RAID1 vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Psychoray
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 14:25
Ik ben van plan binnenkort 2 schijven aan te schaffen die ik in (software) RAID1 wil gaan draaien. Dit wordt gewoon als storage gebruikt, niet voor het OS.

Mijn vraag is nu:
Ik draai een tijdje RAID1 en een van de schijven gaat dood, ik vervang de schijf door een identieke schijf en ga gewoon weer verder.

Kan het niet gebeuren dat XP denkt van: Hmmm... klopt iets niet, even schijven opnieuw mirroren/opbouwen o.i.d., maar dat dan juist een kopie wordt gemaakt van de lege schijf, zodat ik alle data kwijt ben op de 'oude' schijf?

• CyberSpeedy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-02 15:27
Neej dit zal niet gebeuren,
Zowieso wordt het opbouwen niet automatisch gedaan maar is de gebruiker diegene die het probleem mag oplossen.
Daarnaast is het ook zo dat (maar dit weet ik niet zeker) De schijf gekenmerkt wordt, zo kan dus de goede hardeschijf niet overschreven worden..

• Psychoray
Ah, mooi :)

Nog 2 vragen dan :P

1. Kan ik nog wel gewoon doorwerken op de schijf als 1 kapot is, en de ander niet? Rebooten boeit niet. (Neem aan dat het kan, maar vraag het toch maar even voor de zekerheid)

2. Kan ik gewoon 1 van de schijven er uit trekken en die in een andere PC pluggen? (En dat de schijf natuurlijk gewoon toegankelijk is) Zo ja: Maakt het niet uit welke schijf ik pak?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:10
Je kunt eventueel ook nog een hot-spare aan je raid-1 array toevoegen. Zodra een disk kapot gaat wordt de array automatisch weer compleet gemaakt door de hot-spare in te zetten. Je kunt de kapotte schijf dan zonder enige downtime vervangen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:56

BCC

Raid != Backup

Er bestaat altijd de kans dat er iets stuk gaat tijdens het rebuilden / fixen van je raid-array. Zorg gewoon dat je backups hebt, mocht het misgaan...

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Psychoray
Maar dat is zo duur :'( Ik ben van plan om 2x 500gb te kopen... nog een 500gb schijf er bij kopen wordt me toch iets te denk ik

edit: Ik neem juist RAID1 zodat ik niet de hele tijd back-ups hoef te maken :P

[ Voor 24% gewijzigd door Psychoray op 15-08-2006 19:05 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:10
Als backup, denk aan: je verpest je Windows installatie door een virus o.i.d. helpt raid echt niets.

• Psychoray
djluc schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 19:11:
Als backup, denk aan: je verpest je Windows installatie door een virus o.i.d. helpt raid echt niets.
Ja ok, das ook zo :)

Naja, bedankt voor het beantwoorden van m'n vragen mensen :)

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik zou geen Windows Software RAID gebruiken als backup. Die zooi is te onstabiel om degelijk gebruikt te worden. Ik heb in een omgeving gewerkt waar alle low-end "servers" met software RAID werden uitgerust. Op Windows systemen kwam het in 30% van de gevallen nooit meer in orde. RAID is niet aan te raden als backup maar je kan er wel downtime mee opvangen (als een van de schijven doodgaat moet je niet perse down zijn) maar je hebt er toch wel meer overhead aan dan een degelijke backup.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Psychoray
Hmmmz, das natuurlijk weer NIET fijn om te horen :P
Pagina: 1