Toon posts:

Huurkoop

Pagina: 1
Acties:

• Ab7814
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 22-03 16:25
Dag allemaal,

Ik heb de ambitie om een huiseigenaar te worden maat wil niet een hypotheek afsluiten. Ik zag vanavond op Tegenlicht dat huurkoop populair begint te worden onder starters. Huurkoop als concept kende ik al een tijdje, maar ben tot op heden geen enkele advertentie online tegengekomen van een verkoper die zijn/haar huis in een huurkoop constructie wilt verkopen.

Heeft 1 van jullie wellicht daar ervaring mee

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoe werkt dat dan?

Een hypotheek duurt al 25/30 jaar. Dan zou het of nog langer moeten duren of je moet meer betalen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:22

BazzH

Kei-goed...

Nee. Kan me eigenlijk ook alleen maar wat zeldzamere uitzonderingen bedenken waarin een verkoper de opbrengst van zijn huis niet snel hoeft te ontvangen. Zeker iemand die doorstroomt uit een starterswoning heeft gewoon het geld nodig om zijn hypotheek af te lossen en de overwaarde wordt doorgaans in de nieuwe woning gestopt. Dat gaat niet werken als de koper voorlopig niet kan of wil betalen.

Dan vraag ik me af hoe zoiets (wat eigenlijk niet echt vaak voorkomt) populair kan zijn. Vroeger, lang geleden, zag je zulke constructies wel. Maar waarom zou je dat vandaag de dag nog doen? Je bent je huis binnen 2 weken kwijt aan iemand die het gewoon koopt.

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 17:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ab7814 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 06:34:
Dag allemaal,

Ik heb de ambitie om een huiseigenaar te worden maat wil niet een hypotheek afsluiten. Ik zag vanavond op Tegenlicht dat huurkoop populair begint te worden onder starters. Huurkoop als concept kende ik al een tijdje, maar ben tot op heden geen enkele advertentie online tegengekomen van een verkoper die zijn/haar huis in een huurkoop constructie wilt verkopen.

Welk probleem denk je daarmee op te lossen?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: juli 2012
  • Niet online
Bij huurkoop moet je nog steeds een hypotheek afsluiten. In de uitzending van Tegenlicht zijn ze op bezoek bij het project De Nijverheid in Leiden en daar worden de huurkoop woningen door Steenvlinder Inc. Je kunt hier wat meer informatie vinden: https://steenvlinderinc.nl/stappen.

Steenvlinder is ook de organisatie die de kavels en kluswoningen verkoopt in Leiden.

[Voor 5% gewijzigd door TwArbo op 22-03-2021 07:17]

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 06:54
Dag allemaal,

Ik heb de ambitie om een huiseigenaar te worden maar wil niet een hypotheek afsluiten. Ik zag vanavond op Tegenlicht dat huurkoop populair begint te worden onder starters. Huurkoop als concept kende ik al een tijdje, maar ben tot op heden geen enkele advertentie online tegengekomen van een verkoper die zijn/haar huis in een huurkoop constructie wilt verkopen.

Waarom zou je dat niet willen? Op dit moment zijn de rentes historisch laag, dus het beste moment om een hypotheek af te sluiten. Dus als je de mogelijkheid heb om een hoog genoege hypotheek af te sluiten, zeker doen. Geld lenen vind sommige mensen niet prettig, maar een hypotheek is wel 1 van de fijnste leningen (op de DUO na).
En als ik lees wat huurkoop is, is dat erg vergelijkbaar met een hypotheek, behalve dat je niet de eigenaar bent van je woning totdat je alles heb betaald.

• robertnld
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 09:46
Volgens mij zijn "wel eigenaar", maar "geen hypotheek" conflicterend (met uitzondering van voldoende eigen geld). Wij reageren nu op huurkoop en hypotheek. Maar laten we eens over de andere kant van dit "conflict" doorvragen.

Waarom wi je huiseigenaar worden?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

robertnld schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:04:
[...]

Waarom wi je huiseigenaar worden?
Heb een donkerbruin vermoeden dat TS gewoon "een huis" wil, maar geen kansen ziet op de reguliere koop- en huurmarkt. Maar dan wordt het wel een semantische discussie. Huiseigenaar worden zonder hypotheek kan maar op 1 manier: contant aftikken dat huis.

Bij huurkoop wordt je namelijk pas huiseigenaar nadat je het huis koopt na een periode van huur. De eerste jaren ben je gewoon huurder, met als enige verschil dat je het recht hebt om de woning te kopen na X maanden en dan binnen Y maanden. En het zit er dik in, dat TS dan tóch huiseigenaar wordt mét een hypotheek.

Huiseigenaar worden zonder hypotheek af te sluiten willen we immers allemaal wel. Dus ik vermoed dat je dat niet al te letterlijk moet nemen.

Bekijk ook even heel goed de kleine lettertjes van zo'n huurkoopconstructie. Zoek de addertjes, want het is niet de vraag óf die er zijn, maar hoeveel en waar. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je de woning toch na 5 jaar bewonen (neem even die 5 jaar als uiterste termijn voor je recht tot koop) nog steeds niet kunt kopen? Want dat is natuurlijk de reden voor een huurkoopconstructie: nu kopen kan niet. Blijf je dan huurder, of krijgt de volgende huurkoper dan "een kans" bijvoorbeeld en mag je zelf op nieuw naar een andere kans?

• robertnld
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 09:46
BazzH schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:24:
[...]

Heb een donkerbruin vermoeden dat TS gewoon "een huis" wil, maar geen kansen ziet op de reguliere koop- en huurmarkt. Maar dan wordt het wel een semantische discussie. Huiseigenaar worden zonder hypotheek kan maar op 1 manier: contant aftikken dat huis.
Ik herken je vermoeden, maar lees toch graag hoe @Ab7814 hierover denkt.

Nieuwsgierig als ik ben, vraag ik vaker waarom mensen huiseigenaar willen zijn. Ik sla nu even de onduidelijke redenen over. Dan hoor ik vaak investering als reden. Volgens mij is dit afhankelijk voor de persoon van zijn financiele wensen en mogelijkheden. Of ik hoor "huis naar mijn eigen zin maken". Volgens mij word je daarin wel beperkt door "verkoopbaarheid" (denk: paarse muren), lokale regels (denk: verven buitenmuur of uitbouw), en jouw hypotheekverstrekker. Huiseigenaren vergeten wel eens de verplichtingen van deze laatste instelling.

Maar lang verhaal kort, met huurkoop is het bovenstaande helemaal niet van toepassing. Huurkoop kan bij je passen, en een oplossing zijn. Maar het heeft niets met eigenaarschap te maken volgens mij.

• ChinaGeek
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 17-05 10:51
TwArbo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:14:
Bij huurkoop moet je nog steeds een hypotheek afsluiten. In de uitzending van Tegenlicht zijn ze op bezoek bij het project De Nijverheid in Leiden en daar worden de huurkoop woningen door Steenvlinder Inc. Je kunt hier wat meer informatie vinden: https://steenvlinderinc.nl/stappen.

Steenvlinder is ook de organisatie die de kavels en kluswoningen verkoopt in Leiden.
Bij huurkoop MOET je helemaal geen hypotheek afsluiten. Dat ligt volledig aan de voorwaarden.
Feitelijk is huurkoop een vorm van koop op afbetaling. Als de verkoper ermee akkoord gaat dat je het 30 jaar huurt en daarna van jou is, dan heb je geen hypotheek nodig.

• ChinaGeek
robertnld schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:36:
[...]

Ik herken je vermoeden, maar lees toch graag hoe @Ab7814 hierover denkt.

Nieuwsgierig als ik ben, vraag ik vaker waarom mensen huiseigenaar willen zijn. Ik sla nu even de onduidelijke redenen over. Dan hoor ik vaak investering als reden. Volgens mij is dit afhankelijk voor de persoon van zijn financiele wensen en mogelijkheden. Of ik hoor "huis naar mijn eigen zin maken". Volgens mij word je daarin wel beperkt door "verkoopbaarheid" (denk: paarse muren), lokale regels (denk: verven buitenmuur of uitbouw), en jouw hypotheekverstrekker. Huiseigenaren vergeten wel eens de verplichtingen van deze laatste instelling.

Maar lang verhaal kort, met huurkoop is het bovenstaande helemaal niet van toepassing. Huurkoop kan bij je passen, en een oplossing zijn. Maar het heeft niets met eigenaarschap te maken volgens mij.
Dat heeft het wel, alleen het moment van eigenaarschap is anders dan wanneer je direct koopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 14:52
Is dit niet de constructie van je huurt de woning 20 a 30 jaar en erna mag je de woning kopen voor de dan geldende marktprijs - 10% ofzo?

Dat heb ik wel al vaker gezien. De verhuurder is geen liefdadigheidsinstelling en wil meer verdienen dan de bank.

2e optie die ik ook ken is: je huurt de grond en koopt het huis. De grondprijs gaat telkens omhoog dus dat is voor een investeerder wel rendabel. Echter word je dan nooit eigenaar van de grond.

[Voor 27% gewijzigd door DutchKel op 22-03-2021 09:35]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• ChinaGeek
DutchKel schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:29:
Is dit niet de constructie van je huurt de woning 20 a 30 jaar en erna mag je de woning kopen voor de dan geldende marktprijs - 10% ofzo?

Dat heb ik wel al vaker gezien. De verhuurder is geen liefdadigheidsinstelling en wil meer verdienen dan de bank.

2e optie die ik ook ken is: je huurt de grond en koopt het huis. De grondprijs gaat telkens omhoog dus dat is voor een investeerder wel rendabel. Echter word je dan nooit eigenaar van de grond.
Dat is het inderdaad niet.
Bij huurkoop zijn je maandelijkse huurkosten ook afbetalingen, zoals al eerder gezegd, het is een vorm van koop op afbetaling.
Je bent pas eigenaar nadat je de laatste termijn hebt overgemaakt, maar bent in de tussentijd wel verantwoordelijke voor het pand als ware je eigenaar. Dus reparaties en onderhoud komen volledig op je eigen conto.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 15-10 14:08

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

ChinaGeek schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:40:
[...]

Bij huurkoop zijn je maandelijkse huurkosten ook afbetalingen, zoals al eerder gezegd, het is een vorm van koop op afbetaling.
Je bent pas eigenaar nadat je de laatste termijn hebt overgemaakt, maar bent in de tussentijd wel verantwoordelijke voor het pand als ware je eigenaar. Dus reparaties en onderhoud komen volledig op je eigen conto.
Als je huurkosten ook gelijk je afbetalingen zijn (met rentevergoeding), je pas eigenaar bent na de laatste termijn, en reparaties voor eigen rekening komen,, dan heb je min of meer een hypotheek beschreven.

Het zal eerder om een gedeelte gaan: je huurt het vastgoed (met eventueel een stukje aflossing), zodat je op een bepaald moment het te lenen bedrag laag genoeg is om zelf een hypotheek af te sluiten.
Er zit een partij tussen, dus de rente zal ook een stukje hoger kunnen zijn.

Zie ook https://www.consumindfina...emene-informatie/huurkoop
Je kunt soms ook een woning kopen op basis van huurkoop. Meestal gaat dit dan om een huurwoning waar je al in woont, of om een woning die je je (nog) niet kunt veroorloven. Soms is de eigenaar van de woning dan bereid om je een huurkoop-constructie aan te bieden, totdat het openstaande bedrag laag genoeg voor je is om een hypotheek voor elkaar te krijgen. Het voordeel van deze regeling is dat je met huurkoop kunt profiteren van de hypotheekrenteaftrekregeling, waardoor je waarschijnlijk lager in jouw maandlasten komt dan wanneer je huurt. Het nadeel is echter dat je geen eigenaar bent en dat het huis teruggevorderd kan worden als je de lasten niet meer kunt betalen (alleen als je nog geen 75 procent hebt afgelost). Bovendien ben je wel alvast aansprakelijk voor schade en onderhoud aan de woning.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• ChinaGeek
gorgi_19 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:44:
[...]

Als je huurkosten ook gelijk je afbetalingen zijn (met rentevergoeding), je pas eigenaar bent na de laatste termijn, en reparaties voor eigen rekening komen,, dan heb je min of meer een hypotheek beschreven.

Het zal eerder om een gedeelte gaan: je huurt het vastgoed (met eventueel een stukje aflossing), zodat je op een bepaald moment het te lenen bedrag laag genoeg is om zelf een hypotheek af te sluiten.
Er zit een partij tussen, dus de rente zal ook een stukje hoger kunnen zijn.

Zie ook https://www.consumindfina...emene-informatie/huurkoop

[...]
Of je iets hebt dat op een hypotheek lijkt, zal best. Maar je hebt feitelijk geen hypotheek afgesloten.

• DutchKel
ChinaGeek schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:40:
[...]

Kortom je hebt een hypotheek/lening maar dan bij een rechtspersoon ipv bij een bank. Ik kan me niet voorstellen dat de rente en kosten hiervan lager zijn dan bij een bank. Dit lijkt me een constructie van iemand die veel geld heeft en de rente bij de bank te laag vind dus maar op deze manier gaat investeren.

De methode van de grond huren en het huis kopen heet overigens duokoop en staat hier beschreven: https://www.consumentenbo...op-huis-kopen-grond-huren

• ChinaGeek
DutchKel schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:50:
[...]

Kortom je hebt een hypotheek/lening maar dan bij een rechtspersoon ipv bij een bank. Ik kan me niet voorstellen dat de rente en kosten hiervan lager zijn dan bij een bank. Dit lijkt me een constructie van iemand die veel geld heeft en de rente bij de bank te laag vind dus maar op deze manier gaat investeren.

De methode van de grond huren en het huis kopen heet overigens duokoop en staat hier beschreven: https://www.consumentenbo...op-huis-kopen-grond-huren
Nee, dat heb je niet. Je hebt een huurkoopovereenkomst. Geen hypotheekovereenkomst.

• DutchKel
ChinaGeek schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:52:
[...]

Nee, dat heb je niet. Je hebt een huurkoopovereenkomst. Geen hypotheekovereenkomst.
Volgens het voorgaande artikel van @gorgi_19 heb je recht op hypotheekrenteaftrek. Dus het is wel een erg vreemde constructie.

Maar de nadelen die ik opnoemde kloppen wel. De rente en kosten zijn veel hoger dan een hypotheek afsluiten. Ik denk in deze markt zelfs hoger dan de rente van een persoonlijke lening.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 17:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nee, geen hypotheek inderdaad. De verschillen zijn waarschijnlijk meer iets als:

- Hogere rente
- Geen hypotheekrente aftrek
- Als huurder het huis uit gezet kunnen worden omdat het niet van jou is
- Geen NHG
- Onduidelijk wat je opties zijn wanneer je eerder wilt verhuizen

Eigenlijk kan ik alleen maar concluderen dat het alle nadelen van huren en kopen combineert en alle voordelen weg laat vallen

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• DutchKel
Janoz schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:00:
Nee, geen hypotheek inderdaad. De verschillen zijn waarschijnlijk meer iets als:

- Hogere rente
- Geen hypotheekrente aftrek
- Als huurder het huis uit gezet kunnen worden omdat het niet van jou is
- Geen NHG
- Onduidelijk wat je opties zijn wanneer je eerder wilt verhuizen

Eigenlijk kan ik alleen maar concluderen dat het alle nadelen van huren en kopen combineert en alle voordelen weg laat vallen
Aanvullend:
- Zelf de woning onderhouden wat ook extra geld kost.

Het voordeel van deze regeling is dat je met huurkoop kunt profiteren van de hypotheekrenteaftrekregeling, waardoor je waarschijnlijk lager in jouw maandlasten komt dan wanneer je huurt.

Bron: https://www.consumindfina...emene-informatie/huurkoop

• gorgi_19
  • Laatst online: 15-10 14:08

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

DutchKel schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:58:
[...]

Volgens het voorgaande artikel van @gorgi_19 heb je recht op hypotheekrenteaftrek. Dus het is wel een erg vreemde constructie.
Zo vreemd is het idee niet; je neemt alvast een voorschot op de toekomst.

Je ziet een leuk huis (bijvoorbeeld van 400k), maar deze is nog niet betaalbaar. Je kan maximaal tot 350k lenen. Toch wil je het graag.
Dan ga je het huis alvast 'huurkopen'. Je gaat er wonen, betaalt al een stukje 'aflossing'. Je salaris stijgt wellicht in de tussentijd.

3 jaar later heb je dan de optie om het huis voor 390k te kopen en hier een hypotheek voor af te sluiten.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• DutchKel
gorgi_19 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:03:
[...]

Zo vreemd is het idee niet; je neemt alvast een voorschot op de toekomst.

Je ziet een leuk huis (bijvoorbeeld van 400k), maar deze is nog niet betaalbaar. Je kan maximaal tot 350k lenen. Toch wil je het graag.
Dan ga je het huis alvast 'huurkopen'. Je gaat er wonen, betaalt al een stukje 'aflossing'. Je salaris stijgt wellicht in de tussentijd.

3 jaar later heb je dan de optie om het huis voor 390k te kopen en hier een hypotheek voor af te sluiten.
Ik snap alleen het deel hypotheekrenteaftrek zonder hypotheek niet bij deze constructie. Dat bedoelde ik met dat het een vreemde constructie is. Er moet dan toch ergens een hypotheek op jou naam staan?

• ChinaGeek
Natuurlijk heeft het nadelen, dat is vrij obvious. Maar wanneer je, om wat voor reden dan ook, niet in aanmerking komt voor een hypotheek, dan kan dit dus een oplossing zijn...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ChinaGeek
DutchKel schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:05:
[...]

Ik snap alleen het deel hypotheekrenteaftrek zonder hypotheek niet bij deze constructie. Dat bedoelde ik met dat het een vreemde constructie is. Er moet dan toch ergens een hypotheek op jou naam staan?
Zo dus:
Met huurkoop kan je meestal profiteren van de hypotheekrenteaftrekregeling. De rente die je betaalt bij huurkoop is aftrekbaar onder de eigenwoningregeling.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:39
ChinaGeek schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:05:
Natuurlijk heeft het nadelen, dat is vrij obvious. Maar wanneer je, om wat voor reden dan ook, niet in aanmerking komt voor een hypotheek, dan kan dit dus een oplossing zijn...
Is het wel een goede oplossing? Even versimpeld: als het volgens de hypotheekregels niet verantwoord is om een hypotheek af te sluiten, wat maakt het dan wel verantwoord om een huurkoop-overeenkomst aan te gaan?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 18:39
Dag allemaal,

Ik heb de ambitie om een huiseigenaar te worden maat wil niet een hypotheek afsluiten.
Ik zou ook graag de lotto winnen, maar wens niet mee te spelen. 8)7

• ChinaGeek
Joris748 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:42:
[...]

Is het wel een goede oplossing? Even versimpeld: als het volgens de hypotheekregels niet verantwoord is om een hypotheek af te sluiten, wat maakt het dan wel verantwoord om een huurkoop-overeenkomst aan te gaan?
Dat zal de afsluiter zelf moeten overwegen, toch?
Feit is dat wij de omstandigheden niet kennen, dus daar niet over kunnen oordelen.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

De huurkoop regeling van INC werkt anders overigens. Het is huur met een optie tot koop voor een vooraf vastgestelde koopsom, na minimaal 2 tot maximaal 5 jaar. Geen rente, maar gewoon huur dus.

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19:07
BazzH schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:35:
De huurkoop regeling van INC werkt anders overigens. Het is huur met een optie tot koop voor een vooraf vastgestelde koopsom, na minimaal 2 tot maximaal 5 jaar. Geen rente, maar gewoon huur dus.
Dat kan natuurlijk wel interessant zijn. Als ik een huis zou gaan huren en die 'koop optie tegen bedrag x' nu kan vastleggen als vrijblijvende optie voor over 2-5 jaar dan kan het afhankelijk van wat de markt tegen die tijd gedaan heeft een superdeal worden of juist een matige deal. Als de huurperiode zelf verder niet onaantrekkelijker is dan bij normale huur lijkt mij dit een win-win (t.o.v. gewoon normaal huren zonder opties). Maar er zitten vast nog wel addertjes onder het gras?

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Valorian schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:55:
[...]

Dat kan natuurlijk wel interessant zijn. Als ik een huis zou gaan huren en die 'koop optie tegen bedrag x' nu kan vastleggen als vrijblijvende optie voor over 2-5 jaar dan kan het afhankelijk van wat de markt tegen die tijd gedaan heeft een superdeal worden of juist een matige deal. Als de huurperiode zelf verder niet onaantrekkelijker is dan bij normale huur lijkt mij dit een win-win (t.o.v. gewoon normaal huren zonder opties). Maar er zitten vast nog wel addertjes onder het gras?
Die prijs is niet "vast", maar "vastgesteld". Reken maar dat prijsstijgingen gedurende de huurperiode voor de verhuurder (en dan verkoper) zijn. Er is gewoon een rekenmodel voor het bepalen van de prijs op het moment van verkoop.

Dit is overigens wel een heel apart project hoor. Het gaat om nog te realiseren appartementen in een oud kantoorpand. Je krijgt enkel de ruimte casco opgeleverd en een budget voor afbouw. De eerste maanden betaal je niets, na een paar maanden ga je huur betalen omdat het dan zogezegd bewoonbaar zou zijn. Aan de verbouwing zitten wel voorwaarden, maar je moet die dus zelf gaan realiseren. De winst door de verbouwing (dus waardevermeerdering minus kosten) zijn wel voor jou dan.

[Voor 3% gewijzigd door BazzH op 22-03-2021 12:22]

• BlackMonkey
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
[...]

Daar ligt volgens mij een duidelijk verschil. Bij een hypotheek wil de bank zijn risico afdekken. Dit bepaald bijvoorbeeld ook de hoogte van het te lenen bedrag. Het gaat er dus eigenlijk om of het voor de bank wel verantwoord is de hypotheek af te sluiten. Hier ligt dat anders. Bij huurkoop neemt de koper zelf het volledig risico, kan hij in de loop van de tijd niet meer betalen staat ie met legen handen terwijl hij wel een force premie op zijn huur heeft betaald (afhankelijk van voorwaarden).

Overigens zijn er wel meer verschillen. Je kan de exacte afspraken samen tussen koper/verkoper veel vrijer formuleren, met een hypotheek moet je het vaak bijvoorbeeld zelf bewonen. Dat hoeft hier niet als dat niet is vastgelegd. Heb je als verkoper een pand dat lastig verkoopt, bijvoorbeeld een winkelpand in een winkelstraat die voor de helft leegstaat, zal je ook een stuk bereider zijn om tijdelijk een soort financierder te zijn voor een potentiële koper. Het pand krijg je normaal al niet verkocht en op deze manier ontvang je en huur en een klein beetje rendement op geld wat eigenlijk vast zit in stenen. En je bent nog is van je pand af aan het einde van de rit. Er zijn echt wel constructies mogelijk die aantrekkelijk zijn, zonder dat er addertjes onder het gras zitten. Echter heb je het dan niet snel over woningen waar prima hypotheken voor af te sluiten zijn en die snel verkocht worden onderling tussen particulieren. Die kunnen immers niet zelf als financierder fungeren, dat geld is voor de nieuwe hypotheek nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:39
BlackMonkey schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Daar ligt volgens mij een duidelijk verschil. Bij een hypotheek wil de bank zijn risico afdekken. Dit bepaald bijvoorbeeld ook de hoogte van het te lenen bedrag. Het gaat er dus eigenlijk om of het voor de bank wel verantwoord is de hypotheek af te sluiten. Hier ligt dat anders. Bij huurkoop neemt de koper zelf het volledig risico, kan hij in de loop van de tijd niet meer betalen staat ie met legen handen terwijl hij wel een force premie op zijn huur heeft betaald (afhankelijk van voorwaarden).

Overigens zijn er wel meer verschillen. Je kan de exacte afspraken samen tussen koper/verkoper veel vrijer formuleren, met een hypotheek moet je het vaak bijvoorbeeld zelf bewonen. Dat hoeft hier niet als dat niet is vastgelegd. Heb je als verkoper een pand dat lastig verkoopt, bijvoorbeeld een winkelpand in een winkelstraat die voor de helft leegstaat, zal je ook een stuk bereider zijn om tijdelijk een soort financierder te zijn voor een potentiële koper. Het pand krijg je normaal al niet verkocht en op deze manier ontvang je en huur en een klein beetje rendement op geld wat eigenlijk vast zit in stenen. En je bent nog is van je pand af aan het einde van de rit. Er zijn echt wel constructies mogelijk die aantrekkelijk zijn, zonder dat er addertjes onder het gras zitten. Echter heb je het dan niet snel over woningen waar prima hypotheken voor af te sluiten zijn en die snel verkocht worden onderling tussen particulieren. Die kunnen immers niet zelf als financierder fungeren, dat geld is voor de nieuwe hypotheek nodig.
Die hypotheekregels zijn er ook ter bescherming van de consument en zeker niet alleen door de bank zelf bedacht. Maar je zegt het goed: het risico ligt veel meer bij de huurkoper.

Ik heb nog geen steekhoudende argumenten gehoord waarom TS op lange termijn beter af is met huurkoop, dan met koop.

• ChinaGeek
Joris748 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Die hypotheekregels zijn er ook ter bescherming van de consument en zeker niet alleen door de bank zelf bedacht. Maar je zegt het goed: het risico ligt veel meer bij de huurkoper.

Ik heb nog geen steekhoudende argumenten gehoord waarom TS op lange termijn beter af is met huurkoop, dan met koop.
Daar vraagt hij toch ook helemaal niet naar?

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:51
Leuk huur koop. Maar voor wie is dan de waarde stijging van de woning elk jaar.

• BlackMonkey
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
JKen schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:01:
Leuk huur koop. Maar voor wie is dan de waarde stijging van de woning elk jaar.
De financiële getallen leg je gewoon aan het begin vast in de overeenkomst. Dus ook de verkoopsom. De waarde stijging of daling is dus voor de koper aan het einde van de rit. Dit is natuurlijk anders als er wordt afgeweken van de initiële overeenkomst en de uiteindelijke verkoop niet doorgaat, dan wijzigt het pand namelijk niet van eigendom.

• Harm_H
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 14:53
TwArbo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:14:

Dat is best logisch eigenlijk, lijkt ook wel een goede deal mits de vastgestelde koopprijs niet torenhoog ligt.

Dus 2 jaar tot 7 jaar huren en dan een koopprijs die vaststaat.

Het is dus eerst huren, en later kopen.

Mijn tweakblog over de toekomst

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 22:39
[...]

Ken mensen, zzp’ers, die al jaren niet in aanmerking komen voor een hypotheek maar wel al jaren het dubbele aan huur betalen in de vrije sector. Dat de bank allerlei zekerheden eist betekent niet dat deze mensen hun hypotheek niet zouden kunnen betalen

• Dashlane
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 05-10 19:03
robertnld schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:36:
[...]

Ik vermoed dat het te maken heeft met dat al jarenlang de huren exponentieel stijgen. Sociale huur ontstijg je qua inkomen al vrij snel, middenhuur/vrije sector is slecht vindbaar vereist een relatief hoog inkomen (3,5 a 4 maal de huurprijs). Je komt met regelmaat uit dat hypotheeklasten lager zijn dan huurlasten. Naast investering, eigen keuzes merk ik dat de financiële prikkel vaak een belangrijke reden is.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee