Windows op SATA of ATA?

Pagina: 1
Acties:

• thunderleed
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-10-2021
Ha,

Ik zit met de volgende situatie.
Ik heb een redelijk nieuwe PC in elkaar gezet en ik ben in eerste instantie met een IDE HDD aan de slag gegaan. Later heb ik een SATA HDD gekocht voor wat meer opslag.
Momenteel staat Win XP geïnstalleerd op de IDE HDD en ik heb de SATA HDD erbij geplugd op mijn moederbord.
Alleen nu is de vraag, kan ik de SATA HDD (die sneller zou moeten zijn) beter gebruiken voor mijn besturingssysteem of beter als opslag voor mijn muziek en tv-opnames? Er valt voor beide opties wat te zeggen, maar ik weer niet of het verschil goed merkbaar is? Wat zijn de voordelen/nadelen van beide opties?

Specs:
IDE HDD (Maxtor DiamondMax 10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, ATA133)
SATA HDD (Maxtor DiamondMax 10, 300 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300)
Moederbord (Asrock 939Dual-SATA2)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35

Cyphax

Moderator LNX
Ik weet eerlijk gezegd niet of het veel uit zou maken omdat het verschil in snelheid tussen die SATA en ATA schijf niet ken. Het zal niet echt revolutionair zijn lijkt me. Wat ik wel direct zou doen is de swapfile van Windows op de andere schijf zetten, daar haal je in ieder geval voordeel uit. Ook als je later Windows toch op die SATA-schijf gaat zetten.

Saved by the buoyancy of citrus

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Een sata schijf is niet per definitie sneller.
Jouw beide HD's zijn allebei een daimondmax 10 16mb cache exemplaar.
Ik denk dat die twee nauwelijks verschillen wat snelheid betreft, dus zou er als ik jou was niets aan doen.

• thunderleed
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-10-2021
Cyphax schreef op zondag 03 september 2006 @ 15:21:
Ik weet eerlijk gezegd niet of het veel uit zou maken omdat het verschil in snelheid tussen die SATA en ATA schijf niet ken. Het zal niet echt revolutionair zijn lijkt me. Wat ik wel direct zou doen is de swapfile van Windows op de andere schijf zetten, daar haal je in ieder geval voordeel uit. Ook als je later Windows toch op die SATA-schijf gaat zetten.
Welk voordeel haal je daar dan uit, een sneller lopend winxp?

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-02 13:52
Mooi houden zo.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35

Cyphax

Moderator LNX
thunderleed schreef op zondag 03 september 2006 @ 15:30:
[...]

Welk voordeel haal je daar dan uit, een sneller lopend winxp?
Als je een programma of een spel hebt dat data van je HD wil halen en tegelijkertijd moet de swapfile ook gelezen/beschreven worden, dan gaat dat sneller als dat parallel kan gebeuren. IPV dat de kop van jouw ene HD van de ene naar de andere kant van de schijf moet en weer terug kunnen die 2 acties op 2 verschillende schijven plaatsvinden, tegelijkertijd.

Saved by the buoyancy of citrus

Pagina: 1