IDE+SATA + nog een sata = no go

Pagina: 1
Acties:

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:39
Ik heb een k8v deluxe mobo met daarop een western digital ide schijf, en een maxtor sata schijf (waar windows op staat) ik heb nu een Cooler Master externe behuizing gekocht + een Seagate sata schijf. Als ik de schijf aansluit voor ik windows opstart krijg ik een bluescreen en start de pc opnieuw op. Als ik de schijf aansluit als windows al aanstaat loopt de pc vast, ik kan mijn muis om de 20 seconden een paar seconden bewegen, en dat is het. Als ik de schijf dan weer uit zet kan ik gewoon verder werken... Iemand enig idee wat ik kan doen?

Ik heb al geprobeerd om de schijf eerst via usb aan te sluiten, en er een partitie van te maken. Dat is allemaal gelukt, maar geen verbetering daarna.

Ik heb ook al gedacht aan een driver update, maar ik geloof dat die al redelijk nieuw zijn, anders hoor ik graag van iemand welke drivers ik dan precies moet hebben. Ik heb er geen zin in dat mijn Maxtor schijf het straks ook niet meer doet, en ik windows weer opnieuw moet installeren. ( VIA VT6420 (VT8237) SATA RAID Driver Package Version 2.20D WHQL misschien?)

Aangesloten op de Promise controller (met laatste drivers) zie ik hem wel in de bios, en bij de "promise check" maar ik kan hem niet zien in schijfbeheer of verkenner. Er staat wel een geel uitroepteken bij de promise controller in apparaatbeheer...

Alvast bedankt!

[ Voor 29% gewijzigd door SaN op 06-08-2006 02:43 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke bluescreen krijg je precies?

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

BalusC schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 08:27:
Welke bluescreen krijg je precies?
Ik vermoed een blauwe....

Welke melding krijg je binnen het bluescreen? Wat zegt je eventlog? Wat heb je zelf al aan aktie ondernomen voor wat betreft zoeken? Heb je de schijf al intern aangesloten, dus op je moederbord?

Misschien vergeet ik nog wat te vragen, dus etc.?

We have just one world, but we live in different ones...

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Aangesloten op de Promise controller (met laatste drivers) zie ik hem wel in de bios, en bij de "promise check" maar ik kan hem niet zien in schijfbeheer of verkenner. Er staat wel een geel uitroepteken bij de promise controller in apparaatbeheer...
niet goed gelezen 8)7

Verwijder je promise controller in apparaatbeheer en installeer hem opnieuw of probeer een update van de drivers. Je hebt een K8 mobo, Asus dus.
Even bij Asus laatste drivers halen!

Doen andere apparaten het wel op je USB? Ook deze drivers updaten.

Heb je überhaupt de meegeleverde CD (met drivers van mobo) geïnstalleerd?

Kun je de schijf onder DOS wel aanspreken?

We have just one world, but we live in different ones...

• Lord Maximus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-02 06:42
Staat de USB Controller op Full Speed of Hi Speed in de BIOS?

Zijn er mischien insteekkaarten geplaatst die kunnen conflicteren met de USB Controller?

Heb je de behuizing + HDD al eens op een andere PC of Laptop aangesloten?

• SaN
Ok, bedankt voor de reacties. Eerst een paar antwoorden op vragen die ik wel kan beantwoorden.

Via USB werkt het gewoon wel, dus daar is verder niks mis mee. (hij staat op full speed uit mijn hoofd…)

Ik zal zo de Promise controller verwijderen en opnieuw installeren, misschien dat dat helpt, maar ik ben bang van niet want het is al de laatste versie. Als ik het gedaan heb zal ik hier het resultaat neerzetten.

Ik heb de CD van het mobo geïnstalleerd.

Het liefst zou ik hem toch op de VIA controller aansluiten omdat dat nogal wat scheelt in opstart tijd.

Edit: Zoals verwacht wil windows geen nieuwe drivers installeren omdat de nieuwste er al op staan, uitroepteken blijft...

[ Voor 9% gewijzigd door SaN op 06-08-2006 13:24 ]

• SaN
Ook de discwizard van Seagate geprobeerd met de schijf op de promise controller. Geen succes. Alle drivers zijn nieuw, ik weet nogsteeds niet waarom er een uitroepteken bij de promise controller staat in apparaatbeheer...

OK, ik heb hem nu werkend. Ik heb in de promise bios een raid aangemaakt. Ik heb gelezen dat dit gevaarlijk is voor mijn data. Is dat waar?

En meteen nog een vraag. Bij het opstarten moet de promise controller best lang zoeken naar de schijf, wel de normale tijd denk ik, maar toch zonde van de opstartsnelheid. Ook blijft hij even wachten tijdens de vraag of ik in de Promise bios wil. Kan dit ook korter of uit?

Hot swappable is het ook niet. Als ik de schijf uit zet, de usb aansluiting gebruik, en daarna de sata schijf weer aanluist vind hij de schijf niet meer. Ik moet dan zelfs de array opnieuw aanmaken bij de volgende boot

Tips zijn dus nogsteeds welkom.

[ Voor 67% gewijzigd door SaN op 06-08-2006 23:05 ]

Pagina: 1