Toon posts:

[XP] Uitrol Windows XP OEM op grote schaal

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 111971

Topicstarter
Hoi,

Ik ben al 2 maanden bezig met het zoeken naar een oplossing, en heb al heel veel geprobeert, maar het is niet het ideale. Het probleem is als volgt.

Voor me werk moet ik een image maken voor nieuwe hp dc 7600 machines.
Deze zijn standaard geleverd met Windows XP Professional NL OEM. (dus geen vlk)

Momenteel heb ik het zo geregeld dat met sysprep de uitrol goed gaat en tijdens de eerste keer booten de productcode (sticker op pc) wordt ingevuld, en je daarna de windows moet registreren.
Echter dat registreren kost een hoop tijd. En op een of andere rare manier wil de ene machines gelijk goed gaan en de andere registreerd niet, omdat ineens de code niet goed schijnt te zijn.
Kortom dit werkt eigelijk gewoon niet lekker.

Kijk als ik een vlk cd met windows xp pak en die code in de sysprep.inf zet, dan ben ik van alle problemen af. Maar in mijn ogen mag dit officieel helemaal niet.

Ik heb een aantal articles gevoden op microsoft waar ik tot op heden het meest hoop uit kon putten.
http://www.microsoft.com/...ppro/deploy/oempreac.mspx

http://www.microsoft.com/...xppro/deploy/default.mspx

http://www.microsoft.com/...xppro/deploy/wpadepl.mspx

Alleen dit zegt me nog niet veel. Er is een generic key, maar die moet alsnog later geactiveerd worden :S.

Ik neem aan dat er een heleboel bedrijven zijn die Machines op grote schaal inkopen met oem erbij (goedkoper), Hoe rollen hun windows xp OEM uit?, of kan je bij microsoft een voorgeactiveerde code voor alle machines gebruiken?... hoe zit dit nou

Wie helpt mij dit probleem op te lossen. Ik loop overal op vast.

Topicstarter
superduper schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 13:33:
Ik heb geen idee over welke aantallen je praat, maar de echt grote groepen werken vaak met corporate licences van Microsoft. Dan heb je die 'voorgeactiveerde code' waar je het over had inzitten. Uiteraard hangt het van het aantal werkstations af of dit een voordelige oplossing voor je is. Je moet dan ook afspraken maken met HP dat je je stations zonder OS geleverd krijgt, anders betaal je teveel.
Het gaat om 350 machines.
Alle hp's zijn geleverd met oem Windows XP... (ja zo is het nou eenmaal dus).
VLK is er dus (nog) niet.

Hoe is dit dan wel op te lossen.

Topicstarter
The_Eagle schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 14:01:
Als ik me niet vergis zijn die licenties ook gewoon geldig als je een andere serial gebruikt. Zolang je de originele serial ook maar in je bezit hebt. Dat zou dus betekenen dat je gewoon 1 image kunt maken met een bepaalde serial (wel goed bewaren!) en de rest daarmee gewoon uitrollen :)
Maar als je het zeker wilt weten, moet je MS gewoon even bellen - die kunnen het gewoon zeggen :)
Wie kan dit bevestigen.... anders bel ik MS

Topicstarter
Nielson schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 14:05:
Dus de machines komen al met XP Pro voorgeinstalleerd ? Dan zou ik één zo'n installatie gebruiken als basis van je nieuwe image, aangezien je de door hp voorgeinstalleerde software als het goed is niet hoeft te activeren.
Die Xp installaties zijn niet echt geschikt als image, er zit voor ons al teveel voorgeinstalleerde software/troep op.

Registreren deed ik zowiezo al niet, alleen activeren, maar heb daar een hoop problemen mee, en als het ff niet wil mag je ms bellen en dan hang je 10min aan de telefoon per pc.

VLK gebruik ik ook niet. maar op deze manier oem deployen is ook geen doen, mag die vlk dan wel als je de updates centraal doet?... (slack denkt zelf weer van niet :S)

[Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 111971 op 30-10-2005 14:14]

Topicstarter
Dr.Cheeks schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 14:18:
Het gaat er in essentie (juridisch) niet om welke serial er op welke computer staat, het gaat er alleen maar om of je wel voldoende licenties bezit.

350 PC's met dezefde key? Prima. Zolang je maar kan aantonen dat je 350 licenties hebt.
en de sticker op de pc is daarbij genoeg?

En sysprep maakt gewoon een goed sid, ongeacht hetzelfde serial.

Topicstarter
The_Stickie schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 14:39:
[...]

Ja hoor ie sticker is genoeg. Maar dan ijn je machines nog niet geactiveerd.
Als je voor allemaal dezelfde (OEM) key gaat gebruiken ga je 349 keer aan de telefoon hangen om 350 computers te installeren ;)

Je moet alle docuemntaie over unattended setup maar ene keer doorlezen, ergens verstopt zit iets over verschillende keys en computernames gebruiken etc.

Maar activatie, sja bij elke niet VL key MOET je activeren, dus dat zal je steeds meoeten doen...

* The_Stickie denkt dat voor een eenmalige uitrol van deze schaal het goedkoper kan zijn voor een dagje wat slaafjes aan te nemen, dan 3 weken voorbereiden ;)
Mag ik dan geen VLK installatie gebruiken. Of een OEM installatie die al geactiveerd is op de andere machines kopieren. (of werkt die niet)..

Ik wil weten welke combinatie van sysprep met licentiesoort/licentiesoftware mag.

Dus dat ik bijvoorbeeld uitrol met een VLK Windows+VLK Key. Zodat ik ze niet hoef te activeren.
Als dat nou mog ben ik snel klaar. Unattendend ? bedoel je daar sysprep mee ?

Topicstarter
Trouwens is Oem licensies ook om te zetten naar Volume license... op een of andere manier?

Topicstarter
Zwelgje schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 16:37:
je mag een OLP kopen voor 5 pc's (moet minimaal 5 zijn) en dan een VLK cd kit bestellen (en gebruiken op die 350 pc's)

das legaal :)
Ja echt kan dat.
Want ik heb wel een VLK cd zien liggen een originele uiteraard, hoeveel licenties hier aan vast zitten weet ik nog niet. maar ik zou deze dus gewoon kunnen gebruiken? , dan ben ik toch van me hele activatie gedoe af?

Topicstarter
Zwelgje schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 17:06:
[...]

dat mag ja, (heb daarover nog niet zo lang geleden met iemand van MS contact over gehad)

voorwaarde is wel dat je dus een OLP neemt voor 5 pc's (das het minumum) en je moet uiteraard op die pc's die je nu hebt een valide licentie hebben
Oh dat zou wel ideaal zijn. dan heb ik dus
- een image gemaakt met een vlk diskset
- geen enkele last van activatie
- op alle pc's zit een COA winxp pro (oem)

* idd 1x activeren en dan op de andere zetten werkt niet.
Ik moet zowiezo syspreppen want de sid's moeten uniek zijn.
enz enz.

Ik kan dit dus voor bevestiging voorleggen bij MS. Ik heb dit gevonden.. Weten jullie of dit het juiste adres is

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Waar kan ik terecht voor meer informatie?

Voor algemene vragen kunt u terecht bij het Microsoft Contact Center (MCC): 020 500 1500
Mensen in Nederland die problemen hebben met het activeren van hun product kunnen bellen met het Microsoft Product Activation Contact Center:

GRATIS via 0800 - 0233487
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Topicstarter
Dan hoop ik maar dat als ik vraag of het ook gaat werken bij een OLP 5 stuks.
Als ze maar niet zegt.. huh nee dat ken ik niet, van got ofsow? :D

Ik zou het ook eigelijk niet kunnen uitleggen. Waarom mag je 350 pc's images met een vlk diskset van 5 stuks als de rest oem is.

Of betekend dat, dat je er een image van mag maken voor 5 pc's en toevallig is het vlk en zit er geen verschil kwa functionaliteit in met oem winxp alleen ben je mooi van wpa af.
Dus ook voor 345 pc's meer :D

Ik kan het zelf amper verwoorden

Topicstarter
To_Tall schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 17:40:
als je een Volume license besteld bij MS. kan men zonder problemen een unatended install uitvoeren. echter wanneer men een OEM versie bezit dan zit hier niets anders op dan allemaal activeren.

Bel: MS op en je zult zelfde horen. volgens mij is het zelfs zo wanneer men OEM heeft een % bij betalen en men heeft een Volume lisense!!
uhmmm Ja .... dan zit ik met een VL en OEM mixed... Dan was het toch goed als je overal de vlk versie installeert?. zodat die wpa pleite is.

Is deze post nou positief of negatief

Topicstarter
Nou ik heb MS gebeld.
En dat over die 5 VL licenties en dan gaan met die banaan. Gaat niet werken.
Technische gezien wel. Maar licentie rechtmatig niet.

De enige oplossing is een Volume license afsluiten voor de hele handel.
Bij een volume license hoort een onderliggende licentie zei die. in dit geval de oem die we al hebben.

Volume license heeft dus een aangepaste prijs.
Maar volgens mij is die nog wel rete hoog :D

Ik moet dat maar is gaan informeren.

Zo zou het dus moeten zijn volgens mijn MS-Medewerker;)

Topicstarter
superduper schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 09:26:
Heb je al eens geprobeerd te achterhalen wat er nu eigenlijk mis gaat met activeren? Je zegt dat je bij veel stations moet bellen; iets wat ik maar zeer zelden hoef te doen. Krijg je een foutmelding bij de normale procedure via internet?

Anders is inderdaad de suggestie om even voor een paar dagen want extra menskracht in te schakelen om die keys in te kloppen niet eens zo'n slechte.
Ja dat de productcode niet klopt. en dat je een id moet doorbellen voor een nieuw nummer.
De ene pc wel en de andere niet... terwijl ze nooit xp hebben gehad.. (alleen uit de fabriek... misschien dat daar iets in zit.)

Topicstarter
Zwelgje schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 10:29:
License Requirements

If a Volume Licensing customer has licensed Microsoft software products from an OEM, through a retail source or under any agreement other than its Microsoft Volume Licensing agreement, the customer may use copies made from Microsoft Volume Licensing media in place of any copies made from the media provided through that separate source, so long as the following conditions are met:

 A separate license is obtained from the retail source for each copy being replaced.
 The replacement copy and licensed copy are identical.

Open License customers must also acquire at least one license under their Open License authorization number for any product a customer plans to re-image.

uit: http://www.microsoft.com/licensing/resources/volbrief.mspx en dan het 're-imaging' gedeelte

anders gewoon nog eens bellen met ms en dan vragen naar een andere medewerker :o

* zwelgje weer zeker dat het mag namelijk, daar hij bij een ms partner werkt
Oke dat betekent dat ik zodra ik oem licensies heb vanaf hP ik de diskset van VLK mag gebruiken om te installeren. Ik ga meteen weer bellen. je hoort het zo

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 111971 op 31-10-2005 10:41]

Topicstarter
sanfranjake schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 10:43:
[...]

Ik zou even naar de Bijenkorf gaan en daar "Engels voor Dummies" ofzo kopen. Dat is een boek bij uitstek, want 1. GoT is geen vertaalclub die je alles hapklaar voorkauwt en 2. de heel IT industrie is in het Engels, dus als je die taal niet spreekt zal je niet verder komen met je carriere.
Ik begreep het al.. die post was al weg;) :D je bent me te snel af.

Ik heb ze weer gebeld. En die eerste medewerker van vanmorgen was een flapdrol.
Het gaat werken bij:

Minimale VL licentie voor 5 pc's (5x Windows xp pro VL)
Of binnen 90 dagen na aankoop pc's met oem windows xp... SA aanvragen voor 5 pc's. daarbij krijg je ook VL rechten.

Ik weet genoeg .. alle bedankt.

Topicstarter
Mensen mensen.
Het werkt gewoon niet lekker als je alles moet activeren = tijd=geld+problemen

We kopen nu gewoon voor c.a 900 euro ofsow het volgende

5x Windows XP Pro NL Upgrade VLM
Bij deze bestelling mag een Diskset VLM meebesteld worden.
Die krijg ik dus, en dan is het legaal en in orde om alle machines daarmee de image op te baseren.
(windows xp pro nl zonder activate)

En Klaar zijn we...
Dus voor mensen die met hetzeldfe systeem zitten.
Dit gaat werken.
Voor mij is het verder klaar hiermee.

Topicstarter
Xazer schreef op woensdag 02 november 2005 @ 11:54:
als je nou 1 pc opnieuw installeerd met een gehackte cd van windows xp maakt daar een image van en pleur die op alle andere computers dan hoef je niet te activeren want daar heeft de gehackte windows cd voor gezorgt ;)
in zekere zin is dat ook de oplossing die we gebruiken. Echter het verschil zit hem in de rechten.
Jji hebt het over een gehackte cd, das al 1 ding dat we niet gaan doen.
Verder klopt het dat je van de activatie af bent. Alleen die cd VL diskset is alleen te krijgen bij een Volume license overeenkomst. Oftewel die gehackte cd van jou... is niet legaal, want je heb er de VL niet bij. that's the different.

Resultaat is technische hetzelfde
Licentietechnische echter niet.

Topicstarter
Trouwens wij hebben een select contract.. dat schijnt iets speciaals te zijnals je je ergens bij aansluit, en dan zou het zo zijn dat we zelfs geen licenties nodig hebben, maar alleen de cd vlm kit
26 euro

dat wordt helemaal mooi.

Topicstarter
Ik ben dus de hele week al bezig geweest met microsoft en een softwarebedrijf.
Ik heb eindelijk me gelijk gekregen zwart op wit van de teamleider (chef) van microsoft licentie afdeling.

Het was voor het eerst in 2 jaar dat de medewekers daar verkeerde informatie vertelde over die re-imaging right. Die gasten die ik heb ik vandaag weer even gesproken en die waren mooi de grond ingezakt gister...

Rete mooie actie.

Het verhaal heb ik dus nu zwart op wit... HET MAG!
Het is voor ons dus een verschil van enkele 10 duizenden euro's
Het was de moeite wel waard !

Topicstarter
c70070540 schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 11:10:
Maar wat van alle oplossingen in dit topic mag dan? (jij schrijft HET MAG!, waar slaat het dan dus op. Wel handig om dat even in je laatste post te vermelden, handig voor anderen die later dit topic lezen en de oplossing handig onderaan vinden ;) )
Ja het verhaal waar ik het al eerder over heb gehad. Hier dan nog even het hele verhaal.

We hebben 300 Hp machines met Windows Xp Pro NL Sp2 OEM gekocht.
We behouden niet de originele windows zoals die wordt meegeleverd op de machine.
We moeten dus zelf imagen.
ten eerste: Imagen met een OEM cd mag niet.
ten tweede: oem bevat ene productactivatie procedure die voor elke pc moet worden gefixed. Dit geeft veel problemen bij een herinstall e.d (is gewoon klote voor zoveel pc's).

Oplossing:
Met koopt een Volume License overeenkomst voor 5x Windows XP Pro nl.
Hierbij mag je de Diskset bestellen. De media VL met 1 productcode. (te verkrijgen via de site ten tijde van authorizatie.
Met deze VL Media mag je dan al je pc's (die in het bezig van van een onderliggende OEM XP PRO licentie). Imagen.

Hierbij Ben je dus van het probleem af dat je OEM niet mag imagen (VL media Dus wel).
En het probleem met activatie ben je kwijt (VL Media heeft geen activatie)
En je gebruikt 1 productcode voor alle machines.

Op level C niveau zijn de kosten iets van 800 euro. (het licentieniveau is per organisatie vercshillend).

dat was hem duidelijk?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee