Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voor de Belgen: positie in een doorsteek?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Beste medegotters,
Eind november heb ik mijn praktijkexamen auto. Natuurlijk ben ik al lang aan het voorbereiden met de manoeuvres maar ook met het verkennen van de omgeving rond het examencentrum te Deurne. Vandaag kwam ik een probleem tegen. Ik heb een kleine (nuja, klein :P) schets gemaakt om het te verduidelijken.
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/admiralfreebee/situatie.gif

Ik ben de blauwe auto en ik wil naar links afslaan. De roze auto wil naar links in "mijn" straat. Van links komen geen auto's, ik kan dus al direct doorrijden naar de doorsteek. Daar moet ik echter wachten op andere auto's die van rechts komen. Moet ik nu rechts of links in de doorsteek wachten?

Als ik links sta kan de roze auto veel beter passeren. Ik kan echter nergens iets in de wegcode vinden over de positie in zulke gevallen dus normaalgezien moet ik rechts wachten. De roze auto kan dan nog wel (net) passeren maar handig is het niet.

Weet er iemand wat mijn juiste positie is?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

rechts wachten op de auto van rechts, althans in nederland, het lijkt me in belgie 't zelfde ;)
althans zo is het achter mijn huis, is net z'n situatie alleen dan 1 rijbaan per kant ;)

[ Voor 32% gewijzigd door GoldenSample op 21-10-2006 19:20 ]

Verwijderd

Voor je naar de doorsteek gaat voorrang verlenen aan een eventueel roze auto die er kan zijn. Links in de doorsteek gaan staan en plaats laten voor roze autos om ook in de doorsteek te gaan staan rechts van jouw (vanuit jouw standpunt) indien de doorsteek groot genoeg is.Zo ging het toch het vlotste in die situatie.

Zo is het mij althans nadrukkelijk geleerd omdat er zulkeen situatie was vlakbij het examencentrum. 2 uitgangswegen vanaf het examencentrum dus had 1/2 kans om in deze situatie te komen.

Of dit volgens de letter van de wet correct is weet ik echter niet.

disclaimer: ik neem geen verantwoordelijkheid voor een eventueel buizen door toepassing van deze methode :P

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2006 19:33 ]

Verwijderd

officieel heeft die roze voorrang. Maar als die persoon een beetje hersens heeft laat die jouw gewoon voor. Bespaart hem zelf een onhandige manouvre, hij moet toch stoppen als die op dat midden stuk is, iig snelheid verminderen om de weg te overzien. Maarja als er langs die roze auto nog auto's zitten die rechtdoor willen. Tjah dan moet jij toch gewoon wachten, en dan is het wel zo sociaal om gewoon rechts te staan. Want van rechtdoor kunnen ook nog auto's komen en die hinder je dan ook alleen maar.

• LegacyCode
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-11 20:10

LegacyCode

De crack van de division

Hangt ook beetje van aanduidingen op de weg af. Ik weet dat ik met de rijschool nooit op die doorsteek mocht stilstaan. Dus maw je moet in een keer oversteken. Maar dat was wel op een baan waar je ook duidelijk zicht hebt over de volledige weg.
En ik dacht dat eigenlijk de regel was dat je achter elkaar moet doordraaien. Dus maw je moet rechts houden.

legacycode.net

Verwijderd

2 mogelijkheden;

Er is veel volk => volg gewoon de auto voor je, als de ene links gaat gaan staan en de andere rechts en die roze ertussen is het helemaal een soepje (ooit tegengekomen aan de keizerspoort (Gent) in de spits, héél dat kruispunt 10 minuten vast :o). Maakt niet uit of die voor je juist rijdt, gewoon volgen.

Als je alleen bent zou ik gewoon wachten op een moment dat er niemand in mijn straat in wil rijden, of de andere eerst laten wegrijden. Hij komt van rechts, dus jij moet hem voorrang verlenen. Maar om concreet op jouw vraag te antwoorden, in principe moet jij zoveel mogelijk rechts houden, en die roze ook. Juist gelijk jij het getekend hebt dus.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 19:09:
Weet er iemand wat mijn juiste positie is?
Hoe gebeurt het kruisen? Staat in je theorieboek.

Je moet je maneuvre in 1 keer uitvoeren dus dat betekent wachten op de plek waar jij de blauwe auto hebt getekend. Is de verkeerssituatie onoverzichtelijk dan kan je waarschijnlijk op de doorsteek stoppen maar moet je rechts gesorteerd staan. In een onoverzichtelijke situatie staan daar ook merktekens.

Dus algemeen antwoord: wachten tenzij de verkeersituatie het toelaat middels vakken, haaientanden, stoken dat je daar op de doorsteek mag stoppen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 20:40:
officieel heeft die roze voorrang. Maar als die persoon een beetje hersens heeft laat die jouw gewoon voor.
Zullen we dan direkt maar alle voorrangsregels afschaffen?

Ik vind dat als je niet fatsoenlijk op die doorsteek kunt staan om iemand die voorrang op jou heeft voro te kunnen laten gaan dat je dan moet wachten bij de stopstreep. Dat doen volgens mij tenminste mensen met een beetje hersens. Anders is het van "ik rij zo ver mogelijk door als maar kan en de ander lost het maar op". Dat getuigt juist niet van verkeersinzicht.

Je moet voorrang verlenen op die roze auto. Dat betekent niet dat je hem moet hinderen.

Signatures zijn voor boomers.

• Admiral Freebee
  • Niet online
In de doorsteek staan geen wegmarkeringen waar je op kunt afgaan. Natuurlijk heb ik toen de roze auto voorrang verleend maar ik ben wel links gaan staan. De situatie daar is niet echt overzichtelijk en de doorsteek is iets breder dan ik getekend heb. Ik heb dus op geen enkel moment de roze auto gehinderd en ik weet ook dat ik dat niet mag ;)

Het probleem is dus dat dit mij doet denken aan een gelijkaardige situatie op een kruispunt.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/admiralfreebee/achterelkaar.gif

Volgens de regel moet je hier achter elkaar gaan staan wat eigenlijk volkomen onlogisch is. Zeker als er meerdere auto's staan aan te schuiven. In mijn theorieboek staat dan ook dat het in de praktijk vaak anders gebeurd.

Rond het examencentrum ga ik veel situaties tegenkomen met een doorsteek op een drukke, onoverzichtelijke baan. Ik zou dan graag weten wat ik moet doen, het is waarschijnlijk dat er al auto's staan aan te schuiven. Goed, als je gewoon rijdt dan ga je mee met die auto's aanschuiven. Jammer genoeg kan je soms gebuisd zijn voor de stomste zaken.

Stel nu dat ik weer in de situatie van m'n eerste post kom en de roze auto gaat links staan (rechts voor mij). Mijn vader zegt dan dat ik maar links in de doorsteek moet gaan staan maar ik denk weer van niet. Je kan dan de roze auto hinderen en eigenlijk bega je ook een overtreding door "links te gaan rijden" :?

Straks maar is aan de buurman vragen :P Die is agent.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:39
nee je mag in principe nooit op zon "doorsteek"(wat dat ook is :+ ) stil staan. je MOET bij het bord wachten tot je ruimte hebt om in een keer linksaf te gaan.

dat plaatje wat je hierboven neerzet is idd onlogisch als er van beide kanten meerdere autos afslaan omdat je elkaar in de wegstaat, terwijl als je allebei "links" over de doorsteek gaat kan iedereen tegelijk links afslaan maargoed we rijden nou eenmaal rechts op de weg dus dat is dan verboden tenzij het met markeringen expliciet zo staat aangegeven maar dat lijkt me sterk.

nog over de eerste situatie, jij moet _iedereen_ voorrang geven op de kruisende weg, zie het bord wat erbij staat. of die mensen nou linksaf, rechtsaf, rechtdoor of wat dan ook, zij hebben voorrang, en dan heb je bij het bord te wachten, een bord dat vaak nog eens voorzien is van haaietanden op de weg(in nederland iig)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Bedankt voor je inbreng bolleh maar ik heb er speciaal bij gezet "voor de Belgen" omdat België nogal eens vreemde regels kan hebben ;)

Zo moet je volgens de regel inderdaad op die vreemde manier achter elkaar afslaan tenzij er wegmarkeringen zijn. Volkomen idioot maar het is wel de regel. Gelukkig staan er op de meeste grote kruispunten (waar je zulke files kan tegenkomen) markeringen die aanduiden dat je voorlangs moet passeren.

Verder weet ik wel dat iedereen buiten mij daar voorrang heeft maar het gaat over waar ik moet staan op de doorsteek. Dit mag volgens mij wel in België en zeker in deze situatie aangezien het kruispunt onoverzichtelijk is en er voldoende plaats is om daar te wachten. Overigens ben je ook verplicht om op de doorsteek te blijven wachten als je zoals de roze auto wilt afslaan.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Admiral Freebee schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 10:32:
In de doorsteek staan geen wegmarkeringen waar je op kunt afgaan. Natuurlijk heb ik toen de roze auto voorrang verleend maar ik ben wel links gaan staan. De situatie daar is niet echt overzichtelijk en de doorsteek is iets breder dan ik getekend heb. Ik heb dus op geen enkel moment de roze auto gehinderd en ik weet ook dat ik dat niet mag ;)

Het probleem is dus dat dit mij doet denken aan een gelijkaardige situatie op een kruispunt.
[afbeelding]

Volgens de regel moet je hier achter elkaar gaan staan wat eigenlijk volkomen onlogisch is. Zeker als er meerdere auto's staan aan te schuiven. In mijn theorieboek staat dan ook dat het in de praktijk vaak anders gebeurd.

Rond het examencentrum ga ik veel situaties tegenkomen met een doorsteek op een drukke, onoverzichtelijke baan. Ik zou dan graag weten wat ik moet doen, het is waarschijnlijk dat er al auto's staan aan te schuiven. Goed, als je gewoon rijdt dan ga je mee met die auto's aanschuiven. Jammer genoeg kan je soms gebuisd zijn voor de stomste zaken.

Stel nu dat ik weer in de situatie van m'n eerste post kom en de roze auto gaat links staan (rechts voor mij). Mijn vader zegt dan dat ik maar links in de doorsteek moet gaan staan maar ik denk weer van niet. Je kan dan de roze auto hinderen en eigenlijk bega je ook een overtreding door "links te gaan rijden" :?

Straks maar is aan de buurman vragen :P Die is agent.
gevalletje voor elkaar langs kruizen?

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03:22

Klippy

Still Game

Daar moet je niet te lang over nadenken, want nu ga je al twijfelen bij dat punt misschien, en kijken of niemand daar vandaan komt terwijl je die auto van links net even over het hoofd ziet.

Maar stel je komt in de situatie terecht die jij schetst, dat kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer die roze auto vrij laat afslaat en jij al naar het tussenstuk toe aan het rijden bent.
Dan zou ik zelf gewoon rustig aan rijden, zodat die roze auto kan zien dat jij hem gezien hebt.
Ben je daar al te laat voor of komen er meer auto's achter de roze auto, dan gewoon rechts blijven staan. Zeker zonder markering op de weg is het volkomen onlogisch om links te gaan staan, ook al mag je daar alleen linksaf.
Vergelijk het met het afslaan naar een gewone éénrichtingsstraat (dus denk de onderste horizontale weg uit je voorbeeld weg), daar ga je bij het voorsorteren ook niet opeens links staan. Op je plaatje staat de blauwe auto daar ook rechts, omdat dat zo logisch is, daar heb je niet bij nagedacht, dus waarom halverwege je bocht opeens van weghelft wisselen? Die roze auto verwacht dat ook niet.

Althans dat is mijn Nederlandse boerenverstand... Maar daar lijkt me niet zo veel verschil in tussen tussen NL en België.

In Nederland is het ook gewoon zo, behalve als er wegmarkeringen staan, dat is vaak in situaties waarbij de blauwe auto dan ook uit een éénrichtigsstraat komt, want dan kan toch niemand je tegenkomen in de bocht.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-11 19:56
hey,ik heb zelf het ook in deurne gedaan en wil je graag wat toelichten met je probleem.

in deurne zijn er verschillende buiskruispunten, deze zullen ze zeker doen met u, in de hoop dat je buist :-)

mijn advies: ga een uurtje of 2 les volgen voor je examen die doen met u de gevaarlijke plaatsen.
het kost je iets meer maar je speelt op safe ( 2 keer gaan is duurder )

je kan het aan mensen vragen maar de meeste zitten zelf fout of weten het niet goed ( daarom dat ik niet durf spreken over wat juist wel, wat juist niet )

maar mijn mening : jij rechts hij links.

veel succes met je rijexamen.

[ Voor 3% gewijzigd door BitchCrew op 23-10-2006 16:07 ]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:22
Je moet gewoon wachten totdat de roze auto voorbij is, hij heeft gewoon voorrang.
En daarna zou ik links gaan staan zodat eventuele aankomende auto er gewoon langs kunnen.
Als je rechts gaat staan blokkeer je namelijk een rijbaan.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Admiral Freebee
  • Niet online
BitchCrew schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 16:02:
hey,ik heb zelf het ook in deurne gedaan en wil je graag wat toelichten met je probleem.

in deurne zijn er verschillende buiskruispunten, deze zullen ze zeker doen met u, in de hoop dat je buist :-)

mijn advies: ga een uurtje of 2 les volgen voor je examen die doen met u de gevaarlijke plaatsen.
het kost je iets meer maar je speelt op safe ( 2 keer gaan is duurder )

je kan het aan mensen vragen maar de meeste zitten zelf fout of weten het niet goed ( daarom dat ik niet durf spreken over wat juist wel, wat juist niet )

maar mijn mening : jij rechts hij links.

veel succes met je rijexamen.
Ik begin bijna al te denken dat een les volgen geen slecht idee is al was het maar voor deze ene vraag. Verder is alles me duidelijk.

Goed, de agent zei dus dat je best kunt wachten totdat de roze auto weg is wat ook logisch is aangezien hij voorrang heeft. Er staan echter vaak ook auto's die niet willen afslaan maar willen keren en in dat geval kan ik moeilijk blijven wachten tot alle auto's daar weg zijn, ik moet namelijk examen doen op een druk moment en dan kan het eeuwen duren eer ik de straat van het examencentrum uit ben :/ Dat is eigenlijk het grootste probleem: wat doe je als je geen kans krijgt om daar rechts te gaan staan?

Normaalgezien zou je dan gewoon links van de roze auto gaan staan (er van uitgaande dat die wil keren en niet jouw straat wil inslaan) maar dat wordt dan misschien weer niet gewaardeerd op je examen. Zeker niet gezien de reputatie van het examencentrum te Deurne (sommige examinators zijn zeer streng).

Alvast bedankt voor jullie hulp :)
Pagina: 1