[FC5] Caps- en Numlock errors

Pagina: 1
Acties:

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 11:13
Zoals in de naam als staat heb ik met Fedora Core 5 een caps- en numlock probleempje. Elke keer als ik op capslock of numlock druk (notebook) dan krijg ik een error bericht. Gek genoeg doet hij dat bij scroll lock niet. Maar ondanks dat ik een error krijg dan gaat capslock of numlock wel aan.

De volgende error krijg ik:
"An error occurred while loading or saving configuration information for gnome-settings-daemon. Some of your configuration settings may not work properly."

En als ik op details klik zie ik dit:
"Bad key or directory name: "/desktop/gnome/peripherals/keyboard/host-)*\377/0/numlock_on": `)' is an invalid character in key/directory names"

Zelf denk ik dat het in de naam van een dirretje zit namelijk deze "host-)*\377/". Als ik de terminal voor me heb dan zie ik de host zo: engel@)*\377/

Tijdens de installatie heb ik alles standaard gelaten en alleen de gegevens ingevult voor een nieuw gebruikersaccount en een root wachtwoord. Misschien dat het bij het veranderen van de host naam aal wel klaar is, maar ik weet niet hoe ik dat kan doen.

Alvast bedankt voor de hulp!

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Verwijderd

Wat je eerst kunt proberen is even een testgebruiker aanmaken, en kijken of gnome dan wel normaal functioneert.
Zo ja, vergelijk dan de bewuste mappenstructuur even tussen beide gebruikersaccounts.

Verder zou je kunnen proberen om die -) te veranderen in @), dat kun je evt vanuit Nautilus doen, of vanaf de prompt met een mv commando
(mv /pad/naar/oorspronkelijke/mapnaam /pad/naar/nieuwe/mapnaam)

Een andere, vrij rigoreuze oplossing is om de instellingsmappen van gnome in je home directory te verwijderen, en gnome daarna weer op te starten.
Als het goed is 'denkt' gnome dat je een eerste start doet en maakt hij de persoonlijke instellingen opnieuw aan in je home directory.

Gnome's configuratie-opbouw is op zich vrij gecompliceerd, dus ik kan je niet zeggen welke bestanden/mappen je precies moet verwijderen om gnome terug te zetten naar een beginsituatie.

Rinse

• TheFirepit
hmmm... mijn veronderstelling dat het een directory is, is waarschijnlijk fout, ik kan hem in elk geval nergens vinden. Net als peripherals en numlock, de commando locate levert geen hits op.

Enig idee waar ik het zou kunnen vinden?

Verwijderd

Het kan zijn dat de foutmelding slaat op gnome's 'register': gconf.
Deze kun je benaderen met het programma 'gconfig-editor'
Dit programma wordt volgens mij niet standaard geïnstalleerd, maar kun je wel achteraf toevoegen aan je installatie.
Kijk even met dit programma of je kunt bladeren naar de sleutel/waarde die de foutmelding geeft.

Rinse

Verwijderd

Nog een kleine toevoeging:

De directorystructuur die je opgeeft begint in de map ~/.gconf. In jouw geval zou dat dus
~/.gconf/desktop/gnome/peripherals/keyboard/host-)*\377/0/numlock_on moeten zijn.

Kijk anders in een bovenliggende directory (~/.gconf/desktop/gnome/peripherals/keyboard) hoever je kunt komen..

Rinse

• TheFirepit
ok, met gconf-editor kom ik tot de directory "keyboard". Onder deze directory staan maar 2 andere dirs dat zijn "general" en "kdb", dus geen "host-)*\377/". Onder de dirs staat ook verder geen waarde over numlock alleen "remember_numlock_state" onder de dir "keyboard".

Naast deze staat er ook nog een "remember_numlock_state" onder "/schemas/desktop/gnome/peripherals/keyboard"

Verder levert een zoekopdracht in gconf-editor naar numlock niks op...

• TheFirepit
Met een testgebruiker en het verwijderen van mijn homedirectory werkte het ook niet. Ik kreeg toen nog steeds hetzelfde probleem.

Iemand misschien nog een idee hoe ik het probleem kan oplossen?

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Probeer eens ander toetsenbord? :?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• TheFirepit
dat zou kunnen, maar het wordt een beetje lastig om m'n toetsenbord uit m'n "nood"boekje te halen... :/

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
"Bad key or directory name: "/desktop/gnome/peripherals/keyboard/host-)*\377/0/numlock_on": `)' is an invalid character in key/directory names"

Zelf denk ik dat het in de naam van een dirretje zit namelijk deze "host-)*\377/". Als ik de terminal voor me heb dan zie ik de host zo: engel@)*\377/
Ik denk dat je vernoeden juist is. Blijkbaar wil Gnome voor je onthouden of je numlock aan hebt gezet. Dat wil hij blijkbaar opslaan in een file waar (oa) de hostname in het pad staat. Omdat je hostname een beetje raar is kan hij het niet bewaren en krijg je foutmeldingen.

Wordt je hostname gezet via DHCP? In dat geval kan je op je DHCP server aanpassen wat de hostname moet zijn voor deze PC en je DHCP gegevens laten vernieuwen.

Anders kan je (als root) eens proberen om met het commando "hostname" de naam aan te passen naar iets zinnigers of althans zonder een ), * en \ en dergelijke er in.

Wellicht moet je eerst even in/uitloggen in X voordat de hostname aangepast is in je huidige sessie.

• TheFirepit
via DHCP krijg ik wel een ip adres, maar volgens mij geen hostname. De hostname die wordt verzonden (alleen als er om gevraagt wordt als het goed is) is: engelhost, dus daar is niks raars aan.

Met het commando "hostname" kan ik de naam wel wijzigen, maar zodra ik opnieuw opstart is het weer terugezet naar )*\377

Op het moment dat ik de commando "hostname engelhost" doe dan wordt hij totdat ik hem opnieuw opstart wel engelhost, maar dat zie je nergens terug. Het zorgt er wel voor dat ik de foutmelding niet meer krijg. Kan je niet ergens instellen dat hij tijdens het booten de hostname engelhost gebruikt?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-02 13:38

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Voor wat betreft je numlock errors:
Ik heb bij FC5 (was ik aan het misbruiken voor een testsysteem) exact hetzelfde probleem. Zelfs tijdens de installatie hoef ik de numlock niet in te drukken want dan liep het systeem volledig vast.

Ook nu na de installatie overigens.
Ik ben nu FC4 maar aan het downloaden want hier kan ik niet mee werken..

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
EngelF schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 17:35:
via DHCP krijg ik wel een ip adres, maar volgens mij geen hostname. De hostname die wordt verzonden (alleen als er om gevraagt wordt als het goed is) is: engelhost, dus daar is niks raars aan.

Met het commando "hostname" kan ik de naam wel wijzigen, maar zodra ik opnieuw opstart is het weer terugezet naar )*\377

Op het moment dat ik de commando "hostname engelhost" doe dan wordt hij totdat ik hem opnieuw opstart wel engelhost, maar dat zie je nergens terug. Het zorgt er wel voor dat ik de foutmelding niet meer krijg. Kan je niet ergens instellen dat hij tijdens het booten de hostname engelhost gebruikt?
Wat staat er in /etc/hostname?

• TheFirepit
sunoke schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 18:08:
[...]

Wat staat er in /etc/hostname?
er is geen bestand of map in /etc/ die hostname heet...

wel een bestand dat "hosts" heet en daar staat in:
127.0.0.1 localhost.localdomain localhost

[ Voor 20% gewijzigd door TheFirepit op 31-03-2006 18:19 ]

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
EngelF schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 17:35:
Kan je niet ergens instellen dat hij tijdens het booten de hostname engelhost gebruikt?
Ik dacht dat dat bij Redhat in /etc/sysconfig/network staat. Kan je daar iets vinden mbt je hostname?

• TheFirepit
jeroene schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 12:26:
[...]
Ik dacht dat dat bij Redhat in /etc/sysconfig/network staat. Kan je daar iets vinden mbt je hostname?
Klopt daar staat het, ff aangepast, gereboot en nou werkt het wel goed, thnx!!! _/-\o_

Pagina: 1