Gigabyte K8NSC-939 + Maxtor SATA2 problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 525 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-02 20:10
Na werkelijk de hele dag van alles geprobeerd te hebben, gezocht te hebben, mensen gebeld te hebben etc. post ik mijn probleem dan toch maar voor jullie :)

Het systeem
  • Gigabyte K8NSC-939 mobo
  • Maxtor 250 GB Sata2 schijf
  • AMD 64 bit 3500+
  • 512 mb PC3200 Nanya (in orde volgens memtest)
  • NEC DVDRW brander
  • LG DVD speler
  • MSI Radeon 9250
  • Paradigit 300W voeding (prima in orde en sterk genoeg)
Het probleem
Al vanaf het begin heb ik problemen met de harddisk. :/ Ik wilde in eerste instantie Windows installeren met een slipstream dvd'tje, met daarop eveneens een bult software. In deze Powerdisk zitten eveneens alle SATA drivers ingebakken, dus ik dacht: ideaal.

WinXP install herkent de SATA schijf, geeft netjes de grootte aan, maar als ik op Enter druk om te installeren, geeft de installer aan dat hij niet kan schrijven, en kan ik weer afsluiten met F3.
Soms geeft hij ook een bsod, of blijft hij hangen op "Bezig met onderzoeken...".

Ik heb in de BIOS alle mogelijke combinaties met bootvolgordes, RAID aan/uit geprobeerd, dit mag niet baten. Ook de jumpersetting op de hdd naar SATA1 heeft geen effect. Ook beide SATA poorten geven dezelfde problemen.

Toen heb ik mijn gewone XP Pro cd gepakt (geen SP2). Met RAID uitgeschakeld, aangekoppelde floppydrive voor de SATA drivers, kwam deze een stuk verder. Ik blij :) Heb de schijf aan het formatteren gezet (NTFS), slechts 120 GB uiteraard. Op 100% bleef hij steken, en na een half uur heb ik 'm maar gereset. Het viel me toen al op, dat hij niet naar de installer ging, maar een zwart scherm gaf. Toen ik hem echter uit zette, en weer aan, startte hij wél de installatie :?

Goed, XP geïnstalleerd. Start razendsnel op. Maar o wee als ik "Opnieuw opstarten" kies. Dan loopt hij namelijk vast: ofwel op het XP boot logo (blijft eindeloos lopen), ofwel er vlak voor (zwart scherm).
Helemaal uit en aan zetten, laat 'm wél goed opstarten!

Mijn vraag
Wat is er aan de hand? De nieuwste BIOS versie stond er al op... Graag tips!

[ Voor 3% gewijzigd door Elektronicanet op 12-03-2006 02:09 ]

Nederlander in België

Verwijderd

Een paar dingen:
1. ondanks dat de bios de schijf ziet, moet je toch nog de SATA drivers installeren tijdens de windows setup. Dus dit altijd dan ook doen. En je moet verschillende drivers proberen. Ik moest een SATAII schijf installeren en pas na 10 keer lukte het eindelijk. Probeer op je floppy de SATA drivers EN de SATA RAID drivers te hebben (of gebruik 2 floppy's). Daarna ging windows pas verder. Oh, en niet vergeten je floppy te laten zitten (pas uithalen nadat de pc opnieuw wordt opgestart).
2. Het kan zijn dat sommige SATA controllers nog niet helemaal goed met SATAII overweg kunnen. Op mijn oude socket A moederbord zat de SATA controller VT8237. Deze bleek in 50% van de gevallen niet op te starten met mijn schijf.
3. Ik zie nu dat je een Maxtor 10 schijf hebt. En een Nforce moederbord. Alhoewel het Nforce3 is, heeft deze chipset volgens mij ook problemen met Maxtor10 schijven....

• Elektronicanet
1. De keer dat het lukte met installeren (gewone XP cd) heb ik beide nForce drivers via F6 toegevoegd. Ik denk ook wel dat het hier mee te maken heeft, maar je zou zeggen dat hij die schijf ziet, of niet ziet. Het verklaart ook niet dat de pc wél werkt als ik hem vanuit uitgeschakeld aan zet.
2. De jumper plaatsen voor SATA mode heeft geen zin
3. Ik lees nergens dat dit problemen zou geven - wel Nforce4, maar ook dit is met een bios update op te lossen.

Update: heb SP2 geïnstalleerd, en mobo cd volledig. Lost het probleem niet op! Vaak crasht hij nu ook al op het XP bootlogo zelf.

[ Voor 13% gewijzigd door Elektronicanet op 12-03-2006 14:12 ]

Nederlander in België

• Elektronicanet
*Kick*
Als niemand me kan helpen, ga ik de schijf maar omruilen voor ATA :(

Nederlander in België

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:14
Je kan het volgende proberen:
- SATA mode naar SATA1 zetten dmv. Jumper op hardeschijf.
- Maxtor contacten voor laatste firmware update, er zijn wat problemen met SATA2 schijven van Maxtor. Dit moet je via Maxtor doen btw.

Gebruik laatste drivers vanuit www.nvidia.com website (raid).

• Elektronicanet
Elektronicanet schreef op zondag 12 maart 2006 @ 02:07:
Ook de jumpersetting op de hdd naar SATA1 heeft geen effect.

[...]

Wat is er aan de hand? De nieuwste BIOS versie stond er al op... Graag tips!
SATA mode heb ik al gedaan.
Een nieuwe maxtor firmware kon ik niet vinden, en volgens het topic hier op GoT is er ook geen nieuwere voor deze schijf. Laatste nvidia drivers heb ik nog niet geprobeerd en zal ik eens proberen.

Edit: geprobeerd, maar tevergeefs. Tijdens de Windows Setup blijft er eindeloos staan "bezig met onderzoeken van schijf van 152626 mb, blabla". Ik heb beide drivers ingeladen met F6. Jumper staat op 150. In de bios staat RAID enabled.

Edit2: heb nu RAID ook enabled apart voor deze schijf. Resultaat is dat de setup crasht nadat je op F8 hebt gedrukt.

[ Voor 29% gewijzigd door Elektronicanet op 14-03-2006 21:42 ]

Nederlander in België

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:14
Gebruik je uberhaupt wel raid?
Probeer raid eens disabled te zetten en geen driver te gebruken.
Mocht dit niet werken probeer het eens met de driver maar laat onboard raid disabled staan.
Je zou ook kunnen proberen onboard raid naar base mode te kunnen zetten.

Verwijderd

Ik had ook problemen met de combi gigabyte moederbord en de maxtor 10 HD. Ik heb het volgende gedaan:
- RAID array aanmaken met daarin alleen de maxtor HD (JBOD mode of Spanning)
- Windows installeren zonder RAID of SATA drivers
- ervoor zorgen dat de RAID controller enabled is in de BIOS

Dit werkt bij mij.

• Elektronicanet
willemvdvliet schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 08:12:
Gebruik je uberhaupt wel raid?
Probeer raid eens disabled te zetten en geen driver te gebruken.
Mocht dit niet werken probeer het eens met de driver maar laat onboard raid disabled staan.
Je zou ook kunnen proberen onboard raid naar base mode te kunnen zetten.
Nee, ik gebruik geen raid. Maar met raid disabled werkt het niet, met of zonder driver. Onboard raid naar base mode kan ik niet vinden :?
Edit: heb het nogmaals geprobeerd met raid disabled, hij vindt de schijf wel weer, maar blijft hangen op "Bezig met bijwerken..."
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 08:24:
Ik had ook problemen met de combi gigabyte moederbord en de maxtor 10 HD. Ik heb het volgende gedaan:
- RAID array aanmaken met daarin alleen de maxtor HD (JBOD mode of Spanning)
- Windows installeren zonder RAID of SATA drivers
- ervoor zorgen dat de RAID controller enabled is in de BIOS

Dit werkt bij mij.
Dat ga ik nog eens proberen.
Edit: werkt niet. Hij vindt de schijf wel, maar blijft weer eens hangen op "Bezig met bijwerken..."

[ Voor 43% gewijzigd door Elektronicanet op 15-03-2006 09:42 ]

Nederlander in België

Verwijderd

Elektronicanet schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 09:28:
[...]

Nee, ik gebruik geen raid. Maar met raid disabled werkt het niet, met of zonder driver. Onboard raid naar base mode kan ik niet vinden :?
Edit: heb het nogmaals geprobeerd met raid disabled, hij vindt de schijf wel weer, maar blijft hangen op "Bezig met bijwerken..."

[...]

Dat ga ik nog eens proberen.
Edit: werkt niet. Hij vindt de schijf wel, maar blijft weer eens hangen op "Bezig met bijwerken..."
En als je nu eens de RAID driver installeert tijdens de XP installatie

• Elektronicanet
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 10:00:
[...]
En als je nu eens de RAID driver installeert tijdens de XP installatie
Dat heb ik ook geprobeerd.

Heb vanmiddag de harddisk maar omgeruild voor een ATA versie :+

Nederlander in België

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

nForce4 + Maxtor SATA is ernstig af te raden. Zie ook OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? » Compatibiliteit. Aangezien je met de nForce4 op zich al een uitstekende keuze hebt gemaakt qua chipset, moet je maar de harddisk omruilen. Hitachi, Western Digital, Seagate en Samsung maken ook uitstekende schijven. Waarbij de eerste twee genoemde merken met hun nieuwste SATA schijven zelfs de betere keuze zijn dan Maxtor.

Overigens: Processors, Mobo's & Geheugen » Opslagmedia & I/O Controllers :)

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 17-03-2006 06:40 ]

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

BalusC schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 06:38:
nForce4 + Maxtor SATA is ernstig af te raden. Zie ook OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? » Compatibiliteit. Aangezien je met de nForce4 op zich al een uitstekende keuze hebt gemaakt qua chipset, moet je maar de harddisk omruilen. Hitachi, Western Digital, Seagate en Samsung maken ook uitstekende schijven. Waarbij de eerste twee genoemde merken met hun nieuwste SATA schijven zelfs de betere keuze zijn dan Maxtor.

Overigens: Processors, Mobo's & Geheugen » Opslagmedia & I/O Controllers :)
Zijn mobo is nforce 3 (8>

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ow 8)7

Verwijderd

ik heb me gisteren en maxtor gekocht en ook problemen, mijn systeem is het volgende:

moederbord GA-K8N pro-sli
amd athlon 64 3200+
ram 2gb
2x 7800gtx asus & xfx
ide hardisk 40gb western digi tweede schijf seagate 20gb
nieuwe schijf Maxtor DiamondMax 10 250GB
windows xp pro

het probleem is het volgende in mijn bios is de grote van de schijf 251gb goed zou je zeggen.
als ik een een partitie maak is de grote nog 131gb die ik kan delen als ik wil.
als ik in windows ga is de schijf nog 127gb is dit soms een tampon waar ge eerst water over moet gieten voor die groter wordt.
ik heb nog geen firmware gedaan omdat ik nie weet wat het is en waar je dat vindt?

help

mvg steven :(

Verwijderd

^^Dit heeft echt helemaal niks te maken met dit topic. ...
Heb je wel de laatste updates (dus SP2) van windows geinstalleerd? Volgens mij is het alleen een kwestie van je Windows XP updaten.
Pagina: 1