Slechte performance S-ata2 op A8N-SLI

Pagina: 1
Acties:

• GarDaCus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06-2024
Hoi

Ik heb zojuist een A8N-SLI systeem gebouwd bestaande uit de Componenten onderaan dit bericht.
Twee Samsung HD 160JJ hangen aan de nvidia Raid controller op poort 1 en 2 en zijn samen als stripe geconfigureerd. Nu komt er slechts een gemiddelde van 92 mb/s als eindresultaat uit Sisoft sandra 2005.2.10.50

Iemand enig idee waarom dit zo laag is? Het is maar net iets beter dan een sata150 raid0! Of moet ik Sandra met een spreekwoordelijk korreltje zout nemen?

Thanks!!!
-----------------------

Benchmark Resultaten
Schijf Index : 92 MB/s

Test Status
Run ID : MARKUS op zaterdag 11 juni 2005 at 10:50:45
SMP Test : Geen
Totaal Aantal Test Threads : 1
SMT Test : Geen
'Dynamic MP/MT Load Balance' : Geen
Processor Affiniteit : Geen
Windows Schijf Cache Gebruikt : Geen
Gebruik 'Overlapped I/O' : Ja
'IO Queue Depth' : 4 verzoek(en)
Test Bestand grootte : 1GB
Bestands Fragmenten : 1
Blok grootte : 1MB
Geoptimaliseerde 'File Server' : Geen

Benchmark Breekpunt
Buffered Read : 340 MB/s
Sequential Read : 113 MB/s
Random Read : 59 MB/s
Schrijf Buffer : 357 MB/s
Sequential Read : 116 MB/s
Random Read : 68 MB/s
Gemiddelde Toegangs Tijd : 8 ms (geschat)

Schijf
Schijf Type : Harde Schijf
Totale grootte : 298GB
Beschikbare Ruimte : 294GB, 99%

-----------------------

Processor
Model : AMD Athlon(tm) 64 Processor 3500+ Snelheid : 2.21GHz
Model Nummer : 3500 (geschat)
Prestatie Rating : PR3317 (geschat)
Type : Standaard
L2 'On-board' Cache : 512kB ECC Synchroon, 'Write-Back', 16-way set, 64 byte line size

Moederbord
Bus(sen) : PCI PCI Express USB FireWire/1394 i2c/SMBus
MP Ondersteuning : 1 CPU(s)
MP APIC : Geen
Systeem BIOS : Phoenix Technologies, LTD ASUS A8N-SLI DELUXE ACPI BIOS Revision 1006
Systeem : System manufacturer System Product Name
Moederbord : ASUSTeK Computer INC. A8N-SLI DELUXE
Totaal Geheugen : 1GB DDR-SDRAM

Chipset 1
Model : Advanced Micro Devices (AMD) Athlon 64 / Opteron HyperTransport Technology Configuration
'Front Side Bus' Snelheid : 2x 1005MHz (2010MHz data rate)
Totaal Geheugen : 1GB DDR-SDRAM
Geheugen Bus Snelheid : 2x 201MHz (402MHz data rate)

Video Systeem
Monitor/Panel : PHILIPS 107S(17-inch/CM6800)
Adapter : NVIDIA GeForce 6200 TurboCache(TM)

Fysieke Opslag Apparaten
Verwisselbare Schijf : Diskettestation
Harde Schijf : NVIDIA STRIPE 298.10G (2xSamsung HD 160JJ)
CD-ROM/DVD : AOPEN DVD1648/AAP PRO (CD 48X Rd) (DVD 6X Rd)
CD-ROM/DVD : _NEC DVD_RW ND-3540A (CD 48X Rd, 48X Wr) (DVD 6X Rd, 6X Wr)

Logische Opslag Apparaten
1.44MB 3.5" (A:) : 1.4MB (731kB, 51% Beschikbare Ruimte) (FAT)
Harde Schijf (C:) : 298GB (294GB, 99% Beschikbare Ruimte) (NTFS)
X2apvol_nl (D:) : 602MB (CDFS)
Nvidia nforce4 (E:) : 414MB (CDFS)

Onderdelen
Seriële/Paralelle Poort(en) : 1 COM / 1 LPT
USB Controller/Hub : Standard OpenHCD USB Host-controller
USB Controller/Hub : Standard Enhanced PCI naar USB-hostcontroller
USB Controller/Hub : USB-hoofdhub
USB Controller/Hub : USB-hoofdhub
FireWire/1394 Controller/Hub : Texas Instruments OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller
Toetsenbord : Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord
Muis : Microsoft USB IntelliMouse Explorer 3.0
Human Interface : Microsoft USB IntelliMouse Explorer 3.0

MultiMedia Apparaat
Apparaat : Met MPU-401 compatibel MIDI-apparaat
Apparaat : Standaardspelpoort
Apparaat : NVIDIA(R) nForce(TM) Audio Codec Interface

Power Management
AC Line Status : 'On-Line'

Besturingssysteem
Windows Systeem : Microsoft Windows XP/2002 Professional (Win32 x86) 5.01.2600 (Service Pack 2)

Netwerk 'Services'
Adapter : Marvell Yukon Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Adapter, Copper RJ-45

GarDaCus - Sound and Computer engineering

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Volgens mij zijn SATA2 schijven niet veel sneller dan SATA schijven...

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
Voor zover ik kan zien zijn dit normale waarden voor een RAID 0 set op dit mainboard. Zelf haal ik met Sandra 100Mb/sec gemiddeld met mijn 2 Maxtor DM10 schijven in RAID 0 op hetzelfde Mainboard asl TS.

Let er wel op dat die 92Mb/sec voor jou systeem het gemiddelde is tussen random (68Mb/s) en sequential (116Mb/s) read. Conclusie: deze waarden zijn goed te noemen voor Samsung schijven.

Als reactie op Nokko kun je alleen maar zeggen dat dat klopt. Het is alleen de interface die sneller is. Je buffered read zal dan hoger zijn. Voor de uiteindelijke performance maakr het NIETS uit.In jou Sandra info staat ook dat je een buffered read haalt van zo'n 340Mb/s. Dit is de snelheid van je SATA-2 interface. Er is dus helemaal niets mis met je systeem en de performance daarvan.

[ Voor 34% gewijzigd door LeNNy op 11-06-2005 11:25 ]

• GarDaCus
Maxtor DM10's zijn toch nog sata 1? Waarom zijn mijn sata2 disks dan zelfs gemiddeld trager dan jouw sata 1?

maf he?

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
Nee hoor, het verschil tussen SATA-1 en SATA-2 is de snelheid tussen de print plaat op de harde schijf en je mainboard. Zoals in mijn vorige posting aangeef is dat de buffered read, 340Mb/s volgens jou Sandra posting. De limitatie zit hem echter hoe snel de print plaat op de harde schijf gegevens kan lezen van de schijf en dat veranderd niet. De buffered read van SATA-1 schijven zoals die van mijn DM10 zal dus grofweg de helft zijn.

Wat je dus wel ziet is dat Maxtor DM10 schijven sneller zijn dat jou Samsung schijven. Ik raad je aan om je wat meer te verdiepen in de werking van harde schijven. Zie hiervoor de FAQ van het opslagmedia & I/O controller forum op GoT en zeker de reviews van schijven en controller van Femme op de frontpage.

[url] OM FAQ / Beleid [/url]

Samengevat zegt de interface (lees: SATA-1 / SATA-2) helemaal niets over de performance van een harde schijf. Hoeveel Mb/s hij van de platter kan lezen, dat is de werkelijke snelheid.

[ Voor 30% gewijzigd door LeNNy op 11-06-2005 11:54 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je resultaat van 92 MB/s is prima. Bekijk maar eens het volgende plaatje uit een test van Tomshardware. Daar zie je dat de snellere versie van jouw harde schijf zonder raid 0 zo'n 57 MB's haalt. Stel dat die versie van jou zo'n 50 MB/s haalt, dan is 100 MB/s de theoretische grens en 92 MB/s prima.

Je kan ook even meten met HD Tune. Dat geeft je een betere indruk dan sisoft sandra :).

• GarDaCus
Ok... Dank jullie voor je bijdrages... ik heb inderdaad ook hd tune gekeken. Toevallig kreeg ik vandaag de nieuwe PCM en daar stond iets over de 250 gb sata2 schijf van Samsung in. Dus ik kan inderdaad tevreden zijn met deze score

Thanks again!

Pagina: 1