[Raid0] Dynamische Schijf?

Pagina: 1
Acties:

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-02 03:59

Night89

Als je alles op een rijtje heb

Topicstarter
Ik heb hier:

WD Raptor 36 GB ( Nu Boot + Apps schijf) niet in raid
en 3x Schijven in Raid0, 1x seagate 200gb, 2x hitachi 250gb)

deze raid0 setup is 1 grote schijf van 700 gb ( de raptor is apart)

de raptor wil ik eruit halen en mn boot op de raid schijf zetten

probleem is nu dat mn raid schijf dynamisch is( kan nu dus ook geen partities maken/veranderen) :?
ik kan hem niet veranderen in partition magic ook niet in windows zelf

is er een oplossing om dat om te zetten, zonder dataverlies?

Met Vriendelijke Groet,

Verwijderd

Ik geef je weinig kans, heb zelf ook met dat bijltje gehakt...
Alles backuppen word het denk ik voor jou. en dan de schijven omzetten naar standaart schijf.
Daarom voor mij geen dynamic disc meer.

En booten van een dynamic disc in raid optie wil volgens mij ook niet. (bij mijn weten)

Offtopic.. Hoe krijg je 700 gb met 3 ongelijke schijven? In raid 0 ? Is dat niet JBOD?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 23:50 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:48:

Offtopic.. Hoe krijg je 700 gb met 3 ongelijke schijven? In raid 0 ? Is dat niet JBOD?
Waarschijnlijk is dit gewoon een spanned volume in windows, die maakt gewoon 1 partitie aan over meerdere disks. Afaik is dit GEEN raid 0 (het werkt dus niet zoals raid 0) dus zou je een single disk in moeten kunnen lezen zonder dataverlies. (hoewel ik dit niet met zekerheid durf te zeggen, dus dat zou de TS even moeten uitproberen).

• Night89

Night89

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:50:
[...]

Waarschijnlijk is dit gewoon een spanned volume in windows, die maakt gewoon 1 partitie aan over meerdere disks. Afaik is dit GEEN raid 0 (het werkt dus niet zoals raid 0) dus zou je een single disk in moeten kunnen lezen zonder dataverlies. (hoewel ik dit niet met zekerheid durf te zeggen, dus dat zou de TS even moeten uitproberen).
tis echt raid0 ( met nvraid), normaal had ik geen last met windows en raid 0 ( was wel met maar 2 schijven)

was geen 700 gb trouwens na overhead nog maar 586 gb over ;) was ff gauw optelsom van de schijven gewoon

Met Vriendelijke Groet,

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

probleem is nu dat mn raid schijf dynamisch is( kan nu dus ook geen partities maken/veranderen) :?
Ik snap je niet? Kun je het probleem iets duidelijker omschrijven. Wat is de huidige situatie? 200GB + 250GB + 250GB die op RAID0 is ingesteld via de BIOS van de controller en die in Windows een dynamische schijf is? Hoeveel partities en welke groottes? En wat wil je precies bereiken? Wil je gewoon Windows op die array installeren? Waar gaat het precies mis?

In feite kun je met dynamische schijven gewoon alles doen zoals je met standaard schijven kunt, sterker, je kunt er méér mee.

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 07-08-2006 07:25 ]

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ik denk dat 'ie het met een 3rd party tool als partition Magic probeert en die kan inderdaad niks met dynamische schijven.
Onder windows kan je wel parities maken etc, maar afaik kan je hem niet omzetten naar "gewone disk" zonder te herpartitioneren.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 22:41
Herpartioneren van een dynamische schijf is voor zover ik weet vrijwel onmogelijk. In Windows-beheertool gaat het niet, en ook programma's als Partition Magic kunnen er (nog) niet mee overweg.
Er zijn dus een paar oplossingen:
- Alles backuppen, herpartitioneren (bijv. windows en data-schijf) en vervolgens installeren. Windows laadt zelf de benodigde drivers om met dynamische schijven om te kunnen gaan.
- Gewoon installeren op de dynamische schijf zoals die nu bestaat. Het nadeel is dat je data op je bootschijf staat, en dat je dus niet zonder problemen je windows partitie kunt formatteren, mocht dat nodig zijn.

Zoals BalusC zegt zijn er in principe wel meer mogelijkheden om leuke configs te maken over meerdere schijven, maar vanwege het partitioneren alleen al raad ik het niet aan. Mocht je toch aan backuppen en formatteren komen zou ik persoonlijk voor een klassieke indeling gaan (non-dynamisch, ben de term ff kwijt).

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het kan wel met de Paragon Partition Manager: http://www.partition-manager.com :)

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 07-08-2006 10:40 ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 22:41
Ok, in dat geval wens ik de TS veel succes met herpartitioneren :)

(Zo zie je maar weer dat Partition Magic ook niet heilig is ;) )

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PartitionMagic is idd niet heilig meer. Vroeger was het t/m versie 5 (of 6) een uitstekende tool. Hierna is het een veel te lomp programma geworden dat praktisch alleen maar voor problemen zorgt :X

• Night89

Night89

Topicstarter
ik heb nu 1 grote partitie van 586 gig ( de 3 schijven), die wil ik nu splitsen in meerdere partities, maar dat gaat dus niet omdat de schijf dynamisch is :-)

ik ga in ieder geval dat tooltje even proberen, bedankt!

Met Vriendelijke Groet,

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ah, je wilt alleen maar partities splitsen 8)7 Had dat dan wat duidelijker in de startpost vermeld :)

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 15:25
Als je inderdaad een stripeset op drie schijven hebt gemaakt waarbij 1 200Gb is en 2 250Gb, heb je als het goed is nog 2 50Gb blokken vrij om nog een partitie aan te maken. Misschien kun je daar Windows op installeren?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Night89

Night89

Topicstarter
Jiriki schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:34:
Als je inderdaad een stripeset op drie schijven hebt gemaakt waarbij 1 200Gb is en 2 250Gb, heb je als het goed is nog 2 50Gb blokken vrij om nog een partitie aan te maken. Misschien kun je daar Windows op installeren?
raid vormt zich altijd naar de kleinste schijf toch ? :) ( in dit geval 200gb)

overigens helpt Paragon niet, die kan er ook niks mee :'(

zou het dan toch backuppen worden? :( kan nog leuk worden, heb nergens anders zomaar 250gb free space |:(

Met Vriendelijke Groet,

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jiriki schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:34:
Dat kan helaas niet via elke hostbased/hardware RAID. Daarvoor heb je sofrwareRAID of meer exotische hardware RAID controllers nodig. En volgens mij kan het ook met Intel's MatrixRAID op de ICH7/8 southbridges.
NightRaider schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:36:
overigens helpt Paragon niet, die kan er ook niks mee :'(

zou het dan toch backuppen worden? :( kan nog leuk worden, heb nergens anders zomaar 250gb free space |:(
Converteer naar Basic Disk en doe daarna jouw taak :)

Ik zou overigens sowieso de belangrijkste data backuppen. Zoals documenten, mail, foto's, homevideo, etc. Overige stuff die je al dan niet eerder van Internet hebt binnengehaald kun je makkelijk opnieuw binnenhalen :+

[ Voor 34% gewijzigd door BalusC op 07-08-2006 12:45 ]

• Night89

Night89

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:43:
Converteer naar Basic Disk en doe daarna jouw taak :)

Ik zou overigens sowieso de belangrijkste data backuppen. Zoals documenten, mail, foto's, homevideo, etc. Overige stuff die je al dan niet eerder van Internet hebt binnengehaald kun je makkelijk opnieuw binnenhalen :+
heb het het hele programma al 2x van onder tot boven gehad, als ik de Dynamische schijf aangeklikt heb, zijn alle opties uitgeschakeld (grijs dus), kan er niks mee behalve "View Sectors" en "Retest Surface"

Met Vriendelijke Groet,

Verwijderd

NightRaider schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 00:20:
[...]

tis echt raid0 ( met nvraid), normaal had ik geen last met windows en raid 0 ( was wel met maar 2 schijven)

was geen 700 gb trouwens na overhead nog maar 586 gb over ;) was ff gauw optelsom van de schijven gewoon
Oeps dat werd hier boven al vermeld :X

100 gb overhead? Is dat niet 2 x 50 gb van die 250 gb schijven? die je mist. Omdat hij van alle schijven 200 gb maakt? dus 600 gb. Dan is 14 gb overhead wel aannemelijk voor mij... :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2006 14:43 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Je hebt een raid0 met 3 verschillende disks en geen backup?

Ik voel een topic "Help ik ben alles kwijt" aankomen :X

PS. Mijn raid controller (losse PCI-E kaart) kan gewoon 3x 200GB gebruiken en van die 2x 50GB die over is gewoon nog een raid0 of zelfs raid1 maken. Is dat met die nvidia van jou niet mogelijk.

Daarnaast adviseer ik je om te investeren in een huge ass backup disk (ikzelf heb een 500GB en een 250GB externe firewire disk hiervoor)

[ Voor 56% gewijzigd door Fairy op 07-08-2006 14:51 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

NightRaider schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:16:
[...]

heb het het hele programma al 2x van onder tot boven gehad, als ik de Dynamische schijf aangeklikt heb, zijn alle opties uitgeschakeld (grijs dus), kan er niks mee behalve "View Sectors" en "Retest Surface"
Er zijn verschillende versies van de Partition Manager. http://www.partition-manager.com/comparison.htm Je hebt de Enterprise Edition nodig. Maar google anders eens rond op "resize dynamic volume" ofzo.

• Night89

Night89

Topicstarter
Fairy schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:48:
Je hebt een raid0 met 3 verschillende disks en geen backup?

Ik voel een topic "Help ik ben alles kwijt" aankomen :X

PS. Mijn raid controller (losse PCI-E kaart) kan gewoon 3x 200GB gebruiken en van die 2x 50GB die over is gewoon nog een raid0 of zelfs raid1 maken. Is dat met die nvidia van jou niet mogelijk.

Daarnaast adviseer ik je om te investeren in een huge ass backup disk (ikzelf heb een 500GB en een 250GB externe firewire disk hiervoor)
het meeste is muziek, wat ik van cd's afgehaald heb, en naar wav geconverteerd, neemt dus veel ruimte, maar is al gebackupd, de rest is ook redelijk makkelijk aan te komen weer :)

@ balusC, het zal daar aan liggen denk, ik had de pro versie, ga het nog eens proberen !:-)

/edit//

volgens die link moet de Pro versie ook Dynamische schijven converteren naar Standaard schijven?
Convert Dynamic Disks to Basic Disks (Windows 2000/XP/2003)
allen de personal edition kon dat niet...

[ Voor 12% gewijzigd door Night89 op 07-08-2006 15:28 ]

Met Vriendelijke Groet,

• Night89

Night89

Topicstarter
Oke, het heeft geen zin meer :(

ik was al bezig met alles te backuppen, en hij was lkkr bezig, ik kom even kijken hoever hij is, heeft windows een schrijffout en is vastgelopen

hoorde ook de hd rare geluiden maken

is dus mn 200gb overleden, zijn die laatste gbs miss wat teveel geweest :(

gelukkig al veel gebackupt, maar toch nog meer dan 80gb kwijt :( foto's enzo

iig, probleem opgelost :+

Met Vriendelijke Groet,

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:41
* The__Virus mompelt iets van +10 grappig en voorspelbaar :+.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee :P.
het meeste is muziek, wat ik van cd's afgehaald heb, en naar wav geconverteerd, neemt dus veel ruimte, maar is al gebackupd, de rest is ook redelijk makkelijk aan te komen weer :)
Ja hoor ff de vakanties en alle andere momenten opnieuw beleven :P. Hoe bedoel je déja vu :P.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:56

BCC

Wat ik niet begrijp is waarom de TS eerst een gigantische schijf van 700 GB maakt, om deze vervolgens in kleine stukjes te partitioneren?! Naja, het boeit nu toch niet meer.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Night89

Night89

Topicstarter
BCC schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 16:34:
Wat ik niet begrijp is waarom de TS eerst een gigantische schijf van 700 GB maakt, om deze vervolgens in kleine stukjes te partitioneren?! Naja, het boeit nu toch niet meer.
dat was meer een test of raid ging werken dus geen zin om steeds partities aan te maken enzo, en door gebrek aan tijd toen niet meer van gekomen om verder te partitioneren

en ik bewaar al mijn echt belangrijke bestanden altijd op minstens 2pc's, in dit geval staan al mn foto's en spul nog op mn fileservertje, dus geen deja vú's nodig ;)

Met Vriendelijke Groet,

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

NightRaider schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 00:14:
[...]
in dit geval staan al mn foto's en spul nog op mn fileservertje, dus geen deja vú's nodig ;)
NightRaider schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 22:43:

maar toch nog meer dan 80gb kwijt :( foto's enzo
Ehh. Is 1 van de 2 toevallig je pr0n collectie of vergis je je :+
Pagina: 1