Toon posts:

[XP] Problemen met installatie Windows XP*

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Ik kreeg vandaag eindelijk mijn nieuwe pc onderdelen binnen: Asrock 939SLI32-eSATA2 moederbrod, AMD64 3200+ en een 7900 gt. Eerst mijn oude moederbord en P4 2,6ghz etc. eruit gehaald en het nieuwe geinstalleerd. Even de BIOS ingedoken en alles werdt herkend. Zoals te verwachten kon windows niet opstarten, maar dat komt omdat ik nu een ander moederbord etc. heb. Ik dus de Windows XP cd erin doen en de setup start op. Echter toen ik wilde gaan installeren kreeg ik de melding ''no hard disk was found''. Ik kan dus Windows XP niet installeren en mijn harde schijf ook niet formatteren. Heb er ook een DOS boot diskette in gestopt maar die werd geen eens geladen, kreeg gelijk het Windows Boot menu. Ook een andere Windows XP cd geprobeerd, maar die werd ook niet geladen. Ik heb echt geen idee wat ik nu verder moet, hoop dat er iemand is die mij kan helpen.

Alvast bedankt

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:16
Ik denk dat je eerst even in de BIOS moet instellen in welke volgorde de PC naar bootable apparaten zoekt. 1. floppy 2. cdrom 3. harddisk Dan pakt hij je startflop of je windows xp cd.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

Heb je een sata HD?
Zoja, druk dan eens zodra windows daar om vraagt op F6

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat was ik er vergeten bij te zeggen, dit heb ik gedaan. Als ik de dvd speler als eerste zet dan start een van de Windows XP cd's wel op alleen als je wilt installeren vindt hij geen harde schijf. Met dezelfde instelling laad een andere cd echter weer niet. Als ik de floppydrive als eerste zet start de PC toch door naar het Windows XP boot menu, erg vreemd dus. Ben trouwens vergeten te melden dat ik een SATA harde schijf heb.

Zal dat van F6 eens proberen, je bedoelt wanneer hij van de cd aan h et laden is toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2006 19:37 ]

• Haas
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 19:36:
Sorry dat was ik er vergeten bij te zeggen, dit heb ik gedaan. Als ik de dvd speler als eerste zet dan start een van de Windows XP cd's wel op alleen als je wilt installeren vindt hij geen harde schijf. Met dezelfde instelling laad een andere cd echter weer niet. Als ik de floppydrive als eerste zet start de PC toch door naar het Windows XP boot menu, erg vreemd dus. Ben trouwens vergeten te melden dat ik een SATA harde schijf heb.

Zal dat van F6 eens proberen, je bedoelt wanneer hij van de cd aan h et laden is toch?
Op je moederbord cd staat de sata driver. Als je die bijvoorbeeld op floppy zet kan je hem via F6 aanroepen bij je windows installatie.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• job

job

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 19:36:
Volgens mij niet, maar kijk gewoon naar het scherm tijdens de install.
Onderin beeld komt te staan dat als je drivers wilt laden je op F6 moet drukken.

Verwijderd

Topicstarter
Net even de driver cd van mijn moederbord doorzocht echter de map met SATA drivers is te groot om op een floppy te passen... Heb een map met twee setup bestanden die samen 11mb zijn, en een map met verschillende bestanden voor X32 en X64, echter deze is 1,5mb groot. De Windows versie die ik probeer te installeren is overigens Windows XP MCE.

• Haas
Die driver staat idd ook op de site van Asrock. Maar dat is een .exe Staat er niet iets op de CD die je kan gebruiken voor de windows installatie?

een driverdisk aanmaken is idd een goeie ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Haas op 26-04-2006 20:14 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

kwestie van voordat je dingen doet, es ff de manual doorlezen. Zoals vaker moet je met behulp van een makedisk.exe o.i.d. ff een driverdiskette maken.

Verwijderd

Topicstarter
In een readme in de map stond hoe ik een diskette moest maken om te gebruiken bij een Windows XP installatie. Ik moest hiervoor de X32 en X64 map plus setup.txt en nog een bestand op een floppy zetten. Bij de Windows XP setup werd er gevraagt om de supportdisc van de fabrikant in het diskettestation te doen. Ik dus die diskette met de bestanden erin gedaan. Echter een foutmelding: Setup.txt caused unaccpected error. En dan wordt er weer gevraagt om de support disk van de fabrikant...

EDIT: Ok probleem opgelost, pc van mijn broer had de diskette gemold vandaar dat het bestand niet werkte. Nieuwe floppy gemaakt en doet het nu wel. Nu krijg ik de keuze om een SCSI adapter te installeren echter ik moet een keuze maken welke controller: Die voor AMD/Intel 32-bit of AMD/Intel 64-bit. Welke kan ik het beste nemen?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2006 20:32 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het antwoord kun je zelf geven door na te gaan of MCE er uberhaupt in 64bits is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ok heb 32-bit gekozen en krijg dan de melding "Added support for SCSI Adapter''. Lijkt in orde echter als ik dan verder ga met setup en wil gaan installeren: ''Setup could not find any Hard Drives''. De toevoeging van een SCSI adapter werkt dus schijnbaar niet? Had ook 64-bit geprobeerd maar die doet het niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2006 20:48 ]

• joggie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02-2025

joggie

Wie niet gek is, is saai

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 20:47:
Ok heb 32-bit gekozen en krijg dan de melding "Added support for SCSI Adapter''. Lijkt in orde echter als ik dan verder ga met setup en wil gaan installeren: ''Setup could not find any Hard Drives''. De toevoeging van een SCSI adapter werkt dus schijnbaar niet? Had ook 64-bit geprobeerd maar die doet het niet.
Aangezien je een 64 bit hebt, zul je ook deze drivers moeten gebruiken...wat doet ie niet als je 64 bit drivers probeert?

Joggie ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hij zegt dat de drivers corrupt zijn... hoop niet dat deze floppy ook weer kapot is, eens even opnieuw erop zetten.

Edit: Dat X64 bestand opnieuw op de diskette gezet maar windows geeft nog steeds aan dat het bestand corrupt is.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2006 20:58 ]

• joggie

joggie

Wie niet gek is, is saai

op dezelfde diskette? zoja moet je miss overwegen om een hele nieuwe diskette te gebruiken....

Joggie ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nieuw diskette maar nog steeds hetzelfde. Hoop niet dat het bestand op de cd corrupt is. Eens kijken of die ergens van internet af te halen is.

• Haas
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:04:
Nieuw diskette maar nog steeds hetzelfde. Hoop niet dat het bestand op de cd corrupt is. Eens kijken of die ergens van internet af te halen is.
Eerste hit op google: http://www.asrock.com/product/939SLI32-eSATA2.htm

Verwijderd

Topicstarter
Had al gekeken op de site van Asrock en zag daar drivers voor SATA staan. Heb die gedownload maar dat zijn niet de drivers die ik moet hebben. Is misschien een andere manier om Windows erop te krijgen of om de harde schijf te formatteren. Als ik de harde schijf geformateerd heb, zou die dan wel herkend worden door de Setup denken jullie?

• job

job

joggie schreef op woensdag 26 april 2006 @ 20:51:
[...]

Aangezien je een 64 bit hebt, zul je ook deze drivers moeten gebruiken...wat doet ie niet als je 64 bit drivers probeert?
Onzin, het gaat om de 32 of 64 windows versie die je hebt.
winxp mce is alleen in 32 bits verkrijgbaar. de 32 bits versie heb je dus nodig.

• joggie

joggie

Wie niet gek is, is saai

Niet zolang je de SATA drivers niet gebruikt
job schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:12:
[...]

winxp mce is alleen in 32 bits verkrijgbaar. de 32 bits versie heb je dus nodig.
dat wist ik iig niet O-)

[ Voor 77% gewijzigd door joggie op 26-04-2006 21:13 ]

Joggie ;)

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:12:
[...]

Die 32-bit drivers laat hij dus wel. Echter de harde schijf wordt dan alsnog niet herkend. Maar als de 32-bit drivers niet helpen bij het herkennen van een SATA harde schijf zullen de 64-bit drivers dat ook zeker niet doen? Ik snap echt niet waarom het niet lukt. Hij zegt dat de ondersteuning is toegevoegd maar toch wordt de harde schijf niet gevonden. De BIOS vindt hem wel dus ik weet dat de schijf werkt en goed aangesloten is.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2006 21:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
YES oplossing gevonden! _/-\o_ Aangezien ik geen raad meer wist begon ik maar wat rond te neuzen in de bios. Wat bleek nu, in de bios stond RAID ingesteld, heb dit toen naar non-RAID omgezet en nu doet de setup het wel! Gewoon ook die 32-bit driver geladen en hij vondt de harde schijfBeetje vreemd dat RAID standaard ingesteld werdt, heb echt maar 1 harde schijf... Maar in ieder geval iedereen heel bedankt voor de hulp!

• Haas
Zo zie je maar dat het altijd weer van die kleine dingen zijn die je er eigenlijk net ff niet bij kan hebben als je een nieuwe setup wil gaan testen. Maarja dat hoord bij zelfbouw.

Verwijderd

Dat schint vaker te gebeuren met Asrock bordjes, dat die standaart op RAID staat 8)7
Beetje vreemd
Pagina: 1