Ext3 spanning onder Win XP Pro?

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
In de toekomst wil ik wat meer gaan spelen met Linux. Vandaag was ik bezig m'n HDD's aan het opschonen. Het leek me wel slim, om alles over te zetten in een formaat wat zowel door Windows als Linux te lezen is. Dan kom je uit bij Ext2 of 3. Partition Magic kan gewoon van een HDD ext3 maken, maar omdat ik 2 HDD's van 80gb heb, wil ik ze als 'spanning' laten draaien. Volgens mij moet dit mogelijk zijn, maar ... onder Windows? Ik heb al gezocht op internet, maar wordt er niet veel wijzer van.

==
hoi

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:18
Windows kan standaard ext 2 of 3 niet lezen en spanning word al helemaal moeilijk.

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Met een extra driver is 1 van de 2 wel te lezen heb ik ooit gelezen.

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:18
zijn dit extra schijven of is dit ook je boot schijf??

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

• Eusebius
  • Niet online
Nee, is mijn dataschijf. Ik kan gewoon op een ext3 partitie komen, met een speciale driver (http://www.fs-driver.org/) Maar ik wil dus 2 HDD's spanning (of JBOD :p).

Boot schijf is Fat (XOSL), NTFS (Windows), Fat32 (tijdelijk ReactOS, erg interessant!) en nog een keer NTFS voor wat data

[ Voor 31% gewijzigd door Eusebius op 09-08-2006 19:01 ]

==
hoi

Verwijderd

Eusebius schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 18:47:
In de toekomst wil ik wat meer gaan spelen met Linux. Vandaag was ik bezig m'n HDD's aan het opschonen. Het leek me wel slim, om alles over te zetten in een formaat wat zowel door Windows als Linux te lezen is. Dan kom je uit bij Ext2 of 3.
Alles? Houd gewoon een NTFS partitie voor Windows, een Ext3 partitie voor Linux, en een FAT32 partitie voor de data waar allebei bij moeten kunnen.
Partition Magic kan gewoon van een HDD ext3 maken, maar omdat ik 2 HDD's van 80gb heb, wil ik ze als 'spanning' laten draaien. Volgens mij moet dit mogelijk zijn, maar ... onder Windows? Ik heb al gezocht op internet, maar wordt er niet veel wijzer van.
Het maakt helemaal niks uit wat Partition Magic wel of niet kan. Je moet toch sowieso een backup maken en de backup controleren, dus je kunt dan net zo goed je hele harddisk schoonmaken en even opnieuw partitioneren.
Een "gesharede" schijf spannen, dus op een dualboot configuratie, lijkt me geen goed plan.

• Eusebius
  • Niet online
Ik heb erg veel foto's die ik vanuit Win & Linux wil kunnen lezen. Is mijn core-business, zeg maar :)

Maar je stelt dus dat vanwege compatibiliteitsproblemen ik het niet moet doen?

==
hoi

Verwijderd

Nouja, dualboot is al per definitie niet ideaal. Dan kun je beter twee losse systemen hebben. Via het netwerk iets sharen gaat dan wel via Samba. En dan kun je bijvoorbeeld gebruik maken van LVM.
Maar om nou in een niet-zo-ideale opstelling stunts te gaan uithalen lijkt mij een recipe for disaster.

• Eusebius
  • Niet online
Dus een goede NAS draaien. Nou ik weet het niet ... :) Als ik ext3 goed vind draaien onder Win, en ik krijg Linux ook aan de praat, zodat ze beide de ext3 kunnen aanschrijven ... waarom niet.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik eerst flink gebackupped heb :)

==
hoi

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:25
Kan niet. Onder Windows kun je met bepaalde drivers Ext2 en 3 gebruiken, mits in een old-style schijfsetup (met partities, primair, secundair enzo). Spanning, LVM, alles niet standaard kan helaas niet.

Er is ook geen andere manier waarop je je schijven kunt spannen en zowel in Windows als Linux gebruiken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Eusebius
  • Niet online
Dus moet elke HDD gewoon 1 ext3 krijgen.

Ander vraagje: hoe zit het met de compatibiliteit in de praktijk van dit soort schijven. Cheatah waarschuwt me al enigszins. Hoe zit het met een config als ik 1 hdd als Ext3 neerzet?

==
hoi

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Ik heb hier even een drivertje voor het Ext2 FS voor je staan. Werkt onder Win2000 en XP zo-wie-zow. Hier heb je het drivertje, probeer het uit en vertel ons of het werkte.

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Die heb ik ook al een tijdje geinstalleerd staan. Werkt best goed. Nog nooit een blauw scherm van gehad of data corruptie. Maar zo ontzettend veel heb ik het ook niet gebruikt. iig zeker het proberen waard.

• Eusebius
  • Niet online
Shaggy_NL schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 21:49:
Ik heb hier even een drivertje voor het Ext2 FS voor je staan. Werkt onder Win2000 en XP zo-wie-zow. Hier heb je het drivertje, probeer het uit en vertel ons of het werkte.
Tnx! Wie is de codeklopper? Of heb je'm zelf gemaakt :p
btw, het is sowieso (duits) :)

==
hoi

Pagina: 1