HyperTransport: prestatieverschil 800/1000MHz

Pagina: 1
Acties:

• robhof
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:33

robhof

Lembongan view

Topicstarter
Wegens een upgrade naar een AMD 3500+ Newcastle, ben ik op zoek naar een geschikt moederbord.

De MSI K8N Neo2-FX (te koop bij Azerty) leek me een goede, betaalbare optie, maar heeft een HyperTransport verbinding van 800MHz. Volgens de site van MSI is de 3500+ Newcastle wel compatible.

Mijn vraag: is dit moederbord 'snel' genoeg voor de 3500+, of zou ik tóch beter een moederbord met een 1000MHz HTT bus aan kunnen schaffen (stuk duurder) om de processor het beste tot z'n recht te laten komen en evt. te kunnen overclocken?

Ondanks veel speurwerk m.b.v. Google/GoT/overige fora, kom ik er niet uit.

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 12:44
De HTT multiplier bij dit bord is max 4x (is dus waarschijnlijk een oudere 0 of 1 stepping van de NForce 4 4x). Wil je gaan overclocken dan is dit niet het bord voor jou (over 800mhz HTT met dit bord levert te veel BSOD's op).

Anders is het natuurlijk een goedkope optie, voor de 3500+ maakt het qua performance niets uit.

[ Voor 10% gewijzigd door empheron op 28-07-2005 14:17 ]

Verwijderd

Ik kan in m'n bios kiezen of ik 800 of 1000 wil, ik merk er helemaal niks van, zelfs in de benches zie ik geen verschil, dus het zal wel niet de bottleneck zijn.
Best kijken wat je cpu aankan en een daarbij passend board kopen, mocht het prijsverschil te groot zijn dan wist ik het wel.

bij jou is je geheugen (2700) eerder de bottleneck, of de voeding!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 14:19 ]

• robhof

robhof

Lembongan view

Topicstarter
Had het idd even moeten vermelden: geheugen (2x512 Corsair) koop ik ook nieuw! ;)
Voeding hopelijk niet nodig...

Oké, mobo prima met standaard instellingen, maar hoger is vragen om ellende begrijp ik!

Verwijderd

als je geheugen ook nieuw koopt en de proc ondersteunt een ht van 1000mhz dan zou ik toch kijken voor een moederbord wat dat ook doet. Al dat spul werkt het beste op de settings waar het voor gemaakt is.

• robhof

robhof

Lembongan view

Topicstarter
Dank voor alle tips! _/-\o_

Heb besloten om voor een Asus A8V deluxe te gaan, om evt. beperkingen/problemen te voorkomen!

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:29
Laat die mobo's met VIA chipset aub staan en koop een Nforce 3 of 4 plank. VIA kopen is en blijft vragen om problemen. Neem dan de A8N-E.

Verwijderd

Lekker onderbouwd ook :?

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:30

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Nou tja ...... ik lees een heleboel ... goede dingen over de A8V deluxe !!! ..... ben er zelf ook 1 van die er goed mee uit de voeten kan !!!

Vake bei te bange

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

Ik heb hier ook een A8V Deluxe bord.. niks mis mee.. geen problemen. geen stabiliteitsproblemen.. gewoon een superstrak en stabiel bordje..

Maar ik kan wel een reden geven om een A8N-xx te kopen.. Namelijk PCI Express.. Maar als je vast zit aan een AGP kaart die je nog niet kwijt wilt. Dan is de Asus A8V Deluxe een goede keus.

Of je wacht totdat de borden met het beruchte ULi chipset komen (Triple Graphics).. waarbij er een volledige functionerende AGP8X poort + PCI Express 16x op zit voor de grafische kaart.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Dat ben ik vrees ik een beetje met beiden eens. Maar ik kan het evenmin onderbouwen.

Noem het maar een "Gut Feelin".

• Termi
  • Laatst online: 22:53
LeNNy schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 22:59:
Laat die mobo's met VIA chipset aub staan en koop een Nforce 3 of 4 plank. VIA kopen is en blijft vragen om problemen. Neem dan de A8N-E.
Vind ik een vrij onzinnige stelling, geen onderbouwing. Het klopt dat een Nforce plank meestal wat fijner draait op een of andere manier, maar zo heeft de nforce 4 ook vele nadelen. Zoals met de maxtor hardeschijven. VIA heeft toch wel voorgezorgd dat AMD groot is geworden, zij hebben tijdens het begin gezorgd voor de enige echte AMD chipset (kt1xx).

Tegenwoordig heeft VIA tjah, niet echt marktloper ze lopen achter Nvidia aan, en dat merken ze wel.

Verwijderd

Termi schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 16:35:
[...]

Vind ik een vrij onzinnige stelling, geen onderbouwing. Het klopt dat een Nforce plank meestal wat fijner draait op een of andere manier, maar zo heeft de nforce 4 ook vele nadelen. Zoals met de maxtor hardeschijven. VIA heeft toch wel voorgezorgd dat AMD groot is geworden, zij hebben tijdens het begin gezorgd voor de enige echte AMD chipset (kt1xx).

Tegenwoordig heeft VIA tjah, niet echt marktloper ze lopen achter Nvidia aan, en dat merken ze wel.
Gaat lekker hier.
Ik heb een nforce pro en via k8t800 moederbord.
De via loopt de nvidia eruit op de meeste benches.
De nvidia heeft een leukere feature set maar head to head is de via gewoon beter.
Als je hele mening onderbouwd is op een gut feeling, zeg dan gewoon niks.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 17:44:
[...]

Gaat lekker hier.
Ik heb een nforce pro en via k8t800 moederbord.
De via loopt de nvidia eruit op de meeste benches.
De nvidia heeft een leukere feature set maar head to head is de via gewoon beter.
Als je hele mening onderbouwd is op een gut feeling, zeg dan gewoon niks.
ok :
nieuws: VIA heeft problemen met 3Gbit SATA-harde schijven

Verwijderd

Termi schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 16:35:
[...]

Niet helemaal waar amd had ook nog zijn eigen 760 iron gate als ik het mij correct voor de geest haal.

Verwijderd

HP xw9300 dual opteron 250 "numa"
Mooie bak man MASH_MAN!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 10:26:
HP xw9300 dual opteron 250 "numa"
Mooie bak man MASH_MAN!
Thanx,

Ik heb hem 3 weken terug gekocht voor een schijntje. Tis echt een top ding met nog 3 jaar on site garantie.

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-05 23:11
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 23:45:
[...]

Niet helemaal waar amd had ook nog zijn eigen 760 iron gate als ik het mij correct voor de geest haal.
amd 760 was eerste athlon chipset met ddr ondersteuning (of in elk geval eerste generatie).

bij introductie van de athlon was er alleen de amd 750 chipset....

Wat er op Via tegen is: Via komt regelmatig in het nieuws met rare bugs. verder presteerd de concurentie vaak beter, volgens de verschillende reviews. Toegegeven, Via heeft de acceptatie van Athlon wel versneld met zijn KX133 en KT133 chipsets.

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Pagina: 1