Defect: MoBo MSI K7T266 PRO2 IDE-RAID

Pagina: 1
Acties:

• McD_NL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-07-2005
Kan iemand mij een *nieuw aan te schaffen* mobo aanraden wat nog te koop is,
dat aan de volgende specs voldoet:

- Socket A
- IDE - RAID (!)
- 4 tot 6 USB poorten extern
- Moet 1GB PC2100 DDR ondersteunen in 1 slot

Mijn MSI K7T 266 PRO2 is momenteel overleden (geheugenbanken defect)
en ik wil weer HEEL graag mijn 2 IBM IDE schijven in striping conditie
opnieuw aan de praat hebben, om in ieder geval de data die erop staat eraf
te krijgen. Op diverse online shops kom ik alleen mobo's tegen die
SATA-RAID ondersteunen, maar niet IDE-RAID.

Help! Ben geen gevorderde gebruiker en wil weer echt graag mijn IDE-RAID
schijven lezen. Als het echt niet anders kan wil ik hiervoor ook wel een nieuwe
processor aanschaffen, zodat ik mogelijk op een 'niet Socket A' mobo mijn
schijven weer aan de praat krijg. Wie kan mij helpen?

Verwijderd

Dat gaat heel lastig worden, aangezien je build in de RAID bios van je mobo staat. Das het nadeel van RAID, 3 onderdelen die bepalen of het werkt of niet, 2 hd's en een controller. Je moet dus een RAID bios transplantatie doen naar een identiek mobo (Iemand al eens geprobeerd? :p)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 21:57:
Dat gaat heel lastig worden, aangezien je build in de RAID bios van je mobo staat. Das het nadeel van RAID, 3 onderdelen die bepalen of het werkt of niet, 2 hd's en een controller. Je moet dus een RAID bios transplantatie doen naar een identiek mobo (Iemand al eens geprobeerd? :p)
Nee.
Zoals ook in de RAID FAQ onder het kopje "Kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data?" staat:
Bij zuivere mirrors (RAID1) is dat tot zover bekend geen probleem. Je hoeft enkel de array te verhuizen en eventueel in de BIOS de bronschijf opnieuw rebuilden naar de mirrorschijf. Maar bij RAID levels waarbij striping wordt gebruikt (RAID0, RAID5, RAID10, etc) is dat minder makkelijk. De stelregel is:

• zelfde merk/type > zelfde merk/type = geen probleem
• zelfde merk, ene type > andere type = meestal "forward compatible"
• ene merk > andere merk = no-go

Forward compatible: met "forward compatible" wordt er dus bedoeld, dat wanneer je de schijven verplaatst van een oudere controller (bijv. Promise Fasttrak66) naar een nieuwere type controller van hetzelfde merk (bijv. Promise Fasttrak133), dat de array gewoon opnieuw wordt herkend en de data dus behouden blijft. Omgekeerd gaat dat niet altijd.
Mits je een moederbord met eenzelfde controller (al dan niet een nieuwere versie) weet te vinden heb je een grote kans van slagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rone op 18-07-2005 22:02 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Promise 20265R << op zoek naar een mobo met die raidcontroller dus :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

over een aantal weekjes (dacht ik) stopt AMD met het leveren van Socket A, dus als ik jou was zou ik iets dieper in de buidel tasten en naar s754 overstappen. Bovendien is voor dat platform de keuze veel groter en is de prijs-kwaliteit verhouding beter.

Tja, dat van die striped-set... ik zoek ff met je mee..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2005 22:16 ]

Verwijderd

ff gegoogled...

en op deze pagina: http://www.infobusiness.nl/pricelist.php staat er nog eentje te koop.
Hoop dat die jongens daar de waarheid spreken. Succes

• McD_NL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-07-2005
Allen bedankt voor de ondersteuning tot zover!

Even gekeken bij infobusiness, maakt het iets uit dat mijn 'overleden mobo' gebruikmaakt
van de chipset: KT266A, terwijl op deze site de "k7t pro2 266 voor ddr via chip kt133"
wordt aangeboden?

Of bedoel je misschien een andere aanbieding op die site?
Pagina: 1