Uitvallende Harde Schijf

Pagina: 1
Acties:

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-02 13:51
Hallo,

Ik heb een Western Digital 320 GB (WD Caviar WD3200YS 320 GB, 7200 Rpm, 16MB, Serial ATAII/300) harde schijf.

In het systeem met:
CPU: AMD 3500+
MB: Asus A8N-E
Geheugen: Kingston Hyper X 4x 512 Dual Channel
Videokaart: Asus 7800 GTX

2x 200 GB WD (IDE)
1x 80 GB Samsung (IDE)

Nec DVD Brander
Lite-On CD Brander

Ik heb de bovengenoemde harde schijf (de 320 GB) een geruime maand geleden gekocht bij Salland Automatisering. Sinds gistermiddag hoorde ik zo af en toe ineens een harde tik, maar ik wist niet gelijk wat het was. Maar na een keer of 4 merkte ik wel wat er aan de hand was, want elke keer als ik zo'n tik hoorde sloeg m'n muziek zo'n 12 sec uit.
Ik kwam zo tot de conclusie dat de harde schijf uitgaat, en daarna weer opstart en weer verder gaat met waar ie mee bezig was.
Ik heb HD-Tune gestart en wou een diskcheck doen op kapotte clusters en dergelijke, deze is tot 75% gekomen waarna ik de schijf weer hoorde afslaan en daarna kwam er een blauw scherm waarna de pc weer opnieuw opstartte (sinds gistermiddag al 3 blauwe schermen gehad).
Nadat ik de pc weer opnieuw heb laten opstarten heb ik gekeken bij Deze Computer -> Beheren -> Logboek -> Systeem, ik zag tot mijn verbazing dat er al een geruime 45 fouten waren geconstateerd, wat er bij stond was dat het te maken had met een kapotte cluster.
Ik heb schijfcontrole aangevinkt, en de pc weer opnieuw laten opstarten, de schijfcontrole is nu nog steeds bezig en heeft 2 bestanden verwijderd en is die files nu weer aan het vervangen vanuit die beschadigde sectoren.

Ik vind het nogal jammer omdat ik altijd heel erg voor Western Digital schijven ben geweest, ik hoop dat dit alleen maar een productiefout is en als er echte kapotte clusters zijn dat ik deze kan inruilen dmv garantie.

Weet iemand precies wat er hier aan de hand is, want ik hoop dat ik ergens overheen kijk of dat ik iets verkeerd heb gedaan, hij heeft een geruime maand gewoon goed gedraaid en er was niks mee aan de hand. In merkte gister pas voor het eerst dat de schijf eruitklapte, maar in de logs stond dat dit al zo'n 2x per dag voorkwam vanaf 30 Juli, maar nu komt het wel heel vaak voor zo'n 2x per uur.

Alle hulp is welkom,

Gr. Wouter :)

Inventaris | WhatPulse

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik het zo lees gewoon een brakke schijf, maar daar hebben ze garantie voor uitgevonden. Gewoon backuppen en RMAen zou ik zeggen, want beschadigde clusters op een net nieuwe disk hoort niet.

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-02 13:51
Oke, bedankt.

Ik zal morgen gelijk contact opnemen met Salland.
Ik hoop dat het een beetje snel gaat want ik zit nu al krap in ruimte.

Inventaris | WhatPulse

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik denk dat Terw_Dan gelijk heeft. Zelf heb ik iets dergelijks ook eens gehad, maar dan met een Maxtor schijf. Deze heb ik, omdat hij ouder dan een jaar was, RMA gestuurd naar Maxtor zelf. Voor een RMA aanvraag bij Maxtor heb je over het algemeen een fout code nodig die gegenereerd wordt door een tooltje van hun die je los moet laten op de betreffende schijf, maar in mijn geval kon dat tooltje geen fout vinden en genereerde daarom ook geen foutcode. Ik heb er een briefje bij gedaan met een foutomschrijving en binnen een week of twee (dat weet ik niet precies meer) heb ik een vervangende schijf retour gekregen.

Je hebt gewoon een beetje pech gehad met deze schijf gewoon RMA aanvragen bij Salland.

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 06-08-2006 22:22 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/