Toon posts:

Thermische breuk in ruit 10 maanden na plaatsing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• susscorfa
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14-10 16:45
Afgelopen jaar is er bij ons een ruit (2m*2m) vervangen na een thermische breuk (onderaan de ruit, er had iets tegen aan gestaan). Het glas bedrijf heeft er toen een nieuwe ruit ingezet. Nu kwam ik er laatst achter dat deze ruit weer een breuk heeft. Nu is die nog klein. Deze zit in een boven hoek waar nooit iets of iemand tegen aan staat. Ook heeft deze breuk alle eigenschappen van een thermische breuk. Na deze constatering heb ik het glas bedrijf gemaild, deze geven aan dat het idd op een thermische breuk lijkt en minder waarschijnlijk plaatsings-fout (het zit bv niet bij een spijker van de glaslat). Nu vraag ik mij af, wat is redelijk hier het lijkt me niet normaal dat een ruit 10 maanden na plaatsing spontaan breek. Hebben ze dan de verkeerde soort glas gebruikt? Kan er nog iets anders aan de hand zijn?

Alle reacties

• Djampire
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 09:00
spanningen in het kozijn?

3480 kWh Solar Array, Xiaomi Mi8, i7-8700k 16GB DDR4 GTX 1070 6GB

• susscorfa
Is er een manier om uit te vinden of dat een rol speelt? Ik heb de ruit/kozijn niet zelf na gemeten

• hansgrave
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 11:52
Thermische breuk ontstaat door temperatuurverschillen in het glas door bijvoorbeeld schaduwval of belemmeringen. Als jij geen schaduwval op je ruit hebt is de kans klein dat het thermischebreuk is.

• susscorfa
hansgrave schreef op maandag 13 september 2021 @ 20:25:
Thermische breuk ontstaat door temperatuurverschillen in het glas door bijvoorbeeld schaduwval of belemmeringen. Als jij geen schaduwval op je ruit hebt is de kans klein dat het thermischebreuk is.
Er is op die plek geen echte schaduw inval de twee dingen die temperatuur verschillen kunnen veroorzaken zijn de gordijnen die er 10 cm achter hangen (wit). Dat lijkt me onwaarschijnlijk en andere ruiten in huis hebben er geen last van. Het andere is het ventilatie rooster dat er net boven zit.

• hansgrave
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 11:52
Overigens hoeft de ruit niet te breken op de schaduwlijn maar zoals jij het omschrijft is het geen thermische breuk en maakt de glaszetter er zich makkelijk vanaf.

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Nu online
Geen folie tegen de ruit geplakt o.i.d.?

PV

• susscorfa
Wilke schreef op maandag 13 september 2021 @ 20:43:
Geen folie tegen de ruit geplakt o.i.d.?
Geen folie of wat dan ook tegen de ruit standaard doorzichtig glas

• Djampire
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 09:00
susscorfa schreef op maandag 13 september 2021 @ 20:22:
[...]

Is er een manier om uit te vinden of dat een rol speelt? Ik heb de ruit/kozijn niet zelf na gemeten
Wat je zou kunnen doen is de glaszetter het glas iets minder ruim in laten meten, en goed zorgen dat het glas ruimte heeft rondom. je spreekt dan echt over mm's.

3480 kWh Solar Array, Xiaomi Mi8, i7-8700k 16GB DDR4 GTX 1070 6GB

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee