijk zie ik in ieder geval een mooie exponentiele stijging :)

• denan
inXs schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 19:21:
Wij zijn dinsdag in onze nieuwbouw appartementen wezen kijken. Bij de hoofd kabel entree van het gebouw lag inderdaad de grote gele buis van de glasvezel. In de woning komt een grote oranje buis uit in de meterkast, ik neem aan dat dat de aftakking is van de glasvezel.

5 april kunnen we erin, maar op de xms site geeft de postcode check nog steeds aan dat het adres niet bekend is. Wat is handig? Even bellen? Zou het dan gelijk vanaf 5 april kunnen werken? Of een paar daagjes later mag uiteraard ook. Het ligt in de velden I
Dat is inderdaad de tube voor de vezel, maar daar is waarschijnlijk nog geen vezel in geblazen. Het beste is inderdaad om even contact op te nemen met de planning, maar voor de meeste nieuwbouwprojecten in vathorst-Amersfoort lopen aparte trajecten (vraagbundeling).
Als dat in dit geval ook zo is zijn er hoogstwaarschijnlijk speciale informatieavonden voor het nieuwbouwproject.
http://games.dlink.com/products/?pid=370

DGL-4300 > Wireless 108G Gaming Router

Is dit wat voor de glasvezel om te gamen? Draadloos that is? Maar ook om torrents goed te kunnen downloaden zonder dat hij heel de tijd uitvalt? En is het prijsverschil met de Linksys WRT54GL gerechtvaardigd? Of kan ik net zo goed die nemen? (117 euro tov 60 euro)
Regel 1 bij het gamen: Gij zult niet draadloos gamen!
(ik ben gewoon geen fan van draadloze netwerken, vooral niet als storingsongevoeligheid en lage latency van belang zijn)
Met het leggen van kabels ben je de eerste keer wat extra tijd kwijt, maar daarna heb je er nooit meer omkijken naar. Gezien het feit dat je in een nieuwbouwwoning trekt is het leggen van kabels in e wanden voor een 1000Mbit lan natuurlijk prioriteit nummer 1 :)

• denan
XMS-Netwerk werkzaamheden Utrecht-Amersfoort.
Aanstaande woensdag 28 februari tussen 06:00 uur - 06:30 uur 's-ochtends zal er een extra redundante 10 Gigabit verbinding tussen de routers in Utrecht en Amersfoort in dienst worden gesteld.
Deze indienststelling heeft geen impact op de diensten maar dient uitsluitend als extra link om de beschikbaarheid te verhogen.
.................................................................................
Samenvatting:
Datum onderhoud: 28 februari 2007
Tijdstip start onderhoud: 06:00 uur
Betrokken diensten: Geen
Toelichting onderhoud: Indienststelling
Duur van het onderhoud: ongeveer 15 minuten
Impact van de onderbreking: Geen
...................................................................................

• denan
supernova schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:54:
@Denan,

Heb je toevallig al iets gehoord of er al iets bekend is voor Hoogland...

Kan nog steeds verder geen informatie vinden en de datum van overname door xs4all naderd snel.
Hoop dat jij misschien nog iets meer kan vinden er over... _/-\o_
Ik heb een verzoek om meer informatie uitstaan bij de projectleiders van die trajecten. Zodra ik iets hoor zal ik dat posten.

• denan
Gaming pilot update
De gaming pilot is verder uitgebreid. Momenteel draaien wij de volgende servers:
Counterstrike 1.6
Battlefield 2
Battlefield 1942
Medal of honour Allied Assault
FEAR-combat (gratis te downloaden via www.joinfear.com)
Meer informatie is terug te vinden op http://fibergaming.xmsnet.nl.
Hier kunnen ook verzoekjes gepost worden voor extra/nieuwe dedicated servers.

• denan
Anoniem: 107754 schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 09:01:
Hoi, sinds een paar weken draai ik thuis, in Leiden, proef met XMS en er is tot nu toe een ding dat me opvalt:

youtube is een stuk langzamer geworden vergeleken met mijn Casema lijntje.

Als ik een clipje opstart komt het 9 van de 10 keer voor dat 'ie na een paar seconden gaat 'stotteren' (omdat de buffer niet gevuld is?). Hier had ik met mijn Casema lijn maar heel af en toe last van.
Eerst dacht ik dat het aan mijn Windows pc lag maar ook op mijn linux pc zijn de youtube clips niet vooruit te branden.

Zijn er andere mensen die dit probleem hebben/is opgevallen of wellicht tips om oorzaken uit te sluiten/ te testen?
Youtube en veel andere mediaportals hebben inderdaad sinds een week of 3 problemen. Volgens mij loopt het netwerkverkeer richting Amerika een beetje vol. Via mijn testlijnen (casema/KPN/) heb ik namelijk dezelfde problemen.

• denan
Anoniem: 107754 schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 13:45:
[...]

Ik woon in de Hoge Mors (2332)...

[...]

Acha, dan is het een algemeen, youtube gerelateerd, probleem en toevallig begonnen rond het moment dat ik ben geswitched naar XMS :(
Ik heb in ieder geval, just in case, een melding gemaakt bij onze netwerkbeheerder om hier eens naar te kijken. Net zoals de WorldOfWarcraft problemen kan het zijn dat er in het domein van de internationale upstreamproviders cogentco en telia problemen zijn. Wellicht is er een workaround te vinden zoals bij worldofwarcraft, maar gezien het feit dat mijn testlijnen op andere netwerken hetzelfde gedrag vertonen vermoed ik dat het probleem niet aan het XMS/Internlnet-netwerk gebonden is.
Wat me wel opviel is dat sinds vanmorgen youtube en yourdailymedia een stuk sneller zijn geworden dan de afgelopen paar weken. Het is nog steeds niet de snelheid die ik gewend ben (op mijn verbinding was een 10 min filmpje normaal binnen een paar seconden volledig binnen) maar het is nu in ieder geval te kijken zonder pauzeren.

• denan
Fettah schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 20:20:

Verder heb ik wel intresse als het hier in Rotterdam beschikbaar was.
@denan

Als er veel mensen geintresseerd zijn in zo'n dienst, Gemeente Rotterdam en de Woning bedrijven geven toesteming zou er dan een kleine kansje zijn dat er misschien de eerste stappen kunnen genomen worden? Ik weet dat dit een belangrijke/moeilijk vraag is....

Als er zo'n mogelijkheid is wil ik(met een aantal personen) een petitie starten net zoiets als www.geendatalimiet.be . Na duizende handtekingen willen we een brief sturen naar Gemeente Rotterdam/Woning bedrijven/..........
Het krijgen van toestemming is nooit zo'n probleem. De investeerder heeft graafvergunningen voor heel Nederland en als men in sommige regio's geen vergunning heeft is deze vaak zonder veel problemen te krijgen. Het is meer een vraag of in een bepaalde regio/wijk genoeg vraag is om de aanleg van het netwerk rendabel te maken. Volgens mij ligt in Rotterdam al een klein glasvezelnetwerkje, maar ik weet niet of dit ook voor particulieren is.

• denan
Anoniem: 207306 schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 17:18:
[...]

Op het gevaar af (moderator, grijp gerust in) om een flame ar te beginnen wil ik toch even reageren.

- afspraken gemaakt jaren geleden door Portaal hebben niets meer van doen met XMS, het was aan XMS om "portaal klanten" een eigen aanbod te doen.
- planning is altijd zeer lastig, neem waar ik woon, een ramp voor een planning. Waarom? Huurflat met mensen die het verdommen om thuis te blijven wanneer het gevraagd wordt, en dan niet eens de weersinvloeden meegerekend.
- toen de datum aangeboden door XMS op de website verstrken was, aantal weken, heb ik gebeld, daarna was alles zeer snel geregeld, waren wat problemen met de telefoon, maar perfect opgelost.
MartDJ heeft hier echter wel een punt. Er zijn op zijn locatie in de hoogbouw schijnbaar problemen met de aanleg, maar de aannemer had de (potentiele) klanten hiervan op de hoogte moeten brengen zodat men rekening kon houden met eventuele vertragingen.
XMS heeft echter wel als richtlijn dat wij de klanten aanraden om hun bestaande abonnementen pas op te zeggen nadat de glasvezellijn 100% gereed is voor activatie. Ik zal het bovenstaande verhaal bij de verantwoordelijke projectleider aankaarten, wellicht dat men nog kan schuiven met capaciteit. Of dit mogelijk is hangt echter af van de exacte problemen met de vezel op die locatie.

• denan
lethargy schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 12:26:
Ik heb een probleem met het uploaden van bestanden naar mijn webspace.
Ik upload dan naar ftp.xmsnet.nl. De verbinding lukt en het uploaden lukt gedeeltelijk. De verbinding lijkt steeds weg te vallen, het uploaden stopt (vooral bij grotere bestanden). Dus dan moet ik steeds retry doen. Na een tijdje lukt het dan weer, maar soms ook niet dan moet ik eerst disconnect en dan weer connect doen. Ik heb het al geprobeerd met WS_FTP pro, SmartFTP en in Dreamweaver.
Als ik upload naar andere ftp servers voor andere websites (bijv. versatel, demon), dan heb ik dat probleem niet. Dan gaat alles supersnel en zonder problemen. Hebben andere mensen dat probleem ook?
Dat klinkt meer als een firewall/virusscanner probleem. Probeer deze eens te verwijderen en test de snelheid daarna opnieuw. Ik heb vanmorgen toevallig nog als test 300Mb aan bestanden geupload en dat werkte prima. Wellicht een probleem met de passive mode FTP settings?

• denan
inXs schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 23:15:
Nog even een vraagje aan onze beste Denan. Zoals ik eerder aangaf worden onze appartementen 5 april opgeleverd. De grote gele buis komt al binnen in het complex, in de woningen ligt er al een oranje buis (nog geen glas doorheen geblazen volgens mij). Nu heb ik met de planning gebeld met de vraag of wij gelijk bij oplevering een aansluiting kunnen krijgen aangezien onze postcode nog niet in het systeem van aanvragen staat. Volgens hem moest ik dan maar even het formuliertje invullen wat dan in beeld komt en dan krijg ik vanzelf bericht.. Dit heb ik een tijd geleden ook al gedaan, maar nog niets gehoord.

Nu is er 19maand de bijeenkomst waarbij de contracten getekend gaan worden, onder andere die voor de energie en de televisie. Als standaard aanbieder is dat casema, daar mag je dan ook gelijk voor tekenen. Eigenlijk wil ik dit niet en wil ik gewoon glasvezel alles in 1.. Maarja ik wil ook graag wel op tijd internet en televisie.. Valt er intern nog iets na te vragen Denan? Want de planning kon mij dus helaas niet veel wijzer maken.
Dit is velden1,2-vathorst neem ik aan? Ik weet dat hier wat nieuwbouwprojecten lopen die voorbereid zijn op de vezel. Mijn informatie hierover was ook maar beperkt, maar ik ben al een tijdje met de projectleiders in gesprek hierover. Volgende week hoop ik hier meer over te weten.

• denan
LordRAN schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 08:43:
Hey,

Morgen komt de monteur bij mij langs (postcode 3824 PL Amersfoort) om het kastje te plaatsen.
Ik heb nog wel een vraag. De glasvezelkabel steekt nu nog buiten naast mijn huisdeur boven de grond uit. De monteur moet morgen dus onder mijn huis komen om 2 gaten te boren voor die kabel? Ik wil voor de zekerheid even weten of dit niet al gebeurd had moeten zijn of dat dit ook bij de installatie werkzaamheden hoort..

Alvast bedankt.
Ja, zij boren de gaten en sluiten de vezel aan op het glasvezel-aansluitpunt.

• denan
Hurman schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 07:22:
Denan: Welke criteria zijn/worden er gehanteerd bij het samenstellen van het zenderpakket?
Om even een voorbeeld te noemen: Bij ons in Nieuwegein is Animal Planet (wij kijken er geregeld naar) een standaard onderdeel van het Casema Pakket. Deze zit nu niet in jullie pakket. En ik meen mij te herinneren ergens gelezen te hebben dat voor XMS het pakket zoals aangeleverd door de lokale kabelboer als basis zou dienen. Daarnaast zag ik dat deze zender in een aantal andere regios wel wordt doorgegeven.
Het zenderpakket stellen wij samen door naar de wensen te kijken van de bevolkingsgroep die in een bepaalde regio woont. Hierdoor kan het voorkomen dat in bepaalde steden het zenderaanbod anders is dan in andere steden. Het betreft hierbij alleen de buitenlandse zenders, het nederlandse "basispakket" zal overal gelijk zijn.

• denan
Hurman schreef op maandag 12 maart 2007 @ 16:36:
[...]

Idd. Mij is ook nooit wat gevraagd en van buurtbewoners heb ik ook nooit gehoord dat ze ge-enqueteerd zijn. :? Op welke manier kunnen we jullie bewegen bepaalde zenders alsnog in het pakket op te nemen? (lekker wijntje........ ;) )
Er is voornamelijk gekeken naar een doorsnede van de verschillende bevolkingsgroepen en de wensen vanuit die groepen voor de opbouw van het zenderaanbod. Aangezien de analoge kabel (bijna) vol zit zullen er in het analoge pakket geen zenders meer bij komen. Uitbreidingen zullen alleen gemaakt worden op het digitale pakket dat wij straks gaan leveren.
De wijn mag iig naar:
Wijn voor Martijn
XMS
Postbus 7020
6503 GM Nijmegen
;)

• denan
Raceman schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 09:10:
[...]

Ha. Toevallig woon ik vlakbij je, in een koophuis boven de bloemenman op de Zevenwouden.
Ik bel elke week met XMS planning. Een week geleden wisten ze me nog te vertellen dat ze op de hoek v/d Zevenwouden bezig zijn, en dat ik elk moment aan de beurt kan zijn. Maar de informatievoorziening erom heen is bagger slecht.

Zaterdag kreeg ik een flyer in de brievenbus van XMS om een abonnement af te sluiten (had ik al gedaan), en daarop stond vermeld dat er woensdag 14 maart een XMSBus op de Oeral staat. Ik denk dat ik daar nog maar even heen ga om te kijken hoe de vork in de steel zit.
Ik heb overigens wel de glasvezelkabel voor mijn huis liggen, de stoep voor mijn pand is een tijd geleden opengebroken om de buizen neer te leggen. Dus ik mag niet hopen dat er dan een winkelcentrum in de weg zit.
Mocht ik woensdag iets vernemen, zal ik het je mailen. Mocht je zelf iets nieuws horen, dan hoor ik het graag.
Ik heb dit inderdaad langs zien komen. Door het winkelcentrum zijn er problemen met de aanleg, zolang dit nog in onderzoek is kunnen wij niet met 100% zekerheid zeggen of bepaalde woningen aangesloten worden en zoja: wanneer. Ik verwacht hier de komende weken een update over en dan zullen alle klanten die tot deze groep behoren vanuit XMS geinformeerd worden.

• denan
Inflatable schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 22:17:
Bij mij werkt sinds gisteren Discovery Channel niet meer.. Anderen via XMS hier ook last van?
Aub dit soort storingen via de CSD melden, dan weten zij ook dat er iets aan de hand is :)
In dit geval blijkt er inderdaad iets in de centrale mis te zijn. men is onderweg vanuit de leverancier om hier naar te kijken.

• denan
Anoniem: 22438 schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 09:57:

glasvezel wat hoger dan de specificatie). Bij mijn adsl zou ik 2,5 mbyte per seconde moeten kunnen downloaden. Dat heb ik echter nog nooit gehaald. Het meest snelle wat ik ooit gehaald heb ligt zo tussen de 1,8 en 1,9 mbyte per seconde wat natuurlijk ook niet slecht is.
Weet iemand hier nog een goede testsite voor?
Wij gebruiken meestal http://speedtest.bbned.nl, maar uit recente tests bij de eerste oplevering van citynet amsterdam bleek al snel dat dit voor abonnementen boven de 30Mbit niet meer betrouwbaar was.
We zijn de mogelijkheid van een eigen speedtest-server aan het onderzoeken, maar dit is iets lastiger voor glasvezelklanten dan voor kabel/adsl klanten. De capaciteit van de server moet namelijk een stuk groter zijn door de veel hogere bandbreedtes.
Leuke info: Een van de andere projecten waarbij InterNLnet betrokken is was op het rtl-nieuws.
http://www.rtl.nl/(vm=/ac...0_glasvezel.avi_plain.xml

• denan
fast-server schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 21:33:
@bobje1986

Dit heb ik 3 dagen geleden per mail terug ontvangen van xms.
Mijn mail ging over wanneer glasvezel in Arnhem voor niet potaal klanten...
XMS is inderdaad bezig om "gebiedsverglazing" op te starten in Arnhem. Hiervoor worden in de wijken vraagbundelling-trajecten opgestart om te kijken of er genoeg interesse is. De eerste wijk waarin de bewoners actief benaderd zullen worden is "De Laar" (oost en west). Dit is een gebied van bijna 6000 woningen.
Vanaf april zal XMS starten met de eerste acties om naamsbekendheid te krijgen bij de inwoners van deze buurt. Mocht je zelf in deze wijk wonen en interesse hebben om mee te helpen met een van deze trajecten dan kun je contact opnemen met support@xtramediaservices.nl met in het subject "tav martijn sanders".

• denan
Raceman schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 21:58:
Oke Martijn. Bedankt maar weer, fijn dat jij bij XMS en hier op het forum zit.
De onderaannemer in Utrecht blijft me aan het lijntje houden, en roept elke keer weer dat ik waarschijnlijk de week daarop aan de beurt ben, elke week vragen ze ook opnieuw m'n telefoonnummer, net alsof ze het nergens bijhouden. Dit ter info en eigenlijk de reden dat ik elke week naar ze bel, omdat het qua gevoel van bijhouden en klanten communicatie niet goed overkomt...
[...]
Stuur anders even een email naar support@xtramediaservices.nl als je er met de aannemer niet uit komt.

• denan
michelc85 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 18:12:
[...]

He denan ,

heb je al enig idee wanneer de digitale tv gaat komen, en hoe lopen de pilots op dit moment.

voor de rest ben ik zeer tevreden, van het weekend de eerste stroring gehad met xms, maar xms kon daar niets aan doen, er was een stroomstoring in Nikhef(amsterdam).
De pilot loopt op dit moment en de pilotdeelnemers zijn tevreden met de eerste versie van de DTV-dienst. Er zijn nog wel een groot aantal slagen te maken binnen het DTV produkt, maar dat zal door middel van remote updates gebeuren. Over het wat/wanneer/hoe/kosten/etc kan ik nog weinig zeggen, daarvoor bevind de pilot zich nog in een te vroeg stadium.

• denan
bobje1986 schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 14:34:
Mag ik vragen waar je dat vandaan hebt..? ik heb Denan / Martijn gisteren toevallig gemailt maar (nog) niks terug gehoord... (kan zijn dat hij wel geantwoord heeft maar mijn mail server lag er gisteren even uit...)
k heb je mail btw niet gehad :/

• denan
bobje1986 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 11:21:
Hij is nu nogmaals onderweg, zou je hier eens naar willen kijken..?
Alvast bedankt ;)
En ik heb weer niets ontvangen. :/

• denan
Anoniem: 144052 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 17:11:
Denan, weet je toevallig of Haarlem binnenstad ook op de planning staat in 2007?
Ik heb zelf al geinformeerd en weet al genoeg mensen bij mij in de wijk die geintreseerd zjin in het pakket.
Voor Haarlem zijn momenteel nog geen plannen. Wij zijn de eerstvolgende jaren bezig met Arnhem, Utrecht, Nijmegen, Amersfoort, Soest/Soesterberg en Hilversum.

• denan
Anoniem: 22438 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 11:31:
Jippieeee gisteren is de verbinding actief geworden. Ik heb dus een vergelijking gedaan tussen XMS en mijn Orange verbinding.

Orange kwam op 1,92 MB/s en XMS op 1,85 MB/s. Wat dus heel netjes is gezien Orange 20Mbit zou moeten leveren (2,5MB/s theoretisch) en XMS 10Mbit (1,25MB/s theoretisch). De verbinding is dus in werkelijkheid 15Mbit/s en dat is heel netjes.

Verder wat ping resultaten. XMS leverde 3ms waar Orange 19ms leverde op dezelfde site op het zelfde moment.

Erg netjes dus.
Spread the word ;)
Nu alleen mijn DLink DGL-4100 router. Als ik die aansluit heb ik nog steeds last van haperende windowsmedia streams. Ik had dit bij orange ook al en hoopte dat het voorbij zou zijn als ik glasvezel had. Helaas is dit niet het geval en ik kan online ook geen oplossing vinden hiervoor. Zonder router loopt alles als een trein.

Voor de rest is de router erg stabiel en loopt alles vlekkeloos.

Iemand nog ideeën of tips hierover? Oh ja hij hapert bij alle computers hier in huis dus het is geen probleem van mijn computer zelf.
Hmm.. het klinkt alsof je packetfiltering aan hebt staan. Configureer de D-link eens kaal, dus zonder alle security/qos/nat settings, en test het dan eens.
Pagina: 1 2 3 4

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee