[p2p] Waarom gebruiken p2p netwerken geen multicast/email?

Pagina: 1
Acties:

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-08 15:15
Ik stel mezelf al een tijdje 2 vragen:

1. Waarom maken p2p geen gebruik van multicast ipv unicast?
Multicast:
http://www.surfnet.nl/pub...lletin/01-2/multicast.gif

unicast:
http://www.surfnet.nl/publicaties/bulletin/01-2/unicast.gif

2. Waarom maken p2p netwerken geen gebruik van email. (zoals mailen naar meerdere gebruikers)

Ik bedacht me dit omdat een p2p netwerk in snelheid beperkt wordt door de beperkte upload mogenlijkheid van de uploaders... Als multicast/mail gebruikt wordt ligt de snelheid toch hoger? Vermits 1 datapacket naar meerdere gebruikers verstuurd kan worden terwijl het slechts 1 maal moet geupload worden door een andere client.

"If it works, don't fix it"

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:24
Multicast wordt in de huidige netwerken slechts zeer beperkt (of niet) geroute, wat het nut dus beperkt als er meerdere ontvangers in hetzelfde segment/netwerk zitten, wat over het algemeen niet het geval is met globale P2P netwerken.

Email is absoluut niet geschikt voor file sharing vanwege:
- inefficientie van het protocol voor de encodering van binaire data
- de beperkte opslagcapaciteit en berichtgrootte
- etc. etc.
- (hoewel je met bv gmail wel grappige dingen uit zou kunnen halen)
- email heeft niet echt een real-time controle kanaal om het P2P netwerk in stand te houden, zoeken, etc.

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-08 15:15
Bedoel je dat multicast enkel kan binnen dezelfde provider?

Mijn gedacht was ook niet om een p2p netwerk te baseren op multicast en mail maar zouden het geen mooie boosts zijn? Zoals het KAD netwerk bij emule? Of zie ik het verkeerd?

En waarom email beperkte opslagcapaciteit? Neem een gemiddelde pop3 mailbx van 20 meg die je om de 2 minuten leegmaakt dan heb je theoretisch nog een upload van 170 kbs.

[ Voor 27% gewijzigd door deleenheir op 21-04-2005 20:38 ]

"If it works, don't fix it"

Verwijderd

deleenheir schreef op donderdag 21 april 2005 @ 20:22:
1. Waarom maken p2p geen gebruik van multicast ipv unicast?
De clients voor een bestand veranderen continu. Als een computer request maakt aan de server (ik wil bestand A downloaden/stoppen met dowloaden/doorgaan vanaf punt q/etc) dan kan de server dat goed bijhouden maar alle routers in het netwerk dan? Die zijn niet op de hoogte. Gevolg: alles wordt naar alle computers gestuurd (ongeacht of die computer op dat momenent behoefte heeft aan die data), wat natuurlijk een gigantische hoeveelheid overbodig verkeer oplevert. Zeer dom plan.. (;
2. Waarom maken p2p netwerken geen gebruik van email. (zoals mailen naar meerdere gebruikers)
Waarom wel? Waarom een protocol gebruiken dat voor email afgestemd is? Kijk het is heel onverstandig grote hoeveelheden data over een netwerk te sturen als je geen confirmatie hebt van de beoogde ontvangers of die data op dat moment gewenst is. Spam on steroids.
Ik bedacht me dit omdat een p2p netwerk in snelheid beperkt wordt door de beperkte upload mogenlijkheid van de uploaders...
Ja, daarom is Bittorrent bedacht... Niet voor niets heel populair (met 35% van het huidige internetverkeer)