[intranet] Intranet Thuis

Pagina: 1
Acties:
  • 614 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 21:04

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Topicstarter
Omdat bij veel bedrijven interne diensten en services worden aangeboden op het interne netwerk (crm, erp, etc toepassingen) was ik benieuwd hoeveel diensten ik thuis aan kon bieden.

Het netwerk thuis bestaat uit 3 switches waarvan 1 snmp ondersteund. Deze voorzien 8 machines. Hiervoor aangesloten is 1 server die filesharing, internetverkeer en de intranet diensten aanbied. Op dit moment wordt in mijn netwerk aangeboden:
  1. Zoeken van de fileshares op inhoud (http://www.zilverline.org)
  2. Bekijken van de huidige internet belasting (per ip)
  3. De interne wiki(waar instaat welke sleutels en ip's, instellingen)
  4. Telefoonlijst ven bekenden
  5. Uptime van diensten en machines (http://www.mpa-garching.mpg.de/angel/)
Welke diensten bieden jullie aan via jullie thuis intranet en wat is nog te verbeteren.
(ik weet dat het bedrijven intranet ook interessant is, maar de focus licht toch meer thuis)

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-06 23:19
in studententijd:
1. bierlijst (+kooprooster)
2. vetkeetlijst (+kooprooster)
3. klussenrooster

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddog33hummer

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Topicstarter
Nu ook een trac toegevoegd voor thuis.

Verbaast me dat zo weinig mensen thuis een intranet hebben.
Hebben mensen mischien daarvoor niet voldoende machines thuis ?

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-04 19:24
Tja mijn thuis is 4 pc's waarvan 1 server waar een webserver op draait ook, maar ik zie totaal geen nut van een intranet voor mij, mijn vrouw en 3 kids 8)

Kalender op het prikbord in de keuken net als een schema met klusjes, werkt net zo goed of zelfs beter, omdat je daar langsloopt ipv naar een intranetpagina te surfen om het te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159032

Tsja, ik zie het nut er ook niet zo van in eerlijk gezegd... Beetje veel moeite om op te zetten, terwijl ik het prolly nooit zal gebruiken/updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
reddog33hummer schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 10:27:
Wat dacht je er van dat een huis niet een bedrijf is waar alle processen en informatievoorzieningen zo gestroomlijnd mogelijk dienen te verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-03 14:41

Tachyon

pop the glock

reddog33hummer schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 10:27:
Zo vreemd is dat niet hoor. Wat wel vreemd is dat jij daar verbaasd over bent... ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-05 14:53

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

ParaNoiMia schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 11:30:
Tja mijn thuis is 4 pc's waarvan 1 server waar een webserver op draait ook, maar ik zie totaal geen nut van een intranet voor mij, mijn vrouw en 3 kids 8)

Kalender op het prikbord in de keuken net als een schema met klusjes, werkt net zo goed of zelfs beter, omdat je daar langsloopt ipv naar een intranetpagina te surfen om het te bekijken.
Een flink whiteboard in de keuken werkt inderdaad beter dan je armzalige ars slepen naar de pc om te kijken of je aan de beurt bent voor de bierronde of wat dan ook.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
@ TS : hoe heb je die telefoonlijst voor elkaar gekregen? Momenteel heb ik zelf mediawiki draaien, waarin ik oa. adressen en telefoonnummers bewaar.

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:13

wjv

Ik heb een viertal web services draaien op mijn thuis server. Deze zijn voornamelijk voor het intranet bedoeld, maar ze staan ook naar het internet toe open:

- statische html paginas met de (vakantie) fotos
- gegeneerde paginas met mijn strip verzameling
- web formulier voor de ezel
- een zelfgemaakte php/mysql pagina waar mijn vriendin haar diensten in bij houdt, zodat ik kan zien wanneer ze vrij is, en zij het overzicht houdt hoeveel uur en welke uren ze gewerkt heeft.

Ik zit nog na te denken om hier een file / backup service aan toe te voegen.

Ook heb ik nagedacht over een agenda achtige functionaliteit, maar dit werkt alleen maar wanneer dit goed onderhouden wordt, en ik ben bang dat het net even wat makkelijker is om afspraken in een papieren agenda, of white bord neer te zetten.

Adres en telefoon gegevens lijken me nog wel een nuttige toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-06 22:13
1 Windows 2003 Server Enterprise die de volgende dingen doet:
* Active Directory
* IIS Webserver voor mijn website
* File server / Print server
* Download bak (via Remote desktop, aparte account met restricties)
* SQL Server (ook voor o.a. Website)
2 Red Hat / Fedora Core Linux
* Webserver via Apache voor fotosite
3 HP Unix
* Backup Server met DLT Tape Robot, hier mee is mijn pa nog bezig, het e.e.a. te automatiseren zodat de file server via deze dlt robot kan backuppen, nu gaat dit nog via een standaard DLT drive.

Dit alles draait in een netwerk met 4 netwerkprinters, 3 XP clients, 1 Windows 98 client, en is eigenlijk puur voor hobby :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddog33hummer

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Topicstarter
Tachyon schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 12:04:
Zo vreemd is dat niet hoor. Wat wel vreemd is dat jij daar verbaasd over bent... ;)
Laat ik die zin even herformuleren. Ik kon mij niet voorstellen dat ik en Osiris de enigste waren. Het leek me dat wel meer mensen dit hebben.
Hoe heb je die telefoonlijst voor elkaar gekregen? Momenteel heb ik zelf mediawiki draaien, waarin ik oa. adressen en telefoonnummers bewaar.
De telefoonlijst is een restand van oudere tijden :P. Is gewoon een sql met een van mijn eerste creaties. Om het samen te voegen met de wiki is inderdaad niet zo'n slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiqum
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-05 17:12
Waarom zou je een intranet netwerk willen hebben?
Ik heb thuis gewoon 1 server stan die zorgt voor ftp/download meuk.
Alles wat we nodig hebben, een wiki voor intranet kom op zeg je kunt toch wel even naar bene roepen wat dat ene IP adres of die gateway instelling was? Vakantiefoto's? me ouders hebben hun eigen foto's ik ook me pa zet ze op een cd en die kunnen ze dan op de dvd speler bekijken.
Telefoonlijst daar hebben ze een telefoonboekje voor uitgevonden 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Xiqum op 23-12-2005 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddog33hummer

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Topicstarter
Pantagruel schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 12:11:
Een flink whiteboard in de keuken werkt inderdaad beter dan je armzalige ars slepen naar de pc om te kijken of je aan de beurt bent voor de bierronde of wat dan ook.
Telefoonlijst daar hebben ze een telefoonboekje voor uitgevonden
Mischien is voor aantal zaken een witeboard handiger voor bepaalde zaken.
  1. Maar bij ons hebben we een wireless verbinding met een wep sleutel waar een vpn overheen gaat (wpa werkte niet). Voor mensen bij ons thuis is het wel handig als er ergens staan hoe ze dat instellen moeten.
  2. Onze telefoonlijst bestaat uit bijna 80 personen. Dit is een beetje moeilijk op een whiteboard. Dit zou natuurlijk wel in een boekje kunnen (de lijst wordt 1 keer in de zoveel tijd uitgeprint) , maar zoals bij userfriendly wel eens wordt gezecht: "The data integrety is excelent, but the search function sucks"

[ Voor 6% gewijzigd door reddog33hummer op 23-12-2005 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddog33hummer

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Topicstarter
Xiqum schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 13:49:
Waarom zou je een intranet netwerk willen hebben?
Ik heb thuis gewoon 1 server stan die zorgt voor ftp/download meuk.
Alles wat we nodig hebben, een wiki voor intranet kom op zeg je kunt toch wel even naar bene roepen wat dat ene IP adres of die gateway instelling was? Vakantiefoto's? me ouders hebben hun eigen foto's ik ook me pa zet ze op een cd en die kunnen ze dan op de dvd speler bekijken.
Telefoonlijst daar hebben ze een telefoonboekje voor uitgevonden 8)7
Zoals je mischien al kon lezen hebben we bijna 8 computers in het intranet hangen. Als ik dan voor elke vraag moet gaan komen dan heb ik geen leven meer. [oftoppic]Ik weet dat sommige mensen vinden dat bij dit soort dingen mensen horen die al geen leven hebben, maar dat is niet zo.[/offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
reddog33hummer schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 13:51:
[...]
• Onze telefoonlijst bestaat uit bijna 80 personen. Dit is een beetje moeilijk op een whiteboard. Dit zou natuurlijk wel in een boekje kunnen (de lijst wordt 1 keer in de zoveel tijd uitgeprint) , maar zoals bij userfriendly wel eens wordt gezecht: "The data integrety is excelent, but the search function sucks"
[/list]
Het alfabet is toch niet echt moeilijk?

Ik ziet het nut van een 'intranet' voor thuisgebruik ook niet echt in. Het is toch van de zotte dat je in een familie van 3 a 5 personen gaat communiceren via een intranet. Wat zou er dan op moeten komen? Een organigram? Het menu in de kantine?
wjv schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 12:31:
- een zelfgemaakte php/mysql pagina waar mijn vriendin haar diensten in bij houdt, zodat ik kan zien wanneer ze vrij is, en zij het overzicht houdt hoeveel uur en welke uren ze gewerkt heeft.
euh, praten jullie nooit met elkaar?

Nou 't klinkt gewoon erg vreemd voor mij. Als hobbyprojectje om wat te kloten met apache en mysql e.d. kan ik het me nog voorstellen, maar om het ook echt daadwerkelijk te gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door Noork op 23-12-2005 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
Ik heb wel bijna mijn telefoonboek/adressenlijst/verjaardagenoverzicht via PHP in MySQL staan, telt dat ook ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:13

wjv

Noork schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 13:58:
[...]

euh, praten jullie nooit met elkaar?
Soms ....

Maar daar gaat het hier niet over, zij heeft een overzicht van de (over) uren die zij gedraaid heeft, als controle op wat haar werkgever bijhoudt, ik kan snel even kijken wanneer zij vrij is, hoef ik haar niet te bellen of ze over drie weken op donderdag avond vrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddog33hummer

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Topicstarter
Spreken jullie niet met elkaar ?
[b]wjv schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 14:13
Soms ....
Maar daar gaat het hier niet over, zij heeft een overzicht van de (over) uren die zij gedraaid heeft, als controle op wat haar werkgever bijhoudt, ik kan snel even kijken wanneer zij vrij is, hoef ik haar niet te bellen of ze over drie weken op donderdag avond vrij is.
Ik kan me dit heel erg voorstellen. Zelf gebruiken wij hier gedeelde agenda's voor. Dan hoef je de ander niet te storen als je iets in wil plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 15:37
Draai hier een linux router... Met Apache/PHP/MySQL..
Firewall met IPTables...

Heb op de webserver een soort van CP.. Ben hier wel nog mee bezig.. Maar wil dit uiteindelijk erin hebben:
- DHCPD Func's
- WoL Func's
- Internet access per IP
- Up/Downstream per IP
- Port forwarding
Etc etc etc.. Allemaal technische dingen...

Heb op dit moment alleen MRTG draaien met traffic van het modem in dit 'CP'.. wil dit eigenlijk ook per IP gaan doen.. maar heb de tijd nog niet gevonden.. Misschien deze vakantie.

Omdat we hier thuis ongeveer 14 PC's hebben (waarvan 2 altijd aan staan + 6 intensief gebruikt) is het wel leuk om dit allemaal bij te kunnen houden..

Wil misschien uiteindelijk ook nog CPU etc via snmp doen per PC..

De bestanden worden geshared vanaf mn eigen PC.. die heeft 1,5 TB opslag.. (wat alweer bijna vol zit :P ).. Mijn linux bak maar 20GB.. Best jammer eik.. maar goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:50
Thuis bied ik aan:
Server1 :
Dual CPU (AMD MP 2400+)
Windows 2003
- Active directory
- DNS
- VPN
- HTTP / MySQL / FTP
- File: 5x200 GB, 2x160 GB

Server2 (Win2k3) (rack)
- Active Dir
- DNS
- DHCP
- File: 80 GB

Server 3 (Win2k3)
- Active Dir
- DNS
- Symantec Corp AV

Internet: 19 inch SonicWall Pro200
4x 19 inch switches in een rackmount

Clients:
3 laptops, 2 workstations (me pa en ik :o )

Onbetaalde diensten natuurlijk :D Me pa sponsort de elektriciteitsrekening

Active Dir voor het inloggen en bijhouden van profielen.
Webserver is voor testomgeving voor mijn webprojecten.
VPN voor mijn pa en mij, om vanaf afstand bij bestanden te kunnen.

Binnenkort moet de buurvrouw er ook nog op kunnen (wireless), dus dat moet ik nog fixen. keertje... :)

[ Voor 25% gewijzigd door msteggink op 23-12-2005 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

www.stiensnet.nl heeft wel een intranet, maar dat is al niet echt intern meer (omdat de mensen een eindje uit elkaar wonen).

Daar draait een forum op met wat voor nieuwe shit er gedeeld is en bij wie.
Voor de rest is dat ook om ip's en instellingen bij te houden en om storingen in het netwerk te melden.
Zelf heb ik geen intranet, want ik zou toch de enige gebruiker zijn :P

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-04 19:24
reddog33hummer schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 15:37:
[...]

[...]

Ik kan me dit heel erg voorstellen. Zelf gebruiken wij hier gedeelde agenda's voor. Dan hoef je de ander niet te storen als je iets in wil plannen.
wij hebben gewoon 1 centrale agenda liggen op een buro, je weet wel, zo'n groot ding waar je met een balpen dingen in kan schrijven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burrug
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10-2024
Tja zo vreemd is de gedachte niet. :) Vroeger had je die Davilex applicaties waar je je telefoonnummers en adressen etc in opsloeg. Ook kun je je e-mail webbased aanbieden (indien een mailserver niet is toegestaan van je ISP) zo is het toch voor iedereen bereikbaar...

Een klusjeslijst moet je denk niet eens aan denken.. maar het is niet vreemd dat je het weinig ziet

Puur hobbywerk denk ik zo.. voor als je arbeidsongeschikt thuis zit ofzo :D

[ Voor 9% gewijzigd door burrug op 14-12-2007 15:31 ]

Tannoy Revolution R3 105W 6ohm, Marantz PM-7003 2x70W 8ohm, 2x JVG goud/goud, Marantz CD-6003, Marantz ST-6003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-05 13:06
burrug schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 15:30:
Tja zo vreemd is de gedachte niet. :) Vroeger had je die Davilex applicaties waar je je telefoonnummers en adressen etc in opsloeg. Ook kun je je e-mail webbased aanbieden (indien een mailserver niet is toegestaan van je ISP) zo is het toch voor iedereen bereikbaar...

Een klusjeslijst moet je denk niet eens aan denken.. maar het is niet vreemd dat je het weinig ziet

Puur hobbywerk denk ik zo.. voor als je arbeidsongeschikt thuis zit ofzo :D
Topic is 2 jaar oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burrug
dusz...? Het is een forum... Daar kun je discusseren over dingen weet je wel.. :S

Tannoy Revolution R3 105W 6ohm, Marantz PM-7003 2x70W 8ohm, 2x JVG goud/goud, Marantz CD-6003, Marantz ST-6003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 20:02

Jiffy

God, you're ugly!

burrug schreef op woensdag 19 december 2007 @ 11:26:
dusz...? Het is een forum... Daar kun je discusseren over dingen weet je wel.. :S
offtopic:
Het kicken van een antiek topic wordt over het algemeen niet geweldig gewaardeerd...

Om weer ontopic te komen: imo is het hebben van een stevig intranet met applicaties voor thuisgebruik lichtelijk zinloos. Ik vind computers al tig jaar geweldig, heb er ook een hele batterij van staan, draai een behoorlijk uitgebreid netwerkje mét server(s) en website, maar dat is toch écht wel voor de hobby en niet omdat ik de boodschappenlijstjes op de computer bij wil houden...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19701

ik heb al thuis een netwerk met de buren sinds 1999 met soms wel 10 PC's/Mac's...
Mijn ervaring is dat gebruikers vooral willen dat het netwerk soepel loop en in de extra (vaak technische) meuk zoals je dat hier ook noemt (IP, traffic view, etc) is geen hond in geïnteresseerd....
Maak als beheerder niet de fout dat jouw interesse hun interesse zou moeten zijn... dat werkt niet, juist .... Als beheerder maak ik wel gebruik van tools om het netwerk te monitoren, maar puur uit onderhoudsnoodzaak.
En... vergeet niet wat je er aan tijd in moet stoppen en wat je er voor terug krijgt... of je moet taken uit gaan besteden aan mede gebruikers dat ze tools bij houden....zodat jij er ook wat aan hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burrug
.

[ Voor 100% gewijzigd door burrug op 08-01-2008 09:33 ]

Pagina: 1