EryciusPuteanus schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 10:37:
Wat je ook kan doen (ik heb het hier ergens zien staan) is zo'n oud gelig NB heatsinkje van Zalman kopen, dat erop monteren, een Arctic NV Silencer 5 kopen, daar onderaan een stuk uitzagen en op je videokaart monteren, zodat die 'fan' van die Silencer zowel de videokaart als je heatsink koelt. Ikzelf heb een iets minder geavanceerde oplossing:
[
afbeelding]
Die koeler hangt aan een Zalman Fanmate 1, maar zelfs dat zou overbodig kunnen zijn: de airflow die de fan van de Silencer naast zijn behuizing "morst" (naar beneden toe) is genoeg om de NB te koelen.
Goede koeloplossing ja. Qua koeling de beste van allemaal, want dan gaan je temp zelfs flink verbeteren met dit zalman blokkie, maar zelfs als die chipsets 55 graden worden is er niets aan de hand. Zelfde geld zowel voor het blauwe als gele blokkie het past allebei, alleen je moet wel je silencer verbouwen. En dat gele blokkie is volgens mij alleen te lijmen, daar zitten geen pinnetjes voor het moederbord bij, niet zo handig dus.
Wat ik trouwens wel gemerkt hebt, asus geeft die temp 10 graden lager aan dan een dfi bord, asus was 43 ofzo, met dfi, zelfde chipset, vergelijkbaar systeem, en daar was ie 54 stressed.
Maar in mijn ogen is dit meer de oplossing als je die Silencer al hebt, niet als je het nieuw moet gaan kopen. Meteen dat ding gaan zitten hakken en zagen is nou niet echt het leukste om te doen (zeker niet als je die ooit nog eens samen met je vga wil verkopen), die zalman waaier is dan een beter idee, volgens mij. Dan hoef je niet te verbouwen en die zorgt ook wel voor wat lucht weerstand.
Ik heb laatst overigens een systeem gemaakt, zonder casefans en met die zalman op 5v.. en een artic freezer op de cpu + een enermax voeding in de low stand, en dat ging allemaal perfect. Echt op 2 meter is die pc niet te horen
[
Voor 12% gewijzigd door
Race Eend op 26-05-2005 00:12
]