Toon posts:

[KDE] Zwarte vensters op Matrox kaart, Xinerama opstelling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van dit topic: [rml][ Debian] 6600LE + Matrox G200 monitor-probleem*[/rml] heb ik alles vrij goed werkend !

Ik heb gisteren mijn cursor ook direct aan de praat gekregen door de "HWcursor" optie mee te geven bij de Devices.

Er is alleen een probleem. Ik heb 16MB aan beide video-kanalen gegeven waar mijn 17" monitoren op hangen (de kaart is 32MB met 4 outputs), dit lijkt me voldoende om KDE mee te kunnen gebruiken toch ?

Wat er gebeurd is dat ieder venster dat daar opstart (aan de Matrox kaart dus) vrijwel helemaal zwart is. Als ik met de muis over hoover knoppen ga van bijvoorbeeld Thunderbird komen ze hier en daar tevoorschijn.

Sleep ik nu van een van deze Matrox outputs naar de Nvidia dan is op de Nvidia het beeld weer prima. Andersom the same... op de Nvidia goed... naar de Matrox Zwart.

Zelfs kleine programma's als Kmess hebben hier last van, maar iest als "GKrellM2" niet, deze is volledig zonder hapering te moven en ziet er standaard al goed uit.

Vmware met een Windows Machine als VM draait ook weer prima op die Matrox kaart. Windows draait hier vlekkeloos. Dit zou kunnen komen omdat VmWare de boel zelf weer aan stuurt ? Maarja... VMware moet toch in dat schermpje kunnen draaien, en dat lijkt dus goed te gaan.

Omdat het opbouwen van venters vroeger toch wel een geheugen probleem was twijfel ik hier aan. Ik ben er niet zeker van of die 16MB voldoende is, maar het leek me van wel. Ik ben dus gaan twijfelen.

IRC en websites hebben we niet verder kunnen brengen op dit punt, wel op de mousepointer. Misschien heeft iemand hier een oplossing !

edit:

Ik zie nu dat Vmware zelf hetzelfde probleem heeft, maar windows draait prima in een "QuickSwitch"

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2006 10:08 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:54

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het gene wat mij opvalt is dat GKrellM2 het goed doet en Kmess niet. De eerste is een GTK app en de tweede een QT.
Test eens met Gimp, xmms, FireFox of het op de matrox allemaal goed gaat. En doe hetzelfde met een paar QT apps (konqueror, een aantal KDE apps).

Ik begrijp alleen je opstelling niet helemaal... Daarnaast weet ik dat een G200 niet de makkelijkste kaart onder Linux is (ik heb er ook mee gevochten en op gegeven).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
De G200MMS is zeker een lastige kaart onder Linux. Ik zit er over te denken om een ander kaart te gaan zoeken. Mocht je een idee hebben, graag !

Het gebeurd dus bij QT en GTK apps... maakt geen verschil. Zelfs xmms heeft er last van.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:54

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb helaas verder geen ervaringen met meerdere videokaarten of dualhead onder linux.

De tweaks die je in je andere topic doet, kan ik ook niet echt volgen. Je kan namelijk geen geheugen toewijzen aan een kaart, je kan alleen in je Xorg.conf aangeven hoeveel de kaart heeft, zodat je geen resoluties buiten bereik van de kaart kan kiezen.

Aangezien je met 3 monitors werkt, en je GeForce al dualhead is, zou ik een GeForce 2/3 PCI op de kop proberen te tikken voor je 3de monitor. Tenzij je persé op die ene GeForce maar 1 monitor wil hebben.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Je kan dus blijkbaar wel geheugen toekennen omdat in de Xorg.log dit ook gewoon gezien wordt als het beschikbare geheugen van de kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze even een extra post met een printscreen van wat er gebeurd:

[img]img=http://img151.imageshack.us/img151/64/black0yr.th.jpg[/img]

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb wat uitgevogeld:

Wanneer ik de optie MGASDRAM meegeeft aan de matrox-outputs dan zij de kleuren zowaar normaal !! Ik zie alleen over beide monitoren wel strepen en allemaal plaatjes over elkaar heen verschijnen van wat er op de Nvidia-output gebeurd.

Voor de rest lijken de kleuren normaal, dat is al heel wat lijkt me zo. Iemand een idee waarom dit fout gaat met het geheugen ?

Verwijderd

Topicstarter
deepbass909 schreef op woensdag 26 april 2006 @ 10:11:
Ik begrijp alleen je opstelling niet helemaal... Daarnaast weet ik dat een G200 niet de makkelijkste kaart onder Linux is (ik heb er ook mee gevochten en op gegeven).
Sorry voor de kick, maar hier moet even op gereageert worden.

Met opties als ShadowFB en NoAccel is het beeld goed te krijgen, de vensters dus !!

De vensters zijn alleen wel tergend traag wanneer je ze in die schermen versleept, moet ook wel op te lossen zijn. Ik kan in de man-pages al die opties alleen niet vinden, Google is wat lastig zoeken omdat je dan snel xorg-examples krijgt.

Het kan dus wel :)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 19:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

Matrox drivers zijn nog steeds een en al ellende. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die het wel aan de praat hebben, maar zie hebben dan of hele belabberde 2D prestaties waardoor bijv. flash-animaties al een ramp zijn of inmiddels al 8+ uur besteed aan het finetuning (en herschrijven :P ?) van de Matrox drivers.

Mijn advies is: kappen met die meuk. Koop een recente NVidia-kaart (voor desktop werk is een FX5200 ruim zat) en gaan met die banaan.

Ben er zelf ook mee bezig geweest. Mijn conclusie is dat de meeste drivers er helemaal niet op gemaakt zijn om naast andere drivers te functioneren (bijv. triple head over 2 of 3 verschillende kaarten). En met name de wat meer legacy drivers zoals Matrox van kaarten die al dik 5 jaar uit de handel zijn (nfi).

Met het nieuwe X.Org 7.0 is het al een stuk verbeterd, echter hebben ze het toch geflikt om heel wat drivers in een wrapper te gooien waardoor je alsnog met die oude meuk zit. Ik heb liever dat ze hardware predicated maken en dat het dan ook gewoon afgelopen is dan dat eeuwige gekloot met drivers die niet functioneren (met de uitzonderingen hierboven).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Topicstarter
Ah, eindelijk iemand waar ik het mee kan delen :D

Ik moet alleen wel een PCI-kaartje hebben, wat raad jij aan dan ?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou zeggen pak een FX5200 PCI, die kost ongeveer 80 euro, heb je wel dual head (Sub-D/DVI). Als je goedkoper wil zou je kunnen kijken naar GF4's, maar die zijn meestal niet dual head.

Verwijderd

Topicstarter
LauPro schreef op donderdag 27 april 2006 @ 23:44:
Ik zou zeggen pak een FX5200 PCI, die kost ongeveer 80 euro, heb je wel dual head (Sub-D/DVI). Als je goedkoper wil zou je kunnen kijken naar GF4's, maar die zijn meestal niet dual head.
Lastig aan te komen in DualHead. Ik wil hoe dan ook wel een Nvidia in dat geval. Hoe meer geheugen hoe beter (niet nodig, maar misschien doe je eens gekke dingen ?

Ik kan hem wel van XFX vinden... beetje goede kaart ? Moet ik hem wel passief zien te maken.... fannen zijn onnodig ;)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zelf ga ik voor mijn project twee van die XFX-kaarten bestellen idd. Ik heb er wel een adresje voor dus mail me ff als je meer info wil.

Als je het alleen voor 2D-gebruikt (desktop), dan is de 5200 zat met name omdat die ook passief gekoeld kunnen worden. Wil je toch meer mja, dan maak je het alleen maar duurder.

Verwijderd

Topicstarter
Aha, ik zie je setup... ik raad je aan altijd een midden-monitor te gebruiken.... in een hoek werken wordt je gek van.

Adresje ? Kun je dat niet even posten dan ? Lijkt me een normale winkel ?

Verwijderd

Topicstarter
Morgen mijn nieuwe FX5200 met 128MB binnen... passief gekoeld >:)

Verwijderd

Topicstarter
Wow, de FX5200 werkt direct echt perfect ! (weer wat geleerd).

Wat ik vreemd vindt is dat ik de 2e aansluiting niet met het lspci commando zie, en aangezien mijn Intel Pro10/100 op de opvolgende PCI-sub-bus zit van de FX5200 2e aansluiting, kan het zijn dat dit het probleem is.

FX5200 aansluiting 1 zit op: 06:01:00
Intel Nic zit op: 06:02:00

Wat trouwens wel gek is is dat de 6600LE ook maar 1x gezien wordt met lspci en deze op een totaal andere PCI-bus:

01:00:00

Aansturen met 06:01:01 werkt helaas niet. De Netwerkkaart in de BIOS op een andere IRQ ook niet.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
klopt. het is toch ook maar 1 kaart? die matrox is gewoon gek :) kiezen welke aansluiting je wilt gebruiken in Xorg.conf doe je met de "screen" optie (voor alle te gebruiken aansluitingen een aparte "devices"-sectie), of je gebruikt gewoon twinview.
btw: 3d werkt, mits xinerama aanstaat, over beide kaarten :)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Verwijderd

Topicstarter
laurencevde schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 19:47:
klopt. het is toch ook maar 1 kaart? die matrox is gewoon gek :) kiezen welke aansluiting je wilt gebruiken in Xorg.conf doe je met de "screen" optie (voor alle te gebruiken aansluitingen een aparte "devices"-sectie), of je gebruikt gewoon twinview.
btw: 3d werkt, mits xinerama aanstaat, over beide kaarten :)
Ja je hebt helemaal gelijk, die Matrox is GEK idd :9

Ik was even aan het kijken bij een oude config van mijn laptop, omdat hier ook maar 1 VGA-kaart in zit. Het werd meteen weer duidelijk :)

Nou hopsa... ik ben er blij mee, werkt prima !! :)

edit:

Het trekt inderdaad wat extra processor-kracht, iets dat ik ook al merkte met die Matrox en las in het topic van LauPro. OP mijn laptop eigenlijk weinig problemen mee gehad destijds.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 20:21 ]

Pagina: 1