Toon posts:

[Dual MP] Games lopen niet lekker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Na het probleem dat maar één van de twee processors maar herkend werd opgelost is, loopt m'n dual systeem nog steeds niet lekker. (Zie ondertitel voor specs)

Windows laad prima, start sneller op dan nooit tevoren. (Windows XP Professional) Maar als ik games wil gaan doen, onder andere UT2004 en de BF2 demo, gaat het fout. De games starten normaal op, maar als ik net aan het gamen ben, wordt de boel steeds trager, het gaat steeds meer schokken, zelfs het geluid loopt vast, dan wordt de hele boel zwart.

Eigenlijk kan ik er niet meer aan doen dan het spel afsluiten met Ctrl + Alt + Del...

Ik heb al meerdere driver-versies van nVidia geprobeerd, maar dat mocht niet helpen. Ook ECC al aangezet in Bios. Moet ik misschien nog drivers van AMD erop zetten?

Temperaturen zijn verder in orde: CPU 1 is 54 graden, CPU 2 59 graden en system-temp is 43 graden. Laatste is misschien iets aan de hoge kant, maar voor de rest toch redelijk.

Nou weet ik dat een dual systeem soms wat trager is met games, maar als het nou zo erg is, gaat dit dual systeempje toch weer gauw in de verkoop.

Iemand tips?

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Chipset drivers geïnstalleerd?

March of the Eagles

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Inderdaad zijn de temps een beetje hoog (nou ja, hoog....iets boven normaal zou ik zeggen).

Loop je machine ook vast bij andere programma's? Het je al geprobeert te gamen met je kast open?

Verwijderd

Topicstarter
@ Hacku: Heb ik voor een MSI Master K7D-L chipset drivers nodig onder XP?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 16:01

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 22:00:
ja doe dat maar wel :)
is sowieso meestal sneller dan de std. XP drivers...
en zeker voor dual systemen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

als het goed is heeft AMD daar ook gewoon drivers voor ja :) (dus effe chipset/AGP drivers downloaden iig!)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 22:03 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

* Atlas gaat voor IDE chipset drivers :P

Op mijn dual amd bord (A7M266D) heb ik na een standaard XP install ook maar max UDMA2, en dat is sloooom :P
Dus kijk eens op welke UDMA je hdd's draaien en zowieso je chipset drivers installeren :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 22:00:
Altijd chipset drivers installeren, zie ook Atlas post :)
Drivers kan je vinden @ http://www.amd.com/us-en/...18_809_871%5E2336,00.html

March of the Eagles

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op maandag 13 juni 2005 @ 22:04:
Op mijn dual amd bord (A7M266D) heb ik na een standaard XP install ook maar max UDMA2, en dat is sloooom :P
Dus kijk eens op welke UDMA je hdd's draaien en zowieso je chipset drivers installeren :)
Gelukkig heb ik SCSI-schijven. ;)

Ik heb inmiddels de AGP driver en de EIDE driver erop gezet, ik laat het jullie morgen weten. Eerst maar eens even slapen... :)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 23:35 ]

Verwijderd

Schokken, zwart scherm.. lijkt me meer HDD's dan CPU's ;)

We zien het morgen wel :)

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, mocht niet baten, vooral UT2004 blijft terugknallen desktop.

Na het voltage handmatig te hebben ingesteld, zie ik wel verbetering in BF2. Het schokt wat minder, nog wel, maar wordt niet meer zwart en dergelijke ongein. Dat schokken zou ook kunnen komen doordat ik single player speel.

Maar echt goed lopen doet het allemaal nog niet.... Nog andere tips?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Controleer je elco's eens. Niet dat ik vermoed dat het dat is maar het zou wel kunnen. Zeker bij MSI :+
MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-08 11:41
Niet een idee om even te testen met 1 processor geinstalleerd? Dan weet je 100% of het aan je proc(s) ligt. Mij lijkt het namelijk niet...

Ook zou ik eens proberen met zo min mogelijk insteekkaarten: op mijn oude Asus dual MP plank gooide de geluidskaart steevast roet in het eten bijvoorbeeld, en maakte het 100% uit in welk 64-bit slot ik mijn Adaptec 29320 zette :(

Lijkt mij een IRQ probleem oid.

Love Hardware!

Verwijderd

misschien kan je nog even je voltages nakijken?
En wat is de temperatuur van je videokaart (schokken en zwart scherm heb ik ook wel eens gehad toen m'n cooler beetje kapot was in de zomer... zat geloof ik ook schokkend geluid bij!).

als jij ook die ahtlonXP op de FP aanbiedt, wil je dan je mail eens checken? ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 16:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
GPU wordt 58 graden, geheugen 49 graden. Kaart is gloedjenieuw, dus de cooler is nog wel goed. :)

Ik ga even met de kaarten in het rond goochelen, en ook de voltages even kijken.

@ Mockingbird: a_overwater of harryhamster?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2005 17:32 ]

Verwijderd

harryhamster

Als je voltages ook niet gek zijn, is het misschien een idee om je kast open te zetten en er even een flinke kamerventilator naast te zetten.. zo weet je tenminste zeker dat het niet aan je temps ligt! (die sensors kun je helaas niet altijd vertrouwen!)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er inmiddels achter dat zowel de geluidskaart, RAID-controller en videokaart op IRQ 17 geparkeerd staan. Dat kan toch niet goed zijn?

Zou het helpen als ik m'n geluidskaart een slotje verhuisde? Of kan ik onder Windows op een andere manier hem een andere IRQ toewijzen?

• Sjeepee
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 21:29:
Ik ben er inmiddels achter dat zowel de geluidskaart, RAID-controller en videokaart op IRQ 17 geparkeerd staan. Dat kan toch niet goed zijn?

Zou het helpen als ik m'n geluidskaart een slotje verhuisde? Of kan ik onder Windows op een andere manier hem een andere IRQ toewijzen?
IRQ 17 zegt niet zoveel: dat ze allen op eenzelfde IRQ staan, zegt wellicht meer... zou kijken wat het systeem doet *zonder* geluidskaart -> dan weet je meer dan een slotje verplaatsen. Stel het probleem doet zich zonder geluidskaart nog steeds voor -> dan RAID kaartje verplaatsen (heeft die MSI ook twee 64-bit sloten :?)

Love Hardware!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
Dat IRQ probleem zal het wel niet zijn. Dat is met PCI al lang opgelost, die zoekt dat zelf voor je uit. Ik heb bijvoorbeeld ook mijn 3Com netwerkkaart en SB Live! ook op IRQ 11 staan. Nooit een probleem geweest...

Temperaturen is wel een reden dat het steeds langzamer gaat lopen, weet ik uit ervaring. 59 graden moet kunnen (sommige zeggen zelfs 70) maar mijn CPU wordt al instabiel vanaf 46 graden.

U vraagt, wij antwoorden.

• Sjeepee
MeMoRy schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 13:05:
Dat IRQ probleem zal het wel niet zijn. Dat is met PCI al lang opgelost, die zoekt dat zelf voor je uit. Ik heb bijvoorbeeld ook mijn 3Com netwerkkaart en SB Live! ook op IRQ 11 staan. Nooit een probleem geweest...

Temperaturen is wel een reden dat het steeds langzamer gaat lopen, weet ik uit ervaring. 59 graden moet kunnen (sommige zeggen zelfs 70) maar mijn CPU wordt al instabiel vanaf 46 graden.
MP760 chipset is gewoon wat irritanter met IRQ's dan een gemiddelde (nieuwere) P4 of AMD chipset: heb zelf het probleem destijds getackeld door met kaarten te schuiven, op dezelfdde chipset als de TS heeft...

Love Hardware!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas... :'(

Ik heb zelfs gedraaid met alle kaarten (behalve de RAID-controller) eruit, en daarna de RAID-controller nog een slotje verplaatst, maar het helpt allemaal niks. Blijkbaar dus geen IRQ-probleem.

Ik begin trouwens het gevoel te krijgen dat mijn voeding de schuldige van dit alles is:
Soms hoor ik een disk downspinnen, die valt dan helemaal stil, met als gevolg dat ik de RAID-array weer moet laten rebuilden, omdat de data corrupt is. Dit gebeurde 2 keer in redelijk korte tijd, op 2 verschillende schijven die op 2 verschillende kanalen op de RAID-controller zitten, de enige link tussen die twee is dan toch de voeding.

Ook krijg ik soms in-game één seconde een zwart scherm, of een scherm met vele zwarte en rare textures te zien, soms nog korter dan een seconde. Dit getuigt toch dat de videokaart even een slecht moment heeft, en aan z'n temperatuur ligt dat niet...

Het feit dat de boel soms even helemaal stil valt (dus ook geluid en dergelijke) zou er op kunnen duiden dat de CPU die over het spel gaat ook even een dip heeft, en dan waarschijnlijk een powerdip... Want ik kan ook niet even makkelijk overschakelen terug naar Windows, wat er toch op duidt dat de 2e CPU het ook niet makkelijk heeft.

Wat denken jullie ervan? Zou een 550 watt voeding nou niet eens genoeg zijn voor een systeem als dat van mij?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 21:47 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:13

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Hangt er een beetje vanaf welke 550 wat. Je hebt immers voedingen, maar je hebt ook voedingen! :)

Rail Away!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:14

GigaTexel_BE

AMD MP²

dan kan ik je met vrijwel 99% zekerheid zeggen dat het je voeding is !

ik had ooit een Dual AMD MP 1800+ met een 3Ware en daaraan 8 disks + nog 2 standalone disks
sporadisch begon er een schijf te "tikken en spindown/up" en was de array niet meer te benaderen (reboot)
zat een 550W enermax in en de 12V ging tegen de 11 aan..helemaal niet goed dus
binnen gebracht onder garantie en nieuwe gekregen

hang even een multimeter aan je molexen, geeft je zekerheid (vertrouw niet op de onboard meters :) )

[ Voor 17% gewijzigd door GigaTexel_BE op 15-06-2005 21:50 ]

Siesteem Spekkies!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Antec TrueControl 550.

De on-board meters zeggen dat de voltages zo zijn:

+3,3V: 2,85 V
+5V: 4,35 V
+12V: 11,43 V

Ook al zijn ze niet betrouwbaar, lijkt me inderdaad toch ook wel een beetje weinig. Ik zal eens kijken of ik ergens een multi-meter op kan duikelen... (Heb er momenteel geen, helaas)

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 22:12 ]

Verwijderd

Heb je je voltages van je voeding in de bios nu al na gekeken (of indien dat niet kan mbv motherboard monitor oid) ? En probeer ook eens een kamerventilator je kast in te laten blazen.. zoals ik al eerder zei! dan weet je tenmiste zeker dat het geen hitte probleem is (onboard sensors zijn niet altijd betrouwbaar).

edit : blah.. wel gekeken dus ;)

Probeer er anders eens wat non-essentiele hardware uit te halen.. zodat je je voeding minder belast! Als het dan wel werkt weet je het ook meteen zonder dat je een multimeter nodig hebt :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 22:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al eens zonder alle PCI-kaarten gedraaid, dat hielp niet, en veel meer hardware kan ik niet missen...

Verwijderd

Ouwch, je voltage lijnen zijn wel zeer laag.

Je draait toch toevallig niet de games met in het control panel van Nvidia AA en AF op 6X en 16X ofzo en in game ook nog eens alles op ultra high? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Battlefield eerst nog omlaag geschroefd naar low, omdat ik dacht dat de boel het niet aankon. ;)

Alles op medium @ 1024 x 768.

• Sjeepee
Heb je een andere (zware) voeding liggen om te proberen? Misschien is je PSU gewoon "stuk" :? Een goed werkende Antec 550W zou het prima moeten volhouden iig.

Als je zo hebt gehannesed met kaarten, dan lkijkt me daar niet het probleem zitten :(

Love Hardware!

Verwijderd

Topicstarter
We've narrowed it down, dat is al een voordeel. Ik ga eens kijken wat ik met die voeding uit kan spoken.

Verwijderd

Topicstarter
Nou jongens, ik ben eruit. De voeding was niet de schuldige, maar het bios. Ik zat nog wat met de instellingen te goochelen. En toen ik de AGP Aperture Size naar 256 mb zette, werkte het boeltje opeens prima...

Op 64 mb gaf ie dus fouten, en op 128 mb kon de videokaart geen eens bronnen krijgen, dus zat ik aan 640 x 480 @ 4 bits kleuren vast... Kan dit komen door het feit dat er ECC reg geheugen inzit of iets van dien aard?

Maar goed, ik ben allang blij dat ik de schuldige heb gevonden, en wil jullie bedanken voor het meedenken. :)

• Eeruku
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 17:42
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 21:02:
Nou jongens, ik ben eruit. De voeding was niet de schuldige, maar het bios. Ik zat nog wat met de instellingen te goochelen. En toen ik de AGP Aperture Size naar 256 mb zette, werkte het boeltje opeens prima...

Op 64 mb gaf ie dus fouten, en op 128 mb kon de videokaart geen eens bronnen krijgen, dus zat ik aan 640 x 480 @ 4 bits kleuren vast... Kan dit komen door het feit dat er ECC reg geheugen inzit of iets van dien aard?

Maar goed, ik ben allang blij dat ik de schuldige heb gevonden, en wil jullie bedanken voor het meedenken. :)
Aperture dient altijd op 2x de hoeveelheid geheugen van je videokaart te staan ;)
alleen heb ik nooit geweten dat het zoveel uitmaakte :p

Power corrupts. Knowledge is power. Study hard. Be evil.

Pagina: 1