Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

KPN Mine, digitale televisie via adsl (IP-TV) OverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1
Acties:
  • 41.754 views sinds 30-01-2008

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
In navolging van versatel, wil ook kpn blijkbaar televisie via adsl gaan introduceren. Iets wat ik zelf heel erg interessant vind. Ik ben teleurgesteld in de kwaliteit van digitenne/kpn tv en via versatel krijg je alleen maar voetbal en de kabelaars willen nog weleens aan de dure kant zijn met hun digitale TV.

kpn heeft zelf een website www.kpn.tv met een of andere demo neergezet en op planet nieuwswebsites is hier en daar het een en ander te lezen over ip-tv.

In het laatste nieuwsbericht staat dat kpn bijvoorbeeld met uitzendinggemist wil samenwerken om tv te leveren. Ik hoop eerlijk gezegd dat ze willen gaan concurreren met de kabelmaatschappijen door goedkoop televisie abonnementen te leveren als je een adsl verbinding via kpn hebt. In principe kan je met een 8mbit lijntje met de juiste compressie prima superhoge kwaliteit TV doorgeven, zelfs HDTV zou in principe prima kunnen met mpeg4 of andere nieuwe codecs :).

Weet iemand, naast deze wat vagere persberichten en die website waarin ze die leuke timeshift functies enzo uitleggen wat meer van deze zaak? Er wordt gesproken over een introductie in 2005-2006, dus dat is al best snel :).

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
vor dezelfde lijn, dit lijkt me een probleem als je lekker wilt downloaden maar ook tv wilt kijken
Nee, daar heb je QOS voor. KPN gaat dit soort dsl lijnen waarschijnlijk op 12mbit oid zetten, dan kan je 9mbit reserveren voor 3 TV kanalen tegelijk op 3mbit ofzo en hou je 3 mbit over voor internetten (en dan ben je met drie mensen drie verschillende dingen aan het kijken, meest negatieve voorbeeld).

Dus nee, het zal elkaar niet in de weg zitten. Telefonie is sowieso apart en TV krijgt gewoon voorrang en de lijn wordt dermate snel dat er zat bandbreedte voor internet overblijft.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Op de adsl helpdesk is nu ook wat sumiere informatie beschikbaar, daar stellen ze in elk geval dat de dienst qua technische opzet goed vergelijkbaar is met de dienst van Versatel voor eredivisie voetbal, dus live uitzendingen gekombineerd met video on demand.

Een groot verschil is uiteraard wel de content, bij kpn krijg je dan gewoon een volledig zenderpakket plus een online videotheek (video on demand, zou het eindelijk kwalitatief lekker gaan werken?! :) :9) en de mogelijkheid om herhalingen van programma's te kijken, waarbij gehint wordt naar een samenwerking met www.uitzendinggemist.nl :).

Klinkt allemaal zeer goed. Ik ben benieuwd wat de prijsstelling wordt en of er gecombineerde acties zijn, zoals nu met Digitenne, Vaste telefonie, mobiel en direct-adsl. Ik zit naar tevredenheid bij Telfort, zou best wel weer een dsl lijntje van kpn willen hebben (beviel me uitstekend) en dit IP-TV is ook wel erg cool.

Het wordt iig pas in 2006 echt geintroduceerd.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Dat zal allemaal wel goed zijn, uiteraard zal dit via adsl2+ lijnen kunnen lopen met een soort multicast, time-shifting en video on demand, video-telefonie etc zal ook allemaal wel mogelijk zijn, daar heb ik geen twijfel over.

Waar ik met name nieuwschierig naar ben is de kwaliteit. Ik hoop niet dat het dezelfde "digitale kwaliteit" gaat zijn zoals bij digitale televisie via de ether (volgens mij mpeg2 en vrij lage bitrates). Ik wil weten welke compressiemethode ze gaan gebruiken (in godsnaam hopelijk geen mpeg-2, maar iets geavanceerders) en welke bandbreedte ze gaan leveren. Als je H.264 gebruikt, hou je veel meer beeldkwaliteit per megabit en kan je met 1,5mbit al prima PAL versturen, met 3mbit zit je al boven DVD kwaliteit (anamorphic 1024x576 ofzo) en met 8mbit zou je zelfs prima 1280x720 progressive signaal kunnen versturen. Aangezien het toch een totaal nieuw concept is, hoeft kpn niet meer te blijven hangen in mpeg2 en zich te beperken tot PAL resoluties...

Als die set-top box gewoon met scart en ook met RGB/HDMI aangesloten kan worden, kan je tenminste een keer echt gebruik maken van breedbeeld resoluties en HDTV bekijken als je een HD-scherm hebt.

Dit is dus totaal nieuw, dus als ze nu weer met mpeg2 gaan beginnen, wordt het weer een hele lijdensweg om daar vanaf te gaan komen, omdat je dan al je diensten bij een eventuele overstap naar nieuwe compressiemethoden (wat je wil bij HDTV content) in mpeg2 moet aanbieden omdat klanten van het begin die apparatuur al hadden, dus kan je beter gelijk goed beginnen en een beetje voorbereid zijn op de toekomst...

Ze zouden overigens niet de eersten zijn:
Lijst met toepassingen vanH.264 op wikipedia

JvS wijzigde deze reactie 31-10-2005 14:26 (23%)

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Je hebt bandbreedte nodig voor TV signaal, toch minimaal wel 6mbit als je ook soepel wil internetten, 8-10mbit is ook geen overbodige luxe.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Er is tegenwoordig ook een SpeedTouch 716 modem, wat volgens mij een veel beter ding is :).

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
IPTV zou je gewoon op je PC kunnen decoden. Overigens is er al meer informatie op een www.zappenennogwat.nl website, ik ben alleen de naam vergeten :P.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Als het al beperkt wordt tot enkele ISP's dan zal dat in de volgorde: eerst ddsl, dan planet/hetnet, dan xs4all en dan de rest worden. Verder maakt het niet uit wat je nu aanvraagt, als je TV krijgt wordt je abonnement omgezet naar wat anders (12mbit is nieuw voor mij maar zou kunnen).

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
joopv schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 10:30:
Het woord "privacy" is in deze draad nog niet gevallen zie ik.

Beseft iedereen dat je in een conventionele antenne / kabel installatie anoniem TV kijkt - dus dat niemand kan zien wanneer jij kijkt of naar welke zender je kijkt?

En dat dat met de invoering van TV over IP dat niet meer het geval is. De provider weet exact waarnaar en wanneer jij kijkt.

Wil je dat wel? En wat doet de provider met die informatie?
Dat is met internetten ook zo. Nog nooit last van gehad.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Man, het is inderdaad niet vergelijkbaar. Maar dan wel met het verschil dat privacy op internet een veel belangrijkere rol is. ISP's kunnen alles van jouw surfgedrag nakijken, zien wat jij verstuurt, wat jij mailt, hoe lang en hoe actief je op een pagina, tot de allerverste sub-pagina aan toe bent geweest, welke berichten je hebt geschreven, welke passwords je gebruikt, alles....

En dan ga je je druk maken omdat mensen kunnen zien we er naar welk TV programma kijkt en dan noem je het boek 1984 en suggereer je dat dat bij TV kijken erger is dan bij internet zelf!? Haha, wel blijven nadenken hoor. Het is inderdaad zo dat ze nu alleen maar indicatie hebben en het dan precies kunnen zien, dus wat dat aangaat verandert er bij TV kijken wel wat, maar daarmee is het niet erger dan bij internet (integendeel zelfs).

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
Egdelwonk schreef op woensdag 05 april 2006 @ 19:50:
Voor IPTV wordt nu de Speedtouch 716 gebruikt, niet de Experia Box.
Ik vermoed dat het adsl modem niet zoveel uitmaakt, zolang je er maar een tv decoder op ethernet op aansluite.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ja dat is bij alles zo. Zolang je maar 1 tuner hebt, kan je maar op 1 tv kijken. Als kpn meerdere tuners levert, kan je op meerdere pc's kijken.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ik vermoed dat er een electronische programmagids in de tuner zit, zappen zal waarschijnlijk niet snel zijn, maar met zo'n EPG zap je eigenlijk nooit meer, maar scan je je gids door (ik tenminste).

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ja je ziet het ook aan de adsl verbindingen. Daarin is kpn met planet, direct adsl en het-net ook verreweg de duurste, maar is het in absolute aantallen nog steeds de snelst groeiende internet leverancier. Service , naam en kwaliteit gelden bij kpn meer dan prijsvechten.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Dat is alleen maar de "mode" van de lijn, adsl2 kan ook op 100kbps ingesteld worden. Iedereen zit op het adsl2 netwerk aangesloten. Adsl1 is toch ook niet per defenitie 8mbit, maar kan ook op 1 of wat dan ook geleverd worden.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
quote:
PanMan schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 14:49:
Het heeft ook te maken met je afstand tot de centrale...
Nee daar heeft het niets mee te maken. Dat beinvloedt alleen de snelheid van de adsl verbinding. KPN levert simpelweg niet als de verbinding niet goed genoeg is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Groot-Brittanie

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True