Toon posts:

[EL] Draadloos schakelsysteem (Trust)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.828 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KingOfDos
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 05-10-2018
Ik heb (net zoals een aantal anderen) deelgenomen aan een inkoopactie waar Trust Wireless Power Systems werden aangeboden voor een schappelijk prijsje. Ik heb toen redelijk ingeslagen op deze apparatuur omdat het niet door Trust zelf gemaakt is, maar door een ander bedrijf (het is maar een stikkertje). Nou heb ik dit systeem aangeschaft om draadloos mijn verlichting te kunnen besturen met mijn computer. En zoiets wil ik graag delen met mijn medemens, dus vandaar dit topic :)

Het gaat dus om dit soort producten.

De afstandsbediening:
De afstandsbediening is gebaseerd op een PT2262 van Princeton Technology Corp (PTC). Dat is een IC waarmee je data kan versturen door de lucht. Dit wordt ontvangen door een andere IC die het ook weer kan decoden. En daarmee dus dingen aansturen.
Datasheed:
PT2262 is a remote control encoder paired with PT2272 utilizing CMOS Technology. It encodes data and address pins into a serial coded waveform suitable for RF or IR modulation. PT2262 has a maximum of 12 bits of tri-state address pins providing up to 531,441 (or 312) address codes; thereby, drastically reducing any code collision and unauthorized code scanning possibilities.
Ik heb het schema van de afstandsbediening nagelopen, zodat ik hem aan bijvoorbeeld een PIC kan aansluiten. Ik weet nou wat er allemaal gebeurt op het printje bij welk knopje. Hierdoor kan ik nou makkelijker een PIC aansluiten op deze chip.

Ik het volgende gevonden door de banen te volgen en het voor de zekerheid na te meten, maar als het goed is klopt dit. Door op al de onderstaande punten een ground te koppelen (-12 van de battery in mijn geval) zal dit geactiveerd worden.

8 Druktoetsen bovenop zapper; Naar welke pin loopt het?
SwitchPins
S110+14, 6 en 5
S210+14 en 6
S35 en 10+14
S410+14
S510+14, 13, 5 en 6
S66 en 13
S75 en 13
S810+14, 13

Huiskeuzeknop (draaiknop onderop), verbonden met pinnetjes voor welke stand:
PinABCDEFGHIJKLMNOP
1ACEGIKMO
2ABEFIJMN
3ABCDIJKL
4ABCDEFGH

Dit is het de schuifknop ABCD, incl pinsetup naar de IC toe:
LetterPins
A7 en 8
B8
C7
D

Als ik dan de ground doorverbind met 2, 4, 6, 7, 8 en 13 dan gaat mooi de lamp aan die verbonden is met FA3. Zo kan je dus vrij simpel schakelen met een paar draden. Dit kan dus nog simpeler met wat hardware.

Het komt neer op een totaal van 10 I/O pinnen op een PIC. 2 voor ABCD selectie, 4 voor de huiskeuze (A tm P) aan de achterkant en nog eens 4 voor de 8 knopjes (dmv een raster van diodes).

Ik ga dit weekend een schematje maken wat ik uit teken, dat adhv een pic die ik nog heb liggen. Daar zitten geloof ik 15 I/O pinnen op, dus daarmee heb ik voldoende speling voor eventuele andere hardware.

De ontvangers:
Hier heb ik eigenlijk nog niets over, deze ga ik binnekort ook open maken om het schema ed. na te tekenen.

Ik wil overigens ook zelf een ontvanger gaan maken, dat met de zelfde ontvanchip die gebruikt wordt in een switch. Hiermee wil ik een digitale volumeregelaar aansturen die ik in mijn zelfgemaakte versterker kan bouwen. Zo ben ik aan een aantal andere functies aan het denken, want misschien is het wel mogelijk om achter een ontvanger weer een nieuwe PIC te plaatsen. Waardoor ik misschien wel RGB verlichting extern kan sturen zonder draden, en bedenk nog maar een paar functies.
Dit doe ik als het haalbaar is, sowieso eerst de zapper bouwen.

Het eindproduct:
Ik wil een PT2262 chip geheel kunnen aansturen vanaf mijn computer via de seriele poort (of via een USB chip die ik nog heb liggen). Daarna wil ik een stukje software schijven waarmee ik alle lampen kan beheren / instellen. Dan kan je veel meer lampen beheren dan via de zapper, omdat je nou ook kan schakelen tussen andere groepen zonder enig probleem. Het stukje software wat ik wil maken moet zo multifunctioneel zijn als het kan, linux of windows, dat mag niet uitmaken. Aansturen van de software moet op veel manieren kunnen (door bijvoorbeeld een tcp connectie te maken naar een bepaalde poort) zodat je het bijvoorbeeld vanaf een website kan aansturen als je daar behoefte aan hebt.

[Voor 13% gewijzigd door KingOfDos op 09-09-2005 23:19]

*NIX ftw

• Melmer
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18:21
Heb hier ook een soort gelijk product (niet van trust) Maar van Selectremote ooit bij de blokker gekocht. Hier zit de HS2262A-R4 in maar volgens mij is dit gewoon hetzelfde IC als de PT2262.

In de elektuur van jan. 2004 staat ook een methode maar dan zonder PIC en via de parallelle poort maar met wat optocouplers die dan een knopje op de afstandsbediening activeren. Heb destijds ook iets geprobeerd maar nooit echt succesvol afgerond. Ik ga je topic zeker even volgen. Succes

• KingOfDos
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 05-10-2018
Ik heb ook het idee dat de HS2262A-R4 het zelfde soort IC is, dus hiermee zou het theoretisch ook moeten lukken.

Ik doe het speciaal via deze methode en niet via optocouplers omdat ik dan veel minder kan aansturen (maximaal 4 lampen). Op deze manier kan ik dus kiezen dat je opeens in een ander huis zit (huiscode veranderen). Hierdoor kan ik 256 lampen besturen met dat IC.

Ik wil een simpele database maken, waar ik lampen kan toevoegen aan een database. Van te voren maak je een Huiscode en een Subcode aan in de database. Daarna zou je die kunnen kiezen om er een lamp aan te koppelen. Dan kan je zonder enige schakelaar te veranderen dus vrij veel lampen aansturen, en dat lijkt me dus wel erg leuk/interesant :)

*NIX ftw

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee