Toon posts:

Wonen, geluidsoverlast voorkomen bij bepalen waar te wonen.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:50

Ebayzo

Gekke eend

anon054630 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:18:
Want zolang je er zelf geen last van hebt is het geen probleem?
En zolang jij er last van hebt is het wél een probleem?

Kunnen wel elke reactie blijven omdraaien maar hier komen we toch niet uit :) Ik ga weer verder genieten van de buurkinderen.
Pixal schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:18:
[...]

Nou vind ik jou anders ook een beetje fel. Hoe drukker nederland wordt, hoe meer er geklaagd gaat worden. Hoe je het ook draait, het wordt steeds moeilijker te vluchten voor geluid. Er zijn waarschijnlijk meer mensen gevoelig voor geluid dan dat er rustige boerderijtjes te koop zijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die constant overlast ervaren op een gegeven moment van zich laten horen. Het is moeilijk om te beschrijven hoe het voelt als je gevoelig bent voor geluid en je geen rustmomenten meer hebt.
Grappig dat er vanuit wordt gegaan dat ik niet gevoelig ben voor geluiden en/of niet weet wat het is. Ik heb, hoewel geen extreme vorm waarvan ik de verhalen ook ken, last van misofonie. Maar dit is mijn probleem... de maatschappij hoeft hier niet geruisloos voor te worden.

We kunnen wel elk probleem van een individu uitvergroten en de maatschappij vragen zich aan te passen maar dit lijkt mij niet gewenst. We kunnen het niet ieder naar zijn zin maken....(helaas)

Ik zeg dus niet dat men er geen last van kan hebben, alleen dat we niet alles kunnen oplossen. En continu doordrammen en klagen heeft geen zin en hiermee focus je zelf alleen maar meer op je eigen irritaties.

[Voor 64% gewijzigd door Ebayzo op 08-09-2021 11:04]

• i_r_
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 18:47

i_r_

Originele G

armageddon_2k1 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:37:
Wij hebben altijd geluidsoverlast ervaren, waar we ook woonden. Ik heb me er maar bij neergelegd, want de laatste jaren is er elke dag wel weer ergens zware apparatuur bezig voor alle verbouwingen die er opeens weer zijn.
Al 2 jaar lang hoor ik van 07:00 tot 18:00 zware machines. 3KM verderop worden honderden huizen uit de grond gestampt.

Met de noodzaak voor meer woningen zal dit voorlopig wel de norm zijn, gelukkig is hier wel het einde in zicht.

Ik kan me goed voorstellen dat dit vervelend is voor mensen met overgevoeligheid voor geluid.

[Voor 9% gewijzigd door i_r_ op 08-09-2021 11:18]

• XyritZz
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 18:38
armageddon_2k1 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:37:
Wij hebben altijd geluidsoverlast ervaren, waar we ook woonden. Ik heb me er maar bij neergelegd, want de laatste jaren is er elke dag wel weer ergens zware apparatuur bezig voor alle verbouwingen die er opeens weer zijn.

Een beetje "Tragedy of the commons" voor mijn gevoel. 'Rust' is een gemeenschappelijk goed, waar iedereen gratis van af kan snoepen voor z'n eigen 'gewin'. Dus als je denkt: "Ik moet en zal dit weekend 500 planken zagen" dan ga je dat doen want je denkt, als je dat al denkt, 'ach, het is hier zo rustig, die 2 weekend dagen herrie van mij.... er blijven nog 51 weekenddagen over met rust voor de rest van de buurt'.

En dat doen dan 100 mensen. Waardoor het elk weekend en elke vrije dag een tyfusherrie van klusjes is overal.
Dit is me ook steeds meer op gaan vallen, bij m'n ouders in de wijk is het altijd echt stil. Sociale huur, veel ouderen in de wijk en echt rustig. Ik besef me dat dat ook een kwestie van geluk hebben is, want als je op de WC zit kan je letterlijk het rolletje bij de buren horen draaien. Een "verkeerde" buur en je hebt snel overlast.

Ik ben nieuwbouw gaan wonen, en dan weet je dat lawaai er bij hoort in het begin. Iedereen gaat een tuin aanleggen, etc. Nu woon ik er 7 jaar en het is nog steeds elke dag gezaag, geboor, geslijp en geschuur om me heen. Alsof niemand nog stil kan zitten en altijd maar een klusje zoekt. Je zou denken dat je op den duur klaar bent met je zooitje.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb een paar maanden een hele zware brom gehoord. De hele dag (en nacht), dat is ook zwaar iritant, je kan je daar ook niet van afsluiten. Het enige dat je kan doen is muziek draaien. Ik denk dat een van de windturbines toen kapot was, die staan redelijk dichtbij, of het was een pomp voor het grondwater weg te pompen (het was ook een periode met veel regen en het is kleigrond), dus eigenlijk weet ik gewoon niet wat het was. Mijn vrouw hoorde het niet wat het nog vervelender maakte :p Gelukkkig is het wel gestopt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Kneddah
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 15:58
En geluk nog heel gewoon....

Janken dat anderen janken, dat soort personen vind ik zelf de grootste jankerds :+ Frappant dat dit topic door dit soort personen dan wel geopend wordt om te janken over de jankerds :P

• alexjones
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 08-09 15:26
Ik ben iemand die ook al een aantal keer verhuisd is vanwege diverse vormen van overlast

Er zijn een aantal zaken waar je op kan letten:

Doorgaande wegen en dijken voor je deur zijn een no-go. Zeker met de huidige trend om onder alles wat rijdt een herrieuitlaat te schroeven moet je ook letten op wegen die relatief dichtbij liggen (binnen een een kilometer ongeveer) .

Let op hoe de omgeving eruit ziet. Zijn de tuintjes netjes onderhouden of is het 1 grote bende. Hoe is het onderhoud aan de woningen. Dat zegt wat over het soort bewoners.

Kijk naar het aantal auto's dat overdag geparkeerd staat, staat alles vol dan is een groot deel van de buurt waarschijnlijk werkeloos en leven ze op andere tijden dan jij.

Ga op warme dagen op huizenjacht. Dan zijn de meeste mensen buiten of hebben ze ramen en deuren opstaan, geeft een goede indruk van de hoeveelheid herrie die de bewoners maken.

Zaterdagavond is meestal 'tuinfeestjes avond' , ga op zaterdagavond een rondje door de wijk maken , zeker als het mooi weer is. Het laatste wat je wilt is een stel buren dat om de haverklap tuinfeestjes geeft tot diep in de nacht.

Het soort woning is ook belangrijk, bij een vrijstaand huis maken enkelsteensmuurtjes en houten vloeren alleen maar uit voor de warmteisolatie maar bij geschakelde woningen of appartementen is het een complete no-go tegenwoordig. Daar wil je dikkere muren die ook geluidswerend zijn. Eigenlijk kom je dan sowieso in de woningen jonger dan 30 jaar terecht.

Controleer of er geen overduidelijke jeugd hangplekken in de nabije omgeving zijn. Speeltuintjes, voetbal / basketbalvelden en aangewezen jeugdhonken of skateparken zijn de duidelijkste varianten.

Industrieterrein in de buurt is een no-go. Die worden regelmatig gebruikt voor staatraces, drugsgebruik etc.

Loop door de buurt, kijk naar het soort mensen dat er buiten is en probeer kennis te maken met de buren vóór je het huis koopt.

En zelfs als je dat allemaal doet kun je nog steeds pech hebben, Nederland is helaas extreem dichtbevolkt dus een gezonde portie geluk speelt ook mee. En ja het is eigenlijk triest dat je met zóveel zaken rekening moet houden maar een hele hoop mensen kunnen zich tegenwoordig gewoon niet meer gedragen.

[Voor 7% gewijzigd door alexjones op 08-09-2021 11:32]

• The Zep Man
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 16:04
alexjones schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:29:
Kijk naar het aantal auto's dat overdag geparkeerd staat, staat alles vol dan is een groot deel van de buurt waarschijnlijk werkeloos en leven ze op andere tijden dan jij.
Kan je daar met het vele thuiswerken tegenwoordig nog wel vanuit gaan? :?

Verder nog een tip: bezoek de (omgeving van de) woning terwijl het hard regent. Zeker bij een drukke/doorgaande weg kan dat voor veel geluid zorgen van langsrijdende auto's, wanneer er veel water op de weg is. In een woning zonder goede geluidsisolatie kan dat best wel luid zijn.
Het soort woning is ook belangrijk, bij een vrijstaand huis maken enkelsteensmuurtjes en houten vloeren alleen maar uit voor de warmteisolatie maar bij geschakelde woningen of appartementen is het een complete no-go tegenwoordig. Daar wil je dikkere muren die ook geluidswerend zijn. Eigenlijk kom je dan sowieso in de woningen jonger dan 30 jaar terecht.
Ik heb ervaringen met woningen van begin jaren 80 waar je de buren binnen niet hoort (loopband tegen de muur aan, buren horen nooit iets), en ervaringen met woningen uit mid-jaren 80 waarbij zelfs een vallende spijker te horen is. Leeftijd is niet alles. Constructie/ontwerp en isolatie spelen zeker mee, en soms is dat gewoon vanaf de bouw op orde.

[Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 08-09-2021 11:39]

Over T.net Plus verbergen
Het leed dat Plus heet

• alexjones
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 08-09 15:26
The Zep Man schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:38:
[...]
Lang niet iedereen kan thuiswerken, hier in de buurt staan er sinds er wordt thuisgewerkt duidelijk meer auto's maar alsnog is de helft van de parkeerplaatsen nog wel leeg (voorheen denk ik driekwart).
Ik heb ervaringen met woningen van begin jaren 80 waar je de buren binnen niet hoort (loopband tegen de muur aan, buren horen nooit iets), en ervaringen met woningen uit mid-jaren 80 waarbij zelfs een vallende spijker te horen is. Leeftijd is niet alles. Constructie/ontwerp en isolatie spelen zeker mee, en soms is dat gewoon vanaf de bouw op orde.
Klopt inderdaad, het is ook meer een algemene stelregel. Het kan uiteraard afwijken.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

The Zep Man schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:38:
[...]
Goed punt, wij werken beiden maar onze auto staat altijd voor de deur. Ik werk thuis en mijn vrouw met het OV. Nu met de corona is bijna iedereen met een baan waar het kan thuis gaan werken.

Ook is een groot deel gepensioneerd (wijk uit de jaren '70), die auto's staan ook allemaal voor de deur.

[Voor 11% gewijzigd door Marzman op 08-09-2021 11:43]

/▌

• DUX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:22

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Monkeydancer schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:43:
Iemand ervaring met overlast bij nieuwbouw woning? Of is dat wel redelijk beperkt? Hoor met name verhalen over sociale woningbouw.
Ik ga mee in de tendens dat dit soort dingen overal kunnen gebeuren. Verder ben ik verwend met jarenlang gewoond te hebben in een dorp (met kennelijk andere sociale normen) en lijk ik gevoelig voor geluid.

Ik heb in de grote stad gewoond, zo ook in de combinatie nieuwbouw/vrije verhuur/hoekhuis. Was geen succes voor mij.
  • De huurprijs in vrije verhuur lag beduidend hoger dus men betitelde zichzelf tot het hebben van overlastmakende rechten. Insert "hutje op hei-argument".
  • Nieuwbouw lag dicht op elkaar dus er waren een hoop verschillende mensen die allemaal een keertje iets deden. Allemaal verschillende personen maar opgeteld was er bijna elke dag wel iets dat eigenlijk niet door de gewenste geluidsbeugel kon.
  • Er was een groep jongeren die meerdere feesten tot diep in de nacht organiseerden, zogenaamd namens alle bewoners maar in werkelijkheid waren het er 12 op de 500.
  • Hier wordt hoekhuis veelvuldig genoemd als zaligmakende oplossing; had ik ook expres gekozen om dezelfde reden maar bleek geen succes. Het was nieuwbouw met zulke stijve materialen en sterke isolatie waardoor alle geluid van mijn blok huizen door de muren heen bewoog tot het niet verder kon. Op dat eindpunt ging de zaak resoneren (or whatever de technische term is) en dat waren wij dus: wij kregen al het hardere geluid van de 4-5 woningen naast ons op de "verre muur" te horen waar die huizen dus aan de andere kant van ons zaten. Daar zat ook de enige slaapkamer die groot genoeg was voor een tweepersoonsbed. Gesproken met de buren maar dit waren o.a. studenten die én lak hadden aan ons én een sneller verloop kenden waardoor je regelmatig hetzelfde verhaal opnieuw moest uitleggen. Geluidsmetingen uit laten voeren door woningbouw maar alles was binnen specificaties ondanks dat experts ook wel hoorden dat het niet tof was.
  • Alle nieuwbouw wordt in de stad opgeleverd met een stukje sociale huur en daar zaten in ons geval mindere types (drugshandel, vervuiling, diefstal) op een steenworp afstand, dus dat kwam ook in onze parkeergarage en bij het huis dus uiteindelijk had je dezelfde types lopen in je buurt.
Ik heb ook antikraak gewoond in de stad, overigens.

Ik denk dat het vooral een kwestie van geluk is, maar je kunt de risico's minimaliseren door te kijken naar aantal mensen per oppervlak (c.q. hoeveel huizen staan hier eigenlijk en hoeveel leefruimte heeft ieder huishouden), leeftijdsinschatting, gezinssamenstelling. TS gaf aan te kijken naar winkelwagentjes in de tuinen (wat wel erg schrijnend is) maar je zou ook kunnen kijken naar de staat van de auto's in de straat en de staat van de eventuele tuinen. Je kunt op Google Maps kijken of er veel ondernemingen bekend gemaakt zijn in die wijk.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• The Zep Man
Iets dat ik terugzie in dit topic is het onderwerp 'studenten'. Die kan je relatief makkelijk vermijden, door een woonplaats te kiezen die niet interessant is voor studenten. In het algemeen helpt de omgeving kiezen uiteraard ook. Zie ook dit ter inspiratie. :+

Studenten kan je overigens ook prima in steden vermijden. Er zijn voldoende kleinere steden waar je nooit een student tegenkomt. Scholieren wel (niveau MBO), maar die wonen veelal nog bij papa en mama.

[Voor 23% gewijzigd door The Zep Man op 08-09-2021 11:52]

Het leed dat Plus heet

• susscorfa
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 19:36
alexjones schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:29:

Doorgaande wegen en dijken voor je deur zijn een no-go. Zeker met de huidige trend om onder alles wat rijdt een herrieuitlaat te schroeven moet je ook letten op wegen die relatief dichtbij liggen (binnen een een kilometer ongeveer) .
een kilometer lijkt me behoorlijk overdreven, succes met die criteria een huis te vinden. Hier een klein voorbeeld van den haag. Zelfs als je secondary road uitsluit of daar alleen 500 meter aanhoud blijft er weinig over. (ik denk dat het op het platteland niet beter is)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
require(rosm)
#> Loading required package: rosm
library(osmdata)
#> Data (c) OpenStreetMap contributors, ODbL 1.0. https://www.openstreetmap.org/copyright
require(sf)
#> Loading required package: sf
#> Linking to GEOS 3.8.0, GDAL 3.0.4, PROJ 6.3.1
require(ggspatial)
#> Loading required package: ggspatial
require(units)
#> Loading required package: units
#> udunits database from /usr/share/xml/udunits/udunits2.xml
q <- opq(bbox = "den haag NL") %>%
  add_osm_feature(key = "highway", value = c("motorway", "trunk", "primary", "secondary"))
a <- osmdata_sf(q)
#> Error in curl::curl_fetch_memory(url, handle = handle): OpenSSL SSL_connect: SSL_ERROR_SYSCALL in connection to overpass.kumi.systems:443 
#> Request failed [ERROR]. Retrying in 1 seconds...
# see for road types: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Map_features#Highway
buf <- st_buffer(st_simplify(a$osm_lines), dist = set_units(1, "km"))
#> Warning in st_simplify.sfc(st_geometry(x), preserveTopology, dTolerance):
#> argument preserveTopology is ignored
bfu <- st_union(buf)
buf_s <- st_buffer(st_simplify(a$osm_lines), dist = set_units(500, "m"))
bfu_s <- st_union(buf_s)
ggplot() +
  annotation_map_tile() +
  geom_sf(data = bfu, alpha = .4) +
  geom_sf(data = bfu_s, fill = "red", alpha = .3)
#> Zoom: 10
#> Fetching 4 missing tiles
#>   |                                                                              |                                                                      |   0%  |                                                                              |==================                                                    |  25%  |                                                                              |===================================                                   |  50%  |                                                                              |====================================================                  |  75%  |                                                                              |======================================================================| 100%
#> ...complete!

• anon054630
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 20:47
-

[Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 12-09-2021 15:23]

• Pixal
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

XyritZz schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:19:
[...]

Dit is me ook steeds meer op gaan vallen, bij m'n ouders in de wijk is het altijd echt stil. Sociale huur, veel ouderen in de wijk en echt rustig. Ik besef me dat dat ook een kwestie van geluk hebben is, want als je op de WC zit kan je letterlijk het rolletje bij de buren horen draaien. Een "verkeerde" buur en je hebt snel overlast.

Ik ben nieuwbouw gaan wonen, en dan weet je dat lawaai er bij hoort in het begin. Iedereen gaat een tuin aanleggen, etc. Nu woon ik er 7 jaar en het is nog steeds elke dag gezaag, geboor, geslijp en geschuur om me heen. Alsof niemand nog stil kan zitten en altijd maar een klusje zoekt. Je zou denken dat je op den duur klaar bent met je zooitje.
Ik denk dat dit niet eens inherent is aan nieuwbouwwijken. Als iedereen klaar is gaat de halve wijk over op een uit of opbouw en begint het weer. Of er is nieuwe instroom die de boel even gaat moderniseren.

Wat ook niet helpt is het thuiswerken, veel klussen had je niet eens in de gaten omdat je op werk zat. Daarbij wordt er meer geklust dan ooit omdat (pure aanname) er steeds meer doe het zelvers bijkomen. Enerzijds omdat het moeilijk is om vakmensen te vinden (drukte) en anderzijds omdat je tegenwoordig via YouTube kan zien hoe je iets zelf kan doen. Vervolgens verplaatsen die klussen van werkdagen naar weekenden waarop je net lekker in je tuintje wil zitten.

• The Zep Man
Pixal schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:03:
Wat ook niet helpt is het thuiswerken, veel klussen had je niet eens in de gaten omdat je op werk zat. Daarbij wordt er meer geklust dan ooit omdat (pure aanname) er steeds meer doe het zelvers bijkomen.
Ik denk dat er mogelijk meer geklust wordt/werd omdat men minder op vakantie ging. Als je toch in 2020 je tijd thuis moest besteden, dan kan je net zo goed je woning leefbaarder maken.

Het leed dat Plus heet

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:50

Ebayzo

Gekke eend

anon054630 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:48:
[...]

Voor mij moet er ook geen werkloosheidsteun zijn, is dat een argument?
Gelukkig zijn er genoeg mensen die inzien dat je wél iets aan geluidspollutie kan doen en dat overal en altijd lawaai niet een soort van nieuwe norm hoeft te zijn waar we ons maar moeten mee neerleggen.
Klopt, want dat stond ook in mijn reactie ;w Slachtoffer rol bevalt je wel of niet?

• anon054630
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 20:47
-

[Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 12-09-2021 15:22]

• gr33bo
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 06-10 17:46
Pff best een klote situatie, mijn (toen) vriendin en ik hebben zelf in een nogal gehorig appartementje gewoond in Rotterdam, waarbij we na een jaar maar besloten om een woning te gaan kopen. Een paar jaar eerder dan 'geplanned', we wilden namelijk eerst eens kijken of we het wel bij elkaar zouden uithouden.

We wonen nu 16 jaar in hetzelfde huis en ik ervaar er nogal eens wat overlast, niet zozeer van de buren, hoewel die ook wel eens luidruchtig kunnen zijn maar dat kan ik ook zijn als ik b.v. ga klussen, leven en laten leven.

Helaas is er de laatste jaren wel wat veranderd in de buurt. jongeren die in het weekeinde s'nachts thuiskomen en door de straat lopen te schreeuwen. We woonden aan de rand van een dorp maar alle polders zijn nu volgebouwd met wat 'duurdere' woningen, elk weekeinde heeft er daar iemand wel een feestje met ski-hut muziek. Er is een rondweg aangelegd wat blijkbaar erg uitnodigt om af en toe wat straatraces op te houden. Dus een rustig huis is helaas niet voor eeuwig.

Verder merk ik door de ervaringen in Rotterdam dat ik erg slecht tegen bepaalde geluiden kan, als iemand in de straat staat te toeteren schiet ik meteen weer in de stress aangezien we een jaar lang doordeweeks iedere ochtend een bouwvakker hadden die om 5 uur zijn collega kwam ophalen en zijn aankomst aankondigde door te gaan claxoneren.

Vooral in het begin na de verhuizing ergerde ik me erg snel aan elke geluidje, waarschijnlijk door de negatieve ervaringen ik heb gehad.

Beste is denk ik eens een keertje laat op de avond eens door de wijk heen lopen of er wat hangplekken zijn en of er niet overal feetjes zijn. Kijken wat voor mensen er wonen en uit de buurt blijven van 'voorzieningen'.

• pizzacabonara
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 19:39

pizzacabonara

It's a put on..

Ebayzo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:08:
[...]
Ja prima joh, ga lekker in je eigen bubbel jezelf irriteren aan alles wat niet natuurlijk is of je niet aanstaat :') Dit is gewoon klagen om het klagen....

Nederland is echt een jankland geworden. Een dag niet geklaagd is een dag niet geleefd.

Overigens kan ik mijzelf mateloos aan geluiden irriteren. Maar dit probleem zit bij mijzelf. Misschien goed om ook eens naar jezelf te kijken i.p.v. alleen om je heen te wijzen. Ik zou ook liever geen (klein)kinderen en blaffende honden in mijn woonwijk hebben maar dat hoort toch echt bij de maatschappij.
Nederland is geen jankland maar gewoon overbevolkt.

• Mr.C4
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Mijn tip is een woning met balans ventilatie / WTW. Bij deze woningen heb je geen rooster in je raam dat geluid doorlaat. Bij een slaapkamer / kantoor kan dit veel schelen.

• redrohX
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 19:26

redrohX

errr....

gr33bo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:30:

Vooral in het begin na de verhuizing ergerde ik me erg snel aan elke geluidje, waarschijnlijk door de negatieve ervaringen ik heb gehad.
Dat had ik ook. Sterker nog, na bijna 4 jaar verhuist te zijn heb ik dat nog steeds bij sommige geluiden. Ik woonde in een jaren '90 rijtjeshuis zonder al te veel overlast, totdat we nieuwe buren kregen (huis gekocht van erfenis...). Dat was al vanaf dag 1 meteen raak door dagelijkse ruzies tussen buurman en buurvrouw die dan steevast buiten in de tuin werden uitgevochten (je zou denken, waarom blijven die mensen samen met nota bene 4 kinderen?) . De buurman had ook de gewoonte om in de schuur keihard te gaan bellen met zijn vader, wat altijd uitliep in schreeuwende ruzies. Daarnaast overlast door roken, blowen, muziek en vooral veel gestamp binnen. Opeens was het hele huis gehorig. Hoorden we de vorige buren nooit, deze waren continu duidelijk te horen. Ons geluk was dat ze door baan en kinderen nooit tot diep in de nacht doorgingen.

Omdat we een lage schutting hadden en we bij elkaar in de tuin konden kijken hebben wij op een gegeven moment een nieuwe hoge schutting bekostigd en laten plaatsen. Omdat onze tuin hoger lag dan die van hun was men er niet heel blij mee. Ben bedreigd met weet ik veel wat voor ernstige bedreigingen... Maar goed, ze wilden niet mee betalen, dus dan heb je maar te accepteren.

Uiteindelijk zijn we soort van noodgedwongen verhuist omdat we het echt niet meer trokken. Een paar maanden voor onze verhuizing kwamen er nieuwe buren aan de andere kant van onze buren wonen. 3 jongeren waarvan de ouders het huis hadden gekocht. Karma is a bitch, want die begonnen tot diep in de nacht feesten te organiseren. Wij hadden er ook last van, maar ons huis was al verkocht. Meerdere auto's in de straat parkeren. Scooters en motoren op de stoep parkeren. Omdat onze buren kleine kinderen hadden was dat zelfs voor hun een probleem en van wat ik begrijp van andere mensen uit de straat is dat nu nog steeds een probleem. O-)

Anyway, de stress die de overlast veroorzaakte is wel minder geworden sinds wij verhuist zijn. Maar soms triggeren bepaalde geluiden nog steeds een soort van reactie bij mij en mijn vriendin. Hard geschreeuw voor mijn huis als ik in bed lig en ik krijg meteen een soort van PTSD reactie...

Wat wij hebben gedaan is een hoekhuis gekocht in een doodlopende straat in een relatief rustige en groene buurt. We hebben geluk uiteraard en mijn huidige buren zijn gelukkig heel erg stil en normaal. Dat kan uiteraard altijd nog veranderen. Gelukkig zijn deze huizen (nog geen 20 jaar oud) veel beter geïsoleerd tegen geluiden dan ons vorige huis. De keren dat ik de buren heb gehoord aan de hand van klusgeluiden kan ik op 1 hand tellen.

• ansichtkaart
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 20:37
susscorfa schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:40:
[...]

een kilometer lijkt me behoorlijk overdreven, succes met die criteria een huis te vinden. Hier een klein voorbeeld van den haag. Zelfs als je secondary road uitsluit of daar alleen 500 meter aanhoud blijft er weinig over. (ik denk dat het op het platteland niet beter is)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
require(rosm)
#> Loading required package: rosm
library(osmdata)
#> Data (c) OpenStreetMap contributors, ODbL 1.0. https://www.openstreetmap.org/copyright
require(sf)
#> Loading required package: sf
#> Linking to GEOS 3.8.0, GDAL 3.0.4, PROJ 6.3.1
require(ggspatial)
#> Loading required package: ggspatial
require(units)
#> Loading required package: units
#> udunits database from /usr/share/xml/udunits/udunits2.xml
q <- opq(bbox = "den haag NL") %>%
  add_osm_feature(key = "highway", value = c("motorway", "trunk", "primary", "secondary"))
a <- osmdata_sf(q)
#> Error in curl::curl_fetch_memory(url, handle = handle): OpenSSL SSL_connect: SSL_ERROR_SYSCALL in connection to overpass.kumi.systems:443 
#> Request failed [ERROR]. Retrying in 1 seconds...
# see for road types: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Map_features#Highway
buf <- st_buffer(st_simplify(a$osm_lines), dist = set_units(1, "km"))
bfu <- st_union(buf)
buf_s <- st_buffer(st_simplify(a$osm_lines), dist = set_units(500, "m"))
bfu_s <- st_union(buf_s)
ggplot() +
  annotation_map_tile() +
  geom_sf(data = bfu, alpha = .4) +
  geom_sf(data = bfu_s, fill = "red", alpha = .3)
#> Zoom: 10
#> Fetching 4 missing tiles
#>   |                                                                              |                                                                      |   0%  |                                                                              |==================                                                    |  25%  |                                                                              |===================================                                   |  50%  |                                                                              |====================================================                  |  75%  |                                                                              |======================================================================| 100%
#> ...complete!

[Afbeelding]
ik vind een kilometer overdreven, om standaard aan te houden.
ik woon echt vlak aan de a12 en je hoort echt niets, heel zelden iemand hard toeteren.

ga je een paar km verder wonen aan de a12 in een huis verder weg van de a12 dan mijne en toch hoor je veel meer. omgeving, bebouwing, situatie zoveel maakt verschil.

• Tweakjur
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 12-10 20:29

Tweakjur

Redacteur
Er is een belangrijk aspect waar je je wellicht op verkijkt als je uit een omgeving met veel geluid gaat verhuizen naar een omgeving met weinig geluid. Dan heb ik het niet over stampende bovenburen of muziekdraaiende zijburen natuurlijk - dat blijft kut. Maar wat de omgeving betreft: sta er bij stil dat heel veel, doorlopend geluid, na verloop van tijd verandert in geen geluid. Ik woonde aan een drukke straat in Amsterdam en ik werd op een gegeven moment echt niet meer wakker van trams, sirenes etc. Je hoort ze wel, maar registreert het op een gegeven moment niet actief meer. Het is geen ergernis. Nu woon ik in een stuk rustigere gemeente, vrij rustige straat ook, maar met op zo'n 30 meter van mijn huis een doorgaand fietspad dat het centrum met andere wijken verbindt. Door de afwezigheid van dat dekentje white noise, hoor ik nu álles. Elke pratende fietser, elke scooter, etc. Ik erger me er verder niet aan en ook dit is denk ik een kwestie van wennen, maar doordat hier minder geluid is, hoor ik juist meer. 8)7

(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17:39

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik krijg het idee dat, ook als ik naar mijzelf kijk, geluidsoverlast veelal te betrekken is op jezelf.
Als je je eenmaal aan een geluid gaat ergeren, dan gaat dat etteren. En dan komen er steeds meer kleine ergernissen bij.
In mijn oude apartement was het ook herrie. Vermoedelijk werkloze bovenburen waar de hele dag luid werd geconverseerd (1 man met een hele harde schorre stem) met op de achtergrond van die schelle middenoosterse muziek met hoge vrouwenstemmetjes. En het raam open...
Met die 'mensen' viel ook niet te communiceren.

Verhuisd naar een koopwoning. Bouwjaar 1980, en toch vrij gehorig. Buren op de hoek zijn lekker rustig (hij is motoragent). Andere kant een ouder stel, die flink drinken en veel roken. Manlief hoest en snuit de hele dag door zijn neus wat ik goed kan horen. Bij bezoek hoor ik geouwehoer. Soms kleinkinderen op bezoek en die zijn ook niet stil.
Maar... Ik heb een goede relatie met deze buren en dat helpt écht enorm. Soms denk ik wel eens: doe eens rustig. Maar dat duurt maar even. Ik heb mezelf ook wel kunnen dwingen om mij hier overheen te zetten. Anders heb ik geen leven. En hier in Nederland is het gewoon bomvol (zeker in de randstad) en alles is gebouwd in rijtjes.
Andere opties: Wonen in een dorp of platteland zonder buren. Of emigreren.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Ozzie
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16:46
Overlast is sowieso nogal subjectief. Ik woon in een (nieuwbouw)wijk met heel veel kinderen en die spelen (gelukkig) erg vaak buiten zodra het weer het een beetje toe laat. Dat maakt dus een hoop geluid. Ook zit er hier midden in de woonwijk een bloemenkweker dus die moet meerdere keren per dag met een trekker door onze straat heen, dat maakt ook geluid.
Dan hebben we nog buren een huis verder die van een feestje houden dus regelmatig in het weekend in de tuin zitten met een muziekje (en een vuurtje).
Een stukje verder zit een N-weg, ik denk hemelsbreed op 300m maar zit dus wel een woonwijk tussen, en ook daar hoor ik af en toe geluid van. Vooral als het mooi weer is wil er nog weleens een motorfiets overheen scheuren met iets te veel geluid.
Achter die N-weg ligt weer de brandweerkazerne dus af en toe rukken die ook uit met alle geluid van dien, als hoor je dat alleen als de wind goed (of juist niet goed) staat.
Dan woon ik ook nog eens redelijk dichtbij schiphol dus elke 5 a 10 minuten hoor ik wel een vliegtuig overkomen.
Ik heb er zelf allemaal totaal geen last van. Terwijl een ander misschien helemaal gek zou worden. Maar toch vind ik dat dit allemaal gewoon normale leefgeluiden zijn.

Ik was een jaar of drie geleden een paar nachten in New York en daar had ik wel echt last van het geluid, maar de mensen daar zullen er vast ook aan wennen. Constant sirenes en herrie op straat.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 18:51
Ozzie schreef op donderdag 9 september 2021 @ 11:29:

Ik was een jaar of drie geleden een paar nachten in New York en daar had ik wel echt last van het geluid, maar de mensen daar zullen er vast ook aan wennen. Constant sirenes en herrie op straat.
Haha, ben nog nooit in een stad geweest die zo enorm lawaaiig is als NY. Echt extreem daar het dB niveau.
En dan inderdaad weer sirenes e.d. die nog 10x harder moeten om over het andere lawaai heen te komen.
Zoiets als een cafe dat naar mate de avond vordert steeds luider wordt en iedereen steeds harder moet praten om boven de andere steeds harder praters heen te komen.

Terwijl het echt een keuze is, Singapore bv is heel rustig, vraag niet hoe het kan maar daar doen ze niet aan sirenes. Tokyo ook extreem lawaaiig (ook vergeleken met andere steden in Japan)
Sommige samenlevingen hebben echt een soort lawaaicultuur.

• Ozzie
  • Laatst online: 16:46
ASW1 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:29:
[...]

Haha, ben nog nooit in een stad geweest die zo enorm lawaaiig is als NY. Echt extreem daar het dB niveau.
En dan inderdaad weer sirenes e.d. die nog 10x harder moeten om over het andere lawaai heen te komen.
Zoiets als een cafe dat naar mate de avond vordert steeds luider wordt en iedereen steeds harder moet praten om boven de andere steeds harder praters heen te komen.

Terwijl het echt een keuze is, Singapore bv is heel rustig, vraag niet hoe het kan maar daar doen ze niet aan sirenes. Tokyo ook extreem lawaaiig (ook vergeleken met andere steden in Japan)
Sommige samenlevingen hebben echt een soort lawaaicultuur.
Cairo ben ik heel vaak geweest en daar is het denk nog erger. Maar ik denk niet dat het woord 'geluidsoverlast' daar bestaat. Constant komen er handelaren door de straat heen hun waar verkopen door zo hard mogelijk, dooreen megafoon, te schreeuwen wat ze verkopen. Inmiddels is er een behoorlijk netwerk van gasleidingen maar een maar jaar geleden reden ze door de straten heen met gasflessen en dan sloegen ze met metalen pijp tegen die gascilinders aan zodat iedereen het hoort (en dan schreeuw je vanaf je balkon dat je een nieuwe nodig heb zodat ze blijven stil staan voor je)
Daarnaast bestaat APK e.d. al helemaal niet dus alle auto's hebben een lekke pijp, en ze gebruiken continu de toeter van hun auto die ze ook vaak nog hebben aangepast zodat er een hele melodie word afgespeeld.
Daarnaast is er nog 5x per dag de moskee en als je pech heb zit je in een gebied waar er meerdere moskeeën tegen elkaar op proberen te schreeuwen, of zo lijkt het althans.

Zelfs midden op de wallen in Amsterdam is het rustig wonen vergeleken daar. Maar alsnog ben je na een paar dagen in de herrie er wel gewend aan. Ik in ieder geval.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19:55

PcDealer

HP ftw \o/

Reageer alleen op nieuwbouw woningen @Dombo123. Ik zit nu wederom in een Label A woning, die naast zuinig is qua energie, ook geluidsdicht is. Ik woon in een nieuwbouwwijk nu in een hoekwoning. Er wordt rondom nog gebouwd, dus de bouwradio's staan aan alle kanten vol te blazen. Achter mij Radio 538, links hardcore en hardhouse, rechts Radio Oranje. Ramen dicht en ik hoor niets meer. Triple glass.

LinkedIn WoT Cash Converter

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20:04
ansichtkaart schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:25:
[...]

ik vind een kilometer overdreven, om standaard aan te houden.
ik woon echt vlak aan de a12 en je hoort echt niets, heel zelden iemand hard toeteren.

ga je een paar km verder wonen aan de a12 in een huis verder weg van de a12 dan mijne en toch hoor je veel meer. omgeving, bebouwing, situatie zoveel maakt verschil.
Nou wij wonen 2 km van de A12 met een geluidswal, maar als de wind verkeert staat dan hoor je ‘m zeer duidelijk.
Toen we er net woonde en we in bed lagen dacht ik dat er één of andere fabriek in de buurt draaide, maar die zijn er niet, de buren beaamde dat het de A12 was 8)7
Wij waren juist uit een buitenwijk met doorgaande straat verhuisd omdat daar het verkeer de hele nacht ook doorging, vooral scooters, motoren en auto’s met die k#t uitlaten :(
Lawaai om inderdaad gek van te worden.
Maar als de wind goed staat en in de winter met alles dicht is het heerlijk rustig op een woonerf _/-\o_

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Admiral Freebee
  • Niet online
HereIsTom schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 23:36:
[...]

Nou wij wonen 2 km van de A12 met een geluidswal, maar als de wind verkeert staat dan hoor je ‘m zeer duidelijk.
Toen we er net woonde en we in bed lagen dacht ik dat er één of andere fabriek in de buurt draaide, maar die zijn er niet, de buren beaamde dat het de A12 was 8)7
Wij waren juist uit een buitenwijk met doorgaande straat verhuisd omdat daar het verkeer de hele nacht ook doorging, vooral scooters, motoren en auto’s met die k#t uitlaten :(
Lawaai om inderdaad gek van te worden.
Maar als de wind goed staat en in de winter met alles dicht is het heerlijk rustig op een woonerf _/-\o_
Een geluidswal kan het geluid net versterken voor mensen die verder van de snelweg wonen. Het is een zegen voor de mensen die er vlak naast wonen maar niet altijd effectief voor de verder gelegen huizen.

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:02

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Tweakjur schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:18:
Er is een belangrijk aspect waar je je wellicht op verkijkt als je uit een omgeving met veel geluid gaat verhuizen naar een omgeving met weinig geluid. Dan heb ik het niet over stampende bovenburen of muziekdraaiende zijburen natuurlijk - dat blijft kut. Maar wat de omgeving betreft: sta er bij stil dat heel veel, doorlopend geluid, na verloop van tijd verandert in geen geluid. Ik woonde aan een drukke straat in Amsterdam en ik werd op een gegeven moment echt niet meer wakker van trams, sirenes etc. Je hoort ze wel, maar registreert het op een gegeven moment niet actief meer. Het is geen ergernis. Nu woon ik in een stuk rustigere gemeente, vrij rustige straat ook, maar met op zo'n 30 meter van mijn huis een doorgaand fietspad dat het centrum met andere wijken verbindt. Door de afwezigheid van dat dekentje white noise, hoor ik nu álles. Elke pratende fietser, elke scooter, etc. Ik erger me er verder niet aan en ook dit is denk ik een kwestie van wennen, maar doordat hier minder geluid is, hoor ik juist meer. 8)7
Sommige geluiden vallen gewoon weg. Ik woonde in een 2 onder 1 kapper (jaren 90 woning) in een doodlopende straat waar echter wel een busbaan naast liep (niet bruikbaar voor autos). Reden eens in de 30 minuten tot ~00:00. Bus hoorde je praktisch nooit of je moest er wakker liggen of er bewust op letten…..

Woon nu vrijstaand met buren op een meter of 15 en aan de andere kant 1,5 kilometer niets dan weiland en ~150 koeien. Zeer rustig maar als de kalfjes weghaalt worden hoor ik een }:O een paar uur loeien.... Iedere plek heeft zijn "issues" wat dat betreft.Wij liggen er niet wakkker van ;).

Moderne woningen (fatsoenlijk glas, geen houten vloeren, flink gescheiden muren) help wel!

i9 9900k @ 5,0Ghz | Synology DS1817+ | 22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Tortelli schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 23:27:
[...]

Sommige geluiden vallen gewoon weg. Ik woonde in een 2 onder 1 kapper (jaren 90 woning) in een doodlopende straat waar echter wel een busbaan naast liep (niet bruikbaar voor autos). Reden eens in de 30 minuten tot ~00:00. Bus hoorde je praktisch nooit of je moest er wakker liggen of er bewust op letten…..
In ons huis hoor ik in de zomer snachts de snelweg en de spoorweg als de ramen open staan. Overdag heb ik beiden nog nooit gehoord en is het 'stil', zelfs als ik in de tuin zit hoor ik het niet. Maar die stilte is stiekem genoeg geluid dat je de snelweg en de trein niet hoort. Dus die geluiden vallen inderdaad weg overdag terwijl ik in een hele rustige buurt woon (doodlopende straat aan de achterkant van het huis, grasveld voor de deur ipv een straat, sterk vergrijsd).

Dus ja, sommige geluiden vallen gewoon weg inderdaad :)

/▌

• Bitzer
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 19-10 13:00
Wat ik als een probleem ervaar zijn de Duco ventilatieroosters. Open of dicht komt er buitengeluid (verkeer) door. Behalve dat ook niet goed schoon te maken.

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Bitzer schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:16:
Wat ik als een probleem ervaar zijn de Duco ventilatieroosters. Open of dicht komt er buitengeluid (verkeer) door. Behalve dat ook niet goed schoon te maken.
Ja ergens is het ook wel gek dat je een supergoed geisoleerd (nieuwbouw)huis hebt en dat er dan overal van die roosters geplaatst worden.

Wij worden 's ochtends in het weekend ook wakkergeschreeuwd door de kinderen van de buren bijvoorbeeld als we die dingen open laten. Dus dan maar dicht en accepteren dat de slaapkamer lekker muf is 's ochtends. (overigens hoor ik het dan nog, maar niet genoeg om wakker van te worden)

Dan is balansventilatie met een wtw toch een betere oplossing, maar natuurlijk ook duurder.

[Voor 4% gewijzigd door finsdefis op 14-10-2021 10:56]

Pagina: 1 2 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee