PCI Sloten kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Peter_italia
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
De computer van me zusje loopt vaker vast.
Het gaat om een amd xp 2800+
Msi KT6 fisr moederbord.
512 MB geheugen.
Ati 8500 128 mb geheugen
Philips dvd brander.
Pinnacle pctv rave
Qtec low noise 500 wat voeding
2x 60 gb Maxtor hardeschijven.

Het probleem doet zich voor als er een 54 of 125 g draadloze netwerk kaart inzit van het merk belkin of linksys. De computer loopt dan nogal vaak helemaal vast en tevens is de draadloze verbinding erg instabiel.
Ik heb er nu net een pci geluidskaart ingeduwt en een ethernet kaart van realtek maar nu loopt ie dus ook de hele tijd vast.
Ik heb al een andere voeding geprobeerd maar daar ligt het niet aan.
Heb mijn eigen voeding (Thermaltheke Purepower Butterfly 480 watt) er ingezet.
En ook mijn 2 gb geheugen maar dat hielp ook niet.
Kan het zijn dat de pci sloten van het moederbord kapot zijn?
Zoniet waar kan het dan aan liggen?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat gebeurt er als je die kaarten in je eigen pc dauwt?

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Peter_italia
Dan werkt het gewoon allemaal.

• spone
  • Niet online
Dan kunnen we dus uitsluiten dat het aan de drivers ligt, of aan de kaarten zelf. Wat ik zou doen is eens een verse windows install op die pc van je zusje geven, en kijken of het probleem zich dan nog steeds voordoet.

Zo nee, gefeliciteerd :*) , zo ja, dan wordt het steeds aannemelijker dat het het aan het moederbord ligt.

ps. Wat zijn trouwens de temps? Daar wil een pc ook nog wel eens instabiel van worden :7

[ Voor 69% gewijzigd door spone op 21-06-2005 18:25 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Peter_italia
Ook al zijn er geen drivers van geinstalleerd dan hangt de computer er nog op vast.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:45

makje

Professioneel prutser

Als je er 100% zeker van bent dat je computer zonder PCI insteekkaarten wél perfect werkt en dat al die verschillende PCI kaarten die jij geprobeerd hebt in andere computers wel werken én je ook een softwareprobleem hebt uitgesloten door eens verschillende drivers of zelfs Windows opnieuw te installeren, dan lijkt het mij gerechtvaardigd om je moederbord eens serieus te gaan verdenken en als gevolg darvan hem op te sturen naar je leverancier. Als het met een nieuw of leen moederbord allemaal wel werkt dan lag het dus idd aan de PCI poorten.

[/logica]

9800x3d

• Peter_italia
Ik heb windows een paar dagen opnieuw geinstalleerd en dat ene welkoms scherm dat je krijgt in windows xp wat je alleen de eerste keer krijgt daar bleef ie al vast hangen.
Maar is de kans dus groot dat het het moederbord is?

• spone
  • Niet online
Ja.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-08 20:20

NBK

Weercam-Avatar

Als de PC zonder de PCI kaarten erin verder wel goed werkt is het antwoord idd: ja

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:43

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als er enkele PCI kaarten in de computer zitten, staat er dan in de PCI Device List veel 'Unknown PCI Device' vermeldingen, helemaal niet? --> moederbord defect. Deze lijst krijg je te zien na de BIOS post en vòòr het booten van je apparaten.

Probeer eens Windows te installeren zonder ACPI. Het _kan_ helpen.
Lees: Waarom staan alle devices op 1 IRQ?

[ Voor 36% gewijzigd door PD2JK op 21-06-2005 18:53 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

irq problemen, anyone?

Wat ik bedoel is dus: kijk eens in je windows device manager of er meerdere apparaten op de zelfde irq zitten te praten. Dat je pci sloten om zeep zouden zijn lijkt me sterk want dan zou je south-bridge ofzo kapot moeten zijn.

Chipset drivers al geinstalleerd/ geupdate?
Bios al geupdate?
Heb je de cpu misschien overclocked en de pci bus niet op 33mhz staan?
Als de PC zonder de PCI kaarten erin verder wel goed werkt is het antwoord idd: ja
Beetje snelle conclusies trekken jullie allemaal

[ Voor 142% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2005 18:59 ]

• Peter_italia
Het zou standaard moeten werken zonder extra drivers.
Maar met nieuwe drivers doet ie het ook.
Bios update nee want er staat dezelfde versie op als op mijn eigen moederbord zijn toevallig indentiek.

• Peter_italia
Heb het ff iets uitgeprobeerd met tvkaart en geluidskaart doet ie het wel.
Maar zodra ik er een draadloze netwerk kaart van belkin of linksys in duw niet meer.
Maar ook niet als ik er een gewone intel of realtek netwerk kaart in duw.

• Peter_italia
Heb niets overgeklockt.
En de IRQ is verschillend bij de pci kaartjes.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IRQ != interrupt :o

Vaak is ongeacht wat OS met IRQs doet bepaalde combo's van kaarten en sloten onmogelijk. Probeer andere volgordes van kaarten. Vaak zitten PCI1 en AGP op dezelfde interrupt, PCI 2 en 5 samen en PCI 3 en 4 respectievelijk samen met verschillende onboard meuk. Maar dat kan per bord verschillen. Als het erg meezit kan het in de handleiding staan.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Probeer in ieder geval de chipsetdrivers te updaten en de bios op alle default instellingen te zetten, kan een hoop verschil uitmaken.
Probeer ook de kaarten in verschillende volgorde / pci sloten uit. Zoek op het internet naar bekende problemen/conflicten tussen de hardware.

Ik heb ooit iets soortgelijks gehad met een soundblaster live en een tv-kaartje. Alle (chipset)drivers updaten en bios flashen etc en het probleem/instabiliteit was 'plotseling' verholpen :)
Had er wel windows 3x overnieuw voor geinstalleerd omdat ik dacht dat daar de problemen lagen.

Dat je moederbord kapot is geloof ik niet. Eerder een hardwareconflict of iets dergelijks.

• Peter_italia
Heb de bios al een paar keer reset maar dat hielp ook niet.
Er staan de nieuwste via drivers op.
En ik heb ook al in verschillende pci sloten geprobeerd.
Maar de tv kaart en de geluidskaart doen het wel.
Maar een draadloze of een gewone netwerk kaart doen het niet.
Terwijl alles het wel gewoon bij mij doet.

• Peter_italia
Heb vandaag ff een nieuwe gigabyte moederbord gehaald.
En nog geen problemen maar nog ff afwachten dus.
Pagina: 1