Toon posts:

Welke DFI en welke AMD

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
heeft iemand ervaring met het volgende moederbord ? Vooral mbt overklokken en qua uiterlijk in een kast met open zijkant.

DFI LanParty UT nF4 SLI-DR S939 of
DFI LanParty UT nF4 SLI-D S939
(ik ben nog aan het twijfelen of ik de 4 extra sata aansluitingen het prijsverschil waard vind)

met daarbij één van de volgende AMD processoren :

AMD Athlon 64 3500+ 2.2Ghz 512Kb cache S-939
AMD Athlon 64 3700+ 2.2Ghz 1Mb cache S-939
AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2Ghz 1Mb S-939
AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz 2Mb S-939

nu is mijn vraag welke processor past mij het best ?

Ik ga vooral videobewerken, dvd-shrink, diverse adobe programma's als illustrator, photoshop en indesign alle CS versie. Daarbij ook overklokken

En kan ik in dit MB ook Kingston Dimm 1Gb DDR2 PC2-4200 533Mhz geheugen kwijt. (kan dit overnemen van iemand)

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Een beetje opzoekingswerk is helemaal niet zo moeilijk...

AMD gebruikt DDR, niet DDR2. De reden hiervoor is dat nummertje++ niet noodzakelijk betekent dat de performance omhoog gaat. Zo hebben AMD-processoren meestal graag lage latencies in plaats van hoge bandbreedte. Om dezelfde absolute latency te hebben moet de frequentie van DDR2-geheugen eerst flink naar boven geschroefd worden.

Je kan elke S939 processor op zo'n DFI plakken (desnoods met een BIOS-update). Als je professionele videobewerkingssoftware draait (welke precies?) heb je een realistische kans dat het multithreaded geschreven is en dat je dus een merkbaar verschil voelt tussen een Athlon64 en z'n grote X2-broertje. Voor single threaded applications is een gewone Athlon 64 meestal iets sneller (zeker qua prijs/prestatie) omdat ze op een hogere clock lopen. Bij een gewone heb je meer kans dat je een goeie overklokker hebt -- als je een X2 hebt heb je ten eerste bijna dubbel zo veel warmte af te voeren en bovendien moet er maar een extreem slechte core tussenzitten als spelbederver...

Waarom zit je met ricer stuff (lees: raampje, fluo vanalles) bezig op een workstation (Adobe CS, indesign...)? Mijn spullen zitten allemaal in 19"-rackmount chassises.

[ Voor 20% gewijzigd door lvh op 13-07-2005 23:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
racoontje schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 23:30:
Een beetje opzoekingswerk is helemaal niet zo moeilijk...

AMD gebruikt DDR, niet DDR2. De reden hiervoor is dat nummertje++ niet noodzakelijk betekent dat de performance omhoog gaat. Zo hebben AMD-processoren meestal graag lage latencies in plaats van hoge bandbreedte. Om dezelfde absolute latency te hebben moet de frequentie van DDR2-geheugen eerst flink naar boven geschroefd worden.

Je kan elke S939 processor op zo'n DFI plakken (desnoods met een BIOS-update). Als je professionele videobewerkingssoftware draait (welke precies?) heb je een realistische kans dat het multithreaded geschreven is en dat je dus een merkbaar verschil voelt tussen een Athlon64 en z'n grote X2-broertje. Voor single threaded applications is een gewone Athlon 64 meestal iets sneller (zeker qua prijs/prestatie) omdat ze op een hogere clock lopen. Bij een gewone heb je meer kans dat je een goeie overklokker hebt -- als je een X2 hebt heb je ten eerste bijna dubbel zo veel warmte af te voeren en bovendien moet er maar een extreem slechte core tussenzitten als spelbederver...

Waarom zit je met ricer stuff (lees: raampje, fluo vanalles) bezig op een workstation (Adobe CS, indesign...)? Mijn spullen zitten allemaal in 19"-rackmount chassises.
Ik draai Pinnacle Studio 9 NL als videobewerkingspakket
Dus conclusie is X2 processor is op dit moment niet veel sneller (merkbaar) dan de single

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-08 11:41
@ TS: Mij lijkt het een juiste vraag voor jezelf als je bedenkt hoeveel geld je ervoor over hebt...

Aantal programma's die je noemt ondersteunen (goed) dual processing... dan is het het geld (an zich) waard.. de 4400+ is niet veel duurder dan de 4200, en komt vaak het beste uit de bus.

Als je die 4400+ kunt betalen, dan lijkt mij die extra 4port S-ATA controller ook wel binnen het budget passen :+

PS: je kunt ook zoeken op GoT :X

Love Hardware!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 21:29
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 23:22:
DFI LanParty UT nF4 SLI-DR S939 of
DFI LanParty UT nF4 SLI-D S939
(ik ben nog aan het twijfelen of ik de 4 extra sata aansluitingen het prijsverschil waard vind)
Dat moet je toch zelf uitmaken? Dat kunnen wij toch niet beslissen voor jou?
Trouwens gewoon even op het woordje SEARCH klikken en je vind onmiddellijk een heleboel topics met mensen die ervaring hebben met dit moederbord. Een beetje zelf zoeken is echt wel gewenst op GoT.
met daarbij één van de volgende AMD processoren :

AMD Athlon 64 3500+ 2.2Ghz 512Kb cache S-939
AMD Athlon 64 3700+ 2.2Ghz 1Mb cache S-939
AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2Ghz 1Mb S-939
AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz 2Mb S-939

nu is mijn vraag welke processor past mij het best ?
Hier terug hetzelfde. De duurste is het leukst natuurlijk :) Maar kijk zelf even hoeveel je wenst uit te geven. Als je niet professioneel gaat foto of videobewerken heb je geen X2 nodig.

[ Voor 56% gewijzigd door D-Three op 13-07-2005 23:48 ]

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-08 16:55
ik kan me herineren dat je een soort gelijke post gemakt hebt een tijd geleden end ie gesloten werd.

zoals andere zeggen zou ik eerst eens kijken hoeveel je wilt uitgeven want er is nogal een prijsverschil tussen een X2 4400 en een 3500+.

in de toekomst zouden de 2 X2 cpus sneller moeten zijn dan de single cores en ik zou zelf de goedkopere 4200 nemen. btw er is bestaat geen 2Mb cache X2.
de ene heeft 512kilobyte per core de ander 1Mb per core dat is heel iets anders dan 2Mb en 1MB.

het moederbord si je eigen keus, bide DFI, zoek op wat het verschil is en kijk of je het nodig hebt en beslis.

sorry maar dit zijn grotendeels dingen die je voor jezelf moet beslissen.
en een beetje meer inzet en google had je ook kunnen doen want dit blijkt al uit de DDR2 vraag.

[ Voor 10% gewijzigd door Deadsy op 13-07-2005 23:40 ]

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-08 11:41
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 23:34:
[...]

Ik draai Pinnacle Studio 9 NL als videobewerkingspakket
Dus conclusie is X2 processor is op dit moment niet veel sneller (merkbaar) dan de single
Studio 9 (:'() doet erg weinig met een X2 idd..

Wellicht tijd om Premiere eens te proberen (dat vliegt met dual...)

Love Hardware!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Als je het PMG beleid doorleest zul je zien dat 'Welk xxx moet ik kopen?' topics niet gewenst zijn, evenmin als dat het de bedoeling om naar ervaringen te vissen - 'ervaringen' topics hoor je alleen te starten als je ervaringen hebt.

Wat dan wel?...

Nou, begin maar eens met reviews te lezen :z

Edit: lees de waarschuwing die je eergisteren van een collegamod gemaild kreeg (of trouwens een mail die ik een paar maanden terug stuurde mbt het niveau van je topics) nog eens goed door. Als je nog langer gebruik wilt kunnen maken van GoT zou het aan te raden zijn je er wat van aan te trekken :o

[ Voor 31% gewijzigd door dion_b op 14-07-2005 01:27 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.