Toon posts:

Hoe het beste twee partities formatteren (en herindelen?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik niet al te bekend ben in het opnieuw installeren van Windows XP, zou ik mijn vraag hier graag willen neerleggen.

Momenteel draai ik Windows XP op mijn Acer Notebook op de C schijf. Daarnaast heb ik de meeste programma's draaien op partitie D en ten slotte heb ik een data partitie E met muziek, fotos, etc.
Aangezien ik graag alles weer wat vlotter heb draaien, heb ik vandaag mijn middag ingeruimd om een nieuwe Windows XP op mijn notebook te zetten en alle programma's opnieuw te installeren.

Hetgeen wat ik wil doen is de twee partities (C en D) formatteren. Ik weet dat ik C eenvoudig kan formatteren bij een nieuwe setup van Windows XP. Mijn vraag is daarom: hoe kan ik ook het beste de Program Files partitie (D) het beste formatteren?
Zoekfunctie uiteraard gebruikt, maar (nog) geen specifieke antwoorden voor deze vraag kunnen vinden.

Alvast bedankt voor de hulp :)

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-03 23:45
Als ik het goed begrijp is je vraag hoe je het beste de D-schijf kan formatteren? Dat kan je gewoon in windows zelf doen :)

Ga naar Deze computer > rechterklik op de D-schijf > Formatteren.

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Verwijderd

Topicstarter
Is dat echt een goede manier? Wat eenvoudig, ik dacht echt dat ik het wat verder moest zoeken..!

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Ja, is niets mis mee. Soms is het leven een stukje makkelijker dan je denkt :)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
kijk daar wel mee uit. als je bijvoorbeeld onderdelen gebruikt die op D saan terwijl je die formateert zou er denk ik wel eens iets verkeerd kunnen lopen.

wat je ook kunt doen is gewoon de windows cd erin, opstarten, en dan gewoon de c en d partitie alle twee formateren.

denk dat het als volgt zou moeten, dat je dus eerst d verwijdert, en dan de lege ruimte weer als d intelt, daarna c leeggoooien en weer en partitie in die lege ruimet maken. dan kun je daarna windows weer op c zetten.

[extra]

ik had voreger een zelfde soort setup, maar ik zou dat niet weer doen, 2 partities , een voor windows en 1 voor programmas. je hebt twee keer de kans dat je schijf vol loopt door het een of ander, en dan past het er niet meer op. verder zie ik geen voordeel in het spliten van windows en programmas

meer vrije ruimte op een disk heeft ook tot gevolg dat defragmenteren sneller gaat bijvoorbeeld. programmas kunnen nu ook gewoon op de standaard locatie geinstalleerd worden. lijkt me ook een voordeel.

enig nadeel dat ik kan bedenken dat ej tegen zou kunnen komen is dat je data partie van driveletter verandert als je zou over stappen op 1 partitie voor windows en programmas. maar dat kun je volgens mij wel weer recht zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Perfect, bedankt voor de hulp.
Het enige probleem met het samenvoegen van de beide partities is dat D en E eigenlijk nog op 1 partitie staan, die weer is opgedeeld in 2 partities. Ik weet niet zo goed hoe ik dit nu op het moment kan oplossen.
Het is dus zeg maar zo:
Partitie 1: partitie C
Partitie 2: partitie D en partitie E.
wat je ook kunt doen is gewoon de windows cd erin, opstarten, en dan gewoon de c en d partitie alle twee formateren.
--> Kan ik in de setup beide partities formatteren? Ik dacht bijna zeker te weten alleen de partitie waar je het OS op installeert?

• DR161
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-03 16:25

DR161

is sarcasminist

als je de hele schijf in de setup delete kan je het indelen zoals je wilt

pssst geld kopen?

• engelbertus
ah.. ja dan gaat het niet om de c en d partitie samen te voegen, omdat de d partitie op een extended partitie staat.. sorry ;-)

je kunt volgens mij tijdens de installatie gewoon je hele harde schijf opnieuw indelen als je dat zou willen, maar je kunt geen partites veranderen in grootte, dus ook geen extended partitie verkleinen of vergroten

wel kun je partities verwijderenen nieuwe aanmaken.

als je dit gaat doen zorg en dan wel voor dat je zeker weet welke partitie je mee bezig bent, omdat het soms door de volgorde of naamgeving niet meer elemaal duidelijk is wat nou op welke partitie staat. kijk dus goed uit, anders ben je ook je muziek en documenten en dergelijk kwijt!

• engelbertus
dark rule161 schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 19:15:
als je de hele schijf in de setup delete kan je het indelen zoals je wilt
dan is ie zijn muziek ook kwijt en dat is niet de bedoeling
Pagina: 1