Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• djunicron
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13-04 14:50

djunicron

*click-swoosh-thud*

Matched: router
quote:
Zulake schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 09:28:

Sinds een weekje reboot mijn modem om de zoveel tijd, er zit geen vast patroon tussen de reboots.

lagspikes

De waardes van 192.168.100.1:

Downstream:
Channel 1: 3.2 dBmV 38.6 dB
Channel 2: 3.3 dBmV 38.6 dB
Channel 3: 3.1 dBmV 38.4 dB
Channel 4: 3.0 dBmV 37.9 dB

Upstream:
Channel 1: 46.7 dBmV

Ik hoop serieus dat iemand weet wat dit is en hoe ik dit kan oplossen, want dit begint nogal irritant te worden. :(
Ik had een identiek probleem: Modem vaak van het net af, interne dhcp van de router naar de knoppen, telefoon uitval, ondanks redelijke ontvangst matige snelheid en zo nu en dan een ping die over de 300 ms heen ging, zelfs naar sites die normaliter 20ms aangaven (meerdere, dus het was niet hun server).

Inmiddels is er in de wijk wat aan het uitvallen van de telefonie gebeurt, waarmee ook de lagspikes grotendeels weg waren. En het uren zonder telefonie zitten. Vreemd genoeg (gelukkig) viel sinds dien de modem een stuk minder frequent uit.

En een andere noemenswaardige update: gisteren werd zoals aangekondigd gesleuteld aan het netwerk waardoor ik nu 8 ipv 4 downstreams geregistreerd heb staan in m'n modem. En het werkt, want waar ik tussen 8:00 en 10:00 normaal niet boven de 10-25 mbit kwam, heb ik vandaag netjes 45-60mbits. Het is lang geleden dat ik de 60 werkelijk heb gehaald.

Helaas is de verdubbeling van de upstreams nog niet aangepast. Dit is er nu één, wat er op den duur ook twee zullen worden. Nog even geduld dus, maar er wordt aan de capaciteit gewerkt.

Om nog even op de wireless discussie terug te komen:
Persoonlijk, heb ik de volgende bevinden wat betreft wireless netwerken:

802.11 G: 2.8 MB/s
802.11 G Cisco / Belkin / US Robotics "turbo"/ "burst" modes: peak 3.5 MB/s
802.11 N (150 / 144): 6 tot 8MB/s
802.11 N 300: 8MB,
802.11 N 300 40hz Ghz band: 12,1MB/s (* indien binnen een meter of 10)
802.11 N 600 (draft 2 oid?): schijnbaar rond 20MB/s

De Thomson die je bij UPC krijgt, geeft je N 144. De google Wifiscanner car gaf aan dat ik daarmee tussen de 60 en 100 bereik had.

Ter vergelijking een Linksys 320N geeft mij naar een NAS 8,1 ~ 8,2 MB/s (stabielere overdracht) en de 610N op 5Ghz in een heel specifiek bereik 9,6MB/s.

PoE shop! Tweakers of Wreaclast lid

• HarmoniousVibe
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:37
quote:
Mars18 schreef op maandag 29 november 2010 @ 13:17:
Ik heb sinds zaterdag ook UPC Internet 25 mb.
Had hiervoor Telfort 25mb maar vond dat te langzaam met downloaden, haalde maar een snelheid van 1300 kb.

Maar zaterdag met Eweka had ik bij UPC slechts 1800 kb, Waarom kom ik niet tot rond de 2000-2500 kb?
Weten jullie wat ik er aan kan doen?

Het was niet draadloos, Kwam er achter dat op de modem slechts 1 poort zit. Dus moet nog een draadloze modem router kopen :D
En ook zeker geen draadloze modem(!) gaan kopen.

• Ibidem
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19-04 10:15
quote:
Jazzle schreef op zondag 05 december 2010 @ 18:13:
[...]

UPC knijpt voor zover bekend niet meer, het is bekend dat er tussen bepaalde nieuwservers en UPC capacitieits problemen kunnen zijn maar de snelheid die jij nu haalt is wel erg langzaam en lijkt me ergens anders liggen.
Heb gekeken in mijn router (Netgear WNDR3700) en die geeft de server van UNS (heb het ip gechecked) aan als DoS attack. Uitschakelen van de firewall en DoS check lost dit niet op? Die mogelijkheid heb ik ook al uit kunnen sluiten.

..::System Specs::..

• aex351
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:54
Ik heb sinds vanvond 25Mb internet, maar ik haal die download snelheid niet. Bij de eerste paar testen was de snelheid zo'n 8-10Mb en nu zit het op 16-17Mb. Via speedtest zijn de resultaten uiteenlopend, afhankelijk van de gekozen server.

Mijn computer is draadloos verbonden met een router (wrt54gl) en de router zou het probleem kunnen zijn. Tijdens het testen heb ik enkele instellingen aangepast waardoor de snelheid omhoog ging naar 16-17Mb. Maar via ADSL kon ik ook al 14Mb halen zonder het veranderen van instellingen. Dus helemaal zeker ben ik er niet van. De makkelijkste optie zou natuurlijk zijn om de snelheid even via een lan verbinding te testen, maar dat is op dit moment niet mogelijk. Wat zou het probleem kunnen zijn en in het specifiek zou het probleem aan UPC kunnen liggen?

< dit stukje webruimte is te huur >

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WRT54G heeft WiFi-g. Absolute theoretische max met WiFi-g is 24Mb/s. In normaal gebruik haal je tussen de 12 en 17Mb/s, maar eea hangt sterk af van intereferentie. Met name WiFi-n heeft de neiging g-signalen weg te drukken, dus het zou goed kunnen dat je 8-10Mb/s optraden toen buren met n bezig waren ofzo.

Bottom line: WiFi-g is gewoon ontoereikend voor een 25Mb verbinding, als je tenminste die snelheid wilt halen. Gebruik een Ethernetkabel of upgrade naar een WiFi-n router (en dan nog: je hebt bij WiFi nooit een gegarandeerde snelheid, het kan ook daar sterk tegenvallen, maar in de regel haal je ongeveer het drievoudige van wat je met WiFi-g haalt onder gelijke omstandigheden). Een dual-band WiFi-n router hoeft tegenwoordig niet zo idioot veel te kosten en is het beste wat je op dit moment draadloos kunt nemen. Maar dan nog zal het een Cat5 UTP niet consequent verslaan :o

Soittakaa Paranoid!

• aex351
  • Laatst online: 18:54
Ik was er niet van op de hoogte dat dat een n signaal een g signaal kan wegdrukken. Alhoewel ik de afgelopen week dat mezelf ook begon af te vragen. Het is nu al een paar keer voorgekomen dat mijn g signaalkwaliteit flink omlaag ging en dat de n signaalkwaliteit van de buren (paar huizen verderop) ineens perfect was. Volgens de SSID hebben zij een Thomson modem. Waarschijnlijk van UPC.

Waarschijnlijk moet ik dus toch upgraden naar een n router. Dekt een n router 60Mb internet? Ik zie namelijk dat nogal wat 60Mb internet gebruikers zo'n UPC router hebben.

Verder ben ik van mening dat wanneer iemand een bepaalde snelheid internet afneemt, het ook moet krijgen. Consumenten kunnen toch ook niet maandelijks bepalen wat zij willen betalen. Je betaald een vast bedrag voor een bepaalde dienst.

< dit stukje webruimte is te huur >

• KoffieNT
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 01:31

KoffieNT

banaan

Heb zelf het 90Mbit-abo met een Dir-655 router (N dus), en daar haal ik (op een meter afstand / op tafel boven de router) 8-8,5MB/s mee. Op een wat grotere afstand (metertje of 3) ongeveer 7-7,5MB/s en op een andere verdieping 6-6,5MB/s.

Opzich prima :).

(filetransfer van bedrade pc naar wireless laptop)

KoffieNT wijzigde deze reactie 08-12-2010 15:22 (11%)

:D

• Cloud
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18-04 14:19

Cloud

Moderator TMF / T.net PowerMod Tweakers abonnementen

I'm gonna wreck it!

quote:
aex351 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:26:
Ik zie dat je het intern getest hebt. Zou een meting via ethernet (WAN) een ander resultaat geven?
Lijkt mij niet, zolang de doorvoersnelheid van WAN-to-LAN van de router maar groot genoeg is. Bij oudere routers kan dit vanaf 30 mbit en hoger al problemen gaan geven. Je kunt die waarden over het algemeen checken op http://www.smallnetbuilder.com. Ik heb zelf een Netgear WNDR3700 (Wifi-n) i.c.m. FP60 en ook al zit ik één betonnen verdieping hoger, ik kan de hele 60 mbit down / 6 mbit up benutten. :)

Chiri mo tsumori yamato nari.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18-04 14:40

DukeBox

I fail good.... na na na na na

quote:
dion_b schreef op woensdag 08 december 2010 @ 10:48:
1) de netwerk, PCs en software van de gebruiker thuis. In dit geval zat iemand te torrenten tijdens de meting - dat is niet schuld van iemand anders dan diegene zelf.
Vaak vind ik dat nog het mooiste, dat mensen met een netbook via een wireless 'yoko toko' router op 54g op een kanaal zitten dat door 7 andere buren ook gebruikt wordt een speedtest doen tijdens piekuren zelfs nog redelijke snelheden halen.

Het gaat niet om de weg die je inslaat, maar het spoor dat je nalaat. (en nu nog een keer lezen met GTA in gedachten)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
aex351 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:17:
Ik was er niet van op de hoogte dat dat een n signaal een g signaal kan wegdrukken. Alhoewel ik de afgelopen dag dat mezelf ook begon af te vragen. Het is nu al een paar keer voorgekomen dat mijn g signaalkwaliteit flink omlaag ging en dat de n signaalkwaliteit van de buren (paar huizen verderop) ineens perfect was. Volgens de SSID hebben zij een Thomson modem. Waarschijnlijk van UPC.

Waarschijnlijk moet ik dus toch upgraden naar een n router. Dekt een n router 60Mb internet? Ik zie namelijk dat nogal wat 60Mb internet gebruikers zo'n UPC router hebben.
Zie mijn eerdere reactie
quote:
Verder ben ik van mening dat wanneer iemand een bepaalde snelheid internet afneemt, het ook moet krijgen. Consumenten kunnen toch ook niet maandelijks bepalen wat zij willen betalen. Je betaald een vast bedrag voor een bepaalde dienst.
Uhm...

Heb je daadwerkelijk de voorwaarden gelezen waaronder je je dienst afneemt :?

Je betaalt niet een vast bedrag voor een gegarandeerd vaste dienst. Zoiets bestaat en heet een lijn zonder overboeking. 2Mb/s kost ongeveer EUR 100/maand. Een consumentenproduct gaat op basis van best effort, meer niet. Daar is de prijs ook naar - een fractie van wat een dedicated lijn zou kosten. Eisen dat je wel de performance van een dedicated lijn hebt is een schoolvoorbeeld van voor een stuiver op de eerste rij willen zitten.
quote:
DukeBox schreef op woensdag 08 december 2010 @ 19:38:
[...]

Vaak vind ik dat nog het mooiste, dat mensen met een netbook via een wireless 'yoko toko' router op 54g op een kanaal zitten dat door 7 andere buren ook gebruikt wordt een speedtest doen tijdens piekuren zelfs nog redelijke snelheden halen.
Tja, het is altijd makkelijker de ander de schuld te geven, vooral als je er zelf geen verstand van hebt :z

Heb vandaag weer iemand (nota bene een IT-er) moeten uitleggen dat het aan te raden is om zelf na te gaan welke kanalen er vrij zijn en dan op basis van resultaat daarvan een kanaal te kiezen, ipv domweg de default van z'n router te nemen en dan raar vinden dat performance wisselvallend slecht tot afwezig is....

dion_b wijzigde deze reactie 09-12-2010 00:23 (20%)

Soittakaa Paranoid!

• djunicron
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13-04 14:50

djunicron

*click-swoosh-thud*

quote:
dion_b schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 22:24:
Lang niet alle Speedtest.net servers zijn gelijk. Capelle en Portugaal (ook regio R'dam) zijn notoir slecht, Naaldwijk is veel beter.

[...]
Moge duidelijk zijn dat een meting met een torrent client op de achtergrond geen goede maat is voor de performance van de verbinding, maar dat zou geen verschil mogen uitmaken tussen servers. Toch zie je die verschillen: een groep die +-41Mb/s up en 2.6Mb/s down meet (waarschijnlijk de werkelijke snelheid) en een groep die beduidend minder scoort, waaronder de Rotterdam server die jij gebruikte.

Moraal: NOOIT uitgaan van één enkele meting. En sowieso is je verbinding niet trager dan de beste meting die je kunt reproduceren. Alles daaronder ligt aan de server in kwestie.
Ik heb meerdere testen gedaan, ze alleen niet allemaal geupload als plaatje. Ik heb driemaal getest, ook andere servers en ik heb de hoogste waarden neergezet hier.
quote:
[b]dion_b schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 22:24
Maareh, hoe weet je zo zeker dat dit niet aan WiFi ligt bij jou? Het verschil tussen 60-45-39Mb/s zit middenin de 'normale' waardes die je met 2.4GHz WiFi-n kunt verwachten.
Omdat de wifi perfect doorkomt en ik constant 8,0 MB/s haal naar de nassen. Er zit totaal geen fluctuatie in het signaal (DD-WRT geeft me 144mbit, 63%). De PC zit met gigabit aan een router die wifi-bridge speelt met de Thomson, waar op z'n beurt weer vier nassen op gigabit aan hangen. Deze staan uit overigens op het moment dat ik test.
quote:
[b]dion_b schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 22:24
En tenslotte: word je nou echt blij van continu nerveus naar dit soort tests kijken en iedere keer dat het een Mbit/s lager uitvalt gelijk een inzinking te krijgen en je ISP (of de server, of je buren of... of...) van van alles en nogwat de verdenken :?

Misschien komt het doordat ik geen hollander ben, maar ik heb een simpele maat: kan ik doen met m'n verbinding waar ik het voor genomen heb? Zo ja: boeien of het nu 60, 58 of 39Mb/s meet. Zo nee? Tijd om op zoek te gaan naar een andere verbinding. Simpel, zakelijk, en vooral stressvrij :z
Persoonlijk ben ik ook van mening dat alles boven de 45Mbit wel prima is. Waar deze post me om ging, is dat ik sinds er 8 ipv 4 upstreams geregistreerd staan in mijn modem, ik veelal wel 40mbit haal, waar dat eerst 20mbit was. Maar opmerkelijk genoeg, haal ik naar UPC's speedtest altijd 50% meer! Toen het 20Mbit was op speedtest / ftp / usenet / websites, gaf UPC me 33-36Mbit in de test. Nu, haal ik tussen de 25-48mbit in de tests en tussen de 3,6MB/s en de 4,8MB/s maar geeft de UPC speedtest me gewoon 60/6.

Het gaat me er ook niet om dat de situatie onwerkbaar is en ik kom ook niet klagen over hoe weinig ik krijg voor m'n geld. Maar ik vind het wel nogal vreemd dat dit nu zo is, ware het niet dat ik de eerste week op deze verbinding een stabiele 60/6 verbinding had, waar naar toe dan ook. Momenteel is dat namelijk sterk tijdsgebonden. Ik laat op de achtergond op diverse servers speedtest draaien en gooi dat in een database. Daarin zie ik dagelijks de snelheid veranderen. Ik heb momenteel remote backups via SSH draaien tussen 3:30 en 6:00, want dan haal ik netjes 750kb/s uploads. Doe ik dat b.v. tussen 0:00 en 2:30, dan gaat het 250kb/s.

@ Musefan: Mij is ook verteld dat UPC dit niet zelf actief doet. Ik geloof dat wel, maar ik zou daarom graag wel willen weten hoe het dan komt. En goed te weten dat het niet overeenkomen van de "normale" en "UPC" speedtest niet alleen bij mij het geval is. Dit heb ik overigens ook van een Amsterdamse 90/6 verbinding ondervonden inmiddels: daar krijg je 65/5,5 vs 88/6 te zien.

PoE shop! Tweakers of Wreaclast lid

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Murderer schreef op donderdag 09 december 2010 @ 16:43:
Mijn internet is al ruim een uur down. Ik zit in postcodegebied 1074an. Kan iemand een storing of iets dergelijks bevestigen? Dank
1092VX, niets aan de hand. Maar zoals vaker geroepen, hier heb je weinig aan ben ik bang.
quote:
djunicron schreef op donderdag 09 december 2010 @ 17:37:
[...]

Ik heb meerdere testen gedaan, ze alleen niet allemaal geupload als plaatje. Ik heb driemaal getest, ook andere servers en ik heb de hoogste waarden neergezet hier.
Welke servers exact?
quote:
[...]

Omdat de wifi perfect doorkomt en ik constant 8,0 MB/s haal naar de nassen. Er zit totaal geen fluctuatie in het signaal (DD-WRT geeft me 144mbit, 63%). De PC zit met gigabit aan een router die wifi-bridge speelt met de Thomson, waar op z'n beurt weer vier nassen op gigabit aan hangen. Deze staan uit overigens op het moment dat ik test.
OK, duidelijk verhaal. 64Mb/s zou haalbaar zou moeten zijn via WiFi in dit geval. Dat gezegd, de hogere latencies via WiFi kunnen bij metingen alsnog problemen geven. Dit kun je simpel testen door bedraad aan te sluiten en kijken of je dan hetzelfde haalt als draadloos. Zo ja: niets aan de hand. Zo nee: toch WiFi effecten.
quote:
[...]

Persoonlijk ben ik ook van mening dat alles boven de 45Mbit wel prima is. Waar deze post me om ging, is dat ik sinds er 8 ipv 4 upstreams geregistreerd staan in mijn modem, ik veelal wel 40mbit haal, waar dat eerst 20mbit was. Maar opmerkelijk genoeg, haal ik naar UPC's speedtest altijd 50% meer! Toen het 20Mbit was op speedtest / ftp / usenet / websites, gaf UPC me 33-36Mbit in de test. Nu, haal ik tussen de 25-48mbit in de tests en tussen de 3,6MB/s en de 4,8MB/s maar geeft de UPC speedtest me gewoon 60/6.

Het gaat me er ook niet om dat de situatie onwerkbaar is en ik kom ook niet klagen over hoe weinig ik krijg voor m'n geld. Maar ik vind het wel nogal vreemd dat dit nu zo is, ware het niet dat ik de eerste week op deze verbinding een stabiele 60/6 verbinding had, waar naar toe dan ook. Momenteel is dat namelijk sterk tijdsgebonden. Ik laat op de achtergond op diverse servers speedtest draaien en gooi dat in een database. Daarin zie ik dagelijks de snelheid veranderen. Ik heb momenteel remote backups via SSH draaien tussen 3:30 en 6:00, want dan haal ik netjes 750kb/s uploads. Doe ik dat b.v. tussen 0:00 en 2:30, dan gaat het 250kb/s.
Tijdsgebonden verschillen zijn linksom of rechtsom gevolg van drukte op het netwerk tussen jou en de remote server waar je meet, waarbij het vaak zat (maar niet altijd) bij de ISP ligt. Bedenk trouwens ook dat up- en downstreamkanalen los van elkaar staan. Het is vaak tegelijkertijd druk, maar niet noodzakelijkerwijs. Je upload 's nachts kan door heel andere oorzaken onder druk staan dan je download 's avonds.
quote:
@ Musefan: Mij is ook verteld dat UPC dit niet zelf actief doet. Ik geloof dat wel, maar ik zou daarom graag wel willen weten hoe het dan komt. En goed te weten dat het niet overeenkomen van de "normale" en "UPC" speedtest niet alleen bij mij het geval is. Dit heb ik overigens ook van een Amsterdamse 90/6 verbinding ondervonden inmiddels: daar krijg je 65/5,5 vs 88/6 te zien.
1) je verbinding is nooit trager dan de hoogst gemeten snelheid.
2) wederom, geef eens exact welke servers je gebruikte. Pas als je 100% zeker weet dat een server de snelheid aankan (maw vanaf een andere verbinding haal je op dat moment hogere snelheden op dezelfde server) is het tijd om naar iets anders te krijgen als oorzaak.

dion_b wijzigde deze reactie 09-12-2010 21:02 (83%)

Soittakaa Paranoid!

• chim0
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 16:59
Is bij jullie WEP-encryptie ook grijs? Ik heb die witte Thomson modem/router maar ik kan alleen WPA en WPA2 kiezen. Ik heb een oud laptopje met een draadloos kaartje maar die kan alleen WEP.

Edit: Laat maar, het werkt al. Blijkbaar moest ik opnieuw in en uitloggen.

chim0 wijzigde deze reactie 13-12-2010 08:21 (17%)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
chim0 schreef op maandag 13 december 2010 @ 07:43:
Is bij jullie WEP-encryptie ook grijs? Ik heb die witte Thomson modem/router maar ik kan alleen WPA en WPA2 kiezen. Ik heb een oud laptopje met een draadloos kaartje maar die kan alleen WEP.

Edit: Laat maar, het werkt al. Blijkbaar moest ik opnieuw in en uitloggen.
Wil niet veel zeggen, maar als je laptop alleen WEP ondersteunt kun je net zo goed encryption uitlaten. Je hebt tegenwoordig 40k-80k packets en welgeteld 3 seconden rekenwerk nodig om de boel te kraken, en er zijn kant-en-klare apps voor. Het geheel kan geautomatiseerd binnen max vijf minuten.

Lijkt me ten zeerste aanbevolen om ergens voor weinig een USB of PC-Card 802.11g kaartje op de kop te tikken en die icm WPA(2) te gebruiken ipv dit.

Soittakaa Paranoid!

• Odysseus253
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19-04 21:24

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

quote:
xileS schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 23:52:
Sinds ongeveer een maand heb ik soms dat me internet opeens heel traag wordt en sommige webpagina's niet meer eens kan laden. Door modem te herstarten is dit altijd verholpen. Of door op de modem pagina de WAN te releasen helpt ook altijd. Dit is behoorlijk irritant, heeft iemand misschien een idee waaraan dit ligt? In het begin had ik hier namelijk helemaal geen last van.

Ik heb een Thomson TWG870. Ik lees opeens dat hier wel meer probleem mee zijn.
Heb je programma's als Emule of andere p2p programma's aanstaan?

De Thomson is namelijk echt een ramp. Bij veel connecties (wat kenmerkend is voor p2p programma's) kan de Thomson het niet meer aan (een bekend probleem, en bevestigd door de upc store in amsterdam). Als je die connecties afsluit zal je weer gewoon pagina's kunnen laden.

edit: Wat UPC mij aanbood als alternatief om dit probleem op te lossen is om het Thompson modem in te ruilen voor het Cisco modem. Die werkt uitstekend en is puur een 'doorgeefluik' van je verbinding. Dit houdt in dat je slechts 1 aansluiting hebt, en hoogstwaarschijnlijk een router zal moeten aanschaffen (met voorkeur voor linksys).

@Cloud:
Channel Lock Status Modulation Channel ID Symbol rate Frequency Power SNR
1 Locked QAM256 43 5360537 -1.6 dBmV 38.4 dB
2 Locked QAM256 40 5360537 -0.5 dBmV 39.1 dB
3 Locked QAM256 41 5360537 -0.9 dBmV 38.6 dB
4 Locked QAM256 42 5360537 -1.4 dBmV 38.5 dB

Upstream Channels
Channel Lock Status Modulation Channel ID Symbol Rate Frequency Power
1 Locked QAM32 5 5120 Ksym/sec 55.7 dBmV

Odysseus253 wijzigde deze reactie 13-12-2010 17:08 (29%)

• xiD
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20-04 10:50

xiD

12345

Net met UPC zakelijk aan de telefoon gehangen. Na een hoop gezeur over snelheid moest ik mijn modem (Cisco EPC3925) resetten. Daardoor is de nieuwste firmware geinstalleerd. Wat blijkt; het LAN IP van het modem is daarin niet meer te wijzigen en altijd 192.168.1.1. Technische dienst van UPC bevestigde dit aan de telefoon.

Niet echt blij mee. Nu moet ik meerdere WAN IP´s nemen en een extra router plaatsen.

67890

• sylvesterrr
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:49

sylvesterrr

Parttime Nerd 8-)

Zou je kunnen uitleggen waarom je nu meerdere WAN IPs moet nemen en een extra router plaatsen omdat het LAN IP nu altijd 192.168.1.1 is? :?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Mars18 schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 21:18:
[...]

Hmm, ik heb sinds vandaag ook cheapnews ultimate, maar haal maar max 1500 kb !!
Ik voel me genept met cheapnews.

Hoe kan dit.
- de buurman leecht op jouw lijn
- sneeuwval stoort met je verbindng
- aliens interfereren met je PC
- ...

Even serieus: dit is GoT en we verwachten dat je zelf wat inzet doet voordat je een vraag stelt. Als jij totaal geen info geeft over jouw situatie, over wat jij exact denkt dat je zou moeten halen en wat je zelf allemaal uitgesloten hebt om te constateren dat het probleem bij Cheapnews ligt (en niet bij je eigen PC, de instellingen van je news client, eventuele WiFi bij jou thuis, de instellingen of prestaties van je router, het gedrag van andere PCs op je LAN, je UPC internetverbinding of een interconnect tussen UPC en Cheapnews, om maar eens een paar plekken te noemen waar het fout kan gaan), dan kunnen wij natuurlijk niets zinnigs roepen :o

Daarbij, wees ook duidelijk mbt bits en Bytes. 1500kb/s (kilobit/seconde) is 1/8 van 1500kB/s (kiloByte/seconde). Wat er aan de hand is kan dus nogal afhangen van je hoofdlettergebruik...

Soittakaa Paranoid!

• Mad_Cow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 04-04 15:03
ja, ook op eeen andere pc hetzelfde. router opnieuw gestart, had ook geen effect. Ik hebook niks met mn hosts file gedaan.

• Prx
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:56
Vrees dat je dan toch maar eens aan de telefoon moet gaan hangen met iemand van UPC. Dan kunnen ze vanaf een afstand eens uitlezen wat de waardes zijn. Misschien dat er hier nog iemand rondloopt die kan aangeven wat de meest ideale waardes voor signaal en dergelijke zijn.

Even voor de zekerheid: Je hangt gewoon met een vaste netwerkkabel aan het modem, en heb je router er al een keer tussenuit gehaald als mogelijke bottleneck?

“Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand.” - Albert Einstein

• HaRdCoRe-WeZ
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 01-03 21:39
Fijn.....begint goed zo. Zit geen router tussen, COAX uit de muur gaat de modem in en met goede kabel door naar PC.

Intel i5-2500K | MSI P67A-GD65(B3) | MSI N560GTX-TI Hawk SLI | 8GB Corsair CMZ8GX3M2A1600C9 DD3-1600 Vengeance | SATA Samsung Spinpoint F3 1TB | SSD Crucial M4 64GB | Antec Twelve Hundred v3 | Samsung Syncmaster S27A350H | Windows 7 Ultimate SP1 NL 64bit

• bjck
  • Laatst online: 22:24

bjck

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
Dat domein resolved naar 2 IP adressen, misschien werkt één van beide niet voor je. Of is niet bereikbaar, dat is ook mogelijk als oorzaak van 'werkt niet'.

Je zou een traceroute naar beide IP's moeten doen en liefst ook met TCP traceroute. Dan kan vanaf Linux host met traceroute -T (als superuser only).

Beide hosts reageren ook op een ping (icmp). Dat zou je ook nog kunnen testen.

Dat een traceroute stopt zegt nog niet dat er iets is, al helemaal niet waar het probleem zich voordoet. Je kan wel zien of je een route hebt naar dat IP (je ISP dat heeft) naar buiten toe. De oorzaak kan zijn als het stopt dat het protocol waarmee je een traceroute commando doet daar niet wordt doorgelaten (ICMP/UDP/TCP) of een specifiek TYPE (ICMP) of poort nummer (UCP/TCP).

Of de router daar heeft geen route verder die werkt. Maar let op (!) het kan ook de terug route zijn die niet werkt en dat uit zich toevallig daar in jouw traceroute. Om fout locatie op te sporen heb je van beide kanten een traceroute nodig van IP naar IP (A = jij, B is host die je wilt bereiken) van het zelfde moment. Dan is er iets meer over de oorzaak en de locatie te zeggen.

; <<>> DiG 9.5.1-P2.1 <<>> www.torrentz.com
;; global options:  printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 49553
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 2, AUTHORITY: 3, ADDITIONAL: 1

;; QUESTION SECTION:
;www.torrentz.com.              IN      A

;; ANSWER SECTION:
www.torrentz.com.       292     IN      A       209.44.113.165
www.torrentz.com.       292     IN      A       109.235.49.39

;; AUTHORITY SECTION:
torrentz.com.           86392   IN      NS      ns3.torrentz.com.
torrentz.com.           86392   IN      NS      ns1.torrentz.com.
torrentz.com.           86392   IN      NS      ns2.torrentz.com.

;; ADDITIONAL SECTION:
ns3.torrentz.com.       86392   IN      AAAA    2a00:dd0:0:12::2

;; Query time: 1 msec
;; SERVER: 85.159.112.213#53(85.159.112.213)
;; WHEN: Tue Dec 28 18:36:06 2010
;; MSG SIZE  rcvd: 148

bjck@bjck:~$

bjck wijzigde deze reactie 28-12-2010 18:54 (31%)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Workaholic
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
quote:
Achillias schreef op maandag 27 december 2010 @ 23:07:
Kleine update. Inmiddels heb ik via upc een 60 fiber verbinding opgeleverd gekregen :). Alleen merk ik wel dat er ontzettend veel verschillen zijn wat betreft de snelheid, op bepaalde dagen, ik kom vandaag bijvoorbeeld niet boven de 50mbit uit, terwijl dit gisteren wel makkelijk kon. Is dit gebruikelijk met kabelinternet?
[afbeelding]
Speedtest is geen betrouwbare bron om je verbinding dagelijks te meten :). De snelheid van die servers kan per dag, minuut of seconden anders zijn.

Daarnaast kan je lokale verbinding (wifi bijv), je eigen pc/applicatie of een ander apparaat in je netwerk mogelijk ook een tijdelijke vertraging veroorzaken.

Het kan dus heel goed zijn dat jij ondanks een eventuele overboeking prima je 60mbit haalt dagelijks maar dat jij dit niet goed test ;)

Mijn performance problemen zijn opgelost. Ze hebben de modem vervangen en ik heb weer een stabiele verbinding die netjes de 60mbit haalt. De monteur had gelukkig nog een cisco modem ipv die flut thomson routers.. :D

Workaholic wijzigde deze reactie 28-12-2010 19:47 (24%)

Gratis afbeeldingen uploaden zonder reclame: http://imgup.nl

• Achillias
  • Laatst online: 16-01 16:47
quote:
Workaholic schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 19:41:
[...]

Speedtest is geen betrouwbare bron om je verbinding dagelijks te meten :). De snelheid van die servers kan per dag, minuut of seconden anders zijn.

Daarnaast kan je lokale verbinding (wifi bijv), je eigen pc/applicatie of een ander apparaat in je netwerk mogelijk ook een tijdelijke vertraging veroorzaken.

Het kan dus heel goed zijn dat jij ondanks een eventuele overboeking prima je 60mbit haalt dagelijks maar dat jij dit niet goed test ;)

Mijn performance problemen zijn opgelost. Ze hebben de modem vervangen en ik heb weer een stabiele verbinding die netjes de 60mbit haalt. De monteur had gelukkig nog een cisco modem ipv die flut thomson routers.. :D
Onzin, als meerdere bronnen aangeven dat je niet boven de 50 mbit uitkomt dan is dat zo. Het had net zo goed ziggo kunnen zijn of een packet.

• Madshark
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
Omdat UPC nu Fiber120 levert voor de prijs van Fiber90 zit ik te denken om over te stappen.

Heb alleen wat basic vragen, ze zullen hier vast al eens gesteld zijn, maar met 211 pagina's en wellicht met wat outdated info zie ik even de bomen door het bos niet meer.

Ik wil alleen internet (en de verplichte analoog kabel-TV) gaan afnemen.

1. Krijgt je aansluiting een modem die kan routeren ? Of moet ik zelf voor een router zorgen?

2. Zijn er bepaalde ingaande poorten geblokkeerd ? (bijv. SMTP 25)

3. Zijn er bepaalde uitgaande poorten geblokkeerd ? (bijv. SMTP 25)

4. Wat is nu wel of niet waar van het gerucht dat Usenet/Torrent/P2P wordt geknepen/geshaped ?
4b. Wat zijn de ervaringen met TweakDSL en XSNews vanaf een UPC aansluiting ?

5. Het IP zou semi-vast zijn, alleen bij een grote storing of reset van de modem kun je een nieuwe krijgen,
geld dit ook als de modem even uitgezet wordt ? (bijv. stroomuitval)

6. Is de administratie van UPC nog steeds zo'n grote kneuzenkermis ? (10jaar geleden heb ik wel eens facturen mogen ontvangen voor telefonie terwijl ik dat product niet eens had)

7. Is er iets te zeggen over de verwachtte stabiliteit van het netwerk in Rotterdam-Zuid ? (3079)

8. Hoe lang duurt een gemiddelde oplevering ? (dus vanaf dag aanvraag totaan werkend modem)

9. Mag dit zelf aangesloten worden, of moet er nog steeds een UPC monteur langs komen om een stekkertje te pluggen ?

Alvast bedankt voor de antwoorden! ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Madshark schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 14:25:
Omdat UPC nu Fiber120 levert voor de prijs van Fiber90 zit ik te denken om over te stappen.

Heb alleen wat basic vragen, ze zullen hier vast al eens gesteld zijn, maar met 211 pagina's en wellicht met wat outdated info zie ik even de bomen door het bos niet meer.

Ik wil alleen internet (en de verplichte analoog kabel-TV) gaan afnemen.

1. Krijgt je aansluiting een modem die kan routeren ? Of moet ik zelf voor een router zorgen?
Draai dat even om. Als je pech hebt krijg je een modem met weinig glorieuze router (Thomson TWG-870) door je strot gedouwd. Je bent veel beter af met een losse modem die goed is in wat hij doet, met een losse router die goed is voor wat jij ermee wilt doen. Als dat telefonisch niet mogelijk is melden veel mensen succes in de UPC winkels.
quote:
2. Zijn er bepaalde ingaande poorten geblokkeerd ? (bijv. SMTP 25)

3. Zijn er bepaalde uitgaande poorten geblokkeerd ? (bijv. SMTP 25)
Hoe stel je voor dat je met poort 25 uitgaand geblokkeerd überhaupt contact kunt maken met de SMTP-server van UPC voor je mail? 8)7

Dat gezegd, zelf een mailserver draaien op een als dynamisch aangemerkt IP en zonder correcte rDNS info is hoe dan ook grote fail. Gewoon de mailserver van UPC als smarthost gebruiken.

Verder zijn poorten 135 - 139 en 445 binnenkomend wel geblokkeerd, allicht om Code Red en andere Windows RPC exploits tegen te gaan, en om te zorgen dat mensen die file&printer sharing niet uitgezet hebben niet per ongeluk alles open en bloot gooien.
quote:
4. Wat is nu wel of niet waar van het gerucht dat Usenet/Torrent/P2P wordt geknepen/geshaped ?
Je hebt echt die 211 pagina's niet gelezen... (tip: in-topic search :o)

Niks gerucht, UPC heeft destijds openlijk aangegeven dat ze "grootgebruikers" waar anderen last van hadden aanpakten. Helaas bleek dit een PR-nachtmerrie en op gegeven moment, iirc ergens eind 2009, zijn ze ermee gestopt.

Gevolg is overigens niet geweest dat iedereen opeens 24/7 volop kon blazen: er is een stortvloed aan extra verkeer gekomen (goh...), en vooral de interconnects van sommige USP's naar UPC's netwerk konden het niet aan. Je leest met name over problemen met Eweka, waarbij UPC en Eweka vrolijk elkaar de schuld geven, maar weinig gebeurt.
quote:
4b. Wat zijn de ervaringen met TweakDSL en XSNews vanaf een UPC aansluiting ?
In-topic search. Beetje moeite van jouw kant mag ook wel.
quote:
5. Het IP zou semi-vast zijn, alleen bij een grote storing of reset van de modem kun je een nieuwe krijgen,
geld dit ook als de modem even uitgezet wordt ? (bijv. stroomuitval)
Het IP is dynamisch, niet "semi-vast". Het werkt via DHCP. Zie mijn verhaal in welgeteld mijn vorige post, direct boven de jouwe. Is het echt teveel gevraagd om ook daar te kijken.
quote:
6. Is de administratie van UPC nog steeds zo'n grote kneuzenkermis ? (10jaar geleden heb ik wel eens facturen mogen ontvangen voor telefonie terwijl ik dat product niet eens had)
Heb nergens last van, maar dat is algemeen het geval: verreweg de meeste mensen hebben geen problemen, maar als het raak is, is het vaak goed raak. Bedenk wel dat UPC 10 jaar terug ontstond uit het samenvoegen van meerdere bedrijven, dus dat ook hun administratie samengevoegd moest worden. Dat is vragen om problemen. De laatste jaren heeft UPC weinig meer op dat vlak gedaan, dus hoor je veel minder erover (en meer over Ziggo, die een paar jaar terug hetzelfde heeft gehad).
quote:
7. Is er iets te zeggen over de verwachtte stabiliteit van het netwerk in Rotterdam-Zuid ? (3079)
Dat zou je iemand van UPC moeten vragen. Sowieso is een postcodegebied nietszeggend. De versterkerkast in jouw straat is verantwoordelijk voor het grootste deel van de stabiliteit (of gebrek eraan...), en anders het segment waar je in zit. Iemand die een paar straten verderop zit maar in een ander netwerksegment zit, zou zomaar een totaal andere ervaring kunnen hebben.
quote:
8. Hoe lang duurt een gemiddelde oplevering ? (dus vanaf dag aanvraag totaan werkend modem)
In de winkels (er zit eentje op Zuidplein) kun je het ter plekke meenemen, en als je geluk hebt (lees: als er technisch niets omgezet hoeft te worden) werkt het tegen de tijd dat je thuis komt. Telefonisch heb ik zelf geen ervaring mee, zou een weekje ofzo moeten duren.
quote:
9. Mag dit zelf aangesloten worden, of moet er nog steeds een UPC monteur langs komen om een stekkertje te pluggen ?
Doe eens de moeite op de site van UPC te kijken.

Soittakaa Paranoid!

• Madshark
  • Niet online
quote:
dion_b schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 16:25:
[...]

Draai dat even om. Als je pech hebt krijg je een modem met weinig glorieuze router (Thomson TWG-870) door je strot gedouwd. Je bent veel beter af met een losse modem die goed is in wat hij doet, met een losse router die goed is voor wat jij ermee wilt doen. Als dat telefonisch niet mogelijk is melden veel mensen succes in de UPC winkels.
Dus, indien ik een Thomson krijg, zsm vervangen door een losse modem. Deze is te koop/krijg in een UPC winkel ? Router heb ik al, gebruik atm een linux based doosje.
quote:
Hoe stel je voor dat je met poort 25 uitgaand geblokkeerd überhaupt contact kunt maken met de SMTP-server van UPC voor je mail? 8)7
Hoe ik dat voorstel, heel simpel veel ISP's blokkeren poort 25 naar buiten het netwerk.
quote:
Dat gezegd, zelf een mailserver draaien op een als dynamisch aangemerkt IP en zonder correcte rDNS info is hoe dan ook grote fail. Gewoon de mailserver van UPC als smarthost gebruiken.
Dat is dus wat ik niet wil, ik heb inderdaad een mail server draaien, bij voorkeur lever ik de mail zelf rechtstreeks bij de MX host af. Ik kan dus opmaken dat dit niet meer gaat werken ? (geen probleem dan bouw ik daar wel iets omheen)
quote:
Je hebt echt die 211 pagina's niet gelezen... (tip: in-topic search :o)
Dat heb ik wel, maar niet alle 211 pagina's, er zitten ontzettend veel tegenstrijdigheden in, zal ook te maken hebben omdat dit topic al loopt sinds 2006.
quote:
Gevolg is overigens niet geweest dat iedereen opeens 24/7 volop kon blazen: er is een stortvloed aan extra verkeer gekomen (goh...), en vooral de interconnects van sommige USP's naar UPC's netwerk konden het niet aan. Je leest met name over problemen met Eweka, waarbij UPC en Eweka vrolijk elkaar de schuld geven, maar weinig gebeurt.

[...]

In-topic search. Beetje moeite van jouw kant mag ook wel.
Uhm jah, dan zoek ik bijv. op XSNews, en dan wordt je na 6 pagina's nog niet veel wijzer omdat de ene wel en de ander geen probleem heeft. Ik hoopte eigenlijk op de meest uptodate ervaringen.
quote:
Het IP is dynamisch, niet "semi-vast". Het werkt via DHCP. Zie mijn verhaal in welgeteld mijn vorige post, direct boven de jouwe. Is het echt teveel gevraagd om ook daar te kijken.
Als je mijn zin nog eens goed leest dan zie je dat ik begon met een conclusie van jouw posting daarboven, ik had alleen de vraag nog open staan, ga ik van IP wisselen als mijn modem uitgezet wordt? (bijv. door stroomuitval)
quote:
Heb nergens last van, maar dat is algemeen het geval: verreweg de meeste mensen hebben geen problemen, maar als het raak is, is het vaak goed raak. Bedenk wel dat UPC 10 jaar terug ontstond uit het samenvoegen van meerdere bedrijven, dus dat ook hun administratie samengevoegd moest worden. Dat is vragen om problemen. De laatste jaren heeft UPC weinig meer op dat vlak gedaan, dus hoor je veel minder erover (en meer over Ziggo, die een paar jaar terug hetzelfde heeft gehad).
Dat klinkt op zich hoopgevend.
quote:
In de winkels (er zit eentje op Zuidplein) kun je het ter plekke meenemen, en als je geluk hebt (lees: als er technisch niets omgezet hoeft te worden) werkt het tegen de tijd dat je thuis komt. Telefonisch heb ik zelf geen ervaring mee, zou een weekje ofzo moeten duren.
Ik heb hier al tijden geen analoog signaal meer (wel de aansluiting) dus zal het ea. wel gedaan moeten worden. Ik ga het wel online bestellen ;)
quote:
Doe eens de moeite op de site van UPC te kijken.
LOL, ja, daar lees je dus ergens dat het een doe-het-zelf pakket is, en elders op de site weer dat een monteur komt 8)7 Ik vraag dat niet zomaar :P

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Madshark schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 17:22:
[...]

Dus, indien ik een Thomson krijg, zsm vervangen door een losse modem. Deze is te koop/krijg in een UPC winkel ?
Modem is (zoals op de UPC site duidelijk staat) in bruikleen. Niks kopen. Als je zo'n Thomson ding krijgt zit je eraan vast. Zorgen dat je er geen krijgt dus.
quote:
Router heb ik al, gebruik atm een linux based doosje.
Prima, dan wil je zeker geen modem met ingebouwde router.
quote:
[...]

Hoe ik dat voorstel, heel simpel veel ISP's blokkeren poort 25 naar buiten het netwerk.

[...]
Dat is dus wat ik niet wil, ik heb inderdaad een mail server draaien, bij voorkeur lever ik de mail zelf rechtstreeks bij de MX host af. Ik kan dus opmaken dat dit niet meer gaat werken ? (geen probleem dan bouw ik daar wel iets omheen)
Wat voor ISP heb je nu? En gaat het goed? Het is tegenwoordig echt standaard practice om enkel mail te accepteren van verzenders waar de rDNS voor klopt en waar het IP niet als dynamisch gekenmerkt is.

Als je dat wel op orde wilt hebben moet je een fixed IP nemen en invloed hebben op je rDNS info. Dat heet een zakelijke verbinding :o

UPC heeft die trouwens ook (wederom afgelopen week nog in dit topic besproken...)
quote:
[...]

Dat heb ik wel, maar niet alle 211 pagina's, er zitten ontzettend veel tegenstrijdigheden in, zal ook te maken hebben omdat dit topic al loopt sinds 2006.

[...]

Uhm jah, dan zoek ik bijv. op XSNews, en dan wordt je na 6 pagina's nog niet veel wijzer omdat de ene wel en de ander geen probleem heeft. Ik hoopte eigenlijk op de meest uptodate ervaringen.
In 5 jaar tijd zul je veel tegenstrijdigheden vinden ja, maar als je enkel naar de meest recente posts kijkt die je vindt op zo'n zoekterm weet je toch wat de meest up-to-date situatie is :?
quote:
[...]

Als je mijn zin nog eens goed leest dan zie je dat ik begon met een conclusie van jouw posting daarboven, ik had alleen de vraag nog open staan, ga ik van IP wisselen als mijn modem uitgezet wordt? (bijv. door stroomuitval)
Kan. Meestal niet, maar als het IP toevallig in de tussentijd aan een ander toegewezen is heb je een andere. Als dat problemen geeft, gaan voor een vast IP.
quote:
[...]

Dat klinkt op zich hoopgevend.

[...]

Ik heb hier al tijden geen analoog signaal meer (wel de aansluiting) dus zal het ea. wel gedaan moeten worden. Ik ga het wel online bestellen ;)
Dan zit je dus waarschijnlijk vast aan een modem/router die je niet wilt. Maar goed, het klinkt alsof een zakelijke vast-IP verbinding beter past bij je behoeften. Dan krijg je een andere modem erbij (iirc een Cisco) en heb je daar geen last van.
quote:
[...]

LOL, ja, daar lees je dus ergens dat het een doe-het-zelf pakket is, en elders op de site weer dat een monteur komt 8)7 Ik vraag dat niet zomaar :P
Dit is GoT. Doe aub een beetje de moeite om aan te geven waar je zelf al gekeken hebt, wat je gevonden hebt (links/quote) en wat dan exact onduidelijk is. Dan is voor een ander duidelijk dat je zelf iets uitgespookt hebt voordat je een vraag dumpt, en is ook duidelijk wat je al weet waardoor we je niet dingen gaan vertellen die je al weet.

Soittakaa Paranoid!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Nextria schreef op maandag 03 januari 2011 @ 08:02:
Ik woon ook in ridderkerk(2982SG), en gisteren lag het er inderdaad uit tussen 10 uur smorgens en 6 uur savonds.
Nu heb ik weer internet echter alleen een 1 mb line :(

Ook ik ben net overgestapt naar UPC omdat ik twee weken lang zonder internet heb gezeten bij Tweakdsl.

zo maar effe bellen...
Wat is toestand van de modem (online? zo niet, welke status?) en heb je modem en router al gereset. Dat soort ding doen voor je belt scheelt vaak tijd en soms hoef je dan helemaal niet te bellen :z

Soittakaa Paranoid!

• Zorean
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 00:37

Zorean

Niets is ook niet alles

quote:
Comgenie schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 19:38:
Die usenet snelheid is prima. Je speedtest snelheden lijken echter ietjes aan de hoge kant :D. Ik denk niet dat apparatuur van UPC die snelheid aan kan en ik denk dat dat ook heel krap is binnen de Docsis 3.0 standaard... Kan het zijn dat je een proxy server of iets in die richting gebruikt? Misschien dat daar ook het probleem in schuilt van de trage laadtijd voor websites. Kan natuurlijk ook komen door browser plugins. Probeer ook eens met een andere browser (zoals Firefox of Chrome).
Dit is met Internet Explorer gedaan:

http://www.speedtest.net/result/1100056723.png

Die 2 van mijn vorige post waren gedaan met Chrome.
Ik gebruik verder geen vage dingen als een proxy of een alternatieve DNS, tevens geen router oid, zit direct in de modem. (Een Cisco EPC3212)

Iets wat me laatst wel opviel, en ik weet niet of het ook maar iets uitmaakt, is dat hij bij een traceroute regelmatig over wel erg veel IP's gaat voordat hij aankomt bij de site.

Voorbeeldje:
quote:
Traceren van de route naar www.tweakers.net [213.239.154.35]
via maximaal 30 hops:

1 10 ms 7 ms 5 ms 10.15.224.1
2 10 ms 8 ms 9 ms p4129.net.upc.nl [212.142.4.129]
3 15 ms 12 ms 13 ms 84.116.244.53
4 16 ms 16 ms 13 ms 84.116.134.77
5 14 ms 15 ms 43 ms amsix.true.nl [195.69.144.171]
6 28 ms 17 ms 16 ms 10ge-e600-1.ams7.true.nl [87.233.1.218]
7 21 ms 21 ms 20 ms tweakers.net [213.239.154.35]

De trace is voltooid.
Voor mijn gevoel zijn 84.116.244.53 en 84.116.134.77 overbodig.
Toch even een IP lookup, en dit zijn de eigenaren:

84.116.244.53 = Austria Chello Broadband Gmbh
84.116.134.77 = Idem aan hierboven

Je zou denken dat hij even een uitstapje maakt naar Australië Oostenrijk en vervolgens terugkeert naar de AMS-IX in Amsterdam. :|

Kleine edit: Ah, je bedoelt even browsen met een andere browser, niet met welke browser de speedtest gemaakt is. My bad. :z

Zorean wijzigde deze reactie 06-01-2011 20:39 (3%)

Als niemand luistert naar niemand vallen er doden in plaats van woorden.
Calculatorspecificaties | Tweety, mijn koekblik op wielen

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zou er toch stevig van balen, dat ik geen eigen router/firewall neer kan zetten.

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• Mr. Jinx
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 23:52
Maar dat is nu juist het mooie aan de EPC3212 zoals hierboven. Die heeft geen router/firewall waardoor je je eigen router erop aan kunt sluiten.

-= Nederlandse Litecoin mining pool: LTC.Chelloo.com =-

• Workaholic
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
quote:
Glashelder schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 13:08:
Zou er toch stevig van balen, dat ik geen eigen router/firewall neer kan zetten.
Het is zoals eerder gezegd juist een modem zonder enige firewall of router functionaliteit. Kan mijn virtuele firewall/router juist perfect inzetten :D

Workaholic wijzigde deze reactie 07-01-2011 18:04 (21%)

Gratis afbeeldingen uploaden zonder reclame: http://imgup.nl

• Zorean

Zorean

Niets is ook niet alles

quote:
lezzmeister schreef op zondag 09 januari 2011 @ 03:55:
Ik zit zo eens te kijken in dit topic, en mijn internet heeft er helemaal niet uitgelegen, op geen moment(de snelheid is hier een aantal maal wel bedroevend geweest), maar ik had deze middag een download via usenet die opeens liep met een MB of 12 p/s. Dat terwijl ik hier Fiberpower 60 heb.

Nu wel weer consistent op 65Mbit down en 9,5Mbit upstream via verschillende servers als ik test via speedtest.net, Chrome en Firefox.
Doe ik dezelfde test echter via de speedtest van UPC zelf, krijg ik een upload van een ruime 5Mbit, die klopt met mijn abbo, maar is de download weer steeds tussen de 75 en 85 Mbit.

Nu heb ik het hele topic niet doorgespit, maar ik zie niets over te hoge snelheden. Is dit normaal?
Klinkt alsof je aan de ene kant wel en aan de andere kant geen 120 mbit hebt gekregen. Reset je modem/router eens (30 sec stroom er af) en voer dan nog eens een speedtest uit? :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Zulake schreef op zondag 09 januari 2011 @ 08:40:
[...]

Klinkt alsof je aan de ene kant wel en aan de andere kant geen 120 mbit hebt gekregen. Reset je modem/router eens (30 sec stroom er af) en voer dan nog eens een speedtest uit? :)
Klinkt eerlijk gezegd meer alsof je 90 of 120Mb gekregen hebt, maar je tegen een andere bottleneck aanloopt.

Als ik zo die snelheden zie denk ik aan:
1) Je draait Windows 2K of XP en je TCP Receive Window staat nog op default (64k). Zelf handmatig in registry aanpassen of TCP Optimizer of UPC FP Optimizer gebruiken om het voor je te doen.
2) WiFi(-n) is beperkende factor geworden.
3) Router trok 60Mb wel, maar 90 of 120 niet.
4) PC zelf heeft moeite met snelheid (CPU usage rond de 70Mb/s 100%, iig op de core waar de NIC draait), evt door overijverige virusscanner (AVG Link Scanner ofzo)

Soittakaa Paranoid!

• Bvelleko
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:55
Hebben jullie ook regelmatig problemen met Steam via www.steampowered.com
Hier krijg ik regelmatig timeouts bij het openen van de store-page. Als ik via een VPN of proxy-browser de site bezoek of de app gebruik is er geen enkel probleem. Dus mijn inziens moet het iets met UPC of de routering zijn.
Heb een trace uitgevoerd waar ik een hoop vertragingen en timeouts zie:

Tracing route to www.steampowered.com [63.228.223.100]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms my.router [192.168.1.4]
2 8 ms 7 ms 8 ms 10.15.84.129
3 17 ms 7 ms 19 ms p3001.net.upc.nl [212.142.3.1]
4 104 ms 103 ms 104 ms 84.116.244.17
5 103 ms 103 ms 106 ms us-was03a-rd1-xe-1-3-0.aorta.net [84.116.130.70]

6 103 ms 102 ms 102 ms us-was02a-rd1-gi-6-0-0.aorta.net [84.116.130.157
]
7 103 ms 103 ms 105 ms us-was02a-ri1-ge-0-0-0.aorta.net [213.46.190.190
]
8 106 ms 230 ms 99 ms te-4-1.car3.Washington1.Level3.net [4.79.168.201
]
9 99 ms 98 ms 97 ms ae-4-90.edge1.Washington4.Level3.net [4.69.149.2
07]
10 99 ms 99 ms 99 ms qwest-level3-xe.washington4.Level3.net [4.68.63.
82]
11 * * * Request timed out.
12 200 ms 180 ms 218 ms 63-234-174-50.dia.static.qwest.net [63.234.174.5
0]
13 * * * Request timed out.
14 178 ms 178 ms 178 ms www.steampowered.com [63.228.223.100]

Trace complete.

Iemand enig idee hoe dit probleem op te lossen is?

Hmmmmm, upgrades.

• Zorean

Zorean

Niets is ook niet alles

quote:
BertHier schreef op zondag 09 januari 2011 @ 13:19:
Hebben jullie ook regelmatig problemen met Steam via www.steampowered.com
Hier krijg ik regelmatig timeouts bij het openen van de store-page. Als ik via een VPN of proxy-browser de site bezoek of de app gebruik is er geen enkel probleem. Dus mijn inziens moet het iets met UPC of de routering zijn.

Tracing route to www.steampowered.com [63.228.223.100]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms my.router [192.168.1.4]
2 8 ms 7 ms 8 ms 10.15.84.129
3 17 ms 7 ms 19 ms p3001.net.upc.nl [212.142.3.1]
4 104 ms 103 ms 104 ms 84.116.244.17
5 103 ms 103 ms 106 ms us-was03a-rd1-xe-1-3-0.aorta.net [84.116.130.70]

6 103 ms 102 ms 102 ms us-was02a-rd1-gi-6-0-0.aorta.net [84.116.130.157
]
7 103 ms 103 ms 105 ms us-was02a-ri1-ge-0-0-0.aorta.net [213.46.190.190
]
8 106 ms 230 ms 99 ms te-4-1.car3.Washington1.Level3.net [4.79.168.201
]
9 99 ms 98 ms 97 ms ae-4-90.edge1.Washington4.Level3.net [4.69.149.2
07]
10 99 ms 99 ms 99 ms qwest-level3-xe.washington4.Level3.net [4.68.63.
82]
11 * * * Request timed out.
12 200 ms 180 ms 218 ms 63-234-174-50.dia.static.qwest.net [63.234.174.5
0]
13 * * * Request timed out.
14 178 ms 178 ms 178 ms www.steampowered.com [63.228.223.100]

Trace complete.

Iemand enig idee hoe dit probleem op te lossen is?
Ik weet niet wat het probleem is of hoe je het oplost, ik heb echter wel zelf even een trace uitgevoerd om te kijken wat ik krijg:

Traceren van de route naar www.steampowered.com [63.228.223.100]
via maximaal 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms READYSHARE [192.168.1.1]
2 9 ms 9 ms 8 ms 10.15.224.1
3 26 ms 7 ms 7 ms p4001.net.upc.nl [212.142.4.1]
4 102 ms 104 ms 102 ms 84.116.244.9
5 101 ms 104 ms 103 ms us-was03a-rd1-xe-1-3-0.aorta.net [84.116.130.70]
6 101 ms 101 ms 104 ms us-was02a-rd1-gi-9-0-0.aorta.net [84.116.130.153]
7 102 ms 101 ms 102 ms us-was02a-ri1-ge-1-0-0.aorta.net [213.46.190.194]
8 109 ms 116 ms 122 ms te-4-1.car3.Washington1.Level3.net [4.79.168.201]
9 117 ms 110 ms 113 ms ae-3-80.edge1.Washington4.Level3.net [4.69.149.143]
10 130 ms 108 ms 107 ms qwest-level3-xe.washington4.Level3.net [4.68.63.82]
11 * * * Time-out bij opdracht.
12 193 ms 190 ms 189 ms 63-234-174-50.dia.static.qwest.net [63.234.174.50]
13 * * * Time-out bij opdracht.
14 190 ms 189 ms 189 ms steampowered.com [63.228.223.100]

De trace is voltooid.

Lijkt er op dat het probleem inderdaad bij UPC zit.

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:16
quote:
BertHier schreef op zondag 09 januari 2011 @ 13:19:
Ik zie totaal niets geks bij je trace.
Vertragingen? >100ms is doodnormaal met verbindingen naar de VS.
Time-outs bij tussenliggende switches/routers is ook geen probleem. Een icmp request is gewoon niet belangrijk en wordt regelmatig gedropt omdat ander verkeer (http/ftp/etc/etc) belangrijker is.
Zolang het eindstation geen time-outs heeft of er belachelijke hoge pings voorbij komen is er niets aan de hand

job wijzigde deze reactie 09-01-2011 16:10 (10%)

• Bvelleko
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:55
quote:
job schreef op zondag 09 januari 2011 @ 16:09:
[...]

Ik zie totaal niets geks bij je trace.
Vertragingen? >100ms is doodnormaal met verbindingen naar de VS.
Time-outs bij tussenliggende switches/routers is ook geen probleem. Een icmp request is gewoon niet belangrijk en wordt regelmatig gedropt omdat ander verkeer (http/ftp/etc/etc) belangrijker is.
Zolang het eindstation geen time-outs heeft of er belachelijke hoge pings voorbij komen is er niets aan de hand
Fair enough, dan rest er nog de vraag waarom het traag is via UPC en met andere ISP's niet. Enig idee iemand?

Hmmmmm, upgrades.

• lezzmeister
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 02:33
quote:
dion_b schreef op zondag 09 januari 2011 @ 12:06:
[...]

Klinkt eerlijk gezegd meer alsof je 90 of 120Mb gekregen hebt, maar je tegen een andere bottleneck aanloopt.

Als ik zo die snelheden zie denk ik aan:
1) Je draait Windows 2K of XP en je TCP Receive Window staat nog op default (64k). Zelf handmatig in registry aanpassen of TCP Optimizer of UPC FP Optimizer gebruiken om het voor je te doen.
2) WiFi(-n) is beperkende factor geworden.
3) Router trok 60Mb wel, maar 90 of 120 niet.
4) PC zelf heeft moeite met snelheid (CPU usage rond de 70Mb/s 100%, iig op de core waar de NIC draait), evt door overijverige virusscanner (AVG Link Scanner ofzo)
Ja maar als ik betaal voor 60Mbit, hoezo word ik dan zonder email of brief of enige notificatie omhoog geflikkerd? Niet dat ik dat een probleem vind of zo, maar ze moeten niet gaan zeiken achteraf of iets.
1: Alles in huis is Windows 7 Pro x64. Er is helemaal nergens aan de TCP geknutseld, dan had ik dat echt wel geweten.
2: Dit alles is met draad. Draadloos ga ik niet echt meten, zolang het maar goed bereik heeft.
3: De router is net nieuw, vers geflashed met DD-WRT, juist omdat we met de vorige max 50Mbit download hadden.
4: Quadcore met 8GB en een quadcore met 16GB, geverifieerd met een AMD triplecore op 2,5Ghz. Doi moeten het echt wel bijbenen. AVG Linkscanner misschien. Ware het niet dat de triplecore Ubuntu draait.

Ik zou eigenlijk UPC willen bellen, maar wie gaat er nu klagen omdat de snelheid te hoog is? En eigenlijk is het wel best, maar ik kan er echt niet tegen dat ik niet weet hoe of wat. En een router reset verandert er geen flikker aan.

Edit: Nu nog een reset, en kijk wat de laatste 3 me geven: 8)7
http://i52.tinypic.com/11k8fiq.png

lezzmeister wijzigde deze reactie 09-01-2011 18:48 (3%)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
lezzmeister schreef op zondag 09 januari 2011 @ 18:37:
[...]

Ja maar als ik betaal voor 60Mbit, hoezo word ik dan zonder email of brief of enige notificatie omhoog geflikkerd? Niet dat ik dat een probleem vind of zo, maar ze moeten niet gaan zeiken achteraf of iets.
Waar heb je het in hemelsnaam over? Dat je geen communicatie hierover wilt ontvangen oid :?
quote:
1: Alles in huis is Windows 7 Pro x64. Er is helemaal nergens aan de TCP geknutseld, dan had ik dat echt wel geweten.
Wat begrijp je niet aan de term "default"? ;z

WinXP en 2K hebben een vaste default van 64k, Windows 7 (en zowat elk ander modern OS) heeft automatische TCP window scaling. Dus geen issue.
quote:
2: Dit alles is met draad. Draadloos ga ik niet echt meten, zolang het maar goed bereik heeft.
Terecht.
quote:
3: De router is net nieuw, vers geflashed met DD-WRT, juist omdat we met de vorige max 50Mbit download hadden.
Welke dan? Er zijn nog steeds nieuwe routers die niet (goed) overweg kunnen met hogere snelheden.
quote:
4: Quadcore met 8GB en een quadcore met 16GB, geverifieerd met een AMD triplecore op 2,5Ghz. Doi moeten het echt wel bijbenen. AVG Linkscanner misschien. Ware het niet dat de triplecore Ubuntu draait.
Brakke software kan de meest krachtige hardware op z'n gat krijgen (ook onder Linux). Mijn Core i7 860 wordt CPU-limited met AVG link scanner onder Windows 7 :X

Maar goed, als je met meerdere PCs vergelijkbare waardes meet, is het onwaarschijnlijk dat daar de bottleneck zit. Dit wijst richting router of verbinding.
quote:
Ik zou eigenlijk UPC willen bellen, maar wie gaat er nu klagen omdat de snelheid te hoog is? En eigenlijk is het wel best, maar ik kan er echt niet tegen dat ik niet weet hoe of wat.
Pff, niks beter om je zorgen over te maken dan de snelheid van je internetverbinding? Ik snap werkelijk niets van mensen die 24/7 zitten te benchen om maar te zien of ze niet "opgelicht" worden, nu haal je zowaar meer dan waar je op dit moment voor denkt te betalen en is het nog niet goed 8)7

Tip: get a life.
quote:
En een router reset verandert er geen flikker aan.

Edit: Nu nog een reset, en kijk wat de laatste 3 me geven: 8)7
[afbeelding]
Reset van router of modem?

Allicht handig om eens wat dingen op een rijtje te zetten, zo niet voor je eigen begrip dan wel voor die van de lezer hier.

1) type modem
2) type router
3) snelheidsmetingen op verschillende momenten van de dag met per moment meerdere sites (bijv UPC en een of twee goede Speedtest.net servers)

Misschien dat we dan iets zinnigers kunnen roepen.

Soittakaa Paranoid!

• Bolus
  • Laatst online: 09-04 15:44
quote:
Zulake schreef op zondag 09 januari 2011 @ 13:25:
[...]

Ik weet niet wat het probleem is of hoe je het oplost, ik heb echter wel zelf even een trace uitgevoerd om te kijken wat ik krijg:

Traceren van de route naar www.steampowered.com [63.228.223.100]
via maximaal 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms READYSHARE [192.168.1.1] ....................

De trace is voltooid.

Lijkt er op dat het probleem inderdaad bij UPC zit.
Het vervelende bij dit soort metingen is dat je er niets mee kunt. Een traceroute vanaf de website zou een vollediger beeld geven. Deze route kan wezenlijk verschillen en over geheel andere hops lopen.
Zo heb ik nu al een week een probleem met een specifieke website die ik in onderhoud heb.
Een onderzoek door de hoster heeft geleerd dat een router vanaf hun netwerk 'rot' is.
Hieronder het bericht van de trace vanaf de host:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/35303875
Ik heb in ieder geval nog steeds niets bereikt met bellen naar de provider Alice want die snappen het niet.
Ik zit hier in afwachting wat het Netwerk beheer van mijn hosting provider nog kan doen, anders moet ik de site verhuizen. Overigens hebben meer mensen last van deze storing op een KPN, BBned lijn.
Wellicht loopt jou route over dezelfde hops, maar ja dat zou toeval zijn.

• Eric H
  • Laatst online: 10-04 12:57
Ik weet niet zeker of ik deze vraag nou hier moet zetten of in hrt iphone topic, maar ik begin maar hier.

Het FP60 en bedraad werkt het asl een tierelier.
Via wifi heb ik mijn ipad aangesloten ( waar ik nu ook dit berichtje op zit te tikken )

Nou heb ik gisteren een iphone 3gs gehaald, en deze wil ik ook graag op het wifi aansluiten.
Echter de iphone ziet het netwerk niet eens.

Iphone meegenomen naar kantoor, en daar worden wel de verschillende wifi kanalen gezien ( en ik kan de iphone er ook mee connecten ) dus ik heb het vermoeden dat het niet aan de iphone ligt.

Ik heb van upc de thomson router ( twg870 ? ).
Ik heb al even in de router zelf gekeken, en de beveiligg compleet uitgezet, maar ook dit biedt geen soelaas.
Verder vraag ik me af of je de router "verplicht" op B of G kunt laten uitzenden, aangezien ik begrepen heb dat de iphone geen N ondersteund.
Maar waar en hoe ik dit kan instellen is me niet duidelijk.

Iemand een idee wat ik nog meer kan proberen........

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
ed31 schreef op zondag 16 januari 2011 @ 17:18:
Ik wil binnenkort overstappen naar zo'n compleetpakket, tegen een meerprijs van ¤60,- kan ik een draadloze modem bestellen. Hoe zijn de ervaringen met dit apparaat?
Goed, of kan ik beter de standaard modem nemen en zelf een wifi-modem (of accespoint) erbij zetten?
Niet geheel onbelangrijk: ivm home-office moet ik een goed signaal op zolder krijgen.
Zeer belangrijk zelfs: als je een goed WiFi-signaal op zolder moet krijgen, dan moet je de router/AP op zolder hebben.

Een kabelmodem moet bij het eerste aansluitpunt zitten, wat op verschillende plekken kan zijn, maar nagenoeg nooit op zolder. Als je WiFi-router dus in je kabelmodem zit zul je alsnog een losse router of AP moeten nemen voor op zolder. Kortom, ik zou je aanraden om die EUR 60 te besparen, een reguliere modem te nemen en een losse router op zolder te zetten.

Het wordt ingewikkelder als je op andere plaatsen in huis ook bedraad of draadloos verbinding wilt hebben. Dan ligt het voor de hand om alsnog een router beneden te plaatsen en boven een AP. Dan nog is het maar de vraag of een gecombineerde modem-router verstandig is: de plek van je eerste kabelaansluiting is vaak een van de slechtst denkbare plekken in huis voor WiFi-signalen (meterkast, achter TV etc), dus ook hier zou ik zelf kiezen voor de flexibiliteit van een modem en een losse router die je een paar m verderop kunt hangen waar het signaaltechnisch wel goed is.

Ander punt: de modems met ingebouwde routers die UPC levert zijn single-band (2.4GHz) only. In stedelijke gebieden is 2.4GHz zodanig vol dat je vaak geen enkel goed functionerend kanaal kunt vinden. Daar wil je echt dual-band hebben. Dat moet dus via losse router/AP.

Nog een punt: je hebt al meerdere single-band WiFi-n routers met Gb Ethernetpoorten voor minder dan EUR 60.

Tenslotte: tenzij UPC binnenkort volledig overstag gaat, laten ze kabelmodems jarenlang bij klanten staan totdat modem defect gaat, het gekozen product er niet meer overheen kan of degene opzegt. Er staan nog 10 jaar oude modems bij mensen thuis. Zou jij 10 jaar met dezelfde router willen doen?

Enige reden dat ik me zou voorstellen waarom je een modem+router combo zou willen is als je echt panisch wordt van meerdere apparaten in huis en totaal niet geinteresseerd bent in performance, waardoor slechte locatie (bij coax aansluitpunt), slechte band (2.4GHz) en weinig future-proof zijn geen probleem is.

Soittakaa Paranoid!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
ed31 schreef op zondag 16 januari 2011 @ 20:34:
@dion-b: bedankt voor je uitgebreide antwoord, maar mijn verhaal bevatte niet alle info om tot een sluitend advies te komen. Het aansluitpunt zit in de woonkamer, daar (en op de 1e etage) wil ik ook wifi beschikbaar hebben.

Verder heb ik de mogelijkheid om via wat stopcontacten nog wat te arrangeren, want ik heb nog een paar van die powerline adapters liggen. Ik zou dus een verbinding met de zolder kunnen maken en de daar aanwezige desktop op zo'n adapter aansluiten.
Die Powerline adapters vertrouw ik niet zo, als het binnen dezelfde groep is, gaat het vaak nog redelijk, maar zodra je meerdere groepen moet overbruggen is het weinig soeps. Heb je in de woonkamer een stopcontact die op dezelfde groep zit als die op zolder :?

Sowieso, vaste verbindingen horen gewoon vaste ethernetaansluitingen te hebben. Zeker als je bedrijfsmatig bezig bent wil je betrouwbaarheid. Gewoon boven de AP via ethernet op de router beneden aansluiten.
quote:
Verder heb ik (nu ook nog in gebruik) een vrij gedateerde AP van Lynksys (WAP54G).
Tja, als 54g voldoende is voor je boven kun je dat gebruiken. Verwacht met 54g geen snelheden boven de 20Mb/s sustained, en absolute max 25Mb/s. Gemiddeld kom je uit op 12Mb/s ofzo.
quote:
Mijn vraag was eigenlijk meer: kan ik volstaan met het apparaat van UPC of ben ik beter af met een ander (zo ja welk?) wifi-apparaat van enig ander merk omdat die van UPC bijvoorbeeld niet zo goed zou zijn of zo............
Die van UPC is goed te vergelijken met willekeurig welke instapmodel single-band WiFi-n router, met dus het verschil dat je er zo lang je bij UPC zit aan vast zit.

Ik zou anno 2011 geen single-band WiFi-n router aanraden. Het ligt niet aan slechte kwaliteit van het (Thomson) apparaat wat UPC levert, gewoon dat dat concept gewoon achterhaald is. Bedenk dat je in de 2.4GHz-band weliswaar 13 kanalen hebt, maar dat de kanalen 2 naar boven en beneden overlappen, zodanig dat je maar 3 vrije kanalen hebt. Als je meer dan 2 buren hebt met WiFi in de 2.4GHz-band heb je dus de poppen aan het dansen. Bij mij kan ik 22 verschillende 2.4GHz netwerken detecteren. Dat betekent dat er per kanaal gemiddeld bijna 2 netwerken zitten en er bij willekeurig welk kanaal niet minder dan 7 overlappende kanalen zijn. Het moge duidelijk zijn dat 2.4GHz WiFi totaal niet stabiel is hier.

Met 5GHz is het een ander verhaal - er zijn 19 kanalen die elkaar niet overlappen en bovendien is er maar één buurman die een 5GHz apparaat heeft die ik kan detecteren.

Snap je waarom ik dus geen single-band aanraad :o

Soittakaa Paranoid!

• Edgarz
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 06-04 21:42

Edgarz

Tweako-active since1986

quote:
dion_b schreef op zondag 16 januari 2011 @ 23:23:
[...]

Die Powerline adapters vertrouw ik niet zo, als het binnen dezelfde groep is, gaat het vaak nog redelijk, maar zodra je meerdere groepen moet overbruggen is het weinig soeps. Heb je in de woonkamer een stopcontact die op dezelfde groep zit als die op zolder :?

Sowieso, vaste verbindingen horen gewoon vaste ethernetaansluitingen te hebben. Zeker als je bedrijfsmatig bezig bent wil je betrouwbaarheid. Gewoon boven de AP via ethernet op de router beneden aansluiten.

[...]

Tja, als 54g voldoende is voor je boven kun je dat gebruiken. Verwacht met 54g geen snelheden boven de 20Mb/s sustained, en absolute max 25Mb/s. Gemiddeld kom je uit op 12Mb/s ofzo.

[...]

Die van UPC is goed te vergelijken met willekeurig welke instapmodel single-band WiFi-n router, met dus het verschil dat je er zo lang je bij UPC zit aan vast zit.

Ik zou anno 2011 geen single-band WiFi-n router aanraden. Het ligt niet aan slechte kwaliteit van het (Thomson) apparaat wat UPC levert, gewoon dat dat concept gewoon achterhaald is. Bedenk dat je in de 2.4GHz-band weliswaar 13 kanalen hebt, maar dat de kanalen 2 naar boven en beneden overlappen, zodanig dat je maar 3 vrije kanalen hebt. Als je meer dan 2 buren hebt met WiFi in de 2.4GHz-band heb je dus de poppen aan het dansen. Bij mij kan ik 22 verschillende 2.4GHz netwerken detecteren. Dat betekent dat er per kanaal gemiddeld bijna 2 netwerken zitten en er bij willekeurig welk kanaal niet minder dan 7 overlappende kanalen zijn. Het moge duidelijk zijn dat 2.4GHz WiFi totaal niet stabiel is hier.

Met 5GHz is het een ander verhaal - er zijn 19 kanalen die elkaar niet overlappen en bovendien is er maar één buurman die een 5GHz apparaat heeft die ik kan detecteren.

Snap je waarom ik dus geen single-band aanraad :o
TIP: bovenstaand advies is een erg goed advies! Behalve als je alleen een wirelesss verbinding gebruikt om te mailen. Dan is de standaard UPC wireless prima.

• Eric H
  • Laatst online: 10-04 12:57
Euh, de thomson router van UPC werkt op 2.4 EN 5 Ghz......

• ed31
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:50
quote:
dion_b schreef op zondag 16 januari 2011 @ 23:23:

Ik zou anno 2011 geen single-band WiFi-n router aanraden. Het ligt niet aan slechte kwaliteit van het (Thomson) apparaat wat UPC levert, gewoon dat dat concept gewoon achterhaald is.
quote:
Eric H schreef op maandag 17 januari 2011 @ 08:25:
Heren bedankt voor de uitleg, maar op de site van UPC staat vermeld dat ze de Sitecom WL-582 leveren.

Voor wat betreft je opmerking over Powerline-adapters: ik zie het vooralsnog ook nog als een noodoplossing net als het AP. UTP kabel van beneden naar zolder zou ideaal zijn maar vergt nogal wat ingrepen; begin erover te twijfelen om het toch maar eens door te zetten.

Raar maar waar: heb nu alles op zolder zitten ivm een oude ISDN telefooncentrale (waarschijnlijk te danken aan een luie PTT-monteur destijds), dus er loopt een telefoonkabeltje naar boven maar heb ik (volgens mij) weinig aan.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Eric H schreef op maandag 17 januari 2011 @ 08:25:
WTF... :?

Ik kijk net in de mijne, waar er als sinds jaar en dag een optie zit voor "802.11 Band". Voorheen kon je daar enkel 2.4GHz kiezen, nu staat er opeens 5GHz tussen. Allicht dat die firmware update van een week ofzo terug meer veranderd heeft :D

Valt wel op dat je alleen de een of de ander kunt kiezen, blijkbaar is simultane dual-band (nog?) geen optie.

Naja, dat is iig een van de bezwaren weg, maar je houdt nog steeds het probleem dat verplichte locatie voor modem bagger is voor een WiFi AP/router, en dat je vast zit aan dezelfde router tot St. Juttemus.

Maar dat maakt de rekensom wel een stuk anders: 5GHz-enabled routers zijn voor EUR 60 niet te koop (althans, niet dat ik ze tot nu toe gevonden heb). Als je eerste aansluitpunt in de woonkamer is, en er niet teveel metaal (CV, TV-toren ofzo) voor zit, dan zou dit nog geen gekke optie zijn. In de meterkast zou ik alsnog een losse router/AP aanraden, aangezien binnenin de meterkast gewoon een no-no is voor WiFi.
quote:
ed31 schreef op maandag 17 januari 2011 @ 08:47:
[...]

[...]

Heren bedankt voor de uitleg, maar op de site van UPC staat vermeld dat ze de Sitecom WL-582 leveren.
Dat is een losse router die je ook kunt nemen. Wij hebben het over de modem met geintegreerde routerfunctie die UPC te pas en onpas uitlevert.

Die Sitecom ken ik, hij doet het beter dan je zou verwachten bij een Sitecom, maar dat is zeker wel een single-band 2.4GHz device. Verder staat hij voor EUR 50 in Pricewatch.
quote:
Voor wat betreft je opmerking over Powerline-adapters: ik zie het vooralsnog ook nog als een noodoplossing net als het AP. UTP kabel van beneden naar zolder zou ideaal zijn maar vergt nogal wat ingrepen; begin erover te twijfelen om het toch maar eens door te zetten.

Raar maar waar: heb nu alles op zolder zitten ivm een oude ISDN telefooncentrale (waarschijnlijk te danken aan een luie PTT-monteur destijds), dus er loopt een telefoonkabeltje naar boven maar heb ik (volgens mij) weinig aan.
Oftewel telefoonkabeltje als trekkabel voor UTP gebruiken :)

Soittakaa Paranoid!

• Mabili
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22:01
Een week geleden mijn huidige pakket om laten zetten in het totaalpakket met 60mbit.
Het pakket is nog niet binnen en bij UPC zijn ze nog bezig met onderhoud dus en deze zal naar verwachting dinsdag klaar zijn.

Nu heb ik hier een woning met 3 verdiepingen en laat ik nou net op de 3e verdieping zitten..

Nu is mijn vraag moet je echt de wireless modem van UPC dicht bij de AOP plaatsen?
Het punt is dat ik net 4 weken geleden een nieuwe router heb gekocht TP-Link TL-WR1043ND en mocht ik voor de UPC wireless router gaan (heb eigenlijk weinig keus aangezien ze niet meer echt de Cisco willen uitdelen) dan moet ik mijn bestaande bekabeling gaan voorzien van een extrra switch aangezien mijn huidige router in de voorraadkast staat (Ideale positie middenpunt woonkamer) en wat is nu raadzaam?

Een kabel van de UPC modem/router naar mijn eigen router en deze instellen als AP zodat deze de dhcp krijgt van de UPC modem/router maar dan kan ik eigenlijk niet veel meer doen met mijn eigen router klopt dat of moet het juist andersom wie heeft wat tips?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Mabili schreef op maandag 17 januari 2011 @ 23:55:
Een week geleden mijn huidige pakket om laten zetten in het totaalpakket met 60mbit.
Het pakket is nog niet binnen en bij UPC zijn ze nog bezig met onderhoud dus en deze zal naar verwachting dinsdag klaar zijn.

Nu heb ik hier een woning met 3 verdiepingen en laat ik nou net op de 3e verdieping zitten..

Nu is mijn vraag moet je echt de wireless modem van UPC dicht bij de AOP plaatsen?
Het punt is dat ik net 4 weken geleden een nieuwe router heb gekocht TP-Link TL-WR1043ND en mocht ik voor de UPC wireless router gaan (heb eigenlijk weinig keus aangezien ze niet meer echt de Cisco willen uitdelen) dan moet ik mijn bestaande bekabeling gaan voorzien van een extrra switch aangezien mijn huidige router in de voorraadkast staat (Ideale positie middenpunt woonkamer) en wat is nu raadzaam?
Als je zelf net een router gekocht hebt lijkt het me sterk af te raden voor een modem te gaan met ingebouwde router. Schijnt als ik ed31 mag geloven dat het weer mogelijk zou moeten zijn om een dedicated modem te krijgen, maar mocht dat telefonisch niet werken, gewoon langsgaan bij een van de UPC shops. Dat zou altijd goed moeten gaan.
quote:
Een kabel van de UPC modem/router naar mijn eigen router en deze instellen als AP zodat deze de dhcp krijgt van de UPC modem/router maar dan kan ik eigenlijk niet veel meer doen met mijn eigen router klopt dat of moet het juist andersom wie heeft wat tips?
Andersom is geen optie, de NAT-functie op zo'n TWG-870 kun je niet uitschakelen, dus als je zo'n geval hebt zit je eraan vast.

Soittakaa Paranoid!

• ed31
quote:
dion_b schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 00:21:

Als je zelf net een router gekocht hebt lijkt het me sterk af te raden voor een modem te gaan met ingebouwde router. Schijnt als ik ed31 mag geloven dat het weer mogelijk zou moeten zijn om een dedicated modem te krijgen, maar mocht dat telefonisch niet werken, gewoon langsgaan bij een van de UPC shops. Dat zou altijd goed moeten gaan.
Je moet mij niet te snel geloven :9
Ik heb zelf mijn posts eerst eens opnieuw gelezen en ik schreef "als ik wifi wil, kan ik tegen een meerprijs van ¤60,- een draadloze modem erbij krijgen".
Dat was de info die ik op de site van UPC kon terugvinden. Zekerheidshalve heb ik gisteren gebeld met de Helpdesk en kreeg de volgende info:

* als je (in mijn geval) een FP25 neemt, kun je kiezen of je een extra wifi-modem wilt, of een modem met ingebouwde wifi-mogelijkheid. Deze keuze zou alleen via HD mogelijk zijn (maar ik denk ook wel in zo'n verkooppunt).
* kies je voor een FP60 abo, dan krijg je automatisch de (beruchte) Thomson met ingebouwde wifi en is er niets te kiezen.

Tip van de HD-medewerker: kies een FP60 abo met de daarbijbehorende Thomson, je betaalt dan geen ¤60,- voor de modem omdat je 'm gratis krijgt én je betaalt geen ¤25,- administratiekosten. Dit abo is ¤10,- p/maand duurder maar na 3 maanden kun je je abo downgraden en heb je ¤ 55,- bespaart.
Het schijnt dat UPC deze "tactiek" promoot bij nieuwe klanten omdat ze (UPC) hoopt dat de klanten gewend raken aan 60mb en niet terug willen naar 25mb.

Je hebt dan automatisch ook de Thomson router/modem die je normaliter niet zou krijgen. Ik ben er nog niet uit of je zo blij moet zijn met die Thomson (gezien het enorme topic over die modem op het Chello forum) :?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
gpser schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 08:40:
Is dat cisco epc 3000 modem verouderd?
Ruilen ze m bij upc in als je dat wil?
Wat heet verouderd :?

Het is een EuroDOCSIS 3 modem, kan prima alle snelheden aan die UPC nu levert. Enige beperking van dat ding is dat hij "maar" 4 gelijktijdige downstreams aankan. Mocht UPC ooit sneller dan 120Mb/s willen gaan, dan zou dat met deze modem (en de Motorola SBV6120E trouwens) niet lukken en zou je een andere modem (zoals de Cisco EPC3212 of Thomson TWG-870, die beide 8 gelijktijdige downstreams aankunnen) nodig hebben. Ik zou er vanuit gaan dat UPC in zo'n geval netjes een nieuwe modem levert.
quote:
ed31 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 10:12:
[...]

Je moet mij niet te snel geloven :9
Ik heb zelf mijn posts eerst eens opnieuw gelezen en ik schreef "als ik wifi wil, kan ik tegen een meerprijs van ¤60,- een draadloze modem erbij krijgen".
Dat was de info die ik op de site van UPC kon terugvinden. Zekerheidshalve heb ik gisteren gebeld met de Helpdesk en kreeg de volgende info:

* als je (in mijn geval) een FP25 neemt, kun je kiezen of je een extra wifi-modem wilt, of een modem met ingebouwde wifi-mogelijkheid. Deze keuze zou alleen via HD mogelijk zijn (maar ik denk ook wel in zo'n verkooppunt).
* kies je voor een FP60 abo, dan krijg je automatisch de (beruchte) Thomson met ingebouwde wifi en is er niets te kiezen.

Tip van de HD-medewerker: kies een FP60 abo met de daarbijbehorende Thomson, je betaalt dan geen ¤60,- voor de modem omdat je 'm gratis krijgt én je betaalt geen ¤25,- administratiekosten. Dit abo is ¤10,- p/maand duurder maar na 3 maanden kun je je abo downgraden en heb je ¤ 55,- bespaart.
Het schijnt dat UPC deze "tactiek" promoot bij nieuwe klanten omdat ze (UPC) hoopt dat de klanten gewend raken aan 60mb en niet terug willen naar 25mb.

Je hebt dan automatisch ook de Thomson router/modem die je normaliter niet zou krijgen. Ik ben er nog niet uit of je zo blij moet zijn met die Thomson (gezien het enorme topic over die modem op het Chello forum) :?
Goed, lijkt me dus dat situatie is:

Lage snelheden (25Mb) worden uitgeleverd met een modem zonder ingebouwde router.
Hoge snelheden (>=60Mb) worden uitgeleverd met een modem met ingebouwde router.

Upgraden kan altijd gratis, downgraden blijkbaar pas na 3 maanden.

Duus...

1) je wilt een lage snelheid en geen ingebouwde router: no problem.
2) je wilt een lage snelheid en wel ingebouwde router: neem hoge snelheid, downgrade zodra je kunt.
3) je wilt een hoge snelheid en geen ingebouwde router: neem een lage snelheid, upgrade zodra de boel actief is.
4) je wilt een hoge snelheid en een ingebouwde router: no problem.

Soittakaa Paranoid!

• ed31
Aanvulling op punt 2: indien je deze "downgrade-constructie" niet wil, moet je de helpdesk bellen en vragen om zo'n router. Via internet niet te regelen, wel via HD (en waarschijnlijk ook wel in de winkel).

• Odysseus253
  • Laatst online: 19-04 21:24

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

quote:
anthonycd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 16:22:
Lekker bezig bij UPC/TNT. 4 januari besteld en nog steeds geen pakketje ontvangen. En dat terwijl we de 21e offline gaan bij de oude provider. En naar het pakketje zoeken doen ze ook niet. Terugbellen over de status van het pakketje doen ze ook niet. Je moet de informatie weer uit ze trekken. Heb alleen een niet werkende track en trace code ontvangen. Heerlijk. En nu maar wachten totdat het pakketje automagisch toch nog geleverd gaat worden? Een nieuw pakketje versturen kan wel 10 werkdagen duren. GRRRRR....

Zo dat lucht een klein beetje op.

Weet iemand of ze een beetje alle producten etc. op voorraad hebben bij de UPC winkels. En in lees hier van alles over modemtypes. Als ik naar die winkel toe ga, welk modem kan ik dan het beste halen / heeft de beste stabiliteit? En HD-DVR?
Ze hebben alles op voorraad in de winkels, er liggen altijd hele stapels achter de toonbank :p. Ik raad je t Cisco modem aan (als je keuze hebt?). Het Thomson modem is ronduit bagger.

een 'nadeel' van t Cisco modem is dat je er een aparte router bij moet aanschaffen.

• anthonycd
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21-02 15:58
quote:
Odysseus253 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 17:08:
[...]

Ze hebben alles op voorraad in de winkels, er liggen altijd hele stapels achter de toonbank :p. Ik raad je t Cisco modem aan (als je keuze hebt?). Het Thomson modem is ronduit bagger.

een 'nadeel' van t Cisco modem is dat je er een aparte router bij moet aanschaffen.
Als in de zin van 1 zit maar 1 out port op? Internet gaat de server in en van daar uit naar een router/wifi. Geen probleem wat dat betreft. Dan maar pleiten voor een cisco als dat kan. Hier nog verschillende versies van of leveren ze maar 1 versie/type Cisco?

anthonycd wijzigde deze reactie 18-01-2011 17:33 (6%)

• Mabili
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22:01
quote:
dion_b schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 00:21:
[...]

[...]

Andersom is geen optie, de NAT-functie op zo'n TWG-870 kun je niet uitschakelen, dus als je zo'n geval hebt zit je eraan vast.
Bedankt voor je info.
Dan wacht ik even het pakket af zal morgen denk ik wel binnenkomen.. Vervolgens dan maar even de router van UPC gaan omwisselen in een Cisco. Het is anders zonde mijn stabiele router in de kast te moeten liggen.

• Madshark
  • Niet online
2 Weken terug Fiber120 besteld, telefonisch afgesproken dat ik een losse Cisco kabelmodem zou krijgen (heb al een krachtige router), en na een paar dagen een Thompson wifi router gekregen |:(
Gebeld naar de helpdesk, "Oh, ik zie het.. Foutje, u kunt de modem omwisselen in een UPC winkel".
(zit hier gelukkig 1 in de buurt).
Maargoed, het was vrijdag, dus wilde anders nog wel even een weekend aankijken met dat ding.
Snelheden waren erg netjes, speedtest zat altijd wel ergens tussen 110 en 120mbit, ook de upload zat redelijk dicht aan de 10. Helaas is die Thompson alles behalve stabiel en was ie in dat weekend al 4x vast gelopen.

Naar de winkel, router proberen te ruilen voor de modem ; "Nee, dat kan niet zomaar" :( Na wat pushen heeft de medewerker gebeld met het hoofdkantoor en kwamen tot het idee om mijn abonnement op te zeggen en direct weer een nieuwe te nemen zonder extra kosten (alleen dan kon hij een losse Cisco modem leveren). Dus zogedaan, en bij thuiskomst (afgelopen donderdag) bleek dat de modem niet geactiveerd kon worden vanwege de migratie naar een nieuw provisioning systeem.

Maar vandaag was het dan zover, router kreeg een internet IP van de modem, dus was eindelijk dan weer (her)aangesloten.

Maar, nu liggen de snelheden ineens erg veel lager, tussen 40 en 45mbit met een 5.5mbit upload.
Router afgekoppeld, PC rechtstreeks aan modem aangesloten, modem van stroom gehaald, nieuw IP gekregen. Maar helaas nog steeds dezelfde lagere snelheid. (getest met Speedtest.net, UPC speedtest en wat Usenet verkeer van 3 verschillende providers, 24sessies totaal)
Helpdesk gebeld, ik zat toch zeker op het fiber120, dus nu gaan ze een monteur sturen....

Heb nog geen idee wat hij denkt te kunnen vinden, modem zit met een 30cm kabel rechtstreeks op het SOP, verder zit daar niets tussen.

Misschien dat iemand nog een idee heeft?
Gegevens uit de modem:

Power Level: Signal to Noise Ratio:
Channel 1: 4.2 dBmV 38.0 dB
Channel 2: 4.2 dBmV 38.3 dB
Channel 3: 4.4 dBmV 38.2 dB
Channel 4: 4.1 dBmV 38.3 dB
Channel 5: 4.5 dBmV 37.9 dB
Channel 6: 4.5 dBmV 38.2 dB
Channel 7: 4.6 dBmV 38.0 dB
Channel 8: 3.8 dBmV 37.1 dB

Upstream Channels

Power Level:
Channel 1: 40.9 dBmV
Channel 2: 0.0 dBmV
Channel 3: 0.0 dBmV
Channel 4: 0.0 dBmV

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Mabili schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 19:21:
[...]

Bedankt voor je info.
Dan wacht ik even het pakket af zal morgen denk ik wel binnenkomen.. Vervolgens dan maar even de router van UPC gaan omwisselen in een Cisco. Het is anders zonde mijn stabiele router in de kast te moeten liggen.
Ik denk dat je dan te laat bent. UPC wil (zoals ik eerder al aangaf) geen modem wisselen als wat je hebt in staat is het product te leveren. Ik zou voor aflevering dit geregeld proberen te krijgen.

Edit: zie trouwens verhaal Madshark hieronder.
quote:
Edgarz schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 20:54:
[...]

Nieuw AOB, nieuwe versterker....allles van UPC. En nog steeds een rukverbinding: 5 Mbit down en 0,02 Mbit up via UPC speedtest met Fiber60 abbo. :( Via vaste kabelverbinding....

Begin nu redelijk NIET content te worden met de monopolist in mijn nieuwe leefgebied....
Monopolist? Je kunt dus geen ADSL, UMTS of wat dan ook krijgen?
quote:
Madshark schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 21:30:
2 Weken terug Fiber120 besteld, telefonisch afgesproken dat ik een losse Cisco kabelmodem zou krijgen (heb al een krachtige router), en na een paar dagen een Thompson wifi router gekregen |:(
Gebeld naar de helpdesk, "Oh, ik zie het.. Foutje, u kunt de modem omwisselen in een UPC winkel".
Maargoed, het was vrijdag, dus wilde anders nog wel even een weekend aankijken met dat ding.
Snelheden waren erg netjes, speedtest zat altijd wel ergens tussen 110 en 120mbit, ook de upload zat redelijk dicht aan de 10. Helaas is die Thompson alles behalve stabiel en was ie in dat weekend al 4x vast gelopen.

Naar de winkel, router proberen te ruilen voor de modem ; "Nee, dat kan niet zomaar" :( Na wat pushen heeft de medewerker gebeld met het hoofdkantoor en kwamen tot het idee om mijn abonnement op te zeggen en direct weer een nieuwe te nemen zonder extra kosten (alleen dan kon hij een losse Cisco modem leveren). Dus zogedaan, en bij thuiskomst (afgelopen donderdag) bleek dat de modem niet geactiveerd kon worden vanwege de migratie naar een nieuw provisioning systeem.

Maar vandaag was het dan zover, router kreeg een internet IP van de modem, dus was eindelijk dan weer (her)aangesloten.

Maar, nu liggen de snelheden ineens erg veel lager, tussen 40 en 45mbit met een 5.5mbit upload.
Router afgekoppeld, PC rechtstreeks aan modem aangesloten, modem van stroom gehaald, nieuw IP gekregen. Maar helaas nog steeds dezelfde lagere snelheid. (getest met Speedtest.net, UPC speedtest en wat Usenet verkeer van 3 verschillende providers, 24sessies totaal)
Helpdesk gebeld, ik zat toch zeker op het fiber120, dus nu gaan ze een monteur sturen....

Heb nog geen idee wat hij denkt te kunnen vinden, modem zit met een 30cm kabel rechtstreeks op het SOP, verder zit daar niets tussen.

Gegevens uit de modem:

Upstream Channels

Power Level:
Signaal is perfect, maar als je meer dan een paar Mb/s haalt hoef je daar al niet naar te kijken.

Verder mbt snelheden kunnen we niks zeggen als je geen tijdstippen erbij meldt. Als het alleen 's avonds laag is, is dat gewoon de dagelijkse spits. Als het 's ochtends ook laag is, dan is er iets anders aan de hand. Zoek dat om te beginnen eens uit.

Soittakaa Paranoid!

• Madshark
  • Niet online
quote:
Odysseus253 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 01:41:
@Madshark: raar verhaal dat ze het modem niet 'zomaar' kunnen omwisselen. Het hangt heel erg van de medewerker af die achter de toonbank staat. Ik had binnen 2 minuten een nieuw modem, welke hij direct in het systeem had geactiveerd (dus gelinked aan mijn adres).
Nou, ehrm.. Ik kreeg het echt totaal niet voor elkaar, zo zouden ze alleen een modem kunnen wisselen als hiertoe een order komt vanaf het hoofdkantoor, het pakweg omruilen kon echt niet gebeuren.
En vanuit het hoofdkantoor konden ze geen order geven omdat de Thompson bij het pakket 'hoorde'. Heeft erg veel efford gekost om uiteindelijk een andere modem te krijgen. Dit was in de UPC winkel Rotterdam-Zuidplein
quote:
dion_b schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 00:15:
[...]

Verder mbt snelheden kunnen we niks zeggen als je geen tijdstippen erbij meldt. Als het alleen 's avonds laag is, is dat gewoon de dagelijkse spits. Als het 's ochtends ook laag is, dan is er iets anders aan de hand. Zoek dat om te beginnen eens uit.
Ik heb intussen ook getest rond 1uur in de nacht en afgelopen ochtend rond 9uur, het lijkt wel iets hoger te zijn, soms ff een uitschieter naar 70mbit, maar lang niet de waardes die ik had met de Thompson.
quote:
speeder1988 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 12:51:
[...]

Signaal hoeft niet perfect te zijn. Die waardes zie ik als monteur altijd al voorbij komen. Het gaat voornamelijk om de DB waardes die het modem rechtstreeks over de kabel ontvangt. Dat het 's avonds meer opspeelt dan overdag kan zijn dat het signaal schommelt. Als je kabels al hebt vervangen en hebt getest met rechtstreeks op AOP dan even monteur laten sturen. Modem swap helpt nog heel veel als er weer een 3212 komt te staan.
Aan de bekabeling lijkt het mij niet te liggen. Ik heb een AOP van UPC waarop een F connector zit voor een modem, hier zit een van fabriekaf F-F kabel tussen van 30cm (mooie gegoten kabel dat ooit es bij een professionele DISEqC geleverd was). Verder hangt er niets aan het kabelnet. (geen TV/Radio etc)
Uiteraard heb ik intussen ook getest met een 2meter zelfbouw kabel op basis van KOKA799, geen enkel verschil.
quote:
dion_b schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 13:28:
[...]

Sowieso, je modem verschilt niet van 's ochtends tot 's avonds. Als je snelheid dat wel doet heeft dat geen bal met de modem te maken. Dan zit je hoogstwaarschijnlijk tegen drukte ergens aan te kijken. Dat kan thuis zijn (zoonlief die zit te uploaden terwijl pa iets anders wil doen is een klassieker), dat kan bij de ISP zijn (gewoon capaciteit in de gedeelde interfaces) of dat kan bij de remote server zijn waar je meet.

Om nog maar eens een keer in de herhaling te vallen: drukte en signaal hebben niets met elkaar te maken. Je kunt drukte niet verhelpen met een andere modem, met het vervangen van een AOP of met binnenhuiskabels van elfenzilver gesmeed bij maanlicht... :z
Dat er mogelijk een grote overboeking aanwezig is kan ik misschien wel geloven, maar dat je dan ook in de nacht uren ongeveer 50% van je bandwith haalt is toch wel erg extreem. In de thuis situatie ben ik verder de enige gebruiker, deze lagere snelheden haal ik ook zonder router, dus met desktop rechtstreeks aan modem.
Desktop PC is het probleem ook niet, i7 @ 4.4Ghz met 3 Postville SSD's, trek ik ongeveer 990Mbit/s sustained vanaf mijn fileserver.
Ik heb nog even 'gespeeld' met andere MTU waardes, daar is vrijwel geen verschil in te meten.
(is er eigenlijk wel een such thing als optimale MTU waarde voor UPC?)

http://www.speedtest.net/result/1118406699.png

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je in de nacht lage snelheden haalt ligt het hoogstwaarschijnlijk niet aan drukte nee.

Maareh, wat voor router heb je exact en wat gebeurt er als je die i7 direct op modem aansluit?

Soittakaa Paranoid!

• Madshark
  • Niet online
quote:
dion_b schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 17:27:
Als je in de nacht lage snelheden haalt ligt het hoogstwaarschijnlijk niet aan drukte nee.

Maareh, wat voor router heb je exact en wat gebeurt er als je die i7 direct op modem aansluit?
Normaal gesproken een Juniper SRX240, maar vandaag heb ik het ea. getest met een Netgear WNDR3700 (zowel met Netgear als DD-WRT firmware's getest)
i7 PC rechtstreeks aan modem geeft geen verschil in performance.
Ik test zowel met speedtest.net (en verschillende sites) als met de speedtest van UPC zelf.
Hiernaast doe ik ook een praktijk test met 24 usenet connections (2 accounts van TweakDSL en XSNews Elite). Het blijft maar steken rond de 60mbit.

• gpser
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20-04 13:55
quote:
Zulake schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 00:15:
De modem blijft hier zo af en toe nog wel eens rebooten zonder reden.
Het valt tegenwoordig gelukkig wel mee vergeleken met hoe erg het was, maar toch.
Zijn er toevallig nog meer mensen die dit soort spontane reboots ervaren?
Ik heb een router aangesloten op mijn modem en die reset of verliest het internetsignaal af en toe van de modem. Reden blijft onbekend natuurlijk..

gpser wijzigde deze reactie 19-01-2011 21:46 (3%)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik vreet iig m'n sok op als de monteur er iets zinnigs mee kan doen. Monteurs weten hoe kabeltjes op orde te krijgen. Het storingsbeeld wat je beschrijft ligt niet aan de kabeltjes. Enige wat een monteur behalve kabeltjes kan aanpakken is de modem. Die kan hij vervangen, meer niet. Jij hebt een modem die zeer ruim 120Mb/s aan zou moeten kunnen.

Wat dan wel het probeem is? Goede vraag.

Dat het 24/7 fout is wijst op een bottleneck, niet op drukte. Dat je meerdere PCs al dan niet direct op modem hetzelfde halen wijst er sterk op dat het niet PC (of router)-specifiek is. Dat het op meerdere speedtestsites fout gaat wijst erop dat het niet gewoon één brakke site is.

Wat je overhoudt is modem en netwerk, maar je modem is juist eentje waar weinig mensen hier over klagen. Verkeerde settings in de modem zijn ook onwaarschijnlijk, je haalt meer dan 60Mb/s, dus hij staat niet gewoon op een lagere snelheid ingesteld. En netwerk? Enig probleem dat je ziet bij UPC's netwerk is dat het 's avonds druk wordt. 's Nachts haal je gewoon 100% van de snelheid. Oftewel het kan geen van de betrokken onderdelen zijn - dus een van mijn aannames hier is fout. Wie prikt er door de foute heen? :o

Die Thomson (hoezo "Thompson" :? ) gaat niets doen, je account is gekoppeld aan een modem, momenteel de Cisco. Als een modem niet goed gekoppeld is haal je <1Mb/s. Dat is het ook niet.
quote:
Gunner schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 22:07:
Heb een wat raar dingetje met m'n telefonie. Ik heb gen kiestoon meer. Elke keer hoor ik gewoon snelle korte piepjes. Bellen en gebeld worden gaat gewoon goed, maar ik wil gewoon m'n ouderwetse kiestoon terug.

Kan dat soort dingen niet uitstaan :+

De hele boel resetten (modem en DECT-telefoon) geeft geen verbetering.
Snap niet wat dit met UPC Internet te maken heeft, maar heb je niet gewoon een voicemailbericht? Dat is normaal waar zo'n stutter dialtone op wijst :o

dion_b wijzigde deze reactie 19-01-2011 22:13 (17%)

Soittakaa Paranoid!

• Madshark
  • Niet online
quote:
dion_b schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 23:11:
[...]

Geen idee hoe het de laatste tijd is, maar de monteur die ik ruim 2 jaar terug over de vloer had (voor een gare pieptoon uit m'n modem, schijnbaar eerste keer dat iemand daar ooit over geklaagd had...) was gewoon een coaxinstallateur. Hij wist niet wat te doen, maar kon modem vervangen, en andere modem had geen pieptoon, dus ik was blij :)
Tenzij ik een hele vage modem heb, kan ik me bijna niet voorstellen dat dit aan mijn modem zou liggen, waardes zien er goed uit, veel meer hoeft ie niet te doen :P
We gaan het wel zien morgen tussen 14 en 16 uur ;)
quote:
1) alle consumenteninternetproducten van alle providers zijn ontzettend overboekt. Als je dat niet wilt heb je 1:1 lijnen. 2Mb kost dan iets van EUR 100. Ik denk niet dat je dat wilt :o
True true, hoewel ik dit verschijnsel afgelopen +/- 10jaar nooit bij een ADSL verbinding (theoretisch 1:20) heb meegemaakt. Mijn Telfort lijnen (en voorheen Wanadoo/Orange/OFFline) deden 24*7 de volledige bandbreedte (als in 100% van wat de modem intrained)
quote:
2) wederom, ik twijfel sterk of het aan de drukte ligt. Drukste moment van de dag ligt in de vroege avond. Na middernacht is het erg rustig (UPC publiceert geen verkeersgegevens, maar bijv AMSIX wel, kijk daar maar eens). Als het aan drukte zou liggen verwacht je om bijv 19u30 de laagste snelheden te meten en na middernacht de hoogste, en dat stabiel tot in de middag. Dat is niet wat jij beschrijft, dus ik denk niet dat dat de oorzaak is.
Inderdaad, het wordt wel beter in de avonduren, maar nog steeds verre van goed (imo, goed=>100mbit)

Afgelopen middag (best of 5)
http://www.speedtest.net/result/1118406699.png

Zojuist (best of 5)
http://www.speedtest.net/result/1119006506.png
Wel beter, maar nog lang niet zoals het zou moeten zijn.

Wat ik alleen nog kan bedenken is dat er iets van een storing in de kabel zit, waar de Cisco erg gevoellig voor is, de Thomson niet. Indien dit het geval, zijn er nog andere mogelijke modems/routers die door UPC ondersteund worden? (ik wil die Thomson eigenlijk niet meer terug, ding crasht al als je er naar wijst)

Ben benieuwd of ik morgen na het bezoek wat wijzer geworden ben :D

Madshark wijzigde deze reactie 20-01-2011 00:25 (4%)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

14-16Mb is erg weinig. Je zou zeker met een ed3 modem als dit met gemak >24Mb moeten kunnen halen. Zit je niet stiekem met een oude wifi-g router draadloos te doen ofzo?

Als je je 25 nu niet haalt ga je niets hebben aan een upgrade naar 30 of verder...

Soittakaa Paranoid!

• JoSchaap
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19-04 19:42

JoSchaap

GoT2DayZ.nl Opperhoofd

heb nu ruim een jaar FP25 (droomdeal voor 45 eu p/m)
en heb eigenlijk altijd de max gehaald qua snelheid (dwz 2.9Mb/sec met torrents, 2,8Mb/sec in Steam)

belangrijk is gewoon dat je een goede router hebt.

Toen de aansluiting net binnenwas trokken mijn huidige routertjes (daytek vigor 2300, Linksys WRT***, NetgearWL***) de snelheid niet, en al helemaal niet over hun wlan

de WNDR3700N bracht me weer volledig op de juiste snelheid (en ziet er ook netter uit aangezien deze gewoon in het zicht staat) :)

speedtestje:
http://speedtest.net/result/1119090240.png

Ik heb niets gehoord over een upgrade naar 30 van UPC uit.
Als de TV stukgaat en we kopen een LCD of LED tv, dan komt er meteen een royaalpaket. maar voorlopig voldoet dit prima :+

JoSchaap wijzigde deze reactie 20-01-2011 16:44 (11%)

|- FKA:5chaap2k -| |- Specs: Inventaris -| |- GameRoom -|
|- GoT2DayZ - Dé Tweakers.Net Community voor Arma2, Arma3, Wasteland en DayZ. -|

• anthonycd
quote:
dion_b schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 13:48:
14-16Mb is erg weinig. Je zou zeker met een ed3 modem als dit met gemak >24Mb moeten kunnen halen. Zit je niet stiekem met een oude wifi-g router draadloos te doen ofzo?

Als je je 25 nu niet haalt ga je niets hebben aan een upgrade naar 30 of verder...
http://www.speedtest.net/result/1119909204.png
Werkt nu prima. Eerst idd via Wifi (WRT54GL) getest, router op zolder, laptop beneden. Nu via pc op zolder nette 24Mbit.

Zijn er nog tweaks om deze router te tweaken zodat het max. eruit gehaald kan worden of moet ik dan de WRT160N laten overkomen uit mijn eigen huis. Zit daar toch maar op 16Mbit dus dan volstaat de WRT54GL weer...

Via Wifi naast de router:
http://www.speedtest.net/result/1119921192.png
Prima verder...

anthonycd wijzigde deze reactie 20-01-2011 16:55 (8%)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
anthonycd schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 16:49:
[...]

[afbeelding]
Werkt nu prima. Eerst idd via Wifi (WRT54GL) getest, router op zolder, laptop beneden. Nu via pc op zolder nette 24Mbit.

Zijn er nog tweaks om deze router te tweaken zodat het max. eruit gehaald kan worden of moet ik dan de WRT160N laten overkomen uit mijn eigen huis. Zit daar toch maar op 16Mbit dus dan volstaat de WRT54GL weer...

Via Wifi naast de router:
[afbeelding]
Prima verder...
Prima? Dat is ook maar 20Mb/s, niet >24Mb/s...

Verder mbt tweaks - het gaat hier om WiFi-g, wat onder absoluut perfecte omstandigheden maximaal 24Mb/s kan leveren, maar IRL meestal tussen de 12 en 18Mb/s levert - daarom dat ik gelijk aan WiFi-g moest denken toen je je snelheid gaf. Dat valt verder niet te tweaken.

Beste oplossing is simpelweg vaste verbindingen te gebruiken voor vaste PCs. WiFi-n levert IRL 3 tot 4 keer zoveel als WiFi-g, maar dan nog heb je geen garanties, en heb je het onhebbelijk fenomeen dat 2.4GHz steeds voller raakt waardoor je meer interferentie hebt, maar 5GHz penetreert veel minder, dus ondanks dat het sneller is en nauwelijks last heeft van interferentie is maar de vraag of je er op zolder wat aan hebt.

Soittakaa Paranoid!

• krizzziz
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20-04 09:17
Afgelopen zaterdag UPC modem (Cisco EPC3121) en 2x mediabox gekregen.

Modem aangesloten, ethernet kabel naar mijn Router (Dir-655) en het zooitje werkte. Mijn Mac mini kreeg een IP adres uitgedeeld en ik kan het internet op.

2 vragen:

1. Ik benader mijn modem via 192.168.100.1. Dit werkt echter mijn Router kan ik op geen manier benaderen? In de manual staat 192.168.1.2 opgegeven maar dit adres werkt niet. Ook 192.168.1.1 werkt niet. Iemand enig idee hoe ik mijn Dlink benader? Ik snap dat dit topic voor UPC vragen is bedoeld maar daar het denk ik te maken heeft met het ip adres wat mijn upc modem heeft stel ik de vraag toch hier.

2. Als ik de computer afsluit en weer opstart is de internetverbinding weg. Als ik de computer uitzet, modem reset en vervolgens computer herstart is internet weer terug. Iemand enig idee waar dit aan ligt? Ik moet denk ik de oorzaak zoeken bij mijn router maar deze kan ik dus net niet benaderen....

ehhhh..HOI

• sylvesterrr

sylvesterrr

Parttime Nerd 8-)

Heb je het modem wel op de juiste poort van je router aangesloten (WAN-poort, en niet een LAN-poort)? Wat is het ip-adres dat jouw Mac mini toegewezen krijgt?

• krizzziz
quote:
sylvesterrr schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:34:
Heb je het modem wel op de juiste poort van je router aangesloten (WAN-poort, en niet een LAN-poort)? Wat is het ip-adres dat jouw Mac mini toegewezen krijgt?
Aha, uit gewoonte dus niet op de wan poort maar op een lan poort aangesloten, ik ga dat eens veranderen. Het ip adres wat mijn mac kreeg was mijn "externe ip" en niet een nummer dat begint met 192.x.x.x .....

Ik breng verslag uit, thanks zover.

ehhhh..HOI

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:33

Sabbi

je denkt aan mij.

quote:
kRiZzZiZ schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:21:
Afgelopen zaterdag UPC modem (Cisco EPC3121) en 2x mediabox gekregen.

Modem aangesloten, ethernet kabel naar mijn Router (Dir-655) en het zooitje werkte. Mijn Mac mini kreeg een IP adres uitgedeeld en ik kan het internet op.

2 vragen:

1. Ik benader mijn modem via 192.168.100.1. Dit werkt echter mijn Router kan ik op geen manier benaderen? In de manual staat 192.168.1.2 opgegeven maar dit adres werkt niet. Ook 192.168.1.1 werkt niet. Iemand enig idee hoe ik mijn Dlink benader? Ik snap dat dit topic voor UPC vragen is bedoeld maar daar het denk ik te maken heeft met het ip adres wat mijn upc modem heeft stel ik de vraag toch hier.

2. Als ik de computer afsluit en weer opstart is de internetverbinding weg. Als ik de computer uitzet, modem reset en vervolgens computer herstart is internet weer terug. Iemand enig idee waar dit aan ligt? Ik moet denk ik de oorzaak zoeken bij mijn router maar deze kan ik dus net niet benaderen....
192.168.0.1

• sylvesterrr

sylvesterrr

Parttime Nerd 8-)

quote:
kRiZzZiZ schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:42:
[...]

Aha, uit gewoonte dus niet op de wan poort maar op een lan poort aangesloten, ik ga dat eens veranderen. Het ip adres wat mijn mac kreeg was mijn "externe ip" en niet een nummer dat begint met 192.x.x.x .....

Ik breng verslag uit, thanks zover.
Als je Mac mini een extern ip heeft gekregen, dan is het volstrekt logisch dat je de webinterface van je router niet kan bereiken. :)

• Singular1ty
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23:13

Singular1ty

Hardware Prutser

Tweakers, thuis zijn we recent overgestapt op UPC, maar mijn pa krijgt van de Linksys router (model WAG354G) die het (bijna) altijd perfect deed met Online, na de instalatie van het UPC Modem (merk Arris) wireless niet meer aan de praat.

De laptop ziet geen netwerk of de router maakt het niet aan. Als je een PC aan een kabel vanaf de router hangt en alles normaal aansluit werkt het zoals je mag verwachten. Maar gezien er nogal veel met laptops door het huis word gesleept is dat geen optie. Wat kan ik zoal proberen behalve de al 15x geprobeerde methode van de 10ct-per-minuut UPC klantenservice dat alles 'gewoon moet werken' als je het in de volgorde modem-router-pc aansluit? De support van Linksys bood geen uitkomst omdat dit probleem specifiek met UPC te maken lijkt te hebben.

Heeft iemand bijvoorbeeld ervaring met deze of een gelijksoortige Linksys router die mij kan vertellen welke VPI en VCI waarden ik moet gebruiken bij UPC? Deze zouden volgens de handleiding van de router namelijk door de ISP moeten worden geleverd, maar nee dus. Ik vermoed dat het hier iets mee te maken heeft.

Edit: Eventjes de belangrijkste regels aangestipt in vet zodat je in 1 oogopslag mijn vraag begrijpt en de juiste info voorhanden hebt :+

i5 2500K @ 5GHz // 8GB Samsung CH9 // P8Z77-i Deluxe // EVGA GTX670 // 2x Samsung 840 Pro 256GB // WD Green 3TB // Seasonic G-650 // Watercooled Bitfenix Prodigy // Meuk te koop!

• bruudx
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:00
quote:
Singular1ty schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 14:58:
Tweakers, thuis zijn we recent overgestapt op UPC, maar mijn pa krijgt van de Linksys router (model WAG354G) die het (bijna) altijd perfect deed met Online, na de instalatie van het UPC Modem (merk Arris) wireless niet meer aan de praat.

De laptop ziet geen netwerk of de router maakt het niet aan. Als je een PC aan een kabel vanaf de router hangt en alles normaal aansluit werkt het zoals je mag verwachten. Maar gezien er nogal veel met laptops door het huis word gesleept is dat geen optie. Wat kan ik zoal proberen behalve de al 15x geprobeerde methode van de 10ct-per-minuut UPC klantenservice dat alles 'gewoon moet werken' als je het in de volgorde modem-router-pc aansluit? De support van Linksys bood geen uitkomst omdat dit probleem specifiek met UPC te maken lijkt te hebben.

Heeft iemand bijvoorbeeld ervaring met deze of een gelijksoortige Linksys router die mij kan vertellen welke VPI en VCI waarden ik moet gebruiken bij UPC? Deze zouden volgens de handleiding van de router namelijk door de ISP moeten worden geleverd, maar nee dus. Ik vermoed dat het hier iets mee te maken heeft.

Edit: Eventjes de belangrijkste regels aangestipt in vet zodat je in 1 oogopslag mijn vraag begrijpt en de juiste info voorhanden hebt :+
Zo te zien probeer je een adsl modem aan te sluiten om een kabel modem? Als het arris modem een intern ip afgeeft zou je dhcp uit kunnen zetten in de linksys em het arris modem en het linksys modem kunnen verbinden op de lan poorten. Als het arris modem een extern ip geeft zul je toch een router moeten aanschaffen. De linksys die jij noemt is een adsl modem + router in 1.

• Singular1ty

Singular1ty

Hardware Prutser

quote:
Zo te zien probeer je een adsl modem aan te sluiten om een kabel modem? Als het arris modem een intern ip afgeeft zou je dhcp uit kunnen zetten in de linksys em het arris modem en het linksys modem kunnen verbinden op de lan poorten. Als het arris modem een extern ip geeft zul je toch een router moeten aanschaffen. De linksys die jij noemt is een adsl modem + router in 1.
Dat klopt, de Linksys is inderdaad een ADSL-modem maar pa had begrepen dat 'ie ook met kabel overweg kon. Bedankt voor je inzicht, dit maakt de kwestie een stuk eenvoudiger. Hoe kom ik erachter of het Arris Modem interne of externe IPs uitdeelt?

i5 2500K @ 5GHz // 8GB Samsung CH9 // P8Z77-i Deluxe // EVGA GTX670 // 2x Samsung 840 Pro 256GB // WD Green 3TB // Seasonic G-650 // Watercooled Bitfenix Prodigy // Meuk te koop!

• Smarty_6000
  • Laatst online: 20-04 00:52
quote:
Singular1ty schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 16:08:
[...]

Dit werkt ook als de Arris modem een extern IP afgeeft? (het klinkt logisch maar je weet hoe de praktijk werkt)

PS. mijn vader heet toevallig Kees, hopelijk is bovenstaande een zeer goed gekozen uitdrukking :+
Dan ben ik bang dat je die linksys door een "echte router" moet vervangen, want dan zit er niks van NAT meer achter je kabelmodem ... :/

-=Mijn PC Specs=-

• Singular1ty

Singular1ty

Hardware Prutser

quote:
Smarty_6000 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 16:35:
[...]

Dan ben ik bang dat je die linksys door een "echte router" moet vervangen, want dan zit er niks van NAT meer achter je kabelmodem ... :/
Daar was ik al bang voor. Ik ga vanmiddag aan de knutsel, als het meezit zou het met jullie tips wel moeten lukken :)

• gpser
Ik probeerde zelf met een adsl wifi router het kabel internet te delen, maar blijkt dat ie voor eeuwig op een adsl signaal wacht. m.a.w. je kunt er geen internet mee delen afaik.

• Singular1ty

Singular1ty

Hardware Prutser

quote:
Ik probeerde zelf met een adsl wifi router het kabel internet te delen, maar blijkt dat ie voor eeuwig op een adsl signaal wacht. m.a.w. je kunt er geen internet mee delen afaik.
Dit is inderdaad het probleem waar mijn vader mee zit, maar misschien valt het met bovenstaande op te lossen.

• Singular1ty

Singular1ty

Hardware Prutser

quote:
De Arris modem blijkt helaas een extern IP uit te delen. De PC met de router verbinden maakt het configureren van de router mogelijk, maar als de router tussen modem en pc word gezet kan je niet meer bij de router komen lijkt het, zelfs als je het IP ervan vast zet.

Het lijkt er dus op dat we een nieuwe router nodig hebben. Ik ben hier totaal niet in thuis. UPC levert zelf een Sitecom WL-582 voor 60,-. Hebben jullie een beter/goedkoper alternatief?

• bruudx
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:00
quote:
Singular1ty schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 12:41:
[...]

De Arris modem blijkt helaas een extern IP uit te delen. De PC met de router verbinden maakt het configureren van de router mogelijk, maar als de router tussen modem en pc word gezet kan je niet meer bij de router komen lijkt het, zelfs als je het IP ervan vast zet.

Het lijkt er dus op dat we een nieuwe router nodig hebben. Ik ben hier totaal niet in thuis. UPC levert zelf een Sitecom WL-582 voor 60,-. Hebben jullie een beter/goedkoper alternatief?
Zelf heb ik geen ervaring met de Sitecom. Hier heb ik een Netgear WNDR3700 staan in combinatie met dd-wrt en UPC 60mbit. Misschien enigsinds aan de prijs (91 euro), maar wel waar voor je geld.

• chim0
  • Laatst online: 16:59
quote:
xost schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 16:05:
Ik krijg klachten van enkele van onze klanten welke een UPC verbinding hebben. Zij kunnen ons niet meer benaderen op IP 89.184.172.25 maar krijgen gewoon timeouts. Kan iemand met UPC dit adres ook niet benaderen? (HTTP en ICMP)

Vanaf andere providers is dit wel mogelijk.
Werkt prima, ik krijg een inlogscherm.

Postcode 3317.
quote:
Singular1ty schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 16:03:
Hoe houd ik ADSL- en kabelrouters uit elkaar? Dan kan ik zelf eens aan de snuffel op het web.
Niet want ze zijn hetzelfde. Je sluit het ADSL of kabelmodem gewoon aan op de WAN-poort met een standaard netwerkkabel. Tenzij je een ADSL modem bedoelt, deze heeft een RJ11 poort voor de telefoonkabel.

Router:
http://www.build-my-home-computer.com/image-files/router-back.jpg

ADSL modem:
http://www.ultimateone.co.uk/img/articles/bt-voyager-190-adsl-modem-rear-view.jpg

chim0 wijzigde deze reactie 27-01-2011 16:15 (41%)

• jopie
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 23:30
quote:
Mark. schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 16:22:
Een misschien hele oude vraag: Waarom kan je met een UPC abonnement niet meerdere computers thuis aansturen? :S Mij lukt het niet.. :/
Daar hebben ze routers voor uitgevonden.

• sylvesterrr

sylvesterrr

Parttime Nerd 8-)

quote:
Mark. schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 16:22:
Een misschien hele oude vraag: Waarom kan je met een UPC abonnement niet meerdere computers thuis aansturen? :S Mij lukt het niet.. :/
Dat kan wel, maar je hebt wel een eigen router nodig tenzij je van UPC een Thomson TWG850 of Thomson TWG870 als modem hebt ontvangen.

@anthonycd: kan je *.domein.nl niet verwijzen naar je dyndns-host?

sylvesterrr wijzigde deze reactie 27-01-2011 17:36 (8%)

• Weerz
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:08
Zijn er meer mensen me trage websites over zee?

Facebook
Zynga
Linkedin

Ze laden bijna niet meer.
Pingen levert tussen de 120 en 190ms op.
Router reset gedaan, modem ook. Rechtstreeks op modem zelfde probleem en zelfde ping.
Voor en na reset.
Meerdere pc's

Postcode 3076

• DennusB
  • Niet online
quote:
Weerz schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 20:50:

Facebook
Zynga
Linkedin

Router reset gedaan, modem ook. Rechtstreeks op modem zelfde probleem en zelfde ping.
Voor en na reset.
Meerdere pc's

Postcode 3076
Super snel hier :) No problem.
Postcode 3135

Deyron Is het al bijna vrijdag?

• peer0045
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23-05-2012
quote:
Weerz schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 20:50:

Facebook
Zynga
Linkedin

Voor en na reset.
Meerdere pc's

Postcode 3076
Hier werkt het ook voor geen meter postcode 3233. :(

• --MeAngry--
  • Laatst online: 20-04 01:13

--MeAngry--

aka Qonstrukt

quote:
Singular1ty schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 10:56:
[...]

Ziet er goed uit. Ik denk dat ik die dan maar ga bestellen, review is goed en aan de prijs kan ik me ook geen buil vallen...
Kan niet missen inderdaad, heb deze laatst ook bij mijn ouders neergezet. Zij hadden ook nog een ADSL modem/router dus moest er iets anders komen na de overstap op UPC.
Een ADSL modem/router NAT vaak alleen vanaf het modem naar de switchpoorten, en niet vanaf een switchpoort naar de andere switchpoorten, vandaar dat zoiets niet werkt. (Tenzij je er dd-wrt op kunt zetten oid, dan kun je zelf de WAN/LAN assignments op de switch doen.)

Mijn thuis-IP is: 95.96.255.80, en vanaf het werk kom ik ook nog lekker snel op m'n servert, dus niks aan het handje.

--MeAngry-- wijzigde deze reactie 28-01-2011 11:12 (8%)

[ Taxiprijs ]: Bereken snel en eenvoudig de prijs van een taxirit. [ My Number One ]: iOS app om snel een actie uit te kunnen voeren als shortcut

• anthonycd
quote:
sylvesterrr schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 17:30:
[...]

Dat kan wel, maar je hebt wel een eigen router nodig tenzij je van UPC een Thomson TWG850 of Thomson TWG870 als modem hebt ontvangen.

@anthonycd: kan je *.domein.nl niet verwijzen naar je dyndns-host?
Dat heb ik ook geprobeerd maar dan geeft de host aan dat er iets niet goed is ingevuld. Maar het werkt inmiddels allemaal weer. Vond het alleen apart om te zien dat erachter dus nog een . gezet moest worden. Zou ik niet op zijn gekomen totdat ik zag dat het bij de backup mail server, waar ook een ns.backupmail. zag dat er een . achter stond. Erbij gezet en voila, het werkt. Bedankt iig.

Laatste probleem is dan dus nu nog als volgt. Het is als volgt aangesloten. Modem op een router en daarachter alle pc's en de server. [Modem - router - pcs en server].

Eerst zat de server direct achter het modem en achter de server. Daardoor kon ik ook naar webmail.domeinnaam.nl gaan en kwam ik netjes op de webmail uit.

Nu werkt dat niet meer, omdat de server achter de router staat. Dit gaat dus om het thuisnetwerk. Vanaf een andere locatie werkt het prima verder.

Is er een mogelijkheid om de DNS van de server te gebruiken zodat de subdomeinen naar de server resolved worden en wat de server niet weet, gewoon de normale DNS servers?

anthonycd wijzigde deze reactie 28-01-2011 14:18 (31%)

• Smarron
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23:48

Smarron

10K!

Hier doet het internet het helemaal niet meer sinds vrijdagavond. Ik heb in eerste instantie alles 20x gereboot (modem, router, switch, PC), maar niks hielp. Toen kabels verwisseld.

Vreemde was dat de modem aangaf gewoon verbinding te hebben. Lees ik nu hierboven alle reacties en dan lijkt het toch niet aan mij te liggen. Ik zal eens kijken hoe ik dat ga doen met die alternatieve DNS-servers.

Postcode 6711.

(Toch wel handig dat mobiel internet).

-=Asus Nexus 7 (2013)=- -=Asus MemoPad HD7=- -=Asus Transformer TF101=- -=Samsung Galaxy S4=- -=Nikon D5100=-

• rrozijn
  • Laatst online: 20-04 15:33
quote:
Smarron schreef op zondag 30 januari 2011 @ 13:18:
Hier doet het internet het helemaal niet meer sinds vrijdagavond. Ik heb in eerste instantie alles 20x gereboot (modem, router, switch, PC), maar niks hielp. Toen kabels verwisseld.

Vreemde was dat de modem aangaf gewoon verbinding te hebben. Lees ik nu hierboven alle reacties en dan lijkt het toch niet aan mij te liggen. Ik zal eens kijken hoe ik dat ga doen met die alternatieve DNS-servers.

Postcode 6711.

(Toch wel handig dat mobiel internet).
Ik zit ook in postcode 6711 en heb geen problemen. Heb vanmorgen nog gewoon zonder problemen geinternet.

• gpser
Ik heb eigenlijk weinig problemen met UPC. Ik heb wel het probleem dat de router die ik heb aangesloten op de kabelmodem zich regelmatig herstart bij wifi verbindingen via aangesloten upc internet met Adsl had ik daar geen last van.

gpser wijzigde deze reactie 30-01-2011 19:57 (8%)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
gpser schreef op zondag 30 januari 2011 @ 19:56:
Ik heb eigenlijk weinig problemen met UPC. Ik heb wel het probleem dat de router die ik heb aangesloten op de kabelmodem zich regelmatig herstart bij wifi verbindingen via aangesloten upc internet met Adsl had ik daar geen last van.
Is het dezelfde router? En is de hoeveelheid verkeer die er overheen gaat (de snelheid van je abo) vergelijkbaar?

Het zou kunnen dat de router een memory leak oid heeft en in de soep loopt bij langdurig zwaar verbruik. Makkelijkste manier om eea uit te sluiten is een willekeurige andere router te lenen en te kijken wat er daarmee gebeurt.

Soittakaa Paranoid!

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18:16

Notna

Where are you?®

quote:
Madshark schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 21:30:

Gegevens uit de modem:

Upstream Channels

Power Level:
Ach, wat herkenbaar: http://www.chelloo.com/upc/index.php?topic=38649.0

Uiteindelijk door de Webcare medewerkers opgelost :)

Wat nu wel jammer is, is dat ik in Purmerreutel last heb van (zo lijkt het) capaciteits problemen. Tijdens spitsuren is het niet vooruit te branden. Tegen middernacht haal ik de volledige snelheid? Voor zover ik heb kunnen zien ligt het niet aan mijn apparatuur aangezien:

- Direct op de modem aansluiten dezelfde snelheid geeft
- Wifi geeft dezelfde snelheid
- Modem waardes zijn prima me dunkt (zie topique)
- UPC bevestigd telefonisch dat het signaal in orde is (as if :') )
- Ik op bepaalde (nachtelijke) tijdstippen wél 60 mbit haal

Jammer, maar blijkbaar is UPC er mee bezig. Hoe lang het dan mag en gaat duren is natuurlijk een ander verhaal :)

Specs PC || TS van [Doe-Het-Zelf] Het klussende Tweaker Q&A en verzamel topique

• krizzziz
quote:
sylvesterrr schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 12:01:
[...]

Als je Mac mini een extern ip heeft gekregen, dan is het volstrekt logisch dat je de webinterface van je router niet kan bereiken. :)
Daarom snapte ik het al niet, maar voel me achteraf behoorlijk stom. Had dus de ethernet kabel niet in het desbtreffende slot (WAN) van mijn router gedaan. Geen wonder dat de Router niet/slecht internet stond te verdelen en ik mijn modem niet kon benaderen!

Probleem opgelost dus.

ehhhh..HOI

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
ninon schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 14:14:
Sinds november overgestapt naar UPC (internet bellen en televisie), gewoon een standaard abonnement.
Alleen laatste tijd begint het mij op te vallen dat als ik game, voornamelijk WoW, dat hij eruit knikkert.
Endan heb ik het niet over dat mijn internetverbinding eruit vliegt, maar ingame geen sync meer hebt.
Alles lijkt normaal te werken, ik kan ook chats ontvange, kan zelf bewegen maar ik kan niet praten of abilities gebruiken of wat dan ook.
Game afsluiten en opstarten is hiervoor nodig. Heb dit op mijn macbookpro, maar ook op mijn vaste pc.
Zowel bekabel als wifi. Dns heb ik zowel hard als automatisch geprobeerd, denk dat het daar ook niet aan kan liggen.

heb alleen geen trace geprobeerd op dat moment, maar vind het wel apart. en dit sinds ik UPC heb.
nou wil ik nog niets kortsluiten, en weet ook niet als het goed is om het hier te plaatsen, maar wellicht iemand hier een idee ?
Heb je wat meer info?

Welke modem en welke router heb je? Heb je het zonder router direct op modem geprobeerd (en wat gebeurde er toen)?

Sowieso, je zegt dat het pas de laatste tijd speelt, maar spreekt dat tegen dat het is sinds je UPC hebt. Welk van de twee is het geval?

Soittakaa Paranoid!

• Bierviltje
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 26-06-2011
Ah een UPC problemen topic O-)
Hopelijk kan iemand mij helpen.

Ben sinds vorige week overgestapt naar UPC met 60Mbit van KPN 20Mbit. Echter sinds ik UPC gebruik heb ik moeite om een constante internet verbinding in stand te houden. De maximum snelheid is geen probleem, echter zodra ik ga streamen (tv programma's op tv, internet radio of tijdens online games) valt telkens de verbinding weg en kan die opnieuw zijn buffer gaan laden. Hier had ik voorheen geen last van met KPN.

Ik heb al andere internet kabels geprobeerd maar dit maakt geen verschil. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Naar mijn idee ligt het aan het modem/router die ik van UPC gekregen heb. Het betreft hier de versie thomson.

Alvast bedankt!

• gpser
Ik had dat probleem met een vastlopende router/modem bij het downloaden via torrent of emule.
Die kon het aantal connecties aan. Dat was met ADSL, dus het zou vast je modem/router zijn.
Pagina: 1 ... 10 ... 20

Dit topic is gesloten.