Toon posts:

Rekenen aan fans?

Pagina: 1
Acties:

• Subpy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-01 08:34
Ik ben al enige tijd bezig om mijn kast(Aopen H600B) wat stiller te maken... Leuk zalman koelertje op het CPUtje en een leuk pasief coolertje op mijn GPUtje....

Het geen wat nu nog redelijk wat herrie schopt is de case fan. Ik heb wat rond gekeken en er zit nu een fan(80mm) in die (ongeveer) 32DB is en 26CFM. :/

Nu zit ik te denken om deze te vervangen door 2 Papst 8412N/2GL(ook 80mm) die ieder 12dBA zijn en 19,5CFM zijn

Mijn vraag is nu hoe veel geluid gaat dit maken en wat is de hoeveelheid lucht die verplaatst gaat worden... Ik heb het niet kunnen vinden... moet je de getallen gwoon bij elkaar optellen? of is er andere brilantie voor nodig?

Ik hoop op deze manier ook wat meer airflow te krijg zodat mijn CPU cooler wat minder toeren hoeft te maken...... 8)

• theepot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01-2019
verdubbeling van het geluidsnivo is 3db , dus 2 fans van 12db worden 15db. hoewel 2 geluidsbronnen van 15db samen nog altijd irritanter kunnen klinken dan een geluidsbron van 20db (en vica versa)..hangt van de kwaliteit van de fan en je montage in de kast af.
Zorg in ieder geval dat er niet van die roosters voor zitten, die zorgen voor een hoop kabaal! dremel die er het liefst uit en zet er een normale fanguard voor.

luchtverplaatsing kun je gewoon bij elkaar op tellen (mits je ze natuurlijk allebei als outtake/intake zet.. met 1 outtake en 1 intake hou je natuurlijk gewoon maar de luchtverplaatsing van 1 fan.)

[Voor 61% gewijzigd door theepot op 28-09-2005 10:50]

• Subpy
hmmm, hoe kom je aan de 3db? is daar een brilante formule voor of is dat gewoon een regel/wet?

Ja, ze komen allebij in outtake...

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:15
Subpy schreef op woensdag 28 september 2005 @ 10:50:
hmmm, hoe kom je aan de 3db? is daar een brilante formule voor of is dat gewoon een regel/wet?

basic natuurkunde :9

Specs

• theepot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01-2019
dat is gewoon regel .. komt door de schaal waaruit het hele DB gedoe gemaakt is.

overgens kan ik je uit ervaring wel vertellen dat je die fans niet hoort op 12v. , maar de luchtverplaatsing als je met zo'n rooster zit hoor je wel.
Voor stille case zorgen dat je er iets van rubbertjes tussen doet ofzo ivm doortrillen naar de kast (soms heb je d'r zowiezo geen last van.. maar wat kosten die paar rubbertjes nou :p).
ben d'r zelf ook bezig mee geweest.. (zalman cnps7000alcu @minimaal, ati silencer @ 12v, zalman400 watt voeding, 1x Papst 8412N/2GL @12v) en de case is redelijk stil bij een overclock van van 2500+ > 3200+.. alleen op het moment trilt m'n case op de 1 of andere manier door dus ga ik er nog wat van die el cheapo akasa geluidsmatjes inplakken (om wanden te verstevigen en hoge tonen te filteren).

[Voor 45% gewijzigd door theepot op 28-09-2005 10:59]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Voor een verdubbeling in geluidsintensiteit geldt

Lnieuw = 10 * log (2 * Ioud / Io)

Lnieuw = 10 * ( log 2 + log(Ioud / Io))

Lnieuw = 10 * log 2 + 10 * log(Ioud / Io)

Lnieuw = 10 * log 2 + Loud

Je moet dus 10 * log 2 optellen bij de oude intensiteit. 10 * log 2 = ~3,0103.

Anders gezegd is de formule Lnieuw = 10 * log (a * 10Loud/10) waar a het aantal geluidsbronnen is.

Voor twee fans met elk 12dB(A) geldt dan Lnieuw = 10 * log (2 * 101,2) = ~15,0103 dB(A) :)

Bovendien zullen beide Papst 8412N/2GL fans met 1500 rpm een toon rond de 175 Hz produceren.

[Voor 53% gewijzigd door Rone op 28-09-2005 15:44]

PC1: 5800X3D - RTX 3080 - BenQ Zowie 240Hz
PC2: 3700X - RTX 2070 SUPER - Samsung Odyssey G3 165Hz

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:27

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Allebij, komt door logaritmen en dat soort natuurkundige dingen, die je eigenlijk niet wilt weten, dus gewoon vedubbeling van het aantal geluidsbronnen geeft 3dB extra aanhouden.

Te laat, maar dat bovenstaande bedoel ik dus :P

[Voor 7% gewijzigd door Lolhozer op 28-09-2005 10:55]

Waarom? Omdat het kan!!

• Subpy
Wat die rubbertjes betreft... je hebt rubber bevstigings pinnetje en een rubber randtje wat tussen je fan en je kast komt.. welkt is het best (of allebij, same gebruiken?)

en wat betreft die grils.... ik laat ze nog ff zitten... eerst maar eens de fan vervangen... en kijken of het geluid dan aceptabel is ;)

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:01

YellowCube

Wait...what?

site
http://www.jglacoustics.com/acoustics-dc_1.html

formule:
Opgetelde dB's = 10 log (10 dB1/10 + 10 dB2/10)

sneller tikken dus.

[Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 28-09-2005 10:56]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-01 08:15
Hoe zit het eigenlijk met de frequentie? Als de frequentie van 2 fans precies gelijk is wordt je geluid versterkt. Nou praat ik volgens mij alleen over dingen die in de praktijk niet voorkomen.

Maar is het belangrijk om fans te pakken met een gelijk aantal decibel en dat zo laag mogelijk?

Ik zit nu op mijn stage, naast mij staat een intel pc waarin een fan met een dusdanig hoge frequentie, dat het irriterend is en het aantal dB zorgt ervoor dat ik hem nog goed hoor ook.

[Voor 25% gewijzigd door The_Priest op 28-09-2005 15:50]

• Subpy
Idereen bedankt, voor de snelle reaactie's.

Ik heb inmiddels 2 Papst 8412N/2GL fans besteld bij freezinghardware.nl en 2 paar rubber bevistings pinetjes....

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:27

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

The_Priest schreef op woensdag 28 september 2005 @ 14:24:
Hoe zit het eigenlijk met de frequentie? Als de frequentie van 2 fans precies gelijk is wordt je geluid versterkt. Nou praat ik volgens mij alleen over dingen die in de praktijk niet voorkomen.

Maar is het belangrijk om fans te pakken met een gelijk aantal decibel en dat zo laag mogelijk?
Idd, hoe lager de dB's per stuk, hoe lager het totale Db zal zijn
Subpy schreef op woensdag 28 september 2005 @ 14:24:

Ik heb inmiddels 2 Papst 8412N/2GL fans besteld bij freezinghardware.nl en 2 paar rubber bevistings pinetjes....
Hadden dat niet 4 paar moeten zijn, aangezien elke fan met 4 rubber pinnetjes gezet moet worden, en 2*2 4 is en 2*4=8 B)

Waarom? Omdat het kan!!

• Subpy
Lolhozer schreef op woensdag 28 september 2005 @ 14:39:
-knip-

Hadden dat niet 4 paar moeten zijn, aangezien elke fan met 4 rubber pinnetjes gezet moet worden, en 2*2 4 is en 2*4=8 B)
Sorry ik heb ook 2 setjes bestelt (setje = 4) :)

[Voor 15% gewijzigd door Subpy op 28-09-2005 14:53]

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
The_Priest schreef op woensdag 28 september 2005 @ 14:24:
Hoe zit het eigenlijk met de frequentie? Als de frequentie van 2 fans precies gelijk is wordt je geluid versterkt.
Nee. Bij optelling van twee verschillende geluidsniveau's kan het totale niveau nooit meer zijn dan 3 dB (10 log 2) boven de hoogste van de twee.
Het maakt niet uit of de fans een gelijk geluidsniveau hebben. Het gaat om het uiteindelijke totaal van de twee (en dat het liefst zo laag mogelijk uiteraard ;)).
Dit totaal is vooralsnog te berekenen met 10 * log (10L1/10 + 10L2/10 + 10L.../10)

[Voor 15% gewijzigd door Rone op 28-09-2005 15:14]

Anoniem: 144650

Ik heb momenteel een 12 dB Papst 8412N/GLE en las in een aantal forums en reviews dat de Arctic Fan 3 zo goed als geluidloos is en nog veel stiller is dan de 12 dB Papst. Ik dus bestellen.

Arctic drukt het geluidsniveau uit in sones en die Arctic Fan 3 is 0.8 sones, dat 35 decibel is volgens enkele geluidsites (met formules, uitleg, etc.). En bij andere reviews las ik later dat het ongeveer 28 decibel is. Dat is toch juist hardstikke luid? Hoe komen ze er dan bij dat die 35 dB Arctic Fan 3 vrijwel onhoorbaar is? Bovendien is het toch niet normaal dat een 1900 rpm casefan 35 dB aan geluid produceert? M'n merkloze 3000 rpm fan die ik eerst had maakt ongeveer zoveel geluid.

Heeft iemand ervaring met de Arctic Fan 3?

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
bigsix schreef op woensdag 28 september 2005 @ 15:26:
Ik heb momenteel een 12 dB Papst 8412N/GLE en las in een aantal forums en reviews dat de Arctic Fan 3 zo goed als geluidloos is en nog veel stiller is dan de 12 dB Papst. Ik dus bestellen.

Arctic drukt het geluidsniveau uit in sones en die Arctic Fan 3 is 0.8 sones, dat 35 decibel is volgens enkele geluidsites (met formules, uitleg, etc.).
De sone is ingevoerd vanwege het feit dat het menselijk gehoor een toename met 10 dB ongeveer tweemaal zo hard waarneemt (in plaats van de werkelijke tienmaal zo hoge intensiteit).
Deze eenheid brengt de subjectief waargenomen verdubbeling bij 10 dB in kaart.

0,8 sones is gelijk aan een 1000 Hz toon van 36 dB. Ware het niet dat de Arctic Fan 3 over vijf vinnen beschikt en zijn geproduceerde toon derhalve op (5 * 1900) / 60 = 158,3 Hz uitkomt.
Nu maakt dat verder niet zoveel uit, maar je kunt er in elk geval van uitgaan dat de Papst een stuk stiller is.

[Voor 22% gewijzigd door Rone op 28-09-2005 15:47]

r00n schreef op woensdag 28 september 2005 @ 15:39:
De sone is ingevoerd vanwege het feit dat het menselijk gehoor een toename met 10 dB ongeveer tweemaal zo hard waarneemt (in plaats van de werkelijke tienmaal zo hoge intensiteit).
Deze eenheid brengt de subjectief waargenomen verdubbeling bij 10 dB in kaart.

0,8 sones is gelijk aan een 1000 Hz toon van 36 dB. Ware het niet dat de Arctic Fan 3 over vijf vinnen beschikt en zijn geproduceerde toon derhalve op (5 * 1900) / 60 = 158,3 Hz uitkomt.
Nu maakt dat verder niet zoveel uit, maar je kunt er in elk geval van uitgaan dat de Papst een stuk stiller is.
Okay thanx. Ik heb dus een enorme miskoop gedaan? Het is maar dat 't een paar euro kost. Ik geef 'm wel cadeau aan iemand die net een PC heeft gekocht en veel hardere fans heeft 8)7

Een makker van me zegt dat het misschien mogelijk is dat die 36 dB juist tonen zijn die niet storen of slecht waarneembaar terwijl die 12 dB storend geluid geven omdat het subjectief is. Kan dat?

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 144650 op 28-09-2005 15:58]

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
bigsix schreef op woensdag 28 september 2005 @ 15:57:
Okay thanx. Ik heb dus een enorme miskoop gedaan?
Dat wil ik niet zeggen. Arctic maakt goed spul, maar Papst is in dit geval nu eenmaal stiller :)
Een makker van me zegt dat het misschien mogelijk is dat die 36 dB juist tonen zijn die niet storen of slecht waarneembaar terwijl die 12 dB storend geluid geven omdat het subjectief is. Kan dat?
Zoals ik net al aangaf zal de toon van de Arctic Fan 3 rond de 158,3 Hz zitten.
Die van de Papst zit rond de 175 Hz. Ik denk niet dat één van de twee irritanter klinkt dan de ander, wat sowieso natuurlijk subjectief is aangezien jij het anders waarneemt dan ik.
Het gaat echt puur om het geluidsniveau.

r00n schreef op woensdag 28 september 2005 @ 16:02:
Dat wil ik niet zeggen. Arctic maakt goed spul, maar Papst is in dit geval nu eenmaal stiller :)
Vandaar dat Papst meer dan 2 keer zo duur is |:( En Papst heeft nog wel een gewoon ventilatorontwerp, dus de kwaliteit is gewoon beter lijkt me.
Zoals ik net al aangaf zal de toon van de Arctic Fan 3 rond de 158,3 Hz zitten.
Die van de Papst zit rond de 175 Hz. Ik denk niet dat één van de twee irritanter klinkt dan de ander, wat sowieso natuurlijk subjectief is aangezien jij het anders waarneemt dan ik.
Het gaat echt puur om het geluidsniveau.
Ik ga m'n fancontroller erop los laten zodra die Arctic Fan 3 binnen is en dan zie ik wel hoeveel geluid het geeft op 1500 toeren. Ben wel benieuwd naar de resultaten.

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:09

McGryphon

Veul vrouwkes!

ipv die ati silencer kan je ook een zalman VF-700-Cu of een Zalman ZM-80D-HP (mss met zalman fan erbij) kopen.

EDIT: de fan bij de ZM80D-HP is alleen nodig bij een radeon 9700 of x700 en hoger, GeForce 5800/5900 of GeForce 6600/6800. De koeler past geloof ik niet op de 7800.

[Voor 44% gewijzigd door McGryphon op 28-09-2005 17:22]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
edit:
Dubbel

[Voor 141% gewijzigd door Rone op 28-09-2005 17:22]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

geforce guy schreef op woensdag 28 september 2005 @ 17:12:
ipv die ati silencer kan je ook een zalman VF-700-Cu of een Zalman ZM-80D-HP (mss met zalman fan erbij) kopen.

EDIT: de fan bij de ZM80D-HP is alleen nodig bij een radeon 9700 of x700 en hoger, GeForce 5800/5900 of GeForce 6600/6800. De koeler past geloof ik niet op de 7800.
een 6800 mag/kan niet gekoeld worden met de ZM-80D-HP volgens Zalman, verder is de VF-700-CU(/AL) erg stil waar de fan van een Ati Silencer nog wel eens wil gaan ratelen :)

• SlagerBlom
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09-2015
Kijk hier ook eens. zijn nog stiller dan de papst. http://www.silenxusa.com/...ewCat_Z.asp?idCategory=10

Dat is wel interessant ja. Alleen de prijs vind ik een beetje hoog.

Papst heeft daar al een reserveëxemplaar tegenover staan: Papst 8412NGLLE van 9 dB (17 euro). Zoals verwacht wordt hierbij meer stilte bereikt door een lager toerental (1000 rpm) en niet een vernieuwende constructie. Qua efficiëntie ben ik zeer tevreden met de Papst 8412N/GLE. Hij doet z'n werk goed en zorgt voor niet minder dan 15 graden koelere harddisks en het verschil tussen een gloeiend hete (passieve) voeding en een vrijwel koude voeding. Aangezien het de enige ventilator in m'n systeem is, is het ook de bottleneck voor geluidsproductie en m'n kast staat 20 cm bij me vandaan (sinds ik de kast heb ge-mod). Het kamertje waar hij staat is erg klein (2m breed!! :/ ), dus ik kan het niet verder weg plaatsen.

[Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 144650 op 29-09-2005 00:27]

Vanochtend was m'n Arctic Fan 3 binnen. Ik heb het via m'n fancontroller op 1500 rpm gezet. De resultaten:

zijwaarts blazen: onhoorbaar stil. Bij m'n 12 dB Papst hoor je in dit geval nog redelijk wat geblaas. Het terugbrengen naar 1500 rpm van de Arctic Fan 3 heeft me echt verbaasd. Ik heb nog nooit zo'n stille fan meegemaakt.

omhoog blazen: een lichte brom is te horen. De constructie van de Arctic Fan 3 is kennelijk ontworpen voor zijwaarts blazen.

In beide gevallen heb ik de fan in m'n hand gehouden en bij het monteren aan de kast wordt het gebrom bij omhoog blazen sterker door de trilling tegen de bovenplaat van m'n kast. Ik heb echter een casefan alleen nodig voor de blowhole die ik in de bovenplaat heb gemaakt. Om een beetje trilling tegen te gaan heb ik het met tie-wraps zo dicht mogelijk tegen de bovenplaat gemonteerd. Zie het plaatje:

http://img6.imageshack.us/img6/8974/af38ti.th.jpg

De "knopjes" van de tie-wraps steken uit de schroefgaten van de fangrill om de fan te dragen. Het gebrom hoor ik nu veel minder en het geluidsniveau is minder dan de 12 dB Papst, terwijl hij meer lucht afvoert. Als de temperaturen uiteindelijk lager blijken te zijn dan met de Papst op hetzelfde geluidsniveau, dan laat ik deze erin zitten. Vooral het feit dat dit een open ontwerp heeft en ook zijwaarts lucht kan verzamelen is een voordeel omdat de stijgende warme lucht van de voeding er linksonder eerst tegen bovenplaat komt en dan niet meer kan ontsnappen en dan richting de fan wordt gedwongen. M'n Papst heeft dus alleen een opening beneden omdat het een gewoon ontwerp heeft en dan wordt het lastiger om warme lucht die ernaast zit te verzamelen.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 144650 op 30-09-2005 22:13]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee