Mijn excuses dat ik even deze thread gebruik, maar het is zo stom hiervoor een nieuwe te starten.
Ik ben reeds geruime tijd op zoek naar een degelijke laptop, maar ik heb nood aan een nuchter oog vooraleer ik een beslissing neem.
Het is een werk-laptop maar aangezien ik volgend jaar aan een doctoraats-thesis begin dat handelt over real-time 3D-programming, en de kans groot is ik in de "branche" zal blijven werken, is een degelijke videokaart toch noodzakelijk.
Het zware development werk zal zowiezo gebeuren op mijn desktop pc, maar een videokaart met ondersteuning voor shader versie 2.0 is toch een absolute noodzaak.
Mijn kennis van laptop-hardware is spijtig genoeg nogal beperkt, prijsklasse zou ergens rond de 1000€ moeten liggen.
Ik ben al vele sites afgegaan, maar in bijna alle gevallen verkopen zij totaal-pakketten, met meestal veel rommel dat ik niet nodig heb. Dell laat toe een eigen laptop samen te stellen, en geeft deze week gratis dubbel geheugen(!), maar erg veel vrijheid heb je daar toch niet in het samenstellen van een schoot-pc.
Weet iemand waar je een laptop on-demand kan bestellen? Of tenminste één die min of meer voldoet aan onderstaande beschrijving:
CPU:
Moet niet high-end zijn en een dual-core CPU is eveneens niet noodzakelijk. Voor zover ik weet zijn de Intel Mobile processoren optimaal?
Ik had deze CPU in gedachten: INTEL SONOMA CENTRINO 750 533FSB 2MB CACHE 1866MHZ.
Mem:
1024mb volstaat.
Videokaart:
Hier heb ik wat moeite gehad het bos door de bomen te zien (videokaart-bakkers hanteren een vreselijke nummering

), maar een ATI Mobility x700 kaartje, met dedicated memory, lijkt me voldoende. De kaart is blijkbaar wel niet gemakkelijk te vinden...
Een veelvoorkomende kaart is blijkbaar de X1400, die ondersteunt 3.0 shaders maar presteert een stuk minder dan de X700 en is duurder. Alles wat nieuwer is, is me te duur voor deze laptop.
HD:
40GB is voldoende, het liefst eentje die draait aan 7200 toeren.
Scherm:
15" is meer dan voldoende. Goede kleurweergave, hoge helderheid en weinig ghosting is veel belangrijker dan de scherm-grootte.
Niet nodig, ik krijg een gratis WinXP Pro licentie via mijn Universiteit en die zal in dual-boot staan met een Linux Ubuntu installatie.
- 802.11 b/g Wireless kaartje.
-3 à 4 USB 2.0 en/of Firewire-poorten
-10/100 Netwerk kaartje (thuis heb ik geen Wireless LAN).
- CD-RW is voldoende (ik heb een externe DVD-schrijver).
Alvast vriendelijk bedankt!