Blijven RAID instellingen behouden na BIOS update?

Pagina: 1
Acties:

• harryvos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-07 00:31
hallo,

voor jullie misschien een simpele vraag?

maar ik heb een MSI k8t neo mobo en heb daar een RAID 0 op draaien, nu wil ik mijn mobo bios updaten, alleen weet ik nu niet als ik dat doe of mijn raid 0 instellingen behouden blijven.

misschien kunnen jullie mij dat even vertellen voordat ik ga flashen.

bedankt

Verwijderd

je RAID opstelling wordt niet bijgehouden in het BIOS van het moederbord, maar in het BIOS van de RAID chip die je gebruikt ofwel je raidbios :)

Het flashen van je mobo-bios veranderd dus niets aan je raid opstelling. Als je je mobo bios flashed worden ook alle instellingen overgenomen uit het BIOS dat overschreven wordt. Als daar je raid-chip op 'enabled' staat, staat ie dat na de flash nog steeds :)

succes!

• harryvos
bedankt hoor, nu ga ik even met een gerust hart flashen ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sterker, de RAID opstelling wordt gewoon bijgehouden in de MBR van de harddisks :) Dus of je nou de HDD's ontkoppelt, van plaats verwisselt of zelfs van controller wisselt (mits dezelfde merk/type), dan wordt de array terug herkend.

Verwijderd

Dat zou dus betekenen dat als je de raid chip in je mobo-bios uitzet en een raid0 probeerd te booten je een foutmelding krijgt dat je schijven niet via raid aangestuurd worden? Of worden ze dan als ongeparttioneerde ruimte gezien?

En mocht je daarna je raid chip weer inschakelen in je mobo-bios dan werkt het weer perfect neem ik aan? :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wanneer je de RAID controller uitschakelt, dan zullen de daarop aangesloten schijven geeneens worden gezien :+ Wanneer je 1 van deze schijven op een andere (non)RAID controller aansluit, dan zul je in praktisch alle partitioneer/formatteertooltjes de melding "unknown partition" krijgen. Leeg zijn ze iig niet.

• harryvos
Ok allemaal goed gegaan, Alleen heb ik nog 1 probleem.

Tijdens het opstarten lijkt het wel of hij elke keer het mac adres controleerd ??,dit komt er te staan.

Ethernet Controler Client mac adres......... (het gehele mac adres) Guid (en dan een hoop nullen) DHCP

PXE-MOF

Dit zegt mij natuurlijk helemaal niks, en duurt ook best lang voordat hij dan weer verder gaat.
Moet een instelling zijn in de bios vermoed ik.
Ik heb mijn internet kabel aangesloten op mijn mobo.

iemand een idee hoe ik dit kan uitzetten.

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Ik denk dat hij van het netwerk wil booten.

even je boot volgorde veranderen in de bios :)

bijvoorbeeld:

1. floppy
2. CD/DVD
3. HDD (in jou geval RAID-0 bla bla)
4. network (kan je ook uitzetten)

[ Voor 38% gewijzigd door htol op 14-06-2005 15:20 ]

• harryvos
yup was er net zelf achter gekomen hij wou inderdaad eerst booten via het netwerk (lan) :)

Zo bedankt allemaal systeem draait weer als een trein _/-\o_
Pagina: 1