Upgrade RDRAM PC1066

Pagina: 1
Acties:

• leksie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-03-2022
Op dit moment heb ik 2 x 256mb RDRAM PC1066 (32 pins) van Samsung in mijn pc.
Ik wil dit graag uitbreiden naar 1 gigabyte; ben ik nu gebonden aan dezelfde specificaties (welke erg duur is) of kan ik er goedkopere bijplaatsen en zo ja welk type?

Bvd Leksie

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk naar de compatibility list van je mbo en zoek het geheugen erbij in de pricewatch ofzo.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-12 00:47

Twarp

just grin...

Bij voorkeur wel. Maar wat voor andere goedkopere had je in gedachten?

Meh ...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-12 20:13
Ik weet niet welk mobo je hebt maar waarschijnlijk is het nog goedkoper om een ander mobo te scoren met 1GB DDR-SDRAM dan een upgrade naar 1GB PC1066/PC800 RDRAM. That is, als je maar twee RIMM sockets hebt en dus de huidige twee 256MB'ers moet vervangen door twee stuks 512MB. Dit omdat je het over 32bits of 232pins hebt (32pins RDRAM bestaat niet) en ik geen enkel bord ken dat daar meer dan twee sockets van heeft :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• leksie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-03-2022
Systeem Geheugen Controller
Error Correction Capability : ECC
Aantal Geheugen Sloten : 4
Maximaal Geheugen Ondersteund : 2GB
Bank 1 - RIMM1 : RIMM RAMBUS RDRAM 256MB/16 @ 533Mt/s
Bank 2 - RIMM2 : RIMM RAMBUS RDRAM 256MB/16 @ 533Mt/s
Bank 3 - RIMM3 : Leeg
Bank 4 - RIMM4 : Leeg

Deze informatie vond ik met SiSoftware Sandra, maar hoe weet ik nu wat compatible is?

Bvd Leksie

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

leksie schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 15:37:

Deze informatie vond ik met SiSoftware Sandra, maar hoe weet ik nu wat compatible is?

Bvd Leksie
Door de compatibility lijst op te zoeken, of kijken wat er nu voor chips op je rimmen zitten en zo'n zelfde rimmetjes kopen.

Verwijderd

Het kopen van RIMM geheugen is net het probleem.
Geen enkele webshop verkoopt nog PC1066 RDRAM geheugen en op eBay en dergelijke gaan die reepjes voor gigantische prijzen onder de hamer... Ik zit namelijk ook met zo'n RDRAM systeem (Asus P4T533-C mobo), ik zit zelfs met slechts 256mb ram opgescheept :(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 23:49:
Het kopen van RIMM geheugen is net het probleem.
Geen enkele webshop verkoopt nog PC1066 RDRAM geheugen en op eBay en dergelijke gaan die reepjes voor gigantische prijzen onder de hamer... Ik zit namelijk ook met zo'n RDRAM systeem (Asus P4T533-C mobo), ik zit zelfs met slechts 256mb ram opgescheept :(
Op zich valt het nog mee.
Vandaag genoeg PC800 en PC1066 geheugen zien liggen voor maar een paar euro per rimmetje. Je moet alleen goed zoeken (vaak lukt het op ebay wel om het eea te vinden, of anders op beurzen).

Verwijderd

Euh ik weet niet waar jij het zo makkelijk kan vinden, in de Pricewatch staan er 2 winkels die PC1066 geheugen hebben, als je op de 1e link klikt blijkt dat PC1066 helemaal niet te krijgen is bij die shop,
en de 2e shop die in pricewatch staat daar hebben ze dan enkel 32bit geheugen (en ik heb 16bit nodig).
Als je dan in de Vraag&Aanbod kijkt, blijkt dat er welgeteld 1 aanbod is voor PC1066 geheugen, maar die is vreselijk duur, en ook weer 32bit.
Op ebay heb ik ook al een paar keer proberen te bieden op PC1066 geheugen.
Veilingen van dit geheugen zijn opzich al serieus zeldzaam, want meestal gaat het om 32bit geheugen reepjes, en ALS ik toch een aanbieding vind, schiet de prijs steeds pijlsnel de hoogte in, makkelijk tot 200 euro en meer voor 512mb!
Dus, ik weet niet waar jij dat geheugen zo goedkoop kan krijgen, dan mag je mij wel eens een linkje posten hoor!

Verwijderd

Ik heb wat gevonden in de pricewatch, als je nog niet bij refurbischments gekeken had...

pricewatch: Samsung 512MB (2x 256MB) Rambus DRAM RIMM modules

Eh, ik zie iets wat niet netjes is daar er staat voor 2x 256 149,- in de pricewatch maar op de site kost het 117,50 per stuk!.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik kan nog dat geheugen op hele speciale bestelling PC800 krijgen maar ik denk voor € 250 voor 512 mb(p.s.) dat je beter de boel kan upgraden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Ik heb hier exact hetzelfde probleem -> intel i850 met hoera 512 rdram moest het je interesserren ik ga mijn pc verkopen deze vakantie. Ik dacht dat zo rond augustus te gaan doen, dan zoeken veel studenten een PC maar als je geïnteresseerd bent! laat maar komen!

Rdram van samsung, pc1066 184pins geloof ik, net als dat van jou.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 10:20:
Ik heb hier exact hetzelfde probleem -> intel i850 met hoera 512 rdram moest het je interesserren ik ga mijn pc verkopen deze vakantie. Ik dacht dat zo rond augustus te gaan doen, dan zoeken veel studenten een PC maar als je geïnteresseerd bent! laat maar komen!

Rdram van samsung, pc1066 184pins geloof ik, net als dat van jou.
Jep, dat is identiek hetzelfde ram als wat ik nodig heb.
Ik heb zelfs maar 256mb er in zitten op dit moment!
Omdat dat ram geheugen toen schandalig duur was.
Ik heb er vaak spijt van gehad dat ik niet gewoon voor DDR ben gegaan :(

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 10:58:
Jep, dat is identiek hetzelfde ram als wat ik nodig heb.
Ik heb zelfs maar 256mb er in zitten op dit moment!
Omdat dat ram geheugen toen schandalig duur was.
Ik heb er vaak spijt van gehad dat ik niet gewoon voor DDR ben gegaan :(
Zelfde probleem hier. Alhoewel ik van te voren wist dat Rambus geheugen eruit zou gaan. Waarschijnlijk heb je net als ik voor de extra kracht gekozen die dit geheugen leverde. 't Scheelt namelijk best veel met het slome pc2100 ddr geheugen van 3 jaar geleden.

Mijn oplossing is om de oude pc te verkopen. Als je gaat kijken wat er in de vraag & aanbod nog voor gegeven wordt en je trekt dit af van de prijs van nieuwe onderdelen, dan heb je voor een leuk bedrag weer een frisse upgrade waarmee je er weer tegen aan kan. Verder heb je de afgelopen paar jaar fijn kunnen profiteren van je rambus geheugen, maar is het nu gewoon tijd om de boel te verkopen. Bovendien heb je met een nieuwe pc meteen weer sata, usb2.0, gigabit, pci-express en 64-bit (amd 64!) ondersteuning :).

Overigens zal over een paar jaar DDR geheugen ook weer uber duur zijn, omdat DDRIII er dan weer is. Zo gaat het altijd door, niet al te druk over maken ;).

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Bvd Leksie
Als ik dit zo lees, loopt het op 533Mhz, dan zou pc800 toch ook voldoende moeten zijn ? Ik heb in mijn systeem via tweakers.net geheugen shop een jaar geleden nog 2*256mb pc800 gekocht. weet niet meet hoeveel maar was erg duur (eigenlijk beetje stomme aktie, maar het is zo'n lekkere pc.. super stabiel en snel.. had het er wel voor over)

Verwijderd

DukeBox schreef op zondag 26 juni 2005 @ 11:43:
[...]

Als ik dit zo lees, loopt het op 533Mhz, dan zou pc800 toch ook voldoende moeten zijn ? Ik heb in mijn systeem via tweakers.net geheugen shop een jaar geleden nog 2*256mb pc800 gekocht. weet niet meet hoeveel maar was erg duur (eigenlijk beetje stomme aktie, maar het is zo'n lekkere pc.. super stabiel en snel.. had het er wel voor over)
Natuurlijk dat WERKT ook wel, maar dan haal je de prestatie enorm naar beneden.
Dat is net alsof je al PC3200 geheugen in je systeem hebt, en dan ga je er PC2100 reepjes bijstoppen...

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-12 02:21

Bvd Leksie
Het lijkt erop dat je PC1066 ECC nodig hebt :'(
Dit combineren met non-ECC is nogal onmogelijk.. let dus op welke je shopped...

Weet dat de Kingston-code voor DELL KTD-WS350E/256 is: dat zou ook in een "normale" PC moeten werken :) Dingen kosten gok ik rond de 140 EUR: dus das een upgrade van 280 EUR ;(

Voor 280 EUR kun je op zich ook leukere upgrades bedenken :X

Love Hardware!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
nope, het board kan overweg met ecc maar de /16 duid erop dat het geen ecc is.
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 11:47:
Natuurlijk dat WERKT ook wel, maar dan haal je de prestatie enorm naar beneden.
Dat is net alsof je al PC3200 geheugen in je systeem hebt, en dan ga je er PC2100 reepjes bijstoppen...
Is dat wel zo ? Volgens mij was dat alleen bedoeld voor toekomstige mainmoards waar de fsb hoger zou liggen. Zover ik weet zijn deze nu eindelijk pas in gebruik. Het enige dat van belang is is de toeganssnelheid, deze is meestal 4.5ns, maar ik heb ze ook met 9ns gezien.

Verwijderd

Hehe, had zelf tijdje terug precies hetzelfde probleem. Dell Dimension 8200 met 256 MB pc800 en een 9600 pro op AGP 4X. Had de bundel ram verkocht voor 55 euro en voor ongeveer 200 euro een asus P4P800 SE gekocht met een case met 350W power supply(el cheapo }) ) en een gig pc3200 ram. Nou had ik natuurlijk ook voor hetzelfde geld mijn slomere rig kunnen hebben met 512 MB RDRAM erbij voor hetzelfde geld.

In andere woorden, upgraden gewoon :*)

BTW, je werkt dan dacht ik wel gelijk op een lagere geheugen snelheid, maar ach, gewoon voltage omhoog flikkeren en timings strakker maken en je merkt geen verschil ;)
Pagina: 1