Tweakers hardware vendor rating ?

Pagina: 1
Acties:

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hallo,

In deze tijd van moordende concurrentie en prijsdruk kom ik steeds vaker zeer slechte ondersteuning en software tegen van hardwareproducten (pc's , VGA kaarten, mobiele telefoons met bugs etc etc ). Je koopt wat nieuws, maar omdat het zo snel op de markt is gebracht vanwege de concurrentie is alles eigenlijk maar bagger en buggy.

Bijvoorbeeld ASUS: Mooie producten, prima VGA kaarten .. maar ze lopen altijd mijlenver achter qua drivers (en zaken als Smartdoctor wat buggy is, maar wel de enige manier om je clock/fan aan te passen). En hun website / support gedeelte en contact-email adressen zijn vaker 'down' dan 'up'. Dit ter illustratie.

Is het niet een idee voor Tweakers om haar tanden te laten zien ? Tweakers.net heeft onderhand best een behoorlijke (buyer's) community achter zich en maakt hier naar mijn idee nog niet voldoende gebruik van.

Denk bijvoorbeeld eens aan een ratingsysteem op Merk / Producttype. In een ideale wereld pakken de fabrikanten dit soort signalen dan op om hun zaakjes beter te regelen.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
*kleine opmerking: Voor videokaart drivers ga je toch gewoon rechtstreeks naar Nvidia of Ati. Waarom bij de producent zoeken? :)

• BoXie
Hmm misschien staat dit trouwens beter in Stuffis Generalis.

• BoXie
Metal schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 14:05:
*kleine opmerking: Voor videokaart drivers ga je toch gewoon rechtstreeks naar Nvidia of Ati. Waarom bij de producent zoeken? :)
Omdat Asus altijd weer zegt (als Smartdoctor of wat dan ook niet werkt ) 'Gebruik ONZE drivers' ... ze houden zich nl. niet helemaal 100% aan het reference design van NVIDIA.

Maar het was ook maar een illustratie.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het is mij niet helemaal duidelijk of je wil dat Tweakers.net hier wat mee gaat doen of dat je wil dat onze bezoekers hiermee aan de slag gaan. Ik gok op het laatste maar zou daarvan graag bevestiging of ontkenning zien voordat ik topics ga moven enzo.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Klinkt alsof hij de Product Survey wil eigenlijk :).

Professioneel Hyves-weigeraar

• BoXie
Nou .. ik bedoel ermee .. dat Tweakers het 'moet' doen. Maak gebruik van de grote 'kopers-aanhang' om indirect pressie te zetten op fabrikanten om te zorgen voor een betere 'after-sales' support (bereikbaarheid, drivers, documentatie etc .. ).

Dit kan vrij eenvoudig denk ik .. via een soort poll / rating systeem. Je hoeft dan niet elk product een rating te geven (onmogelijk) maar bezoekers kunnen dan een gebruikersoordeel geven over een fabrikant / merk en evt. een productgroep daarvan (Asus videokaarten , Asus notebooks, HP PDA's , Dell PDA's .. etc .. ).

Dus niet te gedetailleerd (hou het snel, overzichtelijk en simpel .. krijg je ook meer input denk ik). Als ik bijv. een videokaart wil kopen .. kan ik dan kijken wat de rapportcijfers zijn van verschillende fabrikanten die videokaarten verkopen (onderverdeeld in bijv. documentatie, drivers en (e-mail) support.

[edit]
De Product Survey heeft ongeveer al zoiets ja .. maar het gaat mij meer om 'meer exposure' een soort 'Summary / Dashboard' waarin snel te zien is welk merk je bijv. beter kan vermijden als je een nieuwe PDA ofzo koopt. Gaat erom dat vanuit de Frontpage snel zo'n overzicht is te bereiken .. zodat fabrikanten zich (in een ideale wereld) een beetje gaan schamen.

[ Voor 20% gewijzigd door BoXie op 29-10-2005 17:32 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

BoXie schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:27:
[..]
kan ik dan kijken wat de rapportcijfers zijn van verschillende fabrikanten die videokaarten verkopen (onderverdeeld in bijv. documentatie, drivers en (e-mail) support.
Documentie is voor een beetje tweaker toch niet van belang, drivers installeer je niet van de bijgeleverde CD, maar haal je direct de nieuwste drivers van het internet, en support lijk me ook niet nodig, bij defect omruilen.

Zo kijk ik er tegen aan, geef mij maar OEM, gewoon in een anti-static-bag, mooie retail-verpakking en handleiding heb ik niet nodig hoor.

Ey!! Macarena \o/

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

BoXie schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:27:
[...]
Dit kan vrij eenvoudig denk ik .. via een soort poll / rating systeem. Je hoeft dan niet elk product een rating te geven (onmogelijk) maar bezoekers kunnen dan een gebruikersoordeel geven over een fabrikant / merk en evt. een productgroep daarvan (Asus videokaarten , Asus notebooks, HP PDA's , Dell PDA's .. etc .. ).

Dus niet te gedetailleerd (hou het snel, overzichtelijk en simpel .. krijg je ook meer input denk ik). Als ik bijv. een videokaart wil kopen .. kan ik dan kijken wat de rapportcijfers zijn van verschillende fabrikanten die videokaarten verkopen (onderverdeeld in bijv. documentatie, drivers en (e-mail) support.

[edit]
De Product Survey heeft ongeveer al zoiets ja .. maar het gaat mij meer om 'meer exposure' een soort 'Summary / Dashboard' waarin snel te zien is welk merk je bijv. beter kan vermijden als je een nieuwe PDA ofzo koopt. Gaat erom dat vanuit de Frontpage snel zo'n overzicht is te bereiken .. zodat fabrikanten zich (in een ideale wereld) een beetje gaan schamen.
Een niet onderbouwde poll/rating zal helaas niet erg objectief zijn en daarmee zal een dergelijke rating snel aan waarde verliezen. Onderbouwde gedetailleerde ratings zijn er al via de Product Survey. Het is dus even een kleine extra handeling om in de Pricewatch op de Product Survey link te klikken. ;)

Waarschijnlijk zal in de toekomst, wanneer de layout van de Pricewatch wordt gewijzigd, de Product Surveys en daarmee de ratings, iets duidelijker in beeld worden gebracht. :)

• BoXie
Ok ..

Dank voor de toelichting. Misschien een ander idee voor de toekomst dan m.b.t. de Product Survey:

- Stats : is het mogelijk om beetje aan 'datamining' te doen en zo per fabrikant / producttype statistieken / totalen / grafiekjes te zien voor wat betreft de gebruikersbeoordelingen.
Pagina: 1