Toon posts:

[Memtest] Testen vanuit/onder windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een probleempje. Ik moet een PC testen die niet van USB kan opstarten en niet de mogelijkheid heeft om een floppydrive aan te sluiten. Toch moet het geheugen van deze machine getest worden. Een CD-Rom drive behoort ook niet tot de opties. Er wordt opgestart van een CF-kaart.

Ik kan hier wel specificaties neerploffen, maar ik denk niet dat het zin heeft aangezien het een speciale, industriele computer betreft die geen gebruik maakt van regulier verkrijgbare componenten.

Op die machine draait windows 2000, dus geen speciale embedded editie ofzo. Weet iemand een geheugentestprogramma als MemTest86 die je onder windows kunt draaien aangezien opstarten in DOS niet tot de mogelijkheden behoort ? Er zijn wel programmatjes die het RAM-geheugen dat op dat moment vrij is kan testen, maar dan kun je het "begin" van het geheugen nog niet testen.

Partition Magic en schijfcontrole van windows kunnen wat toevoegen aan hetgene wat ik zie als autoexec.bat voor windows, zodat er wat anders opstart dan windows. Is hier wat mee te regelen ?

Het geheugen in een andere machine plaatsen is geen optie, aangezien het geheel in een burn-in op 45 graden gaat en deze combinatie moeten we stabiel zien te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 11:00 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Even googlen, en: klik

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Die had ik dus ook gevonden, maar die test alleen het geheugen dat op dat moment vrij is ;)

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 22:13

IEF

Why so serious?

een dos/win98 installatie erbij zetten gaat ook niet (icm pqmagic) ?

misschien dat je dan wel kan testen onder dos..

of bijv. een 2e CF kaart met memtest erop ? (somehow?)

doet die CF gewoon HD emulatie ?

EDIT: ik zeg toch van DOS opstarten (win98 , F8 ?) - TS geeft al aan dat hij niet van CD kan booten of andere media behalve CF

EDIT2: misschien nog linux erbij zetten? eentje welke al een kernel image heeft voor memtest? ik geloof dat fedora dat heeft..

[ Voor 71% gewijzigd door IEF op 15-11-2005 11:06 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:17

sapphire

Die-hard pruts0r

En waar moet windows zich in stoppen als memtest het geheugen test ?
Kun je ook neit van CD booten ?

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
WIndows houdt een deel van het geheugen bezet, wat dus niet getest wordt als je de standaard-windows tooltjes hebt.

Ik ga hier maar even een CF bootable maken en het systeem uit elkaar trekken. Toch houdt ik me aanbevolen voor een Windows-tooltje dat het volledige geheugen goed test, aangezien dit probleem vaker voorkomt en niet alle systemen openkunnen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:23

lier

MikroTik nerd

Haal het geheugen uit de machine en test het in een andere pc !?
Of is dit niet mogelijk ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 10:56:
Het geheugen in een andere machine plaatsen is geen optie, aangezien het geheel in een burn-in op 45 graden gaat en deze combinatie moeten we stabiel zien te krijgen.
;)

Maargoed memtest loopt nu, eens kijken wat eruit komt.

//Update:

Wat heb ik nu precies gedaan:

-CF kaartje opgezocht, bootable gemaakt met de HP USB storage format tool (zolang het op een usb poort aansluitbaar is al dan niet via cardreader kun je het met dat progje bootable maken)
-memtest 1.65 pre-compiled exe for USB-stick er bij opgezet
-Testen die hap ;)

Nu rustig paar uurtjes laten draaien en eens kijken wat eruit komt :)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 11:40 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 11:10:
WIndows houdt een deel van het geheugen bezet, wat dus niet getest wordt als je de standaard-windows tooltjes hebt.

Ik ga hier maar even een CF bootable maken en het systeem uit elkaar trekken. Toch houdt ik me aanbevolen voor een Windows-tooltje dat het volledige geheugen goed test, aangezien dit probleem vaker voorkomt en niet alle systemen openkunnen.
Dat kan dus niet, omdat windows zelf ook in het geheugen zit en dat kan hij niet even opschuiven.
Daarom is memtest zo ideaal omdat deze niets laadt behalve het testprog zelf.

Veel verder dan de tools die je zelf gevonden had kom je denk ik niet.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PMG FAQ » Hoe kan ik het geheugen op fouten testen?

Wellicht zit hier iets bruikbaars tussen? :)
Pagina: 1