Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

KPN Mine, digitale televisie via adsl (IP-TV) OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is afgesplitst vanuit een ander topic of gemerged; de topicstarter is daarom niet gelijk aan de topicstarter zoals vermeld in de topiclijst.

Pagina: 1
Acties:
  • 41.782 views sinds 30-01-2008

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22-10 17:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
In navolging van versatel, wil ook kpn blijkbaar televisie via adsl gaan introduceren. Iets wat ik zelf heel erg interessant vind. Ik ben teleurgesteld in de kwaliteit van digitenne/kpn tv en via versatel krijg je alleen maar voetbal en de kabelaars willen nog weleens aan de dure kant zijn met hun digitale TV.

kpn heeft zelf een website www.kpn.tv met een of andere demo neergezet en op planet nieuwswebsites is hier en daar het een en ander te lezen over ip-tv.

In het laatste nieuwsbericht staat dat kpn bijvoorbeeld met uitzendinggemist wil samenwerken om tv te leveren. Ik hoop eerlijk gezegd dat ze willen gaan concurreren met de kabelmaatschappijen door goedkoop televisie abonnementen te leveren als je een adsl verbinding via kpn hebt. In principe kan je met een 8mbit lijntje met de juiste compressie prima superhoge kwaliteit TV doorgeven, zelfs HDTV zou in principe prima kunnen met mpeg4 of andere nieuwe codecs :).

Weet iemand, naast deze wat vagere persberichten en die website waarin ze die leuke timeshift functies enzo uitleggen wat meer van deze zaak? Er wordt gesproken over een introductie in 2005-2006, dus dat is al best snel :).

• tienm
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 01-02-2012
Als 1 van de 5.000 gelukkigen beschik ik sinds half juni over MineTV van de KPN (Kreatel 1760).

Ik zoek wat medegebruikers van minetv om ervaringen te delen tot nu toe. Het forum op minetv.nl is nl. niet toegankelijk voor de testgroep.

Ik zal hieronder in korte statements mijn bevindingen neerschrijven, zoals deze op dit moment gelden. Gezien er nieuwe releases uit kunnen komen van de software, zijn veranderingen uiteraard mogelijk.

Positieve punten
1. Prima beeldkwaliteit (op CRT)
2. Zappen gaat beter dan verwacht (dikke seconde bij wisselen kanaal)
3. Geen storingen in het beeld of geluid
4. Ontvanger blijft in een slaapstand staan, zodat opstarten lekker snel gaat
5. De minetv afstandsbediening kun je ook gebruiken voor je TV --> dus 1 afstandsbediening
6. Installatie was eenvoudig
7. Films huren doe je met een pincode, dus veilig voor kinderen

Verbeterpunten:
1. De menu's zijn bijna overal 'sluggish', ofwel traag. Te traag naar mijn mening
2. Er zit een soort 'nu.nl' in het menu. Deze optie is praktisch onbruikbaar, omdat hij bijzonder traag is. Daarnaast is de menu-bediening niet handig. Ze kunnen het beter weglaten
3. Mocht je een eigen wifi accesspoint hebben en willen gebruiken (naast de geleverde alcatel door kpn), dan heb je een probleem met sommige merken. Er wordt door de MineTV Box zoveel UDP verkeer gebroadcast dat je wifi volloopt en onbruikbaar wordt. Je kunt ervoor kiezen om het met een routertje op te lossen (NAT'ten via de WAN poort). Dan heb je geen probleem. Ik heb het geprobeerd met een Belkin routertje. Deze was onbruikbaar. Mijn Linksys wrt54g ging beter, maar viel regelmatig weg.
4. De films zijn behoorlijk outdated, maar ik neem aan dat dit verbetert bij de definitieve intoductie.
5. Het zoeken van films is lastig (er zitten er nu pas 500 in!). De menu's reageren traag. Ik mis informatie per film (zoals jaar uitgebracht), bij elke film krijg je een klein stukje tekst met een plaatje van de dvd te zien. Dit ophalen duurt relatief lang. De tekst is slechts een regel lang. Voor een uitgebreidere tekst, moet je nogmaals klikken. Gezien de eerste tekst weinigzeggend is, ga je automatisch naar de lange tekst en dan wordt het echt een heel gezoek, kan ik je vertellen, als je tevens bedenkt dat de menu´s traag reageren. Ik kan me voorstellen dat ze op internet (minetv.nl) de hele lijst eenvoudig doorzoekbaar maken en dat je een film ook met een code kan starten, danwel dat ze de menustructuur wijzigen, zodat hij sneller is en dat er meer informatie op 1 scherm te zien is, of de 'terug' knop moet standaard geselecteerd zijn. dat scheelt heel wat klikwerk.
6. Af en toe krijg ik error -300 bij opstarten te zien. Noch de helpdesk, noch het project, noch de monteur weet wat dit is. een uur later doet hij het dan wel weer.
7. Radio is niet handig opgezet. Als je een zender geselecteerd hebt, en je wilt een andere zender, dan moet je door de menu's heen (of je moet stuk voor stuk alle 60 kanalen langs, je kunt dus niet 'snelkiezen'), terwijl er genoeg ruimte op het beeld is om alle zenders te laten zien (of te laten scrollen), zodat je veel sneller een andere zender kunt kiezen. Daarnaast verwachtte ik eigenlijk dat het display op de minetv ontvangen gebruikt zou worden om de RDS codes (of de naam van de zender) weer te geven. Maar helaas. Je weet dus niet naar welke zender je luistert en als je met de tv uit radio luistert (lijkt me logisch) is het geblindoekt zappen. Je moet dan dus weer de tv aanzetten om te zien waar je gewenste zender zich bevindt.
8 Niet alle menu's gebruiken eenduidig dezelfde knoppen, zoals de 'terug' knop. Soms wordt de blauwe knop voor 'terug' gebruikt, in het EPG menu de 'OK' toets.
9. De volumesterkte is niet gelijk bij alle kanalen.
10. Je kunt alleen of TV/film/opname bekijken, of een programma opnemen. Je kunt dus niet tijdens het opnemen een andere zender kiezen en als je dit doet, stopt de opname zonder enige melding of je dit wel wilt.
11. Soms loopt de box vast. Dit schijnt een hardwareprobleem van de eerste series te zijn (de witte).
12. Er zit een EPG in, ofwel een programma overzicht. Door de beperkte ruimte is de standaard instellingen nagenoeg onleesbaar. Zeker korte programma's worden dan tot een paar puntjes afgekort. De getoonde namen van de zenders is deels ook een crime, ik geef u er een paar: 'DISTL, TCM, OBRBN'. Als je met de cursus naar benedenloopt, verschuift hij steeds 1 regel, niet de hele pagina, daardoor duurt het extra lang voordat je alle zenders hebt gehad. Elke regel kost ongeveer 1 seconde. Er is ook een andere indeling (vertikale). Deze geeft per zender de programma's voor de komende uren weer. Prima overzicht, echter het zappen van zender naar zender duurt ongeveer 1 seconde. Als je van ned2 naar Discovery wilt, ben je zo 30 seconden bezig. Hier moet nog aan gewerkt worden denk ik.
13. 'Programma gemist' is de mogelijkheid om programma's uit het nabije verleden van ned 1, 2, 3 (althans selectie ervan) terug te kijken. Leuke dienst! Maar.... De zoeklijst is niet handig. als je zoekt op journaal, dan krijg je een lijst met 'NOS Journaal' onder elkaar te zien. Maar zonder datum en tijdstip. Dus het zoeken van het 8 uur journaal van gisteren is wel een klus om even voor te gaan zitten.
14. Ik heb een Loewe TV. Als je deze op het AV kanaal zet, werkt de teletekst van de TV niet. Ik kan dus onmogelijk teletekst kijken.
15. Volgens mij is er bij de opzet vanuitgegaan dat je van de profielen gebruik maakt, ofwel, dat je zelf profielen aan moet maken met een verzameling zenders erin. Maar ik wil eigenlijk geen profielen maken. Ik wil gewoon tv kijken met de extra's erbij :-).
16. Als je een film 'besteld' hebt, kun je deze 24 uur lang kijken. Prima opzet. Echter, de gele toets met 'Mijn gehuurde films' doet ut niet, tenminste, hij geeft aan geen films gevonden te hebben. Ik weet niet of dit nu te maken heeft met die 20 gratis films, maar daar staat gratis bij, dus ik twijfel of het een bug is of iets van de testfase.
17. De bovenkant van de box is voorzien van allemaal gaten voor koeling. Dit maakt het plaatsen van het apparaat onder een CRT tv moeilijk, vanwege de warmte.
18. Kanaal 36 (Cartoon Network) en 37 (Turners Classic Movies) zenden beide Turners Classic Movies uit. Het Cartoon Network is (nog) niet te zien.
19 Ik mis (maar dit is onmiskenbaar subjectief) BBC1 en BBC2. Deze worden toch echt niet vervangen door BBS World en Prime.
20. Het zenderaanbod is niet overeenkomstig de opbouw van onze bevolking. (Geen Marokaanse, Turkse, Spaanse zenders). Dit zal zeker een commerciele achtergrond hebben, maar is wel opvallend als je aangeeft veel zenders te leveren.

Tussentijdse conclusie:
Ja, het is leuk en de beeldkwaliteit is prima. Ook is het geheel zapbaar, maar er zitten naar mijn idee nog teveel mitsen en maren aan om het geheel in oktober live te laten gaan met deze status. De afgelopen maand heb ik geen nieuwe versie van de firmware mogen ontvangen, daarmee weet ik niet hoe snel de ontwikkeling nu nog verloopt en in welke fase deze zich bevindt.

De hamvraag is natuurlijk, zou ik het kopen als ik niet met de pilot meegedaan had? Ik kijk niet al teveel TV. De beeldkwaliteit is prima, stukken beter dan de kabel, alleen daarvoor zou ik het niet doen. De films, de kanalen, die moeten opwegen tegen de traagheid en de 'bugs'.

Met vriendelijke groet,
Mathijs

tienm wijzigde deze reactie 26-07-2006 23:43 (37%)
Reden: Wat informatie verfijnd.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True